Κυριακή Δ´Νηστειῶν
Λόγος εἰς τό Εὐαγγέλιον
Δύο ἰσχυρά ὅπλα
«Τοῦτο τό γένος ἐν οὐδενί δύναται ἐξελθεῖν, εἰ μή ἐν προσευχῇ καί
νηστείᾳ» (Μάρκ. θ´29)
Φοβερό
ἦταν τό δαιμόνιο πού βασάνιζε τόν νέο γιά τόν ὁποῖο μᾶς ἔκαμε λόγο τό σημερινό
εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα. Τόν ταλαιπωροῦσε μέ τέτοιο σκληρό τρόπο, ὥστε στό τέλος
κάθε ἐπίθεσης τόν ἄφηνε ξερό καί ἀναίσθητο. Τόν ὁδηγοῦσε στό χεῖλος τοῦ
θανάτου. Κανένας τρόπος δέν βρισκόταν γιά νά ἀπομακρυνθεῖ αὐτό τό πονηρό πνεῦμα
ἀπό τόν δυστυχῆ νέο.
Ὁ
Κύριος Ἰησοῦς ὅμως, ὡς Θεός Παντοδύναμος πού ἦταν, ἐξεδίωξε τό δαιμόνιο καί ἐθεράπευσε
τόν νέο. Στήν ἐρώτηση τῶν Μαθητῶν, γιατί οἱ ἴδιοι δέν μπόρεσαν νά τόν
θεραπεύσουν, ὁ Κύριος τούς ὑπέδειξε δύο πανίσχυρα εἰδικά ὅπλα μέ τά ὁποῖα θά μποροῦσαν νά ἐκδιώξουν
τόν πονηρό στή συγκεκριμένη περίπτωση, ἀλλά καί πάντοτε νά ἀποκρούουν νικηφόρα
τίς προσβολές του. Τά ὅπλα αὐτά εἶναι ἡ προσευχή καί ἡ νηστεία.
Ἐπειδή
ὁ παμπόνηρος ἐχθρός μας δέν παύει νά ἐξαπολύει ἐπιθέσεις ἐναντίον τῶν πιστῶν,
καί νά προσπαθεῖ μέ διάφορους τρόπους νά μᾶς ταλαιπωρεῖ καί νά μᾶς σπρώχνει
στήν ἁμαρτία, εἶναι χρήσιμο νά
γνωρίσουμε κάπως καλύτερα τά δύο αὐτά ὅπλα.
****
«Τοῦτο τό γένος ἐν οὐδενί δύναται ἐξελθεῖν, εἰ μή ἐν προσευχῇ καί
νηστείᾳ»
Τόν
δυστυχῆ νέο τοῦ σημερινοῦ Εὐαγγελίου ὁ Κύριος τόν ἐλευθέρωσε μόνο μέ ἕνα του
λόγο. Καί ἀπέδειξε μέ τόν τρόπο αὐτό ὅτι ὅσο τρομερός καί ἄν εἶναι ὁ διάβολος,
μέ ὅλη τήν πομπή καί τή συνοδεία του, μπροστά στή δύναμη τοῦ Κυρίου δέν μπορεῖ
νά κάμει τίποτε. Δέν μπορεῖ νά σταθεῖ μπροστά στόν Χριστό μας. Τρέμει, φεύγει
καί κυριολεκτικά ἐξαφανίζεται.
Αὐτή
λοιπόν τή δύναμη τοῦ Κυρίου πρέπει νά τή ζητοῦμε καί ἐμεῖς μέ τήν προσευχή,
ζητώντας τή δύναμή Του στόν πνευματικό μας ἀγώνα. Διότι ἡ προσευχή μᾶς φέρνει
σέ ἐπικοινωνία καί ἐπαφή μέ αὐτόν τόν Παντοδύναμο Θεό. Καί ἐφ’ ὅσον, μέ
θερμότητα καί πίστη καί ἀκλόνητη πεποίθηση στή δύναμή Του, ἐπικαλούμαστε τή
βοήθειά Του, Ἐκεῖνος ἀποστέλλει τούς ἁγίους Ἀγγέλους γιά νά μᾶς προστατεύουν. Μᾶς
ὁπλίζει μέ τή χάρη καί τή δύναμή Του. Μέ τήν προσευχή ὁ ἀδύνατος ἄνθρωπος
γίνεται δυνατός, ὀχυρωμένος καί ἀπρόσβλητος ἀπό τήν κακία τοῦ πονηροῦ
δαίμονος. Ὁ Κύριος μέ τήν προσευχή διαλύει τά τεχνάσματα τοῦ πονηροῦ, σπάζει
καί ἀχρηστεύει τά δίχτυα, πού στήνει ὁ καταχθόνιος ἐχθρός τῆς ψυχῆς μας καί ἀποδεικνύει
ἀνίσχυρα τά ἐναντίον μας σχέδιά του.
Ἐπαναλαμβάνεται
ὅ,τι συνέβαινε μέ τόν Κύριο ὅταν βρισκόταν ὡς ἄνθρωπος στή γῆ. Ἐκεῖνος ἔδιωχνε
τούς δαίμονες «δακτύλῳ Θεοῦ» (Λουκ.
ια΄20), δηλαδή μέ τή θεϊκή δύναμη πού διέθετε, καθώς ἦταν ἑνωμένος μέ τόν Θεό
Πατέρα, καί μπροστά στήν ὁποία ἦταν ἀδύνατο νά ἀντέξουν τά πονηρά πνεύματα.
Κατά
ἀναλογία καί οἱ πιστοί, πού εἶναι ἑνωμένοι μέ τόν Χριστόν, ἔχουν τό
παντοδύναμο αὐτό χέρι τοῦ Θεοῦ νά τούς σκέπει καί νά τούς προστατεύει. Ἀρκεῖ
νά προσευόμαστε μέ εὐλάβεια καί μέ πίστη. Νά ζητοῦμε τή βοήθεια τοῦ Θεοῦ στόν
καθημερινό μας ἀγώνα μέ θέρμη.
Σήμερα
μάλιστα οἱ πιστοί ἔχουμε στή διάθεσή μας τούς κληρικούς τῆς ἁγίας μας Ἐκκλησίας
οἱ ὁποῖοι μέ τή χάρη τῆς ἱερωσύνης ἐνισχύουν ἰδιαιτέρως τίς προσευχές μας. Μᾶς
προσφέρουν μάλιστα μέ τά ἅγια Μυστήρια πάρα πολύ πλούσια τή δύναμη τοῦ οὐρανοῦ.
Δέν
δικαιολογούμαστε λοιπόν νά καταλαμβανόμαστε ἀπό πανικό, οὔτε ἐπιτρέπεται νά καταφεύγουμε
σέ ὕποπτα πρόσωπα, ὅπως τά «μέντιουμ», γιά νά μᾶς προστατεύσουν δῆθεν ἀπό τίς
δαιμονικές ἀπειλές. Ὡς χριστιανοί στόν Θεό πρέπει νά καταφεύγουμε. Νά ἔχουμε
στό σπίτι μας εὐτρεπισμένο εἰκονοστάσι καί νά μή παραλείπουμε νά κάμνουμε κάθε
μέρα θερμή τήν προσευχή μας ἐπικαλούμενοι τή θεία ἐνίσχυση. Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης τῆς
Κλίμακος, τοῦ ὁποίου τιμοῦμε τή μνήμη σήμερα, μᾶς δίνει τήν ἑξῆς συμβουλή: «Ἰησοῦ
ὀνόματι μάστιζε πολεμίους». Μέ τήν ἐπίκληση τοῦ ὀνόματος τοῦ Ἰησοῦ μαστίγωνε
καί διῶχνε τούς ἐχθρούς σου τούς δαίμονες. Καί βεβαιώνει ὅτι «μέ τή δύναμη τῆς
προσευχῆς νικῶνται εὔκολα οἱ ἐχθροί μας δαίμονες καί φεύγουν… καί μένει ἡ ψυχή
μας <πεπληρωμένη>, γεμάτη ἀπό χαρά πού προέρχεται ἀπό τή θεία χάρη καί
δύναμη.
Ἄς
ἀγωνιζόμαστε λοιπόν μέ τήν προσευχή καί τίς ἱερές τελετές τῆς Ἐκκλησίας μας καί
μάλιστα μέ τά ἱερά Μυστήρια νά εἴμαστε στενά συνδεδεμένοι μέ τόν Χριστόν, ὥστε
πράγματι νά φεύγει μακριά ἀπό ἐμᾶς ὁ Πονηρός. Ἰδιαίτερα θά βοηθηθοῦμε ὅμως, ἐάν
μαζί μέ τήν προσευχή χρησιμοποιοῦμε καί τή νηστεία.
****
Ἡ
νηστεία προσδίδει στήν προσευχή μεγαλύτερη δύναμη. Καθαρίζει τόν νοῦ ἀπό τά
πάθη τοῦ σώματος καί τόν βοηθεῖ νά ἀνεβαίνει πιό εὔκολα πρός τόν Θεόν.
Πέρα
ὅμως ἀπό αὐτό ἡ νηστεία εἶναι τό πρῶτο καί βασικό στάδιο μιᾶς γενικώτερης προσπάθειας
νά καθυποτάξουμε τόν κακό ἑαυτό μας καί νά τόν θέσουμε κάτω ἀπό τήν συνεχῆ ἐπίβλεψη
καί καθοδήγηση τοῦ Νόμου τοῦ Θεοῦ. Ὅσο ἡ λαιμαργία ἐξάπτει γενικῶς τά πάθη καί
ἀνοίγει κερκόπορτες στόν ἐχθρό, τόσο ἡ νηστεία ἰσχυροποιεῖ τή θέληση καί
φρουρεῖ τήν ψυχή. Ἡ νηστεία εἶναι μιά
σπουδαία μορφή ἐγκράτειας, πού ἀπαιτεῖ θέληση καί αὐταπάρνηση ἐκ μέρους τοῦ
χριστιανοῦ. Πάλι ὁ ἅγιος Ἰωάννης τῆς Κλίμακος λέγει ὅτι «ἡ νηστεία εἶναι μία
βία τήν ὁποία ἀσκεῖ μέ τή θέλησή του ὁ ἄνθρωπος, ὁ ὁποῖος στενοχωρεῖ τή φύση
του καί τήν βιάζει νά πεινᾶ… καί νά διψᾶ… γιά νά καθαρισθεῖ ἀπό τίς κακίες
της».
Διότι
ἡ νηστεία δέν εἶναι μόνο ἐγκράτεια τροφῶν, ἀλλά καί ἐγκράτεια παθῶν. Ὁ ἱερός
Χρυσόστομος λέγει ὅτι μιλώντας γιά νηστεία ἐννοοῦμε «οὐ τήν τῶν βρωμάτων ἀποχήν
μόνον, ἀλλά καί τήν τῶν ἁμαρτημάτων». Νηστεία λοιπόν εἶναι ἀποχή ὄχι μόνο ἀπό
τίς τροφές ἀλλά καί ἀπό τά ἁμαρτήματα.
Μέ
αὐτή τήν ἔννοια μέ τή νηστεία πραγματικά «τηροῦμεν» τόν ἑαυτό μας, ὁπότε, κατά
τόν θεόπνευστο ἀποστολικό λόγο «ὁ πονηρός οὐχ ἅπτεται» (Α΄Ἰω. ε΄18), δέν μπορεῖ
νά μᾶς ἐγγίσει. Γι’ αὐτό ἄλλωστε, λέγει ὁ ἱερός Χρυσόστομος, καί ὁ Κύριος ἐνήστευσε
στήν ἔρημο, γιά νά μᾶς διδάξει «ἡλίκον ἡ νηστεία καλόν» πόσο μεγάλο καλό εἶναι
ἡ νηστεία καί πῶς γίνεται μέγιστο ὅπλο κατά τοῦ διαβόλου».
Ἀλλά καί ἡ πείρα μᾶς βεβαιώνει ὅτι
ἡ κατά θεόν νηστεία, ὅταν γίνεται χωρίς ἐπίδειξη βοηθεῖ πολύ τόν πιστό. Τόν
κάμνει προθυμότερο στήν προσευχή, περισσότερο ὑπομονητικό καί εἰρηνικό. Τόν
βοηθεῖ σέ πνευματικότητα καί συγκεκριμένα στήν ταπείνωση. Ὁπότε ὁ ἄνθρωπος ἔχει
πάνω του πλούσια τή Χάρη τοῦ Θεοῦ. Καί κατά συνέπεια εἶναι σέ θέση νά διακρίνει
κάθε παγίδα τοῦ διαβόλου καί νά ἀποφεύγει τά «πεπυρωμένα βέλη» του. Εἶναι σέ
θέση νά μάχεται καί νά διώχνει τόν πονηρό, μέ τή δύναμη πού τοῦ χορηγεῖ ἡ χάρη
τοῦ Θεοῦ.
Κατόπιν
αὐτοῦ ἄς ρωτήσουμε τόν ἑαυτό μας. Αἰσθάνεται βαθειά τή μεγάλη πνευματική ἀξία τῆς
νηστείας; Ἀκολουθεῖ συνειδητά μέ προσοχή καί μέ χαρά τήν ἐντολή τῆς νηστείας
πού εἶναι ἐντολή τῆς Μητέρας μας Ἐκκλησίας; Ἤ μήπως φερόμαστε ἐπιπόλαια καί
γινόμαστε ἀπρόσεκτοι στό συγκεκριμένο θέμα;Ἤ μήπως ἐπηρεασμένοι ἀπό κοσμικές ἰδέες
παραβαίνουμε τή νηστεία, χωρίς νά ὑπάρχει συγκεκριμένος λόγος ὑγείας καί
χωρίς νά συνεννοηθοῦμε μέ τόν πνευματικό μας;
Ἄν
φιλοσοφήσουμε λίγο γενικώτερα πάνω στή στόν τρόπο ζωῆς τῆς σύγχρονης κοινωνίας, θά
διαπιστώσουμε ὅτι πολλές ἀσθένειες, ἄγχη καί ἐπήρειες τοῦ πονηροῦ, ὀφείλονται
κυρίως στό ὅτι παραθεωρεῖται αὐτός ὁ θεσμός.
******
«Τοῦτο τό γένος ἐν οὐδενί δύναται ἐξελθεῖν, εἰ μή ἐν προσευχῇ καί
νηστείᾳ»
Εἶναι
χαρακτηριστικό ὅτι ὁ Κύριος μέ τρόπο κατηγορηματικό καί ἀπόλυτο προβάλλει τή
δύναμη τῶν δύο αὐτῶν ὅπλων. «Ἐν οὐδενί δύναται ἐξελθεῖν», λέγει. Μέ τίποτε ἄλλο
δέν μπορεῖ νά ἐκδιωχθεῖ τό πονηρό πνεῦμα παρά μόνο μέ τήν προσευχή καί τή
νηστεία.
Ἡ
ἀλήθεια αὐτή, ἀδελφοί μου, ἄς μᾶς γίνει σύνθημα ἰσχυρό. Ἰδίως τώρα πού διανύουμε
τήν περίοδο τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς. Μέ χαρά, προθυμία καί ἐνθουσιασμό ἄς
συνεχίσουμε τόν ὡραῖο ἀγώνα τῆς προσευχῆς καί τῆς νηστείας, ὥστε μέ τή βοήθεια
τοῦ Θεοῦ «τάς κεφαλάς τῶν ἀοράτων ἐχθρῶν συνθλάσαι». Νά συντρίψουμε τίς παγίδες
τῶν ἀοράτων ἐχθρῶν μας καί νά φθάσουμε νικητές στήν Ἁγίαν Ἀνάσταση.
Αρχιμανδρίτης Γρηγόριος Μουσουρούλης
Ἐκφωνήθηκε στόν Ἱερό
Καθεδρικό Ἁγίου Ἰωάννου Λευκωσίας, Κυριακή 26.03.2017
Είναι καλός ιερέας ως λειτουργός και σπουδαίος πνευματικός με αγάπη ο π. Γρηγόριος.
ΑπάντησηΔιαγραφή