Περί ἐκλογῆς Ἀρχιερέων
ὑπό ἀρχιμ. Βασιλείου
Μπακογιάννη
Εἶναι γνωστό πῶς ἔγινε ἡ
ἐκλογή τοῦ ἀποστόλου Ματθία. Ὁ ἀπόστολος Πέτρος πρότεινε στό λαό νά ἐκλέξουν δυό
ὑποψηφίους, καί ὁ λαός ἐξέλεξε τόν Ἰοῦστο καί τόν Ματθία. Μετά ἀπό
προσευχή (Πρ. 1:24), ἔριξαν κλῆρο, καί ἐξέλεξαν τόν Ματθία (Πρ.1:26).
Μερικοί, στηριζόμενοι σ’ αὐτό, λένε πώς ἔτσι, ἀπό τό λαό θά πρέπει ἐκλέγονται οἱ
ἀρχιερεῖς.
Ὅμως, ποιός ἦταν αὐτός ὁ λαός,
στόν ὁποῖο ὁ ἀπόστολος Πέτρος ἀνέθεσε τήν ἐκλογή; «Εἶχαν
συγκεντρωθεῖ περίπου ἑκατόν εἴκοσι ἄτομα» (Πρ. 1:15). «Μαζί τους ἦταν
καί γυναῖκες καθώς καί ἡ Μαρία, μητέρα τοῦ Ἰησοῦ καί τά ἀδέρφια
Του» (Πρ. 1:14). Θά ἦταν σίγουρα καί οἱ ἑβδομήκοντα μαθητές
(Λουκ. 10:1). Ἄρα ὁ Πέτρος ἀνέθεσε τήν ἐκλογή σέ μιά μικρή, γνωστή ὁμάδα
πού ἀκολουθοῦσε τόν Κύριο. Ὅλοι οἱ ὑποψήφιοι ἦταν ἄξιοι, ὅπως ἐπίσης ἄξιοι
ἦταν καί οἱ ἐκλέκτορες, ἄρα δέν ὑπῆρχε κίνδυνος νά ἐκλεγεῖ κάποιος ἀνάξιος.
Ἄν ὁ Πέτρος εἶχε μπροστά του ἕνα ἄγνωστο, ἀνώνυμο πλῆθος, εἶναι ἀμφίβολο,
ἄν θά ἔκανε μιά τέτοια «κίνηση».
Οἱ ἐκλογές ἀρχιερέων ἀπό τόν
λαό, (καί ἀπό ποιόν λαό;), θά ἦταν μιά πληγή γιά τήν Ἐκκλησία. Θά ἀνάγκαζαν
τούς ὑποψηφίους νά κάνουν τήν προεκλογική τους ἐκστρατεία, κατά μίμηση τῶν
πολιτικῶν, ξευτελίζοντας ἔτσι τήν Ἐκκλησία. Τό ἴδιο θά γινόταν, ἄν οἱ ἀρχιερεῖς
ἐκλέγονταν ἀπό τούς Ἱερεῖς τῶν (ἐν χηρείᾳ) Μητροπόλεων.
Οἱ ὑποψήφιοι θά ἔκαναν καί ἐδῶ τήν προεκλογική τους ἐκστρατεία,
τάζοντας «λαγούς μέ πετραχήλια». Οἱ Ἱερεῖς θά χωρίζονταν σέ παρατάξεις, ὑποστηρίζοντας
ἡ κάθε μία τόν δικό της ὑποψήφιο. Καί μετά; Ὁ Ἐπίσκοπος πού θά κέρδιζε
τίς ἐκλογές, θά εἶχε τήν ταπείνωση καί τήν ἀγάπη νά ἀγκαλιάσει
τούς Ἱερεῖς πού δέν τόν ψήφισαν ἤ θά τούς ἔβλεπε ὡς ἀντιπάλους,
θέτοντάς τους στό περιθώριο; Πιθανότερο, τό δεύτερο...!
Ὁ Ἐπίσκοποι
χειροτονοῦν τόν Ἐπίσκοπο, ἄρα αὐτοί ἔχουν τό δικαίωμα νά ἐπιλέξουν ποιόν
θά χειροτονήσουν. Δέν εἶναι δηλαδή ὑποχρεωμένοι νά χειροτονήσουν τόν ὁποιονδήποτε,
πού θά τούς ὑποδείξουν. Ὁ Παῦλος ἀπό μόνος του ἐπέλεξε
τόν Τίτο ὡς Ἐπίσκοπο Κρήτης (Τίτ. 1:5)· τό ἴδιο ἔκανε καί μέ τόν Τιμόθεο·
ἀπό μόνος του τόν ἐπέλεξε ὡς Ἐπίσκοπο Ἐφέσσου (Β΄Τιμ. 1:6).Ὅμως, αὐτό δέν
σημαίνει, πώς ἄν ὁ λαός πρότεινε στόν Παῦλο κάποιον ὄντως ἱκανό, ἄξιο ὑποψήφιο,
ὁ ταπεινόφρων Παῦλος, θά καταφρονοῦσε τήν ἐπιθυμία τοῦ ποιμνίου του, καί θά
«προωθοῦσε» τόν δικό του, ἐπειδή καί μόνο ἦταν δικός του...! Τέτοια
πράγματα γιά τόν Παῦλο ἦταν ἀδιανόητα!
Εἶναι
γνωστό πώς γίνονται σήμερα οἱ ἐκλογές ἀρχιερέων στήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ. Ἔχεις
(φεῦ!) δόντι; Προάγεσαι.....!. Γι’ αὐτό πρίν ἀκόμα συνέλθει ἡ Ἱεραρχία, ἤδη
εἶναι γνωστός ὁ νέος Ἐπίσκοπος. Γίνονται κατά καιρούς
συζητήσεις, ὥστε νά ἀλλάξει ὁ τρόπος ἐκλογῆς τῶν ἀρχιερέων. Ἄν κάτι
πρέπει νά ἀλλάξει, εἶναι ἡ νοοτροπία, τό φρόνημα τῶν ἐκλεκτόρων,
γιατί ἐδῶ εἶναι τό πρόβλημα.
Ὁ ἀείμνηστος Ἀρχιεπίσκοπος Ἱερώνυμος
Α΄, στό βιβλίο του «Τό δρᾶμα ἑνός Ἀρχιεπισκόπου» (σελ.135), σημειώνει
σοκαρισμένος ἕναν σχετικό διάλογο πού εἶχε περί τό 1940 μέ ἕναν Μητροπολίτη.
Γράφει: «Θά μοῦ ἐπιτραπῇ νά ἀναφέρω μίαν συνομιλίαν μου μέ κάποιον μακαρίτη
τώρα (1975) Μητροπολίτην. Ἡ συνομιλία αὐτή πρέπει νά εἶχε γίνει περί τό
1940· μοῦ εἶχεν ὅμως κάμει τόσην ἐντύπωσιν, ὥστε τήν ἐνθυμοῦμαι σάν νά ἔγινε
χθές (...). Συνεζήτουν, λοιπόν, μέ τόν μακαρίτην διά τήν ἀνάγκην
νά ἐκλέγωνται ὡς ἐπίσκοποι οἱ κληρικοί ἐκεῖνοι πού διέθετον πρό
παντός ἦθος, ἀλλά καί πραγματικήν μόρφωσιν καί ἀποδεδειγμένας ἱκανότητας
καί εἶχαν ἐργασθεῖ εὐεργετικῶς ὑπέρ τῆς Ἐκκλησίας.(...). Μοῦ
εἶπε μέ τήν διακρίνουσαν αὐτόν ἐλευθεροστομίαν τά ἑξῆς πού δέν μπορῶ νά τά
λησμονήσω: «Βρέ Ἱερώνυμε, ἄκου νά σοῦ πῶ· ἐμεῖς θά κάνουμε δεσποτάδες κατ’ εἰκόνα
καί καθ΄ ὁμοίωσιν δική μας. Θά εἶναι σάρξ ἐκ τῆς σαρκός μας καί ὀστοῦν ἐκ τῶν
ὀστέων μας. Κατάλαβες;». Ὁμολόγησε τήν ἀπροθυμία τους νά ἐκλέγουν
τούς ἀξίους! Ὄντως, ὁμολογία, σόκ! Γιατί ἄραγε; Ἡ κακή (κοσμική)
χρήση τοῦ ἀρχιερατικοῦ ἀξιώματος, μεταξύ τῶν ἄλλων,
τούς «ἀφαίρεσε» καί τήν ἱκανότητα νά ἐκλέγουν τόν καλύτερο!
Καί ὁ ἀείμνηστος Ἀρχιεπίσκοπος σχολίασε ἐν ἀπελπισίᾳ: « Κατάλαβα
τό «ἐκκλησιαστικό κατεστημένο»(...) μέ κάθε μέσον προσπαθοῦσε νά μή
ἀφίσῃ εἰς τάς τάξεις του, ἄν ἦταν δυνατόν, οὔτε καί εἰς τόν κλῆρον,
κανένα ὑγιές στοιχεῖον». Ἀλήθεια, ἀπό τότε μέχρι σήμερα, ἔχει
ἀλλάξει κάτι σ’ αὐτό τό οὐσιῶδες θέμα; Καί ἄν ὄχι, γιατί δέν ἔχει ἀλλάξει;
«Ὁ Θεός σοῦ συγχωρεῖ ὅλες σου
τίς ἁμαρτίες, ἐκτός ἀπό τίς χειροτονίες ἀναξίων Ἱερέων», ἀποκάλυψε ὁ Ἀπόστολος
Πέτρος στόν Ἅγιο Ἀρχιερέα Λέοντα πάπα Ρώμης, γιατί οἱ ἀνάξιοι Ἱερεῖς
δίνουν μαχαιριές στό σῶμα τῆς Ἐκκλησίας. Καί
ἄν οἱ χειροτονίες ἀναξίων Ἱερέων εἶναι ἀσυγχώρητη ἁμαρτία, ἄς σκεφθοῦμε πόσο
πιό ἀσυγχώρητη εἶναι ἡ χειροτονία (ἐκλογή) ἀναξίων Μητροπολιτῶν. Γιατί οἱ
μαχαιριές τους εἶναι βαθιές καί θανατηφόρες! Ἠθικοί αὐτουργοί εἶναι,
ὅσοι τούς δίνουν τά μαχαίρια....! Καί «πάντες γάρ οἱ
λαβόντες μάχαιραν ἐν μαχαίρᾳ ἀποθανοῦνται» (Ματ. 26: 52), εἶπε μέ
νόημα Χριστός. Στήν ἄλλη τη ζωή θά ἔχουμε (φαρμακερές ) ἐκπλήξεις.
«Θεός οὐ μυκτηρίζεται» (Γαλ. 6:7).
Δυστυχώς, η βούληση του πιστού λαού της επαρχίας της χηρευούσης μητροπόλεως αναφορικά με το πρόσωπο του μέλλοντος να ποιμάνει το ποίμνιο της επισκοπής ιεράρχου κατά κανόνα δεν λαμβάνεται υπ όψιν και παραθεωρείται. Κλασσικό παράδειγμα αποτελεί εν προκεμένω η περίπτωση της εκλογής μητροπολίτου, εις διαδοχήν του μακαριστού Νικηφόρου (Δεδούση), στη μητρόπολη Λευκάδος προ ετών κατά την οποία αγνοήθηκε η επιθυμία των πιστών Λευκαδιτών όπως αυτή εκφράσθηκε και αποτυπώθηκε με τη συγκέντρωση χιλιάδων υπογραφών με τις οποίες διατρανωνόταν η επιθυμία του ποιμνίου να ποιμανθεί υπό του π.Νικηφόρου Ασπρογέρακα, εκλεκτού κληρικού και ηγουμένου της μονής Φανερωμένης Λευκάδος. Δυστυχώς, η εκλογή του εκλεκτού της πλειοψηφίας του κλειστού ιεραρχικού σώματος νυν μητροπολίτου δημιούργησε σοβαρές παρενέργειες όπως δύναται να αντιληφθει κανείς ερχόμενος αντιμέτωπος με τη σχετική εκκλησιαστική ειδησεογραφία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΛ.Ν.
Συνετές οι απόψεις του π. Βασιλείου επί ενός θέματος στο οποίο δεν θα υπάρξει λύση διότι όποιος έχει μαχαίρι τρώει πεπόνι. Πάντα θα ισχύουν τα όσα ο Αρχιερέας είχε εκμυστηρευτεί στον Ιερώνυμο Α΄. Αυτός κάτι προσπάθησε να κάνει αλλά τον έφαγαν αυτοί πούχαν το μαχαίρι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιατί χάνεις τον χρόνο σου καλέ μου π. Β. Μ. η πρακτική του εκκλησιαστικού ηγεμονικού κατεστημένου εκφράσθηκε πρόσφατα με τις δηλώσεις του Προέδρου της Ιεραρχίας Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου ο οποίος εκ των προτέρων δήλωσε:
ΑπάντησηΔιαγραφήΔήλωση Αρχιεπισκόπου σχετικά με τις υποψηφιότητες στις Μητροπόλεις Σταγών και Φιλίππων
17.9.2017
Ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.Ιερώνυμος, ερωτηθείς μετά το πέρας του Μεγάλου Πανηγυρικού Εσπερινού στον Ι.Ν.Αγίας Σοφίας Ν.Ψυχικού για το θέμα της πληρώσεως των χηρευουσών Ιερών Μητροπόλεων Σταγών και Μετεώρων και Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου,
δήλωσε τα ακόλουθα:
"Τόσο ο Πανοσ. Αρχιμανδρίτης π. Θεόκλητος Λαμπρινάκος, Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως Μεσσηνίας, όσο και ο Πανοσ. Αρχιμανδρίτης π. Δαμασκηνός Κιαμέτης, Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος και Αλμυρού, αποτελούν πρόσωπα κατάλληλα για τη διαποίμανση των Ιερών Μητροπόλεων Σταγών και Μετεώρων και Φιλίππων,Νεαπόλεως και Θάσου αντιστοίχως. Προσωπικά,οι υποψηφιότητές τους με βρίσκουν σύμφωνο."
http://www.ecclesia.gr/epikairotita/main_epikairotita_next.asp?id=2226
Όταν οι υποψηφιότητες (ποιες υποψηφιότητες; Οι υπόλοιποι υποψήφιοι Αρχιμανδρίτες του καταλόγου που πήγαν;) βρίσκουνε σύμφωνο τον Πρώτο οι άλλοι Αρχιερείς εκλέκτορες! είναι νεροκουβαλητές στο μαντρί.
Πάντα με «δόντι» έβγαινα στην Εκκλησία οι Επίσκοποι. Στο Βυζάντιο πατριάρχες οι εκλεκτοί της άρχουσας τάξης. Στις κατά τόπους Εκκλησίες οι αρεστοί των ηγεμόνων και επάρχων. Στην τουρκοκρατία κατέβαζαν τους πατριάρχες και τους δεσποτάδες σουλτάνοι και οι πασάδες. Μετά την απελευθέρωση το «δόντι» το πήρε ως προς τους αρχιεπισκόπους και τους επισκόπους ο βασιλικός επίτροπος. Σήμερα αποφασίζουν οι συμμαχίες των ψήφων που επιθυμούν οι ισχυροί της Ιεραρχίας. Έτσι πορευόταν και έτσι θα συνεχίσει η Άγια μας Εκκλησία την πορεία της. Και όμως ω!!!! του θαύματος η Εκκλησία ζει και θα συνεχίσει να ζει!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΛεπτό θέμα το οποίο λόγο της λεπτότητας δεν θα λυθεί. Δεν υπάρχει βούληση για γόνιμη συζήτηση. Βλέπεις η αρχιεροσύνη έχει να κάνει περισσότερο με την εξουσία και λιγότερο με την διακονία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝαι π. Βασίλειε το μεγάλο πρόβλημα είναι αυτή η νοοτροπία του δικού μας που πρεσβεύει τα φρονήματά μας και τις επιδιώξεις μας. θα πρέπει ο Άγιοι Αρχιερείς με προσευχή να προσέρχονται να ψηφίσουν. Είναι και αυτό ένα πρόβλημα την Θ Λειτουργία την τελεί ο νεότερος και προσέρχονται ελάχιστοι προς το τέλος ορισμένοι αρχιερείς καθόλου. Αν δεν υπάρχει φόβος Θεού τότε όλα μάταια. Γι΄ αυτό υπάρχει στους δεσποτάδες κοσμικότητα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα περί εκλογής των αρχιερέων στην Ελλάδα –μπορεί και αλλού- είναι μι πονεμένη και θλιβερή υπόθεση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιατί δεν έχουν θεσπιστεί στην Ελλάδα οι κληρικολαϊκές συνελεύσεις για να γίνουν συζητήσεις και να υποβληθούν σκέψεις στην ιεραρχία και για αυτό το θέμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν θα υπάρξει επίλυση αυτού του προβλήματος. Έτσι θα συνεχίσει η εκλογή κατά 90% θα προωθούνται όσοι έχουν υψηλά ισταμένους προστάτες και το υπόλοιπο όσοι το αξίζουν. Χωρίς να σημαίνει ότι αυτοί που έχουν δόντι και μπάρμπα στην Κορώνη δεν έχουν αξία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑφυπνιστικό το άρθρο του π. Βασιλείου διότι θέτει το θέμα σε σωστές βάσεις που μπορούν τον καθένα μας να τον προβληματίσουν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜήπως όμως εκτός από άρθρα θα πρέπει να γίνει μια συνάντηση των ιερομονάχων προς συζήτηση;
Μπορεί με μια τέτοια κίνηση να υπάρξουν ουσιαστικά αποτελέσματα σε βάθος χρόνου….
α.