Αὐτονόητα, ὄχι διαφημιζόμενα!
ἀρχ/του Δανιήλ Ἀεράκη
Γιὰ ἕνα ἁγιασμὸ 31 φωτογραφίες
διαφημιστικὲς σὲ ἐκκλησιαστικὴ ἱστοσελίδα. Ναί, καλὰ διαβάσατε, 31 φωτογραφίες
γιά ἕνα ἁγιασμό!
Πόση ὥρα κρατάει ἕνας μικρὸς ἁγιασμός;
Ἔπρεπε κάθε λεπτό του καὶ κάθε λεπτομέρειά του ν’ ἀπαθανατισθοῦν καὶ τὸ «ἄλμπουμ»
ἀπὸ αὐτὸν τὸν ἁγιασμό ν’ «ἀνεβῆ» σέ «σάϊτ»; Μὴ ρωτῆστε, ποιὸς εἶναι ὁ ἀγιασμός
αὐτός, διότι θά... ἀδικήστε τούς ἄλλους. Παντοῦ σχεδὸν τὸ ἴδιο γίνεται!
Ὁ μακαριστὸς Μητροπολίτης
Σηλυβρίας Αἰμιλιανός, σοβαρὸς ἐπίσκοπος, μὲ ἀποστολικὸ περιεχὸμενο καὶ μὲ
καθόλου ἐξωτερικὴ κουφότητα, ἔλεγε ἐπανειλημμένως:
«Φαντάζεσθε ἰατρικὸ περιοδικὸ νὰ δημοσιεύη φωτογραφίες ἰατροῦ, πού ἐξετάζει
ἄρρωστο μὲ τὰ ἀκουστικὰ του ἢ τοῦ παίρνει τὴν πίεσι; Μὰ κάτι τέτοια γιὰ τὸν ἰατρὸ
εἶναι αὐτονόητα. Τὰ αὐτονόητα ἢ πράξεις ἐπαγγελματικῆς ρουτίνας δὲν ἀποτελοῦν εἰδήσεις...
Στὸ χῶρο τῆς Ἐκκλησίας γιατί αὐτὴ ἡ κουφότητα; Αὐτονόητο γιὰ τὸν ἱερέα ἢ
γιὰ τὸν ἐπίσκοπο εἶναι ἡ τέλεσις ἑνὸς ἁγιασμοῦ ἢ ἑνὸς ἑσπερινοῦ. Αὐτὰ δὲν ἀποτελοῦν
εἰδήσεις γιὰ δημοσίευσι σὲ ἐκκλησιαστικὰ περιοδικὰ ἢ γιὰ προβολή. Δὲν εἶναι ἔκτακτες
εἰδήσεις, πού χρῆζουν λαμπρᾶς προβολῆς».
Ἡ τέλεσις ἁγιασμοῦ ἢ ἑσπερινοῦ δὲν
ἀποτελοῦν εἰδήσεις. Αὐτονόητο γιά τὸν κληρικὸ εἶναι ἡ τέλεσις λατρευτικῶν
πράξεων. Εἶναι ἀνάγκη νὰ προβληθοῦν οἱ τελοῦντες αὐτονόητα πράγματα;
Κάποτε τὴν κουφότητα γιά πολλὲς
φωτογραφίες τὴν συναντούσαμε μόνο σὲ γάμους καὶ βαπτίσια. Καὶ τότε μᾶς φαινόταν
ὑπερβολικό τό φαινόμενο καὶ ἐν πολλοῖς... ἀσεβές! Τὸ μυστήριο καταντοῦσε
γελοιότητα. Τὸ θαῦμα μετατρεπόταν σὲ φανταχτερὸ θέαμα. Ἡ προσευχὴ γινόταν ἐπιδεικτικὴ
φασαρία. Καὶ φυσικὰ τώρα τὸ κακὸ ἔχει παραγίνει. Ὁ ναὸς μεταβάλλεται σὲ
«στούντιο». Καὶ οἱ μετέχοντες προσέχουν τὴν κάμερα τοῦ «βίντεο» καὶ τῶν
φωτογράφων!
Έ, λοιπόν, τὸ ἀσεβὲς αὐτὸ
φαινόμενο κυριαρχεῖ πλέον καὶ στὸν ἑσπερινὸ καὶ στὴ θεία λειτουργία καὶ στὶς
χειροτονίες καὶ στὶς... μοναχικὲς κουρές! Ἡ θεία κοσμιότητα ἀντικαταστάθηκε ἀπὸ
τὴν ἐπιδεικτικὴ κοσμικότητα.
Ὁ σεμνὸς λειτουργός, ἔχοντας
συνείδησι τοῦ φρικτοῦ μυστηρίου πού διακονεῖ, τρέμει ἀπὸ φόβο καὶ ἱερὸ δέος. Καὶ
φυσικὰ λαμβάνει τὰ μέτρα του, νὰ περιφρουρήση τὴ μυσταγωγία.
Τὸ «μηδεὶς ἀμύητος εἰσίτω» ἰσχύει
πολὺ περισσότερο γιά τὶς φωτογραφίες: «Μηδεὶς φωτογράφος εἰσίτω»!
Ἔξω ἡ ἐπιδειξιομανία! Μέσα ἡ ἱερότητα
καὶ ἡ εὐλάβεια!
Καὶ ἐπειδὴ μὲ τὰ σύγχρονα «κινητὰ»
ὅλοι εἶναι φωτογράφοι, οἱ σχετικὲς ὁδηγίες ὀφείλουν νὰ εἶναι πιὸ συγκεκριμένες
καὶ αὐστηρές. Καὶ νὰ καλύπτωνται βεβαίως καὶ ἀπὸ Συνοδικὲς ἐγκυκλίους.
Το ποτάμι δεν γυρίζει πίσω. Οι φωτογραφίες είναι πλέον αναπόσπαστο σημείο αναφοράς των ποιμαντικών δραστηριοτήτων των Αρχιερέων και των ευλαβών κληρικών οι οποίο οφείλουν να πληροφορούν την διακονία τους εις τον λαό. Ίσως θα μπορούσαν να παραληφθούν οι πολλαπλές εμφανίσεις ιδίων προσώπων στην ίδια τελετή ή ακολουθία. Αυτό θα μπορούσε να συζητηθεί. Τα υπόλοιπα δεν νομίζω!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν είναι κακές οι φωτογραφίες αλλά οι πολλές. Τις περισσότερες τις τραβούν μη επαγγελματίες.. Η τεχνολογία και η εξέλιξη δεν μπορεί να σταματήσει την προβολή. Όλοι θέλουν να βγάλουν. Στον μικρό αγιασμό αν είναι σε σχολείο τραβούν από το σχολείο, οι μαθητές, οι καθηγητές, οι γονείς, οι κληρικοί. Πώς να γίνει να απαγορευτούν. Δεν θα πιάσει. Εγώ γελώ που σε μοναστήρια σε ναούς, σε μουσεία, λένε πως δεν επιτρέπουν την φωτογράφιση μα είναι καλά στο μυαλό του στην εποχή μας το ποιο εύκολο να τραβήξεις φωτογραφία από μικρά παιδιά ως γέρους. . Άρα διαφωνώ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣωστά τα όσα γράφει αλλά όλοι τις φωτό βλέπουμε και όχι τα λόγια. Ζούμε στην εποχή της εικόνας πλέον.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην ερώτηση των Ιουδαίων στον θεραπευθέντα παραλυτικό ,
ΑπάντησηΔιαγραφή'' τις εστίν ο άνθρωπος ο ειπών σοι , άρον τον κράββατόν σου και
περιπάτει '' ο ιαθείς ουκ ήδει τις εστίν,
ο γαρ Ιησούς εξένευσεν όχλου όντος εν τω τόπω ''!!!!
Και το κακο δεν ειναι μονο οι πολλες-πολλες φωτογραφίες. Αλλα σε αυτές απουσιαζει εντελώς η εικόνα του εορταζομένου Αγίου!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή