Τετάρτη 22 Νοεμβρίου 2017

Ψάλτης, ψαλτήρι καί μικρόφωνα - π. Βασιλείου Μπακογιάννη


Ψάλτης, ψαλτήρι καί μικρόφωνα

ὑπό ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

Στήν Ἐκκλησία μας τά πάντα πρέπει νά γίνονται μέ τάξη, γιατί ἀκριβῶς πρόκειται γιά Ἐκκλησία. Καί ἡ ψαλμωδία εἶναι βασικό στοιχεῖο τῆς λατρείας μας.  Θά πρέπει λοιπόν νά γίνεται «μήτε βοαῖς ἀτάκτοις κεχρῆσθαι, καὶ τὴν φύσιν πρὸς κραυγὴν ἐκβιάζεσθαι,  ἀλλά μετὰ πολλῆς προσοχῆς καὶ κατανύξεως»  (ΟΕ΄ τῆς Πενθέκτης). Γι’αὐτό καί ὁ Ἱερέας παρακαλεῖ τόν Κύριο, «δός  ἡμῖν χάριν καί δύναμιν, ἵνα καταξιωθῶμεν ψάλλειν σοι συνετῶς» (Εὐχή ΣΤ΄ Ὄρθρου). Ὅμως,  δέν ψάλλουμε «συνετῶς».
Καί στήν ἐποχή τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου  ὑπῆρχαν ψάλτες πού ἔψελναν μέ τρόπο, πού ταίριαζε σέ κέντρα διασκεδάσεως. Καί ὁ Ἅγιος τούς καυτηρίαζε:   «Ὑπάρχουν μερικοί πού  λαμβάνουν τά λόγια τοῦ Ἁγίου Πνεύματος σάν κοινά·  τά ἀπαγγέλουν μέ ἄγριες φωνές· κουνώντας ὁλόκληρο τό σῶμα τους·  λές καί τρελλάθηκαν!  Πράγματα τελείως ξένα γιά τήν Ἐκκλησία μας!  Ἄθλιε καί ταλαίπωρε! Ἐπρεπε νά ἀναπέμπεις τήν ἀγγελική δοξολογία μέ φόβο καί τρόμο! Καί νά ζητεῖς ἀπό τήν Κτίστη συγχώρηση τῶν ἁμαρτιῶν σου! Σύ ὅμως μιμεῖσαι τούς μίμους καί τούς τραγουδιστές! «Χορεύεις» πάνω στό ψαλτήρι...! Εἶναι λοιπόν προσευχή αὐτό πού κάνεις;». (P.G. 56: 99).

     
 Θά θυμοῦνται οἱ παλαιότεροι, πώς τό ψαλτήρι, στασίδι στίς ἐκκλησιές  δέν κατεῖχε θέση ξεχωριστή. Στά στασίδια πού ὑπῆρχαν γύρω-γύρω,  στόν ἐσωτερικό τοῖχο τοῦ Ναοῦ, γιά νά κάθονται οἱ ἡλικιωμένοι (οἱ ἄλλοι στέκονταν ὄρθιοι), ἔβαζαν  μπροστά ἕνα «ἀναλόγιο». Καί αὐτό  ἦταν τό ψαλτήρι. Οἱ ψάλτες δηλαδή στέκονταν στό ἴδιο ἐπίπεδο,  πού στεκόταν καί τό ἐκκλησίασμα. Αὐτό   τούς βοηθοῦσε, ὥστε νά  ψέλνουν ταπεινά,  γιατί, κατά τούς Ἁγίους Πατέρες,  ἡ ψυχή συμμορφώνεται μέ τή στάση τοῦ σώματος.
Ὅμως, σήμερα  τό ψαλτήρι βρίσκεται   σέ ξεχωριστή θέση, στό σολέα τοῦ Ναοῦ· σέ ὑψωμένο  βάθρο,  καί στή μέση ἕνα ἀκόμα σκαλοπάτι γιά νά ἀνεβαίνει ὁ (πρωτο)  ψάλτης ἀκόμα πιό ψηλά! Ἐνίοτε στέκεται καί  πιό ψηλά καί ἀπό τό Δεσπότη πού στέκεται στό θρόνο! Σκεφθεῖτε τόν  πειρασμό...!
Ὅμως,  ὅπως ἔλεγε  καί ὁ Ὅσιος Παϊσιος ὁ Ἁγιορείτης,   «ὅταν ὁ ψάλτης δέν ψέλνει ταπεινά καί μέ συναίσθηση,  σέ διώχνει ἀπό τήν Ἐκκλησία». (Ἱερομονάχου Ἰσαάκ, Βίος Γέροντος Παϊσίου τοῦ Ἁγιορείτου, σελ. 439). Πολύ δέ περισσότερο ἰσχύει αὐτό γιά μᾶς τούς Ἱερεῖς, πού στεκόμαστε ἐνώπιον τοῦ Θυσιαστηρίου, ἔχοντας ἐνώπιόν μας τό Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Κυρίου! Καί  ἄν, κατά  τήν  φρικτή  αὐτή  στιγμή, τό μόνο πού μᾶς νοιάζει, εἶναι τό πῶς θά δείξουμε τίς μουσικές μας καί φωνητικές μας ἱκανότητες, τότε δείχνουμε ἀπό μόνοι μας,  πώς (φεῦ!) δέν ἔχουμε «ἐπαφή μέ τό περιβάλλον»  (= μέ τήν τέλεση τοῦ Φρικτοῦ Μυστηρίου).  «Ἐξ ὄνυχος τόν λεόντα».
          
«Τά 98 ἀπό τά 100 δαιμόνια, πηγαίνουν στούς ψάλτες», ἔλεγε ἕνας Ἁγιορείτης Γέροντας.  Καί εἶδαν σέ Ἁγιορείτικη πανήγυρη (ἀγρυπνία) τόν διάβολο νά χορεύει κάτω ἀπό τόν πολυέλαιο! (Ἀπό τήν ἀσκητική ἁγιορείτικη παράδοση, Ἅγιον Ὄρος, 2011, σελ. 318). Ἔψελναν λόγια τοῦ Χριστοῦ, καί ἀντί νά καῖνε  τόν διάβολο, τόν ἔκαναν νά τά ἀπολαμβάνει, γιατί τά ἔψελναν μέ ὑπερηφάνεια...! Ἄν κάτι τέτοιο συνέβη στό Ἅγιο Ὄρος (πού οἱ πρωτοψάλτες δέν ἔχουν εἰδικά, ψηλά στασίδια), σκεφθεῖτε τί γίνεται στόν κόσμο...! Τελευταῖα μάλιστα  ἀνεβαίνουν στά ψαλτήρια καί γυναῖκες,  καί συμψάλλουν μέ τούς ἄνδρες, ἐνῶ παλαιότερα, πού ἡ εὐλάβεια  ἦταν σέ ψηλά ἐπίπεδα,  κάτι τέτοιο θεωρεῖτο ἀδιανόητο.  Σίγουρα, ὁ Ἅγιος ὁ Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, πού σημειωθήτω, ἐπιδοκιμάζει τό σανιδένιο χώρισμα πού ὑπῆρχε στούς Ναούς, καί χώριζε  τούς ἄνδρες ἀπό τίς γυναῖκες( P.G.  58:677),   ἄν ἔβλεπε κάτι τέτοιο, θά ἐξαπέλυε «μύδρους»  κατά τῶν ἁρμοδίων. «Πορνεῖον εἶναι σοι δοκεῖ ἡ Ἐκκλησία», εἶπε σέ μιά παρόμοια περίπτωση   ( P.G.  58:677).

Πᾶμε τώρα στά μικρόφωνα. Κατά τήν ἐπιστήμη, ὅταν ἡ μουσική  ἀκούγεται δυνατά, ὅσο ὡραία καί ἄν εἶναι,  ἀγριεύει τόν ἀκροατή. Kαί τά μικρόφωνα στίς ἐκκλησιές ξεκουφαίνουν τούς πιστούς! Καί αὐτό γίνεται σέ ὅλες τίς ἐκκλησίες τῆς πατρίδος μας, ἐκτός ἐλαχίστων ἐξαιρέσεων! Ὁ κ. Παναγιώτης Γεωργαρᾶς ἔγραφε σέ ἕνα site:  ( www. stoxasmoi.wordpress.com).  «Χτες το πρωί (Kυριακή 19.11.17)  βρέθηκα σε πολύ μικρών διαστάσεων παρεκκλήσιο στο κέντρο της Αθήνας. Δεν χωράνε περισσότεροι από 20 ανθρώπους, τόσο μικρός χώρος. Παρ' όλα αυτά υπήρχαν μικρόφωνα για τον ιερέα και τους ψάλτες και ηχεία ρυθμισμένα πολύ δυνατά. Ήταν τόσο αφόρητο, τόσο περιττό, τόσο κουραστικό και εν τέλει τόσο επιθετικό για τα αυτιά που αναγκάστηκα να εγκαταλείψω τον εκκλησιασμό μου και να φύγω για να γλιτώσω. (...). Αλλά και στους ναούς μεγάλων διαστάσεων όπου είναι αναπόφευκτο κακό να υπάρχουν ηχεία, και πάλι η έντασή τους πολύ συχνά είναι ρυθμισμένη ενοχλητικά δυνατά». Σαν να είμαστε σε πίστα νυχτερινού μαγαζιού. Είναι άραγε τόσο πολύ δύσκολο να το καταλάβουν οι υπεύθυνοι των ναών; θέλει πολύ μυαλό; θέλει μεταπτυχιακό; τι θέλει; (...)». Μήπως δέν ἔχει δίκιο;

Καί μόνο αὐτό ( ἡ  ἀλόγιστη χρήση τῶν μικροφώνων)   εἶναι ἱκανό νά κολάσει τόν προϊστάμενο τοῦ Ναοῦ. Γιατί  δείχνει καταφρόνηση πρός τή λατρεία,  ἀλλά καί πρός τό ἐκκλησίασμα, πού ἔρχεται στήν ἐκκλησία γιά νά γαληνεύσει.  Κατά τά ἄλλα, εἴμαστε Ποιμένες, καί νοιαζόμαστε γιά τήν πνευματική καλλιέργεια τοῦ λαοῦ!  («Γιά τήν ἀμέλεια στήν προσωπική σου,  πνευματική σου ζωή σέ συγχωρῶ, ἀλλά γιά τήν ἀμέλεια πού ἔδειξες γιά τή σωτηρία τοῦ λαοῦ Μου, δέν σέ συγχωρῶ», εἶπε ὁ Κύριος σέ  Ἱερέα πού ἀπῆλθεν ἐκ τοῦ κόσμου αὐτοῦ). Ποιός, λοιπόν,  θά φροντίσει, ὥστε ἡ ψαλμωδία στήν Ἐκκλησία μας νά εἶναι μυσταγωγία, καί ὄχι eurovision; Ποιός θά λάβει τήν πρωτοβουλία   γι’ αὐτό τό τόσο σημαντικό «κομμάτι» τῆς λατρείας μας; Ποιός;

22 σχόλια:

  1. Σεβαστέ μου π. Βασίλειε,
    Σᾶς συγχαίρω γιά τήν ἐπισήμανσή σας αὐτή. Δυστυχῶς, ἔχουμε καταντήσει τήν Λατρεία τοῦ Θεοῦ show, γιά τό "θεαθῆναι τοῖς ἀνθρώποις". Δέν μᾶς ἐνδιαφέρει ἡ κατάνυξη καί ἡ μυσταγωγία στήν Λατρεία ἀλλά ἡ αὐτοπροβολή μας (κληρικῶν καί ψαλτῶν).
    Πέραν τῶν ὅσων τόσο εὔστοχα διαπιστώνετε, θά πρόσθετα ἐπίσης ὅτι γιά τόν ἴδιο σκοπό ἐξυψώνουν τό Ἱερό Βῆμα τρία-τέσσερα ἤ καί πιό πολλά σκαλοπάτια ἀπό τόν κυρίως Ναό (δυτικόφερτο), τοποθετοῦν σολέα ἀκόμη καί σέ περιφερειακούς Ναούς (δικαιολογεῖται μόνο στήν Πρωτεύουσα) κ.ἄ.
    Μέ ἀγάπη Χριστοῦ
    π. Νικόλαος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Οι επισημάνσεις αυτού του άρθρου είναι 100% σωστές. Πρέπει να το δουν οι υπεύθυνοι σοβαρά το θέμα. Έχουν καταντήσει οι ακολουθίες χειρότερες και από τα κλαρίνα. Επιτέλους σεβασμός και σε εμάς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Στην Εκκλησία τα τελευταία χρόνια γίνονται όλα με αταξία. Ο λαός λέει καινούργιος παπάς νέα καπιλάφια. Καθένας κάνει ΄τι του αρέσει και όχι ότι λέει η παράδοση ή επιβάλει η τάξη. Τι να πρωτοπείς… ένα από τα κακά είναι οι φωνές των ψαλτάδων που έχουν στην διαπασών τα μικρόφωνα λες και είναι δεν ξέρω και εγώ που. Το ίδιο και για τους παπάδες παίρνουν παραμάσχαλα το μικρόφωνο και όποιον πιάσει ο χάρος. Η αίσθηση του μέτρου χάθηκε. Άντε σε λίγο καιρό θα τους πετάμε και γαρύφαλλα όπως στα μπουζουξίδικα!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Είναι ένα πρόβλημα και αυτό στο οποίο έχει παραγίνει το κακό. Στην ερώτηση την οποία θέτει ο π. Βασίλειος θα απαντούσα κανένας. Στην Εκκλησία δεν υπάρχει διάθεση επίλυσης προβλημάτων. Οπότε στο ποιος η απάντηση είναι κανένας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Το μικρόφωνο είναι μια ηδονή καταξίωση για ψάλτες και παπάδες. Το βάζουν μπροστά τους και νιώθουν ότι όλοι απολαμβάνουν την φωνή και την τεχνική τους. Τους βλέπεις να κοιτάζουν πόση είναι η ένταση και αν το κοινό τους ακούει δυνατά. Πόσοι τσακωμοί για τα μικρόφωνα να είναι καλά και ακριβά για να αποδίδουν καλά!!!!
    Μετάτρεψαν τους χώρους λατρείας σε χώρους λαϊκών θεαμάτων.
    Πάτερ εσύ καλά τα γράφεις όμως από αλλού βρωμάει το ψάρι και τίποτα δεν μπορείς να κάνεις όπως δεν έκαναν και άλλοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αυτά έχουν τεθεί σε κάποια Ιερατική Σύναξη;
    Έχουν γίνει θέμα συζήτησης σε επιτροπές της Συνόδου;
    Απασχόλησαν ποτέ συνδέσμους ιεροψαλτών;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Οι αναγνώστες του ιστολογίου αυτού καθημερινά έχω παρατηρήσει πως είναι χιλιάδες. Πολλές φορές σε κάποια θέματα υπάρχουν ουσιώδη σχόλια. Σε αυτό το θέμα που μας πονά γιατί δεν γράφουν οι υπεύθυνοι; Θα την πω την κακία μυ στον ναό πάνε οι γέροι που δεν ακούν και τους βολεύουν τα μικρόφωνα. Για μας την μειοψηφία των νέων κανένας δεν ενδιαφέρεται ούτε δεσποτάδες ούτε παπάδες. Γιαυτό και εγώ πάω σε μοναστηράκια και ζω την λειτουργική ζωή της Εκκλησίας. στην πόλη κατάντησα οι ναοί συναυλίες λαϊκών αηδών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Τα ίδια που κάνουν οι ψάλτες τα κάνουν και οι παπάδες. Ο πρώτος παίρνει μπροστά το μικρόφωνο της αγίας τράπεζας και μονοπωλεί την συναυλία του άγιος ο Θεός και όχι μόνο με κομπάρσους μουσικούς τους άλλους παπάδες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Όση καλή διάθεση και να υπάρχει οι άνθρωποι της εκκλησίας όπως και της πολιτείας δεν μπορούν να τα λύσουν. Εδώ είναι Ελλάδα και βαλκάνια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ένα διαχρονικό πρόβλημα που είναι και θέμα παιδείας. Οι δάσκαλοι βυζαντινής έπρεπε να μαθαίνουν και την χρήση και όχι την κατάχρηση του μικροφώνου στους μαθητές τους. Το να υπάρχουν μικρόφωνα και μεγαφωνικές εγκαταστάσεις σε μικρούς ναούς είναι ανεπίτρεπτο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Άλλη μια καταγραφή ενός προβλήματος που δεν θα λυθεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Τα όσα εδώ γράφει με ενδιαφέρον ο π. Βασίλειος δεν θα πρέπει να περάσουν ξώφαλτσα. Πρέπει να μας προβληματίσουν διότι υπάρχουν και είναι στο αρνητικό της λειτουργικής μας ζωής. Πολλές φορές τα έχουν συζητήσει σε πηγαδάκια σε πολλές ενορίες οι πιστοί. Τώρα τα βλέπω να τα δημοσιοποιεί. Ίσως να το έχουν κάνει και άλλοι. Πρέπει οι υπεύθυνοι Προϊστάμενοι και επίτροποι ναών να το δουν το θέμα. Έχω ακούσει ότι υπάρχει και στην Ιερά Σύνοδο μια Επιτροπή αρμόδια καλό θα ήταν να επιληφθεί του θέματος. Όσοι δεν μπορούν ή δεν θέλουν να συνεργασθούν ας ψάλουν σε συναυλίες όχι όμως σε ναούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Τους σεμνούς και ταπεινούς ψάλτες που με ευσυνειδησία κάνουν το ιερό καθήκον τους τους θέλουν στους μεγάλους Ναός; Θέτω την ερώτηση αυτή διότι τέτοιους ψάλτες τους θέλουν ως τρίτους τις καθημερινές που δεν υπάρχει εκκλησίασμα. Έχω παρατηρήσει ότι ακόμα και σε πανηγύρια ιερών Ναών το Εκκλησιαστικό Συμβούλιο ακριβοπληρώνει ΒΕΝΤΕΤΕΣ ψάλτες για να κοσμήσουν(;) το ψαλτήριο. Αυτό δείχνει ότι οι άνθρωποι αυτοί δεν θέλουν κατάνυξη και συμμετοχή στις ακολουθίες και μάλιστα στην Θεία λειτουργία αλλά λαρυγγισμούς ψαλτάδων και τίποτα άλλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Προς επίρρωση του προηγούμενου που έγραψα θέλω να σας πω ότι στο χωριό μου ψάλει ένας καλός ψάλτης στο πανηγύρι όμως ο ιερέας φέρνει άλλον φέτος έκανε έρανο για να μαζέψει 300 ευρώ να του δώσει για τον εσπερινό και την θεία Λειτουργία. Αυτό και αν είναι ντροπή. Ο Μητροπολίτης σίγουρα το γνωρίζει και όμως σιγοντάρει. Μετά μου λένε να ρίξω στο φιλόπτωχο!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Τι να πουμε! Οπου αναπαυεται κανεις! Σωστες οι επισημανσεις,με αγαπη!
    Εχει να κανει με την Ζωη κ αυτο κυριως κ οχι με το επαγγελμα.

    Μην τα ριχνουμε παντοτε στους ψαλτες τα βαρη,επειδη ετσι ψελνουν.
    Απο αγρυπνιες που εχω παρακολουθησει σε ιερες μονες,το ιδιο συμβαινει.

    Το ζητουμενο ειναι να μην υπαρχουν φαινομενα υπνηλιας....που ελπιζω να ερχεται
    Ο Αγγελος τους να τους ξυπναει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Θα πω μόνο ότι οι κατακτητικοί λεγόμενοι εσπερινοί έχουν φωνές δυνατές με μικρόφωνα και μεγάφωνα στο τέρμα και φωτισμό με προβολείς. Αυτό τα λέει όλα. Ο π. Βασίλειος έχει δίκιο αλλά που να το βρει;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Είναι θέμα γενικό. Απασχολεί ή θα πρέπει να απασχολήσει το σύνολο των ναών στην πατρίδα μας. Πολλές φορές όχι μόνο φωνές δυνατές και ήχοι εκκωφαντικοί υπάρχουν στην ώρα της λατρείας αλλά και μακρόσυρτές δοξολογίες, άγιος ο Θεός και χερουβικά. Εγώ δεν πάω στην ενορία μου αλλά σε μια άλλη όπου ο παπάς και ο ψάλτης τα λένε στρωτά και γνωρίζεις και την ώρα που θα τελείωση η ακολουθία. Σε πολλούς ναούς με τα κηρύγματα και τις ψαλμωδίες είναι άγνωστος ο χρόνος του τέλους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Αγαπητέ μου των 12:15 μ.μ. και 9:32 μ.μ. δεν δημοσίευσα το σχόλιό σου διότι αναφέρεις συγκεκριμένο ναό και τον τεχνικό του Ναού. Αυτός είναι ο λόγος που δεν δημοσίευσα το σχόλιό σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Το ευγε με το ευλογείτε είναι πολυ κοντά π. Βασίλειε! Ευχομαι η ψωνή σας να ακουστεί & να μην γίνει ως άλλη φωνή βοώντος εν τη ερημω..(για εσας βεβαια προσωπικα αυτο ειναι καλο). Πολλοί εχουμε φυγει απο ναο με διαπασόν τον ήχο. Η κατανυξη ειναι πολυ σημαντική στη Θ. Λατρεια! Ευγε κ ευλογησον γέροντα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Καλά κάνεις και δεν ανοίγεις μέτωπα με πρόσωπα και καταστάσεις. Άλλο το γενικό και άλλο το ιδικό. Όποιος θέλει να απευθυνθεί στο ναό και όχι από εδώ δημόσια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  21. Πέστα Άγιε Χρυσόστομε! Πέστα κι΄εσύ πάτερ Βασίλειε, καί σ΄ ευχαριστούμε γι΄αυτά πού εδώ λές. Όμως, στις περισσότερες επισημάνσεις πού διαβάζω εδώ γίνεται ένα σοβαρό λάθος. ΔΕΝ ΦΤΑΙΝΕ ΤΑ ΜΙΚΡΟΦΩΝΑ, ΤΑ ΜΕΦΑΦΩΝΑ ΦΤΑΪΝΕ ! Τα ΜΕΓΑΦΩΝΑ και οι ΕΝΙΣΧΥΤ¨ΕΣ πού είτε είναι ΑΡΡΥΘΜΙΣΤΑ είτε είναι ρυθμισμένα για ΚΩΦΟΥΣ και ΑΛΑΛΟΥΣ ! Τά ρυθμίσανε μια φορά για την γιορτή του Ναού και τα αφήνουν μετά ( ΜΕΓΑΦΩΝΑ και ΕΝΙΣΧΥΤΗ ) για όλο τον υπόλοιπο χρόνο. ------------Εντύπωση μού έχει κάνει ένας μεγάλος ναός πού βλέπω τακτικά τον τεχνικό πού έχει αναλάβει την συντήρησή του να γυρίζει αρκετές φορές σε όλα τα σημεία για να εντοπίσει μήπως υπάρχει πρόβλημα ακουστικότητος.Πήγα παλαιότερα σε αγρυπνία κάπου, καί τρόμαξα από τίς υψωμένες στα ουράνια φωνές !!! Μά καλοί μου άνθρωποι, σκέφθηκα, αγρυπνία έχουμε, ταπεινές και ήσυχες φωνές θέλουμε. Εσείς όπως κάνετε μας αγριεύετε αντί να μας ηρεμήσετε, θα τρομάξετε και τους αγγέλους...( πάνε χρόνια τώρα και ελπίζω νάχει διορθωθεί… ). Άσε πού κάποιοι, άμα είναι παρών ο Μητροπολίτης αρχίζουν τα «καλλιτεχνήματα» και τα τσακίσματα νομίζοντας προφανώς πώς γίνονται περισσότερο σπουδαίοι στα μάτια του Δεσπότη ( κούνια πού τους κούναγε…). ------------Πρό ημερών σε κάποιο άλλο Ναό, άς μη πώ όνομα ( και στενοχωρηθεί κάποια ψυχή), ήταν ένας χοράρχης και έκανε 20 ολόκληρα λεπτά να απαγγείλει το «Άσπιλε, αμόλυντε» τραινάροντας συνεχώς και κάνοντας «γαργάρα» κάθε του λέξη. Ταλαιπωρούν τον κόσμο για να κάνουν το γινάτι τους, δυστυχώς… Απορώ πώς δεν του έκανε παρατήρηση «συντόμευε, συντόμευε…» ο Μητροπολίτης.

    Αττικός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Όλες οι επισημάνσεις είναι σωστές αλλά μάταια της γράφεις πάτερ Βασίλειε δεν σας ακούει κανένας. Τα περισσότερα ψαλτήρια είναι για να τραγουδούν οι ψάλτες με στεντόρεια την φωνή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή