Χαιρετισμός
τῆς Α. Θ.
Παναγιότητος
τοῦ Οἰκουμενικοῦ
Πατριάρχου
κ. κ. Βαρθολομαίου
πρός τήν Ἀντιπροσωπείαν
τῆς Ἐκκλησίας Ρώμης
κατά τήν Θρονικήν Ἑορτήν
τοῦ Οἰκουμενικοῦ
Πατριαρχείου
(Φανάριον, 30 Νοεμβρίου
2017)
Σεβασμιώτατε καί ἀγαπητέ ἐν Χριστῷ
ἀδελφέ Καρδινάλιε κύριε Kurt Koch, Πρόεδρε τοῦ Ποντιφικοῦ Συμβουλίου ἐπί τῆς
προωθήσεως τῆς ἑνότητος τῶν χριστιανῶν, μετά τῶν λοιπῶν μελῶν τῆς Ἐπισήμου Ἀντιπροσωπείας
τῆς ἀδελφῆς Ἐκκλησίας τῆς Πρεσβυτέρας Ρώμης,
Χαιρετίζομεν φιλαδέλφως τήν
παρουσίαν ὑμῶν ἐν Φαναρίῳ. Τοιαῦται ἐπισκέψεις δέν εἶναι ἁπλῶς τυπικαί, ἀλλά εὐκαιρία
δι᾿ ἐπικοινωνίαν πρόσωπον πρός πρόσωπον. Ἡ συνάντησίς μας, σήμερον, ἀποτελεῖ
καθ᾿ ἑαυτήν συμβολήν εἰς τόν διάλογον τῶν Ἐκκλησιῶν ἡμῶν.
Τέσσαρες περίπου δεκαετίαι παρῆλθον
ἀπό τῆς ἐνάρξεως τῶν ἐργασιῶν τῆς Μεικτῆς Ἐπιτροπῆς Θεολογικοῦ Διαλόγου μεταξύ
τῆς Ὀρθοδόξου καί τῆς Ρωμαιοκαθολικῆς Ἐκκλησίας. Χαίρομεν διά τήν πρόοδον τοῦ
διαλόγου αὐτοῦ. Μέχρι τοῦδε, ὁ διάλογος ἐστράφη εἰς ὅ,τι μᾶς ἑνώνει.
Εἰς τό κείμενον
τοῦ Chieti, διετυπώθη σαφῶς αὐτό τό ὁποῖον ὁμολογοῦμεν, ἐν ἑνί στόματι καί μιᾷ
καρδίᾳ, ὡς κοινήν παρακαταθήκην ἐπί οὐσιαστικῶν θεμάτων, ὅπως τό πρωτεῖον καί ἡ
συνοδικότης, κατά τήν πρώτην χιλιετίαν τῆς ἱστορικῆς πορείας τῆς Ἐκκλησίας.
«Καθ᾿ ὅλην τήν πρώτην χιλιετίαν ἡ Έκκλησία εἰς Ἀνατολήν καί Δύσιν ἦτο ἡνωμένη ἐν
τῇ τηρήσει τῆς ἀποστολικῆς πίστεως, ἐν τῇ ἀποστολικῇ διαδοχῇ τῶν ἐπισκόπων, ἐν
τῇ ἀναπτύξει συνοδικῶν δομῶν, ἀδιαρρήκτως συνδεδεμένων μέ τό πρωτεῖον, καί ἐν τῇ
κατανοήσει τῆς αὐθεντίας ὡς διακονίας τῆς ἀγάπης» (§ 20). Ἡ κοινή αὐτή
κληρονομία ἀποτελεῖ κεντρικόν σημεῖον ἀναφορᾶς καί πηγήν ἐμπνεύσεως Ὀρθοδόξων
καί Ρωμαιοκαθολικῶν εἰς τήν πορείαν πρός τήν ποθεινήν ἑνότητα σήμερον.
Φαίνεται ὅμως ὅτι ἔφθασεν ἡ ὥρα
νά ἀσχοληθῶμεν ἐπιμελῶς καί μέ τά ἐμπόδια εἰς τήν ἀποκατάστασιν τῆς πλήρους
κοινωνίας τῶν Ἐκκλησιῶν ἡμῶν, ὄχι διά νά ἐπιστρέψωμεν εἰς τάς ἀγόνους ἀντιπαραθέσεις
τοῦ παρελθόντος, ἀλλά διά νά ἀναλύσωμεν ὁμοῦ τά ζητήματα αὐτά καί νά ὁδηγηθῶμεν
εἰς λύσεις, ἀποδεκτάς ἑκατέρωθεν. Διά τόν λόγον αὐτόν συγχαίρομεν τήν
Συντονιστικήν Ἐπιτροπήν τοῦ Θεολογικοῦ Διαλόγου, ἡ ὁποία συνῆλθε καί συνεσκέφθη
κατά τόν παρελθόντα Σεπτέμβριον ἐν τῇ νήσῳ Λέρῳ, καί κατέληξεν εἰς τήν
διατύπωσιν τοῦ κεντρικοῦ ἀντικειμένου τῆς ἑπομένης φάσεως τοῦ Διαλόγου, ὡς ἑξῆς:
«Πρός τήν Ἑνότητα ἐν τῇ πίστει: Θεολογικά καί Κανονικά Θέματα πρός ἐπίλυσιν»
καί εἰς τήν πρότασιν καταρτίσεως ἑνός κειμένου, μέ τίτλον: «Πρωτεῖον καί
Συνοδικότης κατά τήν δευτέραν χιλιετίαν καί σήμερον». Ἀναγνωρίζομεν τούς κόπους
τῶν Συμπροέδρων καί τῶν μελῶν τῆς Μεικτῆς Ἐπιτροπῆς Θεολογικοῦ Διαλόγου μεταξύ
τῆς Ὀρθοδόξου καί τῆς Ρωμαιοκαθολικῆς Ἐκκλησίας καί ἐκφράζομεν τήν εὐαρέσκειαν ἡμῶν
πρός πάντας τούς μετέχοντας, δι᾿ ὅσα προσέφεραν καί προσφέρουν.
Ἡ Ἐκκλησία ἦτο ἐπί χιλιετίαν ὅλην
ἡνωμένη ἐν τῇ πίστει, ἐν τῷ Ἁγίῳ Ποτηρίῳ τῆς Εὐχαριστίας, ἐν τῇ εὐσεβείᾳ, ἐν τῇ
ἁγιότητι τοῦ βίου καί ἐν τῇ διακονίᾳ. Αὐτήν τήν ἑνότητα ἀγωνιζόμεθα νά ἐπανεύρωμεν
διά τοῦ διαλόγου τῆς ἀληθείας ἐν ἀγάπῃ, ὁ ὁποῖος ἤρξατο, εὐλογημένῃ πρωτοβουλίᾳ
τῶν ἀοιδίμων Προκατόχων ἡμῶν, ἐκαρποφόρησεν ἤδη ποικιλοτρόπως καί συνεχίζεται ἐν
πνεύματι ἀμοιβαίας ἐμπιστοσύνης, χωρίς οἰκουμενιστικάς ἐξάρσεις, αἱ ὁποῖαι δέν ὑπηρετοῦν
τό ἔργον τῆς ἑνότητος.
Ἐκφράζομεν τήν χαράν καί τήν ἱκανοποίησιν
ἡμῶν διά τό γεγονός ὅτι ἡ ἐν Κρήτῃ συνελθοῦσα Ἁγία καί Μεγάλη Σύνοδος τῆς Ὀρθοδόξου
Ἐκκλησίας ἐξῇρε τήν κοινήν συνείδησιν αὐτῆς «περί τῆς ἀναγκαιότητος τοῦ
διαχριστιανικοῦ θεολογικοῦ διαλόγου» (Σχέσεις τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας πρός τόν
λοιπόν χριστιανικόν κόσμον, § 23), ἐν τῷ ὁποίῳ «κοινός πάντων σκοπός εἶναι ἡ
τελική ἀποκατάστασις τῆς ἐν τῇ ὀρθῇ πίστει καί τῇ ἀγάπῃ ἑνότητος» (ὅ. π., §
12). Ὁ διάλογος αὐτός πρέπει νά συνοδεύηται πάντοτε «ὑπό τῆς ἐν τῷ κόσμῳ
μαρτυρίας διά πράξεων ἀμοιβαίας κατανοήσεως καί ἀγάπης», καθώς καί ἀπό τήν
προσπάθειαν, «ὅλοι οἱ χριστιανοί, ἐμπνεόμενοι ὑπό τῶν κοινῶν θεμελιωδῶν ἀρχῶν
τοῦ Εὐαγγελίου ... νά δώσωμεν εἰς τά ἀκανθώδη προβλήματα τοῦ συγχρόνου κόσμου,
μίαν ὁλοπρόθυμον καί ἀλληλέγγυον ἀπάντησιν, βασιζομένην εἰς τό πρότυπον τοῦ ἐν
Χριστῷ καινοῦ ἀνθρώπου» (ὅ. π., § 23). Ἡ κοινή μαρτυρία καί αἱ κοιναί
πρωτοβουλίαι, ἔναντι τῶν πολλῶν προκλήσεων τοῦ συγχρόνου κόσμου, εἶναι πάντοτε
παρέμβασις ὑπέρ τοῦ ἀνθρώπου καί τῆς εἰρήνης τοῦ κόσμου του, καί ἐνισχύουν τήν
πορείαν ἡμῶν πρός τήν ἑνότητα.
Ἐν τῷ πνεύματι τούτῳ,
συμμετέσχομεν, ὁμοῦ μετά τῆς Αὐτοῦ Ἁγιότητος τοῦ Πάπα Φραγκίσκου, κατά τόν
παρελθόντα Ἀπρίλιον εἰς τό ἐν Καΐρῳ διεθνές συνέδριον διά τήν εἰρήνην, ὀργανωθέν
ὑπό τοῦ Ἰσλαμικοῦ Πανεπιστημίου Al-Azhar καί τοῦ Ἰσλαμικοῦ Συμβουλίου τῶν σοφῶν.
Ἐκεῖ εἴχομεν ἀναφέρει τά ἑξῆς: «Εἴμεθα πεπεισμένοι ὅτι ἡ συμβολή τῶν θρησκειῶν
εἰς τήν κοινήν μέριμναν διά τήν εἰρήνην παραμένει καθοριστική. Διότι διά τάς
θρησκείας, ἀληθής εἰρήνη ἐν τῷ κόσμῳ δέν εἶναι ἁπλῶς ἡ ἀπουσία πολεμικῶν
συγκρούσεων, ἀλλά οὐσιαστικῶς ἡ παρουσία ἐλευθερίας, εἰρήνης καί ἀλληλεγγύης. Αἱ
θρησκεῖαι ὀφείλουν νά ὀδηγοῦν τούς ἀνθρώπους εἰς τό βάθος αὐτῆς τῆς ἀληθείας, εἰς
ἀλλαγήν νοοτροπίας καί ζωῆς καί εἰς ἀμοιβαίαν κατανόησιν. Πρόκειται ἐδῶ διά τόν
πυρῆνα τῶν θρησκευτικῶν παραδόσεών μας. Διά τόν λόγον αὐτόν, ἡ ἀνθρωπότης
δικαιοῦται νά ἀναμένῃ ἀπό ἡμᾶς περισσότερα ἀπό ὅσα δίδομεν ἐν τῷ παρόντι. Ἡ
μεγαλυτέρα πρόκλησις διά τάς θρησκείας εἶναι νά ἀναπτύξουν τό δυναμικόν ἀγάπης,
ἀλληλεγγύης καί συμπαθείας πού ἐμπερικλείουν. Αὐτό προσμένει ἡ ἀνθρωπότης ἀπό
τήν θρησκείαν σήμερον».
Ἡ ἐπίσκεψις εἰς τήν Αἴγυπτον καί ἡ
προσευχή διά τήν εἰρήνην, τήν δικαιοσύνην καί τήν καταλλαγήν, κατέδειξαν ὅτι ἡ
βία ἀποτελεῖ ἄρνησιν τῶν θεμελιωδῶν ἀρχῶν τῆς θρησκείας καί ὅτι ἡ θρησκευτική
πίστις δέν ἀπαλλάσσει τόν ἄνθρωπον ἀπό τήν εὐθύνην του δι᾿ ἕνα ἀνθρωπινώτερον
κόσμον, διά τήν προστασίαν τῆς ἀξιοπρεπείας τοῦ ἀνθρώπου καί τῆς θεοσδότου ἐλευθερίας
του.
Προσφάτως, μέ ἀφορμήν τήν α΄
Σεπτεμβρίου, Ἡμέραν Προσευχῶν διά τήν Δημιουργίαν, ὁ Πάπας Φραγκῖσκος καί ἡ ἡμετέρα
Μετριότης ἐδημοσιεύσαμεν «Κοινόν Μήνυμα», εἰς τό ὁποῖον διετρανώσαμεν τήν
μέριμναν ἡμῶν διά τόν κοινόν οἶκον τῆς ἀνθρωπότητος καί τήν ἀγωνίαν ἡμῶν διά
τάς ἀρνητικάς κοινωνικάς ἐπιπτώσεις τῆς προϊούσης ὑποβαθμίσεως τοῦ φυσικοῦ
περιβάλλοντος γενικῶς καί πρωτίστως διά τούς πλέον εὐαλώτους κατοίκους τῆς γῆς.
Τό «Κοινόν Μήνυμα» καταλήγει διά τῶν ἑξῆς: «Ἀπευθύνομεν ἐπείγουσαν ἔκκλησιν
πρός τούς ὑπευθύνους εἰς τήν κοινωνίαν, τήν οἰκονομίαν, τήν πολιτικήν καί τόν
πολιτισμόν, νά ἀκούσουν τήν κραυγήν τῆς γῆς καί νά ἀσχοληθοῦν μέ τάς ἀνάγκας τῶν
ἐνδεῶν καί τῶν περιθωριοποιημένων, ἀλλά, πρωτίστως, νά ἀνταποκριθοῦν εἰς τό αἴτημα
ἑκατομμυρίων ἀνθρώπων καί νά προαγάγουν τήν παγκόσμιον συναίνεσιν διά τήν ἀποκατάστασιν
τῆς πληγωμένης δημιουργίας. Εἴμεθα πεπεισμένοι ὅτι εἶναι ἀδύνατον νά ὑπάρξῃ εἰλικρινής
καί μόνιμος λύσις εἰς τήν πρόκλησιν τῆς οἰκολογικῆς κρίσεως καί τῆς κλιματικῆς ἀλλαγῆς,
ἐάν ἡ ἀπάντησις δέν εἶναι συντονισμένη καί συλλογική, ἐάν ἡ εὐθύνη δέν εἶναι
κοινή καί ἀξιόπιστος, ἐάν δέν δώσωμεν προτεραιότητα εἰς τήν ἀλληλεγγύην καί τήν
διακονίαν».
Αἱ Ἐκκλησίαι ἡμῶν ὀφείλουν νά
λειτουργοῦν ὡς θετική πρόκλησις διά τόν ἄνθρωπον, νά δίδουν ἀπαντήσεις εἰς τάς ὑπαρξιακάς
ἀναζητήσεις αὐτοῦ, νά κρατοῦν ἀνοικτήν τήν πύλην τοῦ οὐρανοῦ. Ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος
πιστεύει ὅτι δύναται νά δίδῃ εἰς τήν ζωήν του τό νόημα, τό ὁποῖον ἐκεῖνος ἐπιθυμεῖ.
Παρ᾿ ὅτι δέν θεωροῦμεν ὀρθόν νά κρίνωμεν τόν νεωτερικόν πολιτισμόν ἀποκλειστικῶς
ἐπί τῇ βάσει «ἁμαρτολογικῶν κριτηρίων», δηλαδή ὡς τήν κατ᾿ ἑξοχήν περίοδον ἁπαξιώσεως
τῶν ἀξιῶν, ἐπιθυμοῦμεν νά ὑπογραμμίσωμεν ὅτι ἡ προσπάθεια τοῦ συγχρόνου ἀνθρώπου,
ἰδίως εἰς τήν ἐκκοσμικευμένην Δύσιν, νά αὐτονημηθῇ ἀπό τόν Θεόν, ταυτίζων τήν
πίστιν εἰς τόν Θεόν μέ ἀνελευθερίαν καί τήν ἀπόρριψιν τῆς πίστεως ἤ καί τοῦ ἰδίου
τοῦ Θεοῦ μέ ὑψίστην αὐτονομίαν, ἀποτελεῖ σύγχρονον ἔκφρασιν τοῦ προπατορικοῦ ἁμαρτήματος,
ἤτοι τῆς προσπαθείας τῶν Πρωτοπλάστων νά ἀναζητήσουν τήν ἐλευθερίαν μακράν τοῦ
Θεοῦ ἤ χωρίς τόν Θεόν. Δι᾿ ἡμᾶς τούς χριστιανούς ἡ ἀληθής ἐλευθερία καί ἡ
μακαριότης εἶναι ἡ πίστις εἰς τόν Θεόν καί ἡ τήρησις τῶν ἐντολῶν Του. Δέν ὑπάρχει
ἀληθές νόημα ἔξω ἀπό τήν ἐλευθεροποιόν Ἀλήθειαν. «Γνώσεσθε τήν ἀλήθειαν καί ἡ ἀλήθεια
ἐλευθερώσει ὑμᾶς» (Ἰωάν. η’, 32-33). Ἡ Ἀλήθεια εἶναι ὁ Χριστός, ἡ δέ ἐν Χριστῷ
ζωή εἶναι τό «ἀληθεύειν ἐν τῇ ἀγάπῃ» (πρβλ. Ἐφεσ. δ’, 15).
Μέ αὐτάς τάς σκέψεις καί μέ ἀδελφικά
αἰσθήματα ὑποδεχόμεθα ὑμᾶς ἐγκαρδίως ἐν τῷ πανηγυρίζοντι Ἱερῷ Κέντρῳ τῆς Ὀρθοδοξίας.
Ἐκφράζομεν πρός τόν Ἁγιώτατον Πάπαν Ρώμης Φραγκῖσκον τάς εἰλικρινεῖς εὐχαριστίας
ἡμῶν διά τήν ἀποστολήν τῆς σεβασμίας Ἀντιπροσωπείας Αὐτοῦ εἰς Φανάριον ἐπί τῇ
καθ᾿ ἡμᾶς Θρονικῇ ἑορτῇ. Παρακαλοῦμεν τόν Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστόν, διά τῶν
πρεσβειῶν τῶν ἱδρυτῶν τῶν Ἐκκλησιῶν ἡμῶν, αὐταδέλφων Ἀποστόλων Ἀνδρέου καί
Πέτρου, τῶν διαπρυσίων κηρύκων τῆς πίστεως καί μιμητῶν τοῦ πάθους Αὐτοῦ, νά εὐλογῇ
τήν πορείαν ἐν τῷ κόσμῳ καί τό θεοφιλές ἔργον τῶν Ἐκκλησιῶν τῆς Πρεσβυτέρας καί
τῆς Νέας Ρώμης, πρός δόξαν τοῦ μεγαλοδώρου, ἐν Τριάδι προσκυνουμένου Θεοῦ. Ἀμήν.
Εκκλησία της Ρώμης τη λέμε τώρα κ. Κωστόπουλε; Μήπως μετενόησαν για το πρωτείο, το αλάθητο, την κοσμική εξουσία, το ο Πάπας οτι θεωρεί εαυτόν ορατή κεφαλή της Εκκλησίας, το filioque, actus purus, άζυμο άρτο και τις υπόλοιπες πλάνες και αιρέσεις τους ων ουκ έστιν αριθμός; Ας προσέχουμε λίγο τις "λεπτομέρειες" γιατί αυτές κάνουν τη διαφορά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓεράσιμος Αθανασίου
Η απάντηση είναι 11.57:
ΑπάντησηΔιαγραφήΣχισματική μεν, Εκκλησία δε.
π. Νεόφυτος
Για να ειμαστε ακριβεις, πατερ Νεοφυτε, ειναι "ιστορικως ονομαζομενη εκκλησια".
ΑπάντησηΔιαγραφήΑκόμα και 1ετης φοιτητής Θεολογικής Σχολής θα μπορούσε να πει ότι:
ΑπάντησηΔιαγραφήΣύμφωνα με την Παράδοση της Εκκλησίας εδώ και 2 χιλιετίες ή θα είσαι σε κοινωνία με την Εκκλησία ή όχι. Δεν υπάρχει μέση κατάσταση σύμφωνα με τους Πατέρες της Εκκλησίας. Ουκούν ως αιρετικούς απεκόψαμεν αυτούς μας λέει ο λέων της Ορθοδοξίας ο αγ. Μάρκος ο Ευγενικός. Τόσοι και τόσοι άγιοι Πατέρες και εκκλησιαστικοί συγγραφείς έχουν πει αν οι Παπικοί είναι Εκκλησία ή αίρεση. Μόνο καταχρηστικώς αναφέρονται στην παπική αίρεση σαν Εκκλησία και ποτέ με το ορθό νόημα της λέξης. Δεν θα τους ξεγράψουμε μονοκονδυλιά επειδή κάποιοι μετα-Πατέρες το αποφάσισαν με μια δήθεν Σύνοδο. Πάντα θα υπάρχει η υπογραφή του αγ. Μάρκου που δεν μπήκε στη Φλωρεντία για να κλείνει το στόμα του κάθε ψευδο-φιλοενωτικού. Ας μιλάτε σας παρακαλώ, π. Νεόφυτε, με βάση την Παράδοση της Εκκλησίας και όχι του Ζηζιούλα. Ο κοσμός π. Νεόφυτε έχει ανάγκη την ΑΛΗΘΕΙΑ της Εκκλησίας η οποία εδω 2000 χρόνια αποτυπώνεται στην Παράδοσή της. Το ΨΕΜΑ της φαναριώτικης α-θεολογίας ας το κρατήσουν για δική τους χρήση.
Γεράσιμος Αθανασίου
Αυτόν το οποίον εσύ αναφέρεις ως Ζηζιούλα παιδί μου είναι Επίσκοπος της Εκκλησίας του Χριστού της Ορθοδόξου Εκκλησίας. πρόσεχε πως μιλάς για τους Επισκόπους. Εκτός αυτού είναι καταξιωμένος πανεπιστημιακός και ακαδημαϊκός διδάσκαλος. Μην κρίνεις αυτούς που δεν είσαι ικανός να πλησιάσεις την Γνωση τους την Θεολογική.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑ.Μ.
Ο Περγάμου Ιωάννης έχει πει κ. Αθανασίου «Η αλήθεια δεν κινδυνεύει ποτέ από το διάλογο»
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε αγάπη προς τον κ. Γερ. Αθανασίου
ΑπάντησηΔιαγραφή"...επί προφάσει τηρήσεως
ή δήθεν προασπίσεως
της γνησίας Ορθοδοξίας...."
Δηλώνεται με αποφασιστικότητα στην παράγραφο 22
του κειμένου της Ε' Προσυνοδικής Πανορθόδοξης Διάσκεψης:
"Η Ορθόδοξη Εκκλησία θεωρεί καταδικαστέαν πάσαν διάστασιν της ενότητος της Εκκλησίας, υπό ατόμων ή ομάδων, επί προφάσει τηρήσεως ή δήθεν προασπίσεως της γνησίας Ορθοδοξίας. Ως μαρτυρεί η όλη ζωή της Ορθόδοξης Εκκλησίας η διατήρησις της γνησίας Ορθοδόξου πίστεως διασφαλίζεται μόνον δια του συνοδικού συστήματος, το οποίον ανέκαθεν εν τη Εκκλησία απετέλει τον μόνον αρμόδιον και έσχατον κριτήν περί θεμάτων της πίστεως".
Είναι ενδιαφέροντα όσα ο Αρχιεπίσκοπος Τιράνων και πάσης Αλβανίας Αναστάσιος παρατηρεί ακριβώς για αυτό το θέμα: "...Οι υπερσυντηρητικοί υποστηρίζουν ότι οι επαφές μας με τους ετεροδόξους απειλούν να αλλοτριώσουν το Ορθόδοξο φρόνημα και ήθος και ότι η συμμετοχή μας στην οικουμενική κίνηση -την οποία άκριτα χαρακτηρίζουν ως "παναίρεση"- είναι προδοσία της Ορθοδοξίας. Δεν δυσκολεύονται μάλιστα να βάλουν στους αντιφρονούντες ετικέτες, όπως " αιρετικοί", "οικουμενιστές" (άγνωστη λέξη στο ελληνικό λεξιλόγιο,που γνωρίζει από αιώνες μόνο το "οικουμένη", "οικουμενικός"). Πολλοί, όμως πιστεύουμε ότι είναι χρέος μας να συμμετέχουμε στους κοινούς προβληματισμούς προσφέροντας την Ορθόδοξη μαρτυρία. Τη γραμμή αυτή έχουν υιοθετήσει από ετών οι Σύνοδοι των Αυτοκεφάλων Ορθοδόξων Εκκλησιών.... Το βασικό ερώτημα είναι, ποιός τελικά αποφασίζει στην Ορθόδοξη Εκκλησία για το εκάστοτε πρακτέο και για το τί είναι αιρετικό; Ο Άλφα ή Βήτα ευσεβής μοναχός ή κληρικός; Διότι τάχα αυτός αυτεπάγγελτα "εκπροσωπεί" τον λαό, χωρίς μάλιστα να τον ρωτά; Μήπως έτσι κινδυνεύουμε να διολισθήσουμε σε έναν τύπο "πρεσβυτεριανής Ορθοδοξίας";
Αλλά ένα τέτοιο είδος δεν το γνωρίζει η Ορθόδοξη Παράδοση. Η Σύνοδος των επισκόπων έχει την ευθύνη να λαμβάνει αποφάσεις στα κρίσιμα θέματα και να καθορίζει την εκάστοτε Ορθόδοξη στάση. Προφανώς, υπάρχουν πολλά προβλήματα θεολογικά, εκκλησιολογικά, πρακτικά, τα οποία χωρίζουν τους χριστιανούς της Ευρώπης. Θα χρειασθεί ασφαλώς υπεύθυνη και συστηματική συζήτηση επί διαφόρων θεμάτων. Κανείς δε από όσους μετέχουμε στις διαχριστιανικές σχέσεις δεν είναι διατεθειμένος να αρνηθεί την Ορθόδοξη ταυτότητά του ή να κάνει συμβιβασμούς στην πίστη του προδίδοντας την Ορθόδοξη παράδοση. Άλλωστε, η ουσιαστική συμβολή μας δεν είναι ο συμβιβασμός ή η σιωπή, αλλά η σοβαρή κριτική σκέψη, η προσφορά του θησαυρού της Ορθόδοξης παραδόσεως και θεολογίας που συνδέει οργανικά το σήμερα με την αποστολική εποχή"
(περ. ΘΕΟΛΟΓΙΑ, Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2015, σελ.77).
https://anastasiosk.blogspot.gr/2016/06/blog-post_407.html
Αν ο έγκριτος Καθηγητής Ιωάννης Ζηζιούλας, Μητροπολίτης Περγάμου, που αυτοί που τον συκοφαντούν δεν έχουν δει και δεν έχουν διαβάσει τα εξώφυλλα των βιβλίων του, δεν διαπραγματευτεί με τους Ρωμαιοκαθολικούς, ποιος θ’ αναλάβει; Οι πτυχιούχοι κληρικοί και λαϊκοί του ποιμαντικού της Θεολογικής Σχολής, που η βαθμολογία τους για την εισαγωγή στην σχολή, ήταν κάτω από την βάση;
ΑπάντησηΔιαγραφήΜια φράση κύριοι από την Πατρολογία της Εκκλησίας μας δεν αναφέρετε για να υπερασπιστείτε τον εαυτό σας. Και μην ξεχνάτε ότι και πάλι σύμφωνα με την Ιερά Παράδοση, η Εκκλησία μας είναι χριστοκεντρική και όχι επισκοποκεντρική. Και ότι μπορεί οι Σύνοδοι να απαρτίζονται απο επισκόπους αλλά ο λαός επικυρώνει τις όποιες αποφάσεις διότι σύμφωνα με τους Πατέρες ο λαός είναι ο θεματοφύλακας της Παράδοσης. Μην ξεχνάμε ότι και στη Φερραρα υπεγράφη ένωση αλλά ο λαός την ακύρωσε... Οπότε ας αφήσουμε τον σχολαστικισμό και ας κοιτάξουμε την Εκκλησιαστική Ιστορία να μάθουμε ορισμένα πράγματα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΥΓ.: Γιατί δεν στέλνουν παρέα με τον γέροντα Περγάμου τον Ναυπάκτου, τον Κυθήρων, τον Πειραιώς ή τον π. Θεόδωρο Ζήση; Γιατί στους διαλόγους συμμετέχουν οι ίδιοι και οι ίδιοι συζητώντας άσχετα θέματα; Γιατί δεν συζητούν μια φορά για όσα μας χωρίζουν απ τους αιρετικούς; Ας γίνονται διάλογοι αλλά όχι και κουρελούδες του διαβόλου που έλεγε και ο αγ. Παΐσιος...
Στην ερωτηση που διατυπωνει ο 11 - 49, "ποιος θα αναλαβει ?", η απαντηση ειναι " οι ΑΓΙΟΙ" !
ΑπάντησηΔιαγραφήΗδη απο τον 14ο αιωνα, εχει κατοχυρωθει με Συνοδικες Αποφασεις, οτι τον Φωτισμο του Αγιου Πνευματος δεν εχουν οι κατα κοσμον μορφωμενοι (Καθηγητες, Ακαδημαικοι, Διανοουμενοι, κλπ), αλλα οι ΤΑ ΘΕΙΑ ΠΑΣΧΟΝΤΕΣ !, δηλαδη οι ΑΓΙΟΙ, δηλαδη οι Παισιοι, οι Πορφυριοι, οι Ιακωβοι, οι Παλαμαδες, οι Ευγενικοι, και οι λοιποι.
Αυτοι ειναι ικανοι και αρμοδιοι να αναλαβουν τους Διαλογους, ειτε αυτοπροσωπως ειτε μεσω της τηρησεως των αποψεων τους και της διδασκαλιας τους.
Αυτοι εδωσαν αιμα και ελαβαν Πνευμα.
Οι αλλοι εγιναν Καθηγητες .