Παρασκευή 27 Ιουλίου 2018

Τι μπορούμε να μάθουμε για την κοινωνία και την ετερότητα από το δόγμα της Αγίας Τριάδος; - Μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης

«Δεν υπάρχει άλλο πρότυπο για τη σωστή σχέση μεταξύ κοινωνίας και ετερότητας είτε για την Εκκλησία είτε για τον άνθρωπο, από τον Τριαδικό Θεό. Αν η Εκκλησία θέλει να είναι πιστή στον αληθινό εαυτό της, πρέπει να προσπαθήσει να αντανακλά την κοινωνία και την ετερότητά που υπάρχει στον Τριαδικό Θεό. Το ίδιο ισχύει και για τον άνθρωπο ως “εικόνα Θεού”. Η σχέση μεταξύ κοινωνίας και ετερότητας στον Θεό είναι πρότυπο για αμφότερα ΄ και για την εκκλησιολογία και για την ανθρωπολογία. Τι μπορούμε να μάθουμε για την κοινωνία και την ετερότητα από το δόγμα της Αγίας Τριάδος;
Το πρώτο που προκύπτει από μια μελέτη του Τριαδικού δόγματος είναι ότι η ετερότητα είναι συστατική της ενότητας, και όχι επακόλουθο της. Ο Θεός δεν είναι πρώτα ένας και στη συνέχεια τρείς, αλλά ταυτόχρονα Ένας και Τρείς.
Την ενικότητα η ενότητα του δεν τη διασφαλίζει απλώς η ενότητα της ουσίας, όπως έχουν υποστηρίξει ο άγιος Αυγουστίνος και άλλου δυτικού θεολόγοι, αλλά η μοναρχία του Πατρός, ο οποίος είναι ο ίδιος ένα Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος. Εκφράζεται επίσης μέσω της αδιάσπαστης κοινωνίας που υπάρχει μεταξύ των τριών Προσώπων, πράγμα που σημαίνει η ετερότητα δεν αποτελεί απειλή για την ενότητα, αλλά εκ των ων ουκ άνευ προϋπόθεση της.
Δεύτερο, μια μελέτη του δόγματος της Αγίας Τριάδας αποκαλύπτει ότι η ετερότητα είναι απόλυτη. Ο Πατήρ, ο Υιός και το Πνεύμα είναι απολύτως διαφορετικοί (κανένας τους δεν υπόκειται σε σύγχυση με τους άλλους δύο).
Τρίτο και σπουδαιότερο, η ετερότητα δεν είναι ηθική ή ψυχολογική, αλλά οντολογική. Δεν μπορούμε να πούμε τι είναι κάθε πρόσωπο ΄ μπορούμε να πούμε μόνο ποιος είναι. Κάθε πρόσωπο της Αγίας Τριάδας είναι διαφορετικό, όχι βάσει διαφοράς στις ιδιότητες, αλλά βάσει της απλής κατάφασης να είναι αυτός που είναι.
Απ’ όλα αυτά, τελικά, συνάγεται ότι η ετερότητα είναι αδιανόητη ερήμην της σχέσης, Κανένα Πρόσωπο δεν μπορεί να είναι διαφορετικό, παρά μόνο αν τελεί σε σχέση. Η κοινωνία δεν απειλεί την ετερότητα ΄ τη γεννά».
Μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης

2 σχόλια:

  1. Βασικά, η κοινωνία των προσώπων είναι θεωρία της σχολαστικής και της ρωσικής θεολογίας. Δηλαδή της Μεταπατερικής θεολογίας. Όπως και τα περί οντολογίας του προσώπου, η διάχωριση του ανθρωπίνου προσώπου απ τον άνθρωπο... Πουθένα οι Πατέρες της Εκκλησίας δεν κάνουν λόγο για κοινωνία προσώπων στην Αγία Τριάδα. Το κοινό στην Αγία Τριάδα είναι η ουσία και το ακοινώνητο είναι τα γνωρίσματα της κάθε υπόστασης - προσώπου. Και αυτό είναι που διδάσκουν οι Πατέρες και τίποτα παραπάνω περί των σχέσεων εντός της Αγίας Τριάδος. Πώς θα κατανοήσουμε εμείς οι κτιστοί το άκτιστο; Τι δουλειά έχουν οι ενδοτριαδικές σχέσεις να παραλληλίζονται με τις ανθρώπινες σχέσεις; Στο τέλος θα πούμε ό,τι και ο Νεστόριος ότι ο Θεάνθρωπος Χριστός είχε κοινωνία προσώπων... Αυτά είναι πολύ σοβαρά θέματα και πρέπει ν εξετάζονται υπο το φως των Αγίων Πατέρων και όχι υπό το φως των ρώσων θεολόγων και της Μεταπστερικής Θεολογίας. Ο Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος έχει ασχοληθεί πολύ σοβαρά και επισταμένα με αυτά τα θέματα. Θεολογικώς, όχι κοινωνιολογικώς ούτε φιλοσοφικώς...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Που υπαρχει ετεροτητα στην αδιαιρετο Αγια Τριαδα;
    Στις Υποστασεις;

    Κατ'αρχην ,Ο Θεος δεν ειναι συνθετος εχουμε μαθει απο τον αγιο πατηρ ημων Γρηγοριο Παλαμα.
    Αποτελειται δε απο μια ουσια + πολλες ενεργειες
    Τουτο ΔΕΝ σημαινει πως Ο Θεος ειναι συνθετος....

    ΜΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΟΥΣΙΑ .....εις τρεις Υποστασεις
    Η ουσια ειναι ανωνυνος,αμεθεκτος,απλη,απερινοητος,,,,,,
    Οι ενεργειες ειναι ακτιστοι.
    Οι Υποστασεις: ο Πατηρ[....μονη αρχη κ αιτια και ριΖα,της εν Υ ι ω και Αγιω Πνευματι θεωρουμενης θεοτητος]....Ο Υιος[αιτιατον,μονον γεννητως εκ Του Πατρος,αλλ''οχι και αιτιος Του Πνευματος]....το Αγιον Πνευμα [αιτιατον εκ Του Πατρος εκπορευομενον και οχι εκ Του Υιου].-

    Το μετεχομενον των ενεργειων Του Θεου,ειναι Α κ τ ι σ τ ο ν και Α χ ω ρ ι σ τ ο ν Του Αγιου Πνευματος.
    Η Χαρις,για την οποια πολυς λογος γινεται [θεοποιος Δωρεα και ενεργεια] ειναι ΜΙΑ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΚΟΙΝΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ.
    Η θεοποιος Δωρεα και ενεργεια η Χαρις,πλουτει το υπερφυες ονομα της ουσιας Του Θεου!!!
    Η Χαρις αυτη,ορμαται εκ Του Πατρος,,,προεισι δια Του Υιου και φανερουται δια Του αγιου Πνευματος....

    Η ΕΝΕΡΓΕΙΑ,ΔΙΑΦΕΡΕΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ
    ΔΙΟΤΙ ΔΙΑ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ δ ι α σ ω ζ ε τ α ι το απροσιτον,το αμεθεκτον,το απλουν αυτης
    Αυτοι που μετεχουν της θειας ενεργειας,,,,μετεχουν Ο λ ο υ Του Θ ε ο υ !!!
    Το μετεχομενον των ενεργειων ειναι Ακτιστον και αχωριστον Του αγιου Πνευματος.

    Οταν λεμε Θεος,εννοουμε ,ποτε την θεια ουσια,αλλοτε τις Υποστασεις και ποτε τις κοινες ενεργειες των Υποστασεων.
    Οταν τοΘειον διαιρειται κατα τας Υποστασεις,ειναι αδιαιρετον κατα τα ενεργειας,
    Και οταν διαιρειται κατα τας δυναμεις και ενεργειας,,,,,ειναι αδιαιρετον κατα τας Υποστασεις....Θεολογια του πατρος ημων αγιου Γρηγοριου Του Παλαμα...

    .....απο που λοιπον υπαρχει ετεροτητα στην αγια Τριαδα και πως ειναι προτυπο ετεροτητας και μεταξυ της σχεσεως αυτης με τον ορθοδοξο χριστιανο;;;

    Οχι δε θα συμφωνησω με την αποψη του κειμενου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή