Κυριακή 26 Αυγούστου 2018

Λειτουργικά ἄτ (ο)υπα Ἤ ξεκάρφωτα, ἢ κρυμμένα! - π. Δανιήλ Ἀεράκη


Λειτουργικά ἄτ (ο)υπα
Ἤ ξεκάρφωτα, ἢ κρυμμένα!

Ἀρχιμ. Δανιήλ Ἀεράκη

Ὅλες οἱ ἐκφωνήσεις στὴ θεία Λειτουργία, ὅταν λέγωνται χωρὶς νὰ ἀκοῦνε προηγουμένως οἱ πιστοὶ τὶς εὐχές, εἶναι «ξεκάρφωτες» προτάσεις. Στὴν ἑλληνικὴ γλῶσσα ποτὲ δὲν λέμε δευτερεύουσα πρότασι, ἂν δὲν λεχθῆ πρῶτα ἡ κυρία πρότασις! Ὅλες οἱ ἐκφωνήσεις εἶναι δευτερεύουσες προτάσεις. Ὅλες ἀρχίζουν, συνήθως, μὲ αἰτιολογικὸ σύνδεσμο. Ἐκφωνεῖ π.χ. ὁ λειτουργός: «Ὅτι ἀγαθὸς καὶ φιλάνθρωπος Θεὸς ὑπάρχεις καὶ Σοὶ τὴν δόξαν ἀναπέμπομεν τῷ Πατρὶ καὶ τῷ Υἱῷ καὶ τῷ Ἁγίῳ Πνεύματι, νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων». Τὸ ὅτι αἰτιολογεῖ μία ἀλήθεια θεολογικὴ καὶ λειτουργική. Καὶ ἡ ἀλήθεια αὐτὴ ἐκφαίνεται μὲ τὴν εὐχὴ τοῦ τρίτου ἀντιφώνου: «Ὁ τὰς κοινὰς ταύτας καὶ συμφώνους ἡμῖν χαρισάμενος προσευχάς, ὁ καὶ δυσὶ καὶ τρισὶ συμφωνοῦσιν ἐπὶ τῷ ὀνόματί σου τὰς αἰτήσεις παρέχειν ἐπαγγειλάμενος, αὐτὸς καὶ νῦν τῶν δούλων σου τὰ αἰτήματα πρὸς τὸ συμφέρον πλήρωσον, χορηγῶν ἡμῖν ἐν τῷ παρόντι αἰῶνι τὴν ἐπίγνωσιν τῆς σῆς ἀληθείας καὶ ἐν τῷ μέλλοντι ζωὴν αἰώνιον χαριζόμενος....». Ὅλα αὐτὰ γιατί στὰ ζητᾶμε, Κύριε; «Ὅτι», διότι, εἶσαι ἀγαθός...

• Εἶναι ἤ δὲν εἶναι, λοιπόν, ξεκάρφωτη ἡ ἐκφώνησις, ἂν δὲν ἀκουσθῆ ἡ εὐχή, ὡς «κυρία πρότασις»; Καὶ γιατί νὰ μὴν ἀκουσθῆ, ἀφοῦ ὅλες οἱ εὐχὲς (πλὴν μιᾶς, ἐκείνης τοῦ Χερουβικοῦ) εἶναι σέ πληθυντικό ἀριθμό, πού σημαίνει, ὅτι ἀφοροῦν σὲ ὅλους, κλῆρο καὶ λαό, καὶ οἱ ὑπέροχες δεήσεις τους εἶναι προσευχὲς συμπάσης της ἐκκλησίας;
* * *
«Ξεκάρφωτος» εἶναι καὶ ὁ τρόπος, πού σὲ πολλοὺς ναούς, «πηδοῦν» ἀπό το «Δόξα σοί, Κύριε, δόξα σοὶ» μετὰ τὴν ἀνάγνωσι τοῦ Εὐαγγελίου, στὸ «... ὅπως ὑπὸ τοῦ κράτους σου πάντοτε φυλαττόμενοι...». Εἶναι διπλὰ ξεκάρφωτο αὐτὸ τὸ λειτουργικὸ ἇλμα! Πρῶτον, διότι λέγεται μιὰ ἐκφώνησις (δευτερεύουσα πρότασις) χωρὶς νὰ ἀκουσθῆ ἡ κυρία πρότασις, δηλαδὴ ἡ εὐχή! Καὶ δεύτερον, διότι «πετάχτηκαν» ἔξω ἀπό τὴ λειτουργικὴ παρουσία ὅλα ἐκεῖνα, πού συνδέουν τὴ λειτουργία τῶν Κατηχουμένων μὲ τὴ λειτουργία τῶν Πιστῶν. Δηλαδή, δὲν λέχθηκαν ἡ Ἐκτενής, τὰ Κατηχούμενα, καὶ κυρίως οἱ δύο εὐχὲς τῶν Πιστῶν.
• Μὲ τὸ «Ὅσοι πιστοί...» οὐσιαστικὰ μπαίνουμε στὴ λειτουργία τῶν πιστῶν. Φαντασθῆτε νὰ ἀρχίση ἡ λειτουργία τῶν κατηχουμένων ὄχι μὲ τὸ «Εὐλογημένη ἡ βασιλεία...», ἀλλά μέ τό... «Σοφία· ὀρθοί»!
• Δυστυχῶς καὶ σὲ ἀρχιερατικὲς καὶ πολυαρχιερατικὲς λειτουργίες ἀκοῦμε εὐθὺς μετὰ τὸ Εὐαγγέλιο τὸ ξεκάρφωτο: «...ὅπως ὑπὸ τοῦ κράτους Σου...»!
* * *

«Ξεκάρφωτο» εἶναι καί το... «Πάντοτε, νῦν καὶ ἀεί...»! Μετὰ τὴ θεία Κοινωνία καὶ ἀφοῦ θυμιάση ὁ λειτουργός τό Ἅγιο Ποτήριο, πού βρίσκεται στὴν Ἁγία Τράπεζα, τὸ ὑψώνει καὶ βγαίνει στὴν ὡραία πύλη λέγοντας: «Πάντοτε...»! Τί σημαίνει μόνο του αὐτὸ τὸ «Πάντοτε»; Ξεκάρφωτο τίποτε! Ἄν ὅμως τὸ ξανασυνδὲσουμε μὲ τὴ δοξολογία πού προηγεῖται, τότε κατανοεῖται ἡ ἐκφώνησις. Ὁλόκληρη ἡ φράσις ἔχει ὡς ἑξῆς: «Εὐλογητός ὁ Θεὸς ἠμῶν πάντοτε, νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τούς αἰῶνας τῶν αἰώνων». Γιατί παραλείπεται τὸ «Εὐλογητός ὁ Θεὸς ἠμῶν…» ἢ γιατί νὰ λέγεται μυστικὰ αὐτὸ μόνο, καὶ δυνατά το «Πάντοτε...»;
• Διασπᾶται μιὰ καταπληκτικὴ μικρή δοξολογία, πού ἀποτελεῖ τὸ τέρμα τοῦ μυστηρίου τῆς ἁγίας ἀναφορᾶς καὶ τὴν ἀφετηρία τῆς εὐχαριστηρίου ὑμνολογίας.
* * *
Ἄς μιλήσουμε καὶ γιὰ μιὰ ὑπέροχη εὐχή, πού κρύβεται παντελῶς ἀπό τούς πιστούς!
• Ἡ στερνὴ εὐχὴ πρὶν ἀπό τὴν ἀπόλυσι, μιλάει γιὰ πλήρωμα, γιὰ χαρὰ καὶ εὐφροσύνη. Δυστυχῶς τὴν εὐχὴ αὐτὴ σχεδὸν ποτὲ δὲν τὴν ἀκοῦνε οἱ πιστοί! Καὶ ἄς μιλάη γι’ αὐτούς! Καὶ ἄς εὔχεται νὰ εἶναι γεμάτη ἀπό χαρὰ καὶ εὐφροσύνη ἡ καρδιά τους ἀπό Ἐκεῖνον, πού εἶναι τὸ Πλήρωμα.
Γιατί ἆραγε σιγὰ-σιγὰ αὐτὴ ἡ ὑπέροχη ἀκροτελεύτια εὐχὴ τῆς θ. Λειτουργίας ξεκαρφώθηκε ἀπό τὴ θέσι της καὶ ἀπό τὸν τρόπο πού πρέπει νὰ λέγεται καὶ ἀπό τούς πιστοὺς πρὸς τοὺς ὁποίους ἀπευθύνεται; Γιατί ἆραγε ὁ ἱερέας πρὶν ἀπό τὴν ἀπόλυσι, πλησιάζει τὴν πρόθεσι ὅπου τό Ἅγιο Ποτήριο καὶ λέει τὴν ὑπέροχη εὐχὴ μυστικὰ ἢ τόσο χαμηλόφωνα, πού κανένας δὲν τὴν ἀκούει;
Εἶναι δική του ἡ εὐχή, προσωπική; Μόνο αὐτὸς πρέπει νὰ εἶναι χαρούμενος ἀπό τὴν ἀπόλαυσι τῆς θ. Λειτουργίας; Οἱ πιστοὶ δὲν πρέπει νὰ ζοῦν τὴ χαρά, ὡς καρπὸ τῆς θείας Λειτουργίας;
Ἀλλ’ ἃς παραθέσουμε τὴν εὐχή: «Τὸ πλήρωμα τοῦ νόμου καὶ τῶν προφητῶν, αὐτὸς ὑπάρχων, Χριστὲ ὁ Θεὸς ἡμῶν, ὁ πληρώσας πᾶσαν τὴν πατρικὴν οἰκονομίαν, πλήρωσον χαρᾶς καὶ εὐφροσύνης τὰς καρδίας ἡμῶν πάντοτε, νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν».
• Ἦρθε ὁ Κύριος, πού εἶναι τὸ πλήρωμα τοῦ Νόμου, ἐφάρμοσε τὸ Νόμο καὶ τὸν συμπλήρωσε καὶ τὸν τελειοποίησε. Ἦρθε ὁ Κύριος, πού ἐκπλήρωσε ὅσα οἱ προφῆτες εἶχαν γράψει γιὰ τὴν παρουσία Του. Ἦρθε ὁ Κύριος, καὶ ἐξετέλεσε ὅσα ἡ οἰκονομία τοῦ Πατρὸς, πρὸ καταβολῆς κόσμου, εἶχε ὁρίσει. Ἦρθε ὁ Κύριος καὶ μᾶς ἔδωσε μὲ τὴ θεία Εὐχαριστία τὸ πλήρωμα τοῦ θεανθρωπίνου Σώματος καὶ τοῦ Θεανθρωπίνου Αἵματός Του.
• Εἶναι τὸ πλήρωμα ἀπό κάθε ἄποψι ὁ Χριστός. Καὶ τί Τοῦ ζητᾶμε τώρα πού τελειώνουμε τὴ θ. Λειτουργία; Νὰ πληρώση, νὰ γεμίση τὶς καρδιές μας μὲ τὴν δική Του χαρὰ καὶ τὴν δική Του εὐφροσύνη. Νὰ βγοῦμε ἀπό το Ναὸ γεμᾶτοι χαρὰ καὶ ἀγαλλίασι. Ἡ ζωὴ μας εἶναι ἀτελὴς χωρὶς τὸν Χριστό. Ἡ καρδιά μας γεμάτη κενά, γεμάτη πίκρες, ἀνικανοποίητη· καρδιὰ πνιγμένη ἀπό τὴν ἀσφυξία τῆς μοναξιᾶς, ταλαιπωρημένη ἀπό τὴν ἁμαρτία καὶ ἀπό τὴν κακία τοῦ κόσμου· καρδιὰ ὅμως πλασμένη γιὰ τὸν θεῖο ἔρωτα, γιὰ τὴν αἰώνια χαρά.
Γιὰ πρώτη φορά, στὸ τέλος τῆς θείας Λειτουργίας, ἐμφανίζεται τὸ αἴτημα τῆς χαρᾶς. Ὁ χριστιανὸς ζῆ τὴ ζηλευτὴ πληρότητα τῆς χαρᾶς, λουσμένος στὸ φῶς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
• Περισσότερο ἀπό κάθε ἄλλη φορᾶ, σήμερα, σὲ ἐποχὴ πού στὴν καρδιὰ ὑπάρχει λύπη, γιατί λείπει οὐσιαστικὰ ὁ Χριστός, εἶναι ἀνάγκη ὁ λειτουργὸς νὰ μὴν ἀποκρύπτη ἀπό τούς πιστοὺς τὴν ὑπέροχη εὐχή, μὲ τὴν ὁποία καὶ τελειώνει ἡ θεία Λειτουργία: «Πλήρωσον χαρᾶς καὶ εὐφροσύνης τὰς καρδίας ἡμῶν».

17 σχόλια:



  1. Μέχρι τον 5ον αιώνα οι ευχές της Θ. Αναφοράς λέγονταν εκφώνως, γιατί οι ακοινώνητοι και οι αβαπτιστοι δεν έμεναν στην Λειτουργία της Θ. Αναφοράς. Και τις ευχές τις άκουγαν μόνο αυτοί που ήταν καθαροί και θα κοινωνούσαν. Από τον 5ον αιώνα και μετά στην Θ. Αναφορά έμεναν και οι ακοινώνητο, γι αυτό από τότε οι ευχές άρχισαν να λέγονται μυστικώς. Ολοι οι κώδικες από τον 5ον αιώνα και μετά αναφέρουν πως οι ευχές αυτές λέγονται χαμηλοφώνως και οι εκφωνήσεις εκφώνως. Το χαμηλοφώνως, τότε που δεν υπήρχαν μκρόφωνα σήμαινε εις ακρόασιν των συλλειτουργούντων Ιερέων.
    Το πνεύμα της Εκκλησίας ήταν δεν πρέπει τα Αγια λόγια να τα ακούει ο οποιοσδήποτε είτε ακοινώνητος, είτε αβάπτιστος, είτε άπιστος, είτε αμαρτωλός, εξ οϋ και το "ου μή γαρ το μυστήριον τοις εχθροίς σου είπω". Γι αυτό είναι λάθος να λέγονται εκφώνως οι ευχές της Θ. Αναφοράς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αν πρέπει να λένε όλες τις ευχές οι κληρικοί τότε να ρίξουν τα τέμπλα και η θεία Λειτουργία να είναι σε κοινή θέαση από όλο τον λαό. Διαφωνώ οι ευχές που είναι με την ένδειξη μυστικώς να τις λέγουν μόνο οι ιερείς και όχι να τις ακούει ο λαός. Που είναι στο όλο μυστηριακό αν τα πάντα είναι ορατά από τον λαό… τότε και την προσκομιδή να την ακούει ο λαός καθώς τις ευχές της μεταλήψεως κλπ κλπ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Να συντομεύσουν την Θεία Λειτουργία κόβοντας ευχές. Στο σπίτι μου ο ιερέας κάνει το μυστήριο του Ευχέλαιο από το ευχολόγιο της Σιμωνόπετρας και έχουν συντομεύσει τις ευχές. Έτσι να γίνει και στην Θ. Λειτουργία 45 λεπτά είναι καλά. Αφού όλοι πάμε στο τέλος δεν το καταλαβαίνουν οι ιερείς ότι κάτι δεν κάνουν καλό;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Το θέμα δεν είναι αν οι ευχές λέγονται μυστικώς ή εκφώνως, αλλά η φασαρία που γίνεται τη Λειτουργία.
    Στην ενορία μου η εκκλησία είναι μικρή και τις περισσότερες φορές άδεια, τα μικρόφωνα είναι τόσο δυνατά που τρίζουν τα στασίδια. Όσα παράπονα και αν έχω κάνε, έπεσαν στο κενό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Το μυστικως έχει κάποιο λόγο... Σταματήστε επιτέλους τις καινοτομίες και ασχοληθείτε με πιο σοβαρά θέματα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανάγκη ''ποιείσθαι την προσευχήν'' (κατά την Θ. Λειτουργίαν) μη κατα το σεσιωπημένον αλλά'' μετά φωνής '', έτσι αι ψυχαί των ακουόντων διανίστανται εις πλείονα κατάνυξην''

    Γερβασίου Παρασκευοπούλου ''Ερμηνευτική Επιστασία επί της Θείας Λειτουργίας,
    όπως και τα κάτωθι σχετικά :

    '' Αδυνατούμεν να ανεύρωμεν δικαιολογίαν διατηρήσεως της τοιαύτης μυστικότητος, αυτών των πλεοναζόντων ''μυστικώς΄΄,των νεοτέρων λειτουργικών κειμένων. Τουναντίον πρέπει να καταργηθούν.
    Υπενθυμίζουν χρόνους ψυχράς μυστηριακής ζωής, αλλά και δεν καλλιεργούν την κατάνυξην ,ούτε το λειτουργικόν βάθος των ευσεβών. Και το σοβαρότερον : Αφαιρούν από το μέγα μυστήριον τας απαραιτήτους δια την τελείωσήν του συμπροσευχάς των πιστών (κατά το Β.Κορινθ α΄11 )
    Οι θησαυροί των λειτουργικών δέλτων ακουόμεναι από τους πιστούς κατακτούν την καρδίαν των , θερμαίνουν και κατανύσσουν τον έσω άνθρωπον ....
    Άλλως παραμένοντες ούτοι κεκρυμμένοι θα προκαλέσουν την καταδίκην όλων ημών κατά το Ματθ. κε 25κ.ε.''

    Π. Δανιήλ, σας ευχαριστούμε και για τις εύστοχες Λειτουργικές παρατηρήσεις σας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πολύ σωστά όσα επισημαίνονται στο άρθρο. Σωστά και λογικά. Όμως, όπως συμβαίνει πάντοτε, απευθύνονται προς τους έχοντας ώτα ακούειν και οφθαλμούς οράν. Και, αν κρίνω από τα σχόλια που προηγήθηκαν, ποτέ δεν απολείπουν εκείνοι, οίτινες βλέποντες ου βλέπουσι και ακούοντες ου συνιούσι. Εν άλλοις λόγοις, στου κουφού την πόρτα, όσο θέλεις βρόντα.

    Σε ένα μόνο σημείο του άρθρου θα διαφωνήσω, εκείνο που αφορά στην εκφώνηση "Πάντοτε, νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων", αμέσως μετά την ολοκλήρωση της Θ. Μετάληψης. Όπως εδώ και αρκετά χρόνια έχει εύστοχα επισημάνει ο Καθηγητής της Δογματικής, Ακαδημαϊκός και Μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης Ζηζιούλας, με το "Ευλογητός" αρχίζουν όλες οι εκκλησιαστικές ακολουθίες (πλήν Μυστηρίων, που αρχίζουν με το "Ευλογημένη η Βασιλεία...") και δεν τελειώνουν. Συνεπώς είναι θεολογικό και λειτουργικό λάθος να προτάσσεται στη συγκεκριμένη εκφώνηση το "Ευλογητός..." Η έννοια της Εκφώνησης, κατά την άποψη του μεγάλου σύγχρονου διδασκάλου της ιεράς επιστήμης, την οποία προσωπικά θεωρώ πολύ ισχυρή, είναι η επέκταση του Μυστηρίου της ευχαριστιακής ένωσης της Κεφαλής (Χριστού) με το Σώμα (Εκκλησία) εις τον άληκτο αιώνα της Βασιλείας του Θεού. Από του νυν και έως του αιώνος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Προφανώς ο άγιος Γερμανός Πατριάρχης Κων/πολεως όταν έγραφε να λέγονται οι ευχές μυστικώς δεν ήξερε... Ή οι σύγχρονοι μεγάλοι ιερομοναχοι άγιος Πορφύριος, ο. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος κ.α. δεν ήξεραν... Ο Κύριος στο Μυστικό Δείπνο μας άφησε συγκεκριμένα λόγια οταν μας παρέδωσε τη Θ. Ευχαριστία. Λένε όμως οι Γραφές ότι στο Μ. Δείπνο ο Κύριος και οι άγιοι Απόστολοι "...υμνήσαντες...". Γιατί να μην τα ξέρουμε όλα; Μας κρατάει ο Κύριος σε άγνοια και μοιράζεται όσα θέλει απ το Μυστικό Δείπνο με μια "ελίτ" αγίων ή οι κληρικοί θέλουν να κρατούν στο σκοτάδι το λαό; Αυτά αποτελούν λογιικοφανή και όχι θεολογικά ή λειτουργικά επιχειρήματα και γι αυτό ας ανατρέξουμε σε κανένα παραδοσιακό λειτουργικό εγχειρίδιο όπως του Φουντούλη να διδαχθούμε ορισμένα πράγματα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή


  9. Ο ορθόδοξος χριστιανός θεολογεί με βάση την παράδοση, και όχι με βάση τους συναισθηματισμούς του. Ο Όσιος Παίσιος έλεγε ό,τι ακούτε από θεολόγους να το περνάτε από το κόσκινο της παράδοσης της Εκκλησίας.

    Όσοι υποστηρίζουν πως οι ευχές πρέπει να λέγονται εκφώνως, ας φέρουν ντοκουμέντα, και οχι δικά τους συμπεράσματα. Τα παλαιά ιερατικά και οι παλαοί κώδικες κάνουν λόγο για μυστική ή χαμηλόφωνη ανάγνωση των ευχών. Αυτό τα λέει όλα. Και τι άλλο θέλουμε να δούμε για να πειστούμε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Να κοπούν οι ευχές και οι επαναλήψεις των δεήσεων που τις λένε τόσες φορές λες και ο Κύριος δεν ακούει και πρέπει να του τα ξαναπούνε. Η λειτουργία να αρχίζει 10 το πρωί για μια ώρα το πολύ. Αφού οι εκκλησίες είναι άδειες ανάλογα με το πλήθος των ενοριτών γιατί επιμένουν στην πρωινή λειτουργία. Ο Κύριος στο δείπνο παρέδωσε το Μυστήριο και όχι τα μαύρα χαράματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Στην ενορία μου η εκκλησία είναι μικρή και τις περισσότερες φορές άδεια, τα μικρόφωνα είναι τόσο δυνατά που τρίζουν τα στασίδια. Όσα παράπονα και αν έχω κάνε, έπεσαν στο κενό.

    26 Αυγούστου 2018 - 3:44 μ.μ.
    -----------------------
    3.44-- Δέν φταίνε τα μικρόφωνα πού τρίζουν τα στασίδια και τα τζάμια.Φταίει ο Ενισχυτής ( amplifier )πού τού έχουν γυρίσει το κουμπί της έντασης στο πολύ δυνατό.Νά πάνε να χαμηλώσουν τον ενισχυτή. Τά μικρόφωνα δεν έχουν ρύθμιση επάνω τους, ένα ON - OFF έχουν και τίποτε άλλο !

    a

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Συγχωρήστε με, παρακαλώ, για όσα θα ακολουθήσουν. Δεν το συνηθίζω να μιλώ έτσι αλλά δεν αντέχω άλλο να διαβάζω προχειρότητες και προϊόντα άγνοιας. Αυτή η έννοια της παράδοσης έχει κακοποιηθή- επιτέλους πια!
    Αποδείξεις υπάρχουν για όλα όσα ζητούν τόσο οι καλοπροαίρετοι όσο και οι κακοπροαίρετοι. Εκτίθενται όλες αναλυτικά στο βιβλίο μου 'Το ξεχασμένο Μυστήριο: εκκλησιολογικές συνέπειες του Αγίου Χρίσματος', ήδη από το 2003. Ό,τι πατερικό έχει γραφή για την απαγγελία των ευχών βρίσκεται εκεί. Σπάνιες και δυσεύρετες μαρτυρίες. Το κόσκινο της Εκκλησίας!
    Έλεος, πατέρες και αδελφοί. Η πατερική διδασκαλία δεν άρχισε από τον άγιο Γερμανό. Ούτε ο Φουντούλης λέει αυτά που του αποδίδετε, τα ακριβώς αντίθετα. Είναι τυχαίο ότι όλοι ανεξαιρέτως οι Έλληνες λειτουργιολόγοι συμφωνούν στην εις επήκοον απαγγελία των ευχών; Ο δε μακαριστός π. Γεώργιος Καψάνης το 2000 σε επίσημο συνέδριο, ενώπιον του αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου, εδήλωσε 'Δεν είναι ορθά όλα όσα (λειτουργικά) βρήκαμε στο Άγιον Όρος'.
    Συγχαρητήρια στον π. Δανιήλ Αεράκη, τόσο για τις εύστοχες πάντα λειτουργικές επισημάνσεις του, όσο και για το κουράγιο του να επιμένει. Σε αυτόν τον τόπο, με τόσους ξερόλες και με τόση επιθετικότητα που επικρατεί, απαιτείται μεγάλη πίστη και θερμή φλόγα για να επιμένει κανείς στο σωστό.
    Όσο για τα μεγάφωνα, μεγάλη πληγή! Σπάνιο να βρεις ναό όπου να είναι ρυθμισμένα σε ένταση που να μην κουράζει.
    Ειρηνεύετε εν εαυτοίς και πάσι.
    π. Βασίλειος Θερμός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Κατα καιρους η εκκλησια κανει κυκλους και σε ανδρες και σε γυναικες ξεχωρα με θεμα την ερμηνευτικη στη θεια Λειτουργια.
    Πρεπει να γινει μια πιο συγκεκρημενη ομιλια πανω σε αυτο το θεμα,που αφορα ολους τους χριστιανους.
    Αν θυμαμαι η θεια Αναφωρα δεν εχει διαλογικο χαρακτηρα μεταξυ ιερεα κ λαου κ Θεου;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
    Ο Λειτουργος σκυμμενος ζητα ''και καταπεμψων το Πνευμα Σου Το Αγιον εφ ημας ωστε γενεσθαι τοις μεταλαμβανουσιν εις νηψιν ψυχης,εις αφεσιν αμαρτιων εις κοινωνιαν του Αγιου Πνευματος''...ειναι σκυμμενος και συνεχιζει την μυσταγωγια χαμηλοφωνα,με αυτο τον τροπο συλλαλει αορατως και μυστικως μονος τω μονω Θεω...
    Την ωρα εκεινη ο κοσμος εχει κλινει ευλαβικα την κεφαλη του ειτε και εχει γονατισει αναλογως τις καθημερινες,αφου ο Λειτουργος προσευχεται και ικετευει Τον Θ ε ο .Νομιζω αυτη την τρομερη ωρα,οι πιστοι συντονισμενοι με τις αιτησεις του Λειτουργου,πρεπει να επικαλουνται αντι αλλων αιτηματων,τον φωτισμο,την ζαρη και την κοινωνια Του Αγιου Πνευματος''Κυριε Ιησου Χριστε φωτισον και ελεησον ημας.
    Ειχα διαβασει στο Λειμωναριον ομως περιπτωση πιστου ,που ελεγε απ'εξω την αγια Αναφωρα καθημενος στο στασιδι ,ονοματι Πατρικιος,και Ο Θεος δεχοταν αυτη την αναφορα,καθως το αποκαλυψε καποιος αγιος γερων.Σκεπτομαι ποσο απεχουμε απο τους παλιους πιστους.Αυτοι ηξεραν απεξω ολη τη θεια Λειτουργια.
    Στο τελος ζητουμε την ενοτητα της πιστεως,η οποια ειναι προυποθεση για να γινουμε δεκτοι στην ενοτητα της Θειας Ευχαριστιας...
    Ολοι οσοι ειναι εκτος εκκλησιας,δεν μπορουν να κοινωνησουν των Αχραντων Μυστηριων, και αυτο απο φιλανθρωπια της Μητερας Εκκλησιας που πονα για τους παντες και δεν θελει να κατακαουν απο το Θειον πυρ και ετσι τους προστατευει απο το κατακριμα.
    Νομιζω πρεπει να γινουν εκτενεστερες ομιλιες ωστε οι πιστοι να γνωριΖουν,τι ζητουν και τι λαμβανουν,οπως ειπε ο αββας Ισαακ ''η Ευχαριστια εκεινου που παιρνει,κεντριΖει αυτον που δινει[δλδ Τον Θεο],,,,,να δωσει Δωρηματα μεγαλυτερα απο τα προηγουμενα,ετσι η αλυσιδα μακραινει,,,,
    Χ α ρ η -Ε υ χ α ρ ι σ τ ι α -Χ α ρ η!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ἐξ ἄλλου, ἡμεῖς οἱ χριστιανοὶ εἴμεθα «τῆς ἐξουσίας ἄμοιροι … τῆς λέγειν ἅπερ βουλόμεθα…». Ἔχω πεισθῆ ὅτι ἡ ἀδέσμευτος, δῆθεν ἀντικειμενικὴ κριτικὴ καὶ ἡ ἀπροκατάληπτος διαλεκτικὴ – συλλογιστικὴ διερεύνησις τῶν ἱερῶν τῆς πίστεως εἶναι ἕνα κατασκεύασμα «σαθρόν τε καὶ ὕποπτον εἰς ἀπόδειξιν ἀληθείας», ἐφ’ ὅσον, ὡς γνωστόν, «ἡ διαλεκτικὴ περιέργεια ἴσην ἐφ’ ἑκάτερα τὴν ἰσχὺν ἔχει, πρός τε τὴν τῆς ἀληθείας ἀνατροπὴν καὶ πρὸς τὴν τοῦ ψεύδους κατηγορίαν…».
    Διὰ τοῦτο καὶ ἡ Πενθέκτη Οἰκουμενικὴ Σύνοδος διὰ τοῦ ιθ΄ κανόνος αὐτῆς, ἐμμέσως πλὴν σαφῶς, συνιστᾷ τὴν Πατερικὴν διδασκαλίαν ὡς μοναδικὸν καταφύγιον πρὸς αὐθεντικὴν ἐπίλυσιν τῶν ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ ἀναφυομένων προβλημάτων.
    Οἱ Πατέρες, ὁποὺ ἔγραψαν διὰ τὴν θείαν Λειτουργίαν, δὲν ὑπῆρξαν ἁπλῶς καλοὶ γνῶσται τῆς ἱστορίας της, ἀλλ’ ἦσαν ἐκφρασταὶ τῆς αὐτοσυνειδησίας τῆς χριστιανικῆς λατρείας. Ἔτσι, ἠμποροῦσαν, μετὰ πάροδον αἰώνων, νὰ διερμηνεύσουν αὐθεντικῶς τὸ τελετουργικὸν τοῦ Μυστικοῦ Δείπνου ἢ τὴν σκιαγραφίαν, ὑπὸ τῶν ἁγίων Κυρίλλου Ἱεροσολύμων καὶ Ἰουστίνου τοῦ μάρτυρος, τῆς θείας Λειτουργίας.
    Εἰς τὸν κριτικὸν ὀφθαλμὸν τῆς συγχρόνου θύραθεν ἐπιστήμης, ὅπου ὁ θετικισμὸς ἀναγνωρίζεται ὡς ἡ ἐνδεδειγμένη μεθοδολογικὴ ἀρχή, μία διαπραγμάτευσις ἑνὸς θέματος ὑπὸ τὴν προοπτικήν, ὑπὸ τὸ πρῖσμα τῆς Πατερικῆς σκέψεως, ἴσως νὰ φαίνεται παρωχημένη. Ὅμως, ὅ,τι ἰσχύει διὰ τὴν φυσικὴν ἐπιστήμην, ἐπ’ οὐδενὶ δύναται νὰ ἐφαρμοσθῇ καὶ εἰς τὴν σφαῖραν τῆς ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι ζωῆς τῆς Ἐκκλησίας, εἰς τὸν βαθμὸν ὁποὺ παραμένομεν πιστοί.
    Κατὰ τὴν γνωστὴν πεποίθησιν τῆς Ἐκκλησίας, ὁλόκληρος ἡ ἀποκάλυψις τῆς παρεδόθη ἐξ ἀρχῆς ἀκεραία, ἐνῶ πᾶσα μεταγενεστέρα διατύπωσις εἶναι διασάφησις καὶ ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι εὐρυτέρα ἔκφρασις τῆς μιᾶς καὶ μοναδικῆς ἀρχικῆς διδασκαλίας καὶ ἀντιλήψεως· ἀπολύτως, ὅμως, ἀναγκαία πρὸς περιφρούρησιν αὐτῆς ἐκ τῆς παρανοήσεως καὶ παρερμηνείας.
    Κατὰ τὸν αὐτὸν τρόπον καὶ ἡ θεία Λειτουργία, «αἰώνιον καὶ περίλαμπρον μνημεῖον τῆς ὀρθοδόξου ἀνατολικῆς εὐσεβείας καὶ θρησκευτικότητος, καὶ παραστατικὴ ἔκφρασις τῆς ὀρθοδόξου δογματικῆς διδασκαλίας», ἑρμηνευομένη, σχολιαζομένη, ὑπομνηματιζομένη ὑπὸ τῶν ἁγίων Πατέρων, ἐξακολουθεῖ νὰ εἶναι ἡ ἀρχικὴ ἱεροτελεστία τοῦ Μυστικοῦ Δείπνου, περιφρουρημένη ἀπὸ τὰς ὑπερβολὰς τῆς ἐκκοσμικεύσεως, τοῦ κληρικαλισμοῦ, τῆς ἐθιμοτυπικῆς ἢ κοινωνικῆς ἐκδηλώσεως.
    Ἡ ὑπὸ τῶν ἁγίων Πατέρων ἐπισκόπησις τῆς θείας Λειτουργίας καὶ ἡ μετ’ αὐτῆς συνυφασμένη καὶ παραδεδομένη λειτουργικὴ τάξις, εἰς τὴν πανορθόδοξον συνείδησιν αἰώνων, ἀντιπροσωπεύει τὴν ὁριστικὴν ἀνάπτυξίν της, τὴν ἐπίτευξιν τῆς μεγαλυτέρας δυνατῆς πληρότητος καὶ ὁλοκληρώσεώς της.
    Ἐφ’ ὅσον, «κατὰ τὴν ὀρθὴν λειτουργιολογικὴν μέθοδον, πρὸς κατανόησιν τῆς ἱστορίας τῆς Λειτουργίας πρέπει τις νὰ ἀφορμᾶται ἐκ μεταγενεστέρων μνημείων καὶ ἐκεῖθεν νὰ ἀνέρχηται βαθμηδὸν ἀναδρομικῶς εἰς τὰς παλαιοτέρας πηγάς, αἵτινες σὺν τῇ ἀναβάσει γίνονται πενιχρότεραι», διὰ τοῦτο καὶ ἡ παροῦσα μελέτη[9] ἄρχεται ἀπὸ τῆς συγχρόνου ἐποχῆς διὰ νὰ καταλήξῃ εἰς τὴν ἑσπέραν τῆς παραδόσεως «τῶν καθ’ ἡμᾶς φρικτῶν μυστηρίων».
    Ἔτσι, παρέχεται ἡ δυνατότης διαπιστώσεως τῆς πιστότητος τῶν μεταγενεστέρων πρὸς τοὺς προγενεστέρους, πρὸς ἐνίσχυσιν τῆς ἐμπιστοσύνης εἰς τὴν παραδεδομένην λειτουργικὴν τάξιν, ὡς γνησίαν ἔκφρασιν τῆς ἀποστολικῆς λατρείας τῆς ἀρχεγόνου Ἐκκλησίας.
    Νικόδημος
    ἀρχιμανδρίτης τῆς Ἱ. Μ. Χρυσοποδαριτίσσης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Επί του θέματος αυτού υπάρχει και η διαφωτιστική μελέτη
    «Η Μυστική Ανάγνωσις των Ευχών της Θείας Λειτουργίας» με συγγραφέα τον Αρχιμ. Νικόδημο Μπαρούση, Ηγούμενο Ι. Μονής Χρυσοποδαριτίσσης Πατρών. Από τις Εκδόσεις Τήνος 2011.

    Γράφει στην ΕΙΣΑΓΩΓΗ
    «Ὁ τρόπος ἀναγνώσεως τῶν εὐχῶν τῆς θείας Λειτουργίας δὲν ἀποτελεῖ παρωνυχίδα, ἀλλ’ ἐκφράζει τὴν θεολογία τῆς λατρείας καὶ τὴν οὐσία τῆς ὅλης πνευματικῆς καὶ ἐκκλησιαστικῆς ζωῆς». Ὅμως, ἐπὶ τῶν ἡμερῶν μας, τὸ θέμα αὐτό, ὡς λέγεται, «θὰ μποροῦσε νὰ χαρακτηρισθῇ ὡς ἕνα ἀπὸ τὰ στασιαζόμενα». Κατὰ συνέπειαν, δύναται νὰ λεχθῇ ὅτι, εἰς τὴν ἐποχήν μας ἡ θεολογία τῆς λατρείας διέρχεται μίαν κρίσιν, τοὐλάχιστον εἰς ὅ,τι ἀφορᾷ τὴν δυνατότητα αὐτῆς νὰ ἐκφρασθῇ.

    Τὸ ὅλον θέμα προβάλλει ἰδιαιτέρως ἀνησυχητικόν, ἂν ληφθῇ ὑπ’ ὄψιν ὅτι, κατ’ αὐτάς, γίνονται πολλαὶ καὶ ποικίλαι συζητήσεις ἐπὶ τοῦ θέματος τούτου, ἀλλά, ἐνῶ τὸ θέμα ἔχει προσλάβει εὐρείας διαστάσεις, ἀπουσιάζουν ἀντίστοιχοι συστηματικαὶ μελέται. Βεβαίως, «τὸ ἁγιοπνευματικὸ κριτήριο τῶν ἀληθινὰ ἀγωνιζομένων Ὀρθοδόξων διαθέτει τὴν ἱκανότητα τῆς ὀρθῆς τοποθετήσεως σὲ ὅλα τὰ προβλήματα τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ μας βίου, ἑπομένως καὶ στὸ ζήτημα τοῦ τρόπου ἀναγνώσεως τῶν εὐχῶν».
    Ὅμως, ποῖοι εἶναι ἀγωνιστικώτεροι τῶν Ἁγίων, τῶν «θεηγόρων» αὐτῶν ὁπλιτῶν τῆς «παρατάξεως Κυρίου»; Ποῖοι εἶναι πειστικώτεροι μάρτυρες καὶ τελειώτεροι κήρυκες, δυνάμενοι «ἐν ἀποδείξει Πνεύματος καὶ δυνάμεως» νὰ ὑπηρετήσουν τὴν χειραγωγίαν τῶν σημερινῶν χριστιανῶν πρὸς ὀρθὴν κατανόησιν καὶ ἀσφαλῆ ἐπίλυσιν τοῦ ἀναφυέντος διλήμματος, ἂν ὄχι οἱ Ἅγιοι;
    Σπεύδω, λοιπόν, νὰ ἐρευνήσω τὸν τρόπον τῆς ἀναγνώσεως τῶν εὐχῶν, μὲ τὴν συνείδησιν ὅτι ὑπηρετῶ ταπεινῶς τὴν Ἐκκλησίαν. Ἡ διαπραγμάτευσίς μου δὲν θὰ ἀκολουθήσῃ τὴν μέθοδον τοῦ ἐλευθέρου ἐρευνητικοῦ συλλογισμοῦ, ἐφ’ ὅσον τὸ θέμα εἶναι θεολογικὸν – μυσταγωγικὸν καί, ὡς ἐκ τούτου ἀπαιτεῖ θεοφόρον καθοδηγητήν, ἐμπνευσμένον ὑπὸ τοῦ ἁγίου Πνεύματος, ὁποὺ «ἀνακρίνει πάντα, καὶ τὰ βάθη τοῦ Θεοῦ … ἐν πάσῃ σοφίᾳ καὶ φρονήσει (καὶ) ἐν παντὶ λόγῳ καὶ πάσῃ γνώσει…».

    Συνέχεια....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Η ακρόαση των ευχών ήταν προνόμιο των καθαρών. «Αν δεν είσαι άξιος να κοινωνήσεις, δεν είσαι άξιος ούτε να ακούσεις τις ευχές». ( Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος,P.G. 62: 29-30). Αυτά μέχρι τον πέμπτο αιώνα. «Είναι σαφές ότι κατά τους πέντε πρώτους αιώνες, οι περισσότερες μαρτυρίες συνηγορούν υπέρ της εις επήκοον αναγνώσεως των ευχών» (Γ.Ν. Φίλιας).
    Μετά τα πράγματα άλλαξαν. Στην Θ. Αναφορά παρέμεναν όλοι και οι ακοινώνητοι. Και η Εκκλησία δεν ήθελε να ακούει τις ευχές της Θ. Αναφοράς ο οποιοσδήποτε, και έτσι καθιερώθηκε η μυστική ανάγνωση. Οι Αγιοι Νικόλαος Καβάσιλας, Συμεών Θες/νίκης και άλλοι λένε ξεκάθαρα για τη μυστική ανάγνωση των ευχών. Αυτή πάνε ενάντια στην παράδοση;
    Ή ακολουθούμε την τάξη που διαμορφώθηκε μετά τον πέμπτο αιώνα, ή αυτή που ίσχυε πριν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή


  17. Ο Μ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΚΑΝΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΑΝΑΛΥΣΗ, ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΣΟ ΜΕΓΑΛΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΧΕΙ ΣΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ Η ΜΥΣΤΙΚΟΤΗΤΑ.(ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΚΖ,66).

    ΑπάντησηΔιαγραφή