Τετάρτη 31 Οκτωβρίου 2018

Χρήση κεριών παραφίνης στις εκκλησίες - Παλασόπουλος Αλέξης


Γιατί σήμερα στις περισσότερες ορθόδοξες εκκλησίες της Ελλάδας δεν χρησιμοποιείται γνήσιο μελισσοκέρι αλλά τα παραφινοκέρια;

Είναι λυπηρό φαινόμενο ότι ελάχιστες είναι πλέον οι εκκλησίες στην Ελλάδα που χρησιμοποιούν γνήσιο μελισσοκέρι είτε για τους πιστούς που προσέρχονται στο ναό, είτε για τις διάφορες ακολουθίες και τα μυστήρια, είτε ακόμα και στην ίδια την Αγία Τράπεζα (!!). 

Το επιχείρημα που ακούμε αν ρωτήσουμε τους επιτρόπους και τους Ιερείς είναι σχεδόν πάντα το ίδιο, "το υψηλό κόστος". Ας το δούμε.

Με ένα ελάχιστο ψάξιμο στο διαδίκτυο διαβάζουμε ότι τo γνήσιο μελισσοκέρι μεγέθους 2 (ύψους περίπου 22 cm) κάνει μεταξύ 8 - 9 ευρώ το κιλό. Ένα κιλό αντιστοιχεί σε περίπου 110 με 130 κεριά. Κάνοντας τη διαίρεση  το 9 ευρώ (τη μεγαλύτερη τιμή) με το 110 κεριά (ας πάρουμε τι μικρότερη δυνατή ποσότητα) μας κάνει 0.081 Ευρώ, δηλαδή ας πούμε χοντρικά 10 λεπτά. 10 λεπτάκια κάνει λοιπόν ένα κεράκι , ένα γνήσιο κεράκι από μέλισσες, ένα κεράκι που ευωδιάζει ακόμα και όταν δεν είναι αναμμένο.
Αυτό το κεράκι θα το προσφέρει ο κάθε άνθρωπος που προσέρχεται στο ναό για να προσευχηθεί για τους κεκοιμημένους, για να παρακαλέσει τον Χριστό και την Παναγία, τους Αγίους, για να τους ευχαριστήσει, για κάθε ακολουθία της εκκλησίας μας. Αν πάρουμε τη συνήθη περίπτωση που κάποιος ανάβει περίπου 2-3 κεριά (οι πατέρες της εκκλήσίας μας λένε ότι 2 κεριά είναι αρκετά ένα για τους ζώντες και ένα για τους κεκοιμημένους) το κόστος είναι 30 λεπτά στο μάξιμουμ. Ακόμα και αν ανάψει κάποιος 4, 5 ή και 6 κεριά είναι 60 λεπτά. Λοιπόν ας σκεφτούμε, δε ρίχνει κάποιος 10 , 20 ή 50 λεπτά όταν προσέρχεται στο ναό; Μην κοροϊδευόμαστε. Δεν υπάρχει καμία σοβαρή δικαιολογία κόστους για την χρήση των γνήσιων κεριών στις εκκλησίες. Αλλά ακόμα και αν δεχτούμε το επιχείρημα αυτό, πάλι είναι ντροπή για ολίγα "ευρώπουλα" να προσφέρουμε στο Χριστό τα υπολείμματα του πετρελαίου.
Σε άλλες ορθόδοξες χώρες όπως για παράδειγμα στη Ρωσία, χρησιμοποιείται αποκλειστικά γνήσιο μελισσοκέρι.

Έχει επικρατήσει λοιπόν να βάζουμε παραφινοκέρια (που βρωμάνε κυριολεκτικά) τα οποία κάνουν περίπου 2 με 3 ευρώ το κιλό και έτσι "κερδίζουμε" 6 ευρώ.

Μάλιστα. Δηλαδή για τον Χριστό, την Παναγία μας, τους Αγίους είναι καλά να ανάβουμε όχι το κερί από το καλύτερο υλικό, όχι, αλλά τα κεριά από παραφίνη. 
Διαβάζουμε με ένα απλό googlάρισμα για την παραφίνη (PARAFFIN): 

Παραφίνη ή αλλιώς αλκάνια. Μείγμα υδρογονανθράκων που αποτελεί μέρος του υπολείμματος της κλασματικής αποστάξεως των πετρελαίων. Το όνομά της οφείλεται στη μικρή χημική δραστηριότητά της (από τις λατινικές λέξεις (parum + affinis).
To κερί παραφίνης (Paraffin wax) δημιουργήθηκε πρώτη φορά το 1830 από τον Γερμανό χημικό  Karl von Reichenbach κατά την προσπάθειά του να απομονώσει με αποτελεσματικό τρόπο κηρώδεις ουσίες που προκύπτουν από το πετρέλαιο. Παραλαμβάνεται από το υπόλειμμα της κλασματικής απόσταξης των πετρελαίων, το οποίο καθαρίζεται με συνεχείς κατεργασίες με καυστικό νάτριο και θειικό οξύ και με πλύσεις με νερό.
Χρησιμοποιείται για την παρασκευή κεριών. Η σκληρή παραφίνη χρησιμοποιείται σαν μονωτική ύλη, ενώ η μαλακή για τη διαπότιση των ξυλαρίων των σπίρτων. Χρησιμοποιείται επίσης στη γαλβανοπλαστική και την ηλεκτροτεχνία.
Αν είναι δυνατόν λοιπόν να προσφέρουμε στο Χριστό (και μάλιστα εν ώρα λειτουργίας!) ότι το χειρότερο, τα υπολείμματα της κλασματικής απόσταξης του πετρελαίου (!!) 
Ευτυχώς σε κάποια μοναστήρια  ακόμα η αρχαία παράδοση της εκκλησίας μας κρατιέται και είναι από τα ελάχιστα μέρη που μπορεί κάποιος να ανάψει ένα γνήσιο κεράκι. Και κάποιοι λιγοστοί ιεροί ναοί , τόσο λιγοστοί που ίσως είναι στα δάχτυλα του ενός χεριού για μια πόλη σαν την Πάτρα.

Ας δούμε όμως και τι λέει η παράδοση αλλά και τι έχουν πει οι Άγιοι της Εκκλησίας μας.
1. O Άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης (+15 Σεπτεμβρίου 1429) αναφέρει για το κερί τα εξής (βλπ. Συμεών Θεσσαλονίκης τα Άπαντα εκ της Αρχαίας εις την καθομιλουμένην, "Περί του Θείου Ναού, τι συμβολίζει αυτός και τα περιεχόμενα εν αυτώ, Κεφάλαιον Ζ' , τι σημαίνει το προσφερόμενον κηρίον", Βενετία, 1863):



Τίποτα από αυτά που αναφέρει ο Άγιος Συμεών δεν ισχύει για το παραφινοκέρι μιας και αντί να φτιάχνεται από τα άνθη που ευωδιάζουν  φτιάχνεται από το πετρέλαιο ενώ ούτε είναι εύπλαστο όπως το γνήσιο κερί.

2. Ὁ Θεός διέταξε τόν Μωυ­σῆ νά φτιάξει θυμίαμα  ἀπό τά καλύ­τερα ὑλικά καὶ ποιήσουσιν ἐν αὐτῷ θυμίαμα, μυρεψικὸν ἔργον μυρεψοῦ, μεμιγμένον, καθαρόν, ἔργον ἅγιον.” (Ἔξ. 30: 35). Καί τό λάδι πού χρησιμοποιοῦσαν στό Ναό, ἔπρεπε, κατ’ἐντολή Θεοῦ, νά ἦταν τό καλύτερο,  γνήσιο καί καθαρό.Καὶ σὺ σύνταξον τοῖς υἱοῖς Ἰσραὴλ καὶ λαβέτωσάν σοι ἔλαιον ἐξ ἐλαιῶν ἄτρυγον καθαρὸν κεκομμένον εἰς φῶς καῦσαι, ἵνα καίηται λύχνος διαπαντός. ”(Ἔξ. 27:20). Ἄν εἶχαν τότε κεριά, τό ἴδιο θά ἔλεγε καί γιά τό κερί.
3. Ἕνας μάγος ἔλεγε στόν Ὅσιο Παϊσιο τόν Ἁγιορείτη , πώς ὅταν ἄναβε κερί καθαρό,  τά δαιμόνια δέν τολμοῦσαν νά τόν πλησιάσουν! Ἐνῶ ὅταν ἄναβε σπαρματσέτο (κερί ἀπό λίπος) τόν πλησίαζαν! (βλπ. Στο  “ἀσκητική καί ἡσυχαστική Ἁγιορείτικη Παράδοση”, Ιερόν Ησυχαστήριον Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος ,  Ἅγιον Ὄρος 2011, σελ. 694).
4. Ὁ Θεός εἶπε στόν Κάϊν: «Δέν ἀρκεῖ ἁπλά νά μοῦ προσφέρεις κάτι, ἀλλά θά πρέπει αὐτό πού θά Μοῦ προσφέρεις, νά Μοῦ τό προσφέρεις καί μέ καλό τρόπο, διαφορετικά ἁμαρτάνεις» (Γέν. 4:7).

Να αναφέρουμε και κάτι άλλο που είχε πει ο Άγιος Παίσιος :
"Το αγαθότερο δημιούργημα (από τα έντομα κ.λ.π.) είναι η μέλισσα, η οποία ζει πολύ λίγο χρόνο, και καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής της εργάζεται για το αγαθό, τηρεί την εντολή αγαπήσεις Κύριον τον Θεόν σου και γι’ αυτό παρασκευάζει το αγνό κερί, το οποίο εμείς οι άνθρωποι αντί αγνό να το προσφέρουμε στον Θεό, το νοθεύουμε με παραφίνη (διότι παρά-αφήνει)....."

Αυτό ακριβώς το τελευταίο , το ότι "παρά αφήνει",  αφού  110 κεριά παραφίνης κάνουν 2-2.5 ευρώ σημαίνει ότι το "κέρδος" από το κερί είναι μεγαλύτερο και άρα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ευκολότερα για τα υπόλοιπα έξοδα του ναού, όπως μισθοί ιεροψαλτών-νεοκόρων κλπ.


ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
[1] Αν λοιπόν είναι τόσο πολύ ακριβό το μελισσοκέρι, (το 10λεπτο για ένα κερί!)  μπορεί να γραφτεί στη θήκη των κεριών να ρίχνεται τουλάχιστον ένα 20λεπτο για κάθε κερί και έτσι να υπάρχει καθαρό κέρδος ~10 λεπτά από κάθε κερί για τα έξοδα του ναού.  Πιστεύουμε ότι δεν θα υπάρχει άνθρωπος που δεν θα το σεβαστεί αυτό.
Εξάλλου και σε άλλες ορθόδοξες χώρες (π.χ. Ρωσία) δεν είναι δωρεάν και "χύμα" τα κεριά αλλά αγοράζονται με συγκεκριμένο αντίτιμο. Εκεί δηλαδή είναι λιγότερο "καλοί" οι πιστοί;

[2] Μια άλλη λύση θα μπορούσε να είναι η εξής: Τα κεράκια να φτιάχνονται μικρότερα σε μήκος και λεπτότερα σε πάχος (αυτό γίνεται και σε αρκετές άλλες ορθόδοξες χώρες όπως τη Ρωσία και τη Ρουμανία αλλά και σε πολλά μοναστήρια στην Ελλάδα) και έτσι με ένα κιλό γνήσιου κεριού μέλισσας κατασκευάζονται περισσότερα κεριά και πέφτει το κόστος κάτω από τα 8 λεπτά/κερί.
Ας ελπίσουμε ότι αυτό το κακό συνήθειο να προσφέρεται το παραφινοκέρι στο Χριστό να σταματήσει και όλες οι εκκλησίες να μοσχομυρίζουν ξανά γνήσιο κεράκι το οποίο όπως θα λιώνει θα συμβολίζει την ψυχή μας που λιώνει από μετάνοια και αγάπη προς τον Χριστό , την Παναγία και τους Αγίους.
   Παλασόπουλος Αλέξης

31 σχόλια:

  1. Η λογική σας ειναι υπεραπλουστευτικη. Στο ναό μας, με πολύ μεγάλη οικονομική δυσκολία, χρησιμοποιούμε αποκλειστικά μελισσοκερι (πλην των λευκών κεριών της αναστασιμης περιόδου) για να προστατεύονται οι αγιογραφίες απο την καπνα. Ωστόσο ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΩ ΑΠΟΛΥΤΑ τους συνεφημεριους προϊσταμενους ναών που έχουν μόνο κερί παραφίνης. Το κοστος του κεριου ειναι ΔΥΣΒΑΣΤΑΚΤΟ για το ναό, τη στιγμή μάλιστα που το κερί ειναι το κυρίως έσοδο των ενοριών, του οποίου μάλιστα ενα πολυ μεγάλο ποσοστό αποδίδεται υποχρεωτικά στη μητρόπολη μέσω των τριμηνιων και των παγιων (τα ποσά που υποχρεωτικά αποδίδει κάθε ενορία στη μητρόπολη). Η κατάσταση στην οποια έχουν περιέλθει κάποιες ενορίες ειναι τραγική! Δόξα τω Θεώ, προσπαθούμε τουλάχιστον να μην περικόπτουμε τα κονδύλια του φιλοπτωχου... Σε περιόδους σαν κι αυτή που ζούμε, δεν γίνεται αλλιώς.

    Ανώνυμος Ιερεύς
    (αντιλαμβάνεστε νομίζω γιατί επιλέγω την ανωνυμία...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Να ταν μονο το κερι.εδω εχουν καταντησει τους ιερους ναους χωρους εμποριου με λαχειοφορους καρβουνακια γλυκα κουταλιου μελια και οτι αλλο μπορεις να φανταστεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Διάβασα με προσοχή τα σχόλιά σας τα οποία είναι λογικά πάτερ 11.50. όμως τελικά θα συμφωνήσω με τον συντάκτη του παρόντος.
    Το αγνό μερί είναι θυσία στον Θεό σε κάποιους ναούς το βλέπω να είναι ως μοναδικό είδος. Αυτοί πως τα βγάζουν πέρα στα οικονομικά.
    Για προσφορές καφέδων κλπ στα πνευματικά κέντρα υπάρχουν χρήματα; Για λουλούδια –λες και είσαι δε ανθοκομική έκθεση- υπάρχουν χρήματα;
    Θα μπορούσα να αναφέρω και άλλα αλλά δεν επιθυμώ τον σκανδαλισμό των πιστών.
    Να σταματήσουν οι φανφάρες και τα φολκλόρ στους ναούς με χοροδιδάσκαλος, μουσικοδιδάσκαλούς κλπ κλπ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πάνω από την ευλάβεια κυριαρχούν τα οικονομικά συμφέροντα και η πολυτέλεια. Το κεράκι είναι μόνο για έσοδα και όχι για θυσία προς τον Θεό. Αχ! Αυτά τα παγκάρια.
    Αυτό που νοιάζει είναι αν πήγε οικονομικά καλά η ακολουθία γι’ αυτό και σπεύδουν στην καταμέτρηση…..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Χρόνια τώρα πάω σε ένα μοναστηράκι που έχουν μελισσοκέρι και δεν έχω καμιά σχέση με ενορίες. Αν καμιά φορά πάω σε κανένα μυστήριο για κοινωνικούς λόγους δεν ανάβω κερί. Μόνο σε κηδεία και αν δεν είναι καθαρό το κερί ρίχνω ευτελές ποσό. Τέτοιοι που είναι αυτά τα χρήματα τους αξίζουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  6. Θα ήταν καλύτερα να αφήναμε χρήματα στο παγκάρι,ἐτσι για βοήθεια στην εκκλησία, χωρίς να ανάβουμε κερί με παραφίνη.
    Στη Ρωσσία όλες εκλησίες χρησιμοποιούν γνήσιο κερί.


    ΑπάντησηΔιαγραφή


  7. Τα αμαρτωλά κέντρα διασκεδάσεως προκειμένου να έχουν κόσμο, προσέχουν τα φώτα, τη μουσική, το προσωπικό, και άλλα πολλά, οι ιερείς τι κάνουν προκειμένου να έρθει κόσμος στην εκκλησία;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Καλώς ήλθες Αναστάσιε ! Πολλά συγχαρητήρια και στον αδελφό πού έθιξε το θέμα αυτό, γιατί κάπου έχει παραγίνει το κακό και από τους λεγόμενους «πιστούς», αλλά και από τα παγκάρια και τους «δίσκους». Και εξηγώ αμέσως τι εννοώ: Τις περισσότερες φορές πάνω στους δίσκους συλλογής χρημάτων για τα κεριά πού παίρνουμε, αποτυπώνεται όλη η κακομοιριά και η τσιγκουνιά μας. Πού και πού, να υπάρχει κανένα 2ευρω ή 1ευρώ.Βλέπεις αμέτρητα χάλκινα του 1, 2, 5 λεπτών άντε και κανένα 10 λεπτο, άντε και 20σάλεπτο ! Μπροστά μου η κυρία ρίχνει χάλικινο και αρπάζει – χουφτώνει (να το πούμε λαϊκά για να το καταλάβουμε καλλίτερα ) μια αρμαθιά κεριά έτσι πού σού έρχεται να φωνάξεις «σιγά κυρά μου, άδειασες όλο το παγκάρι !». Και αρχίζει να καρφώνει γρήγορα – γρήγορα τα κεριά πάνω στην άμμο με τέτοια ταχύτητα πού αποκλείεται να προλαβαίνει να κάνει και μια μικρή προσευχή πάνω στο κάθε «κερί» ( πετρελαίου» έστω). Δεν φωνάζεις βέβαια από ευγένεια αλλά μ΄ ένα τέτοιο «κακό συνήθειο» αν υπήρχαν γνήσια κεριά θα είχε βουλιάξει το ταμείο της Εκκλησίας. Άντε μετά να πληρώσεις ψάλτες, νεωκόρους, ένσημα , ασφαλιστικές εισφορές, και την φορολογία της Μητρόπολης κάτι πού ποτέ δεν μπόρεσα να καταλάβω σε τι χρησιμεύει πού καταδυναστεύει τις φτωχές Ενορίες και τις αφαιρεί χρήματα «καθ΄υπόθεση» ότι βγάζουν ( όπως κάνει η Εφορία) συγκρίνοντας τες με Ενορίες μαμούθ ! Τι τα κάνει τα χρήματα αυτά η Μητρόπολη ; Ποτέ δεν το είδαμε αυτό σε ένα δημόσιο και διάφανο ισολογισμό-απολογισμό ( όπως κάνουν τα Ιδρύματα και οι Δημόσιοι Οργανισμοί ). Απολογισμό ανά Ενορία-όλες οι Ενορίες, πήρα τόσο τοίς % σαν Μητρόπολη και πού τα διέθεσα, και όχι αόριστα πράγματα…Ούτως εχόντων των πραγμάτων και των Ενοριών καταδυναστευομένων ανθεί και η «άμυνα» ίσως …ίσως και με χρήση διπλών βιβλίων, είτε και με χρήση κεριού από παράγωγα πετρελαίου, κατ΄ευφημισμόν «κεριού» πού δεν κάνει ούτε να το φάνε οι κότες, και βεβαίως ούτε οι μέλισσες γιατί μπορεί και να ψοφήσουν…Και όλη αυτή την πίσσα την προσφέρουμε σαν «δώρο» στον Χριστό και στους Αγίους !!! Είμαστε πράγματι άξιοι πολλών δακρύων…Το θέμα τώρα ανήκει στην ευλάβεια του καθ΄ ενός μας να αγοράζει γνήσια κεράκια από καταστήματα κεριών να τα βάζει στο σακάκι του και να ανάβει ένα – δύο όταν πάει στην Εκκλησία ( όχι περισσότερα ) και άς παίρνει και ένα από το παγκάρι ρίχνοντας τουλάχιστον 1 έστω ευρώ από το υστέρημά του για την συντήρηση της Εκκλησίας και για να μη του έρχεται μετά και ο λογισμός ότι αυτός κάνει τώρα μια θεάρεστη πράξη ενώ όλοι οι άλλοι αμαρτάνουν…

    Αττικός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Δυστυχώς και στην Κύπρο το ίδιο ακριβώς συμβαίνει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  10. ΟΛΑ ΕΞΑΡΤΩΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΥΛΑΒΕΙΑ ΤΟΥ ΙΕΡΕΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Είμαι ο Ιερέας του πρώτου σχολίου, και θα επιμείνω στις απόψεις μου. Για όσους έχουν διάθεση να μαθουν με πόση δυσκολία οι ενορίες επιτελούν το έργο τους, ας ρωτήσουν κάποιο ιερέα που ευλαβούνται για να τους εξηγήσει τι σημαίνει "τριμηνία" και τι σημαίνει "πάγιο" για την οικονομική λειτουργία ενός ναου στην Εκκλησία της Ελλαδος (δεν γνωρίζω αντίστοιχα τι συμβαίνει στην Κύπρο). Το λέω αυτο, διότι ειναι εύκολο να κατηγορούμε, χωρίς να γνωρίζουμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Θα χαρώ πολύ αν ο συντάκτης του παρόντος άρθρου είναι πατρινός.
    Θα τον παρακαλούσα ιδιαιτέρως να έρθει στον κεντρικό Ναό μας και να συμμετάσχει για ένα μήνα (35 min την εβδομάδα) στις καταμετρήσεις των εσόδων από το κερί κλπ (εννοείται ότι θα παραλάβει το β΄κλειδί του παγκαριού αφού αλλάξουμε την β΄κλειδωνιά μπροστά του) και μετά να γράψει ένα σχετικό άρθρο.
    Σε περίπτωση που δεν είναι πατρινός θα τον παρακαλούσα να στείλει εκπρόσωπό του.
    Ελπίζω πως δεν θα περιφρονήσει την πρότασή μου!
    π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος
    Πρόεδρος Εκκλ. Συμβουλίου
    Ι. Ν. Αγ. Νικολάου Πατρών

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ καλά τα λέτε πάτερ Αναστάσιε. Στο ναό που υπηρετώ, παρα πολλές γυναίκες παίρνουν δεκα κεριά με πεντε λεπτα, για να προσευχηθούν για τους πεθαμένους τους. ΚΑΛΑ ΚΑΝΟΥΝ, ΑΝ ΘΕΛΟΥΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΜΗΝ ΠΛΗΡΩΣΟΥΝ ΚΑΙ ΤΙΠΟΤΑ! Οι επίτροποι μου "γκρινιάζουν" και θέλουν να βάλουμε ταμπελακια με τιμές στο μελισσοκερι, για να δεσμεύουμε τον κόσμο, και βεβαίως να βγάλουμε δίσκο (ουτε αυτο το εχω δεχθεί). Αρνούμαι και υφίσταμαι τις συνέπειες: Γκρίνια του κόσμου που δεν κάνουμε "έργα" στο ναο, πίεση (ευτυχώς χωρίς υπερβολές...) απο τη μητρόπολη για να πληρώσω το χρέος, τρομερή δυσκολία να πληρώσουμε ψάλτες, νεωκορους, καθαρίστριες, συναγερμό, ΔΕΗ, ΟΤΕ, κοκ...
      Η κριτική είναι πολύ εύκολη, η πραγματικότητα πολύ δύσκολη. Οι εκκλησίες απεικονίζουν την οικονομική δυσκολία των εκκλησιαζόμενων. Δεν είμαστε σε άλλη διάσταση...
      (ο ιερέας του πρώτου σχολίου)

      Διαγραφή
  13. Συμφωνώ απόλυτα με τον συγγραφέα του επίκαιρου αυτού άρθρου. Θα πω μόνο αυτό: ΣΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ ΠΡΟΣΦΕΡΟΥΜΕ ΟΤΙ ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ. ΤελειαΤελεια και παύλα. Όλα τα αλλά στην ακρά. ΠΡΟΗΓΕΙΤΕ << ΑΥΤΟΣ >>.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  14. Σκανδαλίζομαι όταν στην προσφορά μας προς τον Κύριο, θέτουμε ως κριτήριο το χρήμα, και όχι πως να ευαρεστήσουμε τον Κύριο. Γιατί ο Κύριος έδιωξε τους εμπόρους από το Ναό;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σωστά. Έτσι είναι. Αλλά, βάζουμε προτεραιότητα στο χρημα και όχι στον Χριστό. Ειναι πολλά τα χρήματα που δίνει ο ναός στην κάθε μητρόπολη;;; Να μειώσει την εισφορά ο κάθε μητροπολίτης.Αλλα δεν γίνεται θα πει; ΠΑΛΙ ΜΠΡΟΣΤΆ ΤΟ ΧΡΗΜΑ....

      Διαγραφή

  15. Ο Κύριος απαιτεί να Του προσφέρουμε ό,τι το καλύτερο, γι αυτο και δεν δέχθηκε την προσφορά του Κάιν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Και κάτι ακόμα:
    Όσα πρότεινα στο συντάκτη του άρθρου ισχύουν ως πρόταση σε ΟΠΟΙΟΝΔΗΠΟΤΕ ΣΧΟΛΙΟΓΡΑΦΟ ή ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ του ιστολογίου!
    Ελάτε να δείτε (προσωπικά ή δι' αντιπροσώπου) και μετά θα μιλήσουμε σε άλλη -πραγματική- βάση.
    Είμαι απολύτως σίγουρος γι' αυτό...
    π. Αναστ. Γκοτσόπουλος
    Πρόεδρος Εκκλ. Συμβουλίου
    Ι. Ν. Αγ. Νικολάου Πατρών

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ενώ τώρα δεν μιλάμε σε πραγματική βάση σεβαστε μου π. Αναστασιε; Υπάρχει πιο πραγματική βάση από το ότι ΣΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ ΠΡΈΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΟΥΜΕ ΤΟ ΚΑΛΎΤΕΡΟ διότι ο ίδιος το θέλει και το θέσπισε στην ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ; Ολα τα αλλά πρεπρέ να μπουν στην άκρη.......ΟΛΑ..... προσκυνώ την ιερωσύνη σας.

      Διαγραφή
  17. Δίκιο έχει ο π. Αναστάσιος. Κανένας δεν θα μπορούσε να αμφισβητήσει ότι η οικονομική κρίση έχει πλήξει και τα παγκάρια-έσοδα των Ναών. Συμφωνώ από τα λίγα που γνωρίζω ότι πολλοί ναοί δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα από οικονομικής πλευράς στις πόλεις.
    Άλλο όμως η προσφορά αγνού κεριού και άλλο οι μηδενικές εισπράξεις των ναών.
    Ν.Κ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Για τα κεριά δεν υπάρχουν χρήματα για την οικοδόμηση πολυώροφων «πνευματικών κέντρων» υπάρχουν;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γνωρίζω ενορίες που δεν έχουν ούτε 3 τετραγωνικά μέτρα αποθήκη για να βάζουν εκεί τον επιτάφιο... Και αναγκάζονται να τον βάζουν μέσα στο ναο, μαζι με ντουλάπες για τα χρειωδη... Οι πλούσιοι ναοί ειναι η εξαίρεση αγαπητέ! Εκτός αυτού, πολλά απο αυτά τα ενοριακα κτίρια (για τα οποία οι ενορίες πληρώνουν ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΑΤΑ το ΕΝΦΙΑ, διότι του εν λόγω φόρου εξαιρούνται μόνο οι ίδιοι οι ναοί, οι "ευκτηριοι οίκοι") ήταν αποκλειστικά και μόνο ΔΩΡΕΑ ευλαβών πιστών σε ναούς (και η απόκτηση και η ανοικοδομηση) οι ενορίες δεν ξόδεψαν τίποτα, γιατί, πολύ απλά, δεν τους περίσσευε απολύτως τίποτα... Και μην ακουστεί η γνωστή "καραμέλα" για τα μνημόσυνα: τα έσοδα είναι υπερελαχιστα, ενώ στις ενορίες που παραθέτουν οι ίδιες καφέδες για μνημόσυνα, η μητρόπολη ΑΥΞΑΝΕΙ τα πάγια, επειδή τα έσοδα αυτά δεν "φαίνονται" πουθενά... Ομως, από το 2009 και μετά, ελάχιστες μητροπόλεις μειωσαν τα πάγια: αντιθέτως, ορισμένες τα ΑΥΞΗΣΑΝ! Θα το επαναλάβω: εύκολη η κατάκριση, όταν δεν γνωρίζετε...

      [Ο Ιερεας του πρώτου σχολίου]

      Διαγραφή


  19. ΣΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΕΒΑΛΕ ΤΙΣ ΦΩΝΕΣ Σ'ΕΝΑΝ ΜΟΝΑΧΟ, ΕΠΕΙΔΗ ΚΑΠΝΙΖΕ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΠΝΟ ΠΟΥ ΕΒΓΑΙΝΕ ΑΠΟ ΓΝΗΙΑ ΛΑΜΠΑΔΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άσχετο: Όλες οι λαμπάδες στο Άγιον Ορος, και τότε και τώρα, είναι από μελισσοκερι: Άρα, το πρόβλημα δεν ήτα σε καμμιά περίπτωση το υλικό κατασκευής της λαμπάδας, αλλά η ανευλαβής κίνηση!

      Διαγραφή

  20. ΓΟΡΓΟΫΠΗΚΟΟΣ (Ιερά Μονή Δοχειαρίου)
    Το 1664, ο τραπεζάρης της Μονής ονόματι Νείλος, περνούσε συχνά μπροστά από την εικόνα της Παναγίας κρατώντας αναμμένα δαδιά για την υπηρεσία του στην τράπεζα.

    Ξαφνικά άκουσε μια φωνή να τον επιτιμά και να του λέγει να μην ξαναπεράσει από μπροστά της γιατί με τα δαδιά καπνίζει την εικόνα της. Ο μοναχός δεν έδωσε σημασία, ώσπου ή Παναγία τον ξαναεπιτίμησε αφήνοντάς τον τυφλό.

    Ο Νείλος από τότε στεκόταν μπροστά στην εικόνα της, παρακαλώντας την Παναγία να τον συγχωρέσει. Η δέησή του εισακούσθηκε και θεραπεύθηκε όταν φωνή προερχόμενη από την εικόνα τον πληροφόρησε ότι στην δική της μετά Θεόν προστασία και σκέπη θα έπρεπε να καταφεύγουν σε κάθε ανάγκη τους οι μοναχοί. Αυτή τους ακούει γρήγορα γιατί το όνομά της είναι Γοργοϋπήκοος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Απάντηση στον 9:18 π.μ.

    ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΟ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Αγαπητέ Βασίλη
    Α. γιατί δεν αποδέχεσαι την πρότασή μου να έρθεις να έχεις έλεγχο του παγκαριού και να δεις πραγματικά τι γίνεται;

    Β. Στο Χριστό προσφέρουμε το καλύτερο που μπορούμε!
    Αυτό απαιτεί ο Θεός: το καλύτερο που μπορούμε!
    Δεν ζήτησε από τον Κάιν πολύτιμους λίθους και μαργαριτάρια. Του ζήτησε αυτό που μπορούσε να δώσει και δεν το έδωσε! Είναι κατανοητό αυτό;

    Γ. Η Αγ. Γραφή μιλάει και για χρυσό θυμιατήριο. Αυτό ζήτησε ο Θεός!
    Να υποψιαστώ ότι για να είσαι σύμφωνος με τις επιταγές της Αγ. Γραφής και την επιθυμία του Θεού θα προσφέρεις στην ενορία σου χρυσό λιβανιστήρι;! Πάντως, αν δεν το θελήσει η ενορία σου μπορείς να το φέρεις στον Αγ. Νικόλαο Πατρών. Θα το δεχθούμε γιατί όπως γράφεις ο Θεός "το θέλει και το θέσπισε στην ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ"!
    Ή μήπως "τα θεσπίσματα της Αγ. Γραφής" πρέπει να τα εφαρμόσουν οι άλλοι και όχι εσύ;
    Ελπίζω να αντιλαμβάνεσαι που οδηγεί ο τρόπος της σκέψεώς σου!

    Δ. Επιμένω στην πρότασή μου. Είμαι βέβαιος ότι θα αλλάξει ο επιπόλαιος τρόπος προσέγγισης των υποθέσεων των Ι. Ναών.

    Ε. Στο κάτω κάτω, δεν ξέρεις αν εγώ βάζω ή δεν βάζω σε προτεραιότητα το χρήμα ή τον Χριστό. Εκτός και αν είσαι καρδιογνώστης και τότε μπορείς να αποφαίνεσαι αλάνθαστα!

    π. ΑΚΓ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Ως συντάκτης του άρθρου θα ήθελα να πω δυο λόγια. Ο σκοπός μου δεν είναι να γίνει σκάνδαλο και να τσακωνόμαστε μεταξύ μας, απλά ήθελα (όπως και πολύς άλλος κόσμος, φαίνεται και από τα σχόλια) να θιγεί αυτό το ζήτημα. Όπως πολύ σωστά είπε και ο κύριος Βασίλης πιο πάνω "στο Χριστό πρέπει να προσφέρουμε το καλύτερο διοτί ο ίδιος το θέλει και το θέσπισε στην Αγία Γραφή" και επιπλέον σε οτι αφορά τα κεριά, αυτή είναι η μακραίωνη παράδοση της εκκλησίας μας, να προσφέρονται αγνά μελισσοκέρια. Από εκεί και πέρα ας φωτίσει ο Χριστός και η Παναγία κάθε Ιερέα και κάθε επιτροπή/συμβούλιο/Μητροπολεις/ενορίες κλπ να μπορούν να προσφέρουν ότι καλύτερο μπορούν. Πάτερ Αναστάσιε ευλογείτε, θα σας στείλω email με τις προτάσεις πιο αναλυτικά, ίσως αξίζει να γίνει μια προσπάθεια.
    Τέλος μου έκανε εντύπωση ένα σχόλιο πιο πάνω που έλεγε: "Τα αμαρτωλά κέντρα διασκεδάσεως προκειμένου να έχουν κόσμο, προσέχουν τα φώτα, τη μουσική, το προσωπικό, και άλλα πολλά, οι ιερείς τι κάνουν προκειμένου να έρθει κόσμος στην εκκλησία;" Μήπως δεν είναι αλήθεια; Μήπως θα πρεπε να δουνε οι υπεύθυνοι πάλι ζητήματα (εκτός απο τα παραφινοκέρια που βρωμάνε πετρέλαιο) όπως τα πολλά φώτα, τα μικρόφωνα/μεγάφωνα που σε ξεκουφαίνουν, τους ψαλτικούς θρόνους (πιο ψηλά από από τον αρχιερατικό θρόνο και από το Άγιο Βήμα δυστυχώς στους πιο πολλούς ναούς) και τους τρόπους ψαλμωδίας, τα μνημόσυνα με τα γραφεία τελετών να γεμίζουν τους ναούς, τις ώρες τέλεσης των ακολουθιών κλπ κλπ και πολλά άλλα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Τα προβληματα ειναι πολλα και εχουν να τα αντιμετοπισουν οι εφημεριοι.Βλεπω και τα πρωινα στην εκκλησια οπου περνω ,δεν αναβουν τα καντηλια και τα κερια ειναι λιγοστα ,οταν βλεπεις τον κοσμο να εισερχεται στο ναο και να ζητα ψωμι,το ψωμι που ο φουρναρης της γειτονιας προσφερει 18 φρατζολες την ημερα και καταφθανουν πολυτεκνες οικογενειες ,ανθρωποι ανεργοι,γεροντες που τους μειωσαν ακομα και της προνοιας την ελαχιστη συνταξη,εχω ερθη και εγω σε αυτη την θεση ,δεν το κρυβω.Ποσο δε μαλλον τα εξοδα των ιερων ναων.Να σκεφθη κανεις,πως το 1998 ο βασικος μισθος ηταν 170000 δρχ καπου 500 ευρω σημερινα,σημερινο γκαλοπ, και σημερα ο μισθος εχει κατεβει στα 475 ευρω και οι τιμες στα προιοντα δεν ειναι ιδιες.Ολοι πλεον αισθανομαστε δυσφορια .Η λιτοτητα αυτη ισως μας κανει και καλο.Το ζητουμενο ειναι οχι εμεις,οι αλλοι.Επειδη ο καθενας εχει διαφορετικες αντοχες και ακουμε γκρινιες.Ο Κυριος να οικονομει τις αναγκες του πιστου λαου και να υπομενουμε οσο μπορουμε.
    Ακουμε διαφορα καθημερινα αλλα και εγω πολλες φορες εχω κλονισθη,αλλα Δοξα τω Θεω,φροντιΖει!!!
    Εμενα δεν μου αρεσουν τα λευκα κερια.Επισης ειχα επισκεφθη εναν ναο και οποιος αναβε κερι,το αφηνε 3 λεπτα ο νεοκορος.Στη συνεχεια,εντυπωση μου εκανε που δεν το πεταγε αλλα το αφηνε εκει που μπαινουν τα κερια.Ο επομενος επαιρνε το σβησμενο κερακι του πρωηγουμενου και το αναβε...οικονομια!

    Και οπως ειπατε κερι αγνο αλλα και λαδι αγνο....αλλα υπαρχουν λυσεις ,φωτιζει Ο Θεος,οικονομει!
    Ευχομαι θειας ευλογιας!!!Μετανοια!
    Να μη ξεχνω ποτε ''ταις μνημαις των παλαιων αμαρτηματων τυπουμεναις περι τον νουν''...οπως χαρακτηριστικα μιλουν οι αγιοι Πατερες.-

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Αγαπητέ alex,
    προφανώς δεν είχες δει το σχόλιό μου στον Βασίλη, πριν γράψεις το σχόλιό σου στις 5:15.
    Είναι απάντηση και στο σχόλιό σου.

    Από τo blog σου προκύπτει ότι είσαι κάτοικος Πατρών. Γιατί δεν αποδέχεσαι την πρότασή μου για το β΄κλειδί;
    Είμαι απολύτως ειλικρινής και θα χαρώ να έρθεις. Νομίζω θα μας βοηθήσεις και θα βοηθηθείς και εσύ. Δεν στο προτείνω ούτε για να μπλοφάρω ούτε για να δικαιωθούμε εμείς οι ιερείς ότι όλα καλώς τα κάνουμε.

    Ασφαλώς και δεν τσακωνόμαστε, αλλά μιλάμε, δυστυχώς, άλλη γλώσσα. Εσύ με καλή, ασφαλώς, διάθεση, αλλά χωρίς ευθύνη και συνέπειες και ως εκ τούτου επιπόλαια (δεν το λέω περιφρονητικά, αλλά μιλάς και γράφεις χωρίς να έχεις κάποια υπευθυνότητα με ό,τι αυτό συνεπάγεται) ενώ εμείς ως υπεύθυνοι διαχειριστές της ενορίας "τσιγαριζόμαστε" και κυριολεκτικά πολλές φορές υποφέρουμε για να τα βγάλουμε πέρα και να είμαστε συνεπείς στο Χριστό και τη συνείδησή μας. Φοβάμαι πως η άρνηση στην πρότασή μου υποδηλώνει ότι θέλεις να παραμείνεις στην ασφάλεια του άνευ υπευθυνότητας λόγου... Το κατανοώ, η ευθύνη είναι βαρύ φορτίο!

    Δεν θα συμφωνήσω στην αναφορά για τα "κέντρα διασκέδασης" και στην προσέλκυση πελατών, αλλά συμφωνώ απολύτως με τις τελευταίες σκέψεις σου.
    Θα χαρώ να τα πούμε και από κοντά
    π. Αν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή