Η Εκκλησία μας τιμά σήμερα τη
μνήμη του Αγίου Γρηγορίου, που ήταν επίσκοπος στον Ακράγαντα της Σικελίας κατά
τον 7ο αιώνα, του Αγίου Ελένου, που υπήρξε Επίσκοπος Ταρσού και του
Αγίου Αμφιλοχίου, Επισκόπου Ικονίου.
Ο Άγίος Αμφιλόχιος, μία από τις
μεγαλύτερες μορφές του Δ΄ αιώνα μ.Χ., γεννήθηκε στην Καισάρεια της Καππαδοκίας
περί το 340 μ.Χ. Ο πατέρας του ήταν ο ομώνυμος Αμφιλόχιος αδελφός της Νόννας,
μητέρας του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου και μητέρα του ήταν η Λιβίη. Είχε
αδέλφια τον Ευφήμιο και τη Θεοδοσία, μητέρα της Οσίας Ολυμπιάδας της
διακονίσσης, η οποία υπηρέτησε μεταξύ άλλων Ιεραρχών των ιερό Χρυσόστομο.
Ο Άγιος Αμφιλόχιος υπήρξε μαθητής
του Λιβανίου στην Αντιόχεια της Συρίας και στη συνέχεια εξάσκησε το επάγγελμα
του συνηγόρου στην Κωνσταντινούπολη τα έτη 364-370 μ.Χ. Απογοητευμένος από το
κοσμικό φρόνιμα, ενδύεται το μοναχικό σχήμα και μεταβαίνει για τρία έτη στην
έρημο στα Οζίζαλα της Καππαδοκίας για βαθύτερη άσκηση και προσευχή με νηστεία
και ταπείνωση. Κατά την περίοδο αυτή έχει αλληλογραφία με τον Άγιο Γρηγόριο το
Θεολόγο.
Διατηρούσε στενή φιλία με το
Μεγάλο Βασίλειο, τον Αρχιεπίσκοπο της Καισαρείας της Καππαδοκίας. Η σχέση των
δύο ανδρών, αλλά κυρίως το ηθικό ανάστημα και οι αρετές του Αμφιλοχίου,
φαίνονται ανάγλυφα στην ωραιότατη Επιστολή που του απηύθυνε ο ουρανοφάντορας
Ιεράρχης της Καισάρειας, ο Μέγας Βασίλειος. Στον επισκοπικό θρόνο του Ικονίου ο
Αμφιλόχιος ανήλθε το 374, με προτροπή του Αρχιεπισκόπου της Καισαρείας, ο
οποίος είχε στην ποιμαντική του δικαιοδοσία ολόκληρη την περιοχή της
Καππαδοκίας της Μικράς Ασίας. Ο Αμφιλόχιος ποίμανε το λαό του Θεού μέχρι την
κοίμησή του, τέλος του Δ΄ αιώνα, διακονώντας με ζήλο και αυταπάρνηση.
Τόσο μεγάλο ήταν το κύρος του
Αμφιλόχιου, αλλά και η εκτίμηση που έτρεφαν προς το πρόσωπό του, όχι μόνο οι
πιστοί αλλά και οι επίσκοποι άλλων περιοχών, ώστε συχνά να ζητείται η γνώμη του
σε θεολογικά θέματα ή και η μεσολάβησή του, για να επιλύονται διάφορα
ποιμαντικά προβλήματα. Διακήρυσσε με αγάπη την εφαρμογή της Πίστεως δια των
έργων και συμβούλευε το διαρκή αγώνα για την απόκτηση των αρετών.
Αντιστάθηκε στις κακοδοξίες του
συναυτοκράτορα Αρκάδιου. Είναι χαρακτηριστικό το επεισόδιο μέσα στο Παλάτι. Σε
κάποια περίσταση, αφού εισήλθε στο παλάτι ο Αμφιλόχιος και υπέβαλε τα σέβη του
στον αυτοκράτορα, έφυγε χωρίς να κάνει το ίδιο προς τον μόλις αναγορευθέντα
συναυτοκράτορα Αρκάδιο, υιό του Μεγάλου Θεοδοσίου. Μετά από παρατήρηση του
Μεγάλου Θεοδοσίου, ο Άγιος Αμφιλόχιος απάντησε ότι και ο Αρκάδιος δεν αποδίδει
την οφειλόμενη τιμή και στον Υιό του Θεού, αντίθετα υιοθετεί τις κακοδοξίες των
αιρετικών.
Ο Άγιος Αμφιλόχιος Ικονίου, περί
το 376 μ.Χ., συγκάλεσε τοπική Σύνοδο των Επισκόπων Λυκαονίας στο Ικόνιο, κατ’
εντολήν της οποίας έγραψε τη σωζόμενη Συνοδική Επιστολή. Κατ’ αυτήν
αναγνωρίζεται η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος και τα άρθρα Πίστεως αυτής και συγχρόνως
καταδικάζονται οι αρέσεις των Σαβελλιανών, Ανομοίων, Αρειανών και
Πνευματομάχων. Παρίσταται στη Β΄ Οικουμενική Σύνοδο, πού συνήλθε στην
Κωνσταντινούπολη, το 381 μ.Χ., και στην οποία προέδρευσε ὁ Άγιος Γρηγόριος ὁ
Ναζιανζηνός, ο Θεολόγος. Περί το 390 μ.Χ. παρίσταται στην τοπική Σύνοδο της
Σίδης της Παμφυλίας και στη Σύνοδο, πού συγκλήθηκε στην Κωνσταντινούπολη, το
394 μ.Χ., ἀπό τον Πατριάρχη Νεκτάριο.
Πολλά κείμενά του Αγίου
Αμφιλοχίου, κυρίως Λόγοι και Επιστολές, σώζονται και αποτελούν τεκμήρια
ορθοδόξου ήθους και αυθεντικής διδασκαλίας, ενώ κάποιες από τις τοποθετήσεις
του υιοθετήθηκαν από την Εκκλησία και επέχουν θέση Ιερών Κανόνων για τη ζωή των
Πιστών.
Στην υμνογραφία εξαίρεται κυρίως
η κατά των αιρετικών δράση του Αγίου Αμφιλοχίου. Στο Κοντάκιό του
χαρακτηρίζεται ως «θεία βροντή, ἡ σάλπιγξ τοῦ Πνεύματος, πιστῶν φυτουργός, καί
πέλεκυς τῶν αἱρέσεων».
Του Επισκόπου Μεσαορίας
Γρηγορίου
Ζηλωτής, φονταμεταλιστής, σκοταδιστής. Ένας άγιος με τις "δικές του απόψεις" που συγκαταλέγεται με τους 3 ιεράρχες στην ομάδα των Καππαδοκών Πατέρων της Εκκλησίας. Το ποιμαντικό και το τεράστιο θεολογικό του έργο δεν τον εμπόδισαν να αναπτύξει σημαντική αντιαιρετική δράση. Σήμερα θεωρείται πιο "in" να πεις δημόσια ότι είσαι gay παρά ότι ασχολείσαι με την καταπολέμηση των αιρέσεων αντιμετωπίζοντας την χλεύη συναδέλφων ιερεων και λαϊκών. Ας έχουμε τις πρεσβείες του μεγάλου αυτού Πατέρα της Εκκλησίας .
ΑπάντησηΔιαγραφήΠικρίες και παράπονα βλέπω πίσω από τον σχολιασμό σας αυτό Διάκονε π. Γεράσιμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίμαι από την Πάτρα κατοικώ μόνιμα στην Αθήνα. Επισκέπτομαι συχνά την Πάτρα. Δεν σας γνωρίζω διότι έχω και χρόνια να προσκυνήσω στην Παντάνασσα. Διαβάζω τα σχόλιά σας στον ιστότοπο αυτό που παρακολουθώ για να μαθαίνω τα τοπικά εκκλησιαστικά νέα.
Θέλω να σας καταγράψω μια σκέψη μου. Το να πολεμάς τις αιρέσεις είναι μέσα στην ποιμαντική της Εκκλησίας. Αλλοίμονο αν δεν διαφύλαττε ο καλός κληρικός το ποίμνιό από του αιρετικούς. Εδώ όμως υπάρχει μια διαφορά για εμένα. Πολεμώ την αίρεση ενημερώνοντας τον λαό του Θεού. Σίγουρα εντός του κηρύγματος αλλά όχι μόνο. Το κήρυγμα το ακούνε συνήθως αυτοί που δεν κινδυνεύουν. Στις επισκέψεις μου στην Πάτρα έχω δει χιλιαστές ανενόχλητοι να προβάλουν τα περιοδικά τους (πλατείες Βασιλέως Γεωργίου και Υψηλών Αλωνίων). Ποτέ δεν είδα κληρικούς με το τιμημένο ράσο να μοιράζουν Ορθόδοξα φυλλάδια σε αυτές τις πλατείες. Κυριακές βράδυ έχω δει προτεστάντες να μοιράζουν Καινή Διαθήκη και άλλα έντυπα στον πεζόδρομο της Αγίου Νικολάου. Δεν έχω δει την Εκκλησιαστική Αρχή να προσφέρει στους ενδιαφερόμενους δωρεάν όπως οι προτεστάντες τον Λόγο του Θεού. Βέβαια θα υπάρξει ο αντίλογος: Η Εκκλησία έχει αντιαιρετική Ομάδα που κάνει εκπομπή στον Λύχνο και δείχνει και το τηλέφωνο επικοινωνίας. Μα τον Λύχνο τον βλέπουν π. Γεράσιμε αυτοί που δεν κινδυνεύουν οι χριστιανοί που πάνε Εκκλησία. Άλλος αντίλογος: διανέμονται φυλλάδια δωρεάν στους Ναούς από την Αντιαιρετική Επιτροπή. Αυτά συνήθως οι εφημέριοι και οι επίτροποι τα καταχωνιάζουν κάπου στο Παγκάρι και κανένας δεν τα βλέπει. Αλλά π. Γεράσιμε σε τι θα ωφελήσει το φυλλάδιο τον εκκλησιαζόμενο αυτός τα γνωρίζει. Μήπως λοιπόν οι κληρικοί μας να βγουν στις πλατείες και στους πεζόδρομους να μοιράσουν στους νέους τα φυλλάδια και μετά από προσευχή να τους ακούσουν και να τους αντιμετωπίσουνε όπως κάνουν οι αιρετικοί σε Πάτρα και Αθήνα.
Και κάτι για να μην σας κουράζω. Δεν μου αρέσει η αλληλοφαγωμάρα των κατηγοριών μεταξύ ομόδοξων. Δεν είναι σωστό να διαβάζω ο αιρεσιάρχης και οικουμενιστής Πατριάρχης Βαρθολομαίος, ο Περγάμου Ιωάννης Ζηζιούλας, Ο Προύσης Ελπιδοφόρος κλπ κλπ. Αυτά να τα βρουν ή να τα βρείτε μεταξύ σας. Πολλές φορές όταν ανοίγω κουβέντα για να ξεφύγουν μου λένε ας τα βρουν μεταξύ τους αφού υπάρχουν αιρετικοί μέσα στην Εκκλησία εγώ πάω ανάβω το κερί μου και αυτό είναι όλο. Δεν κάνω κακό, δεν σκότωσα, δεν μπορώ να νηστεύω αλλά δεν είμαι και οικουμενιστής κλπ κλπ.
Τελικά π. Γεράσιμε το παράπονό σας μήπως είναι και κάτι το οποίο ξεκινά και από την συμπεριφορά του καθένα από μας. Την χλεύη των συναδέλφων σας δεν θα την γλυτώστε είναι το κερασάκι στην τούρτα που προσφέρουν.
Συνεχίστε να καταθέτετε την ψυχή σας και την αγωνιστικότητά σας στον φιλόξενο χώρο.
Ιάκωβος
Δυστυχώς έχετε δίκιο σε πολλά απ όσα λέτε. Είμαι και μέλος της Αντιαιρετικής Ομάδος της Μητροπόλεως. Μάλιστα κάθε 3μηνο υπάρχει και έντυπο αντιαιρετικό της ως άνω Ομάδος αλλά δεν διανέμεται πουθενά. Πολύ σπάνια να το δω σε κανένα ναό. Ειδικά στην Παντανασσα, 7 μήνες που είμαι διάκος του ναού δεν εχω δει στο παγκάρι τίποτα. Δεν ξέρω ποιος φταίει. Έχουμε ρωτήσει ανώτερους ακόμα και για να τα διανειμουμε μόνοι μας, αλλά μας είπαν ότι θα τα δώσουν αυτοί ... Ρωτήστε τους Πατρινούς αν ξέρουν τίποτα για το Αντιαιρετικό φυλλάδιο της Μητροπόλεως. Σίγουρα δεν φτάνουν ούτε το εξαφανισμένο φυλλάδιο (τσάμπα τα έξοδα εκδόσεως), ούτε η εκπομπή του π. Τιμοθέου Παπασταύρου κάθε Δευτέρα στο Λύχνο. Περνάω απ τα. Ψηλά Αλώνια που ανήκουν στην Παντανασσα και βλέπω σχεδόν κάθε απόγευμα τους Χιλιαστές με τα σταν τους. Δεν αναπαύομαι να βλέπω τους λύκους στην ενορία μου... Υπάρχει αιρετική δράση αλλά όχι αντιαιρετική αντίδραση...
ΔιαγραφήΜπράβο στον π. Γεράσιμο για το σχόλιο του. Δυστυχώς π. Γεράσιμε οι οικουμενιστές που δεν φαίνεται να λογαριάζουν τους Αγίους στ΄ αλήθεια, έχουν πάρει την κατηφόρα του διαόλου όπως σωστά ειπώθηκε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑντιοικουμενιστής
Ιάκωβε έχεις κοσμικές αντιλήψεις. Αντιλήψεις χαλαρές για την αίρεση και τον οικουμενισμό που είναι όλες οι αιρέσεις μαζί. Αν είχαν τις αντιλήψεις σου οι Άγιοι δεν θα έδιναν όλο τον εαυτό τους για να πολεμήσουν τις αιρέσεις. Το χειρότερο πράγμα είναι οι αιρέσεις δεν είναι οι μεγάλες αμαρτίες που αναφέρεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑντιοικουμενιστής
Ο π. Γεράσιμος έχει δίκαιες πικρίες και παράπονα και καλά κάνει και τα εκφράζει. Του εύχομαι να συνεχίσει να εκφράζεται γιατί στα περισσότερα σχόλια του είναι εποικοδομητικός, ορθοφρονών και σωστός.
ΑπάντησηΔιαγραφήπ. Γεράσιμε συνεχίστε!
ΑπάντησηΔιαγραφή