Δευτέρα 4 Φεβρουαρίου 2019

Περί «σαραντισμοῦ» - π. Βασιλείου Μπακογιάννη


Περί «σαραντισμοῦ»

ὑπό ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

  Ὁ  Θεός «διέταξε» γιά τή γυναίκα λεχώ: Ὅταν συμπληρωθοῦν οἱ μέρες τοῦ καθαρισμοῦ της, θά πάει  στό  Ναό, θά σταθεῖ μπροστά στήν πόρτα,   καί θά προσφέρει στόν Ἱερέα τά ἀνάλογα δῶρα,  πρός ἐξιλέωσή της!  (Λευ. 12: 6-8). Τήν ἐντολή αὐτή  τήρησε καί ἡ παρθένος Μαριάμ. Σαράντα μέρες    μετά τή γέννηση τοῦ Ἰησοῦ,  πῆγε στό Ναό(Λκ. 2: 22-38). Ἐνῶ, λοιπόν, γέννησε «ἀλοχεύτως», ἐνῶ  δηλαδή  ἦταν πεντακάθαρη, πῆγε  νά «καθαρισθεῖ». Τέτοια ταπείνωση! 
Μά τί κακό κάνει ἡ γυναίκα πού γεννᾶ, ὥστε νά θεωρεῖται «ἀκάθαρτη» καί νά χρειάζεται «κάθαρση» ἀπό τήν Ἐκκλησία;  Ὅ,τι ἀποβάλλει τό σῶμα, μπορεῖ νά μήν  εἶναι  ἐφάμαρτο, ὅμως εἶναι   «ἀκάθαρτο».  Ἡ μύξα λ.χ. πού βγαίνει ἀπό τή μύτη,  δέν εἶναι πρᾶγμα ἁμαρτωλό, ἀλλά εἶναι «ἀκάθαρτο». Καί κανένας δέν πάει νά προσκυνήσει μιά εἰκόνα μέ  μύξα στή μύτη του. Κάτι ἀνάλογο ἰσχύει καί μέ  τή λεχώ  γυναίκα, « οὖσα ἐν ρύσει αἵματος». «Παντός ἁγίου οὐχ ἅψεται, καί εἰς τό ἁγιαστήριον οὐκ εἰσελεύσεται» (Λευ. 12: 4), λέει ὁ Κύριος. Δηλαδή, τελεία ἀποκοπή ἀπό τά Ἅγια τοῦ Θεοῦ. Ἔτσι ἔκρινε! Κακό;!

 Ὅ,τι εἶναι ἀπό τό Θεό, εἶναι σωτήριο. Μέ ἄλλα λόγια,  ὅταν ἀπέχεις ἀπό τά «Ἅγια», ἐπειδή τό λέει ὁ Κύριος,  σώζεσαι. Ὅταν τά πλησιάζεις, καταφρονώντας τήν ἐντολή Του,  κολάζεσαι. Εἶναι δυνατόν νά ἑλκύσεις τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ, καταφρονώντας τήν ἐντολή Του;
 Καί στήν Καινή Διαθήκη τί  γινόταν;  Οἱ γυναῖκες πού γεννοῦσαν, εἶχαν «πρόσβαση» στά Ἅγια; 
 Ὑπεύθυνοι γι’ αὐτό (στό ξεκίνημα τῆς Ἐκκλησίας) ἦταν οἱ Δώδεκα Ἀπόστολοι. Καί ὅπως φαίνεται, ἡ ἐντολή τους ἦταν νά  τηρηθεῖ, ὅ,τι εἶχε ὁρίσει ὁ  Κύριος στήν  Π. Διαθήκη.  Καί ἔτσι, ἡ διάταξη αὐτή εἰσήχθη  ἐξ ἀρχῆς στήν Ἐκκλησία μέ τίς «εὐλογίες» τῶν Δώδεκα Ἀποστόλων. Διαφορετικά, δέν θά γινόταν  παράδοση, ὅπως δέν ἔγιναν παράδοση, καί ἄλλες διατάξεις σχετικές μέ τόν καθαρισμό (Λευ.  11:24-28. 14:1-2. 15), γιατί ἀκριβῶς δέν ἐγκρίθηκαν ἀπό τούς  Δώδεκα Ἀποστόλους.
 Ἔτσι, λοιπόν,  καθιερώθηκε ὥστε ἡ γυναίκα πού γεννᾶ, μετά ἀπό σαράντα μέρες,  νά πηγαίνει στό Ναό,  νά καθαρίζεται  μέ  τίς εὐχές τῶν Ἱερέων,  καί κεκαθαρμένη νά εἰσέρχεται  στό  Ναό.  « Καταξίωσον αὐτήν διά τῶν εὐχῶν τοῦ τιμίου Πρεσβυτερίου (...) τυχεῖν τῆς εἰσόδου τοῦ Ναοῦ τῆς δόξης Σου (...) «ὅπως ἀξιωθεῖσα εἰσελθεῖν ἐν τῷ ἁγίῳ ναῷ σου», λένε οἱ σχετικές εὐχές. Καί γι’αὐτό,   οἱ εὐχές αὐτές   διαβάζονται  στή γυναίκα  ἀπέξω, στήν ἐξώπορτα τοῦ Ναοῦ, «ὅτι δέν εἶναι συγκεχωρημένον νά ἐμβῆ εἰς αὐτόν πρό τῆς εὐχῆς», σημειώνει ὁ κορυφαῖος λειτουργιολόγος τῆς Ἐκκλησίας μας Ἅγιος Συμεών ὁ Θεσ/νίκης (Ἅπαντα, σελ. 81). «Ἱσταμένης δέ τῆς μητρός μετά τοῦ βρέφους, πρό τῶν πυλῶν τοῦ Ναοῦ», ὁρίζει τό «Τυπικόν». (Μικρόν Εὐχολόγιον. Εὐχαί εἰς τό ἐκκλησιάσαι παιδίον).
 Κάτι ἀνάλογο, σύμφωνα μέ τήν ἐκκλησιαστική παράδοση, ἰσχύει  καί γιά τήν  «ἀδιάθετη» γυναίκα. «Παντός ἁγίου οὐχ ἅψεται, καί εἰς τό ἁγιαστήριον οὐκ εἰσελεύσεται» (Λευ. 12: 4). Ἡ παρθένος Μαριάμ,  ὅταν ἔφθασε  στήν ἡλικία τῶν δεκαπέντε  ἐτῶν,  βγῆκε ἀπό τό Ναό, γιατί  δέν μποροῦσε πιά  νά εἰσέρχεται σ’αὐτόν καθημερινά, «ἐπεί τῆς ἡλικίας ἡ ἀκμη κατελάμβανε, καί μένειν τῶν ἀνακτόρων ἔνδον νομίμως ἀπείργετο», σημειώνει ὁ Ὅσιος  Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνος  (Ἐγκώμιον εἰς τήν κοίμησιν τῆς πανυμνήτου,  στ, P.G. 96: 709). 
Ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ  Ἁγιορείτης, σχολιάζοντας τόν  Β’ Κανόνα τοῦ Ἁγίου Διονυσίου Ἀλεξανδρείας, λέει:  «Δέν πρέπει νά  ἐμβαίνουν αἱ τοιαῦται γυναῖκες  εἰς τόν καθ’αὐτό ναόν» (Πηδάλιον, «Ἀστήρ», 1982, σελ. 549).  Κάτι ἀνάλογο  λέγει καί  ὁ σοφός ἑρμηνευτής τῶν Ἱερῶν Κανόνων  Θεόδωρος Βαλσαμῶνος, «εἰς  ναόν δέ τοῦ Θεοῦ εἰσιέναι ἤ μεταλαμβάνειν αὐτάς τῶν ἁγιασμάτων οὐ δεῖ» (Σύνταγμα..., τ. Δ΄, σελ.8). Βέβαια αὐτό δέν ἦταν γενικός κανόνας, γιατί κατά τόπους, κατ’οἰκονομία,  πήγαιναν στήν ἐκκλησία, μέ τή διαφορά, στέκονταν πίσω, πίσω στό Ναό, δέν ἄναβαν κερί, δέν ἀσπάζονταν εἰκόνες, δέν ἔπαιρναν ἀντίδωρο.
Τό ἀξιοπρόσεκτο εἶναι ἐδῶ, πώς τό «τυπικό» αὐτό  ἔγινε  δεκτό καί μάλιστα ἀδιαμαρτύρητα  ἀπό ὅλο τό Σῶμα τῆς Ἐκκλησίας!  Κανένας Ἅγιος,  καμία Σύνοδος, Τοπική  ἤ Οἰκουμενική  δέν διανοήθηκαν νά τό «ἀθετήσουν», γιατί  ἀκριβῶς  «καλλιεργεῖ», ταπείνωση,   σεβασμό,   φόβο πρός τά Ἅγια! Τί τό πιό καλό;         
Μόνο στήν ἐποχή μας,   ἀμφισβητεῖται ἤ καί καταφρονεῖται παντελῶς αὐτό τό «τυπικό». Ἄραγε,  γιατί;

10 σχόλια:

  1. Η εποχή μας αμφισβητεί τα πάντα. Στον χώρο της Εκκλησίας χωρίς να το συνειδητοποιούν οι κληρικοί εισέρχεται ένας δυτικός τρόπος (βλέπε παπικός) ζωής που στο όνομα του φιλελευθερισμού και της ισότητας καταλύει τα πάντα. Πότε και από ποιους και γι’ αυτό το θέμα έγινε κατήχηση υπό της Εκκλησίας. Τα κηρύγματα ηθικοπλαστικά και εθνικοπατριωτικά καμιά διδασκαλία για το τυπικό. Να θίξω και το θέμα του βαπτίσματος που οι κληρικοί μας το κάνουν όπως οι ρωμαιοκαθολικοί δια ραντισμού επί της κεφαλής αφού μόνο ως τα γόνατα βάζουν τα παιδιά επί του ευλογημένου ύδατος της κολυμπήθρας.
    Η εποχή μας είναι εποχή αποστασίας από τα πατροπαράδοτα και οι παπάδες μας δεν γνωρίζουν τίποτα ούτε από τυπικό ούτε από συμβολική μια ούτε και αυτή την δογματική της Εκκλησίας.
    Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός το είχε προβλέψει και το επαλήθευσε η εποχή μας.
    Εφημέριος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Στα Εκκλησιαστικά Λύκεια ή στην Θεολογική Σχολή υπάρχει μάθημα περί τυπικού και τελετουργικής;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Χρειαζόταν το θέμα αυτό και περισσότερο οι πηγές τις οποίες μας παρουσιάζει ο δόκιμος συγγραφέας π. Β.Μ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή


  4. Ο ΠΑΠΑΣ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΜΟΥ ΗΤΑΝ ΑΓΡΑΜΜΑΤΟΣ, ΑΛΛΑ ΗΞΕΡΕ ΤΥΠΙΚΟ.
    ΟΤΑΝ ΣΑΡΑΝΤΙΖΑΝ ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ, ΤΙΣ ΔΙΑΒΑΖΕ ΑΠΕΞΩ, ΣΤΗΝ ΕΞΩΠΟΡΤΑ ΤΟΥ ΝΑΟΥ. ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΤΟ ΕΒΑΖΕ ΣΤΟ ΝΑΟ Ο ΙΔΙΟΣ, ΣΤΑΥΡΩΝΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΟΥ ΤΗΝ ΕΞΩΠΟΡΤΑ, ΚΑΙ ΈΛΕΓΕ "ΕΚΚΛΗΣΙΑΖΕΤΑΙ Ο ΔΟΥΛΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ, ΕΙΣΕΛΕΥΣΟΜΑΙ ΕΙΣ ΤΟΝ ΟΙΚΟΝ ΣΟΥ"

    ΦΘΑΣΑΣΜΕ ΣΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΟΙ ΑΓΡΑΜΜΑΤΟΙ ΠΑΠΑΔΕΣ ΝΑ ΞΕΡΟΥΝ ΤΟ ΤΥΠΙΚΟ, ΚΑΙ ΟΙ ΕΓΓΡΑΜΑΤΟΙ ΝΑ ΜΗΝ ΤΟ ΞΕΡΟΥΝ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οι αγράμματοι, μέσα στην αμάθειά τους, είχαν σεβασμό και ταπείνωση απέναντι στην ιερωσύνη τους. Εμείς οι εγγράμματοι, οι Π.Ε., που υπογράφουμε και ως "θεολόγοι", δεν αναλογιστήκαμε τι λόγο θα δώσουμε που κάνουμε "φύλλο και φτερό" την Ιερά Παράδοση. Λίγοι τηρούν τον Σαραντισμό και ακόμα λιγότερες λεχώνες κάθονται μέσα για 40 μέρες. Πήρε στο ναό τηλέφωνο κάποια πριν λίγο καιρό να ρωτήσει αν μπορούμε να της διαβάσουμε τη μισή ευχή του Σαραντισμού για να κυκλοφορεί ελεύθερα στις 20 μέρες επειδή έτσι της συνέστησε κάποιος παπούλης! Σοβαρότης μηδέν απέναντι στο μυστήριο της ιερωσύνης...

      Διαγραφή
  5. Παππούλη μου,
    Αυτό είναι το προβλημα της Εκκλησίας μας?
    Εδώ στηρίζεται το Δόγμα και η Πίστη?
    Μήπως υπάρχουν σοβαρότερα προβλήματα που βασανίζουν την καθημερινότητα΄μας??
    Θεωρείτε πως η Εκκλησία έλυσε όλα τα άλλα θέματα και περιμέναμε εναγωνίως την απάντηση στο συγκεκριμένο?

    Όλοι, όσοι γράφουν θετικά σχόλια στο κείμενό σας ή δεν έχουν ασχοληθεί με την πραγματικότητα ή είναι δικοί σας ακόλουθοι και σας κάνουν τα γλυκά μάτια!
    Ψάχνουμε μανιωδώς να βρούμε στιχους της Π. και Κ. Διαθήκης, των Πατέρων, των γερόντων, των παππούδων, των αγραμμάτων του χωριού που ζούσαν κάποτε κλπ για να στηρίξουμε κάτι που έχει σαθρά θεμέλια όπου για συγκεκριμένους λόγους και σε συγκεκριμένη εποχή γράφτηκαν και ειπώθηκαν.
    Ασχολούμαστε με τις "μύξες" και τα υπόλοιπα, τεράστια θέματα δεν τα αγγίζουμε.

    Το ποιά και ποιός είναι ¨ακάθαρτοι" στην Εκκλησία θέλει μεγάλη κουβέντα.

    Η αιμορροούσα γυναίκα άγγιξε το κράσπεδο του ιματίου του Κυρίου και έγινε καλά! Ο Ίδιος την κατάλαβε. Δεν την έδιωξε με τις κλωτσιές από κόντά Του ούτε στην έβρισε. Απλώς της είπε: "Θύγατερ, η πίστις σου σε έσωσεν· ύπαγε εις ειρήνην και έσο υγιής από της μάστιγός σου!
    Αν δεν Τον πλησίαζε και δεν Τον άγγιζε και άν δεν επέμενε ποιά θα ήταν άραγε η τύχη της??

    Επίσης, όπως θα γνωρίζετε, οι γυναίκες της εποχής κατα την περίοδο της έμμηνου ρύσεως άφηναν το αίμα να ρέει δίχως να καλύπτουν την πηγή του ώστε να "πληροφορούν" με τον "ακάθαρτο" αυτό τρόπο την γονιμότητά τους.

    Σήμερα οι γυναίκες φροντίζονται και διατηρούνται καθαρές σε υψηλό βαθμό, ίσως και καλύτερα από τις μύτες μας!!

    Άρα, μήπως η ακαθαρσία βρίσκεται κάπου αλλού και αγγίζει όλους μας?? Στην ψυχή ας πούμε? Στα πάθη και τις αδυναμίες?

    Συμφωνώ, να μην κοινωνούν, από σεβασμό στο Αίμα του Κυρίου, όχι όμως και να μην προσκυνούν εικόνες ή και να εισέρχονται στο Ναό!

    Αυτά και άλλα πολλά θα ήθελα να σημειώσω, τα οποία δεν υπονοούν ουδεμία αρνητική σκέψη προς το σεβαστό πρόσωπό σας.

    Με τα κείμενά σας δίδετε ευκαιρίες για συζητήσεις και προβληματισμούς.

    Την ευχή σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ας μη σχολιάσουμε την περιβόητη "μισή ευχή", που ΚΑΝΕΝΑ ευχολόγιο, ΚΑΝΕΝΑ βιβλίο της Εκκλησίας δεν γράφει, αλλά πολλοί ιερείς ανερυθρίαστα διαβάζουν (αναρωτιέμαι από που...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  7. Το θέμα αυτό δεν απασχολεί τις φεμινίστριες, τις άθεες γυναίκες, αλλά τις γυναίκες που εκκλησιάζονται, και ζητούν εξηγήσεις.
    Ο αείμνηστος π. Αντώνιος Αλεβιζόπουλος έλεγε πως η νέα εποχή δεν θα εμποδίζει τους χριστιανούς να πηγαίνουν στην εκκλησία, αλλά θα αλλάζει τα μυαλά αυτών που πάνε στην εκκλησία, εισάγοντας μια νέα ηθική, ξένη με το Ευαγγἐλιο....

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  8. ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΣΤΑ ΑΓΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ. ΤΕΛΕΙΑ ΚΑΙ ΠΑΥΛΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  9. Η αιμορροοῦσα είχε πρόβλημα, κινδύνευε η υγεία της. Τρέμουσα, άγγιξε στα κρυφά την άκρη του ενδύματος του Χριστού και όχι το Σώμα Του.
    Και ο Χριστός αυτό τον τρόμο της γυναίκας εκτίμησε, και όχι το άγγιγμα αυτό καθ’ εαυτό. Από την άλλη, όπως γράφεται στο άρθρο, έχουμε το παράδειγμα της Παναγίας που στην ηλικία των δεκαπέντε ετών, έφυγε από το Ναό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή