«Προτεσταντικές θεολογίες»
ή Πότε κάνουμε το κήρυγμα.
Ηλικιωμένος κύριος εξομολογείται
στον παπά της νέας ενορίας στην οποία μετοίκησε. Ομολογεί τις αμαρτίες του και
διηγείται τα σφάλματα του. Κρατάει ένα μικρό σημείωμα ώστε να μη του διαφύγει
τίποτε. Και τελειώνοντας καταλήγει με την περίεργη ομολογία ότι... στενοχωρεί
τους γονείς του!
Έκπληκτος ο ιερέας τον ρωτάει
γεμάτος απορία:
- Μα ζουν ακόμα οι γονείς σας;
- Όχι, απαντά εκείνος!
- Τότε, ρωτάει ο ιερέας, τι είναι
αυτό που μου λέτε;
Για να ακούσει κατάπληκτος τον
εξομολογούμενο να απαντά:
- Όταν πριν πολλά χρόνια στην
εφηβεία μου αποφάσισα να είμαι χριστιανός και κατόπιν τούτου πήγα να
εξομολογηθώ ο ιερέας μου επεσήμανε με επίταση και επιμονή ότι πρέπει κάθε φορά
να λέω στην εξομολόγηση αν στενοχωρώ τους γονείς μου!!
Αυτή η αφελής και κωμικοτραγική
ιστορία, ατυχώς επαναλαμβάνεται στα εκκλησιαστικά και θεολογικά δρώμενα με
την... "λογική", ότι είναι το... «κριτήριο αρχαιότητος», στις
αξιολογήσεις των ενεργειών. Κάθε τι παλαιό είναι και αυθεντικό. Όλα όσα έχουν
μακρά ιστορία είναι αδιαμφισβήτητα! Η παράδοση διαβάστηκε και διαβάζεται ως
επανάληψη. Ως διαδοχή πραγμάτων. Ως ερμηνευτικό κριτήριο, όπως είπαμε.
Η Εκκλησία από ζωντανός
οργανισμός με αυτοανανεούμενη δυνατότητα και προοπτική, έγινε ένα λεγκαλιστικό
τροχοδρόμειο, που τρέμει μήπως χάσει την "γραμμή". Από διαρκώς
μεταμορφούμενη έπαθε στατική άπνοια (κομμένη ανάσα) από τον τρόμο μήπως
κατηγορηθεί για παρεκκλίσεις από τα παραδεδομένα! Χωρίς να θέλει να σκεφτεί τις
άπειρες αλλαγές που έγιναν στο διαρρεύσαν διάστημα της ζωής της! Και πως όχι ;
Έτσι γίνεται με κάθε ζωντανό οργανισμό. Οι αλλαγές τον κρατούν ζωντανό.
Αλλιώτικα εκπίπτει σε μουσειακό όμορφο γοητευτικό θαυμαστό... νεκρό όμως, και
χωρίς δυνατότητα να δώσει ζωή, έκθεμα και σχήμα
Η παράδοση είναι κάτι διαφορετικό
εντελώς, από μία εγγύηση ιστορικής συνέχειας ή διοικητικής συνοχής. Για την
Εκκλησία άλλωστε η οργανική ενότητα του Σώματος εδράζεται, όχι σε διοικητικές ή
θεσμικές προκαταλήψεις, αλλά στην ισότητα των πιστών, και φυσικά, όπως «η
ισότητα» των κυττάρων ενός οργανισμού, δεν καταστρέφεται από την διαφορετική
δομή τους!!
Η παράδοση είναι η διδασκαλία για
το πρόσωπο του Χριστού και ο τρόπος γνωριμίας μαζί Του. Δεν είναι τα καιρικά
σχήματα οι πολιτιστικές εκφράσεις ή οι ευσεβείς συνήθειες! Άλλωστε ο Χριστός
είναι η Αλήθεια, όχι η συνήθεια, λέει ο Άγιος Κυπριανός, ο οποίος
διαυγέστατα διευκρινίζει ότι το κριτήριο της αρχαιότητος δεν είναι
απαραιτήτως κριτήριο γνησιότητας! Μπορεί να είναι χρονία πλάνη! Αληθινή
παράδοση λοιπόν είναι μόνον η Παράδοση της Αλήθειας. Δεν είναι η συνέχεια της
ανθρώπινης μνήμης ή η μονιμότητα ιεροτελεστιών και εθίμων!
Τώρα τελευταία, ξεκινώντας από
μια "προτεσταντική" αναγωγή στην γνησιότητα της αρχαίας παραδόσεως,
έχει αρχίσει (στρεβλώνοντας την προσπάθεια της απελευθερώσεως των
Εκκλησιαστικών Τυπικών από την σκόνη των αιώνων, αφού παρεισάγεται σύγχυση που
"στηρίζει" τους αντιδιατεθειμένους) και από κάποιους επισήμους
αρχιερείς και ιεροκήρυκες να γίνεται το κήρυγμα αμέσως μετά την ανάγνωση του
Ευαγγελίου, με επιχείρημα ότι εκεί ήταν η θέση του... αρχήθεν!
Κάποιοι δεν θέλουν να αλλάξει
τίποτε απολύτως στην Θεία Λειτουργία, γιατί φαντάζονται ότι ο χρόνος έχει
ιεροποιήσει τα πάντα. Και αγωνίζονται να βρουν... θεολογικές ερμηνείες και σε
απλές συνήθειες όπως το ζέον ή το κούνημα του καλύμματος των Τιμίων Δώρων κατά
την διάρκεια της ομολογίας (Πιστεύω...). [(Ο π. Αλέξανδρος Σμέμαν γράφει ότι
βρήκε δεκαεφτά (17) ερμηνείες για την συγκεκριμένη κίνηση!!]
Και κάποιοι άλλοι, χωρίς να
δέχονται αυτόν τον νεκροποιό ριτουαλισμό, θέλουν να... "αναστήσουν"
συνήθειες, απλώς και μόνον χωρίς να θέλουν να συνυπολογίσουν τα δεδομένα (των
συνθηκών) αλλά απλώς επειδή τα φαντάζονται... θεολογικότερα.
Υπήρξαν στο διάβα των αιώνων
στρεβλώσεις που οπωσδήποτε πρέπει να αποβληθούν για να "περπατάει"
στις συνειδήσεις των ανθρώπων γρηγορότερα το μήνυμα της Εκκλησίας. Πάντοτε όμως
το κριτήριο ήταν «ουχ ο λέγων, αλλ’ ο ακούων». Τι βοηθάει σε πληρέστερη
συνειδητοποίηση και αποδοχή; Αυτό γινόταν αποδεκτό και "έμπαινε" σε
χρήση με την ελευθερία ζωντανού σώματος, που επιλέγει τα αναγκαία και τα
χρήσιμα και εγκαταλείπει (αν μη και απορρίπτει) όσα πλέον όχι απλώς δε
λειτουργούν αλλά και γίνονται "εμπόδια".
Στην αρχαία λοιπόν Εκκλησία, τότε
που δεν ήταν όλα ανοιχτά και προσβάσιμα σε όλους, οι Κατηχούμενοι (μέλλοντες δηλαδή)
χριστιανοί έφευγαν μετά την ανάγνωση των περικοπών από τους Αποστόλους και τα
Ευαγγέλια. "Λεπτομέρεια"... ουσιαστική και τεχνικορυθμιστική: Όλοι οι
χριστιανοί (όντες και... υπό κατήχησιν) συνάζονταν τότε στον ευκτήριο χώρο-ναό,
συγκεκριμένη ώρα, εξ αρχής της προσευχής (πριν τους κληρικούς οι οποίοι
εισόδευαν λιτανευτικά όταν είχαν ήδη έρθει όλοι οι πιστοί) και οι θύρες του
ναού έκλειναν! Υπήρχε άλλωστε διακόνημα θυρωρού, που ήλεγχε τους εισερχομένος,
προς τους οποίους θυρωρούς έχει απομείνει και σήμερα ως «νεκρός τύπος» η
προτροπή του διακόνου: «Τάς θύρας τάς θύρας...»!!
Τότε λοιπόν, επειδή μετά τις
αναγνώσεις οι κατηχούμενοι θα έφευγαν ως μη δυνάμενοι να παρίστανται στο
Μυστήριο, όντας αμύητοι ακόμα, η Εκκλησία θέσπισε να γίνεται ακριβώς τότε, και
πριν την αποχώρησή τους, η διδασκαλία. Η πραγματικότητα "γεννούσε"
και ρύθμιζε τον τρόπο. Τα τυπικά παγίωναν τον τρόπο. Δεν ήταν φόρμα ιδεολογική
προκατασκευασμένη που απαιτούσε να... φορεθεί! Ήταν έκφραση της προσευχητικής
ζωής.
Τώρα λοιπόν κάποιοι αγνοώντας ότι
α. Οι χριστιανοί έρχονται
κυριολεκτικώς «όποτε τους καπνίσει» στην ακολουθία και συνήθως και εν πολλοίς
(...οι πολλοί!) μετά την ανάγνωση του Ευαγγελίου, και
β. Δεν υπάρχουν Κατηχούμενοι, που
θα αποσυρθούν μετά την ανάγνωση της Ευαγγελικής περικοπής,
Θεωρούν ότι το τυπικό
διδασκαλίας-κηρύγματος μετά το ανάγνωσμα του Ευαγγελίου, πρέπει να
επανέλθει...! Όμως ούτε κατηχούμενοι θα φύγουν, ούτε οι βαπτισμένοι έχουν
έρθει... Και μένουμε με τα ιδεολογήματά μας να μας τυραννούν και να αποκλείουν
απ’ την διδασκαλία κάποιους που ίσως εξ αγνοίας ενεργούν λανθασμένα, ενώ έχω
την καλή διάθεση να αφουγκραστούν το κήρυγμα και ίσως να "αλλάξουν".
Ας γίνει η διδασκαλία (το
κήρυγμα) οπότε είναι προσφορότερο τεχνικά για τους χριστιανούς! Όχι οπότε
βολεύει τον κήρυκα ή γινόταν κάποτε σε άλλα δεδομένα. Ακόμη και ο Χριστός
κουράστηκε να μας φωνάζει ότι:
«Το Σάββατο έγινε για τον άνθρωπο
και όχι ο άνθρωπος για το Σάββατο».
π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος
Πηγή: Ενοριακό info
Είναι σοβαρό να πιανόμαστε απο ένα ακραίο παράδειγμα ενός παππού στην εξομολόγηση, για να κατηγορήσουμε όσους κηρύττουν μετά το Ευαγγέλιο; Μήπως να μετακινήσουμε το Ευαγγέλιο να το λέμε στο τέλος της Θ. Λειτουργίας να το ακούνε πιο πολλοί; Παρέα με το Ευαγγέλιο του Ορθρου και τον Απόστολο πριν το Δι ευχών; Πάντα ευσχημόνως και κατά τάξιν γινεσθω λέει ο απ. Παύλος. Έχουμε μια Παράδοση στην Εκκλησία και ενα Τυπικό το οποίο σήμερα τροποποιείται κατά το δοκούν σε κάθε Πατριαρχείο, Αρχιεπισκοπή, Μητρόπολη και ενορία. Διαχωρίσαμε το Τυπικό σε "μοναστηριακό" και "ενοριακό" επειδή κουραζόμασταν... Βγάλαμε τα "αναθεματα" απ την Κυριακή της Ορθοδοξίας για στην εποχή της ψευτοαγάπης του Οικουμενισμού μάς σκανδαλίζουν... Ίσως κάποια Σύνοδος να καθόριζε ένα γενικό τυπικό που να μην αποκοπτεται από τις ρίζες του χωρίς να προχωρά σε μοντέρνες επεμβάσεις απλά για το εφέ. Η αγάπη του κόσμου για τα μοναστήρια και τις ακολουθίες τους δείχνει σε όλους μας το σωστό δρόμο ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΥΓ. Ο άγιος Συμεών ο νέος Θεολόγος αναφέρει τρεις τάξεις κατηχουμενων: τους κατ όνομα κατηχουμενους (σήμερα έχουμε πάρα πολλούς στην ιεραποστολη), τα αβάπτιστα μωρά και τέλος τους υποκειμένους σε βαριά επιτίμια ακοινωνησίας. Και ο Άγιος των Πατρών, π. Γερβάσιος Παρασκευόπουλος γράφει στην Ερμηνευτική Επιστασία επί της Θ. Λειτουργίας, ότι μήπως πλέον πρέπει να θεωρούμε και εμάς τους νεοέλληνες ακατηχητους καθώς είμαστε αγράμματοι στην πίστη μας... Άρα ορθώς προσευχόμαστε υπέρ των Κατηχούμενων και ακόμα ορθότερα όταν το κάνουμε αυτό εκφώνως όπως μας έμαθε ο μακαριστός π. Αθανάσιος στον αγ. Παντελεήμονα Προαστείου, όπως οι κληρικοί καθημερινά στο Μητροπολιτικό Παρεκκλήσιο των Πατρών. Επίσης πάλι ο μακ. π. Γερβάσιος αναφέρει για το ζέον τον 13ο κανόνα του Πατρ. Κων/πολεως Νικηφόρου: ου χρη άνευ θερμού λειτουργήσαι... Ουκ εσμέν των Πατέρων σοφότεροι.
Δεν θα διαφωνήσω με την γενική σκέψη του π. Θεοδοσίου. Ούτε με το σχόλιο του π. Γερασίμου. Το ζητούμενο είναι η ωφέλεια των πιστών. Από ευλαβή συνήθεια πάω από τον Όρθρο για Εκκλησιασμό. Αυτό που παρατηρώ είναι ότι τόσο στα μοναστήρια όσο και στους ενοριακούς ναούς το εκκλησίασμα καταφθάνει μετά τον καθαγιασμό. Το βλέπω σωστό το κήρυγμα να γίνει τότε που είναι το σύνολο των εκκλησιαζομένων μετά την ανάγνωση του Ευαγγελίου λίγοι είναι στον Ναό. Βλέπω σε φωτογραφίες με αρχιερατικές χοροστασίες ως την δοξολογία οι φωτογραφίες δείχνουν άδειο τον ναό οι ρασοφόροι και ελάχιστοι από εμάς. Για πρακτικούς λόγους ας αλλάξουν τα Τυπικά τα οποί δεν είναι Δόγματα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι ναοί είναι άδειοι μέχρι το τέλος. Τότε καταφθάνει ο κόσμος για να ανάψει κερί για το καλό, και να κοινωνήσουνε τα παιδιά. Βάλτε τα κήρυγμα μετά το Ευαγγέλιο γιατί δεν αντέχουν την ορθοστασία οι επισκέπτες της κοινωνικής εκκλησιαστικής αναστροφής.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ π. Θεοδόσιος προσπαθεί να ξυπνήσει συνειδήσεις και ευθύνες ποιμαντικές αλλά μάταια δεν τον ακούει κανένας όπως έχει αποδειχθεί.
Ο φαρισαϊσμός μας καλά κρατάει….
"Βγάλαμε τα "αναθεματα" απ την Κυριακή της Ορθοδοξίας για στην εποχή της ψευτοαγάπης του Οικουμενισμού μάς σκανδαλίζουν..."
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ καλύτερη φράση από το καλό σχόλιο του π. Γεράσιμου.
Ιάκωβος
ΑπάντησηΔιαγραφήΣημερα λογω του νηπιοβαπτισμου,δεν εχουμε πληθος κατηχουμενων,χωρις αυτο να ειναι απολυτο επειδη εχουμε κατηχουμενους απο αλλες ομολογιες ,επισης και στις εξωτερικες ιεραποστολες,τους οποιους η Εκκλησια αν δεν κανω λαθος,προ-ετοιμαζει με τη διδασκαλια της για το Βαπτισμα.
Αυτοι που ειναι πληρη μελη της Εκκλησιας θα παρακαθισουν κατα την Αποστολικη Παραδοση στο Δειπνο των γαμων της Βασιλειας Του Θεου.Ολοι οι αλλοι δεν ενεδυ-ησαν τον ενδυμα γαμου.
Η Θεια Λειτουργια δεν ειναι θεαμα μαθαμε,αλλα ειναι Ε ρ γ ο ν. Θ ε ο υ!!!***
Οι κατηχουμενοι οπως το καταλαβαμε,ειναι να το παρομοιασω καπως οπως τα εμβρυα που κυοφορουνται στην κοιλια της μητρος Εκκλησιας και προχωρουν προς τον τοκετο..
Ειναι λοιπον πραξις αγαπης της Εκκλησιας οταν λεγει ''οσοι κατηχουμενοι προελθετε κλπ'' ,,,,,,επειδη,ΔΕΝ ΓΕΝΝΗΘΗΚΑΝ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ.......
Η Ορθοδοξη Εκκλησια -μας κατα την πτωχη μας αποψη,ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΣΤΕΙΡΑ......
Παντοτε προσερχονταν σε αυτην απο ολες τις θρησκειες.Ομως δεν μπορουσαν να μετεχουν στη Ζωη.....οσοι δεν μετειχαν στην αληθεια,πρωτιστως .
Δυστυχως ομως καποιοι αγωνιζονται να εξοντωσουν την λειτουργικη της για να μας καθυποταξουν εκκλησιαστικως ,κατω απο το πελμα μιας ''απλουστερας μορφης μεταρρυθμισεως'',που στην κυριολεξια ειναι δολοφονικη για να αφομοιωθουμε απο την εκ δυσμων προερχομενη αλλοτριωση.
Να βγει εγκύκλιος από την Σύνοδο να διαβαστούν τα αναθέματα την Κυριακή της Ορθοδοξίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕγώ θα πάω στην ενορία του π. Γερασίμου για να τα απολαύσω και για να τα βροντοφωνάξω.
Θα είναι ένα είδος ψυχοθεραπείας της αγάπης μας προς τους αιρετικούς
Προφανώς οι συντάκτες των Τυπικών, των Αναθεματων δεν είχαν αγάπη... Σε λίγο αντί για τους Πατέρες, θα μελετούμε την Ψυχανάλυση του Φρόιντ για να μας διδάξει την αγάπη.
ΔιαγραφήΣωστά τα λέει ο π. Γεράσιμος! Να συνεχίσει να τα λέει και να αδιαφορεί για τις ειρωνείες των οικουμενιστών.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑντιαιρετικός
ΑπάντησηΔιαγραφήΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΘΟΥΝ ΤΑ ΑΝΑΘΕΜΑΤΑ;
ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΜΉΠΩΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΟΥΝ ΟΡΘΑ;
ΑΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ, ΘΆ ΠΡΈΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΘΟΥΝ ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΝΟΔΟ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ,
ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΝΑ ΕΙΠΩΘΟΥΝ ΤΑ ΑΝΑΘΕΜΑΤΑ. ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ, ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΛΟΓΟΣ ΝΑ ΕΙΠΩΘΟΥΝ, ΚΑΙ ΝΑ ΣΚΑΝΔΑΛΙΖΟΥΜΕ, ΧΩΡΙΣ ΛΟΓΟ, ΤΟ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΜΑ.
Τα αναθέματα τα διάβαζε κάποτε η εκκλησία που οι πιστοί είχαν φόβο Θεού. τώρα που έγιναν αθεόφοβοι μάταιος κόπος και χρόνος παράλληλα θα πέσει από πολλούς της αρκούδας το γέλιο πέρα του σκανδαλισμό. Αφού μια φορά τους αναθεμάτισαν όλους αυτούς γιατί θα πρέπει κάθε χρόνο να λένε τα ονόματά τους. Μήπως έχει δίκιο κάποιος από εδώ που προτείνει να βγει νέος κατάλογος για να υπάρχει και σασπένς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολλοί υπάρχουν που δεν πιστεύουν ορθρά από το κύμα του οικουμενισμού.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν είναι πιο φωτισμένοι οι σύγχρονοι μητροπολιτάδες από τους αγίους που έβαλαν να διαβάζονται τα αναθέματα για την προφύλαξη του ποιμνίου.
Οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί όχι μόνο δεν σκανδαλίζονται αλλά και χαίρονται με την ανάγνωση των αναθεμάτων των αιρέσεων που έβαλαν οι Πατέρες της Εκκλησίας.
Αναγνώστης
Ανώνυμε 12:19 μ.μ. δεν μπορείς να γενικεύεις ότι δεν υπάρχει φόβος Θεού. Η Εκκλησία είναι για τους Χριστιανούς που έχουν φόβο Θεού και μόνο γι΄ αυτούς. Τους άλλους οφείλουν οι ποιμένες να τους κατηχήσουν στον φόβο του Θεού πάνω από όλα τα άλλα και να αφήσουν τις αερόλογες αγαπολογίες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό μας έλλειπε να τα διαλύσουμε όλα με την δικαιολογία ότι δεν υπάρχει φόβος Θεού!...
Χριστιανός
12.19
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ πατηρ Θεοκλητος Διονυσιατης,επεσημανε στο βιβλιο του αγιου Γρηγοριου Παλαμα,στην εισαγωγη,πως η κατ'ετος α ν α γ ν ω σ ι ς,[αναγνωσις]επ'Εκκλησιαις,την Κυριακη της Ορθοδοξιας,του ''Συνοδικου''Της,,,,,εις το οποιο Συνοδικο περιεληφθησαν και οι Συνοδικαι αποφανσεις με τα ''αναθεματα'',,,,,,,,''''''''αλλα και με τα ''αιωνια η μνημη'',,,,,,
Αιωνια η μνημη ολων αυτων των Ορθοδοξων που πιστευουν και ομολογουν οσα οι Προφητες ειδον,οι Αποστολοι εδιδαξαν,η Εκκλησια-μας παρελαβε,οι Διδασκαλοι ε δ ο γ μ α τ ι σ α ν ,η οικουμενη συμφωνησε,η Χαρις ως ελαμψε,η α λ η θ ε ι α ως απεδειχτηκε,το ψευδος οπως εποπεμπεται,η σοφια οπως παρουσιαστηκε,Ο Χριστος οπως εβραβευσεν,,,,,,αιωνια η Μνημη!....
Ετσι λοιπον τοσο τα αναθεματα ,,,,,,οσο και τα αιωνια η μνημη ,,,,,
Ανανεωναν καθε χρονο στη συνειδηση του πληρωματος της εκκλησιας,τι;;;;
Την Δ ι δ α σ κ α λ ι α της Ο ρ θ ο δ ο ξ ι α ς!!!
Η επισημανσις ομως ,δεν αφορα μονο την γνωση,οπως λεγει και πιο κατω,αλλα χρειαζεται και πνευματικη γευσις ,,,,,κατι που θα χρειαζομασταν ολοι οι Ορθοδοξοι καθως οπως λεγει ο θεοφωτιστος πατηρ,....εις τον νουν της Εκκλησιας ενοτης δεν σημαινει μονον κοινην ομολογιαν και την κοινωνιαν εν τοις Μυστηριοις,αλλα και κοινωνιαν εις τας κοινας ενεργειας Του Αγιου Πνευματος,κοινην πειραν και γνωσιν,πραγμα το οποιον οχι μονον οικειουμενους τους Ορθοδοξους θα τους ηθελε η Εκκλησια με τον πλουτο της Χαριτος δια της οδου της καθαρσεως και της αδιαλειπτου ευχης και θεουμενους κατα Χαριν,,,,,αλλα βλεπουμε με το περιττο το ενα,,,,περιττο το αλλο αποξενωνει τους πιστους κανοντας τους και ''ουδετερους'' ακομα δε και ''εχθρους'' οπως βλεπουμε....
Τυχαια ολα αυτα που ζει η χωρα μας;;;;;
Άκου οικουμενιστική λογική του 12:19 μ.μ.! Να τα ξεριζώσουμε όλα επειδή οι άνθρωποι έγιναν αθεόφοβοι!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι να ξεριζώσουμε φίλε1,39. Επιτέλους αφήστε την καραμέλα του οικουμενισμού που μου φέρνει αηδία όταν την ακούω εις πάσα νόσο και πάσα ασθένεια. Λίγη σοβαρότητα δεν θα βλάψει. Επιτέλους θα πρέπει ο ιστολόγος όταν στα σχόλια υπάρχει η βλακώδης λέξη «οικουμενισμός» να βάζει στο καλάθι των σκουπιδιών το σχόλιο. Βαρέθηκα πιά να χάνω τον χρόνο μου διαβάζοντας ανόητα και βλακώδη σχόλια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣπύρος Μοσχονάς
Κατερίνη
Να μην του φέρνει αηδία η αλήθεια για τον οικουμενισμό του "Σπ. Μοσχονά" 9 Μαρτίου 2019 - 4:12 μ.μ. (βάζω σε εισαγωγικά το όνομα του γιατί δεν ξέρω αν είναι ο ίδιος). Το δικό του σχόλιο είναι ανόητο και βλακώδες και για τον κάλαθο των αχρήστων!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι άγιοι που μίλησαν για τον οικουμενισμό δεν ήταν ούτε βλάκες ούτε ανόητοι! Εντάξει;
Για τους καλοπροαίρετους αναγνώστες (όχι για τους κακοπροαίρετους ξερόλες) που θέλουν ειλικρινά να μάθουν τί είναι οικουμενισμός δίνω τον ορισμό από τον αξεπέραστο συγγραφέα αείμνηστο Αρχιμανδρίτη που ειδικώς έχει ασχοληθεί με αυτά τα προβλήματα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατά τον αείμνηστον Αρχιμ. Σπυρίδωνα Μπιλάλη: Ο Οικουμενισμός, η μεγαλυτέρα αίρεσις του εικοστού αιώνος, κηρύττουσα τον δογματικόν και θρησκευτικόν συγκρητισμόν και τείνουσα εις εν είδος πανθρησκείας δια της εξισώσεως των χριστιανικών ομολογιών και θρησκειών, αποτελεί την πλέον θανάσιμον απειλήν δια την Ορθοδοξίαν...
(Αρχιμ. Σπυρίδωνος Μπιλάλη, «Ορθοδοξία και Παπισμός», Τομ. Α' σελίς 377, Αθήναι 1969).
Διαβασμένος Ορθόδοξος
"Αξεπέραστο" το σχόλιο 9 Μαρτίου 2019 - 4:12 μ.μ.! Σκίζει από ....επιχειρήματα!!!...
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ οικουμενισμός είναι παναίρεση. Πάρτε το χαμπάρι μερικοί ανενημέρωτοι σχολιαστές και μετά μιλήστε!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟρθόδοξος Αντιοικουμενιστής