Σάββατο 18 Μαΐου 2019

Λειτουργώ μόνο στη δημοτική (Μητροπολίτης Σισανίου Παύλος)

Λειτουργώ μόνο στη δημοτική
Μητροπολίτης Σισανίου Παύλος

 ΗΛ. ΛΙΑΜΗΣ: Πως αντιμετωπίζουμε το θέμα της γλώσσας  και γενικά ενός τελετουργικού, λιγάκι εκτός εποχής για τα παιδιά; Συχνά διχαζόμαστε ανάμεσα στην ανάγκη των παιδιών για κατανόηση του κειμένου και την ανάγκη να κρατήσουμε κάτι όπως το παραλάβαμε. Πώς βαδίζουμε;
 ΜΗΤΡ. ΣΙΣΑΝΙΟΥ: Πρέπει να κάνουμε βήματα. Τώρα, εγώ λειτουργώ πάντα στη δημοτική.
 Λ.: Ά,ναι;
 Μ. Σ.: Και τις ευχές όλες..
 Λ. Και στην κανονική λειτουργία; Όχι μόνο σ΄εκείνη για τους μαθητές;
 Μ. Σ..: Όχι, μόνο στην κανονική λειτουργία.
   Λ.: Με ποιό κείμενο;
 Μ. Σ.: Ουσιαστικά περίπου το ίδιο με του Μακαριστού Μητροπολίτη Κοζάνης, κυρού Διονυσίου.
Θυμάμαι. πήγα σ΄ένα χωριό, και λειτούργησα και μου λέει ο γιός του παπά που είναι δάσκαλος:
" Σεβασμιώτατε, σήμερα ξαφνιάστηκα"
Λέω:
 "Γιατί;"
"Συνηθισμένος να μην καταλαβαίνω την λειτουργία, ξαφνιάστηκα γιατί τα κατάλαβα όλα!".
 "Συνηθισμένος να μην καταλαβαίνω"! Και δάσκαλος, και γιος ιερέα! Δηλαδή όλα αυτά τα χρόνια είνα σαν να μου έλεγε: "Παρακολουθώ τυπικά. Στέκομαι εκεί".


 Από τη νάλλη μεριά, ακούω και νέα παιδιά αλλά και μεγάλους, που μου λένε: 
 Συνέχισε να κάνεις αυτό που κάνεις".
 Γιατί; Γιατί είναι σημαντικό.
Σκεφτόμουν μερικές απλές λέξεις:" Σοί παρακατιθέμεθα την ζωήν ημών άπασαν και την ελπίδα". Ποιός κατάλαβε τί είπα. Όταν λέω όμως:" Σ' ΄Εσένα εμπιστευόμαστε όλη μας την ζωή και την ελπίδα"...Διότι το θέμα δεν είναι να καταλάβει την λέξη ή να θυμηθεί τί θα ειπεί αυτό, τί θα πεί εκείνο, την ώρα εκείνη, αλλά την ώρα που λειτουργείται να νιώθει ότι συμμετέχει. Δεν προσπαθεί να ερμηνεύσει και να καταλάβει, αλλά λειτουργείται συμμετέχει και καταλαβαίνει αυτά που ακούει. Πάρα πολύ σημαντικό αυτό το πράγμα. Και, βέβαια από τη μια μεριά λες για τη γλώσσα και όλα αυτά. Και από την άλλη, ένα παιδί σήμερα θα μπει στην Εκκλησία, θα μείνει για λίγο, δεν θα καταλάβει τίποτα, θα σηκωθεί να φύγει.
Λ.: Ναι, και ίσως δεν θα δώσει άλλη ευκαιρία.
Μ.Σ.: Ναι.
Λ.: Και θα κάνει οικογένεια και τα παιδιά του δεν θα έχουν ούτε καν την πρώτη ευκαιρία.
Μ.Σ.:  Ακριβώς. Νομίζω ότι είναι κάτι που πρέπει να το δούμε αυτό το πράγμα πάρα πολύ σοβαρά σαν Εκκλησία. Λέγονται πολλά, υπάρχουν επιχειρήματα, αλλά υπάρχει η ποιμαντική πραγματικότητα που δεν μπορούμε να την αγνοήσουμε. Και όλα όσα λέμε, να πάρει, ξέρω κι εγώ, ένα βιβλιαράκι και να το έχει, πού ΄ντο; Δηλαδή κι αυτοί που το λένε το κάνουν στις ενορίες τους; Όχι!
Λ.: Αλλά εγώ που το κάνω στο σχολείο είναι διάσπαση. Δηλαδή ασχολούνται σαν να κάνουν αρχαίο κείμενο. Δεν είναι λατρευτική πράξη εκείνη την ώρα.
Μ.Σ.:. Όχι.
Λ.: Το κατανοούν, αλλά όπως βλέπουν το λυσάρι για να εξεταστούν για την μετάφραση της " Αντιγόνης". 
Μ.Σ.: Έτσι, ακριβώς έτσι.

 (Από το βιβλίο: "Άκουσε, καλό μου παιδί..". Εκδόσεις "Αρχονταρίκι". Σελ.40-43).

 ΒΥΖΑΝΤΙΟΣ

20 σχόλια:

  1. Σοφός ο λόγιος μακαριστός Ιεράρχης διότι γνώριζε και τολμούσε να προχωρήσει σε ποιμαντικά μέτρα για την Λειτουργική προσέγγιση της νεολαίας. Χρόνια υπεύθυνος νεότητας στην Αρχιεπισκοπή έπιανε τους παλμούς της νεότητας.
    Ας είναι η μνήμη του αιωνία και την αγία αυτή πρακτική του να την τολμήσουν και άλλοι Ιεράρχες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Επί Μητροπολίτου Νικοδήμου στην Πάτρα ενθυμούμαι κληρικό που χρόνια είχε ασχοληθεί με την νεότητα σε Λειτουργίες με παιδιά του Δημοτικού σχολείου να λέει πολλά από τα ειρηνικά στην δημοτική και τις ευχές που ακούει ο λαός στην δημοτική. Αυτό το «πιλοτικό πρόγραμμα» είχε σπουδαία απήχηση σε όλους μας. Σε αυτές τις Λειτουργίες έμαθα πολλά. Και τα αναγνώσματα τα διάβαζε μετά ο ίδιος το Ευαγγέλιο και άλλος τον Απόστολο στην Δημοτική. Σήμερα από τον Απόστολο δεν καταλαβαίνω τίποτα όταν τον ακούω στην Εκκλησία από το κείμενο.
    Να λοιπόν που την τακτική του Μητροπολίτη Παύλου την έκανε πραγματικότητα προ πολλών ετών ένας κληρικός που πονούσε την νεότητα και επιθυμούσε να μας μάθει την συμμετοχή μας στην λειτουργία.
    Προς επιβεβαίωση των όσο έγραψα μπορεί να διαβεβαιώσει και ο κ. Κωστόπουλος που συμμετείχε και αυτός από κορυφαία θέση την οποία κατείχε τότε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Υπάρχουν άνθρωποι που ανοίγουν τον δρόμο. Μερικοί πολεμούν με λύσσα κάθε τι το νέο. Στο τέλος νικούν αυτοί που είναι οι οραματιστές. Όποιας διάβασε Εκκλησιαστική ιστορία θα το δει να πολλές φορές. Ο διάβολος πολεμά όσους προσπαθούν να φωτίσουν τον κόσμο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. «Άρα ουν, αδελφοί, στήκετε και κρατείτε τας παραδόσεις ας εδιδάχθητε είτε δια λόγου είτε δι' επιστολής ημών...» (Απόστολος Παύλος, Β' Θεσσαλονικείς κεφ. β',15).
    Την Θεία Λειτουργία έγραψαν οι Θεοφώτιστοι Πατέρες Ιωάννης Χρυσόστομος και Βασίλειος ο Μέγας κανένας δεν μπορεί να τις αλλάξει ‘’Βυζάντιε’’. Μόνον αιρετικοί τολμούν να αλλάζουνε. Καμία αλλαγή στα Λειτουργικά Βιβλία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μεγάλο το κενό της απουσίας του. Μπορούσε πολλά να προσφέρει στην Εκκλησία. Είχε δυνάμεις και γνώσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Έχω μια απορία:
    Γιατί τα διάφορα μπλοκ, τα οποία είναι χριστιανικά, δεν φιλοξενούν και τέτοιου είδους απόψεις, όταν μάλιστα αυτές τις εκφράζει Μητροπολίτης;
    Την απορία την εκφράζω αναμένοντας απάντηση δεν είναι ρητορική.
    Όμως πρέπει να σας πω, ότι για αυτό διαβάζω τον μπλοκ αυτό διότι έχει πλουραλισμό απόψεων, αν και ο διαχειριστής είναι «συντηρητικός» φιλοξενεί όλες τις απόψεις εδώ. Άλλα μπλοκ είναι μόνο της «γραμμής του κόμματος» και τα «καλά παιδιά» για αυτό τους παρακολουθεί «τρεις και ο κούκος»
    Με αγάπη και υπόληψη
    Αντώνης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Πρέπει να τεθεί το θέμα άμεσα.... Συμφωνώ

    Ο Αντώνης στον κόσμο του....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Μέσα στα 2000 χρόνια ιστορίας της Εκκλησίας φυσικόν είναι να έχουν επιχειρηθεί διάφορες καινοτομίες. Οσες είχαν σωστή βάση παρέμειναν, τις άλλες τις έσβησε ο χρόνος.
    Η Θεία Λειτουργία στη δημοτική δεν έχει βρεί απήχηση στην Εκκλησία. Μεμονωμένες προσπάθειες μόνον έχουν γίνει, χωρίς ιδιαίτερη αποδοχή από τους πιστούς. Σύντομα θα ξεχαστή και αυτό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Έχω παρατηρήσει ότι συνήθως οι πρωτοπόροι στην προσπάθεια της υιοθέτησης της μετάφρασης είναι εξαιρετικοί γνώστες των αρχαίων ενώ συχνά οι σφοδροί πολέμιοι είναι ανορθόγραφοι εάν μη και αδύναμοι στο συντακτικό ακόμα και στα απλοϊκά νέα ελληνικά των σχολίων που συγγραφέων στο μπλογκ! Ενδιαφέρον, δεν νομίζετε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Πολλά τα ψέματα στα σχόλια των ανώνυμων νεωτεριστών που είναι υπερ της μετάφρασης, όπως το σχόλιο 5:18μ.μ.

    Ένα ψέμα είναι ότι οι παραδοσιακοί είναι ανορθόγραφοι! Εντελώς ψέμα!
    Μέσα στους παραδοσιακούς είναι Καθηγητές Πανεπιστημίου που δεν τους φθάνουν καθόλου οι ανανεωτές ακόμα και να μαζευτούν όλοι μαζί!

    Άλλο ψέμα είναι ότι οι ανανεωτές είναι εξαιρετικοί γνώστες των αρχαίων. Μεγάλο ψέμα. Υπάρχουν κάποιοι από τους ανανεωτές που γνωρίζουν καλά τα αρχαία. Αλλά όχι να βγάλουμε τους πρωτοπόρους εξαιρετικούς γνώστες και τους παραδοσιακούς λιγότερο γνώστες!

    Οι όποιες δυσκολίες στην κατανόηση, έχει ειπωθεί πολλές φορές, λύνονται εύκολα με τις μεταφράσεις των εγχειριδίων.

    Καθόλου δεν χρειάζεται η εισαγωγή της δημοτικής στη Θ. Λατρεία. Βλάπτει πολύ και δεν ωφελεί καθόλου.


    Έλληνας και Ορθόδοξος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Η προτάσεις που ακούγονται για μεταφραση της Θείας Λατρείας, 5 - 18, δημιουργούν μία προφανή ανισότητα.
    Ο γνώστης της αρχαίας γλώσσας θέλει να μεταφέρει τα κείμενα στην απλή , καθημερινή γλώσσα, για τον ημιμαθή πού δεν τα καταλαβαίνει, αντί να τον ωθήση να μάθη τη γλώσσα των προγόνων του.
    Ετσι όμως ο γνώστης θα παραμείνη για πάντα γνώστης, και ο ημιμαθής θα παραμείνη ημιμαθής, διότι δεν τού δίνεται κίνητρο να μάθη κάτι περισσότερο. Αυτό συνιστά ανισότητα.
    Καί επειδή ο μόνος χώρος που ακούγεται πλέον καθημερινά η Αρχαία Ελληνική Γλώσσα είναι οι Ορθόδοξοι Ναοί, αν αυτό καταργηθεί, τότε η αποκοπή των Ελλήνων απο την Γλωσσική Παράδοση τους θα είναι καταλυτική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. @6.30
    Π.χ. Εσύ που είσαι θιασώτης της μη μετάφρασης γράφεις ανορθόγραφα το ψέμα με ένα Μ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Γράφουν πολλοί πολλά. Ας ακουστεί και η γνώμη μιας μητέρας με παιδιά στο Δημοτικό και Γυμνάσιο η οποία υπήρξα και κατηχήτρια.
    Προσωπικά έχω αποφασίσει με την σύμφωνη γνώμη του συζύγου να μην μετέχουν τα παιδιά μας σε σχολικούς εκκλησιασμούς και εκδρομές. Το θέμα των εκδρομών δεν είναι του παρόντος.
    Ο εκκλησιασμός με το σχολείο καταντά την σημερινή εποχή κάτι το κωμικοτραγικό. Τα παιδιά –αφού τίποτα δεν καταλαβαίνουν- όλο μιλούν, παίζουν ή και βγαίνουν στον περίβολο. Η ώρα του παιδιού θα είχε περισσότερη σοβαρότητα από τον εκκλησιασμό αυτού του τύπου. Καλύτερα θα ήταν η Θεία Λειτουργία να γινόταν με συμμετοχή των παιδιών έστω και στα πλέον γνωστά. Προσωπικά νομίζω ότι η γλώσσα η δημοτική την οποία ευκρινώς θα έλεγε ο ιερέας τις ευχές και τις αιτήσεις θα βοηθούσε. Ακόμα μια μικρή διακοπή για διευκρινήσεις των όσων λέει ή κάνει ο ιερέας θα ήταν απαραίτητα. Εγώ σας μητέρα προσπαθώ κατά την Θεία Λειτουργία να μυήσω τα παιδιά μου στα όσα τελούνται για να κατανοήσουν την ιερότητα των στιγμών και του τι συμβαίνει. Πως λοιπόν να στείλω τα παιδιά μου σε ένα διπλό πανηγύρι που ο ιερέας στο ιερό θα κοιτάξει να τελειώνει το βάσανα της παραμονής των παιδιών και τα παιδιά θα νιώθουν ότι είναι ο εκκλησιασμός μια παιδική χαρά με τα όσα κάνουν;
    Η εποχή η δικιά μου πέρασε τώρα υπάρχει το διαδίκτυο, δεν υπάρχει στο σπίτι το διάβασμα, η τηλεόραση και όλα τα παρεμφερή στρέφουν αλλού την σκέψη και την διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Το παιχνίδι έχει χαθεί. Τα σχολεία δεν φτιάχνουν χαρακτήρες ούτε προσφέρουν γνώση και η εκκλησία συνεχίζει να μην νιώθει το τι συμβαίνει γύρο της.
    Ως μητέρα είμαι απογοητευμένη. Τι να πω όταν τις Κυριακές ο ιερέας λέει τα παιδιά να τα φέρνουν οι γονείς το Σάββατο γιατί κάνουν φασαρία. Η Μητρόπολη αφού η Σύνοδος δεν φροντίζει ας κάνει προσπάθειες για να μάθουν τα παιδιά μας να καταλαβαίνουν την θεία Λειτουργία με κάτι το άλλο. Το ποιο θα είναι αυτό ας το βρουν οι υπεύθυνοι που ονομάζουν τον εαυτό τους ποιμενάρχες και ποιμένες και δεν γνωρίζουνε τίποτα από την τέχνη του ποιμένα του καλού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Το θέμα είναι σοβαρό για ελαφρά σχόλια. Με την σοβαρότητα που έχει ας ασχοληθούνε άνθρωποι της Εκκλησίας όπως ο μακαριστός Σισανίου και Σιατίστης Παύλος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Η Εκκλησία δεν είναι μουσείο για να συντηρεί νεκρά σχήματα. Η γλώσσα είναι ζωντανη πραγματικότητα. Εξελλίσσεται. Όχι μόνο οι νέοι, αλλά και οι μονίμως εκκλησιαζόμενοι έχουν ανάγκη να μιλάνε στη λατρεία μια γλώσα ζωντανή και ρέουσα, Και ας μην απατάμε εαυτούς και αλλήλου. Δεν μαθαίνουμε αρχαία ελληνικά επειδή ακούγονται στη λατρεία, ούτε ανάβει κάποιος πόθος για εκμάθησή τους, εκτός ελαχιστοτάτων περιπτωσεων.ούτε αποφεύγεται ο κίνδυνος νοησιαρχίας από την ακατανόητη γλώσσα της λατρείας. Ο Γνωστικισμός γεννήθηκε και απείλησε την πίστη με αυτή την γλώσσα. Η απειλή της νοησιαρχίας υπάρχει από την Εδέμ και μέχρι σήμερα και είναι αποτέλεσμα ασθενούς πνευματικού φρονήματος. Αλλιώς οι λαοί που χρησιμοποιούν την ζωντανή γλώσσα τους στη λατρεία είναι δυνάμει αιρετικοί-όλοι οι αιρετικοί απολυτοποίησαν την ανθρώπινη γνώση και την δύναμη του νου όχι εξαιτίας του όποιου γλωσσικού ιδιώματος.
    Κάποιος σε άλλη ανάρτηση στο ίδιο θέμα ισχυρίστηκε πως οι ανανεωτές κουβεντιάζουν μόνοι τους. Το αντίθετο ακριβώς γίνεται. Οι αυτοαποκαλούμενοι υπερασπιστές της πίστεως δεν προσέρχονται και δεν επιθυμούν να διαλεχθούν έστω κι αν καλούνται.
    ιφ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Τι επιμονη ειν'αυτη,αδυνατω να καταλαβω!Το επιχειρημα ,πως οι πιστοι δεν καταλαβαινουν τα λειτουργηκα κειμενα, ειναι για οσος δεν πιστευουν ουτε καν τους ολιγοπιστους,γιατι και αυτοι προσερχομενοι στην εκκλησια μετεχουν εστω και λιγο,κατι δηλ.καταλαβαινουν,αφου τα Ιερα Κειμενα ειναι απολυτως προσιτα,η οχι; Αν καποιοι επιθυμουν να γοητευσει η Θ.Λ στη δημοτικη,ζητουν στην ουσια ''λειτουργικη μεταρρυθμιση''....
    Γιατι η Ορ.ΕΚκλησια διατηρησε και περιφρουρησε την λειτουργικη της γλωσσα επι 20 αιωνες με αγωνες και θυσιες ακομα και κατα τους φρικτους αιωνες της φραγκοκρατιας κ της τουρκοκρατιας και ξαφνικα φυτρωσε η ιδεα μιας καινοτομιας;;;
    Ο Θεος να μας λυπηθει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Περιμένω να δω το εκκλησιαστικό σώμα πότε θα ωριμάσει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Ας κοιτάξουν οι φιλόλογοι στα σχολεία, να μάθουν τα παιδιά Αρχαία Ελληνικά, όπως έχουν καθήκον να πράξουν, και ας αφήσουν τις "λειτουργικλες μεταρρυθμίσεις".
    Η Πίστη και η Εκκλησία δεν είναι μόδα, να αλλάζη κάθε τόσο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Ήταν σπουδαίος άνθρωπος και σοφός Ιεράρχης ο Παύλος. Στην συνέντευξή του αυτή τολμά να πει αυτά που οι άλλοι δεν τολμούν. Επιτέλους να γίνει η Θ. Λειτουργία για μικρούς και μεγάλους στην καθομιλουμένη και να μικρύνει ώστε να γίνει συνείδηση των πιστών να την παρακολουθούν ολόκληρη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή