Δευτέρα 10 Ιουνίου 2019

Γυναῖκες στό ἀναλόγιο; - π. Βασιλείου Μπακογιάννη


Γυναῖκες  στό ἀναλόγιο;

ὑπό ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

 Παρατηρεῖται στίς ἡμέρες μας, μεταξύ τῶν ἄλλων, στίς ἐνορίες, γυναῖκες νά ἀνεβαίνουν στό ἀναλόγιο, καί νά συμψάλλουν μέ τούς ἄνδρες. Καλῶς; Κακῶς; 
Ὅσοι ἔχουν ἐπισκεφθεῖ τό  Μοναστήρι «Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Εὐαγγελιστής» (Σουρωτή Θεσ/νίκης), θά ἔχουν ἰδεῖ, πώς ἐν ὥρᾳ Ἀκολουθίας  οἱ ἄνδρες εἶναι σέ πλήρη «ἀπομόνωση»· καμία ἐπικοινωνία μέ  τίς μοναχές ἀλλά καί  μέ τίς γυναῖκες, ἐπισκέπτριες! Ἔτσι τά «κανόνισε»  ὁ  κτίτορας τοῦ Μοναστηριοῦ, Ὅσιος Παϊσιος ὁ Ἁγιορείτης. Γιατί ἄραγε;
Ὡς ὅσιος καί μέγας ἀγωνιστής, ἤξερε πώς τά (σαρκικά) πάθη  εἶναι ἱκανά καί μέσα στήν ἐκκλησία νά «ξυπνήσουν», καί προπαντός ἐν ὥρᾳ Ἀκολουθίας, (γιατί  τό σῶμα παραμένει ἀκίνητο, καί ὁ νοῦς τρέχει...!). Καί φρόντισε, λοιπόν,   νά προστατεύσει τίς μοναχές καί τούς προσκυνητές ἀπό αὐτόν τόν «πειρασμό». Ὥστε   ὁ νοῦς τους ἀνενόχλητος, χωρίς  ἐξωτερικά ἐρεθίσματα, νά ἐπιδίδεται στήν προσευχή, καί νά μήν μολύνεται  ἡ  προσευχή  τους κατά τήν ἱερή αὐτή στιγμή.

Βέβαια, αὐτό πού ἔκανε ὁ Ὅσιος Παϊσιος δέν ἦταν κάτι τό καινούργιο. Ὑπῆρχε ἐξ ἀρχῆς στήν Ἐκκλησία, καί γιά τόν ἴδιο ἀκριβῶς πνευματικό λόγο. Μέ ἄλλα λόγια, ἀνέκαθεν στήν Ἐκκλησία μας οἱ ἄνδρες,  ἐν ὥρᾳ Ἀκολουθίας, στέκονταν  σέ ξεχωριστό χῶρο, ὅπως ἐπίσης καί  οἱ γυναῖκες, καί μάλιστα μπροστά οἱ ἄνδρες καί πίσω οἱ γυναῖκες,  ἐξ  οὗ καί γυναικωνίτης. «Ἡ γυναικωνῖτις γέγονεν ἵνα διαιρῶνται αἱ γυναῖκες ἀπό τῶν ἀνδρῶν». ( Ἅγιος Σωφρόνιος Ἱεροσολύμων, Commentarius Liturgigus P.G. 87c 3985). Καί γιά περισσότερη ἀσφάλεια, ἀνάμεσα στούς ἄνδρες καί στίς  γυναῖκες στέριωσαν ἕνα σανιδένιο  χώρισμα....!  «Αὐτό τό σανιδένιο τοῖχος πού ὑψώνεται μπροστά σας, πού σᾶς χωρίζει ἀπό τίς γυναῖκες, (ἔλεγε στό ποίμνιό του  ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος) θά ἔπρεπε νά τό ἔχετε μέσα σας, γιά νά σᾶς προφυλάσσει ἀπό τίς γυναῖκες. Ἀλλά ἐπειδή δέν θέλετε, οἱ πατέρες ἔκριναν, πώς θά πρέπει, ἔστω καί μέ τίς σανίδες αὐτές νά σᾶς θωρακί­σουν!». (Ὁμιλία 73η εἰς τό κατά Ματθαῖον P.G. 58:677). Καί νά ἦταν μόνο αὐτό; Ἀπό ἄλλη  (βόρεια) πόρτα τοῦ Ναοῦ,  ἔμπαιναν καί ἔβγαιναν οἱ ἄνδρες, καί ἀπό ἄλλη (δυτική) πόρτα τοῦ  Ναοῦ, ἔμπαιναν καί ἔβγαιναν οἱ γυναῖκες, (ὅπως γινόταν μέχρι τελευταῖα στά χωριά μας). «Οἱ διάκονοι ἄς στέκονται στίς πόρτες τῶν ἀνδρῶν και οἱ ὑποδιάκονοι στίς πόρτες τῶν γυναικῶν» (Διδαχές τῶν Δώδεκα Ἀποστόλων  P.G. 1: 732).
Μέ αὐτά τά δεδομένα, εἶναι περιττό νά συζητᾶμε, ἄν ἀπό ὀρθόδοξη, πνευματική σκοπιά, εἶναι πρέπον οἱ γυναῖκες, νά ἀνεβαίνουν στό ἀναλόγιο καί νά συμψάλλουν μέ τούς ἄνδρες. Ἀλήθεια. Τή στιγμή πού ὑπάρχουν (ἄνδρες) ψάλτες στό ἀναλόγιο,   γιά ποιό λόγο νά πηγαίνουν καί οἱ γυναῖκες;  Βέβαια, κάποιο καλό θά βγεῖ ...,  γιατί «οὐδέν κακόν, ἀμιγές καλοῦ». Ὅμως, δέν πρέπει νά κάνουμε τό κακό, γιά νά βγεῖ κάποιο  καλό...

66 σχόλια:

  1. Στο ερώτημα η απάντηση είναι ότι οι γυναικεία παρουσία στα ψαλτήρια δεν είναι επιτρεπτή. Το κακό ότι και σε μεγάλους ναούς με χορωδίες βυζαντινές βλέπεις γυναίκες. Το μεγαλύτερο κακό ότι μετέχουν και σε αρχιερατικές Λειτουργίες. Ο φεμινισμός πέρασε στην Ορθόδοξη Εκκλησία, γυναίκες στο ψαλτήρι, γυναίκες επίτροποι, γυναίκες κηρύττουνε, τα αυτονόητα έχουν καταπατηθεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μπράβο! Μπράβο, μπράβο για το επίκαιρο και απαραίτητο άρθρο.

    Εδώ ο συγγραφέας μιλάει σύμφωνα με την διαχρονική Παράδοση της Εκκλησίας μας και όχι σύμφωνα με το στραβό πνεύμα του κόσμου του μακράν της αλήθειας.

    Αντιαιρετικός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μία μικρή ένσταση στον 10 Ιουνίου 2019 - 10:42 π.μ.
    Η συμμετοχή γυναικών ως επίτροποι σε Εκκλησιαστικό Συμβούλιο ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ από τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλήσίας της Ελλάδος, σε αντίθεση με τα ΦΙΛΌΠΤΩΧΑ, όπου απαγορεύεται η συμμετοχή... ΑΝΔΡΩΝ!
    Οι επίτροποι εκπροσωπούν το "λαϊκό στοιχείο" των ενοριών, τους εκκλησιαζόμενους χριστιανούς. Από τη στιγμή που το 80% των εκκλησιαζομένων είναι γυναίκες, είναι δυνατόν να μην υπάρχουν γυναίκες επίτροποι;
    Και ας μην πει κανείς ότι οι επίτροποι δεν πρέπει να είναι γυναίκες, για να μην αποτελούν "πειρασμό" για τον Ιερέα, ο οποίος θα συνεργάζεται διαρκώς μαζί τους, διότι, αν ισχύει αυτό, θα έπρεπε ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΟΥ ΦΙΛΟΠΤΩΧΟΥ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝΔΡΕΣ!
    Αφήστε που, στην εποχή μας, η απομόνωση των φύλων δεν εξασφαλίζει από τους πειρασμούς... Οι "ΛΟΑΤΚΙ" δεν είναι πάντα εκτός Εκκλησίας... Ο νοών νοείτω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τα πολλά λόγια είναι φτώχια. Ο απόστολος Παύλος δεν επιτρέπει την γυναικεία συμμετοχή στον Ναό. Ούτε να ψάλουν ούτε να διοικούν μπορούν οι γυναίκες.
    Χρόνια ολόκληρα η γυναίκες δεν έψαλαν στον ναό. Τώρα άρχισε η «μόδα» αυτή. Αυτά είναι οικουμενιστικά σε λίγα χρόνια θα μπαίνουν στο ιερό οι γυναίκες και μετά θα μπουν και στην ιερωσύνη. Ας το προσέξουν οι νεωτεριστές μοντέρνοι δεσποτάδες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Στα γυναικεία Μοναστήρια ποιος Ψάλη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Προ χρόνων ποτέ δεν είχα δει γυναίκα στο ψαλτήρι ή στην χορωδία κάποιου ναού τώρα τις βλέπω στην τηλεόραση ως και στον μητροπολιτικό ναό Αθηνών. Αυτό δεν είναι σωστό. Εκκλησιαστική συνήθεια μόνο στα γυναικεία μοναστήρια να ψάλλουν οι γυναίκες. Εδώ ο π. Βασίλειος κάνει αναφορά στον άγιο Παΐσιο το ίδιο έκανε και ο άγιος Νεκτάριος στο μοναστήρι του στην Αίγινα. Χώρια οι γυναικες από τους άνδρες.
    Τώρα την ποσόστωση των γυναικών στην πολιτική την βλέπεις και στην Εκκλησία. Ποτέ δεν γινόταν αυτό στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Αυτό είναι φρούτο των παπικών αυτοί έχουν και γυναίκες να ψάλουν και να διαβάζουν τον Απόστολο. Σε αυτή την κατάντια μας έφερε ο προοδευτισμός της Εκκλησίας. Δεν υπάρχουν Δεσποτάδες με σύνεση και σωφροσύνη στην Σύνοδο να το απαγορεύσουν αυτόν τον νεοτερισμό;
    Χθες έδειχνε η ΕΡΤ την Λειτουργία από την Νίκαια από Μοναστήρι μάλιστα. Υπήρχε κάμερα και μέσα στο ιερό. Αυτά είναι απαράδεκτα για να μην πω άλλη λέξη.
    Πότε υπήρχαν επιτροπίνες προ χρόνων στην Εκκλησία; Ακόμα και αν το λέει ο καταστατικό χάρτης αυτό είναι έξω από τους Κανόνες της Εκκλησίας.
    Με αυτά και με άλλα σύντομα θα μπουν οι γυναίκες και στο άγιο Όρος και μετά θα φωνάζουν αυτού που άφησαν χαλαρά τα λουριά.
    Να επανέλθει η τάξη στην Εκκλησία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Τη γίνετε τής Καθημερνές πού δεν υπάρχουν ψάλτες σέ πάρα πολλούς Ναούς και πρέπει να Λειτουργήσει;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Μπράβο στον πατέρα Βασίλειο, που ορθοτομεί την αλήθεια. Ευχαριστούμε για τις σημαντικότατες παρατηρήσεις του.

    Και μια παρατήρηση: Πού καταντήσαμε ως εκκλησιαστικό σώμα να αναγκάζονται οι ιερείς να υπενθυμίζουν τα αυτονόητα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ευγε για το ψυχωφελικο αρθρο του πατρος Βασιλείου μπακογιαννη !!!!... Δυστυχως αυτο το ..." φαινομενο" των γυναικων-" ψαλτων", ειναι φαινομενο των καιρων μας ,οπου δυστυχως οι γυνσικες και εντος του ιερου ορθοδοξου ναου δεν σεβαιται ( σε ποσοστο πανω απο 20%!!!...), οτι υπαρχει μερος των ανδρων και μερος που καθονται γυναικες.....Γιά το παραπανω θεμα που πολυ εξυπνα και λακωνικα παρεθεσε ο πατηρ Βασιλείος , υπαρχει φυσικα και αποφαση απο την 6 η οικουμενικη συνοδο(8 ος αι.μ.Χ ), που απαγορευει τις γυναικες να ψαλουν στα ψαλτηρια των ιερων ναων( εκτος αν ειναι μοναχες και δεν υπαρχουν ανδρες - λαικοι ψαλτες!!....)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Τή γίνετε μέ τά ακάλυπτα κεφάλια καί τά Ανδρικά κουρέματα τών Γυναικών; Α' Κορινθ,Ια'4-15

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Λίγο αργά λέγονται όλα αυτά....
    Για όσους δεν ξέρετε υπάρχει Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ψαλτριών!
    Κάντε μια αναζήτηση στο Google για αυτό.
    Πολύ κατατοπιστική είναι μια ομιλία της ιδρύτριας Νεκταρίας Καραντζή, εδώ:
    https://www.youtube.com/watch?v=UitreXk8WnM&feature=player_embedded
    Δείτε τη για να καταλάβετε πού έχουμε φθάσει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ για το λινκ. Καταπληκτική ομιλία. Άκρως θεολογική και πνευματική από μια γυναίκα που βρίσκεται στο ψαλτήρι με ευλογία του Οσίου Πορφυρίου Καυσοκαλυβήτη από μικρό παιδί. Να είστε καλά.

      Διαγραφή
    2. Θέλει έρευνα τί είπε ο άγιος Πορφύριος, πώς το είπε και για ποιά ηλικία έδωσε την ευλογία του.

      Διαγραφή
  12. Ο ιεροψαλτης θεωρείται ως υποδιακονος άρα εάν δεχτούμε γυναικεία παρουσία στα αναλογία ανοίγει ο δρόμος και για την ιερωσυνη των γυναικών. Οι ιεροί κανόνες είναι σαφείς όλα τ άλλα είναι εφευρέσεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Απαράδεκτα όλα τα φαινόμενα στην Εκκλησία που έρχονται σε κόντρα με όσα δίδαξε ο θεόπνευστος Απόστολος Παύλος!

    Ο π. Β. Μπακογιάννης στο άρθρο αυτό βοηθά προς επαναφορά στην Εκκλησιαστική Τάξη.

    Έχει όλων των πιστών τα πολλά μπράβο. Δεν μας ενδιαφέρει αν οι εκκοσμικευμένοι δυσαρεστηθούν. Ξυδάκι ας έχουν για εφόδιο.

    Χριστιανός Ορθόδοξος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Το εμπεριστατωμένο αυτό άρθρο, το οποίο είναι κατοχυρωμένο πλήρως, να το λάβουν υπ’ όψη τους οι Άγιοι Αρχιερείς της Εκκλησίας της Ελλάδος, και οι προϊστάμενοι των ενοριακών ιερών ναών, δια να αναλάβουν την ευθύνη τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ευχαριστούμε τον π. Βασίλειο Μπακογίανννη σπουδαίο και καταξιωμένο συγγραφέα που ΤΟΛΜΑ να πει τις αλήθειες που όλοι γνωρίζουν αλλά δεν τολμούν να μιλήσουν.
    "Στώμεν Καλώς..."

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Για τον ανώνυμο 9:14 μ.μ. μπορεί αν λεχθεί και το αρχαιοελληνικό απόφθεγμα
    " Σαρκάζει ο μωρός καν τί μη γελοίον ει ".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Πολλά μπράβο στον ιερωμένο που τολμά με το άρθρο να πει αλήθειες που θεωρούνται από τους ψευτοπροοδευτικούς σαν ανάξιες σημασίας.

    Θα έχει τον μισθό του εν ουρανοίς ή την άφεση αμαρτιών του.

    Ντροπή στον ανώνυμο με το φθηνιάρικο κορϊδευτικό σχόλιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Ο πάτερ που τα λέει όλα αυτά; Σε μια εποχή τρέλλας που τρώνε οι άνθρωποι τις πιο βρωμερές και ανώμαλες αμαρτίες με την κουτάλα;
    Αυτά νομίζονται σαν ξεπερασμένα από τους νεοεποχίτες που βαδίζουν με την λογική του Αντιχρίστου "όλα τα αμαρτωλά είναι αθώα και καλά" και "όλα επιτρέπονται εκτός από το θέλημα του Θεού"!

    Καταλαβαίνετε ότι δεν κακίζω τον συγκεκριμένο πάτερ που τα λέει σωστά όλα αυτά όπως έχει καθήκον να τα πει. Το μόνο που υπογραμμίζω είναι πόσο έχουμε ξεφύγει σαν Έθνος και κόσμος από τον δρόμο του Θεού, δρόμο σεμνότητας και αγνότητας και τάξης. Γι΄ αυτό και πάμε όπως πάμε...

    Αναγνώστης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Πριν απο δυο μηνες περιπου, το Πατριαρχειο κυκλοφορησε εγκυκλιο για να μην χρησιμοποιουν οι ιεροψαλτες ταμπλετ και μηχανικους ισοκρατες μεσα στους ναους.
    Για τις γυναικες ψαλτριες ομως δεν ανεφερε τιποτε.
    Μηπως σιωπηρως, αποδεχεται αυτο το φαινομενο?
    Αν δεν το αποδεχεται, τοτε οπωσδηποτε πρεπει να διευκρινιστη συντομα σε επομενη εγκυκλιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Το άρθρο αυτό πρέπει να τύχει ανάλογης τιμής από όλα τα ορθόδοξα μπλογκς που δεν έχουν βρωμιστεί από το κοσμικό πνεύμα της κατεδάφισης των πάντων.
    Είναι καυτό και επίκαιρο και αντιστέκεται στην εκκοσμίκευση που οργιάζει στις μέρες μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Στο πρόβλημα αυτό οι θέσεις του π. Β. Μ. είναι σωστές και πρέπει να εισακουσθούν προτού γίνει κατεστημένο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Άντρες εισίν οι νομοθετούντες δι' αυτό και κατά των γυναικών η νομοθεσία (Γρηγόριος ο Θεολόγος). Αυτό ως απάντηση σε όλα όσα ανεβάσατε από ανδροκρατούμενες κ εν πολλοίς μισογύνηκες περιόδους. Ευτυχώς πέρασαν ανεπιστρεπτί κ η Εκκλησία εκσυγχρονίζεται. Μόνο κάτι κομπλεξικά απολιθώματα υπάρχουν ακόμα για να θυμίζουν εκείνες τις περιόδους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Σαφέστατη και πατερικά κατοχυρωμένη η θέση την οποία εκφράζει ο αρθρογράφος. Να την λάβουν υπόψη τους αυτοί που διοικούν (κληρικοί και επίτροποι) διότι δεν μπορούν να αυθαιρετούνε ούτε να ακολουθούν τα παπικά κατεστημένα. .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Κατά καιρούς διαβάζω τις φωτισμένες παρεμβάσεις σας επί σπουδαίων θεμάτων. Νιώθω όμως μια απογοήτευση γιατί ενώ πιστεύω ότι είναι σωστά τα όσα λέτε δεν βλέπω να υπάρχει ανταπόκριση από την διοικούσα εκκλησία. Με απελπίζει το να βλέπω τους κατ’ εξοχή αρμόδιος να τους νοιάζουν τα αρχιερατικά συλλείτουργα από πόλη σε πόλη και να μην αναλαμβάνουν την ευθύνη τους. .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Ανώνυμε σημερινέ 6:47 π.μ. η ημιμάθεια είναι χειρότερη της αμάθειας!
    Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος αυτό που λες το είπε για άλλα πράγματα που αδικούν κατάφωρα τη γυναίκα, δεν το είπε για την διαχρονική παράδοση της Εκκλησίας και θεόπνευστες διδασκαλίες του Απόστολου Παύλου.

    Ο κομπλεξισμός βρίσκεται στον ψευτοεκσυγχρονισμό που βλέπει φαντάσματα περι μισογυνισμού στις άγιες αποφάσεις των Αγίων Πατέρων της Εκκλησίας και θέλει να ισοπεδώσει τα πάντα!

    Τον "εκσυγχρονισμό" μπορεί ελεύθερα να τον κάνει ο καθένας στο σπίτι του για τον εαυτό του και όχι στα της Εκκλησίας. Τα της Εκκλησίας τα ρύθμισαν οι Άγιοι Πατέρες μια για πάντα.

    Ορθόδοξος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Η διοίκηση της Εκκλησίας πρέπει να ανταποκριθεί σωστά και πνευματικά, όπως ο π. Β. Μπακογιάννης στο συγκεκριμένο θέμα και όχι να παρασύρεται από την εκκοσμίκευση και τον φεμινισμό για να αρέσει στον κόσμο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Προς τον αμαθή και προπαγανδιστή 6:47 π.μ. που με την τσίπλα στο μάτι άρχισε τις μεταπατερικές σαχλαμάρες.

    Ο λόγος του αγίου Γρηγορίου απευθύνεται σε νομοθεσίες της Πολιτείας που θεωρούσαν μοιχαλίδα την γυναίκα και την τιμωρούσαν αυστηρά και όχι τον μοιχό άνδρα.

    Πριν πεις τις κομπλεξικές απόψεις σου άνοιξε και κανένα βιβλίο και πάψε να προπαγανδίζεις άμυαλα την μεταπατερική αιρετική θεολογία περι δήθεν μισογυνισμού!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Πολύ ωφέλιμο το άρθρο του π. Β. Μπακογιάννη. Τέτοια ωφέλιμα άρθρα θέλουμε που θα μας δείχνουν τον εκκλησιαστικό δρόμο που χάσαμε μέσα στη ζάλη της "Νέας εποχής".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Με τον οφειλόμενο σεβασμό στο ιερό Λειτούργημα του Πανοσιολογιώτατου θέτω στη διάθεση και κρίση του το ακόλουθο. «Ως φοιτητής της Θεολογίας εργαζόμενος στο Τυπογραφείο της «Ζωής», μετείχα στον «Κύκλο» που γινόταν κάθε Τρίτη βράδυ στην ευρύχωρη αίθουσα της Διεκπεραίωσης, με προεστώτες τους αείμνηστους θεολόγους τότε αυτής Ευστάθιο Μπάστα και Δημήτριο Παναγιωτόπουλο. Ένα βράδυ, λοιπόν, το κουτί των αποριών έβγαλε το εξής ερώτημα για θέμα: «Επιτρέπεται φοιτητής της Θεολογίας να χαιρετήσει δια χειραψίας γνωστήν του Δεσποινίδα»; Στο άκουσμα της ερώτησης, οι δυο θεολόγοι σαν να ένιωσαν κάπως ! Προσωπικά δάγκωσα τα χείλη μου, για να μη σκάσω στα γέλια ! Έμπειροι όμως στα τοιαύτα αμφότεροι, αναλογισθέντες ίσως, «Κύριος οίδε τι νοσηρά έβαλε ο ερωτών στο νου του, έριξαν ωσεί «ναι μεν αλλά» κάποια ευλαβή συρματοπλέγματάκια» !
    Νυν, άγων την όγδοη δεκαετία συν τέσσερα-«δεκαετία του θανάτου», κατά φίλο συνάδελφο-προτείνω να διαβάσει αργά και προσευχητικά 1η προς Κορινθίους Επιστολή κεφάλαιο 7ο, όπου ο Απ. Παύλος καλύπτει τέτοια λεπτά θέματα επισημαίνων κάθε τρεις και λίγο. «Τούτο δε λέγω κατά συγγνώμην, ου κατ’ επιταγήν»-σ,6. «Επιταγήν Κυρίου ουκ έχω, γνώμην δε δίδωμι, ως ηλεημένος υπό Κυρίου πιστός είναι»-σ.25, «Νομίζω ουν τούτο καλόν υπάρχειν δια την ενεστώσαν ανάγκην»-σ.28, «Τούτο δε προς το υμών αυτών συμφέρον, ουχ ίνα βρόγχον υμίν επιβάλω, αλλά προς το εύσχημον και ευπάρεδρον τω Κυρίω απερισπάστως»,«Αυτά τα λέω για το δικό σας συμφέρον, όχι για να σας βάλω θηλιά στο λαιμό, αλλά για να κατευθύνετε τη ζωή σας χωρίς περισπασμούς προς εκείνο που ταιριάζει, και είναι αρεστό στον ερχόμενο Κύριο»-σ.35. Γιατί. «’Εκαστος ίδιον έχει χάρισμα εκ Θεού, ο μεν ούτως, ο δε ούτως»-σ.7. Και βέβαια το πιο σπουδαίο, και αφορών όλους ανεξαιρέτως : «Τούτο δε φημί, αδελφοί, ο καιρός συνεσταμένος εστί …»-σ. 29.
    Σε ό,τι αφορά στα σχόλια, αν ήθελε να πάνε προς τα κει, δικαιώμά του και σεβαστό. Προσωπικά βρίσκω να κυριαρχούν τα μεσαιωνικής … νοσταλγίας !
    Αθανάσιος Κοτταδάκης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Το τελευταίο σχόλιο είναι άλλη μια επαλήθευση ότι ο οικουμενισμός και η σταδιακή διάλυση των χριστιανικών ηθών και των εκκλησιαστικών παραδόσεων, πάνε χέρι-χέρι.

    Ο καθένας ας διαλέξει ό,τι θέλει, αλλά ας έχει υπόψη του ότι θα συναντήσει σύντομα -και 100 χρόνια σύντομα είναι- τον Κριτή και Θεό.

    Χριστιανός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Μην χρησιμοποιεί ο Θ.Κοτταδάκης άλλα αντ΄ άλλων χωρία από τη Γραφή για να δικαιολογήσει τα αντι-Γραφικά και αντιπαραδοσιακά και τους μοντερνισμούς των εξωεκκλησιαστικών συνηθειών!.
    Δεν είναι σωστό αυτό που κάνει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Η Ορθοδοξία δεν είχε ποτέ μεσαίωνες.
    Τους μεσαίωνες του είχε η αιρετική παπικο-προτεσταντική Δύση.
    Δεν το έμαθαν αυτό οι φιλοπαπικοί και φιλοοικουμενιστές;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Ακούω, διαβάζω αλλά δεν μελετώ. Μου κέντρισε το ενδιαφέρον το σχόλιο του κ. Κοτταδάκη και περισσότερο το του Αποστόλου Παύλου «Τούτο δε λέγω κατά συγγνώμην, ου κατ’ επιταγήν». Είδα το πόσο επιπόλαια διάβαζα τα εδάφια της Καινής Διαθήκης χωρίς να προσέχω λέξεις και συμβουλές. Αυτό το «ου κατ’ επιταγήν» έως σήμερα κανένας ιεροκήρυκας ή κυκλάρχης δεν μου το είχε επισημάνει. Μάλλον θα πρέπει να διαβάζω την Αγία Γραφή αργά και προσευχητικά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Προς 13 Ιουνίου 2019 - 1:06 π.μ.

    Είχε και η Ορθοδοξία "μεσαίωνες", με διώξεις και εκτοπίσεις αιρετικών, νεστοριανών, μονοφυσιτών κ.λπ. Σίγουρα όχι στο βαθμό και στην έκταση που έλαβαν τα φαινόμενα αυτά στη Δύση, αλλά πάντως υπήρξαν. Αν υπάρχει και σήμερα ακόμα "μεσαίωνας", με άλλη πλέον μορφή, στη Δύση, αυτό ομολογώ ότι είναι κάτι που δεν το έχω υπ' όψη. Γνωρίζω όμως πολύ καλά αν υπάρχει "μεσαίωνας" και "ιερά εξέταση", εν έτει 2019, στην ορθόδοξη (;) Ελλάδα. Όλοι το γνωρίζουμε, είναι κοινό μυστικό. Η παρούσα συζήτηση που πυροδότησε το άρθρο του π. Βασ. Μπακογιάννη είναι απλά μία ακόμα αφορμή για να μας το υπενθυμίσει και πάλι. Μην τυχόν και το ξεχάσουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Θα ήθελαν οι οικουμενιστές και οι παρτάκηδες και οι διάφοροι οπαδοί των ελευθερίων ανήθικων "ηθών" το εδάφιο του Αποστόλου Παύλου «Τούτο δε λέγω κατά συγγνώμην, ου κατ’ επιταγήν», να το παρερμηνεύουν όπως θέλουν και να το κάνουν σημαία για να κάνουν ό,τι τους κατέβει στην κεφάλα τους και ό,τι τους γαργαλίζουν τα πάθη τους!

    Όμως δεν είναι καθόλου έτσι τα πράγματα στην Ορθόδοξη παράδοση μας.
    Το χωρίο το ανέφερε ο Απόστολος Παύλος εκεί όπου επιτρέπεται η επιλογή, όπου είναι αναμάρτητη η επιλογή και σύμφωνη με την παράδοση της Εκκλησίας. Και συγκεκριμένα το χωρίο είναι από το 7ο κεφάλαιο της Α΄ προς Κορινθίους επιστολής του Αποστόλου Παύλου και αναφέρεται στην επιλογή της αγαμίας. Για την αγαμία λοιπόν τα λέει αυτά ο Απόστολος Παύλος και όχι για την κατάλυση κάθε τάξης και κάθε ήθους στην Εκκλησία, όπως θα ήθελε ο εξυπνάκιας ανώνυμος 9:36 πμ. και κάποιοι άλλοι, λίγο ή πολύ.

    Είναι γνωστό όμως σε όλους ότι η αγαμία δεν είναι υποχρεωτική για όλους τους πιστούς. Εκεί είναι ο βρόχος, να επιβάλεις την αγαμία σε όλους υποχρεωτικά. Αυτό το αυτονόητο πλεον για εμάς τους πιστούς, λέει ο Απόστολος Παύλος: ο καθένας μπορεί να επιλέξει μεταξύ αγαμίας ή γάμου.

    Τα υπόλοιπα είναι εκ του πονηρού,... Τα υπόλοιπα είναι για να κάνουν ό,τι λένε οι αηθείς και αναρχικοί στα ήθη καιροί μας...

    Ορθόδοξος Αντιοικουμενιστής

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  36. Ενας νεαρός, ψάλτης ρώτησε τον ιερέα της ενορίας του: "Να πάρω την κοπελιά μου στο ψαλτήρι, και να με βοηθήσει στο ψάλσιμο;". ¨Οταν ο ιερέας του είπε "ὀχι", ο νεαρός
    απάντησε "μεσσαίωνας...!".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. Η Ορθοδοξία δεν είχε μεσαίωνες. Καμμία σχέση δεν έχουν αυτά που συνέβαιναν στον Ορθόδοξο χώρο που ήταν μέσα στις αρμοδιότητες του Κράτους και στους Νόμους του, με αυτά που συνέβαιναν στην αιρετική Δύση.

    Αλλά καταλαβαίνω ότι θα είσαι κανένας οικουμενιστής που θα έχει χάψει κουτόχορτο του οικουμενιστή.

    Αυτά για τον μηδενιστή 11:40 π.μ. που πιθανόν αν δεν είναι κανένας οικουμενιστής, θα είναι άθεος με μίσος στην Ορθοδοξία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. Μεσαίωνα γνώρισε μόνο η παπική Δύση.
    Ας ανοίξουν και κανένα ιστορικό βιβλίο πριν μιλήσουν οι οικουμενιστές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  39. Σχετικά με το ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν έχει περάσει μεσαίωνες. Μπορεί να μην έχει περάσει συνεχόμενους αιώνες αλλά έχει πολλές περιόδους μεσαιωνισμού. Μόνο ένα παράδειγμα θα δώσω. 931-956, πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως ο Θεοφύλακτος, γιός του αυτοκράτορα Ρωμανού Λεκαπηνού, που έγινε πατριάρχης σε ηλικία 15 ετών. Ναι, σε ηλικία 15 ετών. Και μάλιστα χειροτονοθήκε από απεσταλμένους του Πάπα Ρώμης (άσχετα αν δεν είχε γίνει το σχίσμα). Καθ' όλη τη διάρκεια της αρχιερατείας του αδιαφορούσε για τα ιερατικά του καθήκοντα και συντηρούσε στάβλους με άλογα. Το μόνο πάθος του ήταν η ιππασία και το κυνήγι. Μάλιστα, περιγράφεται στην ιστορία σκηνικό όπου παράτησε στην μέση την τέλεση της Θείας Λειτουργίας και εξήλθε από τον Ναό με τα άμφια του, επειδή γεννούσε η αγαπημένη του φοράδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  40. Προς 9:50 μ.μ.
    Φαίνεται δεν ξέρεις τί εννοούμε μεσαίωνα. Μεσαίωνα εννοούμε τρομερά πράγματα που έγιναν στην παπική και προτεσταντική Δύση.
    Καμμία σχέση με τις όποιες παραβάσεις και παραδοξότητες που έγιναν στην Ανατολή.
    Το ότι έγινε ένας πατριάρχης 15 ετών ,δεν είναι καθόλου μεσαιωνισμός με την έννοια που τα λέμε σήμερα. Είναι παράβαση ιερού Κανόνα. Και τίποτα το τραγικό από αυτό που εννούμε με τον όρο μεσαίωνας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  41. Ο αρθρογράφος π. Βασίλειος Μπακογίαννης εκφράζει την Ορθόδοξη άποψη επί του θέματος το οποίο είναι υπαρκτό και πρέπει στο συντομότερο να εκλείψει διότι είναι έξω από την Ορθόδοξη διδασκαλία και την Παράδοση. Όλα τα υπόλοιπα είναι λόγια άνευ περιεχομένου.

    Δυστυχώς το άρθρο αυτό υπήρξε ΚΑΙ προφητικό διότι χθες η ΕΡΤ στην εκπομπή η Αυλή παρουσίασε γυναίκες να ψάλουν και να λέγουν διάφορα. Εις δε εκ των παραβρισκόμενων Δάσκαλος της Βυζαντινής Μουσικής έλεγε ότι στο Αναλόγιο του στο Ναό έχει γυναίκες όπως έχουν και άλλοι.
    Τα όσα είπαν και ειδικά η υπεύθυνη των ψαλτριών τα απέδωσε στην προτροπή προς αυτήν του αγίου Πορφυρίου λέγοντας ότι η πρόταση του αυτή προς την ίδια που την προέτρεψε να ψάλει είναι η σωστή διότι μπορεί ο άγιος να ξεπερνά τον Νόμο και τους Κανόνες αφού ο ίδιος βιώνοντας την αγιότητα εκφράζει την συνείδηση της Εκκλησίας και την διδασκαλία της.
    Κατάντιες χωρίς όρια…..
    Αν δεν αντιμετωπισθεί το θέμα θα έλθουν τα χειρότερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  42. Από τις καλύτερες αναρτήσεις των τελευταίων μηνών είναι το επίκαιρο άρθρο του π. Βασίλειου Μπακογιάννη (αν εξαιρέσουμε τα Πατερικά και των Γερόντων).

    Ορθόδοξος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  43. Ο άγιος Πορφύριος αν ήταν εδώ και μας έλεγε ακριβώς τώρα για την συγκριμένη διάσταση που έχει πάρει το νεοφανές τούτο αντιπαραδοσιακό φαινόμενο, τότε και μόνον τότε θα μπορούσαν να τον χρησιμοποιήσουν.

    Αν τώρα ο άγιος Πορφύριος πριν πολλά χρόνια κάπου ιδιωτικά άφησε ένα μικρό κοριτσάκι να ψάλλει είναι ένα εντελώς άλλο θέμα από την δημιουργία Συλλόγου Ψαλτριών και την παρουσία γυναικών στο αναλόγιο σε επίσημη κιόλας θέση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με συγχωρείτε αλλά υπήρξα κι εγώ μέλος της Χορωδίας που ίδρυσε ο Γέροντας Πορφύριος και σήμερα Άγιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβήτης. Ειμασταν πάνω από 30 κορίτσια και γυναίκες πάνω στο ψαλτήρι της Αγίας Παρασκευής Μαλακάσας με εντολή και ευλογία του ίδιου του Οσίου Πορφυρίου. Η περίπτωση της Νεκταρίας Καραντζή δεν είναι μεμονωμένη. Ο Άγιος προέτρεψε όλα τα πνευματικά του παιδιά γυναίκες και κοριτσια να ανεβαινουν στο ψαλτήρι και μάλιστα στην Ακολουθία. Όλα τα μου τα παιδικά και τα νεανικά χρόνια τα θυμάμαι στο ψαλτήρι της Αγίας Παρασκευής όπως θυμάμαι εκεί και τη Νεκταρία Καραντζή που είναι πλέον γνωστή σήμερα. Και μιλάμε για ενοριακό ναό. Όχι για τη γυναικεία μόνη.

      Διαγραφή
    2. Προς 4:23 μμ
      Η παρουσία της γυναίκας στο Αναλόγιο είναι αντιπαραδοσιακή και αντιεκλησιαστική.
      Τώρα αν σε γυναικεία Μονή στην Μαλακάσα το επέτρεψε μια φορά ο άγιος Πορφύριος δεν γνωρίζω πόσο έγκυρες είναι αυτες οι πληροφορίες.
      Γενικά παρεξηγούνται λόγοι των αγίων και έχουν παραπονεθεί γι' αυτό σύγχρονοι άγιοι Γέροντες.

      Διαγραφή
  44. Αντιπαρέρχομαι το στιγματισμό με τη γνωστή περί «οικουμενισμού» κλπ. καραμέλα. Και, μετά λόγου γνώσεως λέω ευθέως ότι : Όλες αυτές οι βλακώδεις βλακείες των ανώνυμων «υπέρ-ορθόδοξων» σχολιαστών, αποκαλύπτουν ανεπίτρεπτο μισογυνισμό, και παντελή άγνοια της θέσης ισοτιμίας άνδρα και γυναίκας στη Γραφή και την Εκκλησία. Αλλά και μαρτυρούν περίτρανα πόσο πιο μαύρη κι από το Δυτικό Μεσαίωνα είναι η θολούρα του μυαλού τους ! Μόνο την εικόνα της Παναγιάς και των αγίων γυνακών στον Ορθόδοξο Ναό να κοιτάξει κανείς ! Ή-έτσι πρόχειρα-την κεραυνοβόληση-«Και εκ γειναικός τα κρείττω»-του Εικονομάχου αυτοκράτορα Θεόφιλου από την αρχοντοπούλα, και μετά ταύτα Οσία Κασσιανή, να φέρει κανείς στο νου, θα καταλάβει σε τι μεσάνυχτα παραδέρνουν !
    Με το περιστατικό που παρέθεσα και τις παραπομπές στον Απ. Παύλο, θέλησα να επισημάνω πόσο πολύ μεγάλη προσοχή, ιδιαίτερα σήμερα, θέλει η αναφορά σε τόσο λεπτά θέματα, Και τα σχόλια έδειξαν πόσο επικίνδυνο είναι αυτή την εποχή, αδαείς περί αυτά, να αραδιάζουν ό, τι τους κατεβαίνει! Αθανάσιος Κοτταδάκης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  45. Η αιωνόβια και αιώνια Παράδοση της Εκκλησίας είναι σαφής και δεν δέχεται παρερμηνείες αλλά ούτε και αλλαγές.
    Την Παράδοση της Εκκλησίας και στον ορισμό των ανθρώπων που θα είναι στο Ψαλτήρι την καθιέρωσαν οι Άγιοι της Εκκλησίας μας, οι οποίοι σε ουδεμία περίπτωση μπορούμε να τους κατηγορήσουμε για μισογυνισμό! Κάτι τέτοιο θα ήταν βλασφημία και κατα του Αγίου Πνεύματος.

    Γι΄ αυτό και όσοι στηρίζουν την Παράδοση της Εκκλησίας και την Τάξη της ουδόλως μπορεί να κατηγορούνται ότι υποστηρίζουν κάτι το "βλακώδες" και το μισογυνίστικο, αλλά ούτε και είναι αδαείς.

    Το άρθρο του π. Βασίλειου Μπακογιάννη είναι συγκεκριμένο και πηγάζει και από τις διδασκαλίες των αξεπέραστων αγίων της Εκκλησίας μας. Αξεπέραστων από τους κοινούς ανθρώπους που παλεύουν με την αμαρτία.
    Τα υπόλοιπα είναι εσφαλμένες δικές μας ερμηνείες του μυαλού μερικών που ερμηνεύουν άσχετα εδάφια του Αποστόλου Παύλου κατα το πνεύμα της αλλοπρόσαλλης εποχής της κατεδάφισης των πάντων.

    Ειδήμων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  46. Η σκοτεινή σαν πίσσα θολούρα υπάρχει στο μυαλό των "εκσυγχρονιστών" που θέλουν με το στανιό να εφαρμόσουν κοσμικές πρακτικές στον χώρο της Εκκλησίας για πράγματα που έχουν ξεκαθαριστεί από τους αγίους της εδώ και αιώνες και είναι πασίγνωστα!

    Δείγμα αυτής της σκοτεινής θολούρας που υπάρχει στο μυαλό τους είναι και η χρησιμοποίηση άσχετων στίχων από τους Αποστόλους!

    Μεγάλο το κρίμα τους ενώπιον του Θεού και αυτών και αλλά όσων τους σιγοντάρουν και τους κάνουν πλάτες. Τρομακτικός ο λόγος που θα δώσουν!
    Με την Τάξη της Εκκλησίας όπως και με τα Δόγματα, δεν επιτρέπεται να παίζουμε!

    Αντίθετα το κείμενο του π. Β. Μπακογιάννη είναι σαφές με παραπομπές απόλυτα ταιριαστές για το θέμα του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  47. Γιατί εξανίσταται ο Θ. Κοττ.;
    Πότε καταδίκασε τον Οικουμενισμό;
    Πότε χαρακτήρισε τον οικουμενισμό ως παναίρεση;
    Πότε καταδίκασε τους ξέφρενα οικουμενιστικά δρώμενα στον εκκλησιαστικό χώρο;
    Πότε μίλησε για την παπική αίρεση και την προτεσταντική αίρεση;
    Πότε επαίνεσε τους αντιοικουμενιστές;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  48. Η επίκληση της γνωστής φράσης της οσίας Κασσιάνης στον αυτοκράτορα Θεόφιλο δείχνει το πόσο εκτός τόπου και χρόνου είναι το σχόλιο του Θ. Κοττ. και πόσο έχει παρεξηγήσει τα σχόλια των ανθρώπων που σέβονται και ταυτίζονται με την φωτεινή παράδοση της Εκκλησίας!

    Άσχετη παντελώς η φράση της οσίας Κασσιανής. Και αυτό διότι δεν μίλησε κανείς για την γυναίκα ως γυναίκα όπως μίλησε ο αυτοκράτορας Θεόφιλος.
    Το ζήτημα μας εδώ είναι η γυναίκα μέσα στον ιερό Ναό και σύμφωνα με την τάξη της Εκκλησίας.

    Μην επικαλούμαστε παντελώς άσχετα πράγματα και μην παρανοούμε τα λεγόμενα των σχολίων. Καλύτερα να παραδεχθούμε το λάθος, παρά να προσπαθούμε να βγάλουμε από την μύγα ξύγκι και να ταμπουρωθούμε από άσχετες φράσεις άσχετων συζητήσεων!...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  49. Πώς ξέρει ο Θ. Κοτταδάκης ότι είναι αδαείς αυτοί που γράφουν τα σχόλια; Από πού ξέρει τις γνώσεις τους;
    Σκέφθηκε ποτέ την πιθανότητα να γνωρίζουν πολύ καλύτερα από αυτόν τα πράγματα και με σωστότερο λογισμό που συμβαδίζει με τις ι.παραδόσεις της Εκκλησίας μας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  50. Καλόν είναι όταν ένας θεολόγος αρθρώνει δημόσιο λόγο, να προσέχη τις εκφράσεις του και να μήν υβρίζη. Εκφράσεις όπως "βλακώδεις βλακείες", "υπερ-ορθόδοξων σχολιαστών", "αδαείς", κλπ., πρέπει να αποφεύγωνται διότι δεν περιποιούν τιμήν στον συντάκτη. Πέραν αυτού, ενδεχομένως να εμπίπτουν και στην εφάμαρτη κατάσταση της κατακρίσεως.
    Εκτός αυτού, τα σχόλια του θα πρέπει να είναι εντός θέματος. Το θέμα είναι η θέση των γυναικών στο αναλόγιο και η πρακτικη της Εκκλησίας επ' αυτού. Δεν είναι η ισοτιμία ανδρός - γυναικός, ούτε οι εικόνες της Παναγίας και των γυναικών Αγιών μέσα στο ναό ούτε η επιλογή συζύγου του Αυτοκράτορα Θεόφιλου και η Οσία Κασσιανή.
    Αν έχη άποψη για το επιτρεπτόν ή όχι της γυναίκας στο αναλόγιο, εν ώρα Θείας Λατρείας, ας τη γράψη.
    Συγγνώμην για την παρέμβαση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  51. Μην σας πτοούν οι προπηλακισμοί των εγκάθετων του φανατικού εκκλησιαστικού ‘’ρουβικώνα’’ κ. Κοτταδάκη. Είναι μια καλή αφορμή για να αποτυπωθεί η σοβαρή και υπεύθυνη άποψή σας. Μπορεί να μην γράφουν πολλοί από εμάς υπέρ των απόψεών σας. Όμως πολλοί φίλοι σαν και μένα συμπλέουμε με τα όσα καλά, κάθε φορά γράφεται, στον υπέροχο αυτό ιστοχώρο του οποίου είσθε συνεργάτης και σας πάμε. Οι σχολιασμοί σας αξίζουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  52. Το τελευταίο σχόλιο του Κοτταδάκη έχει μόνο αδιανόητες παρανοήσεις των σχολίων των παραδοσιακών πιστών, άσχετο περιστατικό από την ιστορία που δεν έχει σχέση με την ανάρτηση, αλλά και μάταιη προσπάθεια δικαιολόγησης των χωρίων από την Κ. Διαθήκη που ανέφερε στο προηγούμενο σχόλιο.
    Βέβαια έχει και κάποιους άδικους χαρακτηρισμούς για τους διαφωνούντες που καθόλου δεν τον τιμούν.
    Άδειο από κάθε σοβαρό περιεχόμενο. Βλάπτει και μόνον βλάπτει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  53. Το κρέας δεν γίνεται ψάρι όσο και αν το βαπτίσουμε ψάρι.
    Και παραβίαση των παραδόσεων της Εκκλησίας δεν γίνεται να νομιμοποιηθεί εκκλησιαστικά αλλά και ούτε να γίνει δεκτή από τους φύλακες της Εκκλησίας έστω και αν παρουσιάζεται με διάφορα προσχήματα που χτυπάνε στα αυτιά των μοντέρνων ανθρώπων και έρχονται σε συμφωνία με τη νέα εποχή...

    Ιωσήφ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  54. Προς τον 5:13 μ.μ.

    Το να εκφράζει κανείς τις απόψεις του, πόσο μάλλον τις απόψεις που έρχονται σε συμφωνία με τις εκκλησιαστικές παραδόσεις αυτό δεν έχει καμία σχέση ούτε με φανατισμό, ούτε και με "ρουβικώνες"!
    Άλλωστε είναι γνωστό οι "ρουβικώνες" από ποιόν πολιτικό χώρο προέρχονται και πόση ... "αγάπη" και ... "σεβασμό" τρεφουν για το Έθνος, την ορθόδοξη πίστη και τις εκκλησιαστικές παραδόσεις....!

    Γι΄ αυτό στο σπίτι του κρεμασμένου "προοδευτικέ" ανώνυμε, δεν μιλούν για σχοινί!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  55. Η αναφορά του Κοτταδάκη στην εικόνα της Παναγιάς και των αγίων γυνακών στον Ορθόδοξο Ναό, είναι πέταμα της μπάλλας στην εξέδρα!!
    Εκτός συζήτησης και εκτός θέματος.
    Δεν ζήτησε κανείς ούτε καν σαν απλή υπόννοια την αποβολή των εικόνων των αγίων γυναικών από τους Ορθόδοξους Ναούς. Και είναι αυτό διαχρονική παράδοση της Εκκλησίας σεβαστή όπως είναι και ο ορισμός των ανθρώπων που θα ψάλλουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  56. Гια μία ακόμη φορά ο γνωστός και μη εξαιρετέος, υποτίθεται ότι είναι ορθόδοξος θεολόγος κατά τα άλλα..., Αθανάσιος Κοτταδάκης προκαλεί.
    Πολύ σωστά κάποιος σχολιαστής έγραψε ότι βλάπτει. Όντως βλάπτει. Βλάπτει εξακολουθητικά με τα δημοσιεύματά του τις ψυχές των ακροατών του.
    Και ο κ.Κωστόπουλος εξακολουθεί να του παρέχει βήμα για να ερεύγεται "άρρητα ρήματα" από ορθοδόξου πλευράς.
    Θα δώσεις λόγο κε Κωστόπουλε για αυτήν σου τη στάση! Φρικτό λόγο εν ημέρα κρίσεως!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  57. Πάτερ γράφεις τις αλήθειες οι οποίες όμως σήμερα δεν είναι αρεστές από τις γυναίκες. Θυμάμαι τον αγώνα που έκανε η Εκκλησία ενάντια στο παντελόνι. Σήμερα πλέον είναι κάτι το ανεκτό. Έτσι πιστεύω ότι θα γίνει και με τις γυναίκες. Δεν θα ζω αλλά αυτό που έκαναν οι αγγλικανοί θα γίνει και εδώ θα τις δούμε και μέσα στο ιερό έτσι που τα ανέχονται όλα οι δημοκρατικοί μας δεσποτάδες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  58. Αυτοί οι νεοτερισμοί που επικρατούν στον εκκλησιαστικό χώρο δεν θα βγουν σε καλό. Αδιανόητο η γυναίκα να ψάλει στο αναλόγιο ή να μετέχει και αυτή στην χορωδία του αναλογίου. Πρέπει επιτέλους η Διοικούσα Εκκλησία να σταματήσει να είναι ανεύθυνη και η Ιερά Σύνοδος να απαγορεύσει αυτό το νεοφανές. Γιατί οι Μητροπολίτες δεν ακούν την φωνή την τεκμηριωμένη σπουδαίων κληρικών όπως ο π. Βασίλειος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  59. Κατά τον σημερινό εσπερινό στον Άρειο Πάγο για τον Απόστολο Παύλο που χοροστατούσε ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών κ.κ. Ιερώνυμος μετείχαν στην χορωδία και γυναίκες. Τελικά το ψάρι…..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  60. Σύμφωνα με την Παράδοση της Εκκλησίας έγραψε ο π. Βασίλειος Μπακογιάννης το άρθρο. Και του πρέπουν πολλά μπράβο.
    Οι υπόλοιπες μεμονωμένες περιπτώσεις δεν μπορούν να γίνουν κανόνας.

    Χριστιανός

    ΑπάντησηΔιαγραφή