Δευτέρα 8 Ιουλίου 2019

ΖΗΤΩΟΡΘΟΔΟΞΕΣ αυταπάτες - π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος


Η αοριστία της «θεολογικής αιτιολόγησης» διαφόρων πνευματικών θεμάτων με το… «λένε οι Πατέρες», έχει καταντήσει ένα passepartoute στα στόματα των Ορθοδόξων, οι οποίοι πιστεύουν ότι η ασαφής επίκληση της Πατερικής αυθεντίας κατατροπώνει πάντα αντιλέγοντα και αντιδιατιθέμενον!
Μέσα σ’ αυτήν την θρασεία και ανυπόστατη (εφ’ όσον δεν γίνεται συγκεκριμένη, σε πρόσωπο Πατρός και σαφές έργο του, παραπομπή) ψευδεπίγραφη… «απολογητική», ατυχώς συμποσούνται και αυτάρεσκες και ψευδοπαρηγορητικές αυταπάτες μεγαλείου, δόξας, απόλυτης θεολογικής σαφήνειας, και… ζητωορθοδοξίας!
Φανταζόμαστε ότι όλα, και όσα «δικά μας», είναι όχι μόνον τέλεια, άψογα αλλά και μέτρο κρίσεως των πάντων – όλων! Δεν διανοούμαστε το ενδεχόμενο και τα δικά μας θέματα να μην είναι όπως φαίνονται και δείχνουν, αλλά να έχουν κενά και παροράματα!
Τι θέλω να πω;
Στο συνημμένο κείμενο, του σοφού αείμνηστου καθηγητού Π. Ν. Τρεμπέλα, παρουσιάζεται η κίνηση ανανέωσης της Καθολικής Εκκλησίας στη Λειτουργική της ζωή. Επισημαίνονται τα προβλήματα της αποσάθρωσης της Communio Sanctorum (Κοινωνία των Αγίων) και η ατομικιστική (έστω και με ευσεβές περίβλημα!) πρόσληψη του θέματος.
Παρουσιάζονται τα προβλήματα (Λατινική γλώσσα, ιερατική ιδιωτικοποίηση) που γέννησαν το φαινόμενο και καταγράφεται το χάσμα και η απόσταση που υπήρχε ανάμεσα στον κλήρο και τον λαό, αλλά και μεταξύ των λαϊκών Χριστιανών, αφού η σύνολη ατμόσφαιρα είχε γίνει… ατομικιστική ευσεβής πρόσληψη!!
Όταν διαβάζουμε εμείς τέτοια κείμενα, αμέσως, και λόγω της ανασφάλειας εκ της ηθελημένης αυταπάτης τελειότητός μας, αξιολογούμε και φλυαρούμε επιπόλαια, ότι τέτοια θέματα σε μας δεν υπάρχουν. Δηλαδή υλοποιούμε τον λόγο του Χριστού… Και βλέπουμε το κάρφος το «εν τω οφθαλμώ του αδελφού μας», αλλά δεν κατανοούμε (κυριολεκτικά…!!) την δοκό που βρίσκεται στο μάτι μας! Συζητάμε εμπαικτικά για την Λατινική γλώσσα που… χρησιμοποιούσε (!) η Καθολική Εκκλησία, χωρίς να σκεφτόμαστε ότι εμείς… χρησιμοποιούμε (τώρα, όχι στο παρελθόν όπως οι Καθολικοί!) τα αρχαία ελληνικά, μια επίσης νεκρή γλώσσα (καλά μη με κάψετε… πηγαίνετε στην αγορά κα προσπαθήστε να κάνετε συναλλαγές στα αρχαία ελληνικά!!) καθιστώντας την λατρεία μας ακατανόητη θρησκευτικότητα που προσπαθεί να περισωθεί κρεμασμένη σε συναισθήματα ατμοσφαιρικά και εκ της μουσικής επένδυσης!
Είναι μοιραίο σύμπτωμα αυτό που περιγράφεται στο κείμενο. Αφού δεν μπορεί να υπάρξει κοινή και από κοινού πρόσληψη της προσευχής (λόγω της γλώσσας) δύο λύσεις πλέον υπάρχουν:
ή θα καταφύγει κανείς στην ενδοστρέφεια των προσωπικών συναισθημάτων και της κατάνυξης [Τι ωραίος εσπερινός! Πόσο κατανυκτική ακολουθία!! Προσευχήθηκα πολύ στην αγρυπνία...!! Και αν ρωτήσεις τι ωραιότητα είχε ο εσπερινός και τι γέννησε την κατάνυξη, θα… λουστείς ένα ποταμό συναισθηματισμού χωρίς λογική και πρόσληψη]
ή θα φύγει χωρίς την διάθεση να επανέλθει, γιατί έζησε το βίωμα του ξένου και της μοναξιάς μέσα σε ένα ακατανόητο περιβάλλον.
Οι Καθολικοί ήδη πριν γραφεί το κείμενο του καθηγητού Π. Ν. Τρεμπέλα (1949) είχαν αρχίσει να βλέπουν κατάματα τα θέματα και τα προβλήματα της καθημερινότητάς τους της λειτουργικής. Έτσι, αγωνιούσαν, έψαχναν, διάβαζαν και προχωρούσαν. Όταν όμως, όπως εμείς, κουβαλάς αυταπάτες τελειότητος και μεγαλείου, τότε έχεις ένα… τυφλοπάνι που δεν σου επιτρέπει να δεις το αυτονόητο!
Ο έλληνες Ορθόδοξοι δεν κατανοούν, ούτε ελλειπώς και σε σπαράγματα, τα κείμενα της Λατρείας! Η ομοιότητα της προφοράς και οι προτρεπτικές μονολεκτικές εκφράσεις (Σοφία… Ειρήνη… Άνω… Κύριε…) δεν κάνουν την γλώσσα «δική τους», ούτε τρόπο έκφρασης της Λατρείας τους προς τον Χριστό. Πολύ περισσότερο δεν την κάνουν κοινή λατρεία αφού καθένας (στην πλειονότητά τους)… καταλαβαίνει σε διαφορετικό ποσοστό! Από καθόλου μέχρι «απόλυτα»!! Και αυτά θεωρητικά! Αγκυλώσεις όμως εθνικοπατριωτικών δεσμεύσεων, και ιεροποιήσεις αιρετικών αντιλήψεων, που καθιερώνουν την γλωσσική μορφή, κάνοντας τελικώς… μαγικές τις λέξεις, αφού χωρίς τις συγκεκριμένες «δεν ακούει ο Θεός» (έτσι διδάσκει εγγράφως… μέγας γέρων… ίλεως Κύριε!), κάνουν όχι δυσκίνητη, αλλά… ακίνητη την λειτουργική κατάσταση. Οι χριστιανοί σαν φθινοπωρινά φύλλα… πέφτουν από το δέντρο και το κορμί της Εκκλησίας, όμως ποιός τους ξέρει αυτούς που μας λείπουν; Ποιός γνωρίζει αυτούς που δεν έρχονται; Ποιός φροντίζει αυτούς που έκοψαν κάθε σχέση, μη αντέχοντας το… θεολογικό ακατανόητο;
Ήμασταν ποτέ, ο «Οίκος του Πατρός», δηλαδή αδέρφια μεταξύ μας, ώστε να ξέρουμε ποιός λείπει; Είναι ο ιερέας, Πατέρας του σπιτιού, ώστε να καλεί κατ’ όνομα τα παιδιά του; Γίνεται σ’ ένα σπίτι και σ’ ένα τραπέζι οικογένειας να μιλάνε ο καθ’ ένας (πατέρας – παιδιά) διαφορετική γλώσσα; Μέσα σ’ αυτή την Βαβελική σύγχυση, τι καλό μπορεί κανείς να περιμένει;
Και πάνω σ’ όλα αυτά ιεροποιήσεις και θεολογικές υπερβολές κληρικαλισμού, που σπάει το σώμα της μίας Εκκλησίας και εισάγει τάξεις και διαστρωματώσεις βαρύγδουπες και πομπώδεις, θεολογικά διάτρητες και ανυπόστατες. Συγχρόνως μονομερείς υπερτονισμοί και διοικητικές αυθαιρεσίες, που εξαφανίζουν στο ντουλάπι των αζητήτων όχι μόνο τους λαϊκούς πιστούς αλλά και τους πρεσβυτέρους, στήνοντας μια… Επισκοπελιανή Ορθοδοξία, μορμολύκειο και φάντασμα. Όπως γράφει και γέρων σοφός θεολόγος «Φαίνεται πως ο κληρικαλισμός, όσο απομακρύνεται δειλά-δειλά από την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, ψάχνει και βρίσκει στέγη σε άλλους χώρους της Χριστιανοσύνης»! (Ιωάν. Κ. Παπαδόπουλος)
Συζητάμε για συνοδικότητα και… διορίζουμε Επισκόπους! Μιλάμε για… δημοκρατία (!! τέτοιος ξεπεσμός για κληρικούς) και δεν αντέχουμε δεύτερη γνώμη και συμπεριφερόμαστε σαν… μονάρχες του απώτατου παρελθόντος! Θεολογούμε για την ισότητα των μελών της Εκκλησίας και δεν το μπορούμε να έχουν οι Χριστιανοί την διοίκηση των ενοριών τους!!
Και ειδικώς σαν Ορθόδοξοι, παρά τις μεγαλοστομίες μας, κάνουμε πως δεν βλέπουμε, ότι στην Ευχαριστία των Καθολικών ευλογούν τα δώρα ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ, οι επίσκοποι και οι πρεσβύτεροι! Ότι στην χειροτονία ακουμπούν τα χέρια στο κεφάλι των χειροτονουμένων ΟΛΟΙ, οι επίσκοποι και οι πρεσβύτεροι. Εμείς όμως θριαμβολογούμε ανόητα και ανέξοδα (οι πατέρες λένε…) ότι εμείς μόνον είμαστε και κανείς άλλος και δεν φοβόμαστε μήπως μας πει: ΔΕΝ ΣΑΣ ΞΕΡΩ – ΟΥΚ ΟΙΔΑ ΥΜΑΣ.
«Δώσε σε σοφό αφορμή και θα γίνει σοφότερος», λέει ο λόγος του Θεού. Σε μας μένει να αποδείξουμε, αν είμαστε το πρώτο και αν επιθυμούμε το δεύτερο, διαβάζοντας το συνημμένο του καθηγητού Π. Ν. Τρεμπέλα.
π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος


Π. Ν ΤΡΕΜΠΕΛΑΣ
ΑΦΕΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ
Μας φαίνεται, σε μας τουλάχιστον πρόδηλα, σαν ριζοσπαστική και επαναστατική, η Λειτουργική κίνηση της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, η οποία βεβαίως αποτελεί προσπάθειά της, για ανακαίνιση της λατρείας της. Και φυσικά κάτι τέτοιο είναι ορατό σ’ όσους ήταν συνηθισμένοι να βλέπουν μορφές της Ρωμαιοκαθολικής λατρείας, που είχαν επικρατήσει από τον Μεσαίωνα και εντεύθεν.
Συγχρόνως δεν αμφιβάλλουμε και για το ότι οι αρχηγοί αυτής της προσπάθειας έχουν απόλυτα δίκαιο, να αρνούνται σθεναρά τον χαρακτηρισμό ότι είναι νεωτεριστική κίνηση και ότι έχει σχέση με τον Μοντερνισμό, που η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία έχει αποκηρύξει. Κάθε άλλο λοιπόν. Η λειτουργική κίνηση εξελίσσεται μέσα στην Εκκλησία και εμμένει σταθερά στα όρια της αυθεντίας της Εκκλησιαστικής και της παλαιάς λειτουργικής παράδοσης.
Η κίνηση αυτή αναπήδησε από τις σπουδές της Χριστιανικής Αρχαιολογίας, από την εποχή που έδωσε ώθηση σ’ αυτές τις σπουδές το έργο του De Rossi, και από τις έρευνες της εκκλησιαστικής ζωής των πρώτων χριστιανικών αιώνων, και βέβαια υποβοηθήθηκε έμμεσα και από τις σπουδές των έργων των μεγάλων της Εκκλησίας Πατέρων, και φυσικά επιδιώκει να επανασυνδέσει την σημερινή λειτουργική πράξη, με την παλαιά της Εκκλησίας παράδοση, χρησιμοποιώντας αυτούς τους πολύτιμους θησαυρούς της αρχαίας λειτουργικής πράξεως. Όπως ομολογεί και ο προτεστάντης Birnbaum, ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά αυτής της κίνησης είναι: η επάνοδος στην νεότητα της Εκκλησίας, στην παλαιότατη δηλαδή λειτουργική πράξη και το ιδεώδες της λειτουργικής ευσέβειας.
Εκείνη την πρώτη περίοδο της ζωής της Εκκλησίας ο Otto Casel, που συμμετέχει σ’ αυτή την κίνηση, την χαρακτηρίζει σαν την παραδεισιακή εποχή του Χριστιανισμού και εκφράζει ζωηρό πόθο η όλη ζωή των ανθρώπων να αποστολικοποιηθεί! Οι αρχηγοί αυτής λοιπόν της κίνησης, προσβλέποντες και εμμένοντες σε εκείνη την παλαιά λειτουργική παράδοση, αποφεύγουν να χρησιμοποιούν τον όρο κίνηση ή ακριβέστερα κίνημα (Movement) επειδή ακριβώς ο όρος κίνημα, πολλές φορές μπορεί να υποδηλώνει επαναστατική τάση και απόκλιση από την νομιμοφροσύνη.
Ξεκινώντας από μια τέτοια αφετηρία η Λειτουργική κίνηση, έχει κύριο στόχο και επιθυμία να επαναφέρει τους Χριστιανούς στους θησαυρούς που ενυπάρχουν στην Θ. Λειτουργία, ώστε οι πιστοί να ζήσουν ξανά το παλαιό ιδανικό της χριστιανικής λατρείας, βιώνοντάς την σαν την κοινή προσευχή όλης της Εκκλησίας, σαν πράξη όλου του σώματος της Εκκλησίας, στην οποία πράξη όλα τα μέλη λαμβάνουν μέρος και συνεργούν προς επιτέλεσή της.
Οι πιστοί κατά την προσφορά της Θείας Ευχαριστίας πρέπει να έχουν ενεργό συμμετοχή γιατί όλοι είναι ενωμένοι με τον Χριστό, σαν επιμέρους μέλη του σώματος με την Κεφαλή τους και διότι ο ιερέας στο θυσιαστήριο ενεργεί εν ονόματι όλης της Εκκλησίας. Η συμμετοχή που πρέπει να έχει κάθε πιστός στην λατρεία και την Θεία Λειτουργία δεν είναι παθητική παράστασή του απλώς και μετοχή στους καρπούς της λειτουργίας, αλλά ακριβώς και κυρίως, έντονα ενεργητική συλλειτουργία με τον λειτουργό ιερέα και σε συνεργασία με το όλο πλήρωμα των πιστών, που συμπροσφέρουν το Μυστήριο. Και όπως σε ένα πολύκροτο σύγγραμμα της κινήσεως (Die betende kirche) διακηρύττεται: «Η λειτουργία είναι η Θεία Λατρεία, την οποία το μυστικό σώμα του Χριστού, η Εκκλησία, ως κοινωνία ενωμένη με τον Χριστό, προσφέρει στον εν ουρανοίς Πατέρα. Όλες οι τελετές των μυστηρίων και οι ακολουθίες στρέφονται, σαν γύρω από ένα πόλο, πέριξ της Θείας Ευχαριστίας, προβάλλοντας και παρουσιάζοντας το γεγονός που είναι το κέντρο του όλου Χριστιανισμού: το απολυτρωτικό δηλαδή έργο του Χριστού δια του θανάτου και της Αναστάσεώς Του. Έτσι όλες οι προσευχές της Εκκλησίας, αλλά και κάθε μιας ψυχής, γίνονται εξ αυτού προσευχή του Χριστού. Το Πνεύμα του Χριστού, το Άγιο Πνεύμα, ανυψώνει «με ισχυρές πτέρυγες» την προσευχή της Σύναξης των πιστών και της δίνει θεϊκή αξία την οποία αλλοιώτικα δεν θα είχε. Μ’ αυτόν τον τρόπο γίνεται όντως προσευχή στο όνομα του Ιησού (Ιωάν. 16, 23)». Και όπως παρατηρεί ο Casel: Με αυτού του τρόπου, την ενεργό συμμετοχή του λαού στην κοινή λατρεία, γίνεται απολύτως συνειδητή και καταφανής σ’ όλη της την λαμπρότητα η Communio Sanctorum, η Κοινωνία των Αγίων, των πιστών, των μελών τού ενός Σώματος του Χριστού.
Για πλήρη κατανόηση του πνεύματος και των επιδιώξεων της Ρωμαιοκαθολικής Λειτουργικής Κινήσεως, θα πρέπει να έχουμε υπ’ όψιν την λειτουργική μορφή που βρήκε εν χρήσει, η λειτουργική αναγεννητική κίνηση.
Πρωτίστως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η επίσημη και ιερή γλώσσα της λατρείας στην Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία είναι η λατινική, μια παλαιά και από πολλούς αιώνες ήδη νεκρή γλώσσα. Ήταν φυσικά επόμενο, η Ρωμαιοκαθολική Λατρεία και λειτουργία, τελούμενη σε γλώσσα που δεν μιλιόταν και ήταν ακατανόητη στο μέγιστο μέρος της, να είναι δυσπαρακολούθητη από τους πιστούς και ξένη στους πιο πολλούς από αυτούς. Εξ άλλου κατά τον Μεσαίωνα, που δεν είχε εφευρεθεί η τυπογραφία, η προμήθεια των αναγκαίων για την λατρεία χειρογράφων βιβλίων απαιτούσε (όπως παρατηρεί ο Harisson) δαπάνες δυσβάστακτες και γι’ αυτές ακόμα τις ενορίες, αφού οι ακολουθίες ήταν κατανεμημένες σε πολλά βιβλία, τα οποία ήταν δύσκολο να αποκτηθούν. Η τότε κατάσταση ήταν εντελώς διαφορετική από την σημερινή, που με μικρή δαπάνη μπορεί καθένας να προμηθευτεί βιβλία που περιέχουν την όλη λατρεία και να ενημερωθεί όπως ο ιερέας, για το περιεχόμενο και την σημασία των όσων τελούνται στον ναό.
Η λατινική λοιπόν γλώσσα αφ’ ενός και αφ’ ετέρου η δυσκολία απόκτησης των αναγκαίων βιβλίων, έκανε κατά τον Μεσαίωνα αδύνατη την κατάρτιση εκκλησιάσματος διδαγμένου την πίστη και το οποίο να έχει επίγνωση και πλήρη κατανόηση της κοινής στον ναό λατρείας και να συμμετέχει σ’ αυτήν.
Από την άλλη, η ευσέβεια κάποιων ιερέων που προσπάθησαν να τελούν κάθε μέρα την Λειτουργία και κάποιες φορές να λειτουργούν μόνοι τους παντελώς, διευκόλυνε την επικράτηση των λεγομένων μυστικών ή με χαμηλή φωνή τελούμενων λειτουργιών, πράγμα εντελώς άγνωστο στην Ανατολική Εκκλησία, ενώ στην Δυτική Εκκλησία έγιναν (παρά την καλούμενη Υψηλή ή Ψαλτή Λειτουργία) μόνιμο και αναγνωρισμένο καθεστώς. Αυτές ήταν οι συνήθως το πρωί, στην αρχή μη εορτάσιμης ημέρας, τελούμενες λειτουργίες, στις οποίες λόγω της συντομίας τους, διευκολύνοντο και οι άνθρωποι που πήγαιναν στις δουλειές τους, να περνούν από τον ναό και να παρευρίσκονται για κάποια – λίγα λεπτά της ώρας που διέθεταν, στην τέλεση της Λειτουργίας.
Οι… μυστικές αυτές λειτουργίες έγιναν, συν τω χρόνω, αγαπητές στον θρησκεύοντα λαό, όχι μόνον λόγω της συντομίας, αλλά και γιατί έδιναν την δυνατότητα στους παρευρισκομένους πιστούς, να αυτοσυγκεντρωθούν χωριστά και με αφοσίωση, χρησιμοποιώντας προσευχές αυτοσχέδιες και δικές τους στην γλώσσα τους (!) ο καθένας, με τις οποίες (προσευχές) αντικαθιστούσε τις ακατανόητες λατινικές ευχές της λειτουργίας, προσφέροντας έτσι κατ’ ιδίαν προσωπική λατρεία στον Κύριο!!
Ο Dix παραθέτει στο έργο του, τεμάχια από χειρόγραφα του ΙΕ’ αιώνα, στα οποία βρίσκει κανείς οδηγίες και ευχές στην εν χρήσει γλώσσα, τις οποίες (ευχές) θα έπρεπε να διαβάζουν ατομικά σε ωρισμένες στιγμές της Λειτουργίας, αυτοί δηλαδή που παρακολουθούσαν αυτές τις μυστικές μικρές πρωινές λειτουργίες!
Έτσι σε κάποιο από αυτά διαβάζουμε:
«Κατά την προσκομιδή όταν ο ιερέας υψώνει προσφέροντας το ποτήριο, Συ να μελετάς πώς ο Κύριος και Σωτήρας όλης της ανθρωπότητας, εκουσίως πρόσφερε τον εαυτό Του στον Πατέρα Του ως θυσία και προσφορά για την απολύτρωση του ανθρώπου. Τότε να προσφέρεις και συ σ’ Αυτόν τον εαυτό σου, το σώμα σου και την ψυχή σου, τα οποία εξαγόρασε με τίμημα τόσο πολύ μεγάλο… κλπ».
Αυτού του τρόπου η εξέλιξη της λατρείας τής προσέδωσε και καινούργια έννοια, όπως παρατηρεί ο Dix. «Η παλαιά από όλο το σώμα προσφερόμενη λατρεία, μετέπεσε σε απλή συγκέντρωση για υποκειμενική αφοσίωση καθ’ ενός επί μέρους χριστιανού και απομόνωσή του στη δική του σκέψη. Αυτή, η κατ’ ιδίαν και σε προσωπική περισυλλογή, λατρευτική πράξη, άρχισε να φαίνεται στους θρησκεύοντες ως καλύτερη και σπουδαιότερη από την κοινή και εκ μέρους όλου του σώματος των χριστιανών προσφερόμενη, δηλαδή την λατρεία την "ἐν ἑνί στόματι καί μιά καρδίᾳ" από τους δοξάζοντες "τό πάντιμον καί μεγαλοπρεπές ὄνομα τοῦ Κυρίου".
Και ενώ άλλοτε και απ’ αρχής γινόταν λόγος για την Θ. Ευχαριστία που ετελείτο από όλη την Εκκλησία και χρησιμοποιούνταν για την περιγραφή του γεγονότος της συνάξεως των πιστών οι όροι "ποιεῖν εὐχαριστίαν", "τελεῖν τά μυστήρια", "ποιεῖν προσφοράν", στην συνέχεια το λειτουργικό μέρος στο οποίο μετείχαν οι λαϊκοί, κατά την ομαδική λατρεία της Εκκλησίας, από το να "τελούν και να κάνουν" περιορίσθηκε στο "να βλέπουν μόνον και να ακούνε" την Ευχαριστία. Στην συνέχεια κατέληξε να είναι σε περισυλλογή, να σκέφτονται τα τελούμενα και να συναισθάνονται! Κατάντησε μάλιστα να νομίζουν ότι το να τα βλέπουν όλα (στο τελετουργικό) και να τα ακούνε όλα (στο μουσικό μέρος) είναι εμπόδιο στην περισυλλογή, στην προσευχή και στην κατάνυξη.
Και έτσι δημιουργήθηκε χάσμα και απόσταση ανάμεσα στον λειτουργό και σ’ όσους άκουγαν τη λειτουργία πιστούς. Ο ιερέας ήταν ο μόνος δραστηριοποιούμενος και οι πιστοί είχαν καταντήσει παθητικά όργανα. Και εκτός τούτου, και μεταξύ τους οι πιστοί απομονώθηκαν, αφού η λατρεία στον ναό από κοινή πράξη και εκ συμφώνου ενέργεια, μεταβλήθηκε σε κατ’ ιδίαν προσευχή καθ’ ενός απομονωμένου πιστού».
Π. Ν. Τρεμπέλας
περιοδ. Εκκλησία, τεύχ. 4, 15 Φεβ. 1949

Πηγή: Ενοριακό  info    

32 σχόλια:

  1. Θρασεία είναι η απερίσκεπτη επιχείρηση ανανεωτισμού στην Ορθοδοξία κατα τ΄ απομίμηση του αντίστοιχου τωβ αιρετικών Παπικών!

    Τίποτε άλλο.

    Αντιαιρετικός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Φοβάμαι πώς πολλοί Πατέρες θα ονομάζοντας σήμερα "Ζητωορθόδοξοι" (άκου όρο!) από τους ανανεωτές της Παράδοσης και ανθρώπους που συμπλέουν με στοιχεία αντίθετα με την Ορθοδοξία (π.χ. φιλογιανναρισμός).

    Αυξέντιος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δεν έχουν άδικο οι σχολιαστές. Λένε ορισμένοι σήμερα για φανατικούς και ζητωορθόδοξους απερίσκεπτα.
    Σκεφθήκαμε ποτέ πόσοι θα έλεγαν τα ίδια και για τους Πατέρες αν ζούσαν στις εποχές τους;
    Το σκεφθήκαμε καθόλου;
    Ερώτηση προς προβληματισμό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αγαπητέ ιστολογε τζάμπα τα κείμενα αυτά. Εμείς δεν αλλάζουμε με τίποτα...ηδονιζομαστε στην ασφάλεια της παλαιολιθικής εποχής.
    Ιφ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. "Πρωτίστως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η επίσημη και ιερή γλώσσα της λατρείας στην Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία είναι η λατινική, μια παλαιά και από πολλούς αιώνες ήδη νεκρή γλώσσα." (ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΤΡΕΜΠΕΛΑ)

    Πρώτα-πρώτα ο Παπισμός δεν πρέπει να ονομάζεται Εκκλησία.

    Μετά, αυτό είναι υπερ των ανθρώπων που είναι σε αντίθεση με τον ανανεωτισμό. Και αυτό γιατί στην Ελλάδα η αρχαϊζουσα γλώσσα της Θ. λατρείας δεν είναι καθόλου μα καθόλου νεκρή γλώσσα, αλλά απλά έχει κάποιες παραλλαγές που εύκολα κανείς τις μαθαίνει, ΕΑΝ ΘΕΛΕΙ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Γνωστός/στή φιλογιανναριστής/στρια ο/η Ιφ 9 Ιουλίου 2019 - 5:15 μ.μ.
    με αντιπαραδοσιακές και ανορθόδοξες απόψεις. Φιλοοικουμενιστής/στρια ίσως. Και σε άλλη ανάρτηση μιλούσε ανορθόδοξα και φιλογιανναριστικά.

    Σε παλαιολιθική εποχή ζουν άνθρωποι σαν και του λόγου σου που δεν καταλαβαίνουν από την ΠΑΝΤΟΤΙΝΗ ΝΕΟΤΗΤΑ της Παραδόσης της Εκκλησίας που ηδονίζονται να γκρεμίζουν ό,τι Άγιο υπάρχει στην Εκκλησία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. .....αξια εχει να αγορασουμε ενα εγχειριδιο προς κατανοηση της Θ.Λειτουργιας της Ορθοδοξου Εκκλησιας.Δεν γνωριζω ολους αυτους που εγραψαν κ αν εγραψαν με συγκεχυμενο λογο ,σε εφημεριδες κλπ,εγω γνωριζω τι λεγει ο λειτουργος πριν διαβασει το ιερο Ευαγγελιο''Ελλαμψον εν ταις καρδιαις ημων,Φιλανθρωπε Δεσποτα,το της σης θεογνωσιας ακηρατον φως...'' κ θυμιαζει ο Λειτουργος το ιερο,τις εικονες κ τον λαο....
    Απο εκει κ εκει αναλογως την πιστη κ τη Ζωη,οι πιστοι Ζουντην ενοτητα της πιστεως κ την κοινωνια Του Αγιου Πνευματος.
    Οσοι δεν ειναι μελη της Ορθ.Εκκλησιας,δεν γεννηθηκαν εν Χριστω κ δεν μπορουν να μετεχουν στ Ζωη αφου δεν μετεχουν στην Αληθεια .Και οσοι δεν μετεχουν στην αληθεια,αδυνατουν να μετεχουν στην ενοτητα της πιστεως κ στην κοινωνια Του Αγιου Πνευματος.
    Παντοτε ομως υπηρχαν κ οι κατηχουμενοι,αυτοι δηλαδη που δεχονται την πιστη την Ορθοδοξη κ το βλεπουμε περιτρανα στις εξωτερικες ιεραποστολες...
    Υπαρχουν κ σχετικες δεησεις γι'αυτους γι'αυτο κ ο Λειτουργος θα τολμουσαμε να πουμε ''ξεσηκωνει το λαο '' για τις ευχες υπερ των κατηχουμενωνπαρ'ολο που δεν ανηκουν α κ ο μ α στο σωμα Του Χριστου,ετσι ωστε να ενσωματωθουν Με την αγια,καθολικη κ αποστολικη εκκλησια...οταν πρεπει.
    Πεφτουμε στα ποδια Του Χριστου με την ευχη των πιστων,,,,,ζητωντας προκοπη βιου κ πιστεως κ συνεσεως πνευματικης.Η αξια του "'αμην''του Λαου,που ειναι αδελφικη συμπαρασταση στον αγωνα κ στην αγωνια του Λειτουργου.Εκλιπαρουμε τον Χριστο να μας καθαρισει απο παντος μολυσμου σαρκος κ πνευματος...ο χερουβικος υμνος,τι να μας πουν οι αλλοι;;;;οτι μια ποιμνη γεγονεν αγγελων κ ανθρωπων;;;;
    Να πουμε τι το ''Αξιον και δικαιον σε υμνειν,σε ευλογειν.'''..κλπ;;;
    Η θυσια αυτη δεν ειναι εικονα θυσιας,αλλα θυσια αληθινη ,ειναι παρον το Π ν ε υ μ α !!!
    ''Και καταπεμψον το Πνευμα σου Το Αγιον εφ'ημας...κλπωστε γενεσθαι τοις μεταλαμβανουσιν εις νηψιν ψυχης,εις αφεσιν αμαρτιων,εις κοινωνιαν του αγιου πνευματος.''
    ''Ετι προσφερομεν σοι την λογικην ταυτην λατρειαν,υπερ των εν πιστει αναπαυσαμενων Προπατορων,Πατερων,Πατριαρχων,Προφητων,Αποστολων,Κηρυκων,Ευαγγελιστων,Μαρτυρων,Ομολογητων,Εγκρατευτων κ παντος πνευματος δ ι κ α ι ο υ ε ν π ι σ τ ε ι τετελειωμενου'',,,,,,επειδη συνεπαθαν Με τον Χριστο κ τωρα συν-δοξαζονται...τι αλλο να πουμε να μιλησουμε για το ''εξαιρετως της Παναγιας αχραντου,υπερ-ευλογημενης,ενδοξουδεσποινης ημων Θεοτοκου κ αειπαρθενου Μαριας,,,,οπως της
    Α ξ ι ζ ε ι δηλαδη;;;
    Μηπως η λογικη αυτη λατρεια σε καθε Θ.Λειτουργια δεν προσφερεται υπερ της οικουμενης,υπερ της αγιας καθολικης κ αποστολικης Ε κ κ λ η σ ι α ς ;;;;Δεν προσφερεται υπερ των αρχοντων και των εν αναγκαις οντων και υπερ των εν ευσεβεια διαγοντων;;;
    Τι να γινουμε δηλαδη,θα ειμαστε μια ζωη οι αδιαφοροι χριστιανοι,δεσμιοι των παθων κ των επιθυμιων μας ,να πραττει η Εκκλησια κατα την πλανη μας κ οχι οπως εχουν με ταξη κ εν αγιω Πνευματι θεσπισει οι αγιοι -μας Πατερες;;;
    Υπαρχουν λεπτομερειες κ λιγα ειπαμε,μα χρειαζεται να καταλαβαινουμε τι εστι Ορθοδοξη Εκκλησια....η Μια,Αγια,Καθολικη κ Αποστολικη Εκκλησια που σωζει...
    Τι δεν καταλαβαινουμε λοιπον;;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Το σχόλιο του π.Αντ. Ρωμαίου το αφιερώνω στους αντιγιανναριστες.
    Ιφ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Διάβασα μονορούφι και τα δυο σας γραπτά. Και θα τα προσυπέγραφα με τα δυο μου χέρια στο τετράγωνο, ιδιαίτερα για την οξεία στηλίτευση εκείνης της αοριστίας, «λένε οι Πατέρες», και τα παραπλήσια αυτής. Αλλά είπα μέσα μου, «περίμενε και θα δεις που θα φάει γερό ξύλο από την απρόσωπη ανωνυμία των "πιο ίσων από τους άλλους ορθόδοξους" αυτός ο παπάς. Συγκρατήσου, λοιπόν, γνωστός οικουμενιστής εσύ και άλλα πιο ωμά, μη και κάνεις αντί καλού ζημιά …» Όπερ και εγένετο. «Πριν αλέκτορα φωνήσαι τρις», άρχισαν τα γνωστά κινούμενα του «γλυφού νερού», τα και εκτρέποντα ελαφρά τη καρδία δυστυχώς τη σοβαρή συζήτηση αλλαχού … Εν πάση περιπτώσει επειδή ευλογήθηκα να έχω Καθηγητή στην Κατηχητική, Ομιλητική και επί του προκειμένου στη Λειτουργική-2ο,3ο,4ο έτος-στη Θεολογική Αθηνών τον αείμνηστο Π. Ν. Τρεμπέλα, τον και από πάσης απόψεως θεολογικό κολοσσό, επιφυλάσσομαι να πω κάποια σχετικά εν καιρώ. Αθανάσιος Κοτταδάκης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Να αγιασει το χερι του π.Θεοδοσιου,αξιο τεκνο του μακαριστου Μελετιου πρεβεζης!!!! Αναστασιε ασε τους ταλιμπαν παπαΣαραντικους,και καθε ειδους μονολιθικους και προς τον αποτιχισμο οδευοντες να λενε!!!! Απο αλλου το περιμεναν και απο αλλου τους ηρθε η κεραμυδα! Ενωση με τον παπα περιμεναν και ο Βαρθολομαιος εκανε σχισμα τελικα. Που ειναι ο παπα Σαραντης και οι ομιοι του super ορθοδοξοι να αντιδρασουν; Κανουν τις παπιες τελικα!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Καλά τα έψαλλε ο 7:48 μ.μ. στον γιανναρικό Ιφ. των 5:15 μ.μ.
    Την άλλη φορά στήριζε τον Γιανναρά και τις θεωρίες του σαν κάτι αθώο!!.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Να αγιάσει το χέρι σου για όσα έγραψες Ιφ. και ο Ιστολόγος καλά κάνει και τα δημοσιεύει αυτά τα αφυπνιστικά θεολογικά κείμενα μήπως και ανοίξουν τα μάτια όσων κοιμούνται.
    Από τον Κοτταδάκη περιμένω να μας γράψει αυτά που υποσχέθηκε γιατί και αυτός τολμά να πει αλήθειες και να βάλει στην θέση τους όσους θέλουν να πλέουν σε λιμνάζοντα νερά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ο ταλιμπάν ανώνυμος 11:55 μ.μ. του ανανεωτισμού και του οικουμενισμού θα κάνει καλά αν δει την πραγματικότητα που είναι ο ταλιμπανικός οικουμενισμός και ανανεωτισμός ο δικός του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ο ανώνυμος 1:45 π.μ. θα είναι φαίνεται κανένας οικουμενιστής που δεν του καίγεται καρφί για τις αιρετικές απόψεις των οικουμενιστών και γιανναριστών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Το πρόσεξε κανείς το σχόλιο του 5:19 μ.μ.;
    Έχει επιχείρημα μέσα από το κείμενο του καθηγητή Π. Τρεμπέλα που δημοσιεύετε.
    Και έχει επιχειρήματα κατά των μοντερνιστών.
    Αρκεί να ξεβουλώσουν τα ώτα τους οι μοντερνιστές...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Οχι λιμναζοντα νερα.... Βουρκοι εκπεμποντες λοιμωδεις νοσους!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Ο ταλιμπανορθοδοξος ψευτοπαραδοσιακος μουτζαχεντιν να αφησει κατα μερος τις γενικολογιες περι οικουμενισμου κ νεοτερισμου και να απαντησει για το σχισμα βαρθολομαιου στην ουκρανια!! Καλα γραφει ο 11:55 μμ τελικα αντι να ενωθουμε με τον αιρεσιαρχη παπα αποκτησαμε δικομας παπα στην ορθοδοξια!! Που νομιζει οτι ειναι υπερανω εκκλησιαστικης δικαιοδοσιας λες και ολη η οροδοξη εκκλησια ειναι τσιφλικι του. Παπας ρωμης γιοκ... Παπας ορθοδοξιας τωρα σε νεα εκδοση... Κυριε ελεησον

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Διαβάστε και μετά πείτε. Πολλοί εδώ δεν διαβάζουν και κατακρίνουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Να αφήσουν τα αφοριστικά οι μόνιμοι αντιδραστικοί και να απαντήσουν στα όσα λέει ο π. Θεοδόσιο και στην αναφορά του Καθηγητή Τρεμπέλα. Μας ζαλίζουν με τον αρνητισμό τους χωρίς υπόβαθρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Μερικοι Κληρικοι ( και λαικοι θεολογοι) δινουν την εντυπωση οτι εχουν μετανοιωσει που εγιναν Κληρικοι ( και θεολογοι).
    Δεν τους αρεσει αυτο, δεν τους αρεσει εκεινο, δεν τους αρεσει το αλλο.
    Ανακαλυπτουν συνεχως λαθη και ατελειες στην Παραδοση της Εκκλησιας ενω συγχρονως εκθειαζουν πρακτικες των ετεροδοξων.
    Ο Ορθοδοξος πιστος οφειλει να ενσωματωση τον εαυτο του στην Παραδοση, οχι να στεκεται " υπερανω" και να βλεπη την Παραδοση με κριτικη και ανατρεπτικη διαθεση.
    Η Παραδοση δημιουργηθηκε σε διαρκεια 20 αιωνων ενω αυτος υπαρχει οσα χρονια ειναι η ηλικια του.
    Αν θεωρει καλυτερες αλλες παραδοσεις ας τις ακολουθηση.
    Το εχει πει ο Οσιος Παισιος για τον Αθηναγορα εξ αλλου. Αφησε την Ορθοδοξια και αγαπησε αλλη γυναικα.
    Ομως, οποιος αγαπησε αλλη γυναικα, ας μην προσπαθη να μας πειση να κανουμε κι εμεις το ιδιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Βλέποντας, την δημοσίευση αφυπνιστικών θεολογικών κειμένων, στο ιστολόγιο Αναστάσιος, και την πολεμική την οποία ελάχιστοι εγκάθετοι κάνουν, οφείλω να ευχαριστήσω, τον αξιότιμο κ. Κωστόπουλο που μας ενημερώνει πολλές φορές με την δημοσίευση αξιόλογων άρθρων, τα οποία δεν είχαμε διαβάσει.
    Ιερεύς Σπυρίδων Νικολακόπουλος
    Αθήνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Χωρίς υπόβαθρο είναι ο αρνητισμός των ταλιμπανο-μοντερνιστών που δεν έχουν να πουν μια λέξη σοβαρά παρά βρισιές κατα των Ορθοδόξων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Ο σχολιαστής 9 Ιουλίου 2019 - 5:19 μ.μ. μίλησε με επιχείρημα. Είναι το μόνο επιχείρημα που ακούσαμε.
    Αντίθετα οι αφοριστικά αντιδραστικοί ανώνυμοι ψευτοορθόδοξοι δεν έχουν να πουν τίποτα παρά βρισιές κατα των ορθοδόξων που δεν δέχονται εκπτώσεις στις σωστότατες εκκλησιαστικές παραδόσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Ο καθηγητής Π. Τρεμπέλας αν ζούσε σήμερα θα έλεγε αυτά που λένε οι ορθόδοξοι ανώνυμοι που βρίζονται. Ο Τρεμπέλας ήταν παραδοσιακός.
    Και το σχόλιο 9 Ιουλίου 2019 - 5:19 μ.μ. βοηθάει να καταλάβουμε το αληθινό νόημα των γραφομένων από τον αξέχαστο Τρεμπέλα.

    Δεν είναι τυχαίο ότι ήταν ηγετικό στέλεχος Ορθόδοξων Οργανώσεων που μόνο τις ακούνε ορισμένοι μανιασμένοι μοντερνιστές και οικουμενιστές που πλέουν μέσα στους Βούρκους και εκπέμπουν λοιμωδεις νοσους και αρχίζουν τα διάφορα άδικα και κακεντρεχή "κοσμητικά" επίθετα δλδ βρισιές, εναντιον τους...


    Ελληνορωμηός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Όταν πιάνει στο στόμα του τον αντιοικουμενιστή Θεολόγο-Φιλόλογο αρχιμανδρίτη Σαράντη Σαράντο με πλήθος πνευματικά παιδιά, ο ταλιμπάν του νεωτερισμού και οικουμενισμού ανώνυμος 9 Ιουλίου 2019 - 11:55 μ.μ. καλό είναι να πλένει το στόμα του με πολλά σαπούνια!!
    Σαν πολύ θράσος πήρε να μιλάει με τέτοιο αγενέστατο τρόπο για τον λευκασμένο παραδοσιακό κληρικό μας!

    Ελληνορωμηός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Λίγα λόγια για τους ανθρώπους σαν τον π. Σαράντη Σαράντο που βαστάζουν στους ώμους τους τον αγώνα για την Πίστη μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. π. Σπυρίδωνα 5:08 μ.μ. (είστε πραγματικός ή χρησιμοποιείτε ξένο όνομα;) δεν είναι εγκάθετοι αυτοί που εκφράζουν τις αντιρρήσεις τους. Θα έπρεπε να τους ευγνωμονείτε αντί να τους ονομάζετε "εγκάθετους". Άκου εκεί λέξη!..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Ένα άρθρο που υπογράφουν 13 κληρικοί και θα βοηθήσει τους ανανεωτές που θέλουν να καταλάβουν να βάλουν περισσότερο μυαλό.

    ΠΕΡΙ των μεταφράσεων των λειτουργικών κειμένων
    http://www.orthodoxia-ellhnismos.gr/2009/12/blog-post_5784.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Ο λευκασμενος και παραδοσιακος πατερας σας παπα Σαραντης μαλλον δεν ξερει τι ειναι η αξιοπρεπεια και οι ιεροι κανονες οταν δεχτηκε με ανοιχτες αγκαλιες και δουλικω τω τροπω τον αντικανονικο και ανηθικο παντελεημωνα μπεζενιτη δεσποτη κηφησιάς και προδωσε τον πατερα του που τον χειροτονησε τον κανονικο και νομιμο Μητροπολιτη Αττικης και Μεγαριδος Ιερομαρτυρα Νικοδημο! Ουτε στην κηδεια του δεν τολμησε να παει ( 11 δεσποταδες πηγαν με ευλογια της συνοδου στον κατα τα αλλα <> Αγιο Νικοδημο στην εξοδιο ακολουθια). Και επειτα μιλαει για τον οικουμενισμο και αλλα τοιαυτα.θαυμαστε ηθος ορθοδοξου κληρικου. Θεσσαλονικευς π.Γ.Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Η εύκολη και βιαστική απορρίψη ενός λευκασμένου κληρικού με μεγάλη προσφορά και αντιοικουμενιστικό αγώνα σαν τον π. Σαράντη επειδή δέχθηκε την απόφαση της Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδας δεν είναι σωστή και δίκαιη.

    Στην Εκκλησία τιμώνται ως άγιοι και άγιοι άνθρωποι που αδίκησαν αγίους, αλλά δεν το έκαναν από κακία και εν γνώσει τους.
    Για όσους γνωρίζουν εκκλ. ιστορία είναι γνωστά τα ονόματα και δεν χρειάζεται να τα αναφέρω.

    Μπορεί ο π. Σαράντης να μην έπραξε ηρωικά για το συγκεκριμένο θέμα, αλλά δεν έπραξε και από κακία. Και η προσφορά του σε πολλούς τομείς της Εκκλησίας είναι ανεπανάληπτη και απλησίαστη για τους πολλούς κληρικούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Ο διαχειριστής να βάλει αρκετές αναρτήσεις με άρθρα του π. Σαράντη για να καταλάβουν την σημασία του, οι άνθρωποι που τον υποτιμούν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Νομίζω κανένας δεν μπορεί να μην αναγνωρίσει τα θετικά ενός ανθρώπου και δή ιερέως διακονούντος το μυστήριο της μετανοίας με μεγάλο αριθμό προσερχομένων. Όμως δεν μπορεί και να διεκδικεί ή ο ίδιος ή οι περί αυτόν αυθεντία επί παντός επιστητού. Μάλλον δε, πρέπει να αμφισβήτει τον εαυτό του και να είναι ανοικτός σε κάθε είδους κριτική. Ο Άγιος Πορφύριος όταν εξέφραζε μια γνώμη η οποία ενδεχομένως να έμπαζε, έλεγε: παιδί μου αυτο δεν είναι του Αγίου Πνεύματος αλλα του Πορφύριου. Επομένως θα ήταν ωφέλιμο να μην στηριζόμαστε σε μια διακονία ενος ποιμένα και να τον ανάγουμε σε μεγα γέροντα ή Άγιο, κατανοώντας και αποδεχόμενοι οτι κάνει λάθη και ενδεχομένως σοβαρά και επιζήμια. Το δικό μας μέλλημα να είναι η προσευχή να κατανοεί ο καθένας τα λάθη του και να τα διορθώνει. Επίσης καμία σύνοδος δεν είναι πάνω από τους ιερούς κανόνες, και όταν αυτή τους καταπατά πρέπει να δέχεται αντίδραση και δρημεία κριτική και όχι υπακοή στην αντικανονικότητα όπως ελέχθη παραπάνω. Τέλος, ο ηρωισμός πρέπει να είναι ίδιον του κληρικού, και εάν τέλος πάντων δεν υπάρξει, μια δημόσια συγγνώμη και αναγνώριση του λάθους δεν βλάπτει. Όλως ευστόχως......

    ΑπάντησηΔιαγραφή