ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙΝΗΣ
ΔΙΑΘΗΚΗΣ - ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΔΙΑΙΡΕΣΗ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ
ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ
Από
την ευδιάκριτης παρρησίας και ειλικρινούς ορθόδοξης αυτοκριτικής ανάρτηση του
Αρχιμανδρίτη Θεοδοσίου Μαρτζούχου -«Βρήκατε ένα Ευαγγέλιο …» της 12.7.2019- επιλέγω
τις ακόλουθες δυο διατυπώσεις-αναφορές σε δύο πολύ ενδιαφέροντα και πολύ
επίκαιρα θέματα : α/ «Πρέπει να ομολογήσουμε με ειλικρίνεια
μετάνοιας -έντονα στοιχεία και υπογράμμιση δική μου- ότι εμείς οι
ορθόδοξοι δεν είμαστε δα και ‘φανατικοί’(!) μελετητές του Ευαγγελίου», και, β/
«Όλοι είμαστε ένοχοι και μέτοχοι του σκανδάλου της Χριστιανικής διαιρέσεως» -πάλι
δικά μου τα έντονα στοιχεία και η υπογράμμιση. Τις προσυπογράφω με τα δυο μου χέρια
στο τετράγωνο, και, προεκτείνω με τον ανωτέρω τίτλο, πιο πολύ για τους
καλοπροαίρετους και συνετούς, αντλώντας και από γραπτά όχι τυχαίων
υπογραφών.
α/ «Πρέπει να ομολογήσουμε με
ειλικρίνεια μετάνοιας ότι εμείς οι ορθόδοξοι δεν είμαστε δα και
‘φανατικοί’(!) μελετητές του Ευαγγελίου»-της Καινής Διαθήκης ευρύτερα. Όντως
και Δυστυχώς ! Σε αντίθεση με τους ξένους, τους … δυτικούς, που συνήθως κρατούν
και διαβάζουν κάποιο βιβλίο στο τραίνο, στο Λεωφορείο, και ως τουρίστες στην
παραλία, το αφήνουν ανοιχτό και επανέρχονται στις σελίδες του μετά από κάθε
βουτιά, ο Έλληνας -ο ορθόδοξος- δεν έχει
αγαθές σχέσεις με το βιβλίο γενικά.
Ως προς το Ευαγγέλιο-Καινή Διαθήκη, μπορεί
να έχει αντίτυπο αυτής φυλαγμένο στο Εικονοστάσι, αλλά αρκείται σε ό,τι
έχει, και εάν έχει αρπάξει το αυτί του από τα σχετικά αναγνώσματα, όποτε
συμβεί να εκκλησιαστεί. Ακόμα και σήμερα, παρά και μετά τη μεγάλη
εκδοτική-ξεχωρίζω, ιδιαίτερα για το εύχρηστο αυτής κάθε στιγμή και σε κάθε τόπο,
τη χαριτωμένη Καινή Διαθήκη «τσέπης»-τη μεταφραστική προσπάθεια, και
αυτή την πρακτική των «Κύκλων Μελέτης της Αγίας Γραφής» που έχει ξεκινήσει
χρόνια και χρόνια τώρα από το χώρο της «Ζωής», δε θα μπορούσε κανείς
βάσιμα να πει ότι, και αυτοί οι μετέχοντες στους Κύκλους έχουν μάθει να
ανοίγουν και να διαβάζουν πέντε-δέκα στίχους από τα Ευαγγέλια ή τις Επιστολές μια
έστω ή δυο την εβδομάδα φορές. Αυτό δημιουργεί μέγα και
επικίνδυνο κενό ουσιαστικής προσωπικής χριστιανικής αγωγής, και ανοίγει κερκόπορτα
εισδοχής και ενδεχόμενης αποδοχής οποιουδήποτε … «φρέσκου αέρα» σερβίρεται
σήμερα με ποικίλους τρόπους από όχι λίγες πλευρές !
Βέβαια εδώ. δεν έχει παίξει μικρό ρόλο
και η ευδιάκριτη αρνητική εμμονή πολλών σε κάθε τι, όπως επί του προκειμένου η
μελέτη της Καινής Διαθήκης, που είναι πιο πολύ πρακτική και συνήθεια …
δυτική-«αιρετική». Ωστόσο θα ήταν και πολύ ωφέλιμο και πολύ ουσιαστικό να
αρχίσει πια και ο ορθόδοξος-Έλληνας- να ανοίγει την Καινή Διαθήκη, να διαβάζει
μερικούς στίχους από τα Ευαγγέλια ή τις Επιστολές. Να αποθησαυρίζει μέσα του
πρωτογενή πνευματικό θησαυρό. Έχει στη διάθεσή του πλούτο ερμηνευτικό, και η
ζωντανή Πατερική -όχι αόριστα- Παράδοση αποτελεί
ασφαλή φύλακα και οδηγό.
β/ «Όλοι είμαστε ένοχοι και
μέτοχοι του σκανδάλου της Χριστιανικής διαιρέσεως». Οι προεκτάσεις εδώ γίνονται
σε συσχετισμό με συνοπτική ή ευρεία παρεμβολή κατάλληλων κειμένων εκ πιστής αντιγραφής
! Οπότε κάθε καλοπροαίρετος μπορεί να κάνει τη δική του αναφορά και κρίση,
προτιμότερο όχι ανώνυμα, α-πρόσωπα !
«Αλλά και πριν οποιονδήποτε
χωρισμό, ήδη κατά τον αιώνα των
συνόδων η Ανατολή στρέφει το
ενδιαφέρον της προς τα μυστήρια του Θεού και τους δογματικούς ορισμούς, ενώ η Δύση προς τις σχέσεις
χάριτος και ελευθερίας. Εκεί -Ανατολή-
έχουμε μια στάση θεωρητική και μυστική, εδώ -Δύση- μια στάση κοινωνική και
ενεργητική. Ο ιερός Αυγουστίνος θέτει τα θεμέλια μιας ανθρωπολογίας, ο άγιος Άνσελμος μιας σωτηριολογίας και ο
άγιος Θωμάς -Ακινάτης- μιας γνωσιολογίας, που
διαφέρουν κατά πολύ από τα θεμέλια των ίδιων επιστημών στην Ανατολή
(Άγιος Αθανάσιος, Καππαδόκες Πατέρες, Κλήμης ο Αλεξανδρεύς)».
Αυτά τα βάζουμε τώρα κάτω από τον εξής Αγιογραφικό φακό: «Εν
τη οικία του Πατρός μου μοναί πολλαί εισίν»-Ιωάν.14,2. Και διακρίνουμε στη
συνέχεια που ακολουθεί σε ποια ή πόσο θαυμάσια χριστιανική-αδελφική εξήγηση και
ειλικρινή επισήμανση οδηγούν : «Οι
διαφορές αντιπροσωπεύουν τις διάφορες όψεις του ίδιου πλούτου, όταν ο οίκος του Θεού, η Εκκλησία, είναι
μία. Το αμάρτημα δεν είναι διόλου η διαφορετικότητα, αλλά το παρά φύσιν
γεγονός ότι, στη μία Εκκλησία αντιτάσσονται «πολλές», ότι κάποια στιγμή η αγάπη της ενότητας, ο ίδιος ο πόθος να είμαστε «εν»
έχει στερέψει. Κατά το ανθρώπινο στοιχείο των, τόσο η Ανατολή, όσο και η
Δύση, είναι το ίδιο ένοχες, και η κοινή αυτή ενοχή δημιουργεί
επιτακτικά την αξίωση για την βαθύτερη μετάνοια. Βέβαια σε τελευταία
ανάλυση, η αλήθεια είναι εκείνη που πείθει, αλλά και όποιος δίδει μαρτυρία γι
αυτήν, οφείλει να υψώνεται στο επίπεδο του μαρτυρουμένου»-Π. Ευδοκίμωφ «Η Ορθοδοξία»,
κεφ. «Το ιστορικό επίπεδο», σελ.452-53.
Τουτέστιν, στην τραγωδία της
διαίρεσης-χωρισμού της Εκκλησίας, σε ό,
τι αφορά στο ανθρώπινο στοιχείο της, ήγουν στα πρόσωπα που τους έλαχε να έχουν την ιστορική ευθύνη τις κρίσιμες
ώρες, η ενοχή δεν είναι μόνο του
ενός ! Ας μη σπεύσουν, λοιπόν, κάποιοι να μας «πληροφορήσουν» το πολύ
γνωστό -«γλαυξ εις Αθήνας»- και τεκμηριωμένο ιστορικά ότι, την κυρίαρχη ενοχή της διαιρέσεως φέρει ο δυτικός αδελφός ! Αυτό
θα
φανεί λίαν ευδιάκριτα στη συνέχεια, αλλά δεν αποτελεί άλλοθι για τον
ανατολικό. Ιδιαίτερα αν λάβουμε υπόψη ότι : «Στην ιστορική Ορθοδοξία υπάρχει μια ολοσχερής απουσία αυτοκριτικής.
Η Ορθοδοξία αυτό-προσδιοριζόταν: Έναντι των αιρέσεων, έναντι της Δύσης, της
Ανατολής, των Τούρκων… Συνυφάνθηκε έτσι με συμπλέγματα αυτό-επιβεβαίωσης και με μια υπερτροφική
θριαμβολογία : Το να αναγνωρίζει
τα λάθη της σήμαινε πως καταστρέφει τα θεμέλια της αληθινής πίστης. Η
τραγωδία της ορθόδοξης ιστορίας τοποθετείται κυρίως στο θρίαμβο εναντίον του εξωτερικού, αντικειμενικού κακού:
Είτε κατά τη διάρκεια των διωγμών, ή υπό τον ζυγό των Τούρκων, του
Κομμουνισμού-και ποτέ του μέσα … Όσο
δεν μεταβάλλονται αυτές οι πεποιθήσεις, πιστεύω πως δεν είναι δυνατή μια
ορθόδοξη αναβίωση»-π. Αλέξανδρος Σμέμαν, «Ημερολόγιο», σελ. 86.
Αυτά τώρα είναι καλό να
μπουν υπό τον εξής του Απ. Παύλου
Αγιογραφικό φακό : «Και τούτο ειδότες
τον καιρόν, ότι ώρα ήδη υμάς εξ ύπνου εγερθήναι. Νυν γαρ εγγύτερον ημών
η σωτηρία ή ότε επιστεύσαμεν. Η νυξ προέκοψεν η δε ημέρα ήγγικεν»-Ρωμ.13,11-12.
Που πατάει γερά στο απόλυτο κριτήριο όλων και έκτακτα σημαντικό : «Πλήρωμα ουν νόμου η αγάπη»-Ρωμ.13,10.
Με αυτά ως πολικό αστέρα,
ακολουθούν αποσπάσματα γραπτού με αναφορά στα πρόσωπα που βρέθηκαν στην
κορυφαία ευθύνη στις κρίσιμες ώρες της διαιρέσεως των χριστιανών.
- Έτος 858 και εξής Πατριάρχης
Κωνσταντινουπόλεως είναι ο Μέγας και Πολύς Φώτιος,
Πάπας της Ρώμης ο
μεγαλεπήβολος Νικόλαος Α’. Σ’ αυτόν προσφεύγουν φίλοι του Πατριάρχη
Ιγνατίου, που έχει εξοριστεί από τον αυτοκράτορα και αναγκαστεί να
παραιτηθεί. Ο Φώτιος δέχεται και εξηγεί συνοδικά-861-και στους
αντιπροσώπους του Νικολάου τα της εκλογής του, που τα εγκρίνουν, όπως όλοι
και αυτοί. Αλλά, στη Ρώμη ο Νικόλαος ενεργώντας ως απόλυτος κύριος της
Εκκλησίας, και όχι μόνο, αποκηρύσσει συνοδικά-863-και αυτούς και τις
συν-αποφάσεις τους, αναγνωρίζει ως Πατριάρχη τον Ιγνάτιο και εντέλλεται ο
Φώτιος να αποσχηματιστεί. Φτάνει δε, παρότι η Ρώμη δεν έχει δεχτεί ακόμη
το Filioque, να υποστηρίζει τους
Γερμανούς που το έχουν εισαγάγει στο «Πιστεύω» και το χρησιμοποιούν κατά
της Ανατολής ! Βλέπετε, έχει ιδρυθεί το Παπικό Κράτος εκατό χρόνια πριν, πράγμα
που εξηγεί από ποια αρχομανία έχει καταληφθεί.
- Η Κωνσταντινούπολη αγνοεί τις αρχομανικές
αξιώσεις του Νικολάου, αλλά δεν μπορεί να αγνοήσει την εμφάνιση του Filioque, το οποίο μαζί με άλλες διαφορές παίρνει μεγάλες
διαστάσεις στον εκχριστιανισμό της Βουλγαρίας. Όπου Δυτικοί-Γερμανοί-ιεραπόστολοι
επιτίθενται και καταγγέλλουν ως μη δεχόμενους αυτό και άλλα τινά τους
ιεραποστόλους της Κωνσταντινούπολης. Οπότε ο Φώτιος ανησυχώντας κυρίως για
τις διαστάσεις που παίρνει το Filioque, αλλά και η «εισπήδησις»
της Δύσης στα όρια δικαιοδοσίας της Ανατολής, στέλνει Εγκύκλιο Επιστολή
στους Πατριάρχες της Ανατολής, καταγγέλλει το Filioque ως αιρετικό και
αφορίζει συνοδικά-867-το
Νικόλαο «ως αιρετικό που
αφανίζει τον αμπελώνα του Κυρίου» ! Πρώτο σχίσμα.
- Όμως την ίδια χρονιά τα πράγματα
αλλάζουν ριζικά. Ο αυτοκράτορας εκθρονίζει και αναθεματίζει το Φώτιο.
επαναφέρει τον Ιγνάτιο, και αποκαθιστά τις σχέσεις Εκκλησιών
Κωνσταντινούπολης-Ρώμης, αντιστρέφοντας τις αποφάσεις της ανωτέρω Συνόδου,
πάντα ταύτα … «συνοδικά» ! Η
Κωνσταντινούπολη κερδίζει εκκλησιαστικά τη Βουλγαρία και οι Γερμανοί
ιεραπόστολοι με το Filioque απελαύνονται από τη Βουλγαρία, και από τα όρια της
Ανατολής οριστικά.
- Δέκα χρόνια μετά-877-Φώτιος και
Ιγνάτιος έχουν συμφιλιωθεί, και μετά το θάνατο του Ιγνατίου, επανέρχεται
στον Πατριαρχικό θρόνο ο Φώτιος. Που το 879/80 συγκαλεί στην
Κωνσταντινούπολη Σύνοδο 383 Επισκόπων, η οποία ανατρέπει όλα τα εναντίον
του, απορρίπτοντας και το Filioque, με τη σύμφωνη
γνώμη και των απεσταλμένων του νέου
Πάπα Ιωάννη του 8ου, ο οποίος «δεν είχε φιλίες με τους
Φράγκους-Γερμανούς, ούτε επέμενε στο ζήτημα του Filioque,
ούτε επεχείρησε να επιβάλει τις παπικές αξιώσεις στην Ανατολή. Ίσως να
καταλάβαινε σε τι σοβαρό κίνδυνο είχε βάλει την ενότητα της Χριστιανοσύνης
η πολιτική του Νικολάου. Έτσι το Σχίσμα επιφανειακά θεραπεύτηκε».
- Αρχές του 11ου αιώνα αλλάζει
πάλι το σκηνικό. Οι Πάπες έχουν επαναφέρει στο Σύμβολο της Πίστεως το Filioque ως μαρτυρεί η με αυτό
απαγγελία του στη Ρώμη το 1014 κατά τη στέψη του αυτοκράτορα Ερρίκου του 2ου.
Πέντε χρόνια πριν-1009- ο Πάπας Σέργιος 4ος , στέλνει επιστολή στον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως,
επίσης Σέργιο στο όνομα, στην οποία πιθανώς περιλαμβανόταν και το Filioque. Αν, λοιπόν, ληφθεί υπόψη ότι από το έτος 1009,παύει
να υπάρχει το όνομα του Πάπα στα Δίπτυχα-βασικό στοιχείο αναγνώρισης και
κοινωνίας- της Κωνσταντινούπολης, συνάγεται ότι το Σχίσμα ανάμεσα στις δυο
Εκκλησίας είναι πάλι εδώ !
- Αγγίζουμε τώρα τα χρόνια του άλλου
μεγαλεπήβολου Πάπα Γρηγορίου του 7ου που υιοθετεί και επιβάλλει
τη γραμμή αξιώσεων του Νικολάου για απόλυτη κυριαρχία στην Εκκλησία, και όχι μόνο. Και εγγίζοντας στο
τραγικό 1054 βρίσκουμε να προηγούνται τα εξής. «Οι Νορμανδοί πιέζουν τους
Έλληνες της Βυζαντινής Ιταλίας να
συμμορφωθούν με τα Λατινικά έθιμα. Ο
Πατριάρχης Μιχαήλ Κηρουλάριος για αντεκδίκηση απαίτησε από τις Λατινικές
εκκλησίες της Κωνσταντινούπολης να υιοθετήσουν τις Ελληνικές συνήθειες-π.χ.
να τελούν την Ευχαριστία με ένζυμο και όχι με άζυμο άρτο- και όταν το 1052
αυτές αρνήθηκαν τις έκλεισε. Όμως το επόμενο έτος-1053-ο Κηρουλάριος
έδειξε μια πιο διαλλακτική στάση, και έγραψε στον Πάπα Λέοντα τον 9ο
πως ήταν έτοιμος να αποκαταστήσει το όνομά του στα Δίπτυχα.
Ανταποκρινόμενος αυτός έστειλε στην Κωνσταντινούπολη τρεις αντιπροσώπους
του με αρχηγό το Καρδινάλιο Ουμβέρτο, λίαν ατυχώς ! Αυτοί παρέδωσαν στον
Πατριάρχη γράμμα υπογεγραμμένο μεν από τον Λέοντα, ουσιαστικά όμως εκφράζον το υπεροπτικό και εχθρικό για την Ανατολή
πνεύμα του Ουμβέρτου. Οπότε ο Πατριάρχης Κηρουλάριος έκοψε κάθε επαφή
μαζί τους, Ο Ουμβέρτος κάποια στιγμή έχασε την υπομονή του, και πήγε και
άφησε στην Αγία Τράπεζα της Αγίας Σοφίας Βούλα Αφορισμού κατά του
Κηρουλαρίου, και κατά των μη
δεχομένων το Filioque κλπ. εγκατέλειψε την Κωνσταντινούπολη και επιστρέφοντας
στην Ιταλία παρουσίασε το συμβάν ως μεγάλη νίκη της Ρωμαϊκής Έδρας. Ο
Κηρουλάριος και η Σύνοδός του ανταπέδωσαν τον αφορισμό στον Ουμβέρτο-αλλά όχι και στη Ρωμαϊκή Εκκλησία-και
η κατάσταση έγινε χειρότερη».
- Ωστόσο και «μετά το 1054 οι φιλικές
σχέσεις μεταξύ Ανατολής και Δύσης συνεχίστηκαν.
Τα δύο τμήματα της
Χριστιανοσύνης δεν είχαν συνειδητοποιήσει ακόμη το μεγάλο χάσμα που τα
χώριζε, και οι λαοί από τις δυο πλευρές εξακολουθούσαν να ελπίζουν πως οι
παρεξηγήσεις μπορούσαν να αρθούν χωρίς μεγάλη δυσκολία. Η διαμάχη ήταν
κάτι που αγνοούσαν εν πολλοίς οι απλοί χριστιανοί στην Ανατολή και στη
Δύση».
- «Το Σχίσμα οριστικοποιήθηκε με τις
Σταυροφορίες, μάλιστα την 4η -1204- και τα απερίγραπτης
αθλιότητας επιγενόμενα μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους
… «σταυροφόρους» της. «Ακόμη και οι
Σαρακηνοί είναι σπλαχνικοί και ευγενικοί σε σύγκριση με αυτούς τους άνδρες
που φέρουν στους ώμους τους το Σταυρό του Χριστού», διαμαρτύρεται ο
Νικήτας Χωνιάτης, και ο μεγάλος Βυζαντινολόγος Steven Runciman επισημαίνει : «Οι Σταυροφόροι δεν έφεραν την ειρήνη,
αλλά το ξίφος, και το ξίφος επρόκειτο να διαιρέσει τη Χριστιανοσύνη». Μετά
το 1204 δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία πως χριστιανική Δύση και χριστιανική
Ανατολή αποτελούν πλέον δυο εντελώς διαφορετικούς κόσμους»-Κάλλιστος Ware Επίσκοπος Διοκλείας, «Η
Ορθόδοξη Εκκλησία», σελ, 91κε,
- Δεν προχωρώ στις «ησυχαστικές έριδες»
που σχετίζονται με τη σύγκρουση των δυο αντίθετων θεολογικών-φιλοσοφικών
ρευμάτων Δύσης και Ανατολής, του σχολαστικισμού-θετική, καταφατική
θεολογική προσέγγιση της χριστιανικής Αλήθειας από την πρώτη, και της
μυστικής- αποφατικής από τη δεύτερη. Προσθέτω μόνο ότι τρεις αιώνες μετά, η Ρωμαϊκή Εκκλησία
έφτασε την κυριαρχική κεκτημένη της στο μη περαιτέρω, και προκάλεσε τη
διαίρεση τώρα της Δυτικής Χριστιανοσύνης-1517-και την ίδρυση της
Προτεσταντικής. Έτσι αυτή τη στιγμή η μεν Ορθόδοξη Ανατολή συνεχίζει μετά το 1054, δυο χιλιάδες χρόνια ήδη, απαραχάρακτη την
Πίστη της Ενωμένης Εκκλησίας, η Ρωμαιοκαθολική Δύση με προσθήκη κυρίως του
Filioque τα χίλια ως σήμερα χρόνια την
αλλοίωση αυτής, και η Προτεσταντική
τα ως σήμερα πεντακόσια χρόνια της δεύτερη χιλιετίας με πολύ διάσπαση
αυτής λόγω απορρίψεως της Ρωμαϊκά κακοποιημένης Παράδοσης.
- Το
τελικό συμπέρασμα είναι ότι, είτε
μιλήσουμε για τους «τρεις κλάδους του Χριστιανισμού», είτε όχι-η Ορθοδοξία
δεν μπορεί να το δεχτεί αυτό-η πραγματικότητα σήμερα είναι πως υπάρχουν
και δημιουργούν ιστορία η Ορθόδοξη
Εκκλησία, η Ρωμαιοκαθολική
Εκκλησία, και η Προτεσταντική
Εκκλησία, ως ονομάζουν κάθε μια εαυτή, και θεωρεί ότι εκφράζει την
αληθινή Εκκλησία μόνη αυτή ! Αλλά
!! «Κάθε δε πλευρά, ενώ ισχυρίζεται ότι αποτελεί τη Μία αληθινή
Εκκλησία, θα πρέπει να παραδεχτεί πως στο ανθρώπινο επίπεδο έχει
αξιοθρήνητα φτωχύνει λόγω του χωρισμού. Η Ελληνική Ανατολή και η Λατινική
Δύση χρειάζονταν και ακόμη χρειάζονται η μια την άλλη. Το μέγα σχίσμα αποδείχτηκε
εξ ίσου τραγικό και για τα δύο μέρη»-ανωτέρω σελ. 105.
- Οπότε παρά
και πέρα από το Διάλογο, που έχουμε αρχίσει εδώ και λίγο σε σχέση με
τη
χιλιετία καιρό, καλώς κατά τη μία πλευρά, κατά την άλλη κακώς, προέχει και επείγει να γονατίσουμε
όλοι μπροστά στο Χριστό,: Με πικρό
δάκρυ μετάνοιας για το ατυχές παρελθόν, και ροή δακρύων θερμής ικεσίας να συνεχίσουμε αδελφικά από δω
κι εμπρός! Και πολύ πιο ολόθερμης ικεσίας
να μας δείξει ο Χριστός, που είναι με μένει η μόνη κεφαλή της Εκκλησίας
διαπαντός, πώς να κινηθούμε καλύτερα στην οδό του, «αληθεύοντες δε εν αγάπη»-Εφ.4,15-και να αξιωθούμε να
φτάσουμε κάποια στιγμή στο : «Ίνα πάντες
εν ώσιν καθώς συ πάτερ εν εμοί καγώ εν σοι»-Ιωαν.17,21.
Με «την αγάπην την πρώτην, ην ουκ αφήκα…
Αθανάσιος Κοτταδάκης.
Απαράδεκτο οικουμενιστικό άρθρο προσπαθεί να ρίξει την ευθύνη και στην Εκκλησία και στις αιρέσεις του παπισμού και προτεσταντισμού που ονομάζει οικουμενιστικά ως ..Εκκλησία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧριστιανός
Με τέτοια οικουμενιστικά άρθρα χαίρονται οι διεθνιστές που μισούν Ορθοδοξία και Ελλάδα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤί δουλειά έχει η Ορθοδοξία με τις δυτικές αιρέσεις!;
Ο π. Γεώργιος Μεταλληνος, περίφημος καθηγητής της Θεολογικής Σχολής Αθηνών, με σπάνια γνώση της Ελληνορθόδοξης ταυτότητας μας το έχει ξεκαθαρίσει τόσα καλά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟυδεμία σχέση έχει η Ορθοδοξία με τον παραμορφωμένο δυτικό χριστιανισμό του παπικοπροτεσταντισμού.
Γιατί τέτοια σύγχυση;
Αντύπας
Άρχισαν τα όργανα ξανά οι εγκάθετοι αντιδραστικοί. Μην δώσει σημασία ο κ. Κοτταδάκης στα αρνητικά ανούσια σχόλια. Προσωπικά τον ευχαριστώ για όσα μας προσφέρει στο ζήτημα αυτό το οποίο γνωρίζει και με νηφαλιότητα μας πληροφορεί και μας πλουτίζει από την θεολογική και βιβλική του γνώση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο απαράδεκτο του πράγματος ποιο είναι; Νομίζω πως οι σχολιαστές διάβασαν επιπόλαια και με συγκεκριμένα γυαλιά το κείμενο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΙφ
«Όλοι είμαστε ένοχοι και μέτοχοι του σκανδάλου της Χριστιανικής διαιρέσεως».
ΑπάντησηΔιαγραφήΌχι δεν είμαστε όλοι ένοχοι. Ένοχοι είναι οι υπαίτιοι των αιρέσεων.
Απλά πράγματα. Μην τα μπερδεύουμε με μπερδεμένες σκέψεις.
Όπως πάντα κουράστηκε ο αρθρογράφος για την σύνταξη της παρούσα. Αλλά όταν η κούραση είναι προς δόξα Θεού θα είναι μεγάλη η ευλογία. Τα 11 σημεία είναι επιτυχημένα διότι με λίγα λόγια λένε πολλά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν αυτή η ανάρτηση γραφόταν πρίν απο 200 χρόνια, ίσως είχε κάποιο δίκιο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣήμερα, με τόσο κατακλυσμό πληροφορίας και τόσα μέσα γνώσεως και μαθήσεως, δεν γνωρίζουν οι παπικοί και οι προτεστάντες το κείμενο της Καινής Διαθήκης και τα συγγράματα των Πατέρων, ώστε να ενημερωθούν για τα λάθη και τις πλάνες τους ?
Οχι μόνον τα γνωρίζουν αλλά γίνονται και Δάσκαλοι των Ορθοδόξων, επειδή οι τελευταίοι πηγαίνουν σε παπικά και προτεσταντικά Πανεπιστήμια, για Μεταπτυχιακές σπουδες, και κατόπιν επιστρέφουν και γίνονται Μητροπολίτες, ακόμη και Πατριάρχες.
Αφού λοιπόν γνωρίζουν γιατί δεν μετανοούν ? Προφανώς για τον ίδιο λόγο που δεν μετενόησε ο Αρειος, ο Νεστόριος, ο Διόσκορος, ο Απολλινάριος, και οι λοιποί.
Καί σήμερα καλούμεθα απο μερικούς κληρικούς και θεολόγους να μετανοήσουμε κι ΕΜΕΙΣ μαζί τους.
Δεν μας εξηγούν όμως αναλυτικά για ποιά θέματα να μετανοήσουμε. Ας απαριθμήσουν τα θέματα στα οποία σφάλλει η Ορθόδοξη Εκκλησία, και τότε να μετανοήσουμε. Μπορούμε να μετανοήσουμε αν δεν γνωρίζουμε πού έχουμε σφάλλει ?
Τα προσωπικά τσιτάτα του Ευδοκίμωφ, Σμέμαν, Μαρτζούχου, Κοτταδάκη, δεν είναι αποδείξεις αλλοιώσεως των Δογμάτων απο την Ορθόδοξη Εκκλησία.
Ας αποδείξουν λοιπόν πού σφάλλει η Εκκλησία, και μετά τα βρίσκουμε.
Διαβάζω πάντα τον Κοτταδάκη επί σειρά ετών και στα άρθρα του σε περιοδικά και τον άκουγα στις εκπομπές του. έχω δει και ομιλίες του από βίντεο. Είναι σπουδαίας θεολόγος. Ας τον διαβάσουν με προσοχή αυτοί που τον κατηγορούν άδικα. Γιατί πειράζουν οι αλήθειες που γράφει μερίδα χριστιανών; Θα απαντούσα ότι τους αρέσει να είναι ασφυχτικά περιχαρακωμένοι στην ημιμάθειά τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο ότι πάνε στα ξένα πανεπιστήμια 3.48 δείχνει ότι έχουν περισσότερα να διδάξουν στους επιστήμονες θεολόγους. Καλά κάνουν και πάνε. Και οι μέγιστοι Φωστήρες Αγιοι Βασίλειος και Γρηγόριος σε εθνικά-ειδωλολατρικά πανεπιστήμια πήγαν στην Αθήνα τότε να πλουτίσουν τις γνώσεις τους. Σταμάτα την σπέκουλα της κακομοιριάς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπορούν να μας στενοχωρούν αλλά λέει αλήθειες ο κ. Κοτταδάκης. Είναι σωστός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΆρχισαν πάλι οι εγκάθετοι του οικουμενισμού (Ιφ. και άλλοι) να διαμαρτύρονται για τα σχόλια της αλήθειας χωρίς να έχουν το παραμικρό ουσιαστικό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρος Ιφ.- 2:29 μ.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίσαι οικουμενιστικά ποτισμένος μέχρι το μεδούλι γι΄ αυτό δεν μπορείς να καταλάβεις το απαράδεκτο του πράγματος και την σύγχυση του άρθρου.
Αν ποτέ μετανοήσεις, θα το καταλάβεις και εσύ.
Σωστά τα λέει ο 19 Ιουλίου 2019 - 3:48 μ.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ σωστά.
Άραγε θα πρέπει να έχει η Ορθοδοξία ενοχές επειδή οι αιρετικοί αποσχίσθηκαν απ΄ αυτήν; Με ποιά λογική; Σοβαρολογεί ο αρθρογράφος;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυξέντιος
Βεβαίως Αυξέντιε 8.28 πρέπει να έχουμε ενοχές και πολλές. Ο Χριστός άφησε τα 99 πρόβατα για να βρει το ένα. Ο Πατέρας του Ασώτου τον πρόσμενε και χωρίς λόγια τον αποκατάστησε. Μάλλον εσύ ομοιάζεις με τον Πρεσβύτερο αδελφό. Πρόσεχε διότι δεν έχεις σωστή πορεία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι εσύ 5.37 εγκάθετος είσαι γιατί κατηγορείς τον Ιφ. και τους άλλους ότι δεν προσφέρουν κάτι το ουσιαστικό αλλά το ίδιο κάνεις. Οπότε είσαι χειρότερος γιατί κατηγορείς χωρίς να αποδεικνύεις τίποτα από τα όσα υποστηρίζεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΒρε παιδιά ο κ. Κοτταδάκης υποστηρίζει τις απόψεις του. Από το να γράφει καθένας από σας το μακρύ και το φαρδύ του ανέξοδο σχόλιο με λίβελλους ας του απαντήσει υπερασπιζόμενος τις θέσεις του. Για μένα έως τώρα υπερισχύουνε οι απόψεις του συντάκτη που δεν είναι κάποιος τυχαίος θεολόγος αλλά έχει μιλήσει στα σημαντικότερα βήματα αιθουσών και έχει κηρύξει σε ναούς με ευλογίες των κατά τόπους Μητροπολιτών. Η υπογραφεί σε κάποιο άρθρο δείχνει την εγκυρότητά του. τα σχόλια χωρίς όνομα είναι για το καλάθι των απορριμμάτων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘεόδωρος Γεωργαντόπουλος
Θεολόγος
Από τη στιγμή που δεν με γνωρίζεις δεν μπορείς να κατηγορείς
ΑπάντησηΔιαγραφήΙφ
Προς ημιμαθή ανώνυμο 4:15 μ.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι γνωστό ότι οικουμενιστές σαν και εσένα νομίζουν τους εαυτούς τους ως τους μόνους γνώστες και τους Ορθόδοξους ως ημιμαθείς.
Είναι τραγική πλάνη κάτι τέτοιο να το πιστέψουμε.
Καθηγητές Πανεπιστημίου Θεολογίας και μορφωμένοι Κληρικοί αντιοικουμενιστές αποδεικνύουν το αντίθετο. Κανείς δεν μπορεί στα σοβαρά να τους αντιπαρατεθεί.
Πάψε να νομίζεις τους άλλους ημιμαθείς και απέκτησε λίγο ταπείνωση.
Ορθόδοξος
Προς ανώνυμο 4:19 μ.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ 3:48 μ.μ. δεν εννοεί ως κακό ότι πάνε σε δυτικά πανεπιστήμια. Ως κακό θεωρεί ότι πολλοί από αυτούς επηρεάζονται από τις δυτικές πλάνες και γυρίζουν στην πατρίδα δηλητηριασμένοι από τις δυτικές πλάνες και στη συνέχεια τα μεταδίδουν και στους άλλους.
Δεν είναι κακομοιριά να λέμε την αλήθεια. Μερικοί μόνοι είναι αυτοί που δεν επηρεάζονται καθόλου από τις δυτικές πλάνες, αντίθετες με την Ορθόδοξη πίστη.
Ορθόδοξος
Το ότι υπάρχουν τόσα σχόλια θετικά και αρνητικά αποδεικνύει ότι ο Αθανάσιος Κοτταδάκης προκαλεί και ενεργοποιεί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια μένα αυτό είναι θετικό σε μια εποχή ραστώνης αυτός τα καταφέρνει πάντα να μας ξυπνά με τα γραπτά του.
Αυτή είναι υ επιτυχία του και η πληρωμή των θεολογικών του κόπων.
Ο Μέγας Βασίλειος και ο Γρηγόριος Θεολόγος, 4 - 19, πήγαν στην Αθήνα για να σπουδάσουν την θύραθεν (κοσμική) σοφία, δηλαδή φιλοσοφία, ρητορική, ιατρική, μαθηματικά, αστρονομία, κλπ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν πήγαν να σπουδάσουν παγανισμό.
Οι σημερινοί πηγαίνουν στα Πανεπιστήμια των σχισματικών και των αιρετικών, για να σπουδάσουν θεολογία !
Νομίζω, Αριμαθαίε, ότι το εργο των θεολόγων είναι να οικοδομούν, όχι να "προκαλούν και να ενεργοποιούν".
ΑπάντησηΔιαγραφή''Ιδου αφιεται ο οικος ημων ερημος'' ...νομιζω το γνωριζουμε απο το Ευαγγελιο...
ΑπάντησηΔιαγραφήΠου σημαινει την ερημια του Πνευματος...
Αντε να βαλεις αλλο θεμελιο μετα.
Ο σκοτισμος της διανοιαςερχεται οταν δεν ακολουθεις την κατα Θεον φιλοσοφια-λεγει ο αγ Γρηγοριος Παλαμας.
Ποιοι διαλογοι ειν'αυτοι,εγω εχω μεσα στο νου μου τον αγιο Κυριλλο που αναφωνει:
''Οσοι Τον δεχτηκαν τους εδωσε να γινουν παιδια Του Θεου αλλα ο χ ι πριν απο την πιστη,,,,,αλλα
ΜΕ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΕΠΕΙΔΗ ΟΙ ΙΔΙΟΙ ΤΟ ΘΕΛΗΣΑΝ.
ΠΩΣ να οδηγηθουν στην θεογνωσια αποβαλλοντας καθε πλανη που οδηγει στην απωλεια εαν δεν ενσωματωθουν στην Μια,Αγια,Καθολικη κ Αποστολικη Εκκλησια,η οποια ουδεποτε εχει διαιρεθει,επειδη ειναι ο Ιδιος Ο Χριστος ενωμενος με το σωμα Του,τη στιγμη που ο Οικουμενισμος κηρυσσει αλλο ευαγγελιο ''ολοι οι δρομοι [...] ειναι οδοι σωτηριας''....;;;
Πιστις,για μας τους Χριστιανους σημαινει πρωτιστωςη αποδοχη κ παραδοχη των δογματων ,η αποδοχη κ παραδοχη των δογματων ,,,,θα πει συνδιασμος γνωσεως κ ευσεβειας,θα πει να την φυλας κ να την υπερασπιζεσαι,θα πει να διδασκεις τα τραυματα μακρια Της ωστε να μην τραυματιστεις,θα πει να φυλασσεις οσα οι Πατερες εθεσπισαν κ να καταδικαζεις οσα καταδικασαν....θα πει,να πιστευεις πως τα δογματα,δεν ειναι αφηρημενες εννοιες ουτε ιδεολογιες πασης ποικιλιας κ αποχρωσεως καλυπτομενες υπο το επιχρυσομα της χρηστολογιας,,,,αλλα ''εκφραση του ΕΙναι της σχεσεως με τον Τριαδικο Θεο ''θα πει,,,,θα πει,,,πως οποιος δεν μενει πιστος στη διδασκαλια Του Χριστου,αυτος δεν εχει κοινωνια με Τον Θεο Β Ιωαν 1-9]
Ετσι εξηγειται αυτο που ειπε ο γερ.Διονησιατης Θεοκλητος πως οι αγιοι ησαν εντος του χωρου της πραγματικης σχεσεως με Τον Θεο.
Αλλα ετσι ειναι!
Φονταμενταλιστες υπαρχουν σε ολες τις θρησκειες ειπε ο Πα πας και αυτους τους ονομασε αδελφους πληναυτους που δεν ομολογουν την κοινη ομολογια υπερ του οικουμενισμου.ας μας ανακουφισει τωρα που διωκομαστε απο τον οικουμενισμο μεσα απο την ''παπικη του φιλανθρωπια''...
Η Εκκλησια κηρυττει Ιησουν Χριστον σταυρωθεντα και ανασταντα,,,,
Μοναδικο σωτηρα του ανθρωπου!!!
Προς 19 Ιουλίου 2019 - 9:07 μ.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓράφεις "δογματικά" ότι τα ανώνυμα σχόλια είναι για το καλάθι των απορριμάτων.
Αμέσως θα σου κάνω θρύψαλλα τον αβάσιμο "δογματισμό" σου.
Α. Όταν τα σχόλια χωρίς όνομα, λαλούν το ορθόδοξο δόγμα, το θέλημα του Κυρίου, πώς είναι για καλάθι των απορριμάτων;
Β. Η επωνυμία δεν ταυτίζεται με την ορθοδοξία. Όπως και η ανωνυμία δεν ταυτίζεται με την άκυρη γνώμη. Μπορεί ένας επώνυμος να είναι αιρετικός και να γράφει αιρετικά. Και ένας ορθόδοξος να γράφει ανώνυμα.
Γ. Όταν ένας ανώνυμος αντιοικουμενιστής παίρνει από ένα επώνυμο αντιοικουμενιστή (π.χ. τον π. Γεώργιο Μεταλληνό), χωρίς να αναφέρει το όνομα του, τότε πώς είναι το καλάθι των απορριμάτων; Μπορεί να μην αναφέρει καν από πού τα παίρνει, αλλά είναι περισσότερο έγκυρα έστω και ανώνυμα, παρά οι πλάνες των οικουμενιστών επώνυμων.
Αρα τελειώς λάθος ο συλλογισμός σου, για την εύκολη απόρριψη των ανώνυμων ορθόδοξων σχολίων.
Ορθόδοξος Αντιοικουμενιστής
Όχι ανώνυμε 8:58 μ.μ. είσαι τελείως λάθος και παρασυρμένος από οικουμενιστές.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι Πατέρες δεν μας δίδαξαν να έχουμε ενοχές όταν κάποιοι γίνονται αιρετικοί. Αντίθετα μιλούσαν αυστηρά για τους αιρετικούς.
Διάβασε ακόμα και Απόστολο Παύλο που γράφει ότι "μετα μίαν και δευτέραν νουθεσίαν παραιτού ειδώς ότι εξέστραπται ο τοιούτος και αμαρτάνει ων ΑΥΤΟΚΑΤΑΚΡΙΤΟΣ".
Ακούς θρεμμένε με το οικουμενιστικό κουτόχορτο ανώνυμε 8:58 μ.μ.; Όποιος επιμένει στις αιρέσεις του, μετά από 1-2 νουθεσίες είναι ΑΥΤΟΚΑΤΑΚΡΙΤΟΣ. Μόνος του κατακρίνει τον εαυτό του, ο αιρετικός.
Τα υπόλοιπα είναι προφάσεις εν αμαρτίαις για να συνηθίζουν τον κόσμο, στους οικουμενισμούς της Νέας Εποχής.
Ορθόδοξος Αντιοικουμενιστής
ΜΠΡΑΒΟ 2:16!
ΑπάντησηΔιαγραφήΖω στο εξωτερικό και πιστοποιώ ότι οι εκτός ορθοδόξου κλησίας χριστιανού διαβάζουν και γνωρίζουν την Αγία Γραφή. Πολλές φορές εχώ δει (Παρίσι) στις συγκοινωνίες να διαβάζουν εδάφια από την αγία γραφή ενώ ταξιδεύουν. Καθολικοί χριστιανοί διαβάζουν κοινούς Πατέρες της ενωμένης Εκκλησίας όπως Χρυσόστομο και περισσότερο Αμβρόσιο Μεδιολάνων άγνωστο σε εμάς ως μέγας συγγραφέας. Από τα όσα διαβάζω στο Αναστάσιος και συμπεραίνω από τις παρεμβάσεις των σχολιαστών το μεγάλο κακό στην Εκκλησία την Ορθόδοξη δεν το κάνουν ο Κοτταδάκης και οι ομοϊδεάτες του που συμβαδίζουν με την διοίκηση της Εκκλησίας αλλά μεμονωμένοι κληρικοί και θεολόγοι που φωνασκούν προκειμένου να περάσουν την δική τους γραμμή. Διαφωνώ με όλους αυτούς που θα τους ονόμαζα παρεκκλησιαστικούς διότι την γραμμή την προσφέρει η Σύνοδος της Εκκλησίας δια των Επισκόπων της και όχι ο κάθε ένας ρασοφόρος ή πανελονοφόρος που το παίζουν οι γνήσιοι εκφραστές των δικών τους απόψεων και όχι του συνόλου της Εκκλησίας. Η ανοχή της Συνοδικής Εκκλησίας σε τέτοιους προκαλεί σκάνδαλο. Ο αφορισμός θα ήταν η καλύτερη λύση για να γνωρίζουμε οι πιστοί ότι εκφραστές της Ορθοδόξου γραμμής είναι οι Επίσκοποι και όχι οι παπάδες, οι θεολόγοι συντηρητικοί παρεκκλησιαστικοί και οι σύλλογοι που δεν χωρούν μέσα στον θεσμό της Εκκλησίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠιερ
Τα επικριτικά σχόλια είναι χωρίς ουσία και μεν τους αξίζει καμιά σημασία. Αυτοί που τα γράφουν ας μην χάνουν το χρόνο τους γιατί είναι ασήμαντα προσοχής.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα επικριτικά σχόλια όταν είναι ορθόδοξα έχουν την μεγαλύτερη ουσία και σημασία. Αυτοί που τα γράφουν να συνεχίσουν να τα γράφουν γιατί σώζουν ψυχές από την πλάνη του οικουμενισμού.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναγνώστης
Νομίζω πώς το σχόλιο του οικουμενιστή Πιέρ- 10:47 π.μ. έχει μίσος προς τους ορθοδόξους και ψεύτικο αγαπουλισμό προς τους αιρετικούς. Αν όχι μίσος, σίγουρα μεγάλη αδικία προς τους ορθοδόξους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι ορθόδοξοι δεν μπορεί να ονομάζονται παρεκκλησιαστικοί δλδ εκτός Εκκλησίας. Εκτός Εκκλησίας είναι οι φίλοι του Πιερ αιρετικοί παπικοί και προτεστάντες. Η σαχλαμάρα του σεραφειμικού καθεστώτος περι παρεκκλησιαστικών για τους ορθοδόξους που λένε την αλήθεια έξω από τα δόντια πρέπει να σταματήσει.
Αναγνώστης
Δεν σας επιτρέπω τον χαρακτηρισμό προς το πρόσωπό μου ως οικουμενιστή Αναγνώστη. Ο αυτοπροσδιορισμός είναι προσωπικό μου δικαίωμα. Είμαι μέλος της Ορθοδόξου Εκκλησίας και διανύω χιλιόμετρα στο Παρίσι να για εκκλησιασθώ και να ακούσω κήρυγμα στο Ναό του Αγίου Στεφάνου. Είσαι μικρός εσύ λοιπόν να κρίνεις εμένα. Άσε και κάτι στον Θεό. Εδώ όμως είναι η παρεκκλησιαστική σας νοοτροπία που πολλοί από σας θεωρούν τον εαυτούλη τους εκφραστές της θελήσεως του Θεός. Δεν σε αναγνωρίζω ως νούντσιο του Θεού επί της γης. Θα πρέπει να είσαι πολύ βλαμμένος στο μυαλό για να νομίζεις ότι έγινες κριτής. Το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι να βουλώσεις το στόμα σου και να σταματήσεις να γράφεις τις βλακείες σου εδώ. Αυτά στους κύκλους σου με τους μακριούς σταυρούς και την υποκρισία στο αποκορύφωμά της. Δοξάζω τον Θεό που έχω γλυτώσει εδώ και 20 πλέον χρόνια στο Παρίσι από την μιζέρια της θρησκευτικότητας των πατριωτών μου στην Ελλαδα. ευτυχώς που εδώ είδα την χαρά και το προνόμιο να είσαι ορθόδοξος χριστιανός σε μια χώρα που δεν κάνει διακρίσεις και σε χριστιανούς άλλων δογμάτων που είναι γείτονες και δεν σου γυρίζουν την πλάτη αλλά σε αγαπούν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠιερ
"ότι εκφραστές της Ορθοδόξου γραμμής είναι οι Επίσκοποι και όχι οι παπάδες"
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα δούμε τί άλλο θα ακούσουμε από τους οικουμενιστές...
Η Ορθοδοξία δεν έχει σχέση με τις άλλες θρησκείες Ο/Η ORTHODOXIA ORTHO 1:14 π.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφή"Για μένα έως τώρα υπερισχύουνε οι απόψεις του συντάκτη που δεν είναι κάποιος τυχαίος θεολόγος αλλά έχει μιλήσει στα σημαντικότερα βήματα αιθουσών και έχει κηρύξει σε ναούς με ευλογίες των κατά τόπους Μητροπολιτών". (Θεόδωρος Γεωργαντόπουλος)
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό είναι επιχείρημα ότι τα λέει σωστά κάποιος;
Το να μιλάει κανείς από τα βήματα και να κηρύττει σε ναούς με τις ευλογίες των μητροπολιτών είναι από μόνο του κάτι;
Και ο ι. Χρυσόστομος που διώχθηκε και εξορίστηκε από τις Συνόδους του καιρού του, τί είναι; Άκυρος με ανίσχυρες απόψεις;
Και άλλοι άγιοι που διώχθηκαν στον καιρό τους τί είναι; Άκυροι;
Τώρα για τον "Πιέρ" αμφιβάλλω αν ζει στ΄ αλήθεια στο Παρίσι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο πιθανότερο είναι ότι κανένας φανατικός οικουμενιστής φαναριώτης κρύβεται πίσω απ΄ αυτόν και μας το παίζει για "Πιέρ" των Παρισίων.
Ποσο σας χαίρομαι για τις ´Αγαπες σας ´ ο ένας στον άλλον!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναστάσιε !!!!! Σε παωω!! Κανεις πολυ Ντόρο !!!!
Baker...
Γιατί αυτή η πολεμική στις αλήθειες τις οποίες αναπτύσσει και κατοχυρώνει ο κ. Κοτταδάκης. Τα αναθέματα ορισμένων θερμόαιμων χριστιανών να σταματήσουν και να υπάρξει θερμή προσευχή για την μετάνοια όσων χριστιανών λοξοδρόμησαν από την αλήθεια ώστε να επιστρέψουν στην Εκκλησία. Με τα εγωιστικά μυαλά που έχουν οι θερμόαιμοι δεν βλέπω το έλεος και τον φωτισμό του Κυρίου ούτε σε μας ούτε στους άλλους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟρθές οι θέσεις τις οποίες κατέθεσε εδώ ο κ. Κοτταδάκης. Απορώ γιατί αυτό το αντιπολιτευτικό μένος. Ας ξαναδιαβάσουν για να κατανοήσουν το κείμενο.
ΑπάντησηΔιαγραφή"...ο άγιος Άνσελμος μιας σωτηριολογίας και ο άγιος Θωμάς -Ακινάτης- μιας γνωσιολογίας..." (από την ανάρτηση Κοτταδάκη)
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό πότε είναι ονομάζονται άγιοι οι αιρετικοί Άνσελμος και Θωμάς Ακινάτης;
Και ύστερα λένε οι οικουμενιστές ανώνυμοι ότι δεν είναι οικουμενιστικό και αναρωτιούνται τί κακό έχει;
Αφήνω άλλα τόσα κακά που έχει.
Τα ιστορικά γεγονότα που μας παραθέτει ο κ. Κοτταδάκης με τις απόψεις συγχρόνων σπουδαίων και αναγνωρισμένων θεολόγων βάζουν τα πράγματα στην πραγματική διάσταση. Όσοι εθελοτυφλούν ή αρνούνται την αλήθεια μπορεί να έχουν αντίθετη άποψη.
ΑπάντησηΔιαγραφή