Τρίτη 26 Νοεμβρίου 2019

«Ἐν τοῖς ἁγίοις αὐτοῦ» - π. Βασιλείου Μπακογιάννη


«Ἐν τοῖς ἁγίοις αὐτοῦ»

   ὑπό ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

«Αἰνεῖτε τόν Θεόν ἐν τοῖς ἁγίοις αὐτοῦ»  (Ψλμ. 150:1), ψέλνουμε στήν Ἐκκλησία μας. Ὅμως, τί ἀκριβῶς σημαίνει αὐτό;
 «Ἅγια» στήν Παλαιά Διαθήκη ἦταν ὁ Ναός. (Ἑβρ. 9:2). (Οἱ ἅγιοι ἀποκαλοῦντο  δίκαιοι). Καί τό «αἰνεῖτε τόν Θεόν ἐν τοῖς ἁγίοις αὐτοῦ», σημαίνει:  αἰνεῖτε τό Θεό στό Ναό Του, γιατί ὁ Ναός Του εἶναι ὁ ἰδιαίτερός Του  χῶρος  ἐπί γῆς, ὅπου δέχεται τό κοινό σ’ἀκρόαση.«Θά εἶμαι στό Ναό γιά νά ἀκούω τήν προσευχή, πού θά ἀπευθύνει ὁ δοῦλος Μου. Μάλιστα! Θά εἶμαι νύκτα - μέρα στο Ναό», ὑποσχέσθηκε ὁ Κύριος στό βασιλιά Σολομῶντα (Γ΄ Βασιλ. 8:29). Ἡ χήρα, προφήτιδα Ἄννα προκειμένου νά λατρεύει τόν Κύριο ἀληθινά,  «δέν εἶχε φύγει ἀπό τό Ναό, ἀλλά λάτρευε τό Θεό (στό Ναό) νύχτα καί μέρα» (Λκ. 2:36).
 Στίς ἡμέρες μας  γίνονται ἀκολουθίες ἀκόμα καί Λειτουργίες ἔξω ἀπό τό Ναό·  στό  προαύλιο!  Ἐνῶ ὁ  Θεός μᾶς  περιμένει μέσα στό Ναό!

Θά πρέπει νά προβληματισθοῦμε, πῶς, μέ ποιό σκεπτικό λ.χ.  ἡ νεκρώσιμη ἀκολουθία  γίνεται μέσα στό Ναό, ὅσο   πολύς κόσμος καί ἄν  ἔρθει,  ὅσο μικρή καί ἄν εἶναι ἡ ἐκκλησία, ὅση  ζέστη καί ἄν κάνει, ἐνῶ  ἡ  Θ.  Εὐχαριστία  ἐπιτελεῖται  στό προαύλιο τοῦ Ναοῦ ἤ  ἀκόμα  καί σέ  αἴθουσες (!) ἤ  καί σέ  προαύλια (!)  σχολείων...!  Ἄν ἡ νεκρώσιμη ἀκολουθία πρέπει νά γίνει ὁπωσδήποτε μέσα στό Ναό, πόσο μᾶλλον ἡ ἀναίμακτος θυσία τοῦ Κυρίου, ὅσος  κόσμος καί ἄν εἶναι, καί ὅσο μικρή καί ἄν εἶναι ἡ ἐκκλησία,  ὅση ζέστη καί ἄν κάνει...!
 Καί τό ἀντιμήνσιο; Δέν ἀντικαθιστᾶ οὔτε τόν Ναό, οὔτε τό Ἅγιο Θυσιαστήριο. Διαφορετικά, ποιός ὁ λόγος νά γίνονται ἐγκαίνια;! Ποιός;  Ἕνα «ἀντιμήνσιο» καί ὅλα ἐντάξει. Ὅμως, δέν εἶναι ἔτσι. Ἡ  Θ.Λειτουργία «εἰς ἄλλο μέ­ρος ἤ εἰς ἄλλον τόπον δέν γίνεται, εἰμή εἰς ἐγκαι­νιασμένην ἁγίαν Ἐκκλησίαν» ( Ἅγιος Συμεών Θες/νικης, ῞Απαντα», σελ. 462).
 Τό ἀντιμήνσιο εἶναι γιά ὥρα ἀνάγκης. Καί κατά τήν ὀρθόδοξη τάξη, μόνο ὁ  Ἱερέας λειτουργεῖ (κατ’οἰκονομία) σέ ἀνεγκαινίαστο Θυσιαστήριο, δηλαδή μέ ἀντιμήνσιο, καί ποτέ Ἀρχιερέας, γιατί ὁ Ἀρχιερέας μπορεῖ νά κάνει «Ἐγκαίνια», ἐνῶ ὁ Ἱερέας ὄχι.
 Ἡ οἰκονομία ἐφαρμόζεται, ὅταν εἶναι ἀδύνατο νά ἐφαρμοσθεῖ ἡ ἀκρίβεια. Διαφορετικά,  δέν κάνουμε οἰκονομία, ἀλλά αὐθαιρεσία.

4 σχόλια:

  1. Σωστές οι απόψεις σας αλλά ποιος σας ακούει;
    Εδώ και καιρό (κάποια χρόνια) κάνουν οι ιερείς ότι θέλουν πέρα από παράδοση, ιερούς κανόνες κλπ κλπ.
    Λειτουργίες στην ύπαιθρο ή στο προαύλιο του ναού. Οι ιερείς δεν κοιτάζουν στην ανατολή αλλά όπως οι ρωμαιοκαθολικοί προς τον λαό. Γάμοι και βαπτίσεις ταυτόχρονα έξω από ναούς. Η πραγματικότητα ότι έως σήμερα κηδεία εκτός ναού δεν έτυχε να δω.
    Δεν ελπίζω τίποτα προς καλυτέρευση γιατί οι περισσότεροι και των νέων Μητροπολιτών κάνουν και πολλά άλλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτά στο Πανεπιστήμιο και στις ιερατικές σχολές τα διδάσκουν; Δεν είμαι θεολόγος αλλά μάλλον θα τους λένε για υψηλά θεολογικά δογματικά θέματα και όχι τέτοιου είδους. Έτσι με δίδαξαν και μένα στο πανεπιστήμιο και ευτυχώς που στην πρακτική μου έπεσα σε ανθρώπους που γνώριζαν και με μύησαν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Στους νεκρούς κάνουν την τελετή μέσα στο ναό μήπως τύχει και βρέξει. Εκτός και αν φοβούνται μήπως τους φύγει!! Όλα τα άτοπα στις ημέρες μας συμβαίνουν. Η αυθαιρεσία στο μεγαλείο της!!! Δυστυχώς η Θεία λειτουργία έχει καταντήσει ιερό θέαμα, με πρωταγωνιστές τους κληρικούς πάσης βαθμίδας! "Τα ἅγια τοῖς κυσὶ καί οι μαργαρίτες ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων" (Ματθ.7:6)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  4. Η τήρηση των διατάξεων της Εκκλησίας είναι θεμα ταπείνωσης.
    Δεν μπορώ να φαντασθώ ότι ο Όσιος Ιάκωβος ο Τσαλίκης καταφρονούσε την τάξη της Εκκλησίας και έκανε πράγματα δικά του

    ΑπάντησηΔιαγραφή