Η κρυμμένη δύναμη της αγιότητας
ΣΤΑΥΡΟΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ
Ο Ογκαστ Ντιλ, που υποδύεται τον
Αυστριακό αγρότη Φραντς Γαιγκερσταίτερ, την πραγματική ζωή του οποίου
περιγράφει η ταινία «Μια κρυφή ζωή» του Τέρενς Μάλικ, που προβάλλεται στους
κινηματογράφους. Ο Γαιγκερσταίτερ αποκεφαλίστηκε από τους ναζί στις 9 Αυγούστου
1943, γιατί αρνήθηκε, μέχρι τέλους, να πολεμήσει.
Πριν από κάμποσους μήνες, τον
Σεπτέμβριο 2018, έγραφα σε αυτήν εδώ τη στήλη για τον άγιο (beatus, για την
ακρίβεια, από το 2007) της Καθολικής Εκκλησίας Φραντς Γαιγκερσταίτερ. Η μνήμη
του τιμάται στις 9 Αυγούστου, ημέρα του αποκεφαλισμού του στην γκιλοτίνα από
τους ναζί, το 1943, στη φυλακή του Μπράντενμπουργκ, στο Βερολίνο. Ευχόμουν εν
κατακλείδι η ταινία του Τέρενς Μάλικ να κάνει γνωστότερη τη μνήμη του νεοφανούς
αγίου και να προβληθεί και στην Ελλάδα, γιατί είχα διαπιστώσει με έκπληξη ότι
ακόμη και φίλοι μου καθολικοί κληρικοί αγνοούσαν την ύπαρξή του. Η ταινία ήρθε
πράγματι και προβάλλεται αυτές τις μέρες στις αίθουσες με αβέβαιη επιτυχία.
Ο Αυστριακός αγρότης Φραντς
Γαιγκερσταίτερ, στο ορεινό χωριό Σανκτ Ράντεγκουντ των Αλπεων, δεν είναι
αντιρρησίας συνείδησης, όπως γράφουν πολλοί σε ελληνικές και ξένες εφημερίδες,
αλλά πιστός καθολικός, ενεργό μέλος της μικρής ενορίας του χωριού του, που
παίρνει τοις μετρητοίς την εντολή «ου φονεύσεις» και το Ευαγγέλιο, που βάζει
την κρίση και τη δικαιοσύνη του Θεού πάνω από την κρίση και τη δικαιοσύνη των
ανθρώπων. Ζει μια ειρηνική αγροτική και οικογενειακή ζωή, μέσα στο κάλλος της
φύσης και στην αιώνια εναλλαγή των εποχών. Η βία όμως θα φτάσει και εκεί· όταν
ο πόλεμος σαρώνει όλη την Ευρώπη, κανείς δεν είναι προφυλαγμένος από τη βία
του. Ο Φραντς δεν μπορεί να συνταχθεί με τον ναζισμό και τη φονική ιδεολογία
του, γι’ αυτό και ρίχνει αρνητική ψήφο στο δημοψήφισμα (10 Απριλίου 1938) για
την προσάρτηση της Αυστρίας, όταν το υπέρ επικράτησε με ποσοστό 97,75% (το
γεγονός αυτό δεν ιστορείται στην ταινία), δεν παίρνει τα επιδόματα που δίνει το
κράτος, δεν χειροκροτεί στις ναζιστικές ομιλίες, δεν δίνει τον οβολό του στον
έρανο για τον ναζιστικό στρατό. Η κρίσιμη ώρα, ωστόσο, είναι η ώρα της
επιστράτευσης. Ο Φραντς αρνείται να συμπολεμήσει με τους ναζί, γιατί απλούστατα
ως χριστιανός αρνείται να σκοτώνει. Ο επίσκοπος προσπαθεί να τον μεταπείσει
λέγοντάς του ότι έχει υποχρέωση να υπερασπιστεί την πατρίδα, ο αγρότης όμως
ξέρει ότι κανένας πόλεμος δεν είναι ευλογημένος, απολύτως κανένας και για
κανέναν λόγο. Η Εκκλησία, που σήμερα τον τιμά ως άγιο και μάρτυρα, την εποχή
του μαρτυρίου του δεν ήταν μαζί του, πολλοί κληρικοί και λαϊκοί της μάλιστα
υπήρξαν δραστήριοι ναζιστές. Οι συγχωριανοί του στρέφονται εναντίον του,
εναντίον της γυναίκας του, ακόμη και εναντίον των τριών μικρών παιδιών του. Δεν
λείπουν, ωστόσο, και οι μικρές πράξεις καλοσύνης.
Ενα από τα επιχειρήματα με τα
οποία προσπαθούν να τον μεταπείσουν από την απόφασή του είναι ότι η πράξη του
δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα, δεν πρόκειται να αλλάξει τον κόσμο και,
επιπλέον, δεν πρόκειται να τη μάθει κανείς. Το επιχείρημα δεν τον αγγίζει,
γιατί δεν έχει κανένα σκοπό να αλλάξει τον κόσμο, θέλει μόνο να μείνει πιστός
στο Ευαγγέλιο.
Είναι άλλωστε κάποιες στιγμές στη
ζωή –και αυτή είναι μια τέτοια στιγμή– που το μόνο ερώτημα δεν είναι να
αλλάξεις τον κόσμο, αλλά πώς ο κόσμος να μην αλλάξει εσένα. Του προσάπτουν
ακόμη ότι αυτό που κάνει είναι μια πεισματική πράξη εγωισμού. Το μαρτύριο δεν
μπορεί ποτέ να αποτελεί επιδίωξη των χριστιανών. Εάν ο Φραντς δεχόταν να
υπηρετήσει ως νοσοκόμος στον στρατό, όπως του προτείνουν, αυτό θα ήταν πράγματι
ένας συμβιβασμός αλλά όχι προδοσία της πίστης του. Εκείνος όμως το αρνείται και
αυτό, γιατί δεν θέλει να ορκιστεί στον Χίτλερ και στο καθεστώς του.
Ο Φραντς Γαιγκερσταίτερ είναι μια
Χριστική μορφή, πορεύεται στο μαρτύριο ως μιμητής Χριστού, όπως φαίνεται τη
στιγμή της δίκης και κυρίως της συνομιλίας του με τον πρόεδρο του
στρατοδικείου. Πορεύεται προς τη θυσία με μια προσευχή στο στόμα (όχι με τη
Διεθνή ή με τον εθνικό ύμνο). Υποψιθυρίζει το Πάτερ ημών στη γλώσσα του – δεν
ήταν καλή η ιδέα του Μάλικ να μην υποτιτλίζονται όλα ανεξαιρέτως τα γερμανικά,
θα μπορούσε να περιοριστεί στα ναζιστικά ουρλιαχτά. Ο άγιος Φραντς
Γαιγκερσταίτερ πεθαίνει άφοβα, γιατί πιστεύει ακλόνητα στη βασιλεία του Θεού,
όπου θα ανταμώσει ξανά τη γυναίκα του και τα παιδιά του.
Δεν είναι εύκολο να κάνεις σήμερα
ταινία τον βίο ενός αγίου, και μόνο ένας σκηνοθέτης με την τόλμη του Μάλικ θα
μπορούσε να το κάνει. Μια ταινία του Μάλικ είναι, βέβαια, μια ταινία του Μάλικ,
εξ ου και όλες αυτές οι πανέμορφες και μεγαλειώδεις εικόνες της φύσης. Ισως η
αφήγηση του βίου ενός αγίου να μη χρειαζόταν τόσο επιβλητικό φυσικό μεγαλείο,
αλλά περισσότερη απλότητα. Ας μη μείνουμε ωστόσο σε αυτήν την επιφύλαξη –θα
ήταν μικρόψυχο– και ας προσχωρήσουμε στον τρόπο του σκηνοθέτη. Ο κόσμος και το
κάλλος του αποτελεί το πεδίο όπου διεξάγεται ο πόλεμος και λαβαίνουν χώρα οι
ανήκουστες φρικαλεότητές του, το πεδίο όπου εκδηλώνεται η κακότητα των
ανθρώπων. Ταυτόχρονα όμως και αξεχώριστα αποτελεί και το πεδίο όπου ζει και
μαρτυρεί ένας άγιος, όπου ζουν η αγάπη και η καλοσύνη. Η αφανής θυσία του
Φραντς Γαιγκερσταίτερ –οι ναζί τον σκότωσαν, αλλά δεν τον υπέταξαν– και η
αγάπη, η δική του και της γυναίκας του, εξημερώνουν και εξανθρωπίζουν αυτό το
μεγαλειώδες κάλλος, που διαφορετικά θα έμενε απόκοσμο και παγερό, και κάνουν τη
ζωή σε αυτόν τον κόσμο άξια να τη ζει κανείς.
Πηγή: Καθημερινή
Είπαμε ότι ειναι σούπερ η ταινία, ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ, αλλάαα..ΟΧΙ και άγιος ο ήρωας της ταινίας, ΖΟΥΜΠΟΥρλούδικε Αναστασάκο μου...;-)
ΑπάντησηΔιαγραφήΑχ διαχειριστή! Αχ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤέτοιες αναρτήσεις να μην έκανες θα είχες πολύ μισθό στον ουρανό για τις άλλες ωφέλιμες ανάρτησεις...
Τι σας ενοχλεί ακριβώς;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑχ διαχειριστή! Αχ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤέτοιες αναρτήσεις κάνεις και δίνεις αφορμή να αναδειχτεί η αβάσταχτη αρτηριοσκλήρωση που επιπολάζει μεταξύ των "δήθεν" ασυμβίβαστων της πατρώας ευσέβειας...
Δεν ξέρεις ανώνυμε ότι ο συγκεκριμένος είχε ταχθεί πριν χρόνια υπερ της αποποινικοποιήσεως των βλασφημιών;
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν γνωρίζεις τόσες και τόσες στρεβλές απόψεις του;
@8.12
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ κρίση είναι του Θεού, ούτε δική μου ούτε και δική σας, αγαπητή μου! Ευτυχώς για εμάς ο Θεός δεν χωράει στα στενά μας παπούτσια!
O αμυντικός πόλεμος υπέρ πίστεως και πατρίδος είναι ιερός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ κατακτητικός και άδικος πόλεμος είναι η μεγαλύτερη αμαρτία.
Συγκινούμεθα για την μεγάλη και όντως σεπτή μορφή που περιγράφεται στο άρθρο, εάν αποδίδεται από τον αρθρογράφο ορθώς η ζωή του και οι πεποιθήσεις του. Είναι απίστευτο σε τι είδους κατορθώματα μπορεί να οδηγήσει τον άνθρωπο η πίστη του στο Ευαγγέλιο και η αγάπη του στον Χριστό.
Ο άδικος πόλεμος φονεύει σώματα είναι πολύ μεγάλο αμάρτημα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι βλασφημίες φονεύουν ψυχές και είναι ακόμα μεγαλύτερο αμάρτημα σύμφωνα με τους Πατέρες.
O σχολιαστής του 2:38 π.μ. εργάζεται άραγε σε Μυστικές Υπηρεσίες; Αχ! πόσο με συγκινεί αυτό το επάγγελμα! Ολα φαίνεται να τα ξέρει για τον πρώτο ανώνυμο, το χρυσούλι μου!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίσαι τελείως παλαβός ανώνυμε 3:21 μ.μ.;
ΔιαγραφήΣτις Μυστικές Υπηρεσίες μαθαίνεις τα μυστικά που δεν μαθαίνονται δημόσια, δεν μαθαίνεις αυτά που ειπώθηκαν δημόσια σε ομιλίες και γράφτηκαν δημόσια!
Φαίνεται ότι θίχτηκες που ειπώθηκαν κάποιες αλήθειες για τα πιστεύω του λατρευτού σου Ζουμπουλάκη και προσπαθείς αλεπουδίστικα να ρίξεις ψεύτικες κατηγορίες.
Το ειρωνικό ύφος σου συμβαδίζει με το ψεύτικο περιεχόμενο του σχολίου σου.
Απορώ πώς το έβαλε ο διαχειριστής.
Μια απορία πάνω στο άρθρο του Στ. Ζουμπουλάκη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔηλαδή ο αρθρογράφος πιστεύει ότι υπάρχει αγιότητα και εκτός Εκκλησίας;
Η μία Εκκλησία είναι η Ορθοδοξία.
Υπάρχει κανείς ζουμπουλακικός να μου λύσει την απορία;
Κάτω τα κουλά σου 4: 59 μ.μ. από το διαχειριστή και πήγαινε να Μετανοήσεις για το δηλητήριο που ξερνάει η γλώσσα σου για τους αθώους συνανθρώπους σου. Και παριστάνεις και το Χριστιανό. Ντροπή σου!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝτροπή σε σένα 6:13 μμ που στηρίζεις την ψευτιά και την παλαβομάρα! Εσύ να κοιτάξεις να δεις μήπως λατρεύεις ανθρώπους αντί για τον Θεό!!!
ΔιαγραφήΠολύ σωστά και άψογα τα είπε ο 4:59 μμ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο πρόβλημα το έχει ο 6:13 και 3:21 μμ.
Προσπαθούν αλεπουδίστικα και με ψευτιές να αντιστρέψουν τα πράγματα. Ντροπή τους!!!
Ο διαχειριστής δεν πρέπει να βάζει εμφανή ψεύτικα και άδικα σχόλια σαν του 3:21 και 6:13. Θα χάνουν τον χρόνο τους για ν' απαντούν σε τόσο φανερά ψεύτικα σχόλια που κάνουν το δίκαιο, άδικο;
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν αποκλείεται να πρόκειται και για οπαδό της ασύδοτης βλασφήμιας που ενοχλήθηκε στην αντίδραση απέναντι στην αποποινικοποίηση των βλασφημιών και το έρριξαν στα ψέματα.
5.42
ΑπάντησηΔιαγραφήΣου θυμιζω πως τα παλαισματα της αρετης δεν εξαρτωνται ουτε απο την ηλικια,ουτε απο τη σωματικη δυναμη,ουτε απο την θεολογια εκτος ορθοδοξου εκκλησιας.Διοτι καποιοι εγιναν θεοπτες με αγωνες πολλους και δακρυα,αλλα απο την δυναμη της ψυχης και την σταθεροτητα της Ορθοδοξου Πιστεως!
Εξω λοιπον απο την Ορθοδοξια υπαρχει μια προσπαθεια για ηθικη βελτιωση,αλλα χωρις την Χαρη Του Αγ.Πνευματος,επιστρεφουμε στα ιδια ,που αυτο ισχυει και για μας τους αμαρτωλους ορθοδοξους που απομακρυνομαστε απο τα ιερα Μυστηρια της Εκκλησιας.Οπως λεν οι Παροιμιες,ειναι δρομοι που φαινονται σωστοι αλλα οδηγουν στον θανατο 16,25.
Δεν υπαρχει για τον Ορθοδοξο πιστη χωρις Πνευμα Αγιον...
Ολοι οι Ορθοδοξοι,βλεπουν και αναζητουν μαρτυρες και αυτους τους βρισκουν στην Ορ.Εκκλησια,της Οποιας η αιωνοβια πειρα οπως ελεγε κ δεν ειναι δικα μου λογια αυτα που θα πω,ελεγε ο γερ,Σοφρωνιος του Εσσεξ,η αιωνοβια πειρα υπερβαινει καθε ατομικη επειρια....ο αποκομμενος απο την παραδοση ανθρωπος οπως πολυ σωστα ειπε-δεν ειναι σε θεση να πορευθη Στην -οδο-Του Χριστου.
Ο δε ...Αγιος Σιλουανος ελεγε ,πως Ο Θεος δεν γνωριζεται παρα μονον με Το Πνευμα Το Αγιον το Οποιον εκπορευεται εκ του Πατρος.-
το γράψιμό σας πρώτη σχολιάστρια είναι τόσο χαρακτηριστικό που δεν χρειάζεται να είναι κάποιος των μυστικών υπηρεσιών για να σας καταλάβει. Μην μας έχετε πια για τόσο χαζούς! απλά και μόνο τα σχόλια του Αναστασίου από την στιγμή του ξεκινήματος του μπλογκ να διαβάζαμε δεν ήταν δα και δύσκολο να σας ταυτοποιήσουμε. Μη μας σαλέψει κιόλας!
ΑπάντησηΔιαγραφήΌπως κι εσάς "ορθοδοξία όρθο" (δεν τολμώ να γράψω "ορθό" μην παρεξηγηθώ) παλιά δεν σας λέγαν Π.......?
ΑπάντησηΔιαγραφή9.06
ΑπάντησηΔιαγραφήΧαιρετε εν Κυριω,δεν εχει σημασια ποιος γραφει,ναι με λεγαν π.
Με το ιδιο μονογραμμα εκφραζονται και πολλοι σε αλλα μπλοκ.
Μη δινετε σημασια 9.06 στα ονοματα...
Ευχομαι ολοψυχα να βρειτε το ελεος Του Θεου!
Εγω απλως εργαζομαι στα χωραφια Του Π ατερα μου!