Τετάρτη 3 Ιουνίου 2020

Δάσκαλοι Ὀρθοδοξίας - π. Βασιλείου Μπακογιάννη


Δάσκαλοι Ὀρθοδοξίας

ὑπό ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

«Αὐτό εἶπε ὁ Παϊσιος γιά τόν Οἰκουμενισμό», λένε μερικοί, καί τό κάνουν «σημαία». Καί ἐπειδή τό εἶπε ὁ Ὅσιος Παϊσιος εἶναι δόγμα ἀδιαπραγμάτευτο; Καί ὁ Πορφύριος (ὁ Μπαραϊκτάρης) ἦταν Ὅσιος, ὅμως διαφωνοῦσε μέ τόν Ὅσιο Παϊσιο. Π.χ. ἄλλη ἄποψη εἶχε ὁ πρῶτος γιά τό «666» (τό θεωροῦσε ἀσήμαντο), καί ἄλλη ὁ δεύτερος. Μάλιστα, ὁ δεύτερος (Παϊσιος) ἐξέδωσε καί εἰδικό φυλλάδιο, γιά νά ἐνημερώσει τό κοινό.  Λοιπόν; Σέ ποιόν ἀπό τούς δύο μίλησε τό Ἅγιο Πνεῦμα;
   Μπορεῖ νά εἶχαν Ἅγιο Πνεῦμα, ἀλλά τό Ἅγιο Πνεῦμα δέν «κατέλαβε» τή θέση τοῦ μυαλοῦ τους. Δούλευε τό μυαλό τους, ἀλλά ὅποτε ἔκρινε τό Ἅγιο Πνεῦμα, ἔκανε τίς «ἐπεμβάσεις» Του. Δηλαδή, «δούλευε» καί ἡ προσωπική τους κρίση, μάλιστα πιό πολύ «δούλευε» ἡ προσωπική τους κρίση, παρά τό Ἅγιο Πνεῦμα!   Οὔτε οἱ Δώδεκα Ἀπόστολοι «κινοῦντο» πάντα ἐξ Ἁγίου Πνεύματος, ἀλλά καί ἐξ ἰδίας κρίσεως. 
 Ὁ Μ. Βασίλειος χρησιμοποιεῖ ἕνα ὡραῖο παράδειγμα: Εἶναι κάποιος ξυλουργός. Τό ἐπάγγελμα δέν τό ἐξασκεῖ ὅλο τό εἰκοσιτετράωρο, παρά μόνο ὅταν ἐργάζεται. Τόν ὑπόλοιπο καιρό ξέρει μέν τή τέχνη, ἀλλά δέν τήν ἀσκεῖ. Κάτι ἀνάλογο ἴσχυε καί μέ τούς Δώδεκα Ἀποστόλους. Εἶχαν Ἅγιο Πνεῦμα, ἀλλά δέν «κινοῦντο» πάντα ἐξ Ἁγίου Πνεύματος, πάρα μόνο ὅταν ὑπῆρχε λόγος. (Περί Ἁγίου Πνεύματος, ΚΣΤ', 61 P.G.32,180).
Οἱ Δώδεκα Ἀπόστολοι, μέ τήν ἐπιφοίτηση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἀπό ἄσοφοι ἔγιναν σοφοί. Ὅμως, αὐτό ἔγινε μιά φορά, καί δέν ξαναγίνεται, γιατί μιά φορά παραδόθηκε ἡ πίστη. Μπορεῖ, λοιπόν οἱ Ὅσιοι Παϊσιος, Πορφύριος (καί ὄχι μόνο), νά εἶχαν Ἅγιο Πνεῦμα, ἀλλά αὐτό τό Ἅγιο Πνεῦμα δέν τούς δίδαξε οὔτε θεολογία, οὔτε δογματική, οὔτε ἐκκλησιαστική ἱστορία. Μέ τίς γνώσεις πού εἶχαν, μέ αὐτές ἔμειναν.  Π.χ. ὁ Μ. Ἀντώνιος ἦταν μεγάλος Ὅσιος. Ὅμως, ἀγράμματος ἦταν, ἀγράμματος παρέμενε. Γι’αὐτό δέν εἶχε τίς ἀπαραίτητες θεολογικές γνώσεις γιά νά νά ἀντιμετωπίσει τήν αἵρεση τοῦ Ἀρείου, πού κυριαρχοῦσε στήν ἐποχή του. Ὅσοι τόν ρω-τοῦσαν, τούς ἔστελνε στόν Μ. Ἀθανάσιο, πού εἶχε γνώσεις θεολογικές.
Τά ἀνωτέρω μᾶς λένε, ὅτι Δάσκαλοι Ὀρθοδοξίας δέν εἶναι οἱ Ὅσιοι Ἀντώνιος ὁ Μέγας, Παχώμιος ὁ Μέγας, Σισώης ὁ Μέγας κ.λ.π., ἀλλά οἱ ἐγγράμματοι Ἅγιοι, Γρηγόριος ὁ Θεολόγος, Μ. Βασίλειος, Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός, Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς κ.λ.π. Ὅμως, οὔτε καί αὐτοί κατεῖχαν τό ἀλάθητο, γιατί τό ἀλάθητο τό κατέχει μόνο ἡ Ἐκκλησία, ἡ ὁποία εἶναι ὁ στύλος καί τό ἑδραίωμα (θεμέλιο) τῆς ἀληθείας (Α΄ Τιμ. 3:15).

22 σχόλια:

  1. Τα βάλατε στην θέση τους π. Βασίλειε. Αλλά σίγουρα πολλοί θα αμφισβητήσουν τα γραφόμενά σας. Ζούμε σε εποχές που οι Γέροντες είναι πάνω από τον Θεσμό της Εκκλησίας. Καθένας λέει «αυτό είπε ο πατήρ τάδε» και όλα έκλεισαν. Δύσκολες οι εποχές σε ένα λαό ακατήχητο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πόσοι από τους Αρχιερείς και Ιερείς και λογιότατους μοναχούς έχουν συνειδητοποιήσει αυτή την ΑΛΗΘΕΙΑ:
    «Τό ἀλάθητο τό κατέχει μόνο ἡ Ἐκκλησία, ἡ ὁποία εἶναι ὁ στύλος καί τό ἑδραίωμα (θεμέλιο) τῆς ἀληθείας (Α΄ Τιμ. 3:15).»
    Όπως τονίζει ο σπουδαίος κληρικός, θεολόγος και πολυγραφότατος συγγραφέας π. Βασίλειος Μπακογιάννης;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σωστά τα όσα λέει ο π.Βασίλειος, όμως υπήρξαν Άγιοι οι γεροντάδες καί όσο νά ναι έχουν μια βαρύτητα τα λόγια τους.....
    Άλλωστε δεν ασχολήθηκαν με θέματα δογματικής, αλλά με θέματα πνευματικής καλλιέργειας....
    Γι'αυτό άλλωστε έτρεχαν σ' αυτούς Μητροπολίτες, καθηγητές πανεπιστημίου καί απλοί πιστοί..
    Εξέφραζαν καί την αποψή τους καί για διάφορα θέματα όπως τα εθνικά... καί όποιος θέλει τα υιοθετεί.... γιά τα περί αντιχρίστου , νομίζω ότι λίγο πολύ ο π.Παϊσιος είπε ότι λέει η Αποκάλυψη....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Η άποψη που διατυπώνεται στην τελευταία παράγραφο του κειμένου φαίνεται λίγο περίεργη.
    Οι όσιοι ασκητές δεν είναι Δασκαλοι της Ορθοδοξίας.
    Ο κόσμος που προστρέχει στους Αγίους αυτούς, γιατί πηγαίνει ?
    Δεν πηγαίνει για να ακούση ωφέλιμο λόγο, για να διορθώση τα λάθη του, να πολεμήση τα πάθη του, να αγαπήση τον Θεό και τον πλησίον του, να προσευχηθή περισσότερο, να ακούση συμβουλές για πνευματικό αγώνα, κλπ. ?
    Με όλα αυτά δεν διδάσκεται Ορθοδοξία ?
    Ορθοδοξία είναι να διαβάζουμε βιβλία και να αποκτούμε γνώσεις και μόρφωση ή να εφαρμόζουμε το Ευαγγέλιο στη ζωή μας ?
    Χρειάζεται κάποια διευκρίνιση εδώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Για να γίνει κάποιος Άγιος πρέπει να λιώσει πολλά κομποσχοίνια και παντελόνια από τίς γονυκλισίες κ.λ.π.Το να δεί κάποιος το άκτιστο φώς ή να συνομιλεί με Αγίους (π.Παΐσιος),δεν είναι απλο ούτε εύκολο.Το να δεί κάποιος κληρικός πάνω στο Άγιο Αντεμινσιο τον Άγιο Αμνό ωμό (γέρων Ιάκωβος Τσαλίκης),δεν είναι τυχαίο ούτε συνηθισμένο.
    Το να έχει κάποιος το προορατικο χάρισμα (π.Πορφύριος),δεν το περνάς στα ψιλά....
    Συνεπώς δεν μπορούμε να μήν μετράμε και τα λόγια τών σύγχρονων Αγίων....
    Άλλωστε αυτό προτρέπει η εκκλησία ,την μελέτη και των βίων των Αγίων, τούς οποίους οι ιεροκήρυκες κατά κόρον επικαλούνται....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ο οικουμενισμός τυγχάνει να είναι περισσότερο ορατός τίς τελευταίες δεκαετίες.Γιαυτό ο π.παΐσιος ασχολήθηκε με το ζήτημα, αφού ήταν στίς μέρες του... όπως θα έκανε ο κάθε Άγιος....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ωραίες οι γλαφυρές απόψεις τού π.Βασιλείου...αλλά απόψεις... όχι δόγματα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ωραίες και γλαφυρές οι απόψεις που εξέφραζαν στους προσκυνητές οι νέοι άγιοι Πατέρες αλλά απόψεις όχι δόγματα. Τα δόγματα τα αποφασίζουν οι Σύνοδοι και όχι μεμονωμένα οι Άγιοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Πολλοί θέλουν να τα πουν αυτά που καταγράφει ο π. Β.Μ. αλλά δεν τολμούν «δια τον φόβο». Άλλη μια φορά βγάζει τα κάστανα από την φωτιά ο π. Β.Μ. και του αξίζουν ευχαριστίες γιατί τολμά να μας πει αλήθειες και να μας νουθετήσει ως γνήσιος ιεροκήρυκας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  10. ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ 3 Ιουνίου 2020 - 11:29 μ.μ.

    ΔΟΓΜΑ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ Η ΔΙΚΗ ΣΟΥ ΑΠΟΨΗ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ασφαλως για τα δογματα αποφασιζουν οι Συνοδοι, αλλα οι αποψεις των Χαρισματουχων Οσιων παλαιοτερων και νεοτερων, εχουν αυξημενη βαρυτητα και κυρος εν σχεσει με τις αποψεις του Α η του Β θεολογου.
    Η ελλαμψις της Χαριτος του Αγιου Πνευματος στις καρδιες τους δινει υπεροχικη αξια στο λογο τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ο Άγιος Σπυρίδων,στην πρώτη οικουμενική Σύνοδο,ο οποίος έκανε καί τό θαύμα με το κεραμίδι , ήταν θεολόγος;
    Καί όμως εδογμάτισε.....!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ποιός δογμάτισε από τούς νέους πατέρες;
    Μήν προσάπτουμε "σκιές"εκεί πού δεν υπάρχουν...
    Οι νέοι πατέρες όπως τους ονομάζεται,δεν κάλεσαν κανένα...οι άνθρωποι τούς "πολιορκούσαν"... Καλώς ή κακώς ...ο καθένας γνωρίζει....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Είχε τούς λόγους τού το πατριαρχείο και ανακήρυξε αγίους τούς νέους αγίους πατέρες, όπως για κάθε αγιοποίηση....
    Διαφορετικά θα αγιοποιουσε όλους τους χριστιανούς .... μοναχούς
    ..ιερομοναχους...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Οι γέροντες αγίασαν.. είπαν τι είπαν...... εμείς τι κάνουμε....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Άγιοι τού Θεού πρεσβεύσατε υπέρ ημών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. ...οι αγιοι Παισιος κ Πορφυριος ειχαν μια διενεξη για το 666.Τουτο δεν σημαινει πως δεν ειχαν πνευμα αγιον.
    Ακουμε πολλους που λενε για τον ταδε αγιο κατι η τον δεινα κατι αλλο.
    Εχουμε διδαχθη πως τους αγιους δεν πρεπει να κρινουμε...
    Ο καθενας προσεφερε στην Εκκλησια.Ουτε
    Ο Θεος
    κρινεται
    αλλα αγαπαται,θαυμαζεται και κατ'αναλογιαν γιγνωσκεται....[δεν ειναι δικο μου αυτο,αλλα του γερ.Διονυσιατου Θεοκλητου].
    Και εγω ειχα αυτη την απορια για την διενεξη,αλλα ειχα βρει μια ρηση του αγιου Ιουστινου του Μαρτυρος,πως ''ου γαρ τη προγνωσει επεται το μελλον αλλα τω μελλοντι η προγνωσις,το μελλον εσεσθαι αιτιον της προγνωσεως,ουχι Ο Χριστος αιτιος....''......γιατι μετα καποιοι οδηγουνται αλλου*
    Το οτι Ο Θεος δια των Προφητων τα ειχε προειπει ΟΛΑ ,ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΚΑΤΑΡΓΕΙ ΤΟ ΥΠΕΥΘΥΝΟΝ,,,,
    Αλλα ,,,,,, ΚΑΙ ΤΟ ΥΠΕΥΘΥΝΟΝ ΔΕΝ εκβιαζει το αυτεξουσιον..χορηγει ομως ευκαιριες προς το αγαθον.
    Η μετα την προδοσια τιμωρια ειναι θεμα για μας,αν δεν υπαρξει μετανοια.
    Για μας η Θεια χαρις ειναι συνεργος σε αυτον που θελει να ακολουθησει Τον Κυριο,και ειμαστε ολοι υπευθυνοι να πραξουμε αυτεξουσιως το αγαθο η το κακο.
    Επειδη δε τα των φιλων κατα την παροιμια ειναι κοινα,Ο Θεος αποκαλυπτει εις τον φιλο του τα Θ. Του μυστηρια κ αποκρυφους λογους του διδασκει σηκωνοντας το καλυμμα καποιων σκοτεινων Γραφικων εννοιων και διδει τα χαρισματα αναλογως της διακρισεως,της προορασεως,της θαυματουργιας, κ.α χαρισματα.Αλλα αν παρουμε υπ'οψιν τον Αγ.Γρηγοριο τον Παλαμα,ο ιδιος ο Ευαγγ.Ιωαννης,δι οραματος ανηγγειλε στον Γρηγοριο οτι με καθε τροπο πρεπει να συγγραψη οσα κατοπιν Θειας Αποκαλυψεως και εντολης επρεπε να συγγραψη χαριν της ωφελειας των Ορθοδοξων. Και για αυτο προμαχησε της Ορθ. Πιστεως.
    Ειναι αυτο που λεγει ο Θεοφορος Μαξιμος ''Θ ε ω ,τω κατα φυσιν ενουμενος και τοσουτον ισως γινωσκων τον γινωσκομενον,,,,,οσον ην αυτος γινωσκωμενος παρα Του Γινωσκοντος''....
    Και ομως ο γερων Παισιος τους εκτος εκκλησιας πορευομενους ονομασε''ομολογιες''...
    Το οτι υπαρχουν κ ληστρικες συνοδοι αυτο σημαινει ,πως ΔΕΝ ακολουθησαν,οπως παντοτε κανει η Ορθ.Εκκλησια,,,,,,,,, την Αποστολικη Παραδοση,,,,,,,,,την δ ι α δ ο χη και ,,,,,,την λειτουργικη Ζωη
    ...αποδεχομενη το περιεχομενο των Αγιων Οικουμ.Συνοδων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Γράφεις πολλά 7,20. Θα σου απαντήσω με λίγα στο «Εχουμε διδαχθη πως τους αγιους δεν πρεπει να κρινουμε...»
    Ας δεχθείς τις αιρετικές δοξασίες του Αγίου Γρηγορίου Νύσσης
    και μετά έλα να μας μιλήσεις.
    Αν δεν γνωρίζεις μην μιλάς με λόγια κενά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Πολλές φορές χρησιμοποιούμε λόγια μορφών,οι οποίες με τον βίο τους,με την πείρα τους και το παράδειγμά τους , άφησαν ανεξίτηλο το πέρασμά τους.
    Έτσι γιά παράδειγμα καί πολύ σωστά, αναφέρουμε λόγια μακαριστών Μητροπολιτών... έτσι είχε πει ο Καντιώτης ή ο Σεραφείμ ή ο Χριστόδουλος ή ο Μελέτιος κ.ο.κ.
    Πόσο μάλλον επιβάλλεται να επικαλουμαστε λόγια Αγίων τής εκκλησίας, όπως και των σύγχρονων Αγίων Γερονταδων....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. εκκλησία πού κλείνει τις θύρες εις τους πιστούς της την Αγίαν Ανάστασην , δεν είναι Εκκλησία (αλλά Α'Τιμ 4:1 )

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Καλησπέρα χρόνια πολλά και
    καλό φώτισμο σε όλους μας .
    Με τόν τρόπο προσέγγισης των ανωτέρω τού
    π. Βασιλείου Μπακογιάννη καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι ούτε ο Ιησούς Χριστός είναι Δάσκαλος Ορθοδοξίας διότι

    Οι Ιουδαίοι ήσαν κατάπληκτοι καὶ έλεγαν, «Πως αυτὸς ξέρει γράμματα, αφού δὲν εσπούδασε;». :)
    (κατά Ιωάννην ζ:15) :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή