Η Εκκλησία δεν είναι "Θεσμός..."
Χρ. Γιανναράς
Το Εκκλησιαστικό γεγονός δεν είναι
αυτονόητα δεδομένο, "μαγικά" συντελλούμενο στην Ευχαριστία.
Πραγματώνεται και φανερώνεται στην Ευχαριστία, αλλά όχι μηχανιστικά: το
συγκροτούν σχέσεις ελευθερίας, έμπρακτης υπαρκτικής ελευθερίας, έμπρακτης
αγάπης: το συγκροτούν οι σχέσεις του αρχιτέκτονα και των μαστόρων του
με τα υλικά της οικοδόμησης- ο σεβασμός των υλικών, η ανάδειξη των
"λογικών" τους δυνατοτήτων, η μεταποίησή τους σε "γλώσσα" -
φανέρωση της ευχαριστιακής χρήσης τους από την Εκκλησία. Συγκροτεί το
Εκκλησιαστικό γεγονός στην Ευχαριστία η σχέση του ζωγράφου με τα σχέδια και τα
χρώματα, τα υλικά της ζωγραφικής του τέχνης, η άσκηση παραίτησής του από κάθε
ιδιοτελή σκοπιμότητα εντυπωσιασμού, ιδιομορφίας.
Συνιστά τον Εκκλησιαστικό
τρόπο της Ευχαριστίας το ζύμωμα του πρόσφορου, η σχέση με τα υλικά και η πράξη
της ετοιμασίας του. Το ίδιο και η σχέση-πράξη του νεωκόρου που ανάβει τις
κανδήλες και τα πολυκάνδηλα, το ίδιο και η προσφορά-αναφορά του
θυμιάματος, το ίδιο και η έμπρακτη ("χειρωνακτική") προσευχή που
είναι το άναμμα κάθε κεριού στα μανουάλια από κάθε πιστό.
Η Εκκλησία δεν είναι κάποιο,
"τί" (θεσμός, ίδρυμα, οργάνωση, "νομικό πρόσωπο"). Είναι
ένα "πώς", ένας τρόπος να υπάρχουμε (όχι απλώς να συμπεριφερόμαστε):
να πραγματώνουμε την ύπαρξή μας κοινωνώντας τη ζωή ελεύθερα, αγαπητικά, με
ερωτική αυθυπέρβαση και αυτοπροσφορά. Ο τρόπος της Εκκλησίας
μεταποιεί τη χρήση σε σχέση, την πρόσληψη σε ευχαριστία, την ευχαριστία σε
υπαρκτική "αναφορά". Όπως σε κάθε αληθινό έρωτα έτσι και στο
εκκλησιαστικό γεγονός της Ευχαριστίας, το κάλλος καλεί σε συν-ουσία, στο
συν-είναι, σε συνύπαρξη-υπαρκτική "αλληλοπεριχώρηση". Η κλητική
δυναμική του κάλλους γίνεται το μέσο, η γλώσσα, για να "πεί" ο
ερωτευμένος τον έρωτά του-κάθε δεδομένο του κάλλους της φύσης και των γλωσσών
της Τέχνης γίνεται πράξη σημαντική ευχαριστίας, ενεργός κατάφαση στον
"μανικό έρωτα" του Νυμφίου Θεού για τον άνθρωπο.
Είναι λοιπόν περισσότερο φανερό
ότι στο γεγονός πραγμάτωσης και φανέρωσης του τρόπου της
Εκκλησίας, στο ευχαριστιακό δείπνο, δεν μπορεί να υπάρχει τίποτα που να
αποβλέπει στο άτομο: Ούτε διάκοσμος για να εντυπωσιάσει το άτομο ούτε
φωτισμός για να "υποβάλλει" το άτομο ούτε ζωγραφική που θα
"διδάξει" το άτομο ούτε μουσική για να "συγκινήσει" το
άτομο- τίποτα, μα απολύτως τίποτα που να υπηρετεί μιαν ατομοκεντρική εκδοχή της
"σωτηρίας", να συνεργεί στην "ατομική σωτηρία". Όλα στην
Ευχαριστία κοινωνούνται, όλα μετέχουν στο κοινό άθλημα να συμμετέχεται
η ύπαρξη, να μεταποιείται το άτομο, ο τρόπος της
κτιστότητας, σε πρόσωπο, πραγμάτωση του άκτιστου τρόπου της
ελευθερίας.
Η Εκκλησία Ευαγγελίζεται τη σωτηρία
ως γεγονός άλλης τάξεως: να σωθεί ο άνθρωπος σημαίνει να γίνει υπαρκτικά σώος,
ακέραιος, ολόκληρος- όχι με κολοβωμένη την ύπαρξη από τη φθορά και τον θάνατο.
Και αυτή η σωτηρία ( η υπαρκτική ολοκληρία) δεν κερδίζεται, χαρίζεται- εξάλλου
και η φθαρτή και θνητή ύπαρξη επίσης χάρισμα είναι, δεν την κατακτήσαμε.
Σωτηρία, δηλαδή ελευθερία από τη φθορά και τον θάνατο, είναι να σου χαριστεί να
υπάρχεις με τον τρόπο του Ακτίστου, τρόπο της Αυτοαιτίας: Ν αυπάρχεις,
επειδή ελεύθερα θέλεις να υπάρχεις, και να θέλεις να υπάρχεις, επειδή
αγαπάς. Η άσκηση , κοινό άθλημα των μετόχων-μελών της Εκκλησίας, αναλαμβάνεται
για να είναι πράξη το "ΝΑΙ", ρεαλισμός έμπρακτου
τρόπου ο εγκεντρισμός στην "καλλιέλαιον", όχι ψυχολογική, απατηλή
ψευδαίσθηση ή πεποίθηση ιδεολογική. Σώζεται ο μέτοχος της Εκκλησίας, επειδή τον
αγαπούν αυτοί που ήδη πραγματώνουν υπαρκτικά τη σωτηρία, η αγάπη τους καθιστά
την έμπρακτη κατάφαση κοινωνία του πληρωματικού τρόπου, μέθεξη της όντως ζωής.
Υάκινθος
Πάλι Γιανναρά;;;
ΑπάντησηΔιαγραφήΝτροπή στον Τάσο!!!
Έχουν βάση όσα λέει, ο εξεζητημένος τρόπος όμως που τα λέει και τα σοβαρά λάθη που έχει κάνει σε κάποιες άλλες περιπτώσεις, του στερούν το, όποιο, δίκιο του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπα! Επανεμφανίσθηκε ο κουλτουροχριστιανός, προκειμένου να μας "επαναμυήσει" στο γιανναρισμό;
ΑπάντησηΔιαγραφήΌχι ντροπή αλλά ΤΙΜΗ!!! στον κ. Τάσο για αναδημοσιεύσεις τέτοιων κειμένων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστίες και στον Υάκινθο
Ντροπή του!
ΔιαγραφήΚαι ντροπή περισσότερο σε σένα 8:19 μμ που τον παρασέρνεις!!!
Εάν το κείμενο αυτό το απλούστευε γλωσσικά ο Υάκινθος και δεν ανέφερε τον συντάκτη του όλοι οι ενισταμενοι θα το υπέγραφαν και με τα δύο χέρια!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα βάζεις συχνότερα Γιανναρά. Τα λέει υπέροχα. Κρίμα σε όσους δεν τον διαβάζουν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιαβάστε Γιανναρά. Πολλά έχει να σας πει. Εμένα με έχει μάθει πολλά που επί χρόνια τον μελετώ σε βιβλία και επιφυλλίδες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΥάκινθε οι παρουσιάσεις σου είναι πάντα κείμενα οδηγητικά και προβληματισμού. Ο Καθηγητής Γιανναράς είπε πολλά. Μερικοί έμεινα στο επίπεδο της κριτικής χωρίς να διαβάσουν. Αλλά τους αρέσει το γάλα και όχι η στερεά θεολογική τροφή!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή... όλον συγκροτεί τον θεσμόν της Εκκλησίας... (γ' Ιδιόμελο εσπερινού Πεντηκοστής)
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιαβάστε Γέροντα Θεόκλητο Διονυσιάτη. Πολλά έχει να μάς πή για το αγνό, Πατερικό, Αγιορείτικο, Ορθόδοξο πνεύμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα αποφεύγετε τους φιλοσόφους που ασχολούνται με την Θεολογία.
Μπράβο στον χθεσινό Ορθόδοξο σχολιαστή 3:04 μ.μ. για την Ορθόδοξη προτροπή του και το μικρό αλλά ορθόδοξο σχόλιο του! Πολλά μπράβο του!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟρθόδοξος
Ασφαλώς η ανάρτηση γραπτών τόσο υψηλής ορθόδοξης θεολογικής προσέγγισης και γεύσης σαν αυτό του λίαν αγαπητού αδελφού, φίλου, και συμφοιτητή διαπρεπούς Πανεπιστημιακού Θεολόγου και Φιλόσοφου Καθηγητή Χρήστου Γιανναρά τιμούν και τον κ. Αναστάσιο και τον κ. Υάκινθο. Και φυσικά δεν είναι για το στομάχι της γνωστής ανώνυμης απροσωπίας-δειλίας κατά Άγιο Αργολίδος-των 1ου και 12ου σχολιαστή και των ομοίων τους. Αρκεί εδώ να σημειώσω ποια σκληρή και μετά χειροδικίας αντίσταση για την εκλογή του στο Πάντειο Πανεπιστήμιο προέβαλε τότε η ΚΝΕ και οι κυρίαρχοι τότε Μαρξιστοτραφείς πλόκαμοι. Φαίνεται όμως ότι ο Θεός τον είχε για μια «πορεία εις τα έθνη», ως έγραφε το ευχετήριο μου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπιφυλάσσομαι για περισσότερα άλλοτε. Για την ώρα θα πρότεινα ως εξαιρετικά και για το ευρύτερο ορθόδοξο κοινό τα α/ «Αλφαβητάρι Πίστης», μια θαυμάσια ορθόδοξη Κατήχηση. β/ «Η Ελευθερία του Ήθους», μια επίσης θαυμάσια ορθόδοξη Ηθική-Ασκητική, και για όσους γοητεύονται με υψηλές μεν, αλλά όχι αιθεροβάμονες πνευματικές πτήσεις, γ/ το εκπληκτικό «Σχόλιο στο Άσμα Ασμάτων».
Τέλος θα πρότεινα στον κ. Υάκινθο, εάν έχει χρόνο, να εισηγηθεί ανάρτηση και κάποιων παραγράφων π.χ. από το «Αλφαβητάρι Πίστης». Αν δεν κάνω λάθος είναι το βιβλίο που έγραψε για να βοηθήσει τους δυο γιους του να προσεγγίσουν καλύτερα τα σχετικά μαθήματα των Θρησκευτικών της τότε Β΄ Λυκείου. Πιστεύω ότι θα βρουν πνευματική ωφέλεια πολλοί.
Αθανάσιος Κοτταδάκης
Οποιος επιθυμεί να διαβάση βιβλία του κ. Γιανναρά, πρέπει να το κάνη με πολλή προσοχή, διότι υπάρχουν λάθη, τα οποία έχει επισημάνει ο μακαριστός πατήρ Θεόκλητος Διονυσιάτης, Πρωτεπιστάτης του Αγίου Ορους, Συγγραφέας και Λόγιος Μοναχός, στα βιβλία του "Η Αίρεσις των Νεορθοδόξων", "Ο νικολαιτικός ερωτισμός των νεορθοδόξων", "Κύματα άγρια θαλάσσης επαφρίζοντα τας εαυτών αισχύνας".
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλλά και η Ιερά Κοινότης του Αγίου Ορους είχε εκδώσει "Αναίρεση των πεπλανημένων θέσεων του κ. Γιανναρά" τον Μάρτιο του 1993, για τις απόψεις του σχετικά με τον Αγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη.
Η Αναίρεση υπάρχει στον παρακάτω σύνδεσμο
https://orthodoxostypos.gr/%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%AF%CF%81%CE%B5%CF%83%CE%B9%CF%82-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CF%80%CE%B5%CF%80%CE%BB%CE%B1%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CF%89%CE%BD-%CE%B8%CE%AD%CF%83%CE%B5%CF%89%CE%BD-%CF%84%CE%BF/
Ότι και να γράψουν στην συνείδηση του κόσμου ο Γιανναράς είναι κεφάλαιο για την Εκκλησία. Συνήθως τους Μεγάλους τους πολεμούνε. Σε αυτούς που σαν μηρυκαστικά αναμασούνε τα ίδια και τα ίδια τι να βρεις να γράψεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ επιλογή του Υάκινθου επιτυχημένη.