Γνωστοποιώ κατωτέρω και άνευ
σχολίων ακριβή διάλογο μεταξύ εμού και του Πρωτοσύγγελου της Ιεράς Μητροπόλεως
Φωκίδος πατρός Νεκταρίου Μουλατσιώτη που διεξήχθη μέσω facebook την 25-26 και
27 Αυγούστου 2020 αναφορικά με την εκτέλεση καθηκόντων Ιεροψάλτη από γυναίκα
στον ενοριακό ναό Αγίου Ιωάννου Θεολόγου της τουριστικής κωμοπόλεως Ερατεινής
Φωκίδος για ενδεχόμενη δημοσιοποίησή του εφόσον κρίνεται σκόπιμο.
''ΕΓΩ. Άγιε Πρωτοσύγγελε
ευλογείτε. Όταν προ τριετίας παραθερίζοντας πλησίον της Ερατεινής εισήλθα για
να εκκλησιασθώ στον Ιερό Ναό Αγίου Ιωάννου σοκαρίστηκα με το θέαμα γυναικός
''Ιεροψάλτιδος'' περιστοιχιζομένης μάλιστα υπό ανδρών ''συναδέλφων'' της. Επειδή
ως πληροφορήθην το σφόδρα αντορθόδοξον αυτό φαινόμενο εξακολουθεί υφιστάμενο
μολονότι διατίθενται άνδρες Ιεροψάλτες έστω ολιγοτέρων προσόντων, παρακαλώ πολύ
ευαρεστούμενος γνωρίσατέ μου εάν εις την θεόσωστον Ιερά Μητρόπολη Φωκίδος
ισχύει ή όχι η γνωστή εντολή του Αποστόλου Παύλου (βλέπετε Α προς Τιμόθεο κεφ.
Β-12) Η ΟΠΟΙΑ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ την επ΄ Εκκλησίαις διδασκαλία των γυναικών.
Είμαι
βέβαιος ότι δεν αγνοείτε ότι η απόδοση από τον Ιεροψάλτη των ύμνων των θεοφόρων
Ποιητών είναι εμμελής διακήρυξη - διδασκαλία κυρίως δογματικών παραδοχών της
Πίστεώς μας. Με την πεποίθηση ότι η απάντησή σας θα με αναπαύσει ασπάζομαι την
τιμία δεξιά σας.
ΠΑΤΗΡ Ν.Μ. απαγορεύεται η γυνή
ακόμη και να ομιλεί εντός της εκκλησίας, απαράδεκτο αυτό. Τι κάνει ο παπάς εκεί;
να του πείτε ότι αφού υπάρχουν άντρες οι γυναίκες δεν μπορούν να ψάλλουν, δεν
είναι γυναικείο μοναστήρι η ενορία.
ΕΓΩ. Ευχαριστώ Γέροντα για την
άμεση απάντησή σας από την οποίαν όμως προκύπτει ότι ματαίως σας ενόχλησα
επειδή πίστευα ότι ως Πρωτοσύγγελος της Ιεράς Μητροπόλεως Φωκίδος είχατε την
αρμοδιότητα-δυνατότητα να εξαλείψετε το συγκεκριμένο απαράδεκτο φαινόμενο.
(Ονοματεπώνυμο-διεύθυνση κατοικίας).
ΠΑΤΗΡ Ν.Μ. ο εκεί κληρικός λέει
στον δεσπότη ότι δεν υπάρχουν άνδρες και εξ΄ανάγκης βάζει γυναίκα...το έψαξα...
τώρα αν λέει ψέμματα, πως θα το δούμε; Μόνο ΕΑΝ ΚΑΝΕΤΕ ΓΡΑΠΤΗ ΕΣΕΙΣ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ
ΣΤΟΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ.
ΕΓΩ. Ευχαριστώ και πάλι για την
απάντησή σας Τίμιε Πάτερ την οποία θα γνωστοποιήσω σε προβληματισμένους για την
κατάσταση αυτή κατοίκους της ευρύτερης περιοχής για τις όποιες ενέργειές τους
υπαγορεύει να προβούν το ορθόδοξο αισθητήριό τους, καθ΄ όσον εγώ όπως σας έχω
αναφέρει τυγχάνω μόνιμος κάτοικος Νέου Ψυχικού (ενορία Αγίου Γεωργίου). Επιτρέψτε
μου μόνον εν κατακείδι να παρατηρήσω ότι ακόμη και αν αληθεύουν οι ισχυρισμοί
του υπευθύνου Ιερέως εν ουδεμιά περιπτώσει δικαιολογείται η εξακολούθηση της
αντορθόδοξης, αντιπατερικής, ασεβέστατης αυτής πρακτικής, του Ιερέως
υποχρεωμένου εν τοιαύτη περιπτώσει να υποκαθιστά ο ίδιος τον Ιεροψάλτη''.
Γεώργιος Λουκάκης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟταν την Εκκλησία θεωρείς τσιφλίκι σου, είναι φυσικό να κάνεις, ό, τι σού κατέβει...
Οι Ναοί στις Μονές όπου μονάζουν γυναίκες δεν είναι κανονικοί Ναοί και γι'αυτό επιτρέπεται να ψάλλουν οι μοναχές;;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν είναι κανονικοί Ναοί τότε πώς ψάλλουν;;
Υπήρξε κάποια "Διαταγή" κάποιας Συνόδου όπου επιτρέπεται "ταῖς γυναιξὶν ἐν τῷ καιρῷ τῆς θείας λειτουργίας λαλεῖν";;;
Αν δεν υπάρχει κάτι τέτοιο τότε τι να μιλάμε περί γυναικός 'Ιεροψάλτιδος'!!!...
Ξεχασατε κε Λουκακη να αναφερθειτε στο γεγονος οτι πολλές φορες οι γυναικες ειναι πιο ευσεβεις και ταπεινες στο ψαλτηρι από καποιους τζιτζιφιογκους "ιεροψαλτες" που ομιλουν στο ψαλτηρι, γελουν, παιζουν με το κινητο τους ή κανουν απλα και μονο "το κομματι" τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΛυστε ολα τα υπολοιπα θέματα των ναών και στο τελος αυτο!!!
ΥΓ:Θα γνωριζετε ασφαλως οτι στο ιερο δεν μπαινουν οι ανδρες, παρα πονο οι εχοντες ευχη!
Αυτο δε σας πειραζει;;;
1:09 μμ
ΔιαγραφήΟι νεοεποχίτικες φεμινιστικές σου ιδεοληψίες δεν χωράνε στην εκκλησιαστική Παράδοση που αυτή ορίζει την λειτουργική ζωή!
Εκκλησιαστικός Αντιλαϊκιστής
Λυπάμαι, αλλά ούτε "Εκκλησιαστικός" είσαι, ούτε "αντιλαϊκιστής"...
ΔιαγραφήΑς το πάρεις χαμπάρι οι γυναίκες μπήκαν με τις ευλογίες των δεσποτάδων στα ψαλτήρια και στα παγκάρια. Όσα γνώριζες ξέχνα τα. Το τι έλεγαν οι Απόστολοι και οι Κανόνες δεν νοιάζει κανέναν. Σε λίγο θα γίνει άλλα Αγγλία θα μας τις κάνουν και δεσποτίνες. Σιγά- σιγά θα συνηθίσεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτα Άγια μπήκαν κάμερες και εσύ τώρα λες 1.09 για τους λίγους που έμπαιναν στο ιερό. Οι καμεραμάν οργώνουν στο κατά τα άλλα Άγιο Βήμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι άνδρες ίσως βρέθηκαν την συγκεκριμένη μέρα εκεί καί τίς άλλες μέρες να είναι μόνη της η γυναίκα.... άλλωστε γνωρίζουμε χωριά πού δεν υπάρχει άνθρωπος να πει κύριε ελέησον καί γιά τον ιερέα είναι χαράς ευαγγέλια όταν βρεθεί έστω καί γυναίκα να ψάλλει....στην Αθήνα αυτά είναι άγνωστα.Σε ορεινό χωριό τής μητρόπολης Ναυπακτίας ο ιερέας βάζει την γριούλα μητέρα του να ψάλλει ... ότι ψάλλει...σε λίγο δεν θα υπάρχει ούτε ιερέας.....να πείς ότι θα φέρεις ψάλτη από την πόλη , δύσκολο γιατί το παγκαρι δεν βγάζει ούτε το κερί στά χωριά.... συνεπώς Δόξα τω θεώ που χτυπάει η καμπάνα ακόμα σε κάποια χωριά....
ΑπάντησηΔιαγραφήΛάθος να μπαίνουν οι γυναίκες επίτροποι, όπως στην Μητρόπολη Ναυπάκτου. όταν μάλιστα δεν έχουν διάκριση στο ντύσιμο ιδίως όταν είναι νεότερες....
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό πάλι που είπατε στο Ιερό εάν είναι δυνατόν μπήκαν οι κάμερες και τα τηλεοπτικά συνεργεία που δυστυχώς έμειναν..... ματαιοδοξία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν είχε τι να κάνει ο ευσεβης και σου λέει κατσε να λύσω ένα πρόβλημα της εκκλησίας
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια να έχουμε πιό πλήρη εικόνα για το πού ευρίσκεται σήμερα η κατάσταση, ας ρίξουμε μια ματιά στον παρακάτω σύνδεσμο, που μάς ενημερώνει για την ύπαρξη του "Πανελήνιου Συνδέσμου Ψαλτριών", ο οποίος από τις 7 Ιουλίου 2018, έχει ενταχθεί στην "Ομοσπονδία Συλλόγων Ιεροψαλτών Ελλάδος".
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.womeninbyzantinemusic.com/about-us-greek
Βρε ζόρια που έχει ο κόσμος!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήW
Μερικές παρατηρήσεις επί των σχολίων:
ΑπάντησηΔιαγραφή1.-Όταν αποδεδειγμένα δεν διατίθεται άνδρας Ιεροψάλτης και ο Ιερέας αδυνατεί για λόγους υγείας,ηλικίας κλπ να τον υποκαταστήσει,έχω την γνώμη ότι τότε και μόνο τότε κατ΄άκραν οικονομία δύναται να ανατίθενται καθήκοντα ιεροψάλτη σε γυναίκα.
2.-Το ότι ενδεχομένως μια γυναίκα είναι ευλαβέστερη από έναν άνδρα,αυτό δεν αποτελεί και λόγο παραβιάσεως της εντολής του Απ.Παύλου.
3.-Στον μοναχισμό έχουμε -υπό πνευματκή βεβαίως άποψη-υπέρβαση της διακρίσεως των φύλων,καθόσον μοναχοί και μοναχές συναποτελούν το αγγελικό τάγμα που με αρχηγό τον Τίμιο Πρόδρομο αντικατέστησε αυτό των εκπεσόντων αγγέλων με αρχηγό τον Εωσφόρο.Συνεπώς απολύτως κανονικά οι μοναχές διακονούν στο ιερό αναλόγιο του Καθολικού της μονής των.
Τέλος εκφράζω την χαρά μου που διακόπτωντας μια περίοδο αποχής και αυτοπεριορισμού ευρίσκομαι πάλι στην ορθόδοξη αυτή έπαλξη με αγαπητούς αδελφούς.
Η γυναικεία χορωδία επιτρέπεται στους Ναούς να ψέλνει; Διότι διαφέρει από τη γυναικεία μονωδία....
ΔιαγραφήΠαρά τα όσα λέει ο Απόστολος Παύλος και στην Μητρόπολη Κυθήρων και μάλιστα παρουσία του μητροπολίτη Κυθήρων ψάλλει γυναίκα αρκετές φορές!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπάρχουν video.
Περαστικός
κ. Λουκάκη κινείστε στα όρια..
ΑπάντησηΔιαγραφή(3) Λοιπόν, αυτό το "υπέρβαση της διακρίσεως των φύλων, καθόσον μοναχοί και μοναχές συναποτελούν το αγγελικό τάγμα" τι το θέλατε;; Αν είναι έτσι δε θα έχετε θέμα και με την κοινή λατρεία, κοινή τράπεζα μοναχών με μοναχές κτλ κτλ, "επίγειοι άγγελοι" γαρ!!
Δεν είναι όμως έτσι κ μάλιστα με Κανόνες Αγίων Συνόδων!!
Σχετικά με το (1) και στις μοναχές όπως βρίσκουν ιερέα έτσι κάλλιστα θα μπορούσαν να βρουν και ψάλτη!! Είστε αυστηρός και κάνετε διακρίσεις!!
Ή θα κοπούν οι ψαλμωδίες από γυναίκες και στις γυναικείες μονές ή θα πρέπει να αφήσετε ήσυχες τις όποιες γυναίκες ψέλνουν στις ενορίες.
Είναι κι αυτές μεγάλης ηλικίας κι όταν "φύγουν" για τις Ουράνιες Μονές πολλές ενορίες θα έχουν πάρα πολύ μεγάλο πρβλμ!
Αντώνη στο σχόλιο 10:14 μ.μ. φαίνεται ότι έχεις ξεχάσει ότι το Γυναικείο Μοναστήρι είναι το Σπίτι των γυναικών Μοναχών που εγκαταβιώνουν και ασκούνται σ΄αυτό!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν το λάβεις στα υπόψη σου, τότε θα καταλάβεις την ΠΕΛΩΡΙΑ διαφορά μεταξύ των γυναικείων Μονών και όλων των άλλων Ναών και Ενοριών!!!
Αντινεωτεριστής
Ελάτε τώρα αντινεωτεριστά μου και τόσοι και τόσοι που εκκλησιάζονται μαζί τους είναι οι μουσαφίρηδες που δικαιωματικά κάθε σπίτι μπορεί να έχει κ να διδάσκει ψάλλοντας τις "δογματικές παραδοχές της Πίστεώς μας" όπως λέει κι ο κ. Λουκάκης;;!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν βλέπω να ισχύει το Άβατον στα γυναικεία μοναστήρια!
Μη παίζετε με τις έννοιες!!
Μην συνεχίζετε κυρ-Αντώνη. Εχετε άδικο να εξομοιώνετε τις γυναικείες Μονές με τους ι. Ναούς.
ΔιαγραφήΣας τα είπε καλά ο Αντινεωτεριστής.
Φίλτατε κύριε Αντώνη,υπαινισσόμενος ακριβώς την ασθένεια της ανθρωπίνης φύσεως ένεκα της οποίας βεβαίως υπάρχουν -και καλώς- ξεχωριστά μοναστήρια ανδρών-γυναικών, αναφερόμενος στο μοναχικό αγγελικό τάγμα και την συνακόλουθη υπέρβαση της διακρίσεως των φύλων διευκρίνισα ''υπό πνευματική βεβαίως άποψη''.Συνεπώς ναι στον μοναχισμό έχουμε υπέρβαση της διακρίσεως των φύλων και πολύ σωστά ξεχωριστά μοναστήρια για να διαφυλαχθεί ακριβώς η μακαρία αυτή αγγελική κατάσταση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑς γυρίσουμε σελίδα.....
ΑπάντησηΔιαγραφήΟχι ανώνυμε 4:55 μμ !
ΔιαγραφήΔεν σου θα γυρίσουμε καμία σελίδα!!
Θα μείνουμε στην σελίδα της αγίας Παράδοσης!
Φιλακόλουθος
Έχει εξαντληθεί το θέμα.....
ΔιαγραφήΚύριε ΛΟΥΚΑΚΗ
ΑπάντησηΔιαγραφή-Ο ψάλτης, δεν είναι –φευ!!- καθόλου «διδάσκαλος». Πόθεν προκύπτει αυτό; Είναι η φωνή του λαού.
-Η δε «διακήρυξη» δογματικών παραδοχών εντός του ναού μία χαρά συντελείται και από γυναίκες, ούσες ανάδοχες. Φαντάζομαι έχετε παραβρεθεί σε μυστήριο βαπτίσματος όπου «Η» ανάδοχος, ή, «Η» κατηχούμενη διακηρύττει το Σύμβολο της Πίστεως εντός του Ναού. Συνεπώς η «απαγόρευση διακήρυξης δογματικών παραδοχών» είναι προϊόν της δικής σας αποκλειστικά και μόνον φαντασίας- όχι του Παύλου.
-Έχετε διαβάσει τον βίο του Αγ. Νικολάου Πλανά, υπό της Μάρθας μοναχής;
Εάν όχι σας το συνιστώ για να απαντηθούν οι απορίες σας.
Εάν ναι, τότε έχετε να λύσετε ένα σοβαρότερο πρόβλημα: Εκεί, περιγράφονται λεπτομερώς ευλαβικότατες γυναίκες (κάποιες μοναχές, κάποιες ίσως και όχι) που τον συνόδευαν σε πολύωρες αγρυπνίες διαβάζοντας το ψαλτήρι, ονόματα τεθνεώτων κλπ. Όχι σε μονές μα σε Ναούς!
Αυτό τί σημαίνει Χάρη ότι έγινε κάποια στιγμή στον άγιο Νικόλαο Πλανά;
ΔιαγραφήΟτι επιτρέπεται;
Οτι μπορεί να γίνει κανόνας;
Δεν μας τα λες καλά Χάρη.
Δεν μας τα λες καλά!
Δεν είναι τυχαίο ότι και απο τον άγιο Νικόλαο Πλανά που είναι εξαίρεση, επιλέγονταν ευλαβείς μοναχές.
ΔιαγραφήΥπάρχουν ιερείς σε χωριά πού δεν ακούν το κύριε ελέησον στίς εκφωνεισεις.... μακάρι να βρισκόταν μιά ψαλτρια....
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιατί ανώνυμε 1:58 μμ ;
ΔιαγραφήΧάθηκαν οι άνδρες απο τα χωριά να επιλεγεί κάποιος ευλαβής για ψάλτης;;;
Δεν γνωρίζετε από λειψανδρία γι'αυτό το λέτε....
Διαγραφή
ΑπάντησηΔιαγραφή7 Σεπτεμβρίου 2020 - 1:39 μ.μ.
(Αν θέλετε, βάλετε ένα υποτυπώδες ψευδώνυμο για να συνενοούμεθα)
Δεν έγινε κάποια στιγμή.
Επρόκειτο για κύκλο ευλαβών γυναικών που τον περιστοίχιζαν.
Να καταγγείλουμε τον Άγιο στον... πρωτοσύγκελο;
Να πούμε ότι είχε τον ναό... τσιφλίκι του;
Αυτό σημαίνει πως εξακολουθώ να μην βλέπω ουσιαστική σύνδεση με τον απόστολο Παύλο επί του θέματος.
Κύριε Χάρη τι ακριβώς αφορά η συγκεκριμένη απαγόρευση του Απ.Παύλου; Η γυναίκα απαγγέλλει το σύμβολο της Πίστεως είτε ως ανάδοχος εκπροσωπώντας το νήπιο είτε ως κατηχουμένη βεβαιώνοντας την πίστη της.Τι σχέση έχει αυτό με τα ιεροψαλτικά καθήκοντα;
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν έχω διαβάσει το συγκεκριμένο βιβλίο(ευχαριστώ για την υπόδειξη)και συνεπώς δεν μπορώ να γνωρίζω εάν οι αγρυπνίες αυτές ήσαν οι γνωστές τυπικές που περιλαμβάνουν και την Θεία Λειτουργία ή εξορμήσεις και πολύωρες προσευχές σε ερημικά ξωκλήσια με ευσεβείς γυναίκες μαθήτριες του Αγίου.Πάντως γνωρίζω και γνωρίζετε ότι ο Αγιος Νικόλαος Πλανάς είναι ταυτισμένος με τους δύο Ιεροψάλτες του-αγίους Αλεξάνδρους των Γραμμάτων μας- Παπαδιαμάντη και Μωραιτίνη.
κ. Λουκάκη, με όσα έχουν λεχθεί θα έπρεπε να είχατε αλλάξει άποψη κ επιπλέον να είχατε ζητήσει κ συγγνώμη για το οτι καταγγείλατε αδελφούς οι οποίοι ποιος ξέρει αν βρέθηκαν σε δύσκολη θέση. Ας μου επιτραπεί ένα τελευταίο σχόλιο..
ΑπάντησηΔιαγραφήΛοιπόν, πρέπει να καταλάβετε οτι δε μπορεί ο καθένας να κανονίζει τις αρμοδιότητες των μοναχών, των μοναζουσών, των λαϊκών κτλ κτλ .
Τόσες Σύνοδοι κ τόσοι Κανόνες Αγίων δεν είπαν αυτά που λέτε εσείς!
Θέλετε δε θέλετε είμαστε στο : ¨Μὴ ἐξέστω ταῖς γυναιξὶν ἐν τῷ καιρῷ τῆς θείας λειτουργίας λαλεῖν·¨
Τι δεν καταλαβαίνετε;;
Οι νεωτερισμοί δεν έχουν θέση μέσα στην Εκκλησία , Αντώνη και Χάρη!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο καταλάβατε;
Φιλακόλουθος
Φιλακόλουθε, να μας εξηγήσεις με παραπομπές σε Κανόνες Συνόδων που κ πότε έγινε κάποιος νεωτερισμός σχετικά με Ιεροψάλτιδες μοναχές ή λαϊκές! Αν δε μπορείς τι τα λες;;
ΑπάντησηΔιαγραφήΤουλάχιστον από την πλευρά μου κρίνοντας ότι η συνέχιση της συζητήσεως επί του συγκεκριμένου θέματος πλέον ''ουδεν οφελεί αλλά μάλλον θόρυβος γίνεται''διακόπτω εδώ την συμμετοχή μου με την επισήμανση μόνον ότι η Εκκλησία μας επόμενη της παραγγελίας του Απ.Παύλου ΔΕΝ αποδέχεται τις γυναίκες ως Ιεροψάλτισσες γιατί εν εναντία περιπτώσει θα προέβλεπε και γι΄αυτές χειροθεσία και ρασοφορία.Τόσο απλά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚύριε ΛOYKAKH,
ΑπάντησηΔιαγραφήΤην περίοδο που ο απόστολος έγραφε την επιστολή η λατρεία διέφερε αρκετά ως προς τον τρόπο εν σχέσει με σήμερα. (βλ. Λειτουργική, Γ. Φίλια)
«Ιεροψάλτης» όπως σήμερα δεν υπήρχε! Όλοι μαζί έψαλαν τα λίγα εμμελή της ακολουθίας. Βρισκόμαστε στο «μεταίχμιο» της ιστορίας όπου η συναγωγή των πιστών (λέξη που χρησιμοποιεί άλλωστε ο Παύλος) γίνεται σταδιακά Εκκλησία. Η όλη κατάσταση λοιπόν ομοιάζει ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ προς την εβραϊκή ακόμη λατρεία. Ο στίχος λοιπόν αναφέρεται στην ερμηνεία των γραφών της ΠΔ, πρακτική άλλωστε που ακολούθησε και ο ίδιος ο Χριστός στην συναγωγή.
Το να επεκτείνουμε το άνωθεν στην ψαλτική, είναι ενταλώς παρατραβηγμένο: Ο Ψάλτης δεν ερμηνεύει ούτε διδάσκει. Είναι απλώς η προεξάρχουσα φωνή του λαού και δεν διαφέρει από το εκκλησιαζόμενο ποίμνιο-κακώς νομίζει ο ίδιος το αντίθετο. Δεν έχει κάν ειδική ευχή, εκτός εάν έχει χειροθετηθεί αναγνώστης.
Η Εκκλησία πάντως ιστορικά διάθετε και «διακόνισες»...
Για τον Άγιο παπά-Νικόλα Πλανά και τους Σκιαθίτες έχετε δίκαιο, όμως από τα συναφή του βίου αποκόμισα την εντύπωση πως ο ευλαβής κύκλος των γυναικών που τον συνόδευε συμμετείχε ενεργά και στην ψαλτική.
Αντώνη το σχόλιο σας 8,05 μ.μ. δεν μπορώ να το καταλάβω. Φαίνεται ότι δεν καταλάβατε τί γράφω. Δεν δικαιολογώ εγώ τους νεωτερισμούς για να με ρωτάτε να στηρίξω σε Κανόνες τους νεωτερισμούς, το αντίθετο κάνω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦιλακόλουθος
φιλακόλουθε, έπρεπε να είχες καταλάβει τι εννοώ! Δε πειράζει όμως, αν πάρεις απ'την αρχή το νήμα θα καταλάβεις...
ΑπάντησηΔιαγραφήΛοιπόν, ας βοηθήσω λίγο.
Αν υπάρχει Κανόνας Συνόδου που να αναιρεί τρόπον τινά το τῆς ἐν Τρούλλῳ Συνόδου ¨Μὴ ἐξέστω ταῖς γυναιξὶν ἐν τῷ καιρῷ τῆς θείας λειτουργίας λαλεῖν·¨ κ να δίνει το ελεύθερο στις μοναχές να ψάλλουν σε Ναό κ μάλιστα όταν στο εκκλησίασμα παρευρίσκονται λαϊκοί ταπεινά θα δεχτώ ό,τι λέει ο κ. Λουκάκης.. Αν δεν υπάρχει κάτι τέτοιο τότε δε βλέπω το λόγο να εξεγείρεται κάποιος με τις ψάλτισσες στους ενοριακούς Ναούς. Απλά πράγματα..
Αν οι μοναχές ανεβαίνουν στο Αναλόγιο παρόντων λαϊκών μόνο με την ευλογία του Μητροπολίτη ε!!, τότε δε θα έπρεπε να έχει πρβλμ ο οποιοσδήποτε με τις ψάλτισσες..
ΥΓ.
Για να πω την αλήθεια δε γνωρίζω από ποιον έχουν ευλογία οι γυναίκες-μοναχές κ ανεβαίνουν στο Αναλόγιο.