Δευτέρα 1 Μαρτίου 2021

«Ὀρθοδοξία καί ἀνωτάτη ἐξουσία» - π. Βασιλείου Μπακογιάννη

    
 «Ὀρθοδοξία καί ἀνωτάτη ἐξουσία»
 
ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
 
Στόν φιλόξενο ἱστότοπο  "anastasios"  ἀναρτήθηκε (24.2.21) τό ἄρθρο  τοῦ θεολόγου κ. Β. Χαραλάμπους, «τά πρεσβεῖα τιμῆς δέν πρέπει νά ἐκλαμβάνονται ὡς ἀνωτάτη ἐξουσία τῆς Ἐκκλησίας».
 
Ὁ ἀρθογράφος κριτικάρει ἕνα ἄρθρο μου σχετικό μέ τό θέμα τῆς  Οὐκρανίας,  (Ρομφαία 11.1.19),  ὅπου ἀναφέρεται,  ὅτι ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης, ὡς Πρῶτος ἔχει τόν πρῶτο  λόγο στήν Ὀρθοδοξία. Κάτι πού ὁ θεολόγος κ. Β. Χαραλάμπους ἀπορρίπτει.  «Μποροῦμε (γράφει)  νά ὁμιλοῦμε στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία περί ἀνωτάτης ἐξουσίας; Ἀπό ποῦ ἐρείδονται τά περί ἀνωτάτης ἐξουσίας στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία;».
 
Εἶναι ἀπορίας ἄξιον, τό πῶς μερικοί δέν κατανοοῦν   τό αὐτονόητο: Ὅτι γιά νά ὑπάρξει τάξη,  ἁρμονία  σέ μιά κοινωνία ἀνθρώπων, φυσικά καί στήν  Ὀρθοδοξία, πρέπει κάποιος νά ἔχει τόν πρῶτο λόγο. Ἀκόμα καί στίς τάξεις τῶν Ἀγγέλων ὑπάρχουν ἀρχηγοί...! Οἱ  Ἀρχάγγελοι Μιχαήλ καί Γαβριήλ!   Τρεῖς Οἰκουμενικές Σύνοδοι μέ ἀντίστοιχους Κανόνες (Γ΄τῆς Β΄,  ΚΗ΄ τῆς Δ΄ &ΛΣΤ΄ Πενθέκτης) ἀσχολήθηκαν   μέ τό «πρωτεῖο» τῆς  Κων/πόλεως.  Ἄν  τό «πρωτεῖο» ἦταν ἁπλά τύπος, ποιός ὁ λόγος  νά ἀσχοληθοῦν;
 
Γιατί ἡ Ἐκκλησία τῆς  Βουλγαρίας προκειμένου νά ἀντιμετωπίσει τό σχίσμα, πού προέκυψε στούς κόλπους της,  ζήτησε βοήθεια (1998) ἀπό τό Φανάρι  καί ὄχι λ.χ. ἀπό τή Μόσχα;  Καί γιατί, ὅταν  στό Πατριαρχεῖο Ἱεροσολύμων ξέσπασε κρίση (2005)  τό  Φανάρι  πῆρε ἀπό μόνο του  τήν πρωτοβουλία, πρός ἐπίλυση τῆς κρίσεως; Καί γιατί  καμία (τοπική) Ἐκκλησία δέν διαμαρτυρήθηκε καί νά εἰπεῖ «μέ  ποιό δικαίωμα τό Φανάρι ἀναμιγνύεται  σέ ξένες ὑποθέσεις;!». Καί ἄλλα πολλά παρόμοια ἀπό τή  μακρόχρονη  ἰστορία τῆς Ἐκκλησίας.  Εἶναι, λοιπόν, τό Φανάρι ἡ ἀνωτάτη ἐξουσία στήν Ὀρθοδοξία ἤ ὄχι;
 
Τά τέσσερα πρεσβυγενῆ   Πατριαρχεῖα καί ἡ  Αὐτοκέφαλη Ἐκκλησία τῆς Κύπρου ἔχουν κατοχυρωθεῖ ἀπό  τίς Οἱκουμενικές Συνόδους (Η΄τῆς Γ΄καί ΛΣΤ'Πενθέκτης).  Τά Αὐτοκέφαλα ἤ τά Πατριαρχεῖα τῶν ἄλλων  Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν δέν ἔχουν ἐπικυρωθεῖ ἀπό Πανορθόδοξη ἤ Οἰκουμενική Σύνοδο. «Κρέμονται» ἀπό τήν ὑπογραφή  τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, πού τά  χορήγησε!  Ἑπομένως,  τό  Φανάρι καί μόνο τό Φανάρι    ἔχει τά χέρια του λυμένα,  ὥστε ἄν συντρέξει λόγος,     νά πάρει  πίσω αὐτά πού τό ἴδιο χορήγησε, π.χ. νά ἀνακαλέσει τό Αὐτοκέφαλο ἤ τό Πατριαρχεῖο μιᾶς Ἐκκλησίας, καί νά ἐπαναφέρει τή συγκεκριμένη  Ἐκκλησία ὑπό τή δικαιοδοσία του.Καί κάτι γιά τήν Οὐκρανία.
 
Τό  Φανάρι παραχώρησε τήν Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας  στή δικαιοδσία τῆς Ρωσίας (1686) μέ τόν ἀπαράβατο ὅρο,  κάθε φορά πού ὁ Μητροπολίτης  Κιέβου θά λειτουργεῖ, νά μνημονεύει πρῶτα τόν Οἰκουμενικό Πατριάρχη καί κατόπιν τόν Πατριάρχη Μόσχας. Κάτι πού δέν τηρήθηκε ἀπό τήνπλευρά τοῦ Κιέβου καί τῆς Μόσχας!
 
Καί μόνο γι'αὐτό τό λόγο,   τό Φανάρι εἶχε ἤ ὄχι τό  δικαίωμα νά ἀκυρώσει τή συμφωνία καί νά ἐπαναφέρει τήν   Οὐκρανία   ὑπό τή δικαιοδοσία του; Ναί    ὄχι;

10 σχόλια:

  1. Αν το Φανάρι έχει τη δυνατότητα να ακυρώνει συμφωνία μετά από ...350 χρόνια, τότε δυστυχώς θα πρέπει να δικαιώσουμε τον Ερντογάν, που θέλει να ακυρώση τη Συνθήκη της Λωζάνης μετά από 100 χρόνια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Παντού και πάντα υπάρχει ο Πρώτος. Χωρίς αυτόν θα ήταν μπάχαλο η εκκλησιαστική διοικητική ζωή. Το βλέπει καθένας από εμάς στους παλαιοημερολογίτες. Που όλοι είναι πρώτοι και γίναν δέκα κομμάτια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή


  3. Απάντηση στον1 Μαρτίου 2021 - 11:55 μ.μ.

    Καμία σχέση το ένα με το άλλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Η κοινή λογική λέει ότι ο υπάρχει ιεραρχία στον χώρο της Εκκλησίας. Δεν μπορούν να ισχύουν οι όροι της άμεσης δημοκρατίας ή του εκάστοτε ισχυρότερου. Υπάρχει η θεσμοθετημένη ιεραρχική διαβάθμιση από τους Άγιους Πατέρες έτσι όπως τους νομοθέτησαν σε Κανόνες και με σαφήνεια μεταφέρει ο π. Βασίλειος στον κάθε καλοπροαίρετο χριστιανό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Η κοινή λογική λέει ότι υπάρχει ιεραρχία στον χώρο της Εκκλησίας. Δεν μπορούν να ισχύουν οι όροι της άμεσης δημοκρατίας ή του εκάστοτε ισχυρότερου. Υπάρχει η θεσμοθετημένη ιεραρχική διαβάθμιση από τους Άγιους Πατέρες έτσι όπως τους νομοθέτησαν σε Κανόνες και με σαφήνεια μεταφέρει ο π. Βασίλειος στον κάθε καλοπροαίρετο χριστιανό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. π. Βασίλειε,
    "ανώτατη εξουσία" σημαίνει αποφασίζει μόνη της.
    Στο Βουλγαρικό που μνημονεύετε ΔΕΝ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ η "ανώτατη εξουσία"-Κωνσταντινούπολη, αλλά η Κωνσταντινούπολη συγκάλεσε την "ανώτατη εξουσία"-Πανορθόδοξη Σύνοδο και αυτή η Σύνοδος αποφάσισε. Συνεπώς η Κωνσταντινούπολη ΣΥΝΤΟΝΙΖΕΙ, και ΔΕΝ ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ως "ανωτάτη εξουσία", διότι δεν είναι.
    Απλά και αυτονόητα. Μην μπλεκόμαστε στα απλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή


  7. Πολλή σημαντική η επισήμανση, ότι Φανάρι μπορεί όταν υπάρχει λόγος να υποβιβάσει για παράδειγμα την Εκκλησία της Μόσχας από Πατριαρχείο
    σε αυτοκέφαλη Εκκλησία, ή και να την επαναφέρει στη δικαιοδοσία του.
    Και θα πρέπει να το κάνει για να καταλάβουν μερικοί τι σημαίνει Οικουμενικό Πατριαρχείο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Η Κωνσταντινούπολη ως μητέρα Εκκλησία έδωσε την αυτονομία σε μια Εκκλησία που υπάρχει σε μια κρατική πλέον οντότητα την Ουκρανία. Δεν προσάρτησε ούτε την έκανε προτεκτοράτο τ της όπως η Ρωσία. Ο Πατριάρχης Ρωσίας να διοικεί εκκλησιαστικά τις επαρχίες της Ρωσίας και να σταματήσει να χώνει την μύτη του παντού. Τόσα χρόνια με τον κομουνισμό τίποτα δεν διδάχθηκε. Φεουδάρχες ήταν οι Ρώσοι επίσκοποι και το ίδιο έχουν γίνει και τώρα. Οι όπου γης ορθόδοξοι είναι με το μέρος των χριστιανών της Ουκρανίας που ζητούν ελεύθερη και ζώσα Εκκλησία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Περισσότερο αγνώμονες από την Ρωσία προς την Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης δεν νομίζω να υπάρχουνε άλλοι. Το ίδιο κάνει και η Ρωσική κυβέρνηση που τα έχουν βρει εις βάρος μας με τους εθνικούς εχθρούς μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή