Σκέψεις για το βιβλίο “ΦΑΓΑΜΕ ΗΤΤΑ”
του Χρυσόστομου Σταμούλη
Του Μητροπολίτη Νιγηρίας
κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ,
κατά την διαδικτυακή
παρουσίαση του βιβλίου (16.3.2021)
Καλησπέρα σε όλους όσοι
συμμετέχουν ή είναι συνδεδεμένοι και παρακολουθούν τη συζήτηση πάνω στο
καινούργιο πόνημα του αγαπητού φίλου και σεβαστού δασκάλου Χρυσόστομου
Σταμούλη. Και ευχές για μια ευλογημένη και θεανθρώπινη
Σαρακοστή.
Όσο και αν ο τίτλος του βιβλίου
ακούγεται προκλητικός για κάποιους, δυστυχώς περιγράφει την
πραγματικότητα. Μια πραγματικότητα που αφορά όχι μόνο στην Ορθόδοξη
Εκκλησία ανά την οικουμένη, αλλά και στις άλλες χριστιανικές εκκλησίες και
ομολογίες.
Πολύ ξεκάθαρα ο συγγραφέας, για μια ακόμα φορά, τονίζει ότι το παιχνίδι χάθηκε από τη στιγμή που η Εκκλησία αρνείται την κατάφαση «του ενός εστιν χρεία». Και αυτό το ένα είναι η συνάντηση με το πρόσωπο του σαρκωμένου Λόγου, του Χριστού. Είναι η κατάφαση, η βίωση του γεγονότος της σάρκωσης, η καλλιέργεια ενός πολιτισμού της σάρκωσης. Ενός πολιτισμού που όπως υποστηρίζει «υφαίνεται από τα υλικά της κένωσης και της πρόσληψης, τουτέστιν τα υλικά της ενανθρώπησης». Το ερώτημα παραμένει πάντα καίριο: «είμαστε Εκκλησία Χριστού συνεχώς ενανθρωπιζομένη, συνεχώς μεταμορφούμενη και συνεχώς μεταμορφώνουσα;» (Μελίτων Χαλκηδόνος).
ΦΑΓΑΜΕ ΗΤΤΑ, γιατί αφήσαμε τις ακραίες
φωνές των φονταμενταλιστών να
ακουστούν πιο δυνατά, πιο ηχηρά από την φωνή της
ευαγγελικής λογικής και της ιστορικής πραγματικότητας. Φωνές αιρετικές, όπως
τις αποκαλεί ο συγγραφέας, γιατί « η αίρεση είναι η άρνηση της
σάρκωσης, που σημαίνει πως αιρετικός είναι αυτός που βγάζει τον αυτό του πάνω
από την κοινή συνείδηση της Εκκλησίας». Η έξαρση του εαυτού πάνω από το κοινό
σώμα σηματοδοτεί την αναχώρηση από την Εκκλησία, την μεγάλη αποστασία». Ναι
πρόκειται για αποστασία, για προδοσία του Ευαγγελικού λόγου, για ύβρη.
Είναι η βλασφημία των «ορκισμένων φρουρών», όπως τόσο εύστοχα τους
αποκαλεί στο σχετικό κείμενο ο συγγραφέας.
ΦΑΓΑΜΕ ΗΤΤΑ, την πιο πρόσφατη,
στην περίοδο της πανδημίας γιατί δεχθήκαμε να ξεκινήσουμε διάλογο για το
μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. Μυστήριο για τους εντός, αλλά όχι για τους
εκτός Εκκλησίας. Το μυστήριο βιώνεται και σιωπάται, δεν γίνεται αντικείμενο
διαλόγου. Βιώνεται ως το μυστήριο της Εκκλησίας, ως η ευρύχωρη φύση της
Εκκλησίας, ως πέρασμα από τον τόπο της θυσίας Του στον Τρόπο της Βασιλείας Του,
από ένα μυθικό τρόπο στον τρόπο ελευθερίας
και αγάπης της ένσαρκης Παράκλησης. Η Ευχαριστία δεν εξαντλείται σε καμιά
«ανάλυση» του μυστηρίου, ούτε εξηγείται ο άφθαρτος χαρακτήρας του Σώματος και
του Αίματος του Χριστού Καταλήξαμε να ερίζουμε για την Θεία Κοινωνία
δημιουργώντας σύγχυση, αντί να βιώνουμε το ότι η Θεία Ευχαριστία δεν
περιορίζεται στα όρια του Ναού, ούτε σε τρόπους απολυτοποιημένους.
Αποστειρώσαμε (ευτυχώς όχι όλοι), αγιοποιήσαμε το κτίσμα, την ύλη, προκαλώντας,
εκπειράζοντας, με τη λογική μας τον ίδιο τον Χριστό. Αγνοούμε τον άνθρωπο, τον
ευάλωτο και αδύναμο, αυτόν που προβληματίζεται, όχι μόνο τώρα την περίοδο της
πανδημίας, για τον τρόπο μετάδοσης της Θείας
Ευχαριστίας. Ένα τρόπο που μπορεί και κάποιους από εμάς να είναι
απολύτως αποδεκτός, αλλά όχι όμως για όλους. Και εδώ επιλέγουμε με
ευκολία την καταδίκη και τον αποκλεισμό τους από το Μυστήριο, και όχι μιά
συζήτηση γιά πιθανές αλλαγές οι οποίες αφήνουν παντελώς άθικτο το Μυστήριο καθ’
αυτό. Και φυσικά πυροβολήσαμε και πυροβολούμε κάθε ένα κληρικό ή λαϊκό,
που τολμά με παρρησία να εκφέρει την άποψη ότι μπορούμε και πρέπει να
οικονομήσουμε κάποια πράγματα, στηριγμένοι στην παράδοση η οποία μας παρέχει
παραδείγματα αλλαγών σε πρακτικές και μόνο. Όπως γράφει ο συγγραφέας «οι
πραγματικές αλλαγές δεν θα προέλθουν από τις πολιτειακές επιταγές, αλλά κυρίως
από τη θεολογική αρχή της ανάγκης. Μια αρχή που αφουγκράζεται τον ίδιο τον
καιρό, τις ανάγκες του σώματος τόσο του εκκλησιαστικού, όσο και του κοινωνικού
και η οποία αποτελεί τον ρυθμιστικό και καθοριστικό παράγοντα που ορίζει τον
τρόπο ύπαρξης της».
Θα συμφωνήσω ανεπιφύλακτα με τον
συγγραφέα, ότι όντως Φάγαμε Ήττα!. Φοβάμαι δε πολύ ότι στην μετά-πανδημία
εποχή, τα πράγματα δεν θα είναι και τόσο ρόδινα για την Εκκλησία, για τις
Χριστιανικές Εκκλησίες παντού. Την περίοδο αυτή χάθηκαν και χάνονται ανεπάλληπτες
ευκαιρίες (αν μου επιτρέπεται η έκφραση) να βγει από τα στεγανά της, τη μιζέρια
της, την παραδοσιαρχία, την ειδωλολατρική προσκόλληση στους τύπους, και να
ανοιχτεί στον κόσμο, την οικουμένη, την ιστορία, το εδώ και τώρα.
Στάθηκα με δέος θα έλεγα στο
κείμενο « Η ακρότητα του Σταυρού». Σε κάποιο σημείο αυτού του συγκλονιστικού
κείμενου, αναφέρει τα λόγια του Νικόλα Γαβριήλ Πεντζίκη: «τότε θυμήθηκα
τη διήγηση από ένα όνειρο που είχε δει επανειλημμένα η γιαγιά μου, η μητέρα της
μητέρας μου, πως στο πατρικό μας σπίτι από κάτω ήταν εκκλησία θαμμένη. Της
παρουσιαζόταν Σεβάσμια μορφή, που της έδινε εντολή να γκρεμίσουμε το σπίτι και
να σκάψουμε, να βρούμε από κάτω την Εκκλησία» (ΝΓΠ, ο πεθαμένος και η
ανάσταση). Με συγκλόνισαν αυτά τα λόγια και με κάνουν να εκφέρω
δημόσια κάτι που τα τελευταία χρόνια τριγυρνούσε σαν σκέψη στο μυαλό μου, αλλά
που τώρα έχει γίνει βεβαιότητα.
Είμαι βέβαιος ότι τελικά ανήκω σε
μια άλλη Εκκλησία, όχι αυτή που φαίνεται, αλλά σε μια άλλη Εκκλησία
υπόγεια, underground. Στην εκκλησία αυτή, που είναι θαμμένη κάτω από την
υπάρχουσα , βλέπω με χαρά και ανακούφιση ότι δεν είμαι μόνος. Είμαστε πολλοί,
κληρικοί και λαϊκοί, άνδρες και γυναίκες, που όχι μόνο επιδιώκουμε να
γίνουμε ενήλικες, αλλά και που απαιτούμε να αντιμετωπιστούμε από τη θεσμική
Εκκλησία ως ενήλικες και όχι πλέον ως παιδιά!
Η Εκκλησία αυτή δεν φοβάται να
συμπορεύεται με την κοινωνία προς τους Εμμαούς της κάθε ιστορικής στιγμής. Η
συμπόρευση αυτή με το Χριστό και τους ανθρώπους, μας μαθαίνει πως ο ξένος
γίνεται φίλος, ο καλεσμένος γίνεται οικοδεσπότης, ο ακροατής γίνεται κήρυκας.
Η Εκκλησία αυτή δεν φοβάται να
ανοίξει την αγκαλιά της στην πλατιά συνάφεια, στον κόσμο, για να
μπορέσει να διακρίνει πως ο Χριστός είναι ήδη παρών και που το Πνεύμα του Θεού
εργάζεται. Μπορεί και τολμά να απαντήσει στα ερωτήματα που ο κόσμος σήμερα
θέτει, κάποτε δύσκολα ερωτήματα, όπως η ισότητα της γυναίκας, η θέση της στην
Εκκλησία, η σεξουαλικότητα και προσανατολισμοί της, ο διάλογος με το
περιθώριο, μια και εκεί δεν ευρίσκονται πλέον ανώνυμοι άνθρωποι, αλλά
φίλοι, οικείοι, μέντορες, ηγέτες. Αλλά και σε ερωτήματα για την
επιστήμη, την οικολογία, τη δικαιοσύνη, την οικονομία, τη νεο-αποικιοκρατία,
τον διάλογο και την συνύπαρξη πολιτισμών και θρησκειών και τόσα άλλα.
Η Εκκλησία αυτή τείνει να
ξανα-ανακαλύψει το χαμένο προφητικό χάρισμα και γι' αυτό γίνεται φιλόξενη στην
κάθε ανθρώπινη συνθήκη. Η φιλοξενία είναι προφητική πράξη καθώς ξεπερνά όρια,
σύνορα, καλωσορίζει το διαφορετικό και διακινδυνεύει πολλά. Όπως πολύ εύστοχα
πολλές φορές αναφέρει ο Σταμούλης, η Εκκλησία αυτή γίνεται όντως «χώρα
του αχωρήτου», όπως ακριβώς ο Χριστός που κηρύττει.
Καταλήγοντας,
το βιβλίο αυτό, όπως και όλα τα πονήματα του αγαπητού κ. Σταμούλη,
είναι μια πρόκληση για γκρέμισμα της παλαιάς, της
φθαρμένης, της κλειστής, της φοβικής και φοβισμένης, της ανέραστης και
ιδεολογικοποιημένης θεσμικής Εκκλησίας. Με τα υλικά αυτά και με φρέσκο
αρμολόγημα (αυτό που το Πνεύμα του Θεού θα υποδείξει) καλούμαστε να χτίσουμε
αυτό που ο ίδιος ο Χριστός επιθυμεί. Την Εκκλησία του διαλόγου, της αποδοχής,
της φιλοξενίας, της συμπερίληψης όλων, του έρωτα και των αγώνων, κοινωνικών και
πνευματικών.
Μέχρι τότε φοβάμαι ότι αυτή
η underground Εκκλησία θα συνεχίσει να υφίσταται και κάποιοι θα
συνεχίσουμε τις υπόγειες διαδρομές.
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟ ΠΛΗΡΕΣ 2ωρο ΒΙΝΤΕΟ
ΤΗΣ ΤΗΛΕ-ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ:
Πηγή: Νυχθημερόν
Καλή μετάνοια με πολλά δάκρυα μετανοίας στον διαχειριστή για τον Σταμούλη που βάζει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣας ευχαριστώ για την πρότασή σας «για πολλά δάκρυα μετανοίας». Δεν κρατώ χαρτομάντηλο οπότε θα τα αποφύγω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕκείνο το οποίο έχω απορία είναι πότε διαβάσατε εντός 3 λεπτών από την δημοσίευση το κείμενο ώστε να γράψτε την πρότασή σας αυτή. Είσθε σπουδαίος.
Η επιπολαιότητα και η κατάκριση του 1ου σχόλιου στο απόγειο. Για αυτούς τους ακραίους που δεν γνωρίζου αλλά θέλουν να έχουν γνώμη μιλάει ο καλός συγγραφέας και η παρουσίαση του Σεβασμιότατου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜην δημοσιεύεις και μην απαντάς κ. Κ. σε ανοησίες του κάθε επισκέπτου σου. Κόψε σχόλια γιατί μειώνεις την αξία του ιστολογίου σου με φαιδρότατες του κάθε πικραμένου!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναστάσιε άφησε όλους να εκφραστούν, σε κόσμια πλαίσια. Αυτό είναι το σωστό. Και εγώ θα συμφωνήσω ότι το σχόλιο του 12.29 (26/3) ήταν εντελώς άστοχο. Ο Σταμούλης αποτελεί κεφάλαιο και μεγάλο θεολόγο των ημερών μας, που ξέρει να διαλέγεται και να εκφράζει την ορθόδοξη πίστη. Χρειαζόμαστε άνοιγμα στον κόσμο όχι περιχαράκωση...
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπράβο στον πρώτο ανώνυμο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπλά έπεσε σε "κουφό"...
Όσο για το Σταμούλη "Θου Κύριε"...
Ντροπή σου για μία ακόμη φορά Αναστάσιε!
Διαβάζοντας στο κείμενο μεταξύ των άλλων για "Εκκλησία με στεγανά, μιζέρια, ειδωλολατρική προσκόλληση στους τύπους", ότι "ανήκουν σε μιά άλλη εκκλησία", "για συνύπαρξη πολιτισμών και θρησκειών", για "καλωσόρισμα του διαφορετικού", για "γκρέμισμα της παλαιάς, της φθαρμένης,της φοβικής, της ανέραστης θεσμικής Εκκλησίας", για "χτίσιμο εκκλησίας του έρωτα και των αγώνων", μία σκέψη μάς έρχεται στο μυαλό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔόξα τω Θεώ που έφαγαν ήττα ! Δόξα τω Θεώ !
Είπα να σχολιάσω σχετικά αλλά το μετάνιωσα, μέρες που είναι είπα μη "χαλαστώ" σχολιάζοντας τον πτυχιούχο θεολόγο Σταμούλη...
ΑπάντησηΔιαγραφήδε μπόρεσα όμως και να! σχολιάζω, όχι όμως τον πτυχιούχο/καθηγητή αλλά το άπαιχτο σχόλιο του @Ανώνυμου --> 26 Μαρτίου 2021 - 7:19 μ.μ. επαναλαμβάνοντας κι εγώ το Δόξα τω Θεώ που φάγαν ήττα!!!
9.42
ΑπάντησηΔιαγραφήΒλέπω καθημερινά πολλές απόψεις,σκέψεις κ προθέσεις.
Παρακολουθώ βίντεο από πολλούς ιερείς για να ακούσω τι λένε.
Δεν μου αρέσουν ταυτόχρονα οι πολλές θέσεις που αποπροσανατολίζουν,συγχιζουν και συκοφαντούν ανθρώπους.
Δεν είναι ζήτημα το ποιος είναι τι,
Δεν είναι ζήτημα εάν κάποιος είναι άξιος επαίνου εάν αλλάξει μιαν απόφαση για να αγκαλιασει μια πιο συνετή κ ορθή ολοκληρωμένη θεση.
Σημασία έχει η αλήθεια επειδή είναι Ο Χριστός!
Και άλλη μία μια αλήθεια να μην παρεκκλίνει από τον στόχο.
Το να είμαστε δίκαιοι στις κρίσεις μας,είναι μέρος του στόχου.Λουκ 12.57
Η αλήθεια στηρίζεται σε αυθεντικές κ αξιόπιστες αποδείξεις γιατί είναι δοκιμασμένη από την εμπειρία!
Ο γέρων άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς έλεγε κ το εντυπωσα.
" Χωρίς τους Αγίους Πατερες της Ορθοδόξου Εκκλησίας,δεν υπάρχει αυθεντική θεολογία ούτε ερμηνεία των Γραφών".
Οτιδήποτε που δεν στηρίζεται στη βιωματική Ορθόδοξη θεολογία κ στους Πατέρες,δεν προσφέρει την αλήθεια,ούτε φόβο Θεού έχει.
Οι άγιοι είναι οι μάρτυρες εκείνοι τους οποίους αναζητούμε πάντοτε μέσα από την ζωή τους κ το έργο τους,συνολικά και των οποίων η αιωνόβια πείρα της αγιότητας υπερβαίνει κάθε ατομική εμπειρία.
Αυτό μου το δίδαξε ο γερ.Σοφρωνιος Σαχάρωφ
Η δική μας μηδαμινό τητα,τουλάχιστον να βασίζεται στην αρχή πως έξω της Ορθοδοξίας δεν υπάρχει εμπειρία.Δεν υπάρχει Φως!Δεν υπάρχει κοινωνία με Τον Θεό!
Και πιστεύω πως το έχω εντοπίσει κ από την αδιάλειπτο προσευχή,όταν αυτή μετά δυσκολίας κ αγώνων γίνεται αυτοενεργουμενη,όπου Ο Ίδιος Ο Θεός προσεύχεται εντός του πιστού κ του μεταδίδει τον εαυτόν Του!!!!
Επομένως,ποιος είναι αιρετικός,αυτός που αγιαστηκε κ του φανερώθηκε το Άκτιστο Φως,που γνώρισε τη γνώση κ την δόξα Του Θεού κ την κοινωνία Του Αγίου Πνεύματος?
Το Φως αυτό που εκπορεύεται εκ Του Πατρός?
Ποια η ζώσα πίστις?Θεωρείται φονταμενταλισμός,συντηρητισμός,επαρχιωτισμός κλπ η πν πρόοδος,όταν οι άγιοι γνώρισαν πως η Ορθοδοξία δεν είναι οδός φιλοσοφική αλλά εμπειρική,του να υπάρχει συνεχής κοινωνία με Τον Θεό,και δεν επαίρονται ούτε συκοφαντούν όταν λένε Ζει Κύριος Ο Θεός,ζω κ εγώ και εννοούν την Αγάπη Του Θεού!!!
Γιατί κανείς δεν μπορεί να σωθεί από μόνος του,παρά μόνον Με Τον Κ.Η.Ι.Χ!!!
Δεν μας εκπλήσσει που ο Νιγηρίας εγκωμιάζει το Σταμούλη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο τι έχουν να διυν ακόμη τα μάτια μας από κάποιους υψηλόβαθμους κληρικούς δεν λέγεται.
Σημεία των καιρών!
Γιατί ο διαχειριστής απορεί για τον σωστή πρόταση του πρώτου σχολιαστή;
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι γιατί ειρωνεύεται;
Είναι δύσκολο να γνωρίζει κανείς τί καπνό θεολογικό φουμάρει ο Σταμουλής; Μόνο αν είναι εκτός πλανήτη Γη ή δεν ασχολείται με τα θεολογικά, τότε μόνο μπορεί να τον αγνοεί.
Δεν είναι άξιο μετανοίας και πολλών δακρύων να προβάλει κανείς τέτοιου είδους "θεολογίες" από το μπλογκ του;
Πόσο σκεφτόμαστε το Κριτήριο της Δευτέρας Παρουσίας;
Αντιαιρετικός
Φαιδρότητες και ακρότητες έχουν τα σχόλια του χθεσινού ανώνυμου 1:17 και 1:22. Τέτοια ανόητα σχόλια κατάκρισης για τους σχολιαστές με καλά σχόλια, τέτοια δεν χρειάζονται να εμφανίζονται.
ΑπάντησηΔιαγραφή«ὃς ἐὰν οὖν λύσῃ μίαν τῶν ἐντολῶν τούτων τῶν ἐλαχίστων καὶ διδάξῃ οὕτω τοὺς ἀνθρώπους, ἐλάχιστος κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν» ( Ματθ. ε΄19)
ΑπάντησηΔιαγραφήὉ Ἅγιος Ἐφραίµ ὁ Σῦρος μᾶς νουθετεῖ πώς : «Ἡ ὑπερηφάνεια ἀναγκάζει ἐπινοεῖν καινοτοµίας, µή ἀνεχόµενη τό ἀρχαῖον» κατονομάζοντας ἔτσι ὡς πηγή, ὡς ρίζα ὅλων τῶν κακῶν στήν Ἐκκλησία τήν ἔλλειψη ταπεινοῦ φρονήματος ἐκ μέρους τῶν μελῶν της.
Ἡ ἀλαζονία καί ἡ ὑπερηφάνεια ὡς καταστάσεις ἰδιαίτερα παθολογικές καί ξένες πρός τό πνεῦμα τῆς Ἐκκλησίας μας ἐπισωρεύουν πλείστα ὅσα προβλήματα, διενέξεις καί διχογνωμίες στό Σῶμα της.
Κατά καιρούς ταλαιπωροῦν τό πλήρωμά της, ὅμως ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μας στοιχοῦσα πλήρως στόν Ἀποστολικό λόγο :«στήκετε, καὶ κρατεῖτε τὰς παραδόσεις ἃς ἐδιδάχθητε εἴτε διὰ λόγου εἴτε δι᾿ ἐπιστολῆς ἡμῶν» (Β΄ Θεσ. β΄15), ἔχει ἀποδείξει πώς ξέρει νά ὑπομένει, νά ἀναμένει, νά ἀντικρούει, νά ἀποκρούει, νά ἀντιμετωπίζει καί νά ἀνταπεξέρχεται ἔναντι κάθε καινοτόμου καί νεωτερικῆς συμπεριφορᾶς τῶν ἀλαζόνων καί ἐπηρμένων μελῶν της.
Κάτι τό ὁποῖο βεβαίως τεκμηριώνεται καί ἀπό τήν ἀπαστράπτουσα, λαμπερή, φωτοβόλο καί ἁγιοτόκο δισχιλιετή πορεία καί παρουσία της ἐπί τῆς γῆς.
Ἐνῶ σέ κάθε ἐποχή καί περίσταση οἱ ἅγιοί της δέν παύουν νά καταδεικνύονται περίτρανα ὡς οἱ μόνοι φωτεινοί ὁδοδείκτες μας στήν πορεία πρός τήν σωτηρία.
Ὡς ἐκ τούτου «Στῶμεν καλῶς• στῶμεν μετά φόβου...»
Θεόδωρος Σ.
Μπράβο στον Θεόδωρο Σ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια τον κάδο ανακύκλωσης καλό είναι το βιβλίο. Αλλά μόνο για τον κάδο ανακύκλωσης ή για το τζάκι όσοι έχουν για να ζεσταθούν τον Χειμώνα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρος: 28 Μαρτίου 2021 - 1:07 μ.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠοτέ δεν περίμενα ότι οπαδός ή και διάδοχος του Μέγα Ιεροεξεταστή θα διάβαζε το Ιστολόγιο τούτο.
Εκφράζω την θλίψη μου και του αφιερώνω τους λόγους του Φώτη Κόντογλου:
«Ὁ Ἱεροεξεταστὴς καταδίκασε κάποιους «αἱρετικούς» σε θάνατο μὲ τὴ φωτιά, κι᾿ ἀφοῦ ἔγινε θανάτωση στὴ μεγάλη πλατεῖα μιᾶς σπανιόλικης πολιτείας, γύρισε πίσω στὸ κελλί του, ποὺ βρισκότανε στὸ κτίριο τοῦ «Ἱεροῦ Δικαστηρίου», ἱκανοποιημένος πῶς ἔκανε τὸ χρέος του, κατὰ τὸ σύστημα ποὺ ὑπηρετοῦσε μ᾿ ἕναν φρικτὸν φανατισμό. Τὸ σύστημά του ἤτανε ἕνας Χριστιανισμὸς ὄχι ὅπως τὸν δίδαξε ὁ Χριστός, ἀλλὰ παραμορφωμένος κι᾿ ἀγνώριστος ὁλότελα, μέχρι ποὺ νὰ μοιάζῃ μὲ θρησκεία τοῦ ἀντιχρίστου, κι᾿ αὐτὸ ἔγινε γιὰ νὰ μποροῦνε οἱ ἄνθρωποι νὰ τὸν δεχτοῦνε, ἐπειδὴ ἐκεῖνα ποὺ παραγγέλνει καὶ ποὺ ζητᾷ ὁ Χριστὸς ἀπὸ τοὺς πιστούς του εἶναι, κατὰ τὴ γνώμη τοῦ Ἱεροξεταστῆ καὶ τῶν ὁμοίων του, ἀπόλυτα κι᾿ ἀνεφάρμοστα, ὑπεράνθρωπα κι᾿ ἀπάνθρωπα. Δηλαδὴ ὁ Χριστιανισμὸς ἔγινε ἕνα σύστημα σὰν τὰ ἄλλα ἀνθρώπινα συστήματα, μιὰ κοσμικὴ ἐξουσία ποὺ ἔχει στὴν ἐξουσία της τοὺς πιστούς της, καὶ ποὺ τοὺς διοικεῖ, τοὺς κρίνει καὶ τοὺς καταδικάζει ὅπως ἡ πολιτικὴ ἐξουσία. Ἀπὸ τὸν Χριστὸ κράτησε μοναχὰ τὸ προσωπεῖο, κι᾿ ὅ,τι κάνει, λέγει πὼς τὸ κάνει στ᾿ ὄνομα τοῦ Χριστοῦ, ἐνῷ τὸ κάνει στ᾿ ὄνομα τοῦ σατανᾶ.»
Κύριε ελέησον!!!!
Από ακραίους ψευδο-χριστιανούς που δεν έχουν οσμή ευσεβείας Ορθοδοξίας θα ακούσεις πολλά ιστολόγε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝτροπή στον Τάσο! Πολλές φορές Ντροπή του για το ανόμοιο παραλληλισμό που έκανε με το αψυχολόγητο σχόλιο του!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιάβασε το βιβλίο και μετά είσαι ελεύθερος να το κρίνεις. Πολλοί από σας ,ως άθλημα έχετε την κατάκριση χωρίς να διαβάστε. Αυτό είναι η ακρότητα η οποία δεν διαφέρει από τον μουσουλμανικό φανατισμό.
ΑπάντησηΔιαγραφή11:01 μμ
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν είναι υποχρεωμένος κανένας να διαβάσει ένα βιβλίο για να κρίνει μετά. Υπάρχουν εμπειρότεροι από σένα που μπορούν να καταλάβουν τί περιέχει ένα βιβλίο και μόνο από μια περιγραφή και τον συγγραφέα.
Η ταύτιση ενός απορριπτικού σχολίου για κάποιο βιβλίο με τον μουσουλμανικό φανατισμό, δεν τίποτα άλλο από το να δηλώνει τον δικό σου φανατισμό.
Το σχόλιο μου έχει την έννοια ότι δεν αξίζει καθόλου το βιβλίο για να το αγοράσει κανείς. Δεν καταλαβαίνω καθόλου την τόσο ασύλληπτη παρεξήγηση του σχολίου μου από εσένα διαχειριστή. Μια λογοτεχνικού είδους γνωστή φράση είναι για να κάνει δείξει την "αξία" ενός βιβλίου. Μόνο από οπαδούς και διάδοχους του Γκαίμπελς θα περίμενα τέτοια συκοφαντία και τέτοια παρεξήγηση του σχολίου μου. Δεν την περίμενα από εσένα διαχειριστή! Την φρικτά φανατική Παπική "Ιερά Εξέταση" και τις μεθόδους της, την αποδοκιμάζω και δεν έχω την παραμικρή σχέση μαζί της.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤώρα αν θέλεις να έχεις ήσυχη συνείδηση να μου ζητήσεις συγγνώμη για το άδικο σχόλιο σου, διαφορετικά να μην ξανακοινωνήσεις.
Ο 1:07 μ.μ.
Μην τσαλαπατάτε την λογική μας ανώνυμοι φιλοσταμουλιστές και διαχειριστή συνδέοντας τα ασύνδετα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ διαφορά μεταξύ της άρνησης αποδοχής ενός βιβλίου και της "Ιεράς Εξέτασης" με τα βασανιστήρια είναι χαώδης και ασύνδετη στην σωφρονούσα λογική!!! Μην τσαλαπατάτε την λογική μας τόσο άγαρμπα!!!
Τρόπος αρνητικού σχολιασμού ενός βιβλίου/άρθρου είναι ο τρόπος που χρησιμοποίησε ο σχολιαστής 1:07 μ.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜην κάνουμε την τρίχα τριχιά και μεγαλοτριχιά δλδ μεγαλοκαραβόσχοινο!
Η προσοχή χρειάζεται να εστιαστεί στο να μην θίγεται η Ορθόδοξη Παράδοση που σώζει ψυχές από νεωτερισμούς ξέφρενους.