1ον. Το Μεγάλο Σάββατο για να κυριολεκτούμε δεν τελείται καμία λειτουργία. Η λεγόμενη «λειτουργία του Μ. Σαββάτου» είναι ο εσπερινός του Πάσχα, δηλαδή ήδη εκκλησιαστικά τελώντας τον εσπερινό του Πάσχα μαζί με την Λειτουργία του Μ. Βασιλείου έχουμε μπει στην Κυριακή της Αναστάσεως, όπερ σημαίνει ότι την ημέρα του Πάσχα τελούμε δυο Θείες Λειτουργίες.
Θα μου πείτε πώς είναι δυνατόν ο ίδιος παπάς να κάνει δυο Θείες Λειτουργίες. Δεν είναι μόνο δυνατόν, αλλά υποχρεωτικό να τις κάνει. Ο λόγος είναι ότι στις τρεις μεγαλύτερες γιορτές της πίστης μας Χριστούγεννα, Θεοφάνεια και Πάσχα οι παραμονές τους είναι ημέρες που δεν τελείται η λειτουργία, ενώ την κύρια ημέρα τελούνται δυο λειτουργίες, μια με τον εσπερινό και μια με τον όρθρο γιατί είναι τέτοια η πανήγυρις που η Εκκλησία θέλει οι χριστιανοί να κοινωνήσουν δυο φορές.
Όλα τα αλλά που λέγονται είναι «ευσεβείς» ανοησίες!
2ον. Ποιος μας είπε ότι σώνει και καλά πρέπει να πούμε «Χριστός Ανέστη» στις 12; Μήπως η αποστολική ή η αρχαία παράδοση της εκκλησίας; Όχι!
Το θέμα είναι πρακτικό και μάλιστα όλοι οι ορθόδοξοι δεν έχουν την ίδια τελετουργία. Η τελετή της Αναστάσεως είναι ελληνικό εφεύρημα και μάλιστα πολύ νεότερο. Οι παππούδες μας οι Βυζαντινοί-Ρωμαίοι δεν ήξεραν από τέτοια τελετή (όπως δεν ήξεραν «εσταυρωμένους», «κουβούκλιο» κλπ!). Οι φίλοι μας οι Σλάβοι δεν έχουν καμία τελετή του «Χριστός Ανέστη».
3ον. Όλοι αυτοί που κόπτονται για την «παράδοση» να μας πούνε: -πότε πρέπει να πούμε Χριστός Ανέστη στις 12 ή στη 1 τα ξημερώματα; Γιατί αν δεν θυμάστε η κανονική ώρα δεν είναι τρέχουσα αλλά η «παλιά»!
4ον. Γιατί μεταθέτουμε την ακολουθία των Αγίων Παθών την Μ. Πέμπτη το απόγευμα, ενώ ξέρουμε ότι ο Χριστός σταυρώθηκε το μεσημέρι και πέθανε το απόγευμα της Μ. Παρασκευής; Γιατί;
5ον. Γιατί μεταθέτουμε την τέλεση της Λειτουργίας του Μ. Σαββάτου δηλαδή του Εσπερινού του Πάσχα, το πρωί ενώ απαγορεύεται να τελεστεί Λειτουργία το Μ. Σάββατο που είναι ημέρα αυστηρής νηστείας;
6ον. Μήπως στο Αγ. Όρος τελούν τη λειτουργία του Μ. Σαββάτου πρωί; Ασφαλώς όχι! Αργά το μεσημέρι και το βράδυ ξαναλειτουργούν μέχρι τα ξημερώματα.
7ον. Γιατί τελούμε τις προηγιασμένες Λειτουργίες και πρωί, ενώ είναι εσπερινές και προϋποθέτουν την τέλεια νηστεία κατά την διάρκεια της ημέρας, πράξη η οποία καταπατείται όταν την τελούμε πρωί;
- Μπορούμε να θέτουμε ερωτήματα αυτού του είδους άπειρα, η απάντηση είναι μια.
Πρακτικοί λόγοι και λόγοι φιλανθρωπίας και συγκατάβασης ανάγκασαν την Εκκλησία να κάνει «οικονομία».
- Έχουν πάρει χαμπάρι κάποιοι ότι τα νοσοκομεία έχουν γεμίσει παπάδες και ευλαβείς «έχοντες ζήλον ουκ κατ’ επίγνωσιν»;
-Ότι αρκετοί από του σκληροπυρηνικούς μας αποχαιρετούν ο ένας πίσω από τον άλλο για τον άλλο κόσμο;
-Ότι όσοι νοσούν από COVID πεθαίνουν μόνοι τους;
Λοιπόν, αφήστε τις ανοησίες και «πέστε στα γόνατα» ο Θεός να μας ελεήσει και να μας απαλλάξει από αυτή τη μάστιγα.
Δοξάστε το Θεό που φωτίζει τους ερευνητές και τους γιατρούς να βρουν εμβόλια και φάρμακα.
Επειδή, λοιπόν, πολλοί έγιναν τελευταία «θεολόγοι» και «λειτουργιολόγοι», ας μαζευτούν γιατί απλώς γίνονται ρεζίλι με την θεολογική του ένδοια και την εν γένει ανοησία τους -κυρίως οι ρασοφόροι!
Αρχιμανδρίτης Νικόδημος
Σκλέπας
Η Θεία λειτουργία είναι αυτοτελές μυστήριο, δεν χρειάζεται ούτε Εσπερινός να έχει προηγηθεί, ούτε Όρθρος, άρα τελείται για την ημέρα που τελείται και μόνο. Άκυρη η τοποθέτηση του εν λόγω Ιερέα για δύο θείες λειτουργίες στις Μεγάλες Δεσποτικές εορτές.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι εν τέλει, πάτερ Νικόδημε, καταληξτε κάπου για να μην μπερδευεται ο πιστός κόσμος.Αυτές τις ευσεβείς ανοησίες( οπως τις αποκαλειτε στο Νο 1) τις διατυπώνουν εκτενώς σε επιστολή τους προς τον αρχιεπίσκοπο δύο ιεράρχες( Αιτ/ ας και Κυθήρων). Είναι ανώτεροι σας ιεραρχικά.Ποιον να ακούσουμε?? Επίσης ολα αυτα περί παραμονής των μεγάλων εορτών, γιατι τόσο καιρό δεν αποκαθιστωνται εις το ορθον και τα θυμηθήκατε τωρα? Κι όσοι εχουν ευλογία θα κοινωνήσουν και το πρωι και το βράδυ? Τόσο καιρό, άλλα ξεραμε...Αλλά τι λέω? Εδώ κι έναν χρόνο εχετε καταμπερδέψει ολο τον κοσμο, σχετικούς και ασχέτους, στο ονομα της ασθένειας.Εννοείται οτι ως νοημονες λαμβανουμε τα μετρα που υπιδεικνυουν οι γιατροί, αλλά εσεις( και αλλοι) σπεύδετε να καταδικασετε ολους αυτούς που δικαίως εχουν απορίες και αναζητούν ματαίως απαντησεις από την επίσημη Εκκλησία με ΕΝΙΑΙΑ ΓΡΑΜΜΗ! Ξαφνικά, για να τα βολεψετε ολα( και βασικά την κυβερνηση) φέρνετε στην επιφάνεια ολες τις παραδόσεις και τα τυπικά που εχουν περιπεσει τοσο καιρο στην αφάνεια.Δεν λαμβανετε υποψη σας το πιο απλό: την επόμενη νυχτα η απαγόρευση κυκλοφοριας θα αρχιζει στις 11 λόγω εστιασης.Γιατί οχι απο την προηγούμενη? Μια παράταση θα ελυνε τα πάντα...καλή Ανασταση!
ΑπάντησηΔιαγραφή
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Αγιος Συμεών ο Θεσ/νίκης λέει ότι ο ιερέας που αρχίζει τη Λειτουργία προ του μεσονυκτίου αμαρτάνει θανασίμως.
Διάβασα με προσοχή πολλή το άρθρο.Η αίσθηση που μου άφησε είναι ταραχή .όχι γιατί δεν άκουσα αυτό που ήθελα ,α΄΄λα γιατί είδα έντονη εμπάθεια για την άλλη άποψη. Δεν είδα πουθενά να ντικρούει την αντίθτη άποψη με αναφορες σε Οικουμενικές Συνόδους και Πατέρες της Εκκλησίας. Γιατί οι ιερείς δεν πρέπει να πεθάνουν ή υποννοεί ότι κόλλησαν μέσα στο ναό .Δεν συναναστρέφονται ανθρώπους εκτός ναού.Ποιες οι ακαδημαικές γνώσεις του ιερέα π.Νικοδήμου Σκλέπα;Και κατι τελευταίο .Με αυτή τη ρύθμιση θα προφυλαχτούμε από τον ιό. Ε΄νω αν πηγαίναμε στην Εκκλησία κανονικά θα κολλο΄θσαμε; Και γιατί δεν γίνονται όλα την άλλη μερα το πρωί , όπως στη Μητρόπολη Κυθήρων;
ΑπάντησηΔιαγραφή