ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΩΡΑΣ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ
Μετά πολλοῦ ἐνδιαφέροντος ἀναγινώσκω
τίς τοποθετήσεις ὑπεροχικῶν προσώπων τῆς Ἁγιωτάτης ἡμῶν Ἐκκλησίας καί τῆς
Θεολογικῆς Ἐπιστήμης διά τήν ἀποφασισθεῖσα ἀλλαγή τοῦ χρόνου τελετῆς τῆς Ἀναστάσεως
ἀπό τῆς 12ης νυκτερινῆς εἰς τήν 9η ἑσπερινή. Τιμῶ ἀνυπερθέτως τούς ἐξ εὐλαβείας
καί εὐσεβείας ἀντιτιθεμένους καί ἀνησυχούντας ἀδελφούς ἀλλά χρεωστῶ διά τήν ὀρθήν
θεώρησιν τοῦ ζητήματος νά ὁμιλήσω εἰς τόν λαόν τοῦ Θεοῦ πού ἁπαρτίζει τό
πλήρωμα τῆς κατά Πειραιᾶ συνεκλεκτῆς ἐκ λόγων ποιμαντικῆς εὐθύνης καί ἱεροῦ
χρέους.
Τό ἐρώτημα πού τίθεται ἐν προκειμένῳ εἶναι εἰς τήν Μία, Ἁγία, Καθολική καί Ἀποστολική ἐκκλησία, τό σῶμα τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ ποῖο ὡρολόγιο τηροῦμε εἰς τάς καθημερινάς ἱεράς Ἀκολουθίας. Πῶς δηλαδή κατατμίζομε ἐκκλησιαστικῶς τόν ἀδιάστατο χρόνο διότι ἡ ἀπάντησις εἰς αὐτό τό οὐσιῶδες ἐρώτημα ἐπάγεται καί τήν λύσι τοῦ ἀναφυέντος προβληματισμοῦ.
Στή Μία, Ἁγία, Καθολική καί Ἀποστολική τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησία τῶν 2.021 ἐτῶν τήν ἀκαινοτόμητο καί ἀποστολικοπαράδοτο τό ἡμερονύκτιο λειτουργικῶς ἄρχεται διά τοῦ Ἑσπερινοῦ καί κατακλείεται διά τῆς ἐνάτης ὥρας. Δι’ αὐτό καί αἱ ἀπολύσεις τοῦ Ἑσπερινοῦ ὡς πρώτης Ἀκολουθίας τοῦ ἡμερονυκτίου χαρακτηριστικῶς ἀναφέρονται εἰς τό ἑορταζόμενο ἐκκλησιαστικό γεγονός ἤ τό τιμώμενο ἐκκλησιαστικό πρόσωπο καί περιλαμβάνει τόν Ἑσπερινό, τό Ἀπόδειπνο, τόν Ὄρθρο, τήν Πρώτη Ὥρα, τήν Τρίτη Ὥρα, τήν Ἕκτη Ὥρα καί τήν Ἐνάτην Ὥρα. Σημαντικό εἶναι τό γεγονός ὅτι στήν Ἀπόλυση τοῦ Ἑσπερινοῦ χρησιμοποιοῦμε ἐνεστῶτα χρόνο διά τό τιμώμενο ἐκκλησιαστικό πρόσωπο «οὗ τήν μνήμην ἐπιτελοῦμεν» καί στήν Ἐνάτη Ὥρα ἀόριστο χρόνο «οὗ τήν μνήμην ἐπετελέσαμεν». Αὐτό τό ὡρολόγιο ἐφηρμόζετο ἀπό τόν βυζαντινό τρόπο μετρήσεως τοῦ ἡμερονυκτίου πού σήμερον ἀκολουθεῖται στό Ἁγιώνυμο Ὄρος Ἄθω. Ἀπό τῆς 6ης ἑσπερινῆς τοῦ ὡρολογίου ἄρχεται ἡ νέα ἐκκλησιαστική ἡμέρα μέ τήν Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ εἰς τόν ὁποῖον ψάλλονται τά Στιχηρά τά Δοξαστικά, τά Ἀπόστιχα καί τά Ἀπολυτίκια τῆς νέας ἡμέρας καί καταστέφεται ἡ Ἀκολουθία ἐπί Δεσποτικῶν ἑορτῶν μέ τήν ἀνάλογο ἀπόλυσι. Ἑπομένως κρίνοντες ἐκκλησιαστικῶς τό ἀναφυέν ζήτημα ἡ Παννυχίδα τῆς Ἀναστάσεως, ὁ Ὄρθρος τῆς Ἀναστάσεως καί ἡ Ἀναστάσιμος Θ. Λειτουργία οὐδόλως κωλύονται νά τελεσθοῦν εἰς οἱανδήποτε ὥρα μετά τήν δύσι τοῦ ἡλίου, διότι ἔχομε εἰσέλθει ἤδη εἰς τήν ἡμέρα τῆς ἑορτῆς τῆς Ἀναστάσεως. Εἰδικώτερον κατά τό Ἅγιο καί Μ. Σάββατο ὁ Ἑσπερινός τῆς Ἀναστάσεως τελεῖται τάς πρωϊνάς ὥρας διά πρακτικούς καί μόνον λόγους διά τήν ἐξυπηρέτησι τῆς συμμετοχῆς τῶν πιστῶν εἰς τά Ἄχραντα Μυστήρια, χωρίς αὐτό νά παραβλάπτει ἡ συγκεκριμένη ἐξαίρεσις τό ἐκκλησιαστικό ὡρολόγιο πρόγραμμα διά τήν εἴσοδο εἰς τήν ἡμέρα τῆς λαμπροφόρου Ἀναστάσεως ἀπό τῆς δύσεως τοῦ ἡλίου κατά τό Μ. Σάββατο. Τό αὐτό συμβαίνει καί κατά τήν παραμονή τῶν Χριστουγέννων καί τῶν Θεοφανείων χωρίς νά κωλύεται ἡ ἐπανάληψις τοῦ Ἑσπερινοῦ τῶν δύο αὐτῶν ἑορτῶν κατά τήν δύσι τοῦ ἡλίου τῆς παραμονῆς ὡς ἐπισυμβαίνει εἰς πολλάς Ἱ. Μητροπόλεις, Δι’ αὐτόν ἀκριβῶς τόν λόγο καί εἰς ἐπαρχιακάς Ἱ. Μητροπόλεις τελεῖται ἀκωλύτως ἡ Παννυχίδα τῆς Ἀναστάσεως καί ἡ Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καί ἡ τέλεσις τῆς Ἀναστασίμου Θ. Λειτουργίας καί πρό τῆς 12ης νυκτερινῆς, διότι ἡ Ἐκκλησία δέν ὑποχρεοῦται νά ἐφαρμόζη τό πολιτικό ὡρολόγιο καθορισμοῦ ἐναλλαγῆς τῆς ἡμέρας.Ἐφέτος ὑφίσταται μία ἰδιαιτερότης
διότι συμπίπτει κατά τό μέγα Σάββατο νά ἑορτάζεται ὑπό τῶν Ἑβραίων ἀδελφῶν μας
τό λεγόμενο Νομικό Φάσκα (Μ. Εὐχολόγιον ἐκδ. Ἀποστολικῆς Διακονίας σελ. 684),
γεγονός πού παραθεωροῦν πλήρως οἱ Ρωμαιοκαθολικοί ἀδελφοί μας δι’ ὅ καί ἡμεῖς
τά μέλη τῆς Μιᾶς, Ἁγίας, Καθολικῆς καί Ἀποστολικῆς Ἐκκλησίας στοιχοῦντες εἰς
τόν Ζ΄Κανόνα τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων διακελεύοντα «Εἴ τις Ἐπίσκοπος ἤ Πρεσβύτερος ἤ
Διάκονος τήν ἁγίαν τοῦ Πάσχα ἡμέραν πρό τῆς ἐαρινῆς ἰσημερίας μετά Ἰουδαίων ἐπιτελέση
καθαιρείσθω» ὡς καί εἰς τόν ὅρο τῆς ἁγίας Α΄Οἰκουμενικῆς Συνόδου ἐπαναλαμβάνοντα
τά αὐτά, δικαίως ἑορτάζομεν τήν Ἀνάστασι τοῦ Σωτῆρος καί Λυτρωτοῦ τήν ἑπομένη
τοῦ ἑορτασμοῦ τοῦ Νομικοῦ Φάσκα, ἡ ὁποία ἄρχεται μετά τήν 6η ἑσπερινή τοῦ
Μεγάλου Σαββάτου. Εἰρήσθω ἐν προκειμένῳ ὅτι οἱ Κανόνες τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων ἔχουν
ἐπικυρωθεῖ ὁρισμένως ὑπό τοῦ Β΄ Κανόνος τῆς Ἁγίας Πενθέκτης Οἰκουμενικῆς
Συνόδου τοῦ 691 ἐπί Ἰουστινιανοῦ τοῦ Ρινοτμήτου ἐν Τρούλλῳ Κων/πόλεως. Εἶναι
γνωστό ὅτι τό Σάββατο τῶν Ἑβραίων ἄρχεται ἀπό τήν δύσι τοῦ ἡλίου τήν Παρασκευή
καί περατοῦται μέ τήν δύσι τοῦ ἡλίου τό Σάββατο. Ἑπομένως δέν παραβιάζεται ὁ ὅρος
τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου περί τοῦ Ἁγίου Πάσχα, οὔτε ὁ Ζ΄ Κανών τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων
κατά τόν ἐφετινό ἑορτασμό τῆς Ἀναστάσεως, διότι τό Νομικό Φάσκα ἔχει περαιωθεῖ
μέ τήν δύσι τοῦ ἡλίου κατά τό ἰδικό μας Μ. Σάββατο. Ἐπιπροσθέτως ἀπό τῆς δύσεως
τοῦ ἡλίου κατά τό μέγα Σάββατο ἐκκλησιαστικῶς ἄρχεται ἡ ἡμέρα τῆς Ἀναστάσεως τοῦ
Σωτῆρος ἡμῶν καί ἐθιμικῶς καί μόνο ἀκολουθεῖται τό κοσμικό πολιτικό ὡρολόγιο ἐναλλαγῆς
τοῦ ἡμερονυκτίου. Συνεπῶς κρίνοντες ὄχι κατ’ ἄνθρωπον καί κατ’ ὄψιν ἀλλά ἐκκλησιαστικῶς
καί κανονικῶς ἡ τέλεσις τῆς Ἀκολουθίας τῆς Παννυχίδος, τοῦ Ὄρθρου καί τῆς Θ.
Λειτουργίας τῆς Ἀναστάσεως τήν 9η ἀντί τῆς 12ης οὐδόλως προσβάλλει τήν κανονική
τάξι καί τήν λαμπροφόρο ἐξανάστασι τοῦ Λυτρωτοῦ μας, διότι ἀπό τῆς δύσεως τοῦ ἡλίου
τοῦ Μ. Σαββάτου εἰσερχόμεθα εἰς τήν τρίτη ἡμέρα, ἀπό τῆς ἐπί τοῦ Σταυροῦ
προσφερθείσης ὑπερτάτης θυσίας, κατά τήν ὁποία ὁ Κύριος ἐξαναστάς ἐκ τοῦ Τάφου
συνέτριψε θανάτῳ τόν θάνατον. Ἄλλωστε καί γραφικῶς δέν καθορίζεται ἐπακριβῶς ἡ ὥρα
τῆς Ἀναστάσεως, ἐντάσσεται ὅμως ἐντός τῆς τρίτης ἡμέρας κατά τήν ἀψευδῆ τοῦ Λυτρωτοῦ
ἐπαγγελία καί τήν πιστοποίησι τῶν Μυροφόρων καί τῶν μαθητῶν, στούς ὁποίους ἐγνώσθη
τό γεγονός τῆς Ἀναστάσεως ὑπό τῶν λαμπροφόρων Ἀγγέλων. Καί ἐπειδή ἀπό τῆς
δύσεως τοῦ ἡλίου εἰσερχόμεθα εἰς νέα ἡμέρα δέν παραβιάζεται ἡ κανονική ἀρχή τῆς
τοπικῆς ἐν Ἀντισιοδώρῳ Συνόδου κατά τήν ὁποία ἡ Θεία Εὐχαριστία τελεῖται ἅπαξ τῆς
ἡμέρας ἐν μιᾷ τραπέζῃ ὑφ’ ἑνός τελετουργοῦ, διά νά μή διπλασιάζεται ὁ θάνατος
τοῦ Κυρίου, ὅπως εὐστόχως διαλαμβάνεται εἰς τήν ἀπόφασι τῆς Συνόδου.
Οι πνευματικοί συνοδοιπόροι του Αγίου Πειραιώς π. Θ. εκ Θεσσαλονίκης και π. Α. εκ Πατρών τι έχουν να πουν;
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα ακολουθήσουν την γραμμή της Εκκλησίας ή του εγώ τους;
Μπα,τώρα έγινε συμπαθής ο Πειραιώς 12:18;
ΔιαγραφήΤωρα μας συμφέρει να επικαλούμαστε τον Πειραιώς.
Οτα μας τα εψελνε για τον οικουμενισμό ήταν γραφικός...
Δηλαδή Τετάρτες και Παρασκευές μετά τις 6 τρώμε κανονικά κρέατα κλπ αφού αλλάζει η μέρα;
ΑπάντησηΔιαγραφήΕννοείται,καλά εσύ τόσα χρόνια δεν ετρωγες;
ΔιαγραφήΗμαρτον κύριε τι ακουμε
Για να μη σκανδαλισθουν οι πιστοι και δημιουργηθεί αυτή η χαβρα, γιατί δεν επικαλέστηκαν να γίνει η Αναστάσιμη Θεια Λειτουργεία την πρωινη της Κυριακής??
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχω την εντύπωση ότι το Πάσχα των Εβραίων έχει τελειώσει από 3 Απριλίου, κάνω λάθος;;http://fanarion.blogspot.com/2021/04/blog-post_879.html?m=1
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΩς ένας απλός λαϊκός, μέλος της Αγίας μας Εκκλησίας προτείνω να κηρύξουμε αντάρτικο, όπως ακριβώς και η Εκκλησία της Κύπρου και να κάνουμε Ανάσταση στις 12, το μεσονύκτιο. Εάν η Κυβέρνηση πεισματικά αρνηθεί να μας ακούσει, θα πρότεινα να γιορτάσουμε την Ανάσταση του Κυρίου την Κυριακή το πρωί, όπως κάνουμε κάθε Κυριακή. Σε κάθε περίπτωση πάντως, δηλώνω πως θα υπακούσω στην οριστική απόφαση της Αγίας και Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤου μακαριστού πατέρα Ἀθανασίου Μυτιληναίου:
ΑπάντησηΔιαγραφή…. Βλέπει δε κανείς, τα τελευταία χρόνια, συστηματικά να υπάρχει αυτή η προσπάθεια να προσβληθεί η Εκκλησία! Εσείς θα πιστεύατε αγαπητοί μου, ότι τυχαία μπαίνουν επίσκοποι, οι οποίοι προδίδουν την πίστη και την Εκκλησία;
Εγώ θα σας έλεγα ότι δεν μπαίνουν τυχαία, παρά σκοπίμως. Παρά σκοπίμως.
Ευοδώνουν και Πατριάρχες ακόμα αυτές οι σκοτεινές δυνάμεις για να εξωθήσουν την Εκκλησία του Χριστού, να Την αλώσουν! Ναι ναι, ούτε καινούργια πράγματα λέω, ούτε πρωτοφανή. Λίγο πολύ θα έχετε διαβάσει και θα ξέρετε. Προωθούν σε μεγάλες θέσεις ιερατικές, ανθρώπους που ξέρουν ότι θα τους επιβάλουν οι σκοτεινές δυνάμεις τη θέλησή τους τελικά για να προσβάλουν την Εκκλησία.
Η μασονία έχει δουλέψει πάνω στο τομέα αυτόν φοβερά! Φοβερά έχει δουλέψει!
Προσέβαλαν την εκκλησία εκ των έσω.
Έβαλαν ανθρώπους κατά καιρούς να διοικούν την εκκλησία που δεν έχουν καμία σχέση με την Εκκλησία! Εδώ είναι το μέγα δυστύχημα και σαν συμπέρασμα θα σας έλεγα αυτό:
Αυτή την στιγμή ο λαός ας φροντίσει να ποιμαίνει τον εαυτό του γιατί εμείς δεν είμαστε σε θέση να σας ποιμάνουμε! Λυπούμαι που το λέγω.
Φροντίστε να σωθείτε!
Φροντίστε να σωθείτε!
Οι Ισραηλίτες έχουν εορτάσει το ιουδαϊκό Πάσχα -το οποίο δεν πέφτει ποτέ Μάιο- εδώ και ένα μήνα. Θα τους ενημερώσει κανείς ότι έκαναν λάθος;
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν είναι μπερδεμένο είναι ξεκάθαρο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε μας δεν βγαίνουν τα κουκιά.
Πότε εξενευσε Ο Κύριος,διότι οι άγιοι Πατέρες από τα λίγα που γνωρίζω έμεινε στον τάφο 33 ώρες.
Εμείς υπολογίζουμε την ημέρα από τις 12 τη νύχτα ως τις 12 την επόμενη.
Ο Κύριος εξέπνευσε στις 3 το μεσημέρι ημέρα Παρασκευή!
Από τις 3 το μεσημέρι κατέβηκε στον Άδη κ έκατσε 33 ώρες!
Από τις 3 ως τις 12 τη νύχτα είναι 9 ώρες .
Και άλλες 24 ώρες ως την 12 η του Σαββάτου όπου κ Ανεστηθη γίνεται 33!
Άραγε στις 12 την νύχτα έγινε η Ανάσταση!
Ενώ οι Εβραίοι ,το 24 Ώρο των οποίων αρχίζει από τη Δύση του ηλίου μέχρι την δύση της επωμενης ημέρας μετρούν αλλιώς!
Το εβραϊκό τυπικό διαφέρει από το δικό μας.
Το να γίνει 9 η ώρα η Ανάσταση δεν ξέρω κατά πόσο στέκει!
Αλλά,άλλων οι βουλές...
Εὐχαριστοῦμε τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Πειραιῶς κ.κ. Σεραφείμ, γιά τό ἀνύστακτο καί ἀκαταπόνητο ἐνδιαφέρον του γιά τήν πλήρη καί ἐμπεριστατωμένη ἐνημέρωσή μας ἐπί διαφόρων θεμάτων ὅπως τό ἀνακύψαν.
ΑπάντησηΔιαγραφήἩ προσέγγισή του στοιχοῦσα πρός τό πνεῦμα καί τή διδασκαλία τῆς Ἁγιωτάτης μας Ἐκκλησίας μᾶς διαφωτίζει καί μᾶς ἀπαλάσσει ἀπό εὔλογες ἀνησυχίες καί καλοπροαίρετους προβληματισμούς.
Σέ περιόδους κρίσεων, ὅπως οἱ δύσκολες ἡμέρες πού διανύουμε σήμερα, ἕνεκα τῆς πανδημίας καί ὄχι μόνο, οἱ πιστοί ὀφείλουμε νά παραμένουμε ἑδραίοι καί ἀκλόνητοι στόν ἱερό θεσμό τῆς ’Εκκλησίας μας.
Ἐξάλλου ἡ ἀμέριστη καί ἄμετρη ἀγάπη μας πρός αὐτήν, ἐπιβάλλει τήν στήριξή της σέ κάθε της ἀπόφαση ἤ ἐνέργεια εἰλημμένης διά τῶν ἐκπροσώπων της Ἐπισκόπων, ἐφόσον δέν ἀντίκειται στούς Ἱερούς Κανόνες καί δέν προσβάλλει καθ’οἰονδήποτε τρόπο τά δόγματα τῆς Πίστεώς μας ὅπως αὐτά ἀποσαφηνίστηκαν καί διατυπώθηκαν διά τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων.
Βεβαίως, κάθε καλή ἀνησυχία καί καλοπροαίρετη διαφωνία εἶναι καί θεμιτή καί ἐπιτρεπτή.
Ὅμως, στήν περίπτωση πού ἡ ἔκφραση ἀντίθετης ἄποψης ἐνέχει τόν κίνδυνο νά ἐπιφέρει διχοστασίες καί διαιρέσεις ἐντός τοῦ Σώματός της, τότε εἶναι κατακριτέα καί καταδικαστέα.
Ὁ Ἱερός Χρυσόστομος ὀρθοτομεῖ: «Οὐδέν χεῖρον φιλονεικίας καί μάχης καί τοῦ τήν Ἐκκλησίαν διασπᾶν, καί τόν χιτῶνα, ὅν οὐκ ἐτόλμησαν οἱ λῃσταί διαρρῆξαι, τοῦτον εἰς πολλά κατατεμεῖν μέρη.
Οὐκ ἀρκοῦσιν αἱ λοιπαί αἱρέσεις, ἀλλά καί ἡμεῖς ἑαυτούς κατατέμωμεν;»
(Κατά Ἰουδαίων γ΄ λόγος, PG 48, 863)
Ὡς ἐκ τούτου καί ἐν ὄψει τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Ἑβδομάδος ἄς εἰρηνεύσουμε κι ἄς πορευτοῦμε μέ «...κεκαθαρμέναις διανοίαις,.... καὶ συσταυρωθῶμεν, καὶ νεκρωθῶμεν δι' αὐτόν, ταῖς τοῦ βίου ἡδοναῖς...» ὅπως ἀξιωθοῦμε νά προσκυνήσουμε τά Ἅγια καί Σεπτά Πάθη Του καί συνεορτάσουμε μέ χαρά καί ἀγαλλίαση τήν Λαμπροφόρο Ἀνάστασή Του.
Σεβασμιώτατε,
ἐξαιτούμενοι τάς θεοπειθεῖς πατρικάς εὐχάς καί εὐλογίας σας, σᾶς εὐχόμαστε Καλό Πάσχα καί Καλή Ἀνάσταση.
Μετά τοῦ προσήκοντος σεβασμοῦ,
Θεόδωρος Σ.