Αγαπητοί παππούδες, αγαπητές γιαγιάδες
Γνωρίζω πολύ καλά ότι αυτό το μήνυμα σε βρίσκει στη δύσκολη στιγμή της
πανδημίας. Μιας απροσδόκητης και άγριας καταιγίδας, μιας σκληρής δοκιμασίας που
επηρέασε τη ζωή όλων, και για εμάς τους ηλικιωμένους επιφύλαξε μια ξεχωριστή
μεταχείριση. Πολλοί από εμάς νόσησαν, και πολλοί απεβίωσαν ή είδαν τις ζωές
συζύγων ή αγαπημένων τους να σβήνουν, ενώ πάρα πολλοί αναγκάστηκαν να
απομονωθούν για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Ο Κύριος γνωρίζει όλα τα βάσανά μας αυτή την εποχή και είναι κοντά σε όσους ζουν την οδυνηρή εμπειρία της απομόνωσης. Η μοναξιά μας – που η πανδημία την κάνει δυσκολότερη – δεν του είναι αδιάφορη. Μια παράδοση λέει, ότι ο παππούς του Ιησού, ο Άγιος Ιωακείμ, απομακρύνθηκε από την κοινότητά του επειδή δεν είχε παιδιά. Η ζωή του – όπως και αυτή της συζύγου του Άννας – θεωρήθηκε άχρηστη. Ο Κύριος όμως του έστειλε έναν Άγγελο για να τον παρηγορήσει. Όπως καθόταν λυπημένος έξω από τις πύλες της πόλης, του εμφανίστηκε ένας απεσταλμένος του Κυρίου λέγοντάς του: «Ιωακείμ, Ιωακείμ! Ο Κύριος εισάκουσε την επίμονη προσευχή σου».[1] Σε μια από τις διάσημες τοιχογραφίες του,[2] ο Τζιότο τοποθετεί αυτή η σκηνή τη νύχτα, μια από εκείνες τις πολλές άγρυπνες νύχτες που γεμίζουν από αναμνήσεις, ανησυχίες και επιθυμίες, νύχτες στις οποίες πολλοί από εμάς έχουμε συνηθίσει.
Αλλά ακόμη και όταν όλα φαίνονται σκοτεινά, όπως αυτούς τους μήνες της
πανδημίας, ο Κύριος συνεχίζει να στέλνει «αγγέλους» για να παρηγορήσει τη
μοναξιά μας και να μας επαναλάβει: «Θα είμαι μαζί σου πάντα». Το λέει σ’ εσένα,
σ’ εμένα, σε όλους. Αυτό είναι το νόημα της Παγκόσμιας Ημέρας που θα
γιορτάσουμε φέτος για πρώτη φορά, μετά από μια μακρά απομόνωση και μια ακόμη
αργή επιστροφή στην κανονικότητα της κοινωνικής ζωής. Είθε κάθε παππούς και
γιαγιά, κάθε ηλικιωμένος – ιδίως οι πιο απομονωμένοι – να δεχτούν την επίσκεψη
ενός «αγγέλου»!
Υπάρχουν φορές που αυτοί οι «άγγελοι» έχουν τα πρόσωπα των εγγονών μας,
των μελών της οικογένειας, των φίλων ή εκείνων που γνωρίσαμε σε αυτή τη δύσκολη
περίοδο. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου καταλάβαμε πόσο σημαντικές είναι
οι αγκαλιές και οι επισκέψεις για τον καθένα μας, και πόσο με λυπεί το γεγονός
πως σε ορισμένα μέρη αυτό δεν είναι ακόμη εφικτό!
Ο Κύριος, όμως, μας στέλνει τους αγγελιαφόρους του και μέσω του Θείου
λόγου του, τον οποίο δεν τον στερεί ποτέ από τη ζωή μας. Διαβάζοντας κάθε μέρα
μια σελίδα του Ευαγγελίου, τους Προφήτες, και προσευχόμενοι με τους Ψαλμούς,
μας συγκινεί η πιστότητα του Κυρίου. Οι Γραφές μάς βοηθούν επίσης να
καταλάβουμε τι ζητά σήμερα ο Κύριος από τη ζωή μας. Είναι ο Κύριος που στέλνει
τους εργάτες στον αμπελώνα του κάθε ώρα της ημέρας (βλ. Μτ 20,1-16) και σε κάθε
εποχή της ζωής. Εγώ ο ίδιος κλήθηκα να γίνω Επίσκοπος Ρώμης, όταν είχα φτάσει
στην ηλικία της συνταξιοδότησης και ήδη φανταζόμουν ότι δεν θα μπορούσα να κάνω
και πολλά πράγματα. Ο Κύριος είναι πάντα κοντά μας με νέες προσκλήσεις, με νέα
λόγια, με την παρηγοριά του. Εσείς ξέρετε ότι ο Κύριος είναι αιώνιος και δεν
συνταξιοδοτείται ποτέ.
Στο κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο, ο Ιησούς λέει στους Αποστόλους: «Πηγαίνετε
λοιπόν και κάνετε μαθητές μου όλα τα έθνη, βαπτίζοντάς τους στο όνομα του
Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, και διδάξτε τους να τηρούν όλες
τις εντολές που σας έδωσα» (28,19-20). Αυτά τα λόγια απευθύνονται και σ’ εμάς
σήμερα και μας βοηθούν να κατανοήσουμε καλύτερα ότι η κλήση μας είναι να
διατηρήσουμε τις ρίζες, να μεταδώσουμε την πίστη στους νέους και να φροντίσουμε
τους μικρούς. Ακούστε το καλά: ποια είναι η κλήση μας σήμερα, στην ηλικία μας;
Να διατηρήσουμε τις ρίζες, να μεταδώσουμε την πίστη στους νέους και να
φροντίσουμε τους μικρούς. Μην το ξεχνάτε αυτό.
Δεν έχει σημασία πόσο χρονών είσαι, αν εξακολουθείς να εργάζεσαι ή όχι,
αν έχεις μείνει μόνος ή έχεις μια οικογένεια, αν έγινες γιαγιά ή παππούς σε
νεαρή ηλικία ή αργότερα, αν είσαι ακόμη αυτόνομος ή έχεις ανάγκη από βοήθεια,
επειδή δεν υπάρχει ηλικία συνταξιοδότησης από το καθήκον να αναγγέλλεις το Ευαγγέλιο,
από το καθήκον να μεταδίδεις τις παραδόσεις στα εγγόνια. Υπάρχει ανάγκη να
συνεχίσουμε την πορεία και, πάνω απ’ όλα, να βγούμε από τον εαυτό μας για να
αναλάβουμε κάτι καινούργιο.
Υπάρχει και για σένα, λοιπόν, μια ανανεωμένη κλήση σε μια κρίσιμη στιγμή
της ιστορίας. Θα αναρωτιέσαι, μα πώς είναι δυνατόν αυτό; Οι δυνάμεις μου
εξαντλούνται και δεν νομίζω ότι μπορώ να κάνω πολλά; Πώς μπορώ να αρχίσω να
συμπεριφέρομαι διαφορετικά, όταν η συνήθεια έχει γίνει ο κανόνας της ύπαρξής
μου; Πώς μπορώ να αφιερώσω τον εαυτό μου σ’ εκείνους που είναι φτωχότεροι, όταν
έχω ήδη τόσες πολλές σκέψεις για την οικογένειά μου; Πώς μπορώ να διευρύνω το
βλέμμα μου, αν δεν μου επιτρέπεται καν να βγω από το σπίτι όπου ζω, όταν η
μοναξιά μου με πλακώνει; Πόσοι από εσάς κάνετε αυτήν την ερώτηση: Δεν είναι η
μοναξιά μου πολύ βαριά σαν ογκόλιθος; Ο ίδιος ο Ιησούς άκουσε μια τέτοια
ερώτηση από τον Νικόδημο: «Πώς είναι δυνατόν ένας άνθρωπος ηλικιωμένος πια να
γεννηθεί ξανά;» (Ιω 3,4). Αυτό μπορεί να συμβεί, απαντά ο Κύριος,
ανοίγοντας την καρδιά μας στο έργο του Αγίου Πνεύματος, το οποίο πνέει όπου
θέλει. Το Άγιο Πνεύμα, με την ελευθερία που έχει, πηγαίνει παντού και κάνει
αυτό που θέλει.
Έχω επαναλάβει πολλές φορές ότι δεν θα εξέλθουμε ίδιοι από την κρίση
την οποία βιώνουμε. Θα βγούμε ή καλύτεροι ή χειρότεροι. Και «είθε να δώσει ο
Κύριος […] αυτό να μην είναι άλλο ένα σοβαρό ιστορικό γεγονός από το οποίο δεν
μπορέσαμε να διδαχθούμε. Είθε να μην ξεχάσουμε τους ηλικιωμένους που πέθαναν
λόγω έλλειψης αναπνευστικών συσκευών […] Είθε ένας τόσο μεγάλος πόνος να μην
είναι άχρηστος, είθε να κάνουμε ένα άλμα προς έναν νέο τρόπο ζωής και να
αποδεχτούμε, μια φορά για πάντα, ότι είμαστε πλάσματα που έχουν ανάγκη ο ένας
τον άλλο, ώστε η ανθρώπινη οικογένειά μας να μπορέσει να βιώσει μια αναγέννηση»
(Εγκ. Αδελφοί
όλοι, 35). Κανείς δεν σώζεται μόνος του. Οφείλουμε να νοιαζόμαστε
ο ένας για τον άλλο. Είμαστε όλοι αδελφοί.
Υπό αυτό το πρίσμα, θα ήθελα να σου πω ότι είσαι χρήσιμος για να
οικοδομηθεί, με αδελφοσύνη και κοινωνική φιλία, ο κόσμος του αύριο, στον οποίο
θα ζήσουμε με τα παιδιά και τα εγγόνια μας, όταν η καταιγίδα θα έχει κοπάσει.
Όλοι «πρέπει να συμμετέχουμε ενεργά στην αποκατάσταση και υποστήριξη των
τραυματισμένων κοινωνιών» (Εγκ. Αδελφοί
όλοι, 77). Μεταξύ των διαφόρων πυλώνων που θα πρέπει να υποστηρίξουν αυτό
το νέο οικοδόμημα, υπάρχουν τρεις τους οποίους εσύ, καλύτερα από άλλους,
μπορείς να βοηθήσεις στην τοποθέτησή τους. Τρεις είναι οι πυλώνες: τα όνειρα, η μνήμη και η
προσευχή. Η εγγύτητα του Κυρίου θα δώσει την δύναμη για να ξεκινήσει
μια νέα πορεία και για τους πιο ευάλωτους ανάμεσά μας, μέσα από τους δρόμους
του ονείρου, της μνήμης και της προσευχής.
Ο Προφήτης Ιωήλ έδωσε κάποτε αυτή την υπόσχεση: «Οι γέροντές σας
θεϊκά όνειρα θα δουν, και οι νέοι σας οράματα» (3,1). Το
μέλλον του κόσμου βρίσκεται στη συμμαχία μεταξύ νέων και ηλικιωμένων. Αν όχι οι
νέοι, ποιοι άλλοι μπορούν να πάρουν τα όνειρα των ηλικιωμένων και να τα
συνεχίσουν; Γι’ αυτό είναι απαραίτητο να συνεχίσουμε να ονειρευόμαστε: στα
όνειρά μας για δικαιοσύνη, ειρήνη και αλληλεγγύη, βρίσκεται η δυνατότητα να
έχουν οι νέοι μας νέα οράματα, και μαζί να μπορέσουμε να χτίσουμε το μέλλον.
Είναι απαραίτητο να δώσεις κι εσύ τη μαρτυρία ότι μπορούμε να βγούμε
ανανεωμένοι από μια εμπειρία δοκιμασίας. Και είμαι βέβαιος ότι δεν θα είναι η
μόνη δοκιμασία, διότι στη ζωή σου είχες ασφαλώς πολλές και κατάφερες να τις
ξεπεράσεις. Μάθε λοιπόν να εξέλθεις και από αυτή τη δοκιμασία τώρα.
Τα όνειρα είναι, ωστόσο, συνυφασμένα με τη μνήμη. Σκέφτομαι
πόσο πολύτιμη είναι η μνήμη εκείνου του οδυνηρού πολέμου και πόσα μπορούν να
μάθουν από αυτόν οι νέες γενιές για την αξία της ειρήνης. Και είσαι εσύ που
μπορείς να το μεταδώσεις αυτό, επειδή βίωσες τα δεινά των πολέμων. Η ενθύμηση
είναι μια πραγματική αποστολή κάθε ηλικιωμένου: η μνήμη, και να φέρνει τη μνήμη
στους άλλους. Η Έντιθ Μπρουκ, η οποία επέζησε του Ολοκαυτώματος, είπε ότι «το
να φωτίσεις έστω και μία μόνο συνείδηση, αξίζει τον κόπο και τον πόνο για να
διατηρηθεί ζωντανή η μνήμη όσων συνέβησαν. Για μένα, μνήμη σημαίνει να ζω».[3]
Σκέφτομαι επίσης τους παππούδες μου, και όσους από εσάς έπρεπε να
μεταναστεύσουν, και ξέρουν πόσο δύσκολο είναι να φεύγουν από το σπίτι τους,
όπως πολλοί εξακολουθούν να κάνουν και σήμερα αναζητώντας ένα μέλλον. Μερικοί
από αυτούς, ίσως, τους έχουμε δίπλα μας και μας φροντίζουν. Αυτή η μνήμη μπορεί
να βοηθήσει στην οικοδόμηση ενός πιο ανθρώπινου, πιο φιλόξενου κόσμου. Αλλά
χωρίς μνήμη δεν μπορούμε να οικοδομήσουμε. Χωρίς θεμέλια, εσύ ποτέ δεν θα
χτίσεις ένα σπίτι. Ποτέ. Και τα θεμέλια της ζωής είναι η μνήμη.
Και τέλος η προσευχή. Ο προκάτοχός μου Πάπας Βενέδικτος,
ένας ηλικιωμένος άγιος άνθρωπος που συνεχίζει να προσεύχεται και να εργάζεται
για την Εκκλησία, είπε κάποτε το εξής: «Η προσευχή των ηλικιωμένων μπορεί να
προστατεύσει τον κόσμο, βοηθώντας τον ίσως πιο αποτελεσματικά από τη φρενήρη
δραστηριότητα πολλών άλλων».[4] Αυτό το είπε προς το τέλος της ποντιφικής του
διακονίας, το 2012. Είναι όμορφο. Η προσευχή σου είναι ένας πολύτιμος θησαυρός:
είναι ένας πνεύμονας που η Εκκλησία και ο κόσμος δεν μπορούν να στερηθούν (βλ.
Αποστ. Παραίνεση Η
Χαρά του Ευαγγελίου, 262). Ειδικά σε αυτήν την τόσο δύσκολη
περίοδο για την ανθρωπότητα, ενώ όλοι διασχίζουμε, μέσα στην ίδια βάρκα, την
τρικυμιώδη θάλασσα της πανδημίας, η δική σου προσευχή για τον κόσμο και για την
Εκκλησία δεν είναι μάταιη, αλλά δείχνει σε όλους τη γαλήνια εμπιστοσύνη ενός
ασφαλούς λιμένα.
Αγαπητή γιαγιά, αγαπητέ παππού, ολοκληρώνοντας το μήνυμά μου, θα ήθελα
να υποδείξω και σ’ εσένα το παράδειγμα του Μακαρίου – και σύντομα Αγίου –
Καρόλου ντε Φουκώ. Αυτός έζησε ως ερημίτης στην Αλγερία και σε αυτό το
περιφερειακό περιβάλλον έδωσε μαρτυρία για «την επιθυμία του να αισθάνεται κάθε
άνθρωπο ως αδελφό του» (Εγκ. Αδελφοί
όλοι, 287). Ακόμη και μέσα στη μοναξιά της ερήμου, η ιστορία του
δείχνει ότι είναι δυνατό να μεσολαβήσουμε για τους φτωχούς όλου του κόσμου και
να γίνουμε πραγματικά αδελφός και αδελφή όλων.
Ζητώ από τον Κύριο, χάρη και στο παράδειγμα του Καρόλου ντε Φουκώ, ο
καθένας μας να διευρύνει την καρδιά του και να την ευαισθητοποιήσει βλέποντας
τα δεινά των τελευταίων των ανθρώπων, ώστε να είμαστε ικανοί να τους
συνδράμουμε. Είθε ο καθένας από εμάς να μάθει να επαναλαμβάνει σε όλους, και
ιδίως στους νεότερους, εκείνα τα παρήγορα λόγια που σήμερα ακούσαμε να
απευθύνονται σ’ εμάς: «Θα είμαι μαζί σου πάντα». Θάρρος και ας προχωρήσουμε!
Είθε ο Κύριος να σας ευλογεί.
ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΣ
[2] Αυτή η εικόνα επελέγη ως το λογότυπο για την Παγκόσμια Ημέρα των Παππούδων, των Γιαγιάδων και των Ηλικιωμένων.
[3] Η μνήμη είναι ζωή, η γραφή είναι αναπνοή. L’Osservatore Romano, 26 Ιανουαρίου 2021.
[4] Επίσκεψη στον Οίκο Ευγηρίας “Viva gli Anziani”, 2 Νοεμβρίου 2012.
Μετάφραση: Στανίσλαος Στουραΐτης
Περιμένω να γελάσω με τους στρατευμένους ¨ορθόδοξους" που θα γράψουν ότι αυτό το θαυμάσιο και δεμένο Αγιογραφικά κείμενο της Αυτού Αγιότητας του Επισκόπου-Πάπα της Ρώμης Φραγκίσκου, αρχηγού της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας δεν είναι σφραγισμένο και μάλιστα με πλούσια Χάρη από τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό-Αθανάσιος Κοτταδάκης
ΑπάντησηΔιαγραφήΣπουδαίο υπέροχο κείμενο κατοχυρωμένο. Οι δικοί μας πότε θα γράψουν κάτι για τα τιμημένα γηρατειά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρέπει νὰ δοῦμε ποὺ εἶναι ἡ ἀλήθεια. Καὶ ἡ ἀλήθεια εἶναι στὴν Ὀρθοδοξία. Ἐγώ τὴν ἔχω ζήσει καὶ τὴν ξέρω, μὲ τὴ χάρη τοῦ Θεοῦ. Μόνο ἡ θρησκεία τοῦ Χριστοῦ ἑνώνει. Καὶ ὅλοι πρέπει νὰ προσευχόμαστε νὰ ἔρθουνε σὲ αὐτή τὴ θρησκεία. Ἔτσι θὰ γίνει ἡ ἕνωση. Ὄχι μὲ τὸ νὰ πιστεύεις ὅτι ὅλοι εἴμαστε τὸ ἴδιο καὶ ὅλες οἱ θρησκείες εἶναι τὸ ἴδιο. Δὲν εἶναι τὸ ἴδιο. Ἡ ἀγάπη ἡ ἀληθινή εἶναι ἡ ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν μπορείς να είπης εις τους Παπικούς, ότι έχουν Χάριν, και Μυστήρια. Δεν έπρεπε ο Πατριάρχης να μεταβεί εις την Ρώμην, διότι αυτοί κερδίζουν, χωρίς να διορθώνονται και ζημιούται η Ορθοδοξία…
~ Άγιος Πορφύριος καυσοκαλυβίτης (Περιοδ. Θεοδρομία, έτος 16, τεύχος 3, Ιούλιος-Σεπτέμβριος 2014, σελ.363-364)
ΜΠΡΑΒΟ ΣΤΟΝ ΔΗΜΗΤΡΙΟ ΡΟΔΗ ΓΙΑ ΤΟ ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟρθόδοξος
Εγώ την έχω.....να χαίρεσαι το "εγώ". Με συνθήματα Ορθοδοξίας δεν πορεύεται η Εκκλησία. Η Εκκλησία είναι πάνω από τους αγίους της...τους καθορίζει δεν την καθορίζουν. Κι οι πιο μεγάλοι άγιοι κάνουν λάθη ή μπορούν να εκφράζουν την προσωπική τους άποψη χωρίς από αυτή να δεσμεύεται η Εκκλησία. Βασικές αρχές όρθοδοξης εκκλησιολογιας είναι αυτά....κι επειδή καυχασαι ότι διαβάζεις π. Ι. Ρωμανίδη θαπρεπε να τα ξέρεις αυτά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΙφινοης
Kύριε Ρόδη μιλάς εις ώτα μη ακουόντων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ συγκεκριμένος ιστολόγος δεν χαμπαριάζει από τέτοια.
Δες ποιοι παρελαύνουν στις αναρτήσεις του.
Ο αιρετικός πάπας, οι οικουμενιστές, οι ψυχοθεολόγοι, οι έχοντες εκκοσμικευμένη
"θεολογική" σκέψη.
Ο άνθρωπος δεν μπορεί να κρυφθεί.
Ἀπό τό ἱστολόγιο
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://alopsis.gr/%CE%B7-%CE%BF%CF%81%CE%B8%CF%8C%CE%B4%CE%BF%CE%BE%CE%B7-%CE%B5%CE%BA%CE%BA%CE%BB%CE%B7%CF%83%CE%AF%CE%B1-%CE%B3%CE%AD%CF%81%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%82-%CE%B5%CF%85%CF%83%CF%84%CF%81%CE%AC%CF%84/
ἀντιγράφω καί παραθέτω γιά κάθε καλοπροαίρετο χριστιανό.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία (Γέροντας Ευστράτιος Γκολοβάνσκι)
Η Εκκλησία είναι αλάθητη;
Απάντηση: Η Ορθόδοξη Εκκλησία, η μοναδική Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία, εφόσον αποτελεί το θεανθρώπινο σώμα του Χριστού και συνεχίζει το λυτρωτικό έργο Εκείνου, είναι όχι μόνο ο φορέας της χάρης Του και η βέβαιη κιβωτός της σωτηρίας, αλλά και ο αλάθητος διδάσκαλος της αλήθειας, αντλώντας το κύρος και την αυθεντία της από τον αλάθητο Αρχηγό της, ο οποίος της έστειλε το Πνεύμα Του, τον Παράκλητο, για να την οδηγεί πάντοτε «σε όλη την αλήθεια» (Ιω. 16:13). Γι’ αυτό ο απόστολος Παύλος ονομάζει την Εκκλησία «στύλο και θεμέλιο της αλήθειας (Α’ Τιμ. 3:15). Και ο άγιος Ειρηναίος γράφει: «Δεν πρέπει να αναζητάς την αλήθεια στους άλλους, αλλά να τη διδαχθείς από την Εκκλησία, στην οποία, σαν σε ευρύχωρο θησαυροφυλάκιο, οι απόστολοι τοποθέτησαν όλα όσα είναι αληθινά».
Γιατί η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι η αληθινή Εκκλησία του Χριστού;
Απάντηση: Επειδή η Ορθόδοξη Εκκλησία και μόνο αυτή είναι η Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία του Συμβόλου της Πίστεως.
Αναλυτικότερα:
Η Ορθόδοξη Εκκλησία και μόνο αυτή είναι η μία Εκκλησία που ίδρυσε ο Χριστός, είναι το ένα και μοναδικό θεανθρώπινο σώμα του ενός και μοναδικού Θεανθρώπου Ιησού, καθώς α) έχει μία πίστη, διαφυλάσσει δηλαδή ανόθευτο το σύνολο των δογματικών αληθειών, όπως αυτές παραδόθηκαν από τον Κύριο και τους αποστόλους, ερμηνεύθηκαν θεόπνευστα από τους θεοφόρους πατέρες και διατυπώθηκαν αλάθητα από τις άγιες Οικουμενικές Συνόδους, β) έχει μία λατρεία, κέντρο της οποίας είναι η θεία Ευχαριστία, και γ) έχει ένα διοικητικό πολίτευμα, πολίτευμα ιεραρχικό και συνοδικό. Έτσι, τόσο οι αιρετικοί, εκείνοι δηλαδή που διαστρεβλώνουν μία ή περισσότερες αλήθειες της θείας αποκαλύψεως, όσο και οι σχισματικοί, εκείνοι δηλαδή που προσβάλλουν το διοικητικό πολίτευμα της Εκκλησίας, θέτουν τον εαυτό τους έξω από την αληθινή Εκκλησία.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία, και μόνο αυτή, είναι αγία, επειδή αγία είναι η κεφαλή της, ο Χριστός, άγιο το Πνεύμα που τη ζωοποιεί, αγία η χάρη που κατέχει και μεταδίδει στους πιστούς, άγια τα Μυστήριά της και αγιαστικός ο σκοπός της, η σωτηρία των ανθρώπων.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία και μόνο αυτή είναι καθολική, τοπικά αφενός, επειδή επιδιώκει να εξαπλωθεί σ’ όλον τον κόσμο και να περιλάβει ολόκληρη την ανθρωπότητα, και τροπικά αφετέρου, επειδή, όπου κι αν βρίσκεται στη γη, κατέχει την ολότητα εκείνη που απαρτίζει την ενότητα της Εκκλησίας, δηλαδή τη μία πίστη, τη μία λατρεία και το ένα διοικητικό πολίτευμα. Επομένως, κακώς λέγεται «καθολική» η παπική «Εκκλησία», αφού, διαστρεβλώνοντας κορυφαίες δογματικές αλήθειες της πίστεως (Filioque κ.ά.), εισάγοντας πολλούς νεωτερισμούς στη λατρεία και αλλοιώνοντας το συνοδικό πολίτευμα της Εκκλησίας με το παπικό πρωτείο και αλάθητο, έγινε αιρετική.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία και μόνο αυτή είναι αποστολική, επειδή έχει οικοδομηθεί πάνω στο θεμέλιο των αποστόλων, με ακρογωνιαίο λίθο τον Ιησού Χριστό (Εφ. 2:20). Η αποστολικότητα πιστοποιείται εξωτερικά με τη λεγόμενη αποστολική διαδοχή, δηλαδή με την αδιάκοπη σειρά των χειροτονιών των επισκόπων από τους αποστόλους μέχρι σήμερα, και εκφράζεται στη συνέχεια της αποστολικής διδασκαλίας. Έτσι, τόσο ο προτεσταντισμός, που έχει χάσει την αποστολική διαδοχή, όσο και ο παπισμός, που έχει χάσει τη συνέχεια της αποστολικής διδασκαλίας, στερούνται τα χαρακτηριστικά της αληθινής Εκκλησίας. Αυτά υπάρχουν μόνο στην Ορθόδοξη Εκκλησία.
(Από το βιλίο: Γέροντος Ευστρατίου (Γκολοβάνσκι), “Απαντήσεις σε ερωτήματα χριστιανών”. Ιερά Μονή Παρακλήτου, 2012. Ερωτήσεις 125 και 140, σελ. 130 και 149)
Μέ ἐκτίμηση
Θεόδωρος Σ.
Ευχαριστούμε τον κ. Θεόδωρο Σ. για το κατατοπιστικό και ψυχωφελές σχόλιο του!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ σωστός και ο σχολιαστής 3:25 μ.μ.!
ΑπάντησηΔιαγραφή«στέφανος γερόντων πολυπειρία, καὶ τὸ καύχημα αὐτῶν φόβος Κυρίου»
ΑπάντησηΔιαγραφή( Σοφ. Σειρ. κε΄6)
Πῶς θά μποροῦσε ἡ Ἁγία μας Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία νά παραλείψει, νά παραμελήσει ἤ νά λησμονήσει τό σεβάσμιο γῆρας, τά τιμημένα γηρατειά;
Ἀπό νωρίς ἀκόμα ἔδειξε τό ἐνδιαφέρον της καί τά περιέλαβε στίς Ἀκολουθίες της.
Στήν Ἀκολουθία τοῦ Γάμου εὔχεται στούς νεόνυμφους νά φθάσουν σέ βαθιά γεράματα ἐργαζόμενοι μέ καθαρή καρδιά τίς ἐντολές τοῦ Κυρίου « ... καὶ καταξίωσον αὐτοὺς ἐν γήρει πίονι καταντῆσαι, ἐν καθαρᾷ τῇ καρδίᾳ ἐργαζομένους τὰς ἐντολάς σου».
Στήν Θεία Λειτουργία τοῦ Μεγάλου Βασιλείου εὔχεται ἱκετεύοντας πρός τόν Κύριο: «Τὸ γῆρας περικράτησον, τοὺς ὀλιγοψύχους παραμυθῆσαι».
Ὁ δέ διάκονος σέ κάθε Θεία Λειτουργία αἰτεῖται παρά τοῦ Κυρίου ὄχι μόνο «Χριστιανὰ τὰ τέλη τῆς ζωῆς ἡμῶν, ἀνώδυνα, ἀνεπαίσχυντα, εἰρηνικά» ἀλλά καί τό οὐσιωδέστερον αὐτῶν τήν «καλὴν ἀπολογίαν τὴν ἐπὶ τοῦ φοβεροῦ βήματος τοῦ Χριστοῦ».
Ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία ἁγιογραφικά, θέτει τά πάντα στή σωστή τους βάση, προσδιορίζοντας τόν ἀπώτερο στόχο καί σκοπό τῆς ἐδῶ πρόσκαιρης παρουσίας μας, μέ φόντο πάντα καί προοπτική τό ἐπέκεινα, τήν πέραν τοῦ τάφου καινή ζωή καί μακαριότητα:«οὐ γὰρ ἔχομεν ὧδε μένουσαν πόλιν, ἀλλὰ τὴν μέλλουσαν ἐπιζητοῦμεν» (Ἑβρ.ιγ΄14).
Ἄλλωστε, δέν χαρακτηρίζονται ὡς ἄξια τιμῆς τά πολλά χρόνια σέ ἕναν ἄνθρωπο, ἀλλά ὁ ἀκηλίδωτος, ὁ ἄμεμπτος, ὁ ἅγιος βίος συνοδευόμενος ἀπό σύνεση καί σωφροσύνη, ἀξίες πού πρέπει νά διέπουν, νά περιβάλλουν καί νά σφραγίζουν τό γῆρας, «γῆρας γὰρ τίμιον οὐ τὸ πολυχρόνιον οὐδὲ ἀριθμῷ ἐτῶν μεμέτρηται· πολιὰ δέ ἐστι φρόνησις ἀνθρώποις καὶ ἡλικία γήρως βίος ἀκηλίδωτος» (Σοφ. Σολ.δ΄8-9).
Τί πλέον τούτου;
Ὅμως, πέραν ἀπό τίς εὐχές της κι ἔχοντας ὑπόψιν πώς «δεινόν τό γῆρας, οὐ γάρ ἔρχεται μόνον», ἡ Ἁγιωτάτη μας Ἐκκλησία, γιά τήν ἀνακούφιση, περίθαλψη ἀλλά καί παροχή μιᾶς ποιοτικῆς ζωῆς στούς ἡλικιωμένους συνανθρώπους μας, συντηρεῖ καί ἔχει ὑπό τήν ἐποπτείαν της πλέον τῶν ὀγδόντα τεσσάρων (84) Γηροκομείων-Στέγες Γερόντων ἀνά τήν Ἑλληνική Ἐπικράτεια, (https://www.pentapostagma.gr/ekklisia/ekklisia-tis-ellados/56888_poia-kai-posa-einai-ta-idrymata-tis-ekklisias ), ἐπιδεικνύοντας καί ἀποδεικνύοντας ἐμπράκτως τήν τιμή καί ὑπόληψη πού τρέφει πρός τήν τρίτη ἡλικία.
Κατόπιν αὐτοῦ θερμές εὐχαριστίες ἀρμόζουν στήν φιλόστοργη μητέρα μας Ἐκκλησία γιά τήν λόγω καί ἔργω ὑποστήριξη καί προσφορά στό σεβάσμιο γῆρας καθώς καί στούς συμβάλλοντες ἀδελφούς μας πού σιωπηρῶς καί ἀγογγύστως, δίχα τυμπανοκρουσιῶν καί ἐπιδοκιμασιῶν, «μὴ γνώτω ἡ ἀριστερά σου τί ποιεῖ ἡ δεξιά σου» ( Ματθ. στ΄3) κοπιάζουν καί ἀναλώνονται γιά τήν ἐπίτευξη τοῦ θεάρεστου αὐτοῦ ἔργου.
Μέ ἀπεριόριστη τιμή καί σεβασμό στούς λίαν ἀξιαγάπητους, ἀξιοσέβαστους καί συμπαθεῖς Γέροντες καί Γερόντισσες πού βαδίζουν μέ τή χάρι τοῦ Θεοῦ τήν τρίτη ἡλικία, εὐχόμαστε ἀπό βάθους καρδίας, στίς ὅποιες δύσκολες στιγμές πού βιώνουν καθώς «αἱ ἡμέραι τῶν ἐτῶν ἡμῶν ἐν αὐτοῖς ἑβδομήκοντα ἔτη, ἐὰν δὲ ἐν δυναστείαις, ὀγδοήκοντα ἔτη, καὶ τὸ πλεῖον αὐτῶν κόπος καὶ πόνος» (Ψαλ. πθ΄10), νά μή δειλιάζουν, νά μήν ἀποκάμνουν καί νά μή λυποψυχοῦν, ἀλλά νά δοξάζουν μέ καρτερία καί ὑπομονή τό ὄνομα τοῦ Θεοῦ καί νά ἐνθυμοῦνται μέ καμάρι πώς: «Ἄμμες πόκ’ ἦμες ἄλκιμοι νεανίαι»,(Εἴμασταν κι ἐμεῖς κάποτε ἀκμαῖοι νέοι).
Ὁ ἐν δυνάμει καί ἐλέω Θεοῦ γέροντας,
Θεόδωρος Σ.