Δευτέρα 30 Αυγούστου 2021

Το νόημα της ησυχίας δεν είναι η απουσία και η σιωπή. Είναι η παρουσία | Κάλλιστος Γουέαρ-μέρος β' | Σοφία Χατζή


 Το νόημα της ησυχίας δεν είναι η απουσία και η σιωπή. Είναι η παρουσία 
Κάλλιστος Γουέαρ-μέρος β' 
Σοφία Χατζή

Η βασιλεία μέσα μας - Επίσκοπος Διοκλείας Κάλλιστος Γουέαρ
Το νόημα της ησυχίας δεν είναι η απουσία και η σιωπή. Είναι η παρουσία.
συμμετέχει ο Δημήτριος Κόκκινος - Εκδόσεις Ακρίτας
___
Τι σας στενοχώρησε ή σας στεναχωρεί στην Ορθοδοξία στην πορεία σας από 1958.
Ο διχασμός. Στη Δύση εθνικές εκκλησίες, οργανώσεις και έλλειψη συνεργασίας.
Διαφορετικές δικαιοδοσίες αλλά δεν δίνουμε την μαρτυρία.

Διαχωρισμός εκκλησίας από κράτος. Ο ρόλος της μετά την Κωνσταντίνια συμφωνία.
Ευκαιρία να δούμε ότι ανήκουμε στην Μίαν Αγίαν Καθολικήν εκκλησία, που είναι θεανθρώπινη.
Δεν ανήκει στο πολιτικό σύστημα.



Η πορεία της Εκκλησίας σε συμφωνία με το κράτος επηρέασαν αρνητικά ;
Δεν ήταν αρνητικό στην εποχή του. Στο Βυζάντιο έγιναν πολύ σημαντικά πράγματα, αλλά είχε και αρνητικές πλευράς.
Αυτά όμως δεν αφορούν τη σημερινή εποχή.

Θα μπορούσε να κάνει κάτι διαφορετικό η Εκκλησία μετά από τα βυζαντινά χρόνια

α. Έχει μεγάλη σημασία η Ενορία, η τοπική ευχαριστιακή κοινωνία.
Το μέλλον εξαρτάται από τη ζωή των Ενοριών.
Δεν εθνικό σύστημα, μαζεύει τον λαό σε κάθε τόπο.

β. Τα μοναστήρια έχουν μεγάλο ρόλο να παίξουν

Η μεταχριστιανική εποχή και η σχέση της Εκκλησίας.
Δεν σκεφτόμαστε μόνο στη Δύση. Εκεί υπάρχει κρίση.
Αναγέννηση της Πίστης στις ανατολικές χώρες, πραγματική αλλά με κάποια προβλήματα.
Μεγάλο θέμα η προσέλκυση των νέων. Πρέπει να βρεθούν τρόποι με πρώτη θέση στην εσωτερική ζωή και όχι εξωτερικά μεγαλεία.
Με ταπεινή και ενωτική Ορθοδοξία.

Πλανητική διάσταση με τα μέσα και τους τρόπους μεταφοράς του μηνύματος του Χριστού. Στην αρχή ο Παύλος έπαιρνε το δισάκι του και πήγαινε.
Δεν έχουμε αντιληφθεί αυτές τις διαφορές.
Κεντρική θέση της Θείας Λειτουργίας. Η Σύναξη για όλα τα έθνη, χωρίς διαχωρισμούς, πανορθόδοξες ενορίες.

Τι προσφέρει σήμερα η Θεολογία. Περιβάλλον, τεχνολογία, αποπροσωποποίηση ανθρωπίνων σχέσεων.
Βασικό θέμα σχετίζεται με το ερώτημα "τί είναι ο άνθρωπος". Η ανθρωπολογία. Τι σημαίνει Κατ' εικόνα και καθ' ομοίωσιν, ζώσα εικόνα του Θεού.
Σαφής ανθρωπολογία πριν μιλήσουμε για τεχνολογία, σεξουαλικές σχέσεις, περιβάλλον.

Πατερικές σπουδές στα Πανεπιστήμια της Μεγάλης Βρετανίας.
35 χρόνια στην Οξφόρδη είναι ακριβώς το αντικείμενό μου.
Δυστυχώς είναι περιορισμένο το ενδιαφέρον για τις πατερικές σπουδές και τα αρχαία ελληνικά.
Στη Γαλλία, Γερμανία και Αμερική τα πράγματα είναι καλύτερα.
Συνέδριο Πατερικών Σπουδών κάθε 4 χρόνια με περίπου 700 συμμετέχοντες και μεταξύ αυτών πολλοί ορθόδοξοι νέοι.
Στο πλαίσιο των βυζαντινών σπουδών, κυρίως για την τέχνη και αρχιτεκτονική είναι ευκαιρία να δοθεί ορθόδοξη μαρτυρία.

Αλλαγές στην Ορθόδοξη εκκλησία στην Αγγλία.
Μέχρι το 1990 η πλειοψηφία Ορθοδόξων ήταν Έλληνες και Κύπριοι.
Αυξάνονται οι Έλληνες φοιτητές με την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Πολλοί Ρώσοι από τους οποίους πολλοί δεν είναι βαπτισμένοι. Πρέπει να χρησιμοποιήσουμε περισσότερο τα σλαβονικά.
Οι νεότερες γενιές χάνουν τη γλώσσα τους, τη συνείδηση της Πίστης, και επίσης ενσωματώνονται και παντρεύονται με Άγγλους.

Το βιβλίο "η εντός ημών βασιλεία". Το νόημα της ησυχίας. Πώς αποκτάται για μας που ζούμε στον κόσμο.
Δεν είναι μόνο σιωπή, μια απουσία. Είναι η παρουσία. Ησυχάζουμε και ανοικτά ακούμε τον άλλον, ανοίγουμε την καρδία μας στον Θεό.
Ίσως όχι με λόγια, αλλά με την αίσθηση της Παρουσίας Του. Περιμένουμε τον Θεό.

Ο θάνατος για την Εκκλησία και για τον κόσμο.
Είναι μια ευλογία να έλθουμε πιο κοντά στον Θεό. Φοβούμαστε γιατί είμαστε αμαρτωλοί.
Είναι η πόρτα εισόδου στην Παρουσία του Χριστού. Ας μιλήσουμε για τον θάνατο στον κόσμο. Να ζήσουμε τώρα ζωντανά και ουσιαστικά.
π. Αλέξανδρος Σμέμαν: "ζούμε σε μια κουλτούρα που αρνείται τον θάνατο"

Τί είναι η μετάνοια.
Αλλαγή νοοτροπίας. Αλλαγή νοός. Νέα σχέση με τον εαυτό μας, τον πλησίον μας, τον Θεό.
Δεν είναι απελπισία, μόνο να δούμε τα κακά στον χαρακτήρα μας.
Ελπίδα, πώς με τη βοήθεια του Θεού μπορούμε να αλλάξουμε τη ζωή μας. Μια καινούργια αρχή

Πνευματική πατρότητα στην Ορθοδοξία.
Ο πνευματικός έχει μεγάλη θέση στην παράδοσή μας. Είχα πνευματικό στα πρώτα μου 15 χρόνια ένα Ρώσο ιερέα που με οδήγησε.
Δεν μαθαίνουμε την Πίστη μόνο θεωρητικό τρόπο. Η προσωπική επαφή θα μας διδάξει περισσότερα.
Έχουμε επίσης πνευματικές μητέρες.
Ίσως ο πνευματικός μας εξωτερικά ασυνήθιστος, αλλά ίσως αυτός που μας χρειάζεται. Ίσως είναι ο ιερέας της Ενορίας μας.
Η κοινωνική ζωή της Μονής μας διδάσκει πολλά.
Δόξα τω Θεώ έχουμε αναγέννηση της πνευματικής πατρότητας.
Ας μην υπερτονίσουμε αυτή την πλευρά. Νομίζουμε ότι βρίσκοντας πνευματικό θα λυθούν όλα τα προβλήματα.
Εγώ όμως δεν πρέπει να τρέχω από εδώ και από εκεί σε πνευματικούς και μοναστήρια και δεν θα βρω έναν τέτοιον.
Κάποιοι πνευματικοί είναι πραγματικά θαυματουργοί. Εγώ ίσως δεν βρω τέτοιο πνευματικό, αλλά αυτόν που είναι για μένα.
Άγιος Θεοφάνης Έγκλειστος: "Ίσως δεν βρεις πνευματικό, αλλά θα πρέπει να ακούσεις τη δική σου συνείδηση"

Δημήτρης Κόκκινος
Πάμε σε ένα απλό πνευματικό σε ένα χωριό της Αττικής. Να έχουμε την καρδούλα μας έτοιμη για να μεγενθύνουμε μέσα μας το απλό που θα ακούσουμε.
Το πρόβλημα δεν είναι ο θάνατος, αλλά η ζωή. Πώς ζω σε αυτή τη ζωή για να περάσω το Πάσχα στην αντίπερα όχθη.
Ο π. Κάλλιστος μας έκανε προσκλητήριο ενότητας των Ορθοδόξων.
Εκδίδουμε τα βιβλία χωρίς διάκριση εθνότητας και είναι κουτό να μιλάμε μόνο για τον Ελληνισμό. Τον χάνουμε όταν τον προπαγανδίζουμε.

Σοφία Χατζή: Είμαστε ευγνώμονες που ήσασταν κοντά μας.
___
Ραδιοπαραμυθία - Μια εκπομπή της Σοφίας Χατζή, στο σταθμό της Πειραϊκής Εκκλησίας 91.2 FM που μεταδίδεται τις εργάσιμες μέρες, κάθε μεσημέρι στις 12:10 έως 13:00.

δείτε περισσότερα στο youtube...
ΡΑΔΙΟΠΑΡΑΜΥΘΙΑ Σοφία Χατζή:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLVOw7e45N8AfBDlBujCCViMyx36BQGksz

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου