Παρασκευή 31 Δεκεμβρίου 2021

Μ. Βασίλειος & «ρουσφέτια» - ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

Μ. Βασίλειος  & «ρουσφέτια»

         ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

   Ὅποιος  ἀγαπᾶ τό Θεό,  τηρεῖ  τίς ἐντολές Του (Ἰω.14,21).  Καί «ὁ ἀγαπῶν τόν Θεόν, ἀγαπᾶ καί τόν ἀδελφόν αὐτοῦ» (2 Ἰω.4,4). Καί ὅσο  πιό κοντά εἴμαστε τό Θεό, τόσο πιό κοντά εἴμαστε (γνησίως)  καί στόν πλησίον.  Μακρυά ἀπό τό  Θεό,  καί  (γνησίως) στόν πλησίον, δέν γίνεται. Καί ἄν «γίνεται», εἶναι πρός τό θεαθῆναι.

  Ὁ Μ. Βασίλειος ἦταν (γνησίως) κοντά στόν ἄνθρωπο, γιατί  ἦταν  (γνησίως) κοντά στό Θεό. Ὅταν τίς νύκτες προσευχόταν, ἡ Ἐπισκοπή του ἄστραπτε ἀπό  τό  ἄκτιστο, θεῖο φῶς! ( P.G. 46,809).  Σκεφθεῖτε πόσο κοντά ἦταν στό Θεό, ἀλλά καί στόν ἄνθρωπο! 

 Τό πρόβλημα τοῦ ἄλλου, τό ἔβλεπε ὡς πρόβλημα δικό του! (P.G. 32, 461). Ὅταν ἀντίκρυσε στήν Καισάρεια τίς ξηραμένες  καλλιέργειες ἀπό τήν ἀνομβρία,  ἔλεγε:  «Πολλά κατεδάκρυσα καί ἐξέχεα θρῆνον» (P.G. 3, 308). Ἔκλαιε, θρηνοῦσε γιατί χάθηκαν  ξένες περιουσίες!  

   Ἔχοντας φιλεύσπλαγχνη καρδιά, «εἰς τύπον Χριστοῦ», ὅ,τι  χάρη,  «ρουσφέτι»  τοῦ   ζητοῦσε ποίμνιο,   τό ἔκανε ( P.G. 32, 324). Τό θεωροῦσε ντροπή,  νά τοῦ ζητήσει ὁ ἄλλος κάτι, καί νά μήν τό κάνει! (P.G. 32, 440).

Κάποιοι ἔκλεψαν τὸ σιτάρι ἑνός Ἱερέα του, τοῦ π. Δωροθέου.  Ὁ Βασίλειος ξεσήκωσε τόν κόσμο. Ἔγραψε ἐπιστολὴ στόν  Περιφερειάρχη. «Ξέρω, ὅτι πρῶτο καί ὕψιστο μέλημά σου, εἶναι, νά ἀποδίδεις τό δίκαιο, καί δεύτερο, νά εὐεργετεῖς τούς φίλους σου καί νά στηρίζεις ὅσους  καταφεύγουν στήν ἀγάπη σας.  Αὐτά λοιπόν τά δύο μέ κάνουν νά ἀπευθυνθῶ σε σένα,  γιά τήν ὑπόθεση τοῦ σιταριοῦ»  (P.G. 32,  465-8).

 Ἐν τῷ μεταξύ,  πληροφορήθηκε, ὅτι τό σιτάρι,  τό ἔκλεψαν οἱ ὑπάλληλοι μιᾶς ὑπηρεσίας. Καί  ὁ Βασίλειος ἔγραψε ἐπιστολή στόν Προϊστάμενο τῆς  ὑπηρεσίας. «Ἐξεπλάγην, πῶς ἔγινε αὐτό τό τόλμημα, ὥστε ὑπό  τήν Διοίκηση σου,  οἱ ὑπάλληλοί σου, νά κλέψουν τό σιτάρι τοῦ Ἱερέα, πού εἶχε πρός ἐπιβίωση τῆς οἰκογενείας του. Τό δέ φοβερό, εἶναι ὅτι οἱ ὑπάλληλοί σου,  διαδίδουν ὅτι ἔκλεψαν τό σιτάρι, μέ τή δική σου ἐντολή! Ἐνῶ δηλαδή θά ἔπρεπε  νά τούς  ἐμποδίσεις  νά κάνουν αὐτό τό πρᾶγμα, ἐσύ τούς προέτρεψες, καί μάλιστα νά κάνουν αὐτό τό πρᾶγμα ὄχι σέ τυχαῖο ἄνθρωπο, ἀλλά σέ Ἱερέα! Ἀναμένω τά δέοντα, καί βέβαια, σύν Θεῷ, μπορεῖς καί αὐτό νά διορθώσεις, ἀλλά, νά κάνεις ἀκόμα καί μεγαλύτερα πράγματα (ἐννοώντας ἠθική ἀποζημίωση στόν Ἱερέα). Ἐνημέρωσα καί τόν Περιφερειάρχη!» (P.G. 32, 468).

 Συνήθως ἀκοῦμε γιά τίς ὑποχρεώσεις τῶν Ἱερέων ἔναντι τῶν Ἐπισκόπων τους, ἀλλά σπανίως ἀκοῦμε γιά τίς ὑποχρεώσεις τῶν Ἐπισκόπων ἔναντι τῶν Ἱερέων  τους...

6 σχόλια:


  1. "Συνήθως ἀκοῦμε γιά τίς ὑποχρεώσεις τῶν Ἱερέων ἔναντι τῶν Ἐπισκόπων τους, ἀλλά σπανίως ἀκοῦμε γιά τίς ὑποχρεώσεις τῶν Ἐπισκόπων ἔναντι τῶν Ἱερέων τους..."

    ΜΟΥ ΑΡΕΣΕ ΠΟΛΥ
    T

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Έτη πολλά πάτερ Βασίλειε για την ονομαστική Σας εορτή....
    Καλή δύναμη στην γνήσια διακονία Σας ,με υγεία και υπομονή...
    Ευχαριστούμε που βάζετε τον δάκτυλον επί των τύπων τών ήλων... για πολλά ζητήματα....
    Καλή καί ευλογημένη χρονιά, από τα Ιερά χώματα των Παρακαμπυλίων..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πάντοτε βάζετε τον τύπον επί των ηλων. Κάποια στιγμή θα πρέπει οι επίσκοποι να αποδεικνύουν στην πράξη το ενδιαφέρον τους για τους ιερείς τους, που μόνο στο δημόσιο λόγο τους αγαπολογουν.
    Ιφινοης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Η σωστή έκφραση είναι "βάζετε τον δάκτυλον επί τον τύπον των ήλων".
    Δηλαδή βάζετε το δάχτυλο στο σημάδι από τα καρφιά.
    Καλή χρονιά
    γδμ

    ΑπάντησηΔιαγραφή


  5. Πρώτη φροντίδα για τους Επισκόπους είναι οι Ιερείς τους, πρέπει να νοιάζονται ακόμα για την οικονομική τους κατάσταση, να τους βοηθούν από την τσέπη τους, έτσι κάνει ο πατέρας για τα παιδιά του, πρώτα οι ιερείς μετά οι λαϊκοί, να τους καλεί για φιλική συζήτηση, για καφέ, για να υπάρχει μια σχέση αγάπης και όχι να υπάρχει χάσμα, αυτό είναι αποτυχία, κατάντημα, τι πιο φυσικό πράγμα ο Επίσκοπος να έχει φιλική σχέση με τους ιερείς του, αυτοί είναι οι συνεργάτες του και όχι οι λαϊκοί

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  6. Όταν ο Επίσκοπος είναι κοντά στο Θεό, είναι και κοντά στους Ιερείς. Αυτό κατάλαβα από το άρθρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή