Παρασκευή 4 Μαρτίου 2022

«Ενορία εν δράσει»: Πατερικός λόγος Αγίου Διονυσίου Αρεοπαγίτου


«Ενορία εν δράσει»: Πατερικός λόγος Αγίου Διονυσίου Αρεοπαγίτου

Συνεχίστηκε την Τετάρτη 2 Μαρτίου, με την 4η διαδικτυακή συνάντηση, η σειρά παρουσιάσεων με γενικό τίτλο «Πατερικός λόγος», που πραγματοποιείται  κάθε Τετάρτη, στο πλαίσιο των Εκπαιδευτικών Σεμιναρίων του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…».

Η συνάντηση ήταν αφιερωμένη στον άγιο Διονύσιο τον Αρεοπαγίτη. Τη σειρά επιμελείται ο  Αρχιμανδρίτης π. Δανιήλ ΨωίνοςΘεολόγος, Ιεροκήρυκας.

Το   Σεμινάριο   είναι   ανοιχτό   σε   όλους   και   η παρακολούθηση του γίνεται μόνο διαδικτυακά, μέσα από το κανάλι του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…» στο YouTube.

Ο άγιος Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης, γεννήθηκε και έζησε στην Αθήνα και η ζωή του ανάγεται στα αποστολικά χρόνια/ Έλαβε σπουδαία μόρφωση και κατέστη μέλος του 9μελούς Αρείου Πάγου, που ήταν το ανώτατο δικαστήριο των Αθηνών και η ανώτερη διοικητική συνέλευση του δήμου.

Όταν ο Απόστολος Παύλος κήρυξε στους Αθηναίους, στον Άρειο Πάγο, τον άκουσε ένα μεγάλο ακροατήριο, που αποτελούνταν από απλούς και επιφανείς ανθρώπους, και μεταξύ των ακροατών, ήταν και ο άγιος Διονύσιος.

Η φωνή του Θεού, τον καλούσε κι εκείνον κοντά Του, για να αναδειχθεί μέγας, όχι πλέον στην κοσμική σοφία, αλλά στην θεολογία, στα γράμματα και τα πράγματα του Θεού, και πήρε την απόφαση να βαπτιστεί και να ανήκει στο Σώμα του Χριστού.

Χειροτονήθηκε Επίσκοπος Αθηνών, μετά τον διδάσκαλο του, άγιο Ιερόθεο. Είχε, μεταξύ των άλλων, το χάρισμα να αποτυπώνει γραπτώς, μεγάλες θεολογικές αλήθειες.

Όπως μαρτυρεί η παράδοση, ο άγιος Διονύσιος μεταφέρθηκε με θαυματουργικό τρόπο στα Ιεροσόλυμα, κατά την εκφορά της Παναγίας και συμμετείχε μαζί με τους Αποστόλους στην κηδεία Της.

Έφτασε μέχρι και την σημερινή Γαλλία κι έμεινε στο Παρίσι, που ήταν τότε μικρή κωμόπολη, όπου μαρτύρησε στα χρόνια του αυτοκράτορα Δομιτιανού.

Ο άγιος, θεωρούσε θεμέλιο της αληθινής γνώσεως των πραγμάτων από τον άνθρωπο, την Αγία Γραφή. Όπως δίδασκε, δεν μπορεί κανείς να γνωρίζει, το πώς υπάρχει ο Θεός και ο Θεός, δεν έχει κανένα γνώρισμα των αισθητών, δηλαδή σχήμα, είδος, ποσότητα, ούτε βέβαια έχει  γνώρισμα των νοητών.

Ο Θεός που είναι έξω από καθετί περιγραπτό, αισθητό και υλικό, δεν μπορούμε ακριβώς να γνωρίζουμε πως είναι. Κι όπως λέει ο άγιος, ο Θεός είναι ακοινώνητος, δηλαδή αμέθεκτος. Ταυτόχρονα όμως, γίνεται και κοινωνικός, κοινωνεί με τον κόσμο και τον άνθρωπο, και μεθεκτός μέσα από τις άκτιστες θείες ενέργειες Του, που ο άγιος ονομάζει έρωτα.

Αυτός ο έρωτας του Θεού είναι εκστατικός και κάνει τον Θεό να βγαίνει έξω από τον εαυτό Του, και να κοινωνεί έτσι, με την δημιουργία Του. Και με τις άκτιστες ενέργειες Του, ο Θεός δημιουργεί τον κόσμο και γίνεται μεταδοτικός αγαθών, προς τον κόσμο και τον άνθρωπο.

Το θείον, ως υπερκείμενον όλης της κτίσεως, βρίσκεται σε άπειρη απόσταση από την κτίση, συμπληρώνει ο άγιος Διονύσιος. Και ακόμη, πως η ησυχία και η σιωπή, είναι εκείνα που περιβάλλουν το θείο. Αυτή η υπερβατική κατάσταση του Θεού, ονομάζεται από τον άγιο, θείος γνόφος, στον οποίον δεν μπορούμε να εισέλθουμε. Συνεχίζοντας ο άγιος στην διδασκαλία του, μας διδάσκει ότι, μέσα Του ο Θεός, έχει συλλάβει και προλάβει το παν.

Αναφερόμενος στο κακό, λέει ότι το κακό δεν έχει οντότητα, αλλά είναι ένα είδος παράσιτου, είναι η έλλειψη παρουσίας και τελειότητας των αγαθών.

Επικεφαλής του σύμπαντος είναι ο ενσαρκωθείς Λόγος, μας διδάσκει ο άγιος. Γι’ αυτό και ο άνθρωπος, μόνο δια του Υιού, μπορεί να φτάσει στον Θεό.

Ο κόσμος, κατά τον άγιο Διονύσιο, χωρίζεται σε δύο επίπεδα, το αγγελικό και το ανθρώπινο. Άρα υπάρχουν και δύο ιεραρχίες, η ουράνια και η εκκλησιαστική. Για να φτάσει κανείς δε, στη θεία μακαριότητα, πρέπει να επιτελέσει μία τριπλή εργασία, την κάθαρση, τον φωτισμό και έπειτα θα έρθει η θέωση.

Στους αγγέλους υπάρχει και δική τους, ειδική ιεραρχία, οι τελειότεροι και οι ατελέστεροι, όπου οι τελειότεροι  βοηθούν τους ατελέστερους. Ο άγιος χωρίζει τους αγγέλους σε τρεις ομάδες, όπου καθεμία αποτελείται από τρεις άλλες υποομάδες κι έτσι έχουμε τα εννέα τάγματα των αγγέλων.

Εκείνοι που είναι πιο κοντά στον Θεό, είναι οι Θρόνοι, τα Χερουβίμ και τα Σεραφείμ. Ακολουθούν οι Κυριότητες, οι Δυνάμεις και οι Εξουσίες. Και πιο κοντά στους ανθρώπους, είναι οι Αρχές, οι Αρχάγγελοι και οι Άγγελοι.

Ο άγιος συνέγραψε πολλά βιβλία και πραγματείες περί των θείων ονομάτων, περί ουρανίου ιεραρχίας και περί εκκλησιαστικής ιεραρχίας. Έγραψε επίσης 10 επιστολές και άλλα έργα.

Ο άγιος Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης, είναι ο πολιούχος της πόλεως των Αθηνών και η μνήμη του τιμάται, στις 3 Οκτωβρίου.

Τη συνάντηση μπορείτε να παρακολουθήσετε εδώ:

π. Δανιήλ Ψωίνος: Πατερικός λόγος 04


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου