Σάββατο 23 Ιουλίου 2022

Ο ΜΥΘΟΣ ΤΗΣ ΑΝΤΙΚΑΝΟΝΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ 12 ΕΚΘΡΟΝΙΣΘΕΝΤΩΝ ΑΡΧΙΕΡΕΩΝ! (1) - Αρχιμ. Ειρηναίου Μπουσδέκη

Ο ΜΥΘΟΣ ΤΗΣ ΑΝΤΙΚΑΝΟΝΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΤΩΝ 12 ΕΚΘΡΟΝΙΣΘΕΝΤΩΝ ΑΡΧΙΕΡΕΩΝ!
(1)

Αρχιμ. Ειρηναίου Μπουσδέκη

Είναι μια τεκμηριωμένη ιστορική αλήθεια ότι η εκθρόνιση των 12 μητροπολιτών το 1974 και η τοποθέτηση σ’ αυτές νέων μητροπολιτών ήταν κινήσεις στα πλαίσια της συναλλαγής του τότε μητροπολίτη Ιωαννίνων Σεραφείμ Τίκα με πλήθος επισκόπων για να κατορθώσει να γίνει Αρχιεπίσκοπος. Όταν λοιπόν έγινε Αρχιεπίσκοπος έπρεπε να εκπληρώσει τις υποσχέσεις του κηρύσσοντας εκπτώτους τους 12 και φέρνοντας σε μεγάλες και κεντρικές μητροπόλεις τους αντικαταστάτες τους.

Τόσο ταπεινά ήταν τα ελατήρια της εκπτώσεως των 12 μητροπολιτών. Το δυστήχημα όμως ήταν ότι το καθεστώς Σεραφείμ έπλασε ένα «μύθο» για να δικαιολογήσει τίς απαράδεκτες μηχανορραφίες και τις τραγικές σκοπιμότητες του εκκλησιαστικού αυτού εγκλήματος. Ο «μύθος» έλεγε αρχικά ότι όλοι οι επίσκοποι πού έγιναν επί Ιερωνύμου ήταν αντικανονικοί. Γιατί η εκλογή τους έγινε από αντικανονική Αριστίνδην Σύνοδο.

Το ότι ήταν μύθος όλα αυτά τα περί αντικανονικότητος των μητροπολιτών που εξελέγησαν από τον Ιερώνυμο το απέδειξε ο ίδιος ο Σεραφείμ με τις πράξεις του:

-Στην αρχή όλους τους λεγομένους «Ιερωνυμικούς» (29 τον αριθμό) και τους επισκόπους που συμμετείχαν στην Αριστίνδην του Ιερώνυμου (5 τον αριθμό), σύνολο 34, τους θεώρησε αντικανονικούς και ονόμασε κανονική ιεραρχία τους παλαιούς (προ Ιερωνύμου επισκόπους) 32 τον αριθμό. Αυτό επεβλήθη στην Εκκλησία (με τη βοήθεια του φίλου του Σεραφείμ δικτάτορα Ιωαννίδη) με την 3 Συντακτική Πράξη. -Σε λίγο καιρό (28-3-1974) επειδή υπήρξε μεγάλη αντίδραση από πληθώρα μητροπολιτών προς το δικτατορικό καθεστώς αναγκάσθηκε γιά να κλείσει στόματα μητροπολιτών να αναγνωρίσει την κανονικότητα 20 μητροπολιτών εκ των μητροπολιτών του Ιερωνύμου και να θεωρήσει μόνο 9 ως αντικανονικούς (ίδια σύνοδος δεν τους εξέλεξε; Τί διαφορά έχουν οι μεν με τους δέ;)

-Τελικά, με την εκθρόνιση των 12 μητροπολιτών, η Σύνοδος του Σεραφείμ θεώρησε αυτούς τους 12 αντικανονικούς. Προξενεί εντύπωση ότι πολλούς απ’  αυτούς τους είχε αναγνωρίσει κανονικούς γιατί ήταν στον κατάλογο των 20 που αναγνωρίσθηκε η κανονικότητά τους στις 23-3-1974 (ο Αλεξανδρουπόλεως Κωνστάντιος, ο Ζακύνθου Απόστολος, ο Θεσσαλιώτιδος Κωνσταντίνος, ο Χαλκίδος Νικόλαος και ο Τρίκκης Σεραφείμ). Επίσης για 2 απ’  αυτούς (Κιλκισίου Χαρίτων και Διδυμοτείχου Κωνσταντίνος) ούτε κάν ήταν εκλογές του Ιερωνύμου, αλλά παλαιότεροι ιεράρχες. Για ποιό λόγο κρίνονται αντικανονικοί; Η απάντηση είναι: Κρίνονται αντικανονικοί κατά αυθαίρετο τρόπο ανάλογα με τα κέφια του Σεραφείμ.

-Μετά τήν επάνοδο της δημοκρατίας 19 εκ των μητροπολιτών του Ιερωνύμου ξαναμπήκαν στην «κανονική» (!) ιεραρχία ενώ οι 12 που κηρύχτηκαν έκπτωτοι στιγματίστηκαν «αντικανονικοί».

Πηγή: Μ Α&Μ Ν

39 σχόλια:

  1. Απορώ τι σε έχει πιάσει με αυτό το θέμα.... και μια απορία

    Γιατί στο Σεραφείμ δεν έλεγε κανείς κουβέντα για όλα αυτά;

    Νομίζω ότι όλοι σιωπούσαν όταν ήταν εν ζωή

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλή σας ημέρα.
    Επιτρέψτε μου το ερώτημα: αρνείστε την εκκλησιαστική και πολιτική κατάσταση της περιόδου των Συνταγματαρχών - κι όχι μόνο - αλλά και της αρχιερεατείας τού μακαριστού Σεραφείμ (Τίκα); Οποιοδήποτε εγχειρίδιο Εκκλησιαστικής Ιστορίας και Εκκλησιαστικού Δικαίου κι αν διαβάσετε, αποτυπώνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, αυτά που γράφει ο αγαπητός συνάδελφος Χαράλαμπος Ανδρεόπουλος, στο προσφάτως εκδοθέν βιβλίο του "Το Ζήτημα των 12".
    Όσο για την εκκλησιαστικοπολιτική κατάσταση της εν λόγω περιόδου, σάς παραπέμπω στα όσα για την 21η Απριλίου 1967 γράφει ο αείμνηστος Δημήτριος Ι. Πάλλας. Βλ. "Παραπληρωματικός Φάκελος της 21ης Απριλίου 1967. Το δεύτερο σκέλος", στο: Ορθοδοξία και Παράδοση. Δοκιμή Αυτοβιογραφίας, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2005, σσ. 179 κ.ε.
    Υ.Γ. Το ερώτημα απευθύνεται και στον διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος αναδημοσιεύει το κείμενό σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλύτερα να μελετήσετε το πόνημα του μακαριστού καθηγητού του Κανονικού Δικαίου του ΕΚΠΑ Κωνσταντίνου Μουρατίδη με τίτλο "Η ΜΕΓΑΛΗ ΠΡΟΔΟΣΙΑ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΣΕΡΑΦΕΙΜ".
      Ο κ. Ανδρεόπουλος δεν είναι ειδικός επιστήμων στο Κανονικό Δίκαιο όπως ο μακαριστός καθηγητής.

      Διαγραφή
  3. Προς: 23 Ιουλίου 2022 - 12:01 μ.μ.

    Δεν θα απαντήσω στην ουσία. Υπάρχουν πολλές απόψεις.
    Το μόνο που θα αναφέρω είναι ο Μητροπολίτης Πατρών Νικόδημος Βαλληνδράς υποστήριξε τον Σεραφείμ. Όταν τον ρώτησα πως η μια Σύνοδος ανεβάζει τον Ιερώνυμο και μετά τα ίδια μέλη τον Σεραφείμ μου απάντησε «κάθε Σύνοδος ορθοτομεί την αλήθεια».
    Όταν το Συνοδικό δικαστήριο καταδίκασε τον πραγματικά άγιο Μητροπολίτη Λαρίσης Θεολόγο, πήγε μια ομάδα επιφανών προσωπικοτήτων της Εκκλησιαστικής ζωής των Πατρών να τον δει τον Πατρών Νικόδημο. Τους υποδέχθηκε και τους κράτησε όρθιους. Του μίλησαν και απάντησε: «Όχι και για τον Θεολόγο εγώ πήγα στο Νευροκόπι, και αυτός που δεν είχε τα προσόντα μου στην Λάρισα» και κατέληξε «στο καλό, σας ευλογώ».
    Σας ερωτώ κ. Ενδότοπε τα μεταθετά-συναλλαγές κατά την περίοδο της Κυπριακής τραγωδίας από την Σύνοδο του Σεραφείμ σας λένε κάτι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αγαπητέ ιστολογε, αναφέρεις προσωπικά σου βιώματα που κανείς δεν μπορεί να ελέγξει εάν είναι σωστά. Προφανώς δεν λένε κάτι σε εμένα. Όμως το ερώτημα παραμένει. Γιατί όλοι σιωπουσατε μπροστά στο Σεραφείμ όταν ήταν εν ζωή; Δεν είχε καμμία δυσκολία στην αρχιερατικά του. Τώρα το θυμηθηκατε; Ότι παράνομουσε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σεβαστέ π. Ειρηναίε,
    Τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι όπως τα παραθέτετε. Οι 12 μητροπολίτες δεν εξέπεσαν ως αντικανονικώς εκλεγέντες, αλλά διότι αρνήθηκαν να αναγνωρίσουν την εκκλησιαστική κατάσταση που διαμορφώθηκε μετά την εκλογή του μακαριστού αρχιεπισκόπου Σεραφείμ, αλλά και διότι φατρίασαν σχηματίζοντας παρασυναγωγή, δηλαδή αντικανονική σύνοδο προκειμένου να προχωρήσουν σε καθαιρέσεις μητροπολιτών της λεγομένης "πρεσβυτέρας ιεραρχίας", συμπεριλαμβανομένου και του νέου αρχιεπισκόπου. Αυτό το έπραξαν σε μια προσπάθεια να ανατρέψουν την διαμορφωθείσα κατάσταση στην Εκκλησία της Ελλάδος, παρόλο που η εκλογή του και ο ίδιος ο αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ είχαν αναγνωριστεί από όλες τις Ορθόδοξες Εκκλησίες, όπως και ο μακαριστός Ιερώνυμος Α΄ το 1967. Ο μακαριστός Σεραφείμ και η νέα εκκλησιαστική κατάσταση είχε αναγνωριστεί όμως και από πλειάδα ιεραρχών που εξελέγησαν επί Ιερωνύμου Α΄ όπως ο άγιος Καλλίνικος Εδέσσης, ο Φλωρίνης Αυγουστίνος, ο Ύδρας Ιερόθεος, ο Κερκύρας Πολύκαρπος, ο Κονίτσης Σεβαστιανός, κ.ά., οι οποίοι διατήρησαν τις μητροπόλεις τους. Αυτό θα συνέβαινε και με τους 12 μητροπολίτες, εάν δεν λάμβαναν χώρα οι αντικανονικές ενέργειες που προανέφερα,
    Μήπως λοιπόν πρέπει να ξαναδείτε πως έγιναν τα γεγονότα πέρα από φανατισμούς και εμπάθειες στα πρόσωπα κεκοιμημένων ιεραρχών, προκειμένου να αποκτήσετε ορθή εικόνα των πραγμάτων; Διότι το κείμενό σας βρίθει ανακριβειών και ιστορικών αναχρονισμών και λογικών σφαλμάτων, ώστε να αδικεί μάλλον και να υποτιμά, παρά να αποκαθιστά και να δικαιώνει έστω και κατ' ελάχιστον τους όντως οσίας βιωτής και λαμπρού ηθικού βίου 12 εκθρονισθέντες αρχιερείς, η παρουσία και το θεάρεστο έργο των οποίων στις μητροπόλεις τους, αλλά και στην ιεραρχία θα συνέδραμε αποφασιστικά στην ευδοκίμηση του πνευματικού βίου του εκκλησιαστικού πληρώματος!

    Ζητώ τη συγχώρησή σας και με σεβασμό ασπάζομαι αδελφικώς το χέρι σας !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Προς: 23 Ιουλίου 2022 - 3:13 μ.μ

    Κάνεις λάθος αυτοί την γλύτωσαν επειδή ο Αττίλας μπήκε στην Κύπρο και ο Ιωαννίδης δεν προλάβει να δημοσιεύσει τις Συντακτικές Πράξεις. Μην σκάβεις το παρελθόν οι δυσοσμίες είναι πολλές.

    ΥΓ. Ο Ύδρας Ιερόθεος δεν συλλειτούργησε ως τον θάνατό του με κανένα από το μέλη της πρεσβυτέρας Ιεραρχίας. Μόνη εξαίρεση στην χειροτονία εις πρεσβύτερο του φίλου του π. Χριστοδούλου Φάσσου, στην οποία έλαβε μέρος με βαριά καρδιά, και έφυγε αμέσως. Επί Νικοδήμου δεν είχε κάνει ούτε επίσκεψη επί τόσα χρόνια. Επανήλθε μόνο όταν στον θρόνο της Πάτρας ήλθε ο Χρυσόστομος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Σίγουρα δεν μπορεί να υπάρξει σύγκριση ενός Ιερωνύμου Θεολόγου και ενός Σεραφείμ αθελόγητου αντάρτη. Αλήθεια ο Σεραφείμ επί Χούντας ήταν αντιπρόεδρος της Συνόδου του Ιερωνύμου;;;;;
    Θα ξύπνησε από τον Ιωαννίδη. Μετά έγινε αντιστασιακός και όρκιζε ως Αρχιεπίσκοπος και τον Γκιζίκη. Βρομάει όπου και την πιάσεις την Σεραφειμική περίοδο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Θα πρέπει ίσως να αντιμετωπίζουμε με ψυχραιμία το παρελθόν και μάλιστα το εκκλησιαστικό κ. Ιστολόγε. Ο Ύδρας Ιερόθεος υπήρξε ιεράρχης με ήθος και εκκλησιαστικό φρόνημα! Άν ισχύει αυτό που ισχυρίζεστε, συνιστά σχισματική συμπεριφορά, κάτι βέβαια που δεν συμβαίνει, καθώς λάμβανε μέρος και στις εκλογές όλων των μετέπειτα αρχιερέων, αλλά και σε πολλές από τις χειροτονίες τους. Επίσης και με τον αρχιεπίσκοπο Σεραφείμ είχε συλλειτουργήσει Κυριακή της Ορθοδοξίας στο μητροπολιτικό Ναό των Αθηνών, όπου εκφώνησε περίφημο λόγο. Υπάρχει και το video διαθέσιμο νομίζω. Είναι θλιβερό, ωστόσο, όταν μεμονωμένες στάσεις και αναφορές μάλλον νοθευμένες από προσωπικές εμπάθειες και πικρίες, όπως αυτές που αναφέρατε, του Πατρών Νικοδήμου και του Ύδρας Ιεροθέου, που είναι αμφίβολο αν ευσταθούν, αποτελούν κριτήριο για την αξιολόγηση μιας εποχής ταραγμένης και με σοβαρά προβλήματα κανονικότητας όπως αυτή μετά το 1967 μέχρι και το 1974.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Προς: 23 Ιουλίου 2022 - 5:55 μ.μ.

    Παρακαλώ να μου σταλεί το βίντεο ή φωτογραφία να λειτουργεί μαζί του.
    Το ότι ο Κορίνθου Παντελεήμων δεν συλλειτούργησε με Ιερώνυμο Α ποτέ και με τους εκλεγέντες από αυτόν αποτελεί «σχισματική συμπεριφορά»;
    Δεν έγραψα ότι δεν συμμετείχε στην Σύνοδο, εκλογές κλπ. Στο Μέγα Μήνυμα των Δρυϊνουπόλεως Ανδρέα, Νικαίας Αλεξίου, Ξάνθης Παντελεήμονα Ναυπάκτου Ιεροθέου, Σάμου Ευσεβίου, καθόμαστε μαζί στο στασίδι. Ήταν στα αριστερά μου και σχολιάζαμε.
    Για τον Πατρών Νικόδημο με το οποίο είχα άριστες σχέσεις λέω όσα «ευσταθούν». Δεν σας μεταφέρω τον τρόπο που εκδίωξε -με τα τότε ΜΑΤ- τον Ζακύνθου Απόστολο γιατί δεν ήμουνα εκεί. Έχουν γράψει άλλοι για εκείνα τα γεγονότα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Οι Σεραφειμικοί κατά λάθος τρολάρουν το θέμα. Το χθες παρήλθε ας δουν το σήμερα. Αυτούς θα τους κρίνει ο Θεός και η ιστορία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. κ. Ιστολόγε, σας παραπέμπω στο παρακάτω video : https://www.youtube.com/watch?v=VmyUIeLunZ0 από τη χειροτονία του Νικαίας Ιακώβου, όπου ο Ύδρας Ιερόθεος, ως εκκλησιαστικός άνδρας με ακέραιο φρόνημα και ήθος, συλλειτουργεί με τον αρχιεπίσκοπο Σεραφείμ και πλειάδα άλλων αρχιερέων. Θα σας στείλω και το video από την Κυριακή της Ορθοδοξίας ! Ελπίζω απλώς να δημοσιεύσετε το σχόλιό μου και να μην το απορρίψετε. Θα χαρώ να το δω στα σχόλια για να πληροφορηθούν οι αναγνώστες πόσο κακό μπορούν να κάνουν τα "έγκυρα" "μου είπε, του είπα, κ.λ.π" . Αυτά για την προσωπική σας γνώση των γεγονότων!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ακριβώς. Συμφωνώ. Τα κουτσομπολιά δεν είναι επιχειρήματα κ τα περισσότερα δεν ευσταθούν

      Διαγραφή
  12. Προς 3:13: τι είναι αυτά που λέτε ότι δήθεν δεν αναγνώρισαν οι 12 τη νέα εκκλησιαστική κατάσταση;
    Γνωρίζετε ότι ο Σεραφείμ δεν τους έστειλε προσκλήσεις προκειμένου να παραστούν στην ενθρόνισή του;
    Γνωρίζετε ότι διά της ΣΠ 3 τους στέρησαν του δικαιώματος συμμετοχής στην εκλογή αρχιεπισκόπου;
    Αλλά ακόμη και εάν δεχθούμε ότι τα όσα ισχυρίζεσθε ευσταθούν, γιατί δεν δικάστηκαν από εκκλησιαστικό δικαστήριο αλλά έμαθαν την καταδίκη στην ποινή της εκπτώσεως από το ραδιόφωνο και από τηλεφωνήματα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Αυτό που γνωρίζω είναι ότι ποτέ δεν θυμάμαι τον Ύδρας επί Νικοδήμου να έλθει στην Πάτρα εκτός από την μία χειροτονία το Φάσσου. Στην Κουρά και στην χειροτονία εις Διάκονο ήταν η τότε τρόικα.
    Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Καλά κάνεις και προκαλείς Ιστολόγε. Για τον Ιερόθεο δεν με νοιάζει ούτε τον γνωρίζω.
    Είδα το βίντεο με τον Σεραφείμ και καλώ να δουν όλοι οι φίλοι την ομιλία του Ιακώβου και του Σεραφείμ. Ο Ιάκωβος με ταπείνωση ομολογεί ότι στην εκλογή του το Πανάγιο Πνεύμα υπερίπτατο της Μονής Πετράκη όπως έγραψε κάποιος δημοσιογράφος. Τι να πω!!!! Δεν πείστηκα από όσα είπε ότι προσγειώθηκε στο συνοδικό. Ο Σεραφείμ μίλαγε σαν να μιλούσε μην πω που. Έκανα σύγκριση με Χριστόδουλο και Ιερώνυμο τον σημερινό. Χριστέ μου τι ήταν αυτό που είδα πόσο ρηχός ο λόγος του ούτε αγράμματος μοναχός δεν θα μιλούσε έτσι. Όχι για αρχιεπίσκοπος δεν έκανε αλλά ούτε για σέμπρος. Αφού είπε τα άρρητα ρήματα μετά κάνει κινήσεις με το χέρι του σαν να λέει φέρτε τον να τελειώνουμε.
    Ευχαριστώ διότι για να γελώ θα βάζω λόγους του Σεραφείμ.
    Φιλάκια … περιμένω και άλλα συλλεκτικά βίντεο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Αγαπητέ Αναστάσιε,
    σε συγχαίρω διότι υπερασπίζεσαι την κανονική τάξη στην Εκκλησία μας
    και προβάλλεις τα αντικανονικά εγκλήματα που διέπραξε η σεραφειμική κλίκα ...
    Στην πρώτη συνεδρίαση της Ιεραρχίας μετά την εκλογή του Ιερωνύμου Α΄ ο Σεραφείμ Τίκας μπροστά στα μικρόφωνα των Δημοσιογράφων έλεγε ότι αποδέχεται τον Ιερώνυμο Α΄ ως Αρχιεπίσκοπο. Αυτά είναι δημοσιευμένα.
    Τώρα όσοι υπερασπίζονται τις αντικανονικές αηδίες και τις χυδαίες προφάσεις που πρόβαλε ο Τίκας για να κρατηθεί στον θρόνο μετά την πτώση της δικτατορίας να είστε σίγουρος
    ότι πρόκειται για ανθρώπους Θεό ΜΗ ΦΟΒΟΥΜΕΝΟΥΣ και ανθρώπους ΜΗ εντρεπομένους ...
    Κάνουν ακριβώς ό,τι έκανε και εκείνος ...
    Η κακοήθεια ομιλεί για κανονική τάξη στην Εκκλησία!!!!!
    Τα λεφτά από το προσκύνημα της εικόνας ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ
    που εξήχθησαν από τον Μητροπολιτικό Ναό Αθηνών σε τσουβαλάκια
    χωρίς κανείς να τα καταγράψει σε κανένα πρωτόκολλο καταμέτρησης
    σε ποιες τσέπες κατέληξαν;
    Μήπως η κ. Μιμή μπορεί να μας πει;
    Να ήξερε κάτι για τα χρήματα αυτά ο ... ΧΑΤΖΗΣΚΟΤΗΣ;
    Κλέφτες και απατεώνες ντυμένοι με το τίμιο ράσο του ΄Ελληνα κληρικού κυριάρχησαν στα εκκλησιαστικά πράγματα για 27 χρόνια ...
    Πού είναι τα χρήματα από τα τεράστια κληροδοτήματα των Εθνικών Ευεργετών των Ιωαννίνων;
    Μητροπολίτης εν ώρα χειροτονίας ονόμαζε σκυλιά χριστιανούς Ορθοδόξους!!!!
    ΒΡΩΜΑ ΚΑΙ ΚΑΚΟΗΘΕΙΑ ... που για να καλυφθεί επικαλείται το Κανονικό Δίκαιο της Αγίας Εκκλησίας
    Ας κάνουν λίγο υπομονή και θα γίνουν τα αποκαλυπτήρια του ΧΟΥΝΤΙΚΟΥ Σεραφείμ Τίκα ΟΧΙ με κείμενα άλλων ΑΛΛΑ γραμμένα από το χέρι του ίδιου του Τίκα ... Δεν είναι αυτό μπλόφα ... Είναι προαναγγελία ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Eιναι αργά τώρα για δάκρυα. Πέταξε το πουλάκι. Πού ήσουν τότε;

      Διαγραφή
  16. Μελανή κηλίδα η κατάληψη της Αρχιεπισκοπής από τον Σεραφείμ. Απώλεσε την αξιοπρέπειά της η Ιεραρχία και την οδήγησε σε κατάπτωση. Με το που ήλθε ο Χριστόδουλος βρήκε το αρχαίο κλέος ο θεολογικός λόγος της Εκκλησίας.
    π. Νεόφυτος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Ο Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ ήταν παλληκάρι δεν μύριζε λιβάνι υποκρισίας αλλά τσιγάρο γιατί ήταν άνδρας σε όλα του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Χειροτονία σε βίντεο. Ο Ιάκωβος χειροτονία του Ιακώβου Βαβανάτσου του γνωστού των λίγο ημερών αρχιεπισκόπου. Τον τίμησε Ιερωνυμικός δίκιο έχει ο Σεραφείμ που όταν τους πέταγε είπε: δεν τους φοβάμαι είναι του κατηχητικού. Άκουσα χειροτονία Ιακώβου πρόταση για αρχιγραμματέας του Σεραφείμ Ορφανού. Τα ζήταγε ο οργανισμός των Κοτσωνικών που πήγαν στην χειροτονία αυτή.
    Κρατάω πλέον μικρό καλάθι για τους δεσποτάδες του κατηχητικού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Εάν στην εκλογή του Ιακώβου Γκίνη το Πνεύμα υπερίπτατο στην Ιασίου στην τοποθέτηση του Σεραφείμ Τίκκα υπερίπτατο επί του Ιωαννίδη. Ο Σεραφείμ ήταν ο εκλεκτός της χούντας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Ξέφυγε η συζήτηση από τα καίρια και σημαντικά, με ανώνυμα σχόλια! Δυστυχώς! Ωστόσο, για το φλέγον ζήτησμα της Πολιτειοκρατίας στις σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας, ας κάμω ακόμα μια προσπάθεια, συνιστώντας το διάβασμα της Εκκλησιαστικής Ιστορίας. Ιστορία των Δομών Διοικήσεως και Ζωής της Εκκλησίας της Ελλάδος (Εικοστός Αιώνας), Κυριακίδης, Θεσσαλονίκη 1984, του καλού διδασκάλου των φοιτηικών μου χρόνων κ. Αθανασίου Αν. Αγγελόπουλου.
    Όσο για το σχόλιο ότι ο κ. Ανδρεόπουλος δεν είναι ειδικός, νομίζω πως ο σχολιαστής τον αδικεί. Απεναντίας είναι και παραείναι ειδικός! Επωνύμως: ο διαχειριστής του ιστολογίου ΕΝΔΟΤΟΠΟΣ Αθανάσιος Ι. Καλαμάτας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Διά το ότι είχα κινήσει τας υποψίας της δικτατορίας ήδη από την εποχήν εκείνην, δεν έχω πλέον μόνον απλάς υπονοίας, αλλά αδιάσειστα στοιχεία. Το επιβεβαιώνει επισήμως αυτός ούτος ο άνθρωπος που του είχεν ανατεθεί να με παρακολουθή.
      Είναι ο πράκτωρ της ΚΥΠ κ. Αθαν. Αγγελόπουλος, Υφηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, που έχει παταπεμφθή εις την Ειδικήν Επιτροπήν Εκκαθαρίσεων των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.
      Ο κ. Αγγελόπουλος ήταν επί δικτατορίας Ιωαννίδη και υπουργίας του καθηγητού κ. Χρήστου και εν συνεχεία επί υπουργίας του καθηγητού κ. Λούρου ο Γενικός Διευθυντής Θρησκευμάτων του Υπουργείου Παιδείας.
      Αυτός, λοιπόν, εις ένα ιδιόγραφον σημείωμά του, που το υπέβαλεν εις τον Υπουργόν κ. Λούρον εις τας 26 Αυγούστου 1974, ομολογεί, ότι από του 1968, ως πράκτωρ της ΚΥΠ, είχεν ως αποστολήν "την έρευναν του εκκλησιαστικού προβλήματος, όπως είχε διαμορφωθή επί Ιερωνύμου". Τούτο όπως γράφει ο ίδιος επί λέξει, "δύναται να διαπιστωθή αρμοδίως", ίσως από τα αρχεία της ΚΥΠ.
      Από αυτά θα δύναται επίσης να διαπιστωθή, ότι ο κ. Αγγελόπουλος δεν ήτο πράκτωρ της, όπως ισχυρίζεται, μόνον από του 1968, αλλά, σύμφωνα με στοιχεία που και εγώ κατέχω, από πολύ ενωριτερα".
      " ΤΟ ΔΡΑΜΑ ΕΝΟΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ", σελ. 76-77, ΣΤ ΕΚΔΟΣΗ 2003, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΠΟΡΑ

      Διαγραφή
    2. Με ονοματεπώνυμο το σχολικό σας, μπορείτε;

      Διαγραφή
  21. Ερώτηση: Ο Α.Α.Α. ΉΤΑΝ ΡΟΥΦΙΆΝΟΣ ΤΗΣ ΧΟΥΝΤΑΣ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Ο Σεραφείμ ήταν ο Αρχιεπίσκοπος παντός καιρού. Ήξερε να επιβιώνει με όλες τις καταστάσεις.Γι αυτό κατάφερε να διατηρηθεί στο θρόνο 24 ολόκληρα χρόνια.Δεν δίστασε να πατήσει σε τάφους Αγίων Αρχιερέων (Χαλκίδος Νικόλαος. Λαρίσης Θεολόγος). Εφθασε να είναι και διώκτης Αγίων (Εδέσσης Καλλίνικος). Όμως να μην αποσιωπειτε και το έγκλημα των Ιεροσολύμων. Και εκεί υπάρχει τυρεία και φατρία και κατάλυση της αποστολικής διαδοχής . Και όμως η Εκκλησία σφυρίζει αδιάφορα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Μετάθεση εσκεμμένη της συζήτηση ς στα περί εκλογής του Νίκαιας και στα οποία σφάλματα του αρχιεπισκοπος Σεραφείμ, για να παρακαμφθει η αλήθεια ότι ο οσιας μνήμης Ύδρας ενεργησε ως εκκλησιαστικο άνδρας. Επίσης λόγος από αρκετούς σχολιαστές κακοήθης και εμπαθής, μονόπλευρος και πλήρης προκατάληψης. Θυμηθείτε μόνον αγαπητοί αδελφοί ότι η εκλογή του μακαριστου Ιερώνυμου Α έγινε από αριστινδην σύνοδο έξι, 6, μόνο ιεραρχών που είχαν διοριστεί με αναγκαστικό νόμο του στρατιωτικού καθεστωτος, με πρόεδρο τον Πατρών Κωνσταντίνο αν δεν κάνω λάθος, και παρακαμφθηκε ολόκληρη η ιεραρχία εβδομηντα μητροπολιτων και άνω Το ίδιο συνέβη και με όλες τις εκλογές ιεραρχών κατά τη διάρκεια της ποιμαντοριας του μακαριστου Ιερώνυμου. Επίσης, για την ιστορία και την αλήθεια, οι εκπεσοντες από τους θρόνους τους αρχιερείς επί Ιερώνυμου Α κηρυχθηκαν εκπτωτοι από την αριστινδην χωρίς να κληθούν να απολογηθούν ποτέ, όπως ο Παραμυθιας Τίτος που πληροφορήθηκε το γεγονός ενώ βρισκόταν σε περιοδεία σε κάποιο χωριό της Θεσπρωτίας από το Ραδιόφωνο. Αυτό συνέβη και με άλλους πολλους που εκθρινιστηκαν από το 1977 μέχρι το 1973.. Για το λόγο αυτό ας είμαστε λίγο επιφυλαχτικοι στις κρίσεις μας και λίγο πιο συνεσταλμενοι στις εκφράσεις μας. Η περίοδος από το 1967 μέχρι το 1974 πρέπει να αξιολογείται με πολύ προσοχή και περισκεψη. Κ. Ιστολογε ελπίζω να δημοσιεύσετε το σχόλιο μου., παρόλο που δεν συμμερίζεται τις απόψεις σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. ΠΡΟΣ
    Ανώνυμο 24 Ιουλίου 2022/6:35 μ.μ.

    Από το 1974 και μετά όλα καλά; Τίποτε το μεμπτό; Ούτε το ηθικώς και δικανικώς απαράδεκτο να αποφασίζουν για την περίπτωση των δώδεκα μητροπολιτών οι μοιχεπιβάτες μαζί με εκείνους που αντάλλαξαν την ψήφο τους υπέρ του Τίκα' με ... ανταλλάγματα; Ούτε με το πεζοδρομιακό 'Γ--- το κέρατό σας' που ξεστόμισε ο άντρας της τσιγαρίλας από την Ωραία Πύλη; ΗΘΟΣ ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Πάλι μετάθεση της συζήτησης σε μεμονωμένα πρόσωπα και καταστάσεις και όχι επικέντρωση στο ουσιαστικό, που δεν είναι άλλο από το να διδαχθούμε από τα οδυνηρά αυτά γεγονότα εις βάρος της Εκκλησίας από την Πολιτεία και να μην επιτρέψουμε, ως πιστός λαός του Θεού, να συμβούν ποτέ ξανά παρόμοιες τραγικές παρεμβάσεις στα εσωτερικά εκκλησιαστικά ζητήματα. Δυστυχώς, πέρα από την όποια στάση μας, οφείλουμε να παραδεχθούμε ότι συνέβησαν, κατά κοινή ομολογία, πολλά κανονικά έκτροπα την περίοδο των δύο δικτατορικών καθεστώτων, Παπαδόπουλου (1967-1973) και Ιωαννίδη (1973-1974), τα οποία οδήγησαν στον βαρύ τραυματισμό της Εκκλησίας μας και παράλληλα στην αμαύρωση της υπόληψης, αλλά και στην απώλεια από την ιεραρχία σπουδαίων εκκλησιαστικών προσωπικοτήτων, που εκδιώχθηκαν άδικα και αναιτιολόγητα με όλη της σημασία της λέξεως από τους θρόνους τους με την εφαρμογή όχι των ιερών κανόνων, όπως θα έπρεπε, αλλά, αλλοίμονο !!!, νόμων και νομοθετικών πρωτοβουλιών των δικτατορικών κυβερνήσεων. Τις μεγαλύτερες πληγές όμως αδερφοί μου, ό,τι κι αν πιστεύετε είτε για τον μακαριστό Ιερώνυμο Α, είτε για τον μακαριστό Σεραφείμ, τις δέχθηκε τελικά στο σώμα της η Αγία Μητέρα μας Εκκλησία, οι εχθροί της οποίας εξακολουθούν ακόμη να βυσσοδομούν συκοφαντώντας την ότι συνέργησε με τη δικτατορία, αλλά και ο τρομερός διχασμός μεταξύ "ιερωνυμικών" και "σεραφειμικών" που την ταλαιπωρεί ακόμη, μικρό δείγμα ης οδυνηρής αυτής κατάστασης αποτελούν πολλά από τα παραπάνω αήθη, γεμάτα φθόνο και κακεντέχεια, πλήρη αντιεκκλησιαστικού πνεύματος σχόλια, από, κατά τα άλλα, ευσεβείς χριστιανούς σχολιαστές,!!!. Αλλά και ο μεγάλος σκανδαλισμός; Που τον βάζουμε το φοβερό σκανδαλισμό του Λαού του Θεού από τις εκκοσμικευμένες συμπεριφορές των ποιμένων του; Γι' αυτό ας αποδώσουμε συγχώρηση σε όλους ανεξαιρέτως, καθώς οι 'πρωταγωνιστές' των εν λόγω γεγονότων στο σύνολό τους βρίσκονται πλέον στα χέρια του δικαιοκρίτου Θεού και ας αγαπήσουμε ο ένας τον άλλο ως αδελφοί, για να ομολογήσουμε με δυνατή πίστη, καθαρότητα και χρηστοήθεια το περιεχόμενο της σωτηρίου εμπειρίας της Εκκλησίας μας στον απόδημο της χάριτός του κόσμο μας με τον ακέραιο και άμεμπτο βίο μας, όπως το έπραξαν πολλοί από τους αδικηθέντες ιεράρχες, οι οποίοι έδωσαν με την υπομονή και την αγόγγυστη άρση του βαρέως σταυρού τους παράδειγμα αιώνιο καρτερίας και ορθοδόξου εν Χριστώ ήθους !
    Ζητώ συγγνώμη για όσους σκανδάλισα και κούρασα, αλλά ο Κύριος μας προέτρεψε και μας προτρέπει, το "γνώσεσθε την αλήθειαν και η αλήθεια ελευθρώση υμάς", διότι Αυτός είμαι "η Οδός, η Αλήθεια και η Ζωή" !

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  26. Αγαπητέ μου κ. Αναστάσιε (Κωστόπουλε), χαίρετε!

    Σε σχόλιό σας (23 Ιουλίου 2022, 5.55 μ.μ.) εκφράζετε την απορία:

    «Το ότι ο Κορίνθου Παντελεήμων δεν συλλειτούργησε με Ιερώνυμο Α΄ ποτέ και με τους εκλεγέντες από αυτόν αποτελεί «σχισματική συμπεριφορά»;»

    Aγαπητέ, δεν είναι έτσι τα πράγματα.

    Ο μακαριστός Κορινθίας συλλειτούργησε με τον μακαριστό Αθηνών Ιερώνυμο αφού ο ίδιος (ο Κορινθίας Παντελεήμων), ως νεώτερος αρχιερεύς, του απηύθυνε πρόσκληση. Σας παραπέμπω στο βιβλίο μου (Xαραλάμπους Ανδρεοπούλου, Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ 1967-1974. ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΝΟΜΟΚΑΚΑΝΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ. Εκδ. Επίκεντρο, 2017, σσ. 424), εν προκειμένω εις σελ. 305:

    (…) Εννέα χρόνια μετά και συγκεκριμένα το 1983 ο Κορινθίας αφού έχει ήδη προτείνει, μέσω της Δ.Ι.Σ. της περιόδου 1982-1983 στην οποία συμμετείχε, την αποκατάσταση των εκθρονισθέντων «ιερωνυμικών» Μητροπολιτών, σε πνεύμα πνευματικής συνδιαλλαγής καλεί τον πρώην Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο στην επαρχία του για συλλειτουργήσουν στα εγκαίνια του Καθολικού της Ι.Μ. Προφήτου Ηλιού Λουτρακίου, η οποία είναι μετόχιο της Ι.Μ. Θεομήτορος Ηλιουπόλεως Αθηνών. Μάλιστα ο ίδιος Παντελεήμων, ως ταπεινός διάκονος, ενέδυσε με τα αρχιερατικά άμφια τον Ιερώνυμο και αφού τον προσεφώνησε με λόγια αγάπης και τιμής, εκάλεσε το εκκλησίασμα να ψάλλουν όλοι μαζί τη φήμη του ως εν ενεργεία Αρχιεπισκόπου. Η πρόσκληση του Κορινθίας θεωρήθηκε «απάντηση του Θεού» στη επιθυμία του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου για αποκατάσταση των σχέσεων με τον Παντελεήμονα, βλ. Εκκλησιαστικός Αγών, (αρ. φυλ. 192), Οκτώβριος, 1983 και Π ρ ω τ ο π α π ά, Νικολάου, Μητροπολίτου Φθιώτιδος, «Τα μετά την παραίτηση χρόνια του Αρχιεπισκόπου Αθηνών Ιερωνύμου του Α΄ (1973-1988)», εις το Χριστόδουλος. Αφιερωματικός Τόμος, εκδ. Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, Αθήναι, 2010, σ. 217.

    * Δύο ολόκληρα χρόνια μετά (το 1985) έγινε και η συνάντηση του Ιερωνύμου Α’ με τον Φλωρίνης Αυγουστίνο. Όχι με πρόσκληση του τελευταίου (όπως είχε πράξει ο Κορινθίας Παντελεήμων), αλλά με πρωτοβουλία του πρώτου (του Ιερωνύμου, ο οποίος για να πάει στη Φλώρινα ζήτησε – και πήρε – την άδεια του Αυγουστίνου). Διαβάστε (στο βιβλίο μου, σελ. 311):

    (…) το 1985 οι σχέσεις των δύο ανδρών θα αποκατασταθούν, σε προσωπικό τουλάχιστον επίπεδο, όταν με πρωτοβουλία του ο Ιερώνυμος θα επισκεφθεί τη Φλώρινα και θα τύχει της θερμής υποδοχής από τον Αυγουστίνο. Ο τελευταίος μάλιστα ενώπιον του εκκλησιάσματος εζήτησε από τον Ιερώνυμο «συγγνώμην» για την «πικρίαν» που του επροξένησε με τον έλεγχό του. «Έκλαιεν αυτός, έκλαιον και εγώ. Ήτο μια από τας πλέον συγκινητικάς ημέρας της ζωής μου», θα γράψει το 1989 ο Φλωρίνης με αφορμή την κοίμηση του αρχιεπισκόπου πρώην Αθηνών Ιερωνύμου. Στο ίδιο του άρθρο του –δεκαέξι χρόνια μετά την σκληρή κόντρα του με τον μακαριστό Ιερώνυμο το ’73– ο Αυγουστίνος, αφού επισημαίνει ότι κατά την έκφραση του Αποστόλου Παύλου «ως Επίσκοπος αντέστην τω Αρχιεπισκόπω Ιερωνύμω διαφωνήσας επί της ακολουθητέας γραμμής», εκτιμά ότι «σπανίως θα εμφανισθεί τοιούτος Αρχιεπίσκοπος, του οποίου το έργον δεν εφάνη εις όλην του την έκτασιν, διότι διώκησεν εις πολύ δύσκολον και τεταραγμένην υπό των πολιτικών παθών εποχήν», Χριστιανική Σπίθα, Ιαν.-Φεβ. 1989, (αρ. φύλ. 464), σ. 4.

    ΄Ερρωσθε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Προς τους ανώνυμους: 24 Ιουλίου 2022 - 2:49 μ.μ. & 25 Ιουλίου 2022 - 10:58 π.μ.
    Στο σχόλιό μου καταγράφω βιβλιογραφική αναφορά, όχι τη σταδιοδρομία του κ. Αθανασίου Α. Αγγελοπούλου. Στο βιβλίο του αναφέρομαι, ως τεκμήριο Εκκλησιαστικής Ιστορίας. Επώνυμα κι όχι ανώνυμα.
    Ευχαριστώ για τη φιλοξενία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Mr Haris Andreopoulos,
    χαίρομαι που την λέξη "ιερωνυμικών" τη βάζεις σε εισαγωγικά ... Το 1982 - 1983 δεν τον έπαιρνε να κάνει τα νταϊλίκια του παρελθόντος ο Παντελεήμων Καρανικόλας και αποφάσισε να 'το παίξει' διαλακτικός ... Χατήρι τους έκανε; ΄Οταν λείπει η ντροπή και από Αρχιερέα ...
    Και κάτι άλλο που δείχνει το ... ήθος του ανθρώπου: Αυτός ο Καρανικόλας ο ... αγέρωχος και τάχα μου αντιστασιακός ο ... ο... ο... ΓΙΑΤΙ ΣΥΝΕΡΓΆΣΤΗΚΕ με τη χούντα του Ιωαννίδη και τον χουντοδιορισμένο 'αρχιεπίσκοπο' Σεραφείμ Τίκα; Τέτοιο βόρβορο εμπαθείας, μίσους και κακίας διέθετε ... Τελικά τον πρόλαβε ο θάνατος και δεν καταδικάστηκε ΑΜΕΤΑΚΛΗΤΩΣ ως κλέφτης και δεν είχε μούτρα να δει τον κόσμο στην Κόρινθο και εγκατέλειψε τη μητρόπολή του και έφυγε και πέθανε αλλού
    Ας μη θυμηθούμε και τις δικαιολογίες του για την κ. Λούλα, ούτε το ότι προκειμένου να δικαιολογήσει την επίμεμπτη διαγωγή του έμπλεξε και τον Αρχιεπίσκοπο Μακάριο Γ΄ και τον διέψευσε Υπουργός του Μακαρίου!!! Για το πραξικόπημα εναντίον του οποίου δεν έβγαλε άχνα!!!
    Θεέ μου,
    ελέησε μας
    και κράτησέ μας κοντά σου
    όπως μας κράτησες τότε
    που οργίαζε η σκανδαλοποιός κλίκα Σεραφείμ Τίκα και Παντελεήμονος Καρανικόλα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Προς: 25 Ιουλίου 2022 - 8:43 μ.μ.

    Αγαπητέ κ. Ανδρεόπουλε
    Έχω διαβάσει τα πονήματά σας, τα οποία ρίχνουν φως με σημαντικά στοιχεία στην δύσκολη εκείνη περίοδο. Έχω την τιμή να παρουσιάσω τα βιβλία σας από το ιστολόγιο, καθώς και κάποια κείμενά σας, διότι δεν αμφισβητήσω την γνώση σας, τους κόπους σας, την επιστημονική και την καλή σας πρόθεση.

    Θα επιμείνω στο ερώτημά μου, αν κατά την διάρκεια την οποία ΗΤΑΝ Αρχιεπίσκοπος ο Ιερώνυμος Κοτσώνης συλλειτούργησε με τον Κορινθίας Παντελεήμων. Το ότι συλλειτούργησαν όταν ο Κοτσώνης ήταν ένας πρώην και ο Κορίνθου μέγας και τρανός Μητροπολίτης θα μπορούσα να σας πω ότι δείχνει την μεγαλοσύνη του Κοτσώνη, που δεν κρατούσε κακία σε κανένα, γιατί μιλούσε για αγάπη και την βίωνε. Θα σας εξομολογηθώ δημόσια ότι προσωπικά εγώ δεν θα πήγαινα, δεν θα αμνήστευα την στάση του.
    Τα του Φλωρίνης Αυγουστίνου είναι γνωστά από την Σπίθα καθώς για το συγνώμη που ζήτησε ο Φλωρίνης.
    Σας ευχαριστώ για την παρέμβασή σας.
    Με χαρά περιμένω συνεργασίες σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Λυπηρό, πράγματι, το φαινόμενο των ανώνυμων σχολιστών! Τους λείπει η παλικαρίσια τόλμη να καταγράψουν τις απόψεις τους επώνυμα, με ονοματεπώνυμο. Και δεν είναι μόνο ετούτο. Ο καθένας, στο όνομα της χριστιανικής αγάπης, για την οποία τόσο κόπτεται και διαλαλεί - μέσα στους κόλπους της Διοικούσας Εκκλησίας, κάθε ιστορικής περιόδου - δεν χάνει την ευκαιρία να την ιδεολογικοποιεί, με αποτέλεσμα να καλλιεργείται ένας διχασμός, που οδηγεί σε μίσος από μέρους "θρησκευτικοπολιτικά φαντασμένων".
    Αγαπητέ Χάρη (Ανδρεόπουλε), - επίτρεψέ μου δημόσια τον ενικό, γνωριζόμαστε χρόνια - το βιβλίο σου "Το Ζήτημα των 12", είναι σημαντικότατη ιστορική και νομοκανονική συνεισφορά στην ειδική βιβλιογραφία της μετά το 1967 περιόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος.
    Ευχαριστώ για τη φιλοξενία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Η συζήτηση γύρω από τον μακαριστό Κορίνθου Παντελεήμονα Καρανικόλα, δυστυχώς "καζινοποιήθηκε"!
    Με ειλικρινή και καλοπροαίρετη πρόθεση. Α. Ι Καλαμάτας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Όλοι αυτοί πέθαναν και μαζί τους πήραν ότι καλό ή κακό έκαναν. Ας σταματήσουνε οι αντιπαλότητες και ας διδαχθούνε οι Επίσκοποι από τα καλά ή τα κακά τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Ο κύριος Καλαμάτας επέλεξε να γράψει επωνύμως. Γνωρίζει, όμως, ότι στο συγκεκριμένο ιστολόγιο δημοσιεύονται παγίως και ανώνυμα σχόλια κατόπιν εγκρίσεως του διαχειριστή.
    Καλό θα είναι να μην επιμένει θίγοντας συνεχώς το ζήτημα της ανωνυμίας των σχολιαστών και να επικεντρωθεί στην ουσία των γραφομένων. Άλλωστε δεν πρόκειται για αντιπαράθεση των σχολιαστών επί προσωπικής βάσεως αλλά για διάλογο υπό τη μορφή σχολίων.
    Ούτε για υβριστικά και μειωτικά για το πρόσωπό του σχόλια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Σε όλα υπάρχει και η άλλη άποψη, έστω και ανώνυμη... Ευχαριστώ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή