Ανυπόστατα
τα περί ‘’κοινών αξιών’’ με το Ισλάμ
Του Β. Χαραλάμπους,
θεολόγου
_________________________
Οι διαπροσωπικές σχέσεις, καθώς
και η πρέπουσα αγάπη προς κάθε άνθρωπο, δεν πρέπει να εκλαμβάνονται ως αφορμή
διαθρησκειακών ατοπημάτων στις συναντήσεις που πραγματοποιούνται με
μωαμεθανούς. Η αγωνιώδης αναζήτηση ‘’κοινών αξιών’’, καταλήγει συνήθως σε
συγκρητιστικά ατοπήματα και όχι σε ουσιαστικό διάλογο. Πολλές φορές καταντούν να ομιλούν οι στηρίζοντες τέτοιας μορφής ‘’διαλόγους’’, με κοινωνιολογισμούς περί δήθεν ‘’ετεροφοβίας’’ και ότι αυτό γίνεται στα πλαίσια ‘’να γνωρίσουν δήθεν τον άλλο’’. Για ποια συνάντηση και γνωριμία με τον άλλο ομιλούν; Ουδεμία αμφιβολία υπάρχει για την αντιτριαδική αυτή πλάνη, μέσα από το πλήθος αιρέσεων που περιμάζεψε ο Μωάμεθ. Για ποια ‘’ετεροφοβία’’ λοιπόν ομιλούν; Το πράττουν για να γνωρίσουν δήθεν τον άλλο, του οποίου την πλάνη γνωρίζουν; Τα περί δήθεν προκατάληψης μπροστά στο άγνωστο που προβάλλουν δεν υφίστανται.
Στα πλαίσια της επιχειρηματολογίας που χρησιμοποιούν, παραπέμπουν σε προηγούμενους διαλόγους Χριστιανών με μωαμεθανούς. Όσες φορές όμως έγινε διάλογος Χριστιανού με μωαμεθανό, κατέληξε σε ομολογητική απάντηση του Χριστιανού και ουδέποτε έγινε διαφυγή στο μεγάλο ατόπημα περί δήθεν ‘’κοινών αξιών’’. Η εφεύρεση των ‘’κοινών αξιών’’ γίνεται προς ευαρέσκεια των μωαμεθανών.
Ομιλώντας για ‘’κοινές αξίες’’ με τον μωαμεθανισμό, αλλοιώνουν τις αξίες αυτές που θεωρούν ως ‘’κοινές’’. Προσδίδοντας τον χαρακτηρισμό ‘’κοινή αξία’’ σε αξίες που ο Χριστός προσέδωσε το πραγματικό τους κάλλος, προσδίδουν άλλο εννοιολογικό περιεχόμενο στις αξίες αυτές.
Έχουμε την αγάπη ως κοινή αξία με το Ισλάμ; Στο κοράνι ποια ‘’αγάπη’’ διδάσκεται; Η κορανική βία ποια αγάπη αφήνει να κηρυχθεί; Μπορεί να θεωρηθεί η χριστιανική αγάπη με όλο της το μεγαλείο, ως ‘’κοινή αξία’’ με τη μωαμεθανική θρησκεία, όπου η προτρεπόμενη κορανική βία προκαλεί αποτροπιασμό;
Περί ποια ειρήνης μπορούν να ομιλούν ως δήθεν κοινής αξίας. ‘’Ειρήνην αφίημι υμίν, ειρήνην την εμήν δίδωμι υμίν· ου καθώς ο κόσμος δίδωσιν, εγώ δίδωμι υμίν’’ (Ιω. 14,27) λέγει ο Κύριος. Δεν υπάρχει χρεία επεξήγησης. Αρκεί ο λόγος του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού με αυτό που προσθέτει, με το ‘’ου καθώς ο κόσμος δίδωσιν, εγώ δίδωμι υμίν’’ (Ιω. 14,27).
Περί ποιου σεβασμού της ανθρώπινης προσωπικότητας μπορούν να ομιλούν ως ‘’κοινής αξίας’’; Και μόνο στη κορανική στάση απέναντι στη γυναίκα να σταθούν, είναι αρκετό για να δειχθεί το είδος του σεβασμού της ανθρώπινης προσωπικότητας.
Ας μην τοποθετούν αξίες της χριστιανικής πίστης, το κάλλος των οποίων κατέγραψε ο ίδιος ο Κύριος, ως δήθεν ‘’κοινές αξίες’’ με τη μωαμεθανική πλάνη η οποία πολεμά την πίστη στον αληθινό Τριαδικό Θεό. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα περί ‘’κοινών αξιών’’ με τη αντιτριαδική μωαμεθανική θρησκεία, προσδίδουν σε αξίες της χριστιανικής πίστης, το κάλλος των οποίων κατέγραψε ο ίδιος ο Κύριος, διαφορετικό εννοιολογικό επίπεδο. Ο λόγος του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, ‘’ου καθώς ο κόσμος δίδωσιν, εγώ δίδωμι υμίν’’ (Ιω. 14,27) είναι σαφέστατος.
«Η αγωνιώδης αναζήτηση ‘’κοινών αξιών’’, καταλήγει συνήθως σε συγκρητιστικά ατοπήματα και όχι σε ουσιαστικό διάλογο.»
ΑπάντησηΔιαγραφήἈξιότιμε κ. Καθηγητά χαίρετε.
Εὐχαριστίες ἀρμόζουν στό πρόσωπό σας διότι κάθε ἄρθρο σας στή ζοφερή καί συνεσκιασμένη πνευματικά ἐποχή μας λειτουργεί ὡς φωτεινός σηματοδότης, ὡς ὁδοδείκτης πού ὁδηγεῖ μέ ἀσφάλεια πρός τήν ὁδό Κυρίου, πρός τή σωτηρία.
Ἡ ἄγνοια σχετικά μέ τίς ἀλήθειες τῆς Πίστεως, ἐπιφέρει μεταξύ τῶν ἀνθρώπων σύγχυση καί ἀδυναμία κατανόησης τῆς ὕπαρξης οὐσιωδῶν θρησκευτικῶν διαφορῶν μεταξύ τῶν θρησκειῶν.
Ἡ δέ καταγραφή καί ἀνάδειξη μόνο ὅσων μᾶς ἑνώνουν (κοινές ἀξίες) δυστυχῶς ἀναπόδραστα μᾶς ὁδηγεῖ στόν διαχριστιανικό συγκρητισμό (μεταξὺ Χριστιανικῶν ῾Ομολογιῶν) καί στόν διαθρησκειακό συγκρητισμό (μεταξὺ Θρησκειῶν).
Ὅμως, εἶναι σημαντικό νά κατανοήσουμε ὅτι μόνο ὁ ἐντοπισμός καί ἡ ἐπισήμανση τῶν διαφορῶν πού μᾶς χωρίζουν ἀπό τίς ἄλλες ὁμολογίες καί θρησκεῖες θά μᾶς προφυλάξουν ἀπό συγκρητιστικά ἀτοπήματα.
Κι αὐτό διότι ἡ Ὀρθόδοξη Πίστη εἶναι ἡ μόνη πού κατέχει τήν Ἀλήθεια, εἶναι ἡ μοναδική ὁδός πού ἄγει στό Χριστό καί μέ κάθε ἀπόκλιση, ἐκτροπή ἤ παρέκκλιση ἐκ τῆς Ὀρθῆς αὐτῆς Πίστεως ὑπονομεύεται ἡ σωτηρία μας.
Μέ ἐκτίμηση,
Θεόδωρος Σ.