Ο ανωτέρω στίχος -13,13-
της προς Εβραίους Επιστολής και σε λόγο νεοελληνικό για τους πιο απλούς: «Ας πάμε, λοιπόν, κι εμείς έξω από το
στρατόπεδο κοντά του, κι ας υποστούμε τον ίδιο με το Χριστό εξευτελισμό». Αποτελεί
την καλύτερη έκφραση της επιχειρούμενης σήμερα αδελφικής εξόδου της Ορθοδοξίας στη Ρωμαιοκαθολική, τη λοιπή Χριστιανοσύνη
και το σύγχρονο κόσμο ευρύτερα! Λαμβανομένου μάλιστα υπόψη αυτού που
ανεπαισθήτως(;) συνήθως παρακάμπτεται από τους εραστές της ακινησίας και
της αυτό-περιχαράκωσης της. Ότι, ο Ιησούς
Χριστός είναι «ο αεί ων, και ωσαύτως ων»
άμεσα παρών στην Εκκλησία! Και, καλό είναι να μην «προεξοφλούν
τις αποφάσεις Του ! Καλό είναι να … αφήνουν και κάποια
σοβαρά θέματα στην κρίση της
ανεξιχνίαστης Αγάπης Του!
Γιατί : 1α. Στο κλασσικό χωρίο της Α΄ προς Κορινθίους 13,1-13 η Αγάπη μεταξύ άλλων μπαίνει πάνω από την Πίστη-«Κι αν έχω ακόμα όλη την πίστη, έτσι που να μετακινώ βουνά, αλλά δεν έχω αγάπη, είμαι ένα τίποτα»-στ.2. Και πάνω από το Μαρτύριο, δηλαδή, την αιμάτινη Αγιοσύνη και τα κατ’ αυτήν. «Κι αν παραδώσω στη φωτιά το σώμα μου να καεί-κι αν γίνω Άγιος Μάρτυρας, δηλαδή-αλλά δεν έχω αγάπη, σε τίποτα δε μ’ ωφελεί»-στ.3. Και, 1β. «Θα μείνουν τελικά για πάντα αυτά τα τρία, η πίστη, η ελπίδα, κι η αγάπη. Κι απ’ αυτά το πιο σπουδαίο είναι η Αγάπη»-στ.13.
Γιατί : Στο επίσης κλασσικό χωρίο για την ποιότητα των διαλόγων, τη
δυνατότητα ενότητας, και το ενδεχόμενο ενώσεως της διασπασμένης ιστορικής χριστιανοσύνης. «Αληθεύοντες δε εν αγάπη αυξήσωμεν εις αυτόν τα πάντα, ος εστίν η κεφαλή ο
Χριστός» - «Έχοντας την αληθινή πίστη και την αγάπη, ας φτάσουμε σε όλα μας
αυτόν που είναι η κεφαλή, δηλαδή, το Χριστό»-Εφ.4,15. Η Αλήθεια-Πίστη βυθίζεται και βαπτίζεται
κυριολεκτικά στην άβυσσο της Αγάπης της Εκκλησίας, που οφείλει να είναι σαν
αυτή της κεφαλής της, του Χριστού, ήγουν, θυσιαστική, πράγμα άκρως απαραίτητο,
όσο και η σωτηρία του όποιου άλλου, για τον οποίο έχει χύσει το αίμα του ο
Χριστός! Με άλλα λόγια, όταν μιλάς με τον ξεστρατισμένο, τραυματισμένο,
δοκιμασμένο άλλο αδελφό σου, και εκείνον πέρα από την πίστη σου πρέπει να έχει
ανεξάντλητα όρια η αγάπη σου για τη σωτηρία του, να φτάνει αυτά της αγάπης του
Χριστού.
Και, εδώ είναι που κολλάει το άλλο χωρίο. «Δει γαρ και αιρέσεις και
σκάνδαλα εν υμίν είναι, ίνα οι δόκιμοι φανεροί γένωνται» - «Είναι ανάγκη να
παρουσιάζονται και διαιρέσεις μεταξύ σας για να φαίνονται ανάμεσα σας αυτοί που
πιστεύουν-αγαπούν ειλικρινά» -1Κορ.11,19. Με άλλα λόγια η ποικιλία των απόψεων,
ακόμα και αυτών των αιρετικών είναι φυσικό παρεπόμενο στην ιστορική διαδρομή
της Εκκλησίας και έχει στόχο και σκοπό.
Και, εδώ έχει κάποια όχι τυχαία θέση για την «οικονομία» -για το πλάτεμα της Αγάπης- της Εκκλησίας-επί του
προκειμένου, της Ορθοδοξίας, το
γραφόμενο από Αναστάσιο Σιναϊτη ότι:
«Η Εκκλησία αποτελεί εκούσιο μέγεθος συγκατάβασης προς σωτηρία τινών
επιτελουμένη»! Είναι επέκταση και εξειδικευμένη μορφή της θείας οικονομίας για
τη σωτηρία του κόσμου και την ανακαίνισή του.
Και, το γραφόμενο σε ανύποπτο χρόνο, πολύ πριν την κινητικότητα των
διαλόγων, από τον αείμνηστο Καθηγητή μας -Θεολογική ΕΚΠΑ -Αμίλκα Αλιβιζάτο ότι: «Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία εἶναι ἡ Ἐκκλησία τῆς «οἰκονομίας». Και η «οἰκονομία»
εἶναι περισσότερο μία χαρισματική, δυναμικὴ καὶ δημιουργικὴ ἀρχή, παρὰ μία ἀρχὴ
μὲ νομικὸ χαρακτήρα».
Και,
το γραφόμενο από τον επίσης αείμνηστο Καθηγητή μας Ιωάννη Καρμίρη δεχόμενο
την «ύπαρξη «ecclesia extra ecclesiam» - «εκκλησία έξω
από την εκκλησία»- ως πραγματικότητα και κατάσταση στην Εκκλησία,
και πιο πολύ, χριστιανών “extra muros”,
έξω από τα τείχη-όρια της Εκκλησίας, αφού και έξω από αυτά υφίσταται και
ενεργεί μυστικά η σωτήρια χάρη του Θεού», λαμβανομένου πολύ σοβαρά υπόψη ότι. «Το Πνεύμα -το Άγιο- όπου θέλει πνέει»-Ιω.3,8.
Τέλος.
Και
εδώ έχουν κάποια όχι τυχαία θέση
και τα γραφόμενα : 1. Ως ορθόδοξοι
ασφαλώς και γνωρίζουμε, «που είναι η
Εκκλησία, δεν έχουμε όμως την εξουσία να εκφέρουμε κρίση και να πούμε, που δεν
είναι η Εκκλησία»-Παύλος Ευδοκίμωφ 2. «Είναι αλήθεια πως οι άγιοι με το ύψος
της πνευματικής τους ζωής πέρασαν πέρα από τα τείχη που μας χωρίζουν, τείχη που
σύμφωνα με το σπουδαίο λόγο του Μητροπολίτη Κιέβου Πλάτωνα δεν φτάνουν μέχρι
τον ουρανό». 3. «Η ενότητα είναι αφενός ήδη κάτι το δεδομένο, και αφ΄
ετέρου κάτι που πρέπει να επιτύχουμε». π. Σέργιος Μπουλγκάκωφ. Και 4. Το και
ωραιότερο ίσως. «Η ανώτερη και πολλά υποσχόμενη «οικουμενική αρετή» είναι η
υπομονή». από τον πρύτανη της Ορθόδοξης Θεολογίας στον 20ο αιώνα π.
Γεώργιο Φλορόφσκυ.
Όπως γράφει τόσο
υπέροχα ο άγιος Γρηγόριος Νύσσης που η Β΄ Οικουμενική ονομάζει «πατέρα πατέρων»
... «Κάθε όριο περιέχει στην ουσία του ένα επέκεινα, την υπέρβασή του! Ένας
μόνος τρόπος υπάρχει να γνωρίζουμε πραγματικά: Να τείνουμε ασταμάτητα πέρα από
το γνωστό»! και Ο άγιος Μάξιμος ο
Ομολογητής επισημαίνει το ακόλουθο καίριο. «Είμαστε εκτεθειμένοι σε κολασμό,
όχι μόνο για το κακό που διαπράξαμε, αλλά και για το καλό που παραλείψαμε, και
για το ότι δεν αγαπήσαμε τον πλησίον».
Καλή εβδομάδα.
Αθανάσιος Κοτταδάκης
Το θεολογικό απαύγασμα και η πυξίδα πλεύσεως των μελών της Εκκλησίας είναι αυτό το οποίο διατύπωσε ο Παύλος Ευδοκίμωφ Ως ορθόδοξοι ασφαλώς και γνωρίζουμε, «που είναι η Εκκλησία, δεν έχουμε όμως την εξουσία να εκφέρουμε κρίση και να πούμε, που δεν είναι η Εκκλησία». Σήμερα κάθε ένας κληρικός ή λαϊκός με ελαφριά καρδιά και χωρίς γνώση και σκέψη αποφαίνεται και απομακρύνει από την Εκκλησία με αφορισμούς χριστιανούς. Γίνανε όλοι Κριτές του Χριστιανισμού και πολιτογραφούν ανάλογα με την όρεξη τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυγκλονιστικό κύριε Κοτταδακη
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυνεχίστε να ξυπνάτε τη συνείδηση μας που είναι βουτηγμένη στην αυτάρκεια
«Με άλλα λόγια η ποικιλία των απόψεων, ακόμα και αυτών των αιρετικών είναι φυσικό παρεπόμενο στην ιστορική διαδρομή της Εκκλησίας και έχει στόχο και σκοπό.»
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτήν ἐρμηνεία τοῦ χωρίου «δεῖ γὰρ καὶ αἱρέσεις ἐν ὑμῖν εἶναι, ἵνα οἱ δόκιμοι φανεροὶ γένωνται ἐν ὑμῖν.» (Α΄ Κορ. ια΄19) ὁ Ἱερός Χρυσόστομος ὀρθοτομεῖ:
«Τίνα οὖν ἐστι τὰ Παύλου ῥήματα, ἃ σήμερον ἡμῖν ἐξεργάσασθαι πρόκειται; «Δεῖ δὲ
καὶ αἱρέσεις εἶναι, φησίν, ἐν ὑμῖν, ἵνα οἱ δόκιμοι φανεροὶ γένωνται ἐν ὑμῖν». Οὐ μικρὸν
τὸ ζητούμενον. Εἰ γὰρ συμβουλεύων τοῦτό φησιν ὁ Παῦλος, καὶ δεῖ αἱρέσεις εἶναι,
ἀναίτιοι οἱ τὰς αἱρέσεις εἰσάγοντες. Ἀλλ’ οὐκ ἔστι τοῦτο, οὐκ ἔστιν· οὐ γὰρ
συμβουλεύοντος τὸ ῥῆμά ἐστιν, ἀλλὰ τὸ μέλλον προλέγοντος.»
......
«Οὕτω δὴ καὶ ὁ Παῦλος οὐχὶ συμβουλεύων ταῦτά φησιν, ὅτι «Δεῖ καὶ αἱρέσεις ἐν ὑμῖν εἶναι», ἀλλὰ προαναφωνῶν καὶ προφητεύων τὸ μέλλον ἔσεσθαι. Ὅτι γὰρ οὐ συμβουλεύει αἱρέσεις εἶναι, αὐτὸς ἐστιν ὁ λέγων, ὅτι «Κἂν ἄγγελος ὑμᾶς εὐαγγελίζηται παρ’ ὃ παρελάβετε, ἀνάθεμα ἔστω».
......
«Δεῖ γὰρ καὶ αἱρέσεις εἶναι,ἵνα οἱ δόκιμοι φανεροὶ γένωνται ἐν ὑμῖν». Εἶπε οὖν τὰς αἱρέσεις. Ἐνταῦθα προσέχετε,ὅτι οὐ περὶ δογμάτων ἐστὶ τό, «Δεῖ αἱρέσεις ἐν ὑμῖν εἶναι»· ἀλλὰ περὶ τῆς διχονοίας τῆς κατὰ τὰς τραπέζας.»
.....
«Ταῦτα καὶ ὑμεῖς ἀκούσαντες, ἀγαπητοί, ἐπιστομίζετε τοὺς ἁπλῶς τῇ ἀποστολικῇ
κεχρημένους ῥήσει καὶ διδασκαλίᾳ· διορθοῦτε τοὺς ἐπὶ βλάβῃ τῇ ἑαυτῶν καὶ τῇ ἑτέρων
ταῖς Γραφαῖς κεχρημένους. Ἔγνωτε γὰρ περὶ τίνος φησὶ τό, «Δεῖ δὲ καὶ αἱρέσεις εἶναι ἐν
ὑμῖν», περὶ τῆς διχοστασίας τῆς ἐν ταῖς τραπέζαις γινομένης, ἐπειδὴ «Ὁ μὲν πεινᾷ, ὁ δὲ
μεθύει».
Ἀναρωτιέται ὁ Ἱερός Πατήρ ὄτι ἄν ὑποθέσουμε πώς αὐτό τό λέγει συμβουλευτικά ὁ Ἀπόστολος Παῦλος τότε ἀπαλλάσσουμε τῆς εὐθύνης καί θεωροῦμε ἀναίτιους τούς «τὰς αἱρέσεις εἰσάγοντες» πράγμα φυσικά ἀπαράδεκτο καί ἀνυπόστατο, ἐνῶ στή συνέχεια μᾶς ἐπεξηγεῖ πώς δέν ἐννοεῖ καί δέν μιλάει γιά αἱρέσεις καί αἱρετικούς στό σχετικό χωρίο ἀλλά «περὶ τῆς διχονοίας τῆς κατὰ τὰς τραπέζας» μεταξύ τῶν πιστῶν.
Ὅσον ἀφορᾶ δέ τίς αἱρέσεις μᾶς ὑπενθυμίζει τόν φοβερό ἐκεῖνο καί διπλᾶ ἐπαναλαμβανόμενο λόγο καί παραίνεση τοῦ Ἀποστόλου:
«ἀλλὰ καὶ ἐὰν ἡμεῖς ἢ ἄγγελος ἐξ οὐρανοῦ εὐαγγελίζηται ὑμῖν παρ᾿ ὃ εὐηγγελισάμεθα ὑμῖν, ἀνάθεμα ἔστω. ὡς προειρήκαμεν,
καὶ ἄρτι πάλιν λέγω· εἴ τις ὑμᾶς εὐαγγελίζεται παρ᾿ ὃ παρελάβετε, ἀνάθεμα ἔστω.» (Γαλ. α΄8-9).
Δέν εἶναι λοιπόν οὔτε φυσικό παρεπόμενο, οὔτε φυσική συνέπεια οἱ ἀπόψεις τῶν αἱρετικῶν καί βεβαίως δέν ἔχουν οὔτε στόχο οὔτε καί σκοπό.
Μέ ἐκτίμηση.
Θεόδωρος Σ.
Εύγε στο Θεόδωρο Σ. Για μια ακόμη φορά ορθοτόμησε το λόγο της αλήθειας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο Α΄ Κορινθ. 11,19. «Δει γαρ και αιρέσεις εν υμίν είναι, ίνα οι δόκιμοι φανεροί γένωνται εν υμίν», ο Π. Ν. Τρεμπέλας ερμηνεύει ως εξής. «Το πιστεύω δε διότι είναι φυσικόν να υπάρχουν μεταξύ σας και διαιρέσεις. Είσθε άνθρωποι με ελαττώματα και αδυναμίας και ο Θεός επιτρέπει να εκδηλώνωνται αι αδυναμίαι σας αυταί για να γίνουν φανεροί μεταξύ σας εκείνοι που έχουν δοκιμασμένην αγάπην και δεν παρασύρονται εις φατριασμούς, από δε το παράδειγμά τους να διδαχθούν και οι άλλοι». Αντιγραφή, Αθ. Κοτταδάκης
ΑπάντησηΔιαγραφή