Στο ευαγγελικό ανάγνωσμα της Γ᾽
Κυριακής Ματθαίου θα ακούσουμε τον Ιησού να μιλά για τον απλό και τον πονηρό
οφθαλμό.
«ἐὰν οὖν ὁ ὀφθαλμός σου ἁπλοῦς ᾖ»
Ματθ.6,22
«ἐὰν δὲ ὁ ὀφθαλμός σου πονηρὸς ᾖ»
Ματθ.6,23
Υπάρχουν πολλές θεολογικές
ερμηνείες αλλά εδώ θα παραθέσω την κυριολεκτική και πρακτική.
Ο Ματθαίος έγραψε το ευαγγέλιό του στα Αραμαϊκά. Και το κείμενο περιέχει πολλές εβραϊκές ιδιωματικές φράσεις. Μία από αυτές είναι και αυτή που χρησιμοποίησε ο Ιησούς όταν ανέφερε τον καλό και τον πονηρό οφθαλμό. Το εβραϊκό αυτό ιδίωμα χρησιμοποιείται για να περιγράψει την στάση ενός ατόμου προς τους άλλους. Ένα άτομο με «καλό μάτι» (tov-ayin ή ayin-tovah) είναι ένα άτομο που κοιτάζει τους άλλους με συμπόνια και έχει γενναιόδωρο πνεύμα και δίνει στους άλλους όσα χρειάζονται. Το άτομο με το κακό μάτι (ayin ra'ah) είναι εκείνος που είναι τσιγκούνης με τους άλλους και άπληστος με τα χρήματα.
Αυτή η έκφραση εξακολουθεί να
χρησιμοποιείται στα εβραϊκά μέχρι σήμερα. Όταν κάποιος θέλει να συγκεντρώσει χρήματα,
λέει «Παρακαλώ δώστε με καλό μάτι!» Το ίδιο ιδίωμα απαντάται επίσης στις
Παροιμίες: «Ένας γενναιόδωρος άνθρωπος (Κυριολεκτικά, «ένα καλό μάτι») θα είναι
ευλογημένος, γιατί μοιράζεται το φαγητό του με τους φτωχούς». (Παροιμίες 22:9)
Ο Ιησούς το χρησιμοποιεί επίσης στο τέλος της παραβολής του γαιοκτήμονα που
πληρώνει εξίσου τους εργάτες, ανεξάρτητα από το πόσες ώρες εργάσθηκαν. Ο
γαιοκτήμονας λέει στους παραπονούμενους: «εἰ ὁ ὀφθαλμός σου πονηρός ἐστιν ὅτι ἐγὼ
ἀγαθός εἰμι;»(εάν το μάτι σου είναι φθονερό και αχόρταστο διότι εγώ είμαι
αγαθός, ποίος πταίει; ) (Ματθ. 20,15).
Επιστρέφοντας στο Ματθαίος 6,
22-23, τώρα καταλαβαίνουμε τι εννοεί ο Ιησούς όσον αφορά το πώς μπορούμε με
τρόπο πρακτικό να γεμίσουμε φως ή σκοτάδι. Αν αγαπάμε τους άλλους και τους βοηθάμε
μοιράζοντας τα χρήματά μας και τον χρόνο μας, η ζωή μας θα είναι γεμάτη φως. Αν
σκεφτόμαστε μόνο τους εαυτούς μας και τους τραπεζικούς μας λογαριασμούς,
κλείνοντας τα μάτια στις ανάγκες των άλλων, θα είμαστε όντως τυφλοί και
πονηροί.
Μητροπολίτης Χονκ Κονγκ Νεκτάριος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου