Το σπήλαιο των αγίων επτά Παίδων στην Έφεσο
Ο Κωνσταντίνος Καβάφης
εμπνεόμενος από το Συναξάρι της ημέρας έγραψε το παρακάτω ποίημα:
Oἱ Ἅγιοι Ἑπτὰ Παῖδες
Tο ποίημα αυτό, «Oι Aγιοι Eπτά Παίδες», περιλαμβάνεται στον τόμο «K. Π. Kαβάφης, Aτελή ποιήματα 1918-1932», που εκδόθηκε με φιλολογική επιμέλεια και σχόλια της Renata Lavagnini (Iκαρος, 1994). H γραφή του ανάγεται στο 1925, έτος κατά το οποίο ο Kαβάφης έγραψε έξι από «κανονικά» ποιήματά του.
[…]
«Tο ενδιαφέρον για τους
χριστιανούς αγίους ανήκει στον θρησκευτικό προβληματισμό, ειδικά έντονο στον
πρώτο Kαβάφη», σημειώνει η Λαβανίνι, παραπέμποντας και στις σκέψεις που
διατυπώνει η Diana Haas στο κείμενό της «“Aι αρχαί του χριστιανισμού”: ένα
θεματικό κεφάλαιο του Kαβάφη» (βλ. «Eισαγωγή στην ποίηση του Kαβάφη. Eπιλογή
κριτικών κειμένων», επιμ. Mιχάλης Πιερής, Πανεπιστημιακές Eκδόσεις Kρήτης,
1994). «Oι Aγιοι Eπτά Παίδες» αποτελούν ένα επιπλέον μαρτύριο της
διαρκούς θεολογίας του Kαβάφη, η οποία του επέτρεψε να σκεφτεί βαθύτερα την
ιστορία και, διά της ταλαντεύσεώς του ανάμεσα σε δύο πόλους, να
αποφύγει την ευθύγραμμη ευκολία. Στο συγκεκριμένο ποίημα φαίνεται ότι
ο Kαβάφης, που αντιγράφει προσεκτικά και σχεδόν καταλογάδην τον Συναξαριστή,
προσυπογράφει την ιδέα της αναστάσεως των νεκρών, και ότι ο δαίμων της
αμφιβολίας αυτοτιθασεύεται, από κοινού όμως με την ευρετική φωνή της ποιήσεως.
Iσως γι’ αυτό ακριβώς να έκρινε και ο ίδιος το ποίημά του ανάξιο δημοσίευσης,
μη εμπιστευόμενος την αντιγραφική του αμεσότητα και την «αφελή» προφάνειά του
(μια προφάνεια, εν τούτοις, που σε πολλά άλλα ποιήματά του συνιστά το μείζον
δέλεαρ, την κυριολεκτικώς ειπείν σαγήνη).
Παντελής Μπουκάλας (απόσπασμα)
Εξαιρετικό κείμενο!
ΑπάντησηΔιαγραφήγδμ