ΟΛΙΚΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ 2
«Ίνα ώσιν εν καθώς ημείς»
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ
Ώστε, ο Χριστός στην Αρχιερατική
Προσευχή-Ιωάννη ΙΖ-παρακαλεί τον Πατέρα να είναι ένα, μια ουσιαστική και
αδιάσπαστη ενότητα, όπως η θεία Τριαδική Μονάδα -«ίνα ώσιν εν καθώς ημείς»- η επουράνια Εκκλησία των Αγίων, και όχι η
μέλλουσα να ιδρυθεί μετά την εντολή στους Μαθητές «πορευθέντες μαθητεύσατε», και
ν’ ακολουθήσει τον ιστορικό επίγειο κύκλο της Εκκλησία Του ! Δηλαδή, η
αυταπόδεικτα πια ενωμένη επουράνια Εκκλησία των Αγίων, και όχι η μέλλουσα, και «ου
μετά πολλάς ταύτας ημέρας» να σπαραχθεί εξ
αιτίας της «ανθρώπινης πολύ ανθρώπινης» και de facto ανατροπής
της γνωστής «μεγάλης αντιστροφής Του» !
«Ουχ ούτως έσται εν υμίν. Αλλά ! Μεγάλος μεταξύ σας θα είναι όποιος παίρνει τη
θέση του διακόνου, και πρώτος όποιος παίρνει τη θέση του δούλου-τουτέστιν, ο όντως
και ειλικρινά ταπεινός»-Μτ.20,26. Ίδωμεν
!
****** ***
*****
Απλά όμως για να καταλαβαίνουν και οι πιο απλοϊκοί. 1. Βρισκόμαστε στο Μυστικό Δείπνο. Έχουν τελειώσει, και ο Χριστός που γνωρίζει καταλεπτώς τα δεινά που θ’ ακολουθήσουν-Προδοσία, Άρνηση, Πάθη, Σταύρωση και Ταφή-ολοκληρώνει σειρά οδηγιών στους Μαθητές προειδοποιώντας με τα εξής: «Ιδού έρχεται ώρα και νυν ελήλυθεν»-«Έρχεται η ώρα, έφτασε κιόλας, να σκορπιστείτε ο καθένας στο σπίτι του, κι εμένα ν’ αφήσετε μόνο». Και για να μην πάθουν σοκ, που έπαθαν τελικά, προσθέτει. «Αυτά σας τα είπα για να είσαστε ενωμένοι μαζί μου και ειρηνικοί. Γιατί ο κόσμος θα σας κάνει να υποφέρετε. Αλλά δεν πρέπει να χάσετε το θάρρος σας, γιατί εγώ έχω νικήσει τον κόσμο. «Εγώ νενίκηκα τον κόσμον»-κλείνει, υπονοώντας προφανώς την τριήμερη Ανάσταση-Ιω.16,33.
****** *** ******
« … Εγώ φανέρωσα τη δόξα σου πάνω στη γη,
αφού ολοκλήρωσα το έργο που μου ανέθεσες να κάνω. Τώρα, λοιπόν, εσύ, Πατέρα,
δόξασέ με κοντά σε σένα με τη δόξα που είχα κοντά σου προτού να γίνει ο κόσμος.
Εγώ σε έκανα γνωστό στους ανθρώπους που πήρες από τον κόσμο
και μου τους εμπιστεύθηκες-Μαθητές. Ανήκουν σε σένα, κι εσύ τους έδωσες σε μένα, και έχουν δεχτεί το λόγο σου … Και αναγνώρισαν πως πραγματικά από σένα
προέρχομαι, και πίστεψαν πως εσύ με έστειλες στον κόσμο». Καθένας
καταλαβαίνει εδώ ασφαλώς πολύ καλά για ποιους μιλάει, ποιους και πώς συστήνει
στον Πατέρα του ο Χριστός ! Κι ευθύς αμέσως τι συγκεκριμένα και τι ακριβώς τον
παρακαλεί γι αυτούς. «Εγώ γι αυτούς σε παρακαλώ
… γιατί ανήκουν σε σένα … και μέσω αυτών θα φανερωθεί η δόξα μου». Προσθέστε
το αυτονόητο, καθώς αυτοί και θα
διδάξουν και θα καλέσουν «πάντα τα έθνη
να μαθητεύσουν» και να πιστέψουν στη σωτηρία που με έστειλες στη γη και ως
άνθρωπος να τους φέρω ! Και, βέβαια, με την επικείμενη υπέρτατη και μοναδική θυσία
της Αγάπης στο Σταυρό και τη θριαμβική του Ανάσταση !
Τι όμως τώρα και από δω κι εμπρός μέλλεται να συμβεί. «Τώρα δεν είμαι πια μέσα στον κόσμο, ενώ
αυτοί μένουν μέσα στον κόσμο, κι εγώ έρχομαι σε σένα. Άγιε Πατέρα, διατήρησέ
τους στην πίστη με τη δύναμη του ονόματός σου που μου χάρισες, για να μείνουν
ενωμένοι, όπως εμείς … Όταν ήμουν μαζί τους στον κόσμο εγώ τους διατηρούσα στην
πίστη με τη δύναμη του ονόματός σου … Εγώ τους έδωσα το δικό σου μήνυμα, αλλά ο
κόσμος τους μίσησε, γιατί δεν ανήκουν στον κόσμο … Σε παρακαλώ όχι να τους
πάρεις από τον κόσμο, αλλά να τους προστατέψεις από το διάβολο» ! Κι
ακόμα. «Δεν προσεύχομαι μόνο γι αυτούς,
αλλά και για κείνους που με το κήρυγμα αυτών θα πιστέψουν σε μένα, ώστε να
είναι όλοι ένα, όπως εσύ Πατέρα είσαι ενωμένος με μένα κι εγώ με σένα. Να είναι
κι αυτοί ενωμένοι μ’ εμάς, κι έτσι ο κόσμος να πιστέψει ότι εσύ με έστειλες» !
Αφήνεται στον καθένα να πει για ποια Εκκλησία παρακαλεί να κρατηθεί-να
την κρατήσει ο Πατέρας-ενωμένη και αδιάσπαστη, την Επουράνια των Αγίων του, ή
την επίγεια στη μακρά της ιστορική της διαδρομή !
Και ένα τελευταίο από Μέγα
Αθανάσιο, πείτε εσείς, αν ή πόσο ενδιαφέρον για τη διαφορά ενότητας που
διευκρινίζει και ευδιάκριτα αποστομωτικό.
«Ου γαρ ως εστίν ο Υιός εν τω Πατρί,
ούτω ίνα και ημείς γενόμεθα, φησί. Πόθεν, όπου γε ο μεν Λόγος και σοφία Θεού
εστίν, ημείς δε εκ γης επλάσθημεν. Και ο μεν φύσει και τη ουσία Λόγος και Θεός αληθινός εστίν…
ημείς θέσει και χάριτι υιοποιούμεθα δι αυτού… Ουκούν ουχ ίνα ως αυτός γενώμεθα
έλεγεν «ίνα ώσιν εν καθώς ημείς», αλλ’ ίνα ώσπερ εκείνος Λόγος ων εν τω ιδίω
Πατρί, ούτως ίνα και ημείς, τύπον τινά λαβόντες και εις εκείνον βλέποντες
γενώμεθα εν προς αλλήλους, τη ομοψυχία και τη του πνεύματος ενότητι, μη
διαφωνώμεν τε … το αυτό δε φρονώμεν». Ποιος γράφει και υπογράφει αυτά, ο
πρώτος και κορυφαίος πρόμαχος της Αλήθειας της Εκκλησίας. Και για ποιους, για
τους αγωνιζόμενους επί της γης χριστιανούς που οφείλουν να έχουν ομοψυχία
μεταξύ τους, πνεύμα ενότητας, να μη διαφωνούν, αλλά να φρονούν το αυτό!
Ποιοι, λοιπόν ! Ασφαλώς, οι μέσα σε τούτο
τον κόσμο διαβάτες του μέλη της Εκκλησίας Του όχι κατ’ όνομα, αλλά όντως και
στ’ αλήθεια χριστιανοί ! Καιρός, αν δεν είναι πια και αργά, να μαζέψουν κάποιοι
τις μεγαλοστομίες τους και άλλοι τις εμμονές τους στα διχαστικά και να δουν τι
ζητάει ο Χριστός από τους δικούς του σήμερα, πάντα ελεύθερα και ποτέ
αναγκαστικά ! «Ιδού έστηκα επί την θύραν και κρούω. Εάν τις ακούση της φωνής
μου και ανοίξη την θύραν εισελεύσομαι προς αυτόν, και δειπνήσω μετ’ αυτού, και
αυτός μετ’ εμού»-Απ.3,20.
Αυτή είναι η μεγάλη προσδοκία του Χριστού
και η απαίτηση των καιρών, και μακάριοι όσοι τη διακονούν !
Αθανάσιος Κοτταδάκης
«Ἅπαντες γὰρ οἱ διὰ τῶν ἀποστόλων πιστεύσαντες ἕν εἰσιν, εἰ καί τινες ἐξ αὐτῶν διεσπάσθησαν.»
ΑπάντησηΔιαγραφή(Ἱερός Χρυσόστομος.)
Ἀπό τήν ὑπ’ἀριθμ: ΠΒ΄ ὁμιλία τοῦ Ἱεροῦ Χρυσοστόμου στό κατά Ἰωάννην Ἱερόν Εὐαγγέλιον μεταφέρω ἀποσπασματικά:
«ΟΜΙΛΙΑ ΠΒ.
Ἐγὼ δέδωκα αὐτοῖς τὸν λόγον σου, καὶ ὁ κόσμος
ἐμίσησεν αὐτοὺς, ὅτι οὐκ εἰσὶν ἐκ τοῦ κόσμου,
καθὼς ἐγὼ οὐκ εἰμὶ ἐκ τοῦ κόσμου.
α. Ὅταν ἐνάρετοι γενόμενοι διωκώμεθα παρὰ τῶν πονηρῶν, καὶ τῆς ἀρετῆς ἐφιέμενοι χλευαζώμεθα παρ' ἐκείνων, μὴ ἀλύωμεν, μηδὲ δυσχεραίνωμεν. Τοιαύτην γὰρ τὸ πρᾶγμα τὴν φύσιν ἔχει, καὶ πανταχοῦ μῖσος εἴωθε τίκτειν ἡ ἀρετὴ παρὰ τοῖς πονηροῖς.
.......
Διὰ τοῦτο καὶ ἐνταῦθά φησι• Τὸν λόγον σου δέδωκα αὐτοῖς, καὶ ὁ κόσμος ἐμίσησεν αὐτούς. Πάλιν λέγει τὴν αἰτίαν, δι' ἣν ἄξιοί εἰσι πολλῆς παρὰ τοῦ Πατρὸς ἐπιμελείας τυχεῖν. Διὰ γὰρ σὲ ἐμισήθησαν, φησὶ, καὶ τὸν λόγον τὸν σόν• ὥστε δίκαιοι πάσης ἂν εἶεν ἀπολαῦσαι προνοίας. Οὐκ ἐρωτῶ ἵνα ἄρῃς αὐτοὺς ἐκ τοῦ κόσμου, ἀλλ' ἵνα τηρήσῃς αὐτοὺς ἐκ τοῦ πονηροῦ. Πάλιν σαφηνίζει τὸν λόγον, πάλιν τρανότερον ἐργάζεται• ὅπερ οὐδὲν ἄλλο ἐστὶν ἐνδεικνυμένου, ἣ ὅτι πολλὴν αὐτῶν ποιεῖται κηδεμονίαν, τῷ μετὰ ἀκριβείας ποιεῖσθαι τὴν ὑπὲρ αὐτῶν παράκλησιν.
......
Εἰπὼν δὲ, Τήρησον αὐτοὺς, οὐ περὶ τῆς τῶν κινδύνων ἀπαλλαγῆς φησι μόνον, ἀλλὰ καὶ περὶ τῆς ἐν πίστει παραμονῆς• διὸ καὶ ἐπήγαγεν• Ἁγίασον αὐτοὺς ἐν τῇ ἀληθείᾳ σου• ἁγίους ποίησον διὰ τῆς τοῦ Πνεύματος δόσεως καὶ τῶν ὀρθῶν δογμάτων.
....
Τὰ γὰρ ὀρθὰ δόγματα περὶ Θεοῦ λεγόμενα ἁγιάζει τὴν ψυχήν. Εἰ δὲ λόγῳ φησὶν ἁγιάζεσθαι, μὴ θαυμάσῃς. Καὶ ὅτι περὶ δογμάτων φησὶν, ἐπήγαγεν• Ὁ λόγος ὁ σὸς ἀλήθειά ἐστι• τουτέστι, Οὐδὲν ψεῦδος ἐν αὐτῷ, πάντως δὲ ἐκβῆναι δεῖ πάντα τὰ εἰρημένα• καὶ ὅτι οὐδὲν τυπικὸν δηλοῖ πάλιν, οὐδὲ σωματικόν• καθὼς καὶ Παῦλός φησι περὶ τῆς Ἐκκλησίας• ὅτι Ἡγίασεν αὐτὴν ἐν ῥήματι.
.....
Καὶ γὰρ ἀρχόμενός φησιν, Ἐντολὴν καινὴν δίδωμι ὑμῖν• καὶ ἐνταῦθα, Ἵνα ὦσιν ἓν, καθὼς σὺ, Πάτερ, ἐν ἐμοὶ, καὶ ἐγὼ ἐν σοί. Πάλιν τὸ, Καθὼς, οὐκ ἀκριβοῦς ἐξισώσεως ἐπ' αὐτῶν• οὐδὲ γὰρ δυνατὸν αὐτοῖς ἦν τοσοῦτον, ἀλλ' ὡς ἀνθρώποις δυνατόν• ὥσπερ ὅταν λέγῃ, Γίνεσθε οἰκτίρμονες, ὡς ὁ Πατὴρ ὑμῶν. Τί δέ ἐστιν, Ἐν ἡμῖν; Ἐν τῇ πίστει τῇ εἰς ἡμᾶς. Ἐπειδὴ γὰρ οὐδὲν οὕτως σκανδαλίζει ἅπαντας, ὡς τὸ διεσπάσθαι, τοῦτο κατασκευάζει ὥστε γενέσθαι ἕν. Τί οὖν; ἤνυσεν αὐτὸ, φησί; Καὶ σφόδρα ἤνυσεν. Ἅπαντες γὰρ οἱ διὰ τῶν ἀποστόλων πιστεύσαντες ἕν εἰσιν, εἰ καί τινες ἐξ αὐτῶν διεσπάσθησαν. Οὐδὲ γὰρ τοῦτο αὐτὸν παρέλαθεν, ἀλλὰ καὶ αὐτὸ προεῖπε, καὶ ἔδειξε τῆς τῶν ἀνθρώπων ῥᾳθυμίας ὄν.
.....
Ὁρᾷς πῶς μέχρι τέλους τοῦτο κατασκευάζει τὸ πρὸς τὸν Πατέρα ὁμονοητικόν; Κἀγὼ τὴν δόξαν, ἣν ἔδωκάς μοι, ἔδωκα αὐτοῖς• τὴν διὰ τῶν σημείων, τὴν διὰ τῶν δογμάτων, καὶ ἵνα ὁμόψυχοι ὦσιν. Αὕτη γὰρ δόξα, ἵνα ὦσιν ἓν, καὶ τῶν σημείων μείζων.Ὥσπερ γὰρ καὶ τὸν Θεὸν θαυμάζουσιν, ὅτι οὐκ ἔστι στάσις, οὐδὲ μάχη παρὰ τῇ φύσει ἐκείνῃ, καὶ μεγίστη αὕτη δόξα• Οὕτω καὶ οὗτοι, φησὶν, ἐντεῦθεν γενέσθωσαν λαμπροί.
......
Ἵνα ὦσι τετελειωμένοι εἰς τὸ ἓν, ἵνα γινώσκῃ ὁ κόσμος ὅτι σύ με ἀπέστειλας. Συνεχῶς αὐτὸ λέγει, δεικνὺς σημείου μᾶλλον τὴν εἰρήνην δυναμένην ἐπισπάσασθαι. Ὥσπερ γὰρ ἡ ἔρις διαλυτικὸν, οὕτως ἡ συμφωνία συγκροτητικόν.»
Ποῦ λόγος γιά ἕνωση μεταξύ ἑτεροδόξων (σχισματικῶν καί αἱρετικῶν);
«Ἁγίασον αὐτοὺς ἐν τῇ ἀληθείᾳ σου• ἁγίους ποίησον διὰ τῆς τοῦ Πνεύματος δόσεως καὶ τῶν ὀρθῶν δογμάτων.»
Ποῦ ζητούμενον ἡ ἑνότητα μεταξύ τῶν πιστῶν ὡς κοινωνία προσώπων ἐν Χριστῶ Ἰησοῦ;
«Ἅπαντες γὰρ οἱ διὰ τῶν ἀποστόλων πιστεύσαντες ἕν εἰσιν, εἰ καί τινες ἐξ αὐτῶν διεσπάσθησαν.»
Μέ ἐκτίμηση.
Θεόδωρος Σ.
Η αποδιδόμενη στο Μ. Βασίλειο απάντηση : «Ανέγνως, αλλ’ ουκ έγνως, ει γαρ έγνως ουκ αν κατέγνως», στη ρηματική απόρριψη : «Ανέγνων, έγνων, κατέγνων», του Ιουλιανού για τη Γραφή-Χριστιανισμό, που χρησιμοποιεί τόσο ωραία ο Καβάφης*, για την περίπτωσή σου μπορεί να γραφεί ως εξής : «Παραθέτω, αλλά δεν καταλαβαίνω αυτά που παραθέτω, γιατί αν καταλάβαινα δε θα τα παρέθετα». Ως εδώ. Τέλος οριστικό πια. Αθανάσιος Κοτταδάκης
ΑπάντησηΔιαγραφή• «Ουκ έγνως
Για τες θρησκευτικές μας δοξασίες —
ο κούφος Ιουλιανός είπεν «Ἀνέγνων, ἔγνων,
κατέγνων». Τάχατες μας εκμηδένισε
με το «κατέγνων» του, ο γελοιωδέστατος.
5
Τέτοιες ξυπνάδες όμως πέρασι δεν έχουνε σ’ εμάς
τους Χριστιανούς. «Ἀνέγνως, ἀλλ’ οὐκ ἔγνως·
εἰ γὰρ ἔγνως, οὐκ ἂν κατέγνως» απαντήσαμεν αμέσως.