Παρασκευή 2 Σεπτεμβρίου 2022

ΟΛΙΚΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ - ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ

ΟΛΙΚΗ  ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ

1.  α. Το, «σεβαστέ κ. Κοττ.» αγαπητέ πάτερ Χριστοφόρε ασφαλώς στα περίπου διπλάσια χρόνια μου. Η διατύπωση αγκάθι για όσα έγραψα ήταν. «Το αυξανόμενο πρόβλημα της κουλτούρας ακύρωσης συνδέεται με τη συνεχιζόμενη απομάκρυνση του δυτικού πολιτισμού από τη χριστιανική ηθική. Καθώς η κοινωνία γίνεται όλο και πιο μεταχριστιανική». Από τούτο δεν αναλύθηκε ποσώς η λέξη «αγωνιστική»-πνευματικός αγώνας του χριστιανού-με ό,τι αρνητικό συνεπαγόταν για τα, 2 και 3 σαφώς ποιμαντικά μέρη του γραπτού σας. β. Στο Νεοχώρι Μεσολογγίου διακόνησε το λόγο του Θεού σε παιδιά και μεγάλους ο εκ Φουρνά Ευρυτανίας θεολόγος Σεραφείμ Παπακώστας. Από κει τον κάλεσε και τον έστησε κορυφαίο της «Ζωής» ο μακαριστός πατήρ Ευσέβιος Ματθόπουλος στη θέση του αδόκητα κοιμηθέντος εν Κυρίω Αρχιμ. Διονυσίου Φαραζουλή-1927 -για να την πάει εργαζόμενος δυναμικά και ακαταπόνητα στα ακόλουθα 23 χρόνια -1950- σε πνευματική ανάπτυξη πανελλήνια- «Μορφές Μεγάλων Ωρών», εκδόσεις «Τήνος», σελ.24κε. γ. Κατά τα άλλα, η Αγάπη του Θεού να ευλογεί το έργο της λογιότητάς σας στη νέα θεολογική γενιά και να σκεπάζει την πολυμελή σας οικογένεια !     2. Τον αιμομίκτη της Κορίνθου ο Απ. Παύλος τον συγχώρεσε μετά για να μην καταρρεύσει, χάσει την ψυχή του, και βγει κερδισμένος ο σατανάς -2Κο.2,11! Και όχι μόνο! Αυτό ζήτησε να κάνουν και οι εκεί πιστοί βάζοντάς τους μάλιστα και Κανόνα υπακοής -«ίνα γνω την δοκιμήν υμών, ει εις πάντα υπήκοοι εστέ»-2Κο.2,9. 

Το πράγμα λοιπόν, έχει εντελώς αλλιώς, από κει που θέλει να το παει! Και, καλά θα κάνει ο υπό το ψευδώνυμο-δειλία ή ανανδρία-άλλοτε «Θεόδωρος Σ.», άλλοτε «Οράτιος», γνωστός «φρουρός πίστης» ή «της επαναστάσεως» που σπεύδει στα «όλο ίδια και τα ίδια- και κοντόθωρα-του μυαλού του ροκανίδια» … άραγε πόσο «αφελώς», και «ει τις άλλος» να είναι πιο προσεκτικός!    4.  Το ότι ευρύτερα «το πράγμα, λοιπόν, έχει εντελώς αλλιώς» απευθύνεται και σε όσους δεν ξέρουν ή κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν, γιατί απέρριψε έμπρακτα ο Χριστός την πρόταση του Πέτρου να μείνουν στο Θαβώρ, και πήρε τους τρεις και κατέβηκαν στον κόσμο, όπου το χρέος της ανεξιχνίαστης αβύσσου της Αγάπης Του για τη σωτηρία πάντων όσων ελεύθερα θα τον ακολουθούσαν ήταν να σταυρωθεί ! Όπερ και εγένετο, και ακολούθησε η Ανάσταση, συν ως επιβεβαίωση ότι πάντα προηγείται ο Σταυρός! Επίσης και σε όσους δεν πρόσεξαν ή κάνουν πώς δεν καταλαβαίνουν, πώς και γιατί ο Χριστός μόλις που επαίνεσε τον Πέτρο ότι από θείο φωτισμό τον ομολόγησε και τον είπε στο όνομα όλων Μαθητών Υιό του ζωντανού-αληθινού Θεού, ακούγοντάς να του ζητάει να παρασιωπήσει από τους άλλους, και ουσιαστικά να ματαιώσει την πορεία του στο Σταυρό, δε δίστασε να τον αποκαλέσει «σατανά»-«Ύπαγε οπίσω μου σατανά, σκάνδαλόν μου ει, ότι ου φρονείς τα του Θεού, αλλά τα των ανθρώπων»,Μτ.16,23.

      Για την ώρα αρκούν αυτά. Τα άλλα. «ου μετά πολλάς ταύτας ημέρας».

        Για την ώρα, λοιπόν, συμπορεύομαι πάλι με Π. Ευδοκίμωφ επισημαίνοντα, μάλιστα αρκετά χρόνια πριν, μεταξύ άλλων και τα εξής:  «Σήμερα η χριστιανοσύνη δεν είναι πια ο ενεργός παράγων της ιστορίας, αλλά ο παθητικός θεατής των προβάσεων που ξεφεύγουν από την επιρροή της και κινδυνεύουν να φέρουν την Εκκλησία στις διαστάσεις και τη σημασία μιας αιρέσεως συσπειρωμένης στον εαυτό της στο περιθώριο των πεπρωμένων του κόσμου. Οι κοινωνικές και οικονομικές μεταρρυθμίσεις, η απελευθέρωση και χειραφέτηση των λαών και των κοινωνικών τάξεων πραγματώνονται από παράγοντες του παρόντος κόσμου αποκομμένους από την Εκκλησία»-«Η Ορθοδοξία», σελ.409. Και αλλού πιο βαριά. «Ο κόσμος διπλώνεται στον εαυτό του, και ίσως δε θ’ ακούσει ποτέ πια τη φωνή του Χριστού. Η χριστιανοσύνη … είναι υπερβολικά βολεμένη μέσα στο χρόνο ή στα μικρά προβλήματα της καθημερινής ζωής με τόση τύφλα, ώστε άλλοι φροντίζουν για την ανοικοδόμηση του κόσμου και ζητούν τη μεγάλη σύνθεση των νέων πεπρωμένων. Αυτή είναι η σκληρή πραγματικότητα»-σελ.415.

    Σήμερα πια είναι ολοφάνερα αυτά! Επί πλέον μένει μεν στη Λειτουργία ως επαναλαμβανόμενη ευχή η επιθυμία του Χριστού «ίνα ώσιν εν ως ημείς Πάτερ», αλλά στην πράξη είναι τριχοτομημένη και βάλε, για τους λόγους που η κάθε εκδοχή έχει και προβάλλει, η Εκκλησία Του! Και το καίριο ερώτημα, πέρα από τα μεγάλα και πομπώδη λόγια είναι: Ϋστερα από δυο χιλιάδες χρόνια Χριστιανισμού αυτό άξιζε στο Χριστό; Ή αλλιώς, πιο ανοιχτά και καθαρά, μπορεί να υπάρξει χριστιανός, και Άγιος ακόμα, που θα μπορούσενα το πει αυτό, ή ότι ο ίδιος εξάντλησε τα όριά του για να μη συμβεί αυτό !

     Πάντα ταύτα κι απέναντι η πίστη πέτρα και η διαβεβαίωση του Χριστού ότι «πύλαι Άδου ουκ κατισχύσουσιν της Εκκλησίας Του»-Μτ.16,18-μετά το χειμώνα της σημερινής πραγματικότητας ο Αναστημένος και άμεσα- ζωντανά παρών στην Εκκλησία Του θα ανοίξει οδό στην άνοιξη της Ανάστασης. Και γιατί.«Τα αδύνατα παρά τοις ανθρώποις, δυνατά παρά τω Θεώ»-Λκ,18,27. Αλλά επίσης και γιατί ανανεώνουν το χρέος του αγώνα κάθε καλού στρατιώτη του Ιησού Χριστού-«Συ ουν κακοπάθησον ως καλός στρατιώτης Ιησού Χριστού»,2Τμ.2,3.   

Αθανάσιος Κοτταδάκης

6 σχόλια:

  1. «Πάτερ ἅγιε, τήρησον αὐτοὺς ἐν τῷ ὀνόματί σου, ᾧ δέδωκάς μοι, ἵνα ὦσιν ἓν καθὼς ἡμεῖς»
    (Ἰωάνν. ιζ´ 11)

    "Σήμερα πια είναι ολοφάνερα αυτά! Επί πλέον μένει μεν στη Λειτουργία ως επαναλαμβανόμενη ευχή η επιθυμία του Χριστού «ίνα ώσιν εν ως ημείς Πάτερ», αλλά στην πράξη είναι τριχοτομημένη και βάλε, για τους λόγους που η κάθε εκδοχή έχει και προβάλλει, η Εκκλησία Του!"

    Ἐπειδή θεωρῶ πώς τό ἐν λόγω πνευματικό θέμα πού θίγει ὁ κ. καθηγητής χρήζει περαιτέρω ἐρμηνείας καί ἐμβάθυνσης, παραθέτω ἀπόσπασμα ἀπὸ τὸ βιβλίο τοῦ Ἀρχιμ. Ἱεροθέου Βλάχου (νῦν Μητροπολίτου Ναυπάκτου) «Ὀσμὴ Γνώσεως» Ἐκδόσεις «Τέρτιος», Κατερίνη 1985, σελ. 99-102, γιά τήν ὀρθὀτερη καί πληρέστερη κατανόησή του.

    «Στὴν προσευχὴ τοῦ Χριστοῦ, τμῆμα τῆς ὁποίας ἀποτελεῖ τὸ σημερινὸ εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα, γίνεται λόγος γιὰ τὴν ἑνότητα τῶν μαθητῶν-Χριστιανῶν. Ὁ Χριστὸς παρακαλεῖ τὸν Πατέρα Του νὰ τηρῆ τοὺς μαθητὰς ἐν τῷ ὀνόματί Του «ἵνα ὦσιν ἓν». Τὸ χωρίον αὐτὸ χρησιμοποιεῖται συχνὰ ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους ποὺ ἐπιδιώκουν τὴν ἕνωσι τῶν «Ἐκκλησιῶν», ἀλλὰ μποροῦμε νὰ ποῦμε ὅτι τὶς περισσότερες φορές, ἂν ὄχι πάντοτε, κακοποιεῖται καὶ διαστρεβλώνεται. Διότι ἐδῶ ὁ Κύριος δὲν παρακαλεῖ γιὰ τὴν μελλοντικὴ ἑνότητα τῶν «Ἐκκλησιῶν», ἀλλὰ γιὰ τὴν ἑνότητα «ἐν τῇ δόξῃ τοῦ Χριστοῦ», ποὺ δίδεται στοὺς ἁγίους καὶ εἶναι παροῦσα πραγματικότητα μέσα στὴν Ἐκκλησία. Αὐτὴ τὴν βαθειὰ σημασία τοῦ αἰτήματος τοῦ Μεγάλου Ἀρχιερέως Χριστοῦ θὰ προσπαθήσουμε νὰ δοῦμε στὰ ἀμέσως ἑπόμενα.
    Ἑρμηνεία τοῦ «ἵνα ὦσιν ἓν»
    Γιὰ νὰ μπορέση κανεὶς νὰ ἑρμηνεύση καλὰ τὸ χωρίο αὐτὸ πρέπει νὰ τὸ δῆ μέσα στὰ πλαίσια ὁλόκληρης τῆς ἀρχιερατικῆς προσευχῆς, ποὺ εὑρίσκεται στὸ δέκατο ἕβδομο (ιζ´) κεφάλαιο τοῦ κατὰ Ἰωάννην Εὐαγγελίου. Παρατηρεῖ κανεὶς ὅτι ὅπου ὑπάρχει ἡ φράση «ἵνα ὦσιν ἓν» συνδέεται ἀμέσως μὲ τὸ «καθὼς ἡμεῖς», μὲ τὸ «ἐν ἡμῖν», μὲ τὴν δόξα τοῦ Πατρός, τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ἡ σύνδεσι αὐτὴ μᾶς δίδει τὴν πραγματικὴ ἑρμηνεία τοῦ χωρίου αὐτοῦ ποὺ μελετᾶμε.
    Συγκεκριμένα. Ἡ ἑνότητα τῶν ἀνθρώπων εἶναι ἀληθινή, ὅταν συνδέεται μὲ τὸ «καθὼς ἡμεῖς», ὅταν δηλαδὴ εἶναι Τριαδική. Ὁ Χριστὸς τὸ εἶπε ξεκάθαρα: «ἵνα πάντες ἓν ὦσιν, καθὼς σὺ πάτερ, ἐν ἐμοὶ κἀγὼ ἐν σοί». Στὴν Ἁγία Τριάδα ὑπάρχει ἀλληλοπεριχώρηση τῶν ἀγαπωμένων Προσώπων. Ὁ Πατὴρ ζεῖ μέσα στὸν Υἱὸ καὶ τὸ Ἅγιον Πνεῦμα. Ὁ Υἱὸς μέσα στὸν Πατέρα καὶ τὸ Ἅγιον Πνεῦμα. Καὶ τὸ Ἅγιον Πνεῦμα μέσα στὸν Πατέρα καὶ τὸν Υἱό. Ὑπάρχει στὴν Ἁγία Τριάδα ἑνότητα Προσώπων, ἀγάπη καὶ διαφύλαξι τῆς ἐλευθερίας κάθε Προσώπου.
    Ἔτσι καὶ ἡ ἑνότητα μεταξὺ τῶν ἀνθρώπων δὲν πρέπει νὰ εἶναι ἐξωτερική, μία σύνδεσι ἐξωτερικὴ τῶν σωμάτων, ἀλλὰ ἐσωτερική. Ἡ ὑπόστασι τοῦ ἑνὸς ἀπὸ ἀγάπη νὰ εἰσέρχεται στὴν ὑπόστασι τοῦ ἄλλου. Ἀκόμη ἡ ἑνότητα εἶναι ἀληθινή, ὅταν ὑπάρχει ἐν Χριστῷ. «Καὶ αὐτοὶ ἐν ἡμῖν ἓν ὦσιν», εἶπε ὁ Κύριος. Ἡ κοινωνία μὲ τὸν Ἅγιο Τριαδικὸ Θεὸ ἐξασφαλίζει τὴν γνησιότητα τῆς ἀνθρωπίνης ἑνότητος. Ἐπίσης ἡ γνήσια ἑνότητα ὑπάρχει μὲ τὴν θεωρία τοῦ Θεοῦ: «καὶ ἐγὼ τὴν δόξαν ἣν δέδωκάς μοι δέδωκα αὐτοῖς ἵνα ὦσιν ἓν… θέλω ὅπου εἰμι ἐγὼ κἀκεῖνοι ὦσι μετ’ ἐμοῦ, ἵνα θεωρῶσι τὴν δόξαν τὴν ἐμήν…».
    Ὅλα αὐτὰ δείχνουν ὅτι ὅταν οἱ ἄνθρωποι βιώνουν τὴν δόξα τῆς Ἁγίας Τριάδος στὴν ἀνθρώπινη φύσι τοῦ Χριστοῦ, ὅταν εἶναι συνδεδεμένοι μὲ τὸν Χριστό, τότε εἶναι καὶ μεταξύ τους ἑνωμένοι.
    Ἑπομένως στὴν Ἀρχιερατικὴ προσευχὴ δὲν γίνεται λόγος γιὰ μία ἐξωτερικὴ ἑνότητα, ποὺ εἶναι ἀποτέλεσμα ἐξωτερικῶν προσπαθειῶν καὶ γνωρισμάτων καὶ ποὺ εἶναι προσδοκία τοῦ μέλλοντος, ἀλλὰ γιὰ ἑνότητα στὸ Σῶμα τοῦ Χριστοῦ, ποὺ δόθηκε τὴν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς καὶ εἶναι παροῦσα πραγματικότης.»

    Συνεχίζεται... Θ.Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. «Πάτερ ἅγιε, τήρησον αὐτοὺς ἐν τῷ ὀνόματί σου, ᾧ δέδωκάς μοι, ἵνα ὦσιν ἓν καθὼς ἡμεῖς»
    (Ἰωάνν. ιζ´ 11)

    β΄μέρος, συνέχεια ...

    «Αὐτὴ τὴν ἑνότητα βίωσαν οἱ ἅγιοι Πατέρες
    Ὅλοι οἱ ἅγιοι Πατέρες καὶ φυσικὰ καὶ οἱ Πατέρες τῆς Α´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, ποὺ ἑορτάζουμε σήμερα, ἀφοῦ καθαρίσθηκαν ἀπὸ τὶς φθοροποιὲς ἐνέργειες τῶν παθῶν, ἀφοῦ ἀπέβαλαν μὲ τὴν Χάρι τοῦ Χριστοῦ τὴν σκότωση τοῦ νοῦ, ἔφθασαν στὴν θεωρία τοῦ Θεοῦ. Φθάσαντες δὲ στὴν θεωρία τοῦ Θεοῦ ἑνώθηκαν καὶ μεταξύ τους. Ἡ δόξα τῆς Ἁγίας Τριάδας τοὺς περιέλαμψε, τοὺς ἠλλοίωσε, τοὺς μεταμόρφωσε, ὅποτε δὲν ἐνεργοῦσαν σὰν ἀτομικὲς ὑπάρξεις, ἀλλ’ ὡς ἐνεργήματα τοῦ Παναγίου Πνεύματος.
    Ἔτσι ὅλοι οἱ ἅγιοι Πατέρες ἔχουν κοινὴ διδασκαλία, ἀφοῦ μὲ τὴν Χάρι τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ ἀπέκτησαν κοινὴ ζωή. Εἶναι φορεῖς τῆς Παραδόσεως. Καὶ ξέρουμε καλὰ ὅτι ἡ Παράδοσι δὲν εἶναι μία «ἱστορικὴ γνῶσι» καὶ «ἱστορικὴ μνήμη», ἀλλὰ ἡ ἀδιάλειπτη ἐνέργεια τοῦ Παναγίου Πνεύματος στὴν Ἐκκλησία. Γι’ αὐτὸ οἱ ἅγιοι Πατέρεςδὲν παρέλαβαν κάπως ἐξωτερικὰ καὶ διανοητικὰ τὴν διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας ἀπὸ τοὺς προγενεστέρους Πατέρας, οὔτε ἔμαθαν τὴν Ὀρθοδοξία ἀπὸ τὶς συγγραφὲς τῶν ἁγίων, ἀλλὰ ἔχουν ἐπικοινωνία μὲ τοὺς προηγουμένους αὐτῶν, ἐπειδὴ συμμετέχουν στὴν ἄκτιστη δόξα τῆς Ἁγίας Τριάδος στὴν ἀνθρώπινη φύσι τοῦ Χριστοῦ, ὅπως τονίσαμε.
    Ἡ διδασκαλία τους δὲν εἶναι φιλοσοφικὸς στοχασμός, ἀλλὰ ἀποκάλυψι τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Αὐτὴ εἶναι ἡ βασικὴ διαφορὰ μεταξὺ τῶν αἱρετικῶν καὶ τῶν ἁγίων Πατέρων. Οἱ πρῶτοι, ὡς μὴ ἔχοντες θεωρία Θεοῦ,φιλοσοφοῦσαν, ἐνῶ οἱ δεύτεροι, ὡς ἔχοντες θεωρία Θεοῦ, θεολογοῦσαν• μιλοῦσαν αὐθεντικά, ὡς φορεῖς τῆς Παραδόσεως. Μποροῦμε νὰ ποῦμε ὅτι ἡ ἐμπειρία τῆς Ἐκκλησίας διατυπώνεται σὲ κάθε χρονικὴ περίοδο ἀπὸ τοὺς ἁγίους, χωρὶς νὰ ἀλλοιώνεται καὶ χωρὶς νὰ διαφοροποιεῖται ἀπὸ ὅλη τὴν διδασκαλία τῶν προηγουμένων Πατέρων.Ὅταν ἔχουμε διαφοροποίησι, τότε ἔχουμε παρέκκλισι. Ἄρα αἵρεσι.
    Ἕνωση τῶν «Ἐκκλησιῶν»
    Τονίσαμε προηγουμένως ὅτι τὸ αἴτημα αὐτὸ τοῦ Κυρίου χρησιμοποιεῖται συχνὰ ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους ποὺ ἐπιδιώκουν τὴν ἕνωσι τῶν «Ἐκκλησιῶν». Κατ’ ἀρχὰς ὁ λόγος γιὰ τὴν ἕνωσι τῶν «Ἐκκλησιῶν» εἶναι θεολογικὰ ἀδόκιμος, ἀφοῦ ἡ Ἐκκλησία, ὡς Σῶμα Χριστοῦ, δὲν ἔχει ποτὲ σχισθῆ. Μόνον οἱ ἄνθρωποι ἔχουν ἀποσχισθῆ ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία, ποὺ εἶναι ἡ Ἀλήθεια. Γιὰ τὴν κίνησι ὅμως μὲ σκοπὸ τὴν ἕνωσι τῶν «Ἐκκλησιῶν» αἰσθανόμαστε τὴν ἀνάγκη νὰ διατυπώσουμε δύο σημεῖα, ἐν σχέσει μὲ τὴν πραγματικὴ σημασία τοῦ χωρίου ποὺ μελετᾶμε.
    Τὸ πρῶτο σημεῖο εἶναι ὅτι δὲν πρέπει νὰ γίνεται λόγος γιὰ μία ἁπλῆ ἕνωσι τῶν «Ἐκκλησιῶν» σὰν νὰ πρόκειται γιὰ ἕνωσι μερικῶν συνεργαζομένων θρησκευτικῶν σωματείων, ἀλλὰ γιὰ ἑνότητα πίστεως, γιὰ ἑνότητα ἐν Χριστῷ. Ὅσοι μὲ τὴν ἄσκησι καὶ τὴν μετάνοια βιώνουν τὴν ἄκτιστη ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ, ἑνώνονται καὶ μεταξύ τους. Στὸ σημεῖο αὐτὸ βρίσκεται καὶ ἡ δυσκολία. Διότι ξέρουμε καλὰ ὅτι οἱ Παπικοὶ ταυτίζουν τὴν ἄκτιστη ἐνέργεια μὲ τὴν οὐσία τοῦ Θεοῦ καὶ διδάσκουν ὅτι οἱ ἄνθρωποι μετέχουν τῶν κτιστῶν ἐνεργειῶν. Ἐνῶ διδασκαλία ὅλων τῶν Ὀρθοδόξων, ἀπὸ τὴν πείρα τους, εἶναι ὅτι μετέχουμε τῶν ἀκτίστων ἐνεργειῶν τοῦ Θεοῦ.
    Τὸ δεύτερο σημεῖο εἶναι ὅτι στὸν διάλογο γιὰ τὴν ἕνωσι πρέπει νὰ συμμετέχουν σύγχρονοι ἅγιοι Πατέρες, ποὺ θεωροῦν τὴν δόξα τοῦ Θεοῦ, ποὺ ἔχουν προσωπικὲς ἐμπειρίες θεώσεως, ποὺ ἔχουν ἔτσι κοινωνία μὲ ὅλους τοὺς ἁγίους Πατέρας καὶ ἑπομένως ἐκφράζουν ἀλάνθαστα τὴν συνείδησι τῆς Ἐκκλησίας.
    Αὐτὴν τὴν ἕνωσι καὶ αὐτὸν τὸν διάλογο ἡ Ὀρθοδοξία ὄχι μόνον δὲν μπορεῖ νὰ ἀρνηθῆ, ἀλλὰ τὴν ἔχει συνεχὲς αἴτημα προσευχῆς.»
    Μέ ἐκτίμηση
    Θεόδωρος Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δεν το θεωρώ σωστό ένας χωρίς ταυτότητα να διδάσκει τον Θεολόγο Κοτταδάκη εμφανίζοντας κείμενο Μητροπολίτη. Ο Κοτταδάκης λέει την άποψή του επώνυμα. Εμείς κάτω από την ανωνυμία είμαστε δάσκαλοι;; Ο Απ. Παύλος με μεγάλα γράμματα κ. Θεόδωρε έθετε την υπογραφή του όταν δίδασκε τους άλλους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τό ίδιο κάνετε κι εσείς, αγαπητέ Ανώνυμε 12,00
    Κρίνετε και νουθετείτε τον Θεόδωρο Σ. ανωνύμως.
    Πέραν αυτού όμως, στο παρόν ιστολόγιο δέν κρίνονται τα Επώνυμα, πόσο βαρύγδουπα είναι, αλλά οι απόψεις, καί αυτές πρέπει να προσέχουμε, άν είναι σωστές ή όχι.
    Η Επωνυμία δέν εξασφαλίζει, σώνει καί καλά, ορθότητα απόψεων, και η Ανωνυμία δέν σημαίνει απαραίτητα εσφαλμένες αντιλήψεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. «Ινα ώσιν εν καθὼς ημεῖς»
    (Ἰωάνν. ιζ´ 11)
    Α. Ώστε έτσι ! Για να δούμε όμως διαβάζοντας μαζί την Αρχιερατική Προσευχή-Ιωάννη Κεφ. ΙΖ. Βρισκόμαστε στο Μυστικό Δείπνο. Έχουν τελειώσει, και ο Χριστός που γνωρίζει καταλεπτώς τα δεινά που θ’ ακολουθήσουν-Προδοσία, Άρνηση, Πάθη, Σταυρός...-ολοκληρώνει σειρά οδηγιών στους Μαθητές, και προειδοποιεί. «Έρχεται η ώρα, έφτασε κιόλας, να σκορπιστείτε ο καθένας στο σπίτι του, κι εμένα ν’ αφήσετε μόνο». Και για να μην πάθουν σοκ, που τελικά έπαθαν, προσθέτει. «Αυτά σας τα είπα για να είσαστε ενωμένοι μαζί μου και ειρηνικοί. Γιατί ο κόσμος θα σας κάνει να υποφέρετε. Αλλά δεν πρέπει να χάσετε το θάρρος σας, γιατί εγώ έχω νικήσει τον κόσμο». κλείνει, υπονοώντας την τριήμερη Ανάσταση-Ιω.16 τέλος. 2. Μετά πηγαίνει με τους Μαθητές στον κήπο της Γεθσημανή, παίρνει τους, Πέτρο, Ιάκωβο, Ιωάννη πιο πέρα, ζητάει να μείνουν ξάγρυπνοι συντροφιά του, πάει λίγο πιο μακριά-«ωσεί λίθου βολή»-και παραδίδεται σε εναγώνια προσευχή. Τόσο εναγώνια, που ο ιδρώτας του στάζει αίμα στη γη-Λουκάς. Και, φτάνει να ζητάει από τον Πατέρα, να μην πιει το πικρό ποτήρι του σταυρικού θανάτου, βέβαια, μόνο αν ο Πατέρας συμφωνεί». Αυτά, τίποτε παραπάνω αναφέρουν οι, Ματθαίος, Μάρκος, Λουκάς-«Συνοπτικοί» Ευαγγελιστές που έγραψαν μεταξύ 55-65. 3. Ο Ιωάννης, πιο νέος, μη έχοντας ίσως κοιμηθεί βαθιά, ακούει φαίνεται και κρατάει καλά μέσα του τα της προσευχής του Χριστού, γράφει το Ευαγγέλιο του μεταξύ 85-95, κατάλευκος, πια και σεβαστός, και ιδού τα βασικά !
    ****** *** ******
    « … Εγώ φανέρωσα τη δόξα σου πάνω στη γη, αφού ολοκλήρωσα το έργο που μου ανέθεσες να κάνω. Τώρα, λοιπόν, εσύ, Πατέρα, δόξασέ με κοντά σε σένα με τη δόξα που είχα κοντά σου προτού να γίνει ο κόσμος. Εγώ σε έκανα γνωστό στους ανθρώπους που πήρες από τον κόσμο και μου τους εμπιστεύθηκες-Μαθητές. Ανήκουν σε σένα, κι εσύ τους έδωσες σε μένα, και έχουν δεχτεί το λόγο σου … και αναγνώρισαν πως πραγματικά από σένα προέρχομαι, και πίστεψαν πως εσύ με έστειλες στον κόσμο». Καθένας καταλαβαίνει εδώ ανοιχτά και καθαρά για ποιους μιλάει, ποιους και πώς συστήνει στον Πατέρα του ο Χριστός ! Κι ευθύς αμέσως τι συγκεκριμένα και τι ακριβώς τον παρακαλεί γι αυτούς. «Εγώ γι αυτούς παρακαλώ … γιατί ανήκουν σε σένα … και μέσω αυτών θα φανερωθεί η δόξα μου». Προσθέστε το αυτονόητο, καθώς αυτοί και θα διδάξουν και θα καλέσουν «πάντα τα έθνη να μαθητεύσουν» και να πιστέψουν στη σωτηρία που με έστειλες ως και άνθρωπος στη γη να τους φέρω ! Και, βέβαια, τους και μας έφερε με την υπέρτατη και μοναδική θυσία της Αγάπης στο Σταυρό και τη θριαμβική του Ανάσταση !
    Αθανάσιος Κοτταδάκης
    Συνεχίζεται

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Β. Τι όμως θα συμβεί τώρα και από δω κι εμπρός. «Τώρα δεν είμαι πια μέσα στον κόσμο, ενώ αυτοί μένουν μέσα στον κόσμο, κι εγώ έρχομαι σε σένα. Άγιε Πατέρα, διατήρησέ τους στην πίστη με τη δύναμη του ονόματός σου που μου χάρισες, για να μείνουν ενωμένοι, όπως εμείς … Όταν ήμουν μαζί τους στον κόσμο εγώ τους διατηρούσα στην πίστη με τη δύναμη του ονόματός σου … Εγώ τους έδωσα το δικό σου μήνυμα, αλλά ο κόσμος τους μίσησε, γιατί δεν ανήκουν στον κόσμο … Σε παρακαλώ όχι να τους πάρεις από τον κόσμο, αλλά να τους προστατέψεις από το διάβολο». Κι ακόμα. «Δεν προσεύχομαι μόνο γι αυτούς, αλλά και για κείνους που με το κήρυγμα αυτών θα πιστέψουν σε μένα, ώστε να είναι όλοι ένα, όπως εσύ Πατέρα είσαι ενωμένος με μένα κι εγώ με σένα. Να είναι κι αυτοί ενωμένοι μ’ εμάς, κι έτσι ο κόσμος να πιστέψει ότι εσύ με έστειλες».
    Καθένας μπορεί να πει ποια Εκκλησία παρακαλεί να κρατήσει ο Πατέρας-ενωμένη-αδιάσπαστη, την Επουράνια των Αγίων του, ή την επίγεια στην ιστορική της διαδρομή !
    Και από Μέγα Αθανάσιο το ακόλουθο ενδιαφέρον και αποστομωτικό. «Ου γαρ ως εστίν ο Υιός εν τω Πατρί, ούτω ίνα και ημείς γενόμεθα, φησί. Πόθεν, όπου γε ο μεν Λόγος και σοφία Θεού εστίν, ημείς δε εκ γης επλάσθημεν. Και ο μεν φύσει και τη ουσία Λόγος και Θεός αληθινός εστίν… ημείς θέσει και χάριτι υιοποιούμεθα δι αυτού… Ουκούν ουχ ίνα ως αυτός γενώμεθα έλεγεν «ίνα ώσιν εν καθώς ημείς», αλλ’ ίνα ώσπερ εκείνος Λόγος ων εν τω ιδίω Πατρί, ούτως ίνα και ημείς, τύπον τινά λαβόντες και εις εκείνον βλέποντες γενώμεθα εν προς αλλήλους τη ομοψυχία και τη του πνεύματος ενότητι, μη διαφωνώμεν τε … το αυτό δε φρονώμεν».
    Ποιοι, λοιπόν, οφείλουν «ομοψυχία μεταξύ τους, πνευματική ενότητα και όχι διαφωνία, αλλά το αυτό φρόνημα ! Οι μέσα σε τούτο τον κόσμο «διαβάτες» μέλη της Εκκλησίας Του όχι κατ’ όνομα, αλλά όντως και στ’ αλήθεια χριστιανοί ! Καιρός, αν δεν είναι πια και αργά, να μαζέψουν κάποιοι τις μεγαλοστομίες τους και άλλοι τις εμμονές τους στα διχαστικά και να δουν τι ζητάει σήμερα από τους δικούς του ο Χριστός. Πάντα ελεύθερα, ποτέ αναγκαστικά ! «Ιδού έστηκα επί την θύραν και κρούω. Εάν τις ακούση της φωνής μου και ανοίξη την θύραν εισελεύσομαι προς αυτόν, και δειπνήσω μετ’ αυτού, και αυτός μετ’ εμού»-Απ.3,20.
    Αυτή είναι η μεγάλη προσδοκία των καιρών, και μακάριοι όσοι τη διακονούν !
    Αθανάσιος Κοτταδάκης

    ΑπάντησηΔιαγραφή