Η ‘’σιωπηρή διδαχή’’ του μ.
Πατριάρχη Σερβίας Παύλου
Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
_________________________
Πρόσφατα (15 Νοεμβρίου) ήταν το
μνημόσυνο του μ. Πατριάρχη Σερβίας Παύλου, του
οποίου η μοναχική μορφή αποτελούσε ‘’σιωπηλή
διδαχή’’, όταν χρησιμοποιούσε λεωφορείο ή
όταν περιερχόταν με τα πόδια τους δρόμους του Βελιγραδίου.Μια πολύ σημαντική πτυχή της ‘’σιωπηλής διδαχής’’ του μ. Πατριάρχη Σερβίας Παύλου, ήταν και η καλή εντύπωση που σχημάτιζαν πολλοί ετερόδοξοι, ακόμη και αλλόθρησκοι, οι οποίοι συχνά τον έβλεπαν να χρησιμοποιεί λεωφορείο ή να περιέρχεται με τα πόδια τους δρόμους του Βελιγραδίου. Και αυτή η ‘’σιωπηλή διδαχή’’ αποτελούσε συνάμα μια πράξη ιεραποστολική.
Κάθε φορά όμως που περνώ από την Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου, όπου στον προαύλιο χώρο της εκτίθενται τα δύο πολυτελή αυτοκίνητα, η υπερπολυτελής candillac και η mercedes 600, που χρησιμοποιούσε ως πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας ο μ. Αρχιεπίσκοπος Μακάριος Γ΄, διερωτώμαι για τη χρεία των εκθεμάτων αυτών στο χώρο αυτό.
Διερωτώμαι γιατί να υπάρχουν ως εκθέματα στην Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου και όχι σε χώρο του προεδρικού μεγάρου, αφού κιόλας με την ιδιότητά του ως πρόεδρος τα κατείχε. Έχουν αναλογιστεί ποτέ ότι δεν αποτελούν ‘’σιωπηρή διδαχή’’ και στο πλήθος των ετερόδοξων τουριστών, οι οποίοι επισκέπτονται τον Ιερό Ναό του Αγίου Ιωάννη και το Βυζαντινό μουσείο, δίπλα στην Αρχιεπισκοπή;
Εφόσον τα δύο αυτά υπερπολυτελή αυτοκίνητα τα είχε ως πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας ο μ. Αρχιεπίσκοπος Μακάριος Γ΄, θα πρέπει να εκτίθενται σε χώρο του προεδρικού μεγάρου ή κάπου αλλού. Δεν υπάρχει καμιά χρεία να εκτίθενται στον προαύλιο χώρο της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κύπρου.
Όσοι δεν ενοχλούνται από τα δύο αυτά υπερπολυτελή αυτοκίνητα πιθανόν να επαναπαύονται στην ‘’ιστορικότητά’’ τους.
Πιθανόν επίσης η αναφορά αυτή να προσκρούσει σε αντιλήψεις ξένες προς αυτές που Άγιοί μας, παλαιοί και σύγχρονοι μας δίδαξαν. Είναι καιρός να υπερβούμε τέτοιους, αλλά και παρόμοιους δισταγμούς.
Η ‘’σιωπηρή διδαχή’’ του μ. Πατριάρχη Σερβίας Παύλου, ας αποτελέσει αφορμή να απομακρυνθεί η άλλη ‘’διδαχή’’ των δύο αυτών εκθεμάτων υπερπολυτελείας.
Είναι αυτονόητο ότι οι εφημέριοι που δεν κατοικούνε στο χωριό αλλά στην πόλη έχουν ανάγκη αυτοκινήτου. Πόσο μάλλον ένα αρχιεπίσκοπος που δεν είναι εφημέριος, αλλά περιοδεύει σε πολλές ενορίες. Το ξεπερνώ το ότι ο Μακάριος ήταν αρχηγός κράτους. Όλοι οι Μητροπολίτες είχαν αυτοκίνητο. Ο Σερβίας Παύλος σίγουρα θα είχε για τις μετακινήσεις του αυτοκίνητο. Το ότι χρησιμοποιούσε ελάχιστες υποθέτω φορές λεωφορείο δεν κάνει κάτι το ξεχωριστώ. Εγώ είμαι καθηγητής σε δύο σχολεία και δεν με βολεύει η συγκοινωνία γιατί δεν υπάρχει τι θα πρέπει να κάνω κάθε τόσο να μετακομίζω κοντά στο σχολείο και σε ποιο από τα δύο, ή να χρησιμοποιώ το αυτοκίνητο;
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν νομίζω ότι έχετε κατανοήσει τι λέει ο κύριος Χαραλάμπους . Σίγουρα , δεν γνωρίζατε εάν είχε ή δεν είχε αυτοκίνητο ο μακαριστός Πατριάρχης Σερβίας , κάνετε μία υπόθεση , όμως όπως την έχετε γράψει φαίνεται σαν να λέτε κάτι δεδομένο . Επίσης , η προσωπική σας αναφορά είναι φυσικά σωστή , αλλά εντελώς άκυρη με το άρθρο.
ΔιαγραφήΆλλα πράγματα στηλιτεύει το άρθρο , και όχι το γεγονός της φυσιολογικής χρήσης του αυτοκινήτου.
Φυσικά και τον κάνει ξεχωριστό τον μακαριστό Πατριάρχη κ. Παύλο , η χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς , και δεν θεωρώ πως χρειάζεται καν να το εξηγήσουμε.
Πράγματι δεν κατάλαβε το άρθρο
ΔιαγραφήΟ Μακάριος ζούσε στην Αρχιεπισκοπή. Ήταν Αρχιεπίσκοπος και παράλληλα εκτελούσε χρέη Προέδρου. Τα αυτοκίνητά του καλώς κάνουν και τα έχουν εκεί. Η θέση του Προέδρου δεν είναι μόνιμη του Κληρικού είναι μόνιμη. Ο Σερβίας ήταν Πατριάρχης και τίποτα άλλο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο ζήτημα δεν είναι αν έπρεπε να τα χρησιμοποιεί ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος, αλλά γιατί να είναι ως εκθέματα μπροστά από την Αρχιεπισκοπή και να διδάσκουν άλλα στους ετερόδοξους που επισκέπτονται τα πλησιόχωρα μουσεία. Ας τα πάρουν στο προεδρικό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΒ. Χαραλάμπους
Καλώς κατά την γνώμη μου είναι εκεί τα μουσειακά αυτοκίνητα για να γνωρίζουν καί οι ξένοι (νεότερης γενιάς), ότι ο Αρχιεπίσκοπος ήταν καί πρόεδρος Κύπρου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν νομίζω ότι θα σκανδαλίσει τον πιστό η έκθεση αυτή ,ο οποίος έχει μπροστά του κάθε μέρα τις λιμουζίνες των Μητροπολιτών καί Κύπρου καί ημών των "Ελλαδιτών"σύμφωνα με τον νέο όρο, αντί Ελλήνων...Ο Σερβίας μας θυμίζει τον Σιατίστης Αντώνιο, επίσης Άγιο ιεράρχη... άλλωστε πολλοί οι κλητοί ολίγοι εκλεκτοί, όχι πως είναι κακό η χρήση του αυτοκινήτου...
Ρίχνοντας μια ματιά στην φωτογραφία βλέπω ότι τα διακριτικά γράφουν Α. Κ. (Αρχιεπίσκοπος Κύπρου) δεν λέει Π. Δ. (Πρόεδρος Δημοκρατίας) ως μια εμβληματική προσωπικότητα όπου ήταν ο Μακάριος τα αυτοκίνητα αυτά πρέπει να είναι στην Αρχιεπισκοπή και όχι στο Προεδρικό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε τις απόψεις του κυρίου Χαραλάμπους σπάνια συμφωνώ. Ωστόσο δεν μπορώ παρά να παραδεχτώ ότι στο παρόν άρθρο έχει απόλυτο δίκιο. Εκείνο που με εντυπωσιάζει περισσότερο από την επιλογή να εκτίθενται τα αυτοκίνητα αυτά είναι τα επιχειρήματα των σχολιαστών που διαφωνούν μαζί του...
ΑπάντησηΔιαγραφήW
Αναφέρετε στο βίο του μακ. Παύλου ότι μετά από μια συνεδρίαση της Σερβικής Συνόδου στο Βελιγράδι, ο πατριάρχης ξεκίνησε να πάει στον εσπερινό. Βγαίνοντας είδε στο πάρκινγκ ένα πλήθος από πολυτελή μαύρα αυτοκίνητα και ρώτησε:
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε ποιόν ανήκουν αυτά τα αυτοκίνητα;
Είναι των Επισκόπων που ήρθαν για τη σύνοδο μακαριώτατε, του απάντησε ένας Ιερέας που τον συνόδευε.
Ω, ο Θεός να τους φυλάει. Με τι θα κυκλοφορούσαν άραγε εάν δεν είχαν δώσει τη μοναχική υπόσχεση της ακτημοσύνης;
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι κομμουνιστές στη Ρωσία ανάγκαζαν τους Δεσποτάδες να κυκλοφοροὐν με τα καλύτερα αυτοκίνητα, για να σκανδαλίζουν τον κόσμο....