ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου
Μπακογάννη
Μέ ἀφορμή αὐτά πού γράφονται τελευταίως στόν φιλόξενο ἱστότοπο
«anastasios», τά
σχετικά μέ τίς διακόνισσες κ.λ.π., θά ἤθελα νά προσθέτω ἐν περιλήψει τό ἑξῆς.
Ναί,
στήν Ἐκκλησία ὑπῆρχε ὁ θεσμός τῶν γυναικῶν- διακονισσῶν. Ὅμως, κάποια ἀνάγκη
τήν ἔκανε (π.χ. διακονία στίς Βαπτίσεις γυναικῶν· βαπτίζονταν ὁλόγυμνες),
νά εἰσάγει τό θεσμό. Ὅταν ἐξέλιπεν ἡ ἀνάγκη, ἐξέλιπεν καί ὁ θεσμός.
Λοιπόν; Ἔχει σήμερα ἡ Ἐκκλησία ἀνάγκη ἀπό διακόνισσες; Ποιό
κενό θά ἀναπληρώσουν; Ἄν δέν ὑπάρχει ἀνάγκη, ποιός ὁ λόγος νά
ἐπανέλθει ὁ θεσμός; Καί ἄλλα πράγματα ἐξέλιπαν ἀπό τήν Ἐκκλησία, καί μάλιστα ὠφέλιμα,
γιατί, λοιπόν, δέν κάνουμε κάτι γιά τήν ἐπαναφορά τους; Γιατί «κολλᾶμε» στίς
γυναῖκες, διακόνισσες;
Ἄς ποῦμε, ὅτι ὑπάρχει ἀνάγκη γιά τήν ἐπαναφορά τῶν διακονισσῶν, καί ὁ θεσμός εἰσέρχεται στήν Ἐκκλησία. Γυναῖκες, νεαρός ἤ ἡλικιωμένες, χειροτονοῦνται ἀπό τόν Ἐπίσκοπο, ντύνονται τή διακονική τους στολή, μπαίνουν στό Ἱερό, ἀνεβαίνουν στά ψαλτήρια, ψέλνουν κ.λ.π.
Ὅμως,
ὑπάρχει καί τό ἐκκλησίασμα! Πῶς, λοιπόν, θά δεῖ αὐτή τή νέα
κατάσταση στήν ἐνορία του; Τό ἔχουμε ἐξετάσει; Ἤ μήπως τό ἐκκλησίασμα ἀποτελεῖται
ἀπό ντουβάρια;! Καί ἄν ταράζεται; Καί μάλιστα ἐν ὥρᾳ λατρείας τοῦ
Θεοῦ, ὅπου πρέπει νά βασιλεύει ἡ εἰρήνη; Καί εἶναι σωστό, γιά ἕνα θέμα
πού δέν ὠφελεῖ οὔτε ἕνα ἐλάχιστο τό ἐκκλησίασμα, νά τό ἀναστατώνουμε;
Δέν εἶναι ἁμαρτία; Καί ποιός θά λογοδοτήσει γι΄αὐτή τήν ἁμαρτία;
Καί ὁ Ἅγιος
Νεκτάριος ὁ Πενταπόλεως προσπάθησε νά εἰσάγει στό γυνακεῖο μοναστήρι του
τό θεσμό τῆς διακόνισσας. Χειροτόνησε διακόνισσα μιά Μοναχή, ἀλλά εἶδε
τό ἀποτέλεσμα (ὠφέλεια καμία) καί ἔβαλε στόπ!
Ἕνας σοφός
θεολόγος ἔλεγε: «Μπορεῖ ὁ ἄλλος νά σοῦ κατεβάσει τοῦ κόσμου τά ἐπιχειρήματα,
προκειμένου νά στηρίξει τίς πεπλανημένες του ἀντιλήψεις, ὅμως αὐτό δέν
σημαίνει ὅτι κατέχει τήν ἀλήθεια. Καί ἐγώ, ἀκόμα καί μέ βάση τά
λόγια τοῦ Χριστοῦ, μπορῶ νά σοῦ ἀποδείξω ὅτι οἱ
πόρνες θά πᾶνε στόν Παράδεισο· εἶπε ὁ Χριστός στούς φαρισαίους: Οἱ τελῶνες καί
οἱ πόρνες θά πρίν ἀπό σᾶς στή Βασιλεία τῶν οὐρανῶν...!» Προσοχή στά ἐπιχειρήματα...
Μικρός αντίλογος για όσα γραφεί μέσα σε όλα ο π. Βασ. Μπακογιάννης για τον υποτιθέμενο ρόλο της γυναίκας μέσα στο ναό «Ὅμως, ὑπάρχει καί τό ἐκκλησίασμα! …. Ἤ μήπως τό ἐκκλησίασμα ἀποτελεῖται ἀπό ντουβάρια;! ….. Καί εἶναι σωστό, γιά ἕνα θέμα πού δέν ὠφελεῖ οὔτε ἕνα ἐλάχιστο τό ἐκκλησίασμα, νά τό ἀναστατώνουμε; Δέν εἶναι ἁμαρτία; Καί ποιός θά λογοδοτήσει γι΄αὐτή τήν ἁμαρτία;»
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάτερ μου αυτά τα κατανοώ ως «αναστάτωμα» από την παρουσία της γυναίκας από τους άνδρες εκκλησιαζόμενους. Αν είναι έτσι αντιστρέφω τον συλλογισμό σας. Εγώ ως γυναίκα γιατί να μην αναστατώνομαι από τους νεαρούς διακόνους άγαμους και έγγαμους που κυκλοφορούνε ως γαμπροί με ξυρισμένα γένια, κομμένα μαλλιά, και καλλίγραμμα από ως υποθέτω κορμιά.
Μόνο οι άνδρες θα σκανδαλιστούν από το γυναίκες. Εμεί τι να πούμε που σουλατσάρουνε νεαρά μπουμπούκια 23-25 ετών μέσα στον ναό στις ακολουθίες; Τι να πω για όλα αυτά τα αγόρια που κρατούν μανδύες δεσποτάδων ή κάθονται δίπλα τους ως παραστάτες στον στον Άγνωστο Στρατιώτη που είναι μπουκιά και συχώριο οι περισσότεροι; Που βγαίνουν με τα αρώματα τους από το άγιο Βήμα κρατώντας τα εξαπτέρυγα κλπ, κλπ, κλπ.
Για αυτό το «αναστάτωμα» το δικό μας που δεν είμαστε «ντουβάρια» τι θα μου πεις;
Ποιος θα «λογοδοτήσει» για τους νέους μοναχούς που όλο πλησιάζουν τα νέα κορίτσια για να μην πω ότι ορισμένες φορές μας σκανδαλίζουν για την προτίμησή τους και προς τους άνδρες;
Τα γράφω γιατί τώρα στα 67 μου πέρασε η μπογιά μου αλλά η εγγονή μου όλο και σιγουρεύει «αναστατώνεται».
Με το συμπάθιο για όλες τις σκέψεις μου τις γυναικείες εφάρματες.
Μαργαρίτα Αμανατιάδη
Θεσσαλονίκη
Η αποφυγή σκανδαλισμού του ποιμνίου δεν αποτελεί ούτε απόλυτο (δηλ. ανεξάρτητο πλαισίου) θεολογικό κριτήριο, ούτε αυτοσκοπό. Χρειάζεται άραγε να υπενθυμίσουμε πόσες φορές ο Κύριος "σκανδάλισε" τους Ιουδαίους μη τηρώντας την αργία του Σαββάτου ή τους ίδιους του τους μαθητές συνομιλώντας με τη Σαμαρείτιδα; Ή να ανατρέξουμε στον σκανδαλισμό των εξ Εβραίων Χριστιανών από την μη περιτομή των εξ Εθνών Χριστιανών, εναντίον της οποίας αγωνίστηκε ο Απόστολος Παύλος;
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξ άλλου, με ποιο δικαίωμα μιλάτε εξ ονόματος όλου του πληρώματος της εκκλησίας, θεωρώντας βέβαιο ότι θα "σκανδαλισθεί"; Όσοι σκανδαλιζόμαστε από το τέλμα της Ελλαδικής Εκκλησίας, δεν είμαστε παιδιά της; Εκτός αυτού, ξέρετε πόσοι καλοπροαίρετοι άνθρωποι μένουν σε απόσταση από την Εκκλησία επειδή κι εκείνοι "σκανδαλίζονται" από τον φανατισμό και τη μισαλλοδοξία όσων παριστάνουν τους αδιάφθορους φύλακες της "παράδοσης";
Τόσα στραβά, τόσοι νεωτερισμοί στην εκκλησιαστική και Λειτουργική ζωή της Εκκλησίας, και τώρα μια μάχη, που αν κάποιοι δεν τραβάγανε τα γιαταγάνια τους, κανένας δεν θα το γνώριζε, και θα ξεχνιότανε. Πολύς θόρυβος για τι τίποτα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτο ακριβώς! Πιο εύστοχο και πλήρες σχόλιο δε γράφτηκε για το θέμα!
ΔιαγραφήΦτάνει με όλους! όσοι νοήμονες και σχετιζόμενοι με τους εκκλησιαστικούς κύκλους γνωρίζουμε εξ΄απαλών ονύχων πότε ισχύουν και πότε καταργούνται οι υπαρκτοί ή ανύπαρκτοι κανόνες.Ο κόσμος καταρρέει γύρω μας και εσείς ασχολείστε "περί φανών και λαμπάδων".
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ σώζων εαυτόν σωθήτω, δεν χρειαζόμαστε κανένα, "μόνοι προς μόνον Θεόν".
Απορία Ψάλτου όχι βήχας, αλλά σκανδαλισμός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠόσα θα ακούσω Θεέ μου!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπάρχει και Θεός...,
Συμφωνώ με τον Π. Βασίλειο. Σε τι αποσκοπεί όλη αυτή η φασαρία με τις διακόνισσες ; Ποιο πρόβλημα θα λύσει; Από διακόνισσες έχει ανάγκη η Εκκλησία;
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν την κατανοώ όλη αυτή την αναστάτωση για το ότι δυο κορίτσια πήραν λαμπάδες. Δύο κορίτσια που δεν μπήκαν στο ιερό. Γέμισε η εκκλησία από γυναίκες στο ψαλτήρι. Εκεί ο Αρχιεπίσκοπος και οι Μητροπολίτες τσιμουδιά. Γυναικείες χορωδίες που ψέλνουν σε ναούς με την παρουσία Μητροπολίτη σε Αρχιερατική Θ.Λ.. γυναικείες χορωδίες σε χαιρετισμούς, παρακλήσεις και αλλού. Για αυτά τίποτε κανένας σκανδαλισμός. Πάω στον ναό και στις θέσεις των επιτρόπων γυναίκες. Ως τώρα ήταν στο φιλόπτωχο τώρα στην διοίκηση. Ποιος τις τοποθέτησε ο Μητροπολίτης με τους αρεστούς του προϊσταμένους. Μετά από όλα αυτά μας πείραξε ένα μεμονωμένο γεγονός. Για να πω και το άλλο.. ως τώρα κήρυτταν εκτός των ιερωμένων λαϊκοί μόνο θεολόγοι καθηγητές. Τώρα κηρύττουνε γυναίκες και μάλιστα σε εορτές παρουσία του Μητροπολίτη. Ας μαζέψουν τα ασυμμάζευτα να μπουν αργίες σε δεσποτάδες που τα ανέχονται αυτά και μετά σε παπάδες με 20 ενορίτες που μάζευαν κόσμο στον ναό. Μήπως ζηλεύουν οι τεμπέληδες ιερείς που μόνο τα τυχερά τους νοιάζουν;;;;;
ΑπάντησηΔιαγραφήΈτσι για να ακουστεί και ο δικός μου αντίλογος
Μαρία Ευστρατιάδη
Πακράτι
Τέτοιες απόψεις το 2023 . Μάλιστα.Λαθος για την Ορθοδοξία είναι οτιδήποτε προσκρούει σε δογματικά θέματα και εγκυμονεί κίνδυνος να αποτελέσει αίρεση.Οχι όμως ο καθένας να φορτώνει στην Εκκλησία τα δικά του οπισθοδρομικα κολλήματα.
ΔιαγραφήΌσον αφορά την απάντηση του π.Βασιλειου...μάλλον το εκκλησίασμα ταράχτηκε από τον ντόρο παρά από τη διακονία των γυναικών.Σκανδαλίζονται μόνο όσοι πιστεύουν ότι οι γυναίκες πρέπει στην Εκκλησία να πιάνουν ένα στασίδι κ να μην αξιοποιύν τα χαρίσματα τους προς δόξαν Θεού.(σαν το πρόσωπο που έγραψε το παραπάνω σχόλιο)
ΥΓ.σχετικά με το κλείσιμο της παρέμβασης του π.Βασιλειου είναι εύκολο να προλαβαίνουμε τυχόν αντιδράσεις με την παραπομπή του λόγου ενός σοφού που μίλησε περί επιχειρημάτων.... ειδικά όταν υστερούμε εμείς σε αυτά....!!!
Σημείο των καιρών η αντιμαχόμενες πλευρές να είναι ορθόδοξες...
ΑπάντησηΔιαγραφήΞέφυγαν τα πράγματα δυστυχώς...φρου φρου καί αρώματα τα αρχιμανδριτάρια ... έρχονται καί οι γυναίκες τώρα δυναμικά καί Παναγία βοήθα...
Στώμεν καλώς αδέρφια γιατί χορεύει ο διάβολος...
Είναι σαφές ότι στέκεστε με σεβασμό αγαπητέ κύριε από τον τρόπο που γράφετε... αρχιμανδριτάρια, φρου φρου και αρώματα, η αντί για οι, έρχονται και οι γυναίκες και φυσικά βλέπετε και τον διάβολο να κάνει χορευτικές κινήσεις! Εύγε... μας αναπαύετε ορθόδοξα βεβαίως βεβαίως
ΔιαγραφήΤο επιχείρημα απλοϊκό του π. Βασιλείου. Θεολόγου δεν υπάρχει πρόβλημα. Ας αποφασίσει η σύνοδος
ΑπάντησηΔιαγραφήΜια παροιμία λέει:"διάβηκε η σκύλα τον λαγό"...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπειδή πολλά γράφονται για τον Άγιο Νεκτάριο αλλά κανείς δεν κάνει τον κόπο να ελέγξει την ιστορία του πράγματος, να αναφέρω δύο στοιχεία από την έρευνα που είχα κάνει παλαιότερα για το θέμα. Όταν η Σύνοδος ζήτησε από τον Άγιο να απολογηθεί εξηγώντας τους λόγους που τον οδήγησαν στην χειροθεσία των "υποδιακονισσών" όπως τις έλεγε, ο Άγιος απάντησε ότι το έκανε για δύο λόγους. Ο ένας ήταν ότι ήταν ηλικιωμένος και ήθελε βοήθεια στην αλλαγή των ενδυτών της Αγίας Τραπέζης και σε άλλες εργασίες μέσα στο ιερό. Ο δεύτερος ήταν ότι συνέβαινε κάποιες φορές να λείπει από το μοναστήρι και κάποια μοναχή να ασθενουσε και να έπρεπε να κοινωνήσει των Αχράντων Μυστηρίων, ώστε να μην πεθάνει ακοινωνητη. Για λόγους ευσυνειδησίας το έκανε λοιπόν ο Άγιος και όχι για να επαναφέρει τον θεσμό των διακονισσών. Η σχετική αλληλογραφία σώζεται αλλά δεν μπορώ δυστυχώς να παραπέμψω αυτή την στιγμή. Η διακονία των διακονισσών ήταν κυρίως η βάπτιση ενηλίκων γυναικών. Ο θεσμός των διακονισσών άρχισε να ατονεί από τον 4-5ο αιώνα. Διατηρήθηκε σε κάποια γυναικεία μοναστήρια και εξέπεσε τελείως μέχρι τον 10ο άι. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να επανέλθει κατά την γνώμη μου. Υπήρξε εμμονή και προσωπικό στοίχημα του καθηγητού Ευαγγέλου Θεοδώρου, ο οποίος όμως στην διδακτορική διατριβή του, την οποία κατέχω, εισηγείτο την επαναφορά του θεσμού με την μορφή αδελφοτήτων αφιερωμένων γυναικών, όπως οι αδελφές του ελέους στην Δύση. Μετά σιγά σιγά άλλαξε και άρχισε να φέρνει ως αίτημα την επαναφορά του θεσμού με την λειτουργική του έννοια. Αυτά για το θέμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστίες στον ανώνυμο 10-6-23 10.11πμ
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ χρήσιμα τα όσα μας μεταφέρει για το θέμα των διακονισσών.
Αδελφοί μου την στιγμή που υπάρχει άμεση ανάγκη από τίμιες και αγνές κοπέλες να συνυπηρετήσουν στον χώρο της εκκλησίας μας ως πρεσβυτέρες και κατηχήτριες, εμείς κοπτόμαστε για την επαναφορά του θεσμού των "διακονισσών;". Δεν μπορεί άραγε μία σωστή και σεμνή γυναίκα να προσφέρει ταπεινά και διακριτικά την βοήθειά της μέσα στην Εκκλησία; Οι τίτλοι μας "μάραναν;".
ΑπάντησηΔιαγραφήΣχετικά με όσες κυρίες ή δεσποινίδες που σκανδαλίζονται από τους ιεροδιακόνους, τι προτείνουν; Να καταργηθεί ο θεσμός ή να διορθώσουν το σκεπτικό τους; Τι λέει ο κύριός μας για όσους τους σκανδαλίζει ο οφθαλμός τους;... (Ματ. 5:29)
Ας προσέξουν λίγο! Η Εκκλησία μας ουδέποτε υποτίμησε την προσφορά και την αρωγή των γυναικών μέσα στον λειτουργικό της χώρο. Τιμώνται εξ ίσου με τους άνδρες και στο αγιολόγιο, και με την αγιογράφησή τους σε περίοπτη θέση, ιδιαιτέρως δε της Θεοτόκου, και στην υμνολογία, και στην ανεμπόδιστη συμμετοχή τους στα άγια μυστήρια. Τα υπόλοιπα είναι παραγεμίσματα που πιστεύω δεν θα ωφελήσουν.
π. Δημήτριος Σαββόπουλος
Το θέμα δεν είναι οι Διακόνισσες π. Δημήτριε αφού εσείς στην Πάτρα έχετε και τόσους διακόνους σε κάθε αρχιερατική χοροστασία βλέπω 6-8. Γέμισε η Εκκλησία από διακόνους σε όλου τους ναούς όπως καταλαβαίνω. Το θέμα προέκυψε στο αν μπορούν γυναίκες εκτός ιερού (διότι στον Γαγκαβά δεν μπήκαν στο ιερό) να κρατούν κερί. Μετά μας γράφεις για κατηχήτριες. Γνωρίζω ότι ο Απόστολος Παύλος λέει αυστηρά οι γυναίκες να σιγούνε στο ναό. Άρα πως δέχεσαι να κατηχούν τα παιδιά; ή να κάνουν συγκεντρώσεις; Άλλος ο κόσμος τότε και άλλος σήμερα. Το Ευαγγέλιο δέχεται εκπτώσεις; Ο σεβαστός π. Βασίλειος έχει πει όχι στο ψαλτήρι οι γυναίκες. Τώρα γιατί διοικούν στο παγκάρι; Παρακαλώ για ξεκάθαρες θέσεις και όχι διπλωματικές.
ΑπάντησηΔιαγραφήΒασιλόπουλος Απόστολος
Ποιο εκκλησίασμα Πάτερ Βασίλειε; Πού το είδατε:
ΑπάντησηΔιαγραφήΠιθανόν εσείς, στον Ναό σας να έχετε κάποιον ικανοποιητικό αριθμό εκκλησιαζομένων ( αν ξεπερνάει τους 100 ανθρώπους θα το θεωρήσω ως θαύμα), αλλά οι Εκκλησίες άδειασαν πλέον από κόσμο.
Και μας απασχολούν τα παππαδάκια.
Αν ήθελε γίνει αποδεκτό να ντύνονται παππαδάκια και τα κορίτσια, αναρωτιέμαι
που θα βρεθούν 2 -3 σε κάθε Ναό για να ντυθούν.
Και ο Αρχιεπίσκοπος, παρέπεμψε το θέμα στην Δ.Ι.Σ. Ο ίδιος, ως επιχώριος Επίσκοπος, δεν μπορούσε να το αντιμετωπίσει;
Ας δούμε επιτέλους την ωμή πραγματικότητα...
Αδελφέ μου Απόστολε, ο αριθμός των συμμετεχόντων ιεροδιακόνων σε Αρχιερατικό συλλείτουργο είναι καθαρά θέμα των εκασταχού επισκόπων να το ρυθμίσουν, όχι δικό μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Απόστ. Παύλος απαγορεύει αυστηρώς στις γυναίκες να ομιλούν εντός της Εκκλησίας, εν ώρα Θείας Λατρείας «ἐν πάσαις ταῖς ἐκκλησίαις τῶν ἁγίων, αἱ γυναῖκες ὑμῶν ἐν ταῖς ἐκκλησίαις σιγάτωσαν· οὐ γὰρ ἐπιτέτραπται αὐταῖς λαλεῖν» (Α’ Κορ. 14:34-35, Α’ Τιμθ. 2:11-12), και μάλιστα όταν προΐσταται λειτουργός και ποιμένας ιερέας. Ως κατηχήτριες εκτός Θ. λατρείας, οι κοπέλες και οι γυναίκες, ενεργούν ως παιδαγωγοί, καθώς επίσης και ως μητέρες προς τα παιδιά τους. Αυτό ανέκαθεν γινόταν γιατί έχουμε στην παράδοση της Εκκλησίας μας και γυναίκες ισαποστόλους όπως π.χ. την Αγία Φωτεινή, την Αγία Θέκλα κ.ά.
Ο π. Βασίλειος, δεν είπε γενικά, «όχι στο ψαλτήρι οι γυναίκες», αλλά: «Τή στιγμή πού ὑπάρχουν (ἄνδρες) ψάλτες στό ἀναλόγιο, γιά ποιό λόγο νά πηγαίνουν καί οἱ γυναῖκες;» Βλ. Αναστάσιος (10-06-2019). Αν υπάρξει στο μέλλον πρόβλημα ευρέσεως ιεροψαλτών, αρμόδια για την επίλυση του θέματος είναι η Σύνοδος.
Οι δε διακονία των γυναικών ως επιτρόπων, είναι ανάλογη με αυτή ως μελών των ενοριακών φιλοπτώχων, όταν υπάρχει απροθυμία συνεργασίας από τους άνδρες. Δηλαδή λύση ανάγκης και οικονομίας των καταστάσεων…
Αδελφικά π. Δημήτριος Σαββόπουλος