Μία παρεξήγηση....!
ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
Ξαναδιαβάζοντας προσφάτως τά ἔργα-βιβλία τοῦ μακαριστοῦ Ἰωάννου
Φουντούλη, προβληματίσθηκα μέ τό γραφόμενο: « οἱ πρῶτοι
χριστιανοί πρῶτα ἔτρωγαν καί μετά ἐπιτελοῦσαν τή Θ. Εὐχαριστία». (Ἀπαντήσεις
εἰς Λειτουργικάς ἀπορίας. Α΄, σελ. 120). Κάτι πού ὑποστηρίζεται ἀπό
πολλούς· θεολόγους καί μή! Ὅμως, γινόταν ὄντως ἔτσι; Μήπως
πρόκειται γιά λάθος ἐκτίμηση; Παρεξήγηση- παρερμηνεία, ἀδικώντας
τήν πρώτη Ἐκκλησία;! Περιληπτικῶς.
Οἱ πρῶτοι χριστιανοί «κάθε μέρα μαζεύονταν στό Ναό· ἔκοβαν
ψωμί σέ σπίτια (=«κλῶντές τε κατ’οἶκον ἄρτον») μεταλάμβαναν
τροφή γεμάτοι ἀπό χαρά καί ἁπλότητα στήν καρδιά» (Πρ. 2:46). Τί ἀκριβῶς
σημαίνει αὐτό; Τήν καθημερινή ἐπιτέλεση τῆς Θ. Εὐχαριστίας ἤ τίς
καθημερινές ἀγάπες;!
Ὁ π.Ἰωήλ Γιαννακόπουλος, ὁ Παναγιώτης Τρεμπέλας, καί Ἰωάννης Κολτσάρας τό ἑρμηνεύουν ὡς συμμετοχή στίς κοινές ἀγάπες. Καί εἶχαν κάθε μέρα κοινές τράπεζες, (καί ὄχι κάθε μέρα Θ. Εὐχαριστία), γιατί εἶχαν τά πάντα κοινά (Πρ.2:44). Ὅμως, τό σχετικό χωρίο δέν λέει ὅτι μετά τίς κοινές τράπεζες, ἐπιτελεῖτο Θ. Εὐχαριστία.
Ἄλλο: Οἱ πρῶτοι χριστιανοί «ἦσαν ἀφοσιωμένοι στή διδασκαλία τῶν ἀποστόλων
στή μεταξύ τους κοινωνία καί «τῇ κλάσει τοῦ ἄρτου» καί στίς προσευχές»
(Πρ. 2:42). Ἐδῶ «κλάση τοῦ ἄρτου» σημαίνει Θ. Εὐχαριστία, (Λκ. 24:
35), γιατί συνδυάζεται μέ κήρυγμα και προσευχή. Ὅμως,
καί πάλι, δέν λέει ὅτι πρό τῆς Θ. Εὐχαριστίας γινόταν συνεστίαση, οὔτε ὅτι
ἡ Θ. Εὐχαριστία γινόταν κάθε μέρα.
Γινόταν μιά φορά τήν ἑβδομάδα, ξημερώνοντας Κυριακή (Πρ.
20:7,11 Α΄Κορ. 16:2). Ὁ Παῦλος λειτούργησε ξημερώματα Κυριακῆς, καί μετά ἔφαγε
(Α΄Κορ. 16:2).
Ἄν οἱ Δώδεκα Ἀπόστολοι εἶχαν καθιερώσει, νά γίνονται πρῶτα οἱ «ἀγάπες», καί μετά ἡ Θ. Εὐχαριστία, ὁ Παῦλος θά τηροῦσε
τήν παραδεδομένη τάξη.
Ὅμως, ἦταν δυνατό, οἱ πρῶτοι χριστιανοί, ὡς Ἰουδαῖοι, πού εἶχαν ψύχωση μέ τά «Ἅγια», νά εἶχαν, Σάββατο βράδυ, πρίν τό Μυστήριο, συνεστίαση; Καί μετά τό φαγοπότι, συμμετοχή στή Θ. Εὐχαριστία;! Ἄς μήν, λοιπόν, ἀδικοῦμε τούς πρώτους χριστιανούς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ π. Βασίλειος έχει μια εμμονή στη νηστεία προ της Θ. Κοινωνίας, και αυτό εμποδίζει τον κόσμο να κοινωνεί, και το ἀρθρο αυτό, αυτό το μήνυμα θέλει να περάσει
Οι φράσεις του π. Βασιλείου "φαγοπότι" και "αδικούμε τους πρώτους χριστιανούς", επιβεβαιωνουν πλήρως τον σχολιαστή.
ΔιαγραφήΜα και σήμερα δεν υπάρχει φαγοπότι στην Θ.Λ. αλλά δεν βλέπω εδώ στα κείμενα να το αποκλείει το προηγούμενο βράδυ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Χριστός παρέδωσε το μυστήριο προ του φαγητού ή στο τέλος;
Εδώ και δύο χρόνια είμαι σε αυστηρή ολική χορτοφαγία vegan και έχω ολοκληρωτική αποχή από το κρέας, τα ψάρια, τα μαλάκια, τα γαλακτοκομικά, τα αβγά, καθώς και το μέλι. Είμαι ένας ευτυχισμένος χριστιανός με άσκηση κατά της γαστριμαργίας. Σας προσκαλώ σε μια δοκιμή.
ΑπάντησηΔιαγραφή
ΑπάντησηΔιαγραφήμακάρι να νήστευαν οι άνθρωποι πριν κοινωνήσουν, θα κοινωνούσαν πιο άξια
συνταξιούχος ιερέας
Ο π. Βασίλειος μας προσφέρει γάργαρο νερό καί όχι θολό όπως θέλουν μερικοί νεοεποχήτες...
ΑπάντησηΔιαγραφήΜια απορία εύλογη: π. Βασίλειε πριν τελεσετε την Θεία Ευχαριστια κάθε Κυριακή νηστεύετε τα Σάββατα; Σε οποιαδήποτε άλλη ημέρα της εβδομάδας, αν τελεσετε τη Θεία Ευχαριστια νηστεύετε την προηγούμενη ημέρα;
ΑπάντησηΔιαγραφήΕάν καταφύγουμε στον Α τόμο της Εκκλησιαστικής Ιστορίας του καθ
ΑπάντησηΔιαγραφή. Βλ. Φειδά και με την βοήθεια του λεξιλογίου επισκεφθούμε τις αντίστοιχες σελίδες, τότε θα δούμε ότι ο π. Βασίλειος έχει δίκιο!
Ιφ
Όλα επιτρέπονται
ΑπάντησηΔιαγραφήκαί όλα καταργούνται
Καί όσοι αντιστέκονται
"Τρελό θεωρούνται"..
απάντηση 24 Ιουνίου 2023 στις 12:09 μ.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήμακάρι και ο εξομολόγος της ενορίας μου να είχε αυτή την εμμονή που έχει ο π Βασίλειος, η Θ. Κοινωνία κατάντησε ψωμάκι...
Η άσκηση έχει αποδημήσει εδώ και χρόνια από τους κληρικούς και κατά λογική συνέπεια και από τον περιεστώτα λαό. Τους νοιάζει η πληθούσα εκκλησία των προσκυνητών και όχι των πιστών. Οι ελάχιστοι ευλαβείς κληρικοί δεν μπορούν να σώσουν από την γενική κατρακύλα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΛέτε ανοησίες σε βάρος του π. Βασιλείου. Τη νηστεία ως θεσμό μας την παρέδωσε ο ίδιος ο Κύριος. Επίσης, εμείς δεν έχουμε καμμία σχέση στο φρόνημα και στους αγώνες με τους πρώτους Χριστιανούς. Η νηστεία προ της Θείας Ευχαριστίας τηρείται επί αιώνες αδιαμαρτύρητα από τους πιστούς. Στην εποχή μας -μαζί με άλλα καινοφανή- έγινε θέμα από τους μοντέρνους χριστιανούς του καναπέ. Την Θ. Κοινωνία δεν μας την στερεί ο π.Βασίλειος και άλλοι παραδοσιακοί πνευματικοί, αλλά η τεμπελιά για πνευματικό αγώνα, η καλοπέραση και η αμαρτωλότητά μας. ΑΞΙΟΣ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε εποχές εκπτώσεων γενικών στον εκκλησιαστικό μας χώρο και η ασκητική πήρε δρόμο. Τα εύκολα για όλους. Ελάτε χωρίς κανόνες. Οι πνευματικοί κάποτε δίδασκαν τους πιστούς. Το αντίθετα στο ρεύμα δεν υπάρχει. Η αλήθειες που εκφράζει ο π. Βασίλειος πονούν, και μας αρέσει πάντα το εύκολο χωρίς ιδρώτα. Όποιος θέλει ας ακούσει. Όποιος δεν θέλει θα πάει με το ρεύμα του ποταμού στην θάλασσα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροσωπικά ευχαριστώ τον Πατέρα Βασίλειο και τον παρακαλώ να συνεχίσει να μας κάνει κοινωνούς τέτοιων "εμμονών", που μόνο όφελος προξενούν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό την εμπειρία γνωρίζουμε ότι για να υπερβείς υψηλά εμπόδια, ξεκινάς σταδιακά από χαμηλότερα.
Κάτι ανάλογο ισχύει και στην πνευματική ζωή, για να φτάσει κάποιος στις ανώτερες των αρετών θα ξεκινήσει από την εκοππή των παθών. Πολύ πριν "φτάσουμε" στην απάθεια θα πρέπει να καταπολεμήσουμε τη γαστριμαργία.
Και κάτι τελευταίο δε σημαίνει ότι αυτό που δε θέλω εγώ να κάνω είναι και ακατόρθωτο. Και στα πνευματικά εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. Ας έχουμε ταπείνωση για αυτό που δε μπορούμε και να μην εμποδίζουμε τους άλλους, γιατί κάποιοι που αγαπούν περισσότερο το Θεό μπορούν να τα καταφέρουν. Από τέτοια περιβάλλοντα "πραγματικής αριστείας" προκύπτουνοι Άγιοι, που αυτοί στηρίζουν με τις προσευχές τους και το παράδειγμα τους και εμάς τους ασθενέστερους.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ 24 Ιουνίου 2023 στις 9:36 μ.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Γέροντάς μου είναι αγιορείτης, και συνέχεια μου λέει, χωρίς νηστεία δεν υπάρχει πνευματική ζωή, και ἀνθρωπο που αποφεύγει τη νηστεία, να μη τον θεωρείς πνευματικό άνθρωπο, ὀσες φορές και αν κοινωνεί
Ε άμα το λέει ο γέροντάς σου έτσι θα ναι. Τι δηλαδή θα περιμένουμε τον Θεό; Όχι δα. Το πε ο αγιορείτης
Διαγραφή