Απάντηση στον καθηγητή κ. Μπούμη περί της του Υιού εκ Πατρός γεννήσεως 1
Στο άρθρο αυτό τίθενται ζητήματα λελυμένα και, κατά τη γνώμη μας, σε
μερικά σημεία λαθεμένα από δογματικής απόψεως.
Η διευκρινιστική μας παρέμβαση θα είναι όσο το δυνατό πιο σύντομη.
Για αρχή θα λέγαμε ότι για την ορθόδοξη θεολογία δεν τίθεται κανένα
ζήτημα αναφορικά με τη γέννηση του Υιού εκ της υποστάσεως του Πατρός ή εκ της
ουσίας Αυτού. Ο ορθόδοξος περσοναλισμός των Πατέρων (κυρίως Καππαδοκών) δεν
αφήνει καμία απορία. Η ενούσια (καλύτερα ουσίαν έχουσα) υπόσταση του Πατρός
(ανούσιος Πατήρ άρα και ανύπαρκτος!) υπάρχει πάντοτε. Και αυτή η άκτιστη θεϊκή
υπόσταση, ο Πατήρ, ο αίτιος της Τριάδος, γεννά εκ της ουσίας Του τον Υιό και
εκπορεύει το Πνεύμα το 'Αγιον. Άλλως πώς θα ήταν ομοούσιοι με Αυτόν;
Το θέμα το γράφει και το αναλύει ξεκάθαρα ο Μέγας Αθανάσιος, ας πούμε στον Γ' Κατά Αρειανών λόγο του. Μιλάει ξεκάθαρα για γέννηση εκ του Πατρός και αλλού το διευκρινίζει περισσότερο λέγοντας το εκ της Πατρικής ουσίας. Επίσης η ίδια διευκρίνιση αναφέρεται και στο σύμβολο πίστεως της Νικαίας (325 μ.Χ.) : " γεννηθέντα ἐκ τοῦ πατρὸς μονογενῆ, τουτέστιν ἐκ τῆς ουσίας τοῦ πατρός" .
Το δίλημμα λοιπόν είναι περιττό και συγχέει άνευ λόγου και αιτίας τη
φύση με την υπόσταση, πράγματα που οι άγιοι Πατέρες διαχώρισαν και διερμήνευσαν
σαφέστατα. Ας μείνουμε απλά στη δική τους αγιοπνευματική διατύπωση και ερμηνεία
και ας μην προσπαθούμε να δημιουργούμε και μετά να επιλύουμε θέματα είτε
λελυμένα είτε εκ του μη όντος προκύπτοντα.
Στο παρακάτω χωρίο κατά την ταπεινή μας γνώμη ο κ. καθηγητής συγχέει
πρόσωπο - υπόσταση και φύση. Μάλιστα φαίνεται ότι εισάγει και μια νέα διάκριση:
την υπόσταση, την οποία θεωρεί περιεκτικότερη του προσώπου! Το χωρίο: "Ἐπίσης
καλλίτερο μήπως εἶναι νά λέμε ὑπόσταση τοῦ Υἱοῦ ἀντί τό πρόσωπο τοῦ Υἱοῦ; Μήπως
καλλίτερο εἶναι νά λέμε ὁ Υἱός (ἡ ὑπόστασή Του) γεννᾶται ἐκ τῆς ὑποστάσεως τοῦ
Πατρός καί ὄχι ἐκ τοῦ προσώπου ἤ ἐκ τῆς οὐσίας τοῦ Πατρός;
Μέ τόν ὅρο ὑπόσταση νά ἐννοοῦμε καί οὐσία καί πρόσωπο; Σ' αὐτό μᾶς ὁδηγεῖ
καί τό Ἑβρ. 1,3: Ὁ υἱός «εἶναι ἀπαύγασμα τῆς δόξης καί χαρακτήρ τῆς ὑποστάσεως
αὐτοῦ (τοῦ Πατρός)». Ὁ ὅρος ὑπόστασις φαίνεται ὅτι μπορεῖ νά εἶναι εὐρύτερος-περιεκτικότερος
κατά τήν ἔννοια τοῦ ὅρου πρόσωπο".
Και εδώ μας απαντά ξεκάθαρα η ορθόδοξη πατερική θεολογία: πρόσωπο και
υπόσταση είναι ταυτόσημοι όροι. Επίσης ταυτόσημοι είναι οι όροι φύση και ουσία.
Στον Θεό δε η διάκριση είναι τριπλή: υπόσταση, φύση και ενέργεια.
Αυτά με αγάπη και πνεύμα συμβολής στον όποιο σχετικό διάλογο.
1. https://www.romfea.gr/katigories/10-apopseis/58378-i-gennisi-tou-yioy-ek-tou-theoy-patros
Μάλλον ο καθηγητής Μπούμης δεν έχει τι να κάνει αυτό το καλοκαίρι και σκέφτηκε να ταράξει τα θεολογικά ύδατα, αλλά...αρχίζει να καταποντίζεται!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠόσος πάτος θεολογικός υπάρχει ακόμα για να φτάσουμε;
Οι ίδιοι και οι ίδιοι, οι διάσημοι θεολογικοί σωτήρες - και - σε αυτό το ιστολόγιο, μας βομβαρδίζουν!Νομίζουν ότι προσφέρουν κάτι ουσιώδες; Αρέσκονται στην επικαιρότητα; Καθηγητές και ιερωμένοι, σωπάστε και λίγο! Πηγαίνετε στο ταπεινό ταμείο σας! Θα τα καταφέρει η Ορθοδοξία και χωρίς την τουλάχιστον εβδομαδιαία αρθρογραφία σας!
Πόσο Ιωβειο υπομονή χρειάζεται να διαθέτουμε σε αυτήν την εκκλησία για να τους αντέχουμε;
Έλεος, που έλεγε και ο μακαρίτης αθλητικογράφος!
Προς τον Ανώνυμο 6. 21, που γράφει ανερυθρίαστα και χωρίς αιδώ : "Οι ίδιοι και οι ίδιοι, οι διάσημοι θεολογικοί σωτήρες - και - σε αυτό το ιστολόγιο, μας βομβαρδίζουν! Νομίζουν ότι προσφέρουν κάτι ουσιώδες; Αρέσκονται στην επικαιρότητα; Καθηγητές και ιερωμένοι, σωπάστε και λίγο! Πηγαίνετε στο ταπεινό ταμείο σας! Θα τα καταφέρει η Ορθοδοξία και χωρίς την τουλάχιστον εβδομαδιαία αρθρογραφία σας!". Έλεος ! Γιατί τους διαβάζετε; Αγνοήστε τους !Αλλά μάλλον ανήκετε και εσείς στην συνομοταξία των κατ' όνομα ορθοδόξων, των διαρκώς "διαμρτυρόμενων χριστιανών", των κοινώς λεγόμενων "γκρινιάρηδων" και "μεμψίμοιρων" για τα πάντα : Όταν οι Θεολόγοι και οι άλλοι γράφουν, γιατί γράφουν και όταν δεν γράφουν, γιατί δεν γράφουν ! Όταν οι κληρικοί εργάζονται γιατί εργάζονται μ' αυτόν τον τρόπο και όταν δεν εργάζονται γιατί δεν εργάζονται ! Για όλα αντίρρηση, για όλα πείσμα και αντίδραση. Μια πραγματικά σχιζοφρενής κατάσταση κ. 6.21, ένα ψυχοπαθολογικό σύνδρομο που απαιτεί μάλλον ψυχιατρικής συνδρομής! Διότι κανένας πνευματικός νομίζω δεν μπορεί να εργαστεί σε τέτοιας άστατης ψυχικής καταστάσεως περιστατικά. Πως να μην μιλάμε λοιπόν για εκκλησιαστικές παθογένειες και τα λοιπά ! Δες τι γίνεται με τις νέες ταυτότητες. Θρησκευτικός αχταρμάς ! Δεν μας ενδιαφέρει η γνώμη της ιεράς συνόδου, δεν ρωτάμε τους ιερείς μας, δεν γνωρίζουν οι επίσκοποι, εξυπηρετούν ξένα συμφέροντα και τέτοια αλλά ευτράπελα. Γνωρίζουν πολύ καλά όμως οι θρησκευτικοί (μεταξύ των οποίων και κληρικοί δυστυχώς) και πολιτικοί (τα νεόκοπα κόμματα της Βουλής) αγύρτες που λυμαίνονται την Εκκλησία του Χριστού ! Υπερφίαλος εγωισμός, ο καθένας, όπως και ο 6. 21, είναι βλέπετε το κέντρο του κόσμου και ο απόλυτος κριτής και αλάθητος ελεγκτής των πάντων! Πότε αλήθεια θα συνέλθουμε; πότε θα αποφασίσουμε τι πραγματικά θέλουμε; ο καθένας τον δικό του "θεό", δηλαδή τον εαυτό του, όπως ο 5.21, καθώς έχει χάσει δυστυχώς τη σχέση με τον αληθινό Θεό και την αγία Εκκλησία ! Στώμεν καλώς αδελφοί !
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια τον κ. Μπούμη και το αμίμητο κείμενό του περί Τριαδικότητας, ήτοι της γέννησης του Υιού εκ εκ της ουσίας ή εκ της υπόστασης του Πατρός, ταιριάζει γάντι το αθάνατο ελληνικό ρητό: τρεις λαλούν και δυο χωρεύουν !!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ανεπάρκειά σου 11:56, δεν μπορεί να ακολουθήσει μια θεολογική διαδρομή, η κοινωνική ανεπάρκειά σου δεν μπορεί να ακούσει μια άλλη άποψη και ο φανατισμός της "ορθόδοξης πίστης" σου (που τον καταλογιζεις μόνο στους άλλους παλαβούς για τις ταυτότητες) μόνο να καταφεύγει μπορεί σε ανορθόγραφους απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜίλησα για τον φθαρμένο θεολογικό λόγο που - κατά τη γνώμη μου - ματαιοπονεί καθημερινά μέσα στην ψευδαίσθηση ότι θα μας σώσει. Κι εσύ, έφτασες να αντικαταστήσεις τον δικαιοκρίτη Θεό και την αγία εκκλησία για το πόσο απομακρυσμένος είμαι απέναντί τους!!!
Εσείς, οι "ορθόδοξοι πιστοί", λαϊκοί και κληρικοί, δε σταματάτε να μας διασκεδάζετε.
Να σε χαίρεσαι. Ευτυχώς που εσύ στέκεσαι καλά αδελφέ και μας εμπνέεις που μας το θυμίζεις.
Εμείς αγαπητέ αδελφέ 11 - 56 ιστάμεθα πολύ καλά. Εσύ πώς ίστασαι ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ γνώμη της Ιεράς Συνόδου για τις ταυτότητες έχει εκφραστεί από την περίοδο 1990 - 1992 καί είναι αρνητική. Από τότε δέν έχει εκδοθεί νεώτερη Εγκύκλιος, που να ανατρέπη την προηγούμενη.
Κατά συνέπειαν, όσοι ανανεώνουν την ταυτότητα τους, για να μήν εκδώσουν ψηφιακή, ακολουθούν την Συνοδική απόφαση.
Τα περί "σχιζοφρενούς κατάστασης" καί "ψυχοπαθολογικού συνδρόμου" δέν έχεις δικαίωμα να τά λές, εκτός εάν είσαι εξειδικευμένος ψυχίατρος.
Αλλά καί πάλι, δέν έχεις δικαίωμα να γνωματεύεις εφ' όσον δέν έχεις εξετάσει τον ασθενή.
Συνιστώ λοιπόν να διορθώσεις το λεξιλόγιο σου καί να μήν προσβάλεις τούς αδελφούς σου, επειδή ανανεώνουν την ταυτότητα τους.