Τετάρτη 20 Σεπτεμβρίου 2023

Το εκκλησιολογικό ολίσθημα του Μητροπολίτη Κίτρους (και η παρεξηγημένη σύγχρονη διαχριστιανική αβρότητα) - Κ. Νούσης

Το εκκλησιολογικό ολίσθημα του Μητροπολίτη Κίτρους (και η παρεξηγημένη σύγχρονη διαχριστιανική αβρότητα)

                Κυκλοφόρησε προ ημερών ένα βίντεο[1] στο οποίο ο Κίτρους Γεώργιος παρέστη σε χειροτονία Ευαγγελικού πάστορα στην αντίστοιχη “εκκλησία” της Κατερίνης. Το θέμα έχει ήδη σκανδαλίσει το ορθόδοξο ποίμνιο και δεν πρέπει να περάσει έτσι απλά στις υποσημειώσεις της εκκλησιαστικής μας καθημερινότητας. Μπορεί με μια απλή ματιά να φαίνεται ασήμαντο, αλλά δεν είναι καθόλου, διότι οι μέρες μας είναι πονηρές και το ορθόδοξο κριτήριο συνεχώς αμβλύνεται και υπονομεύεται, είτε αφελώς είτε με προκατασκευασμένη πονηρία.

                Στο βίντεο φαίνεται ξεκάθαρα ότι καλείται ο μητροπολίτης Κατερίνης να μιλήσει για τη χειροτονία του ευαγγελικού κληρικού. Φαίνεται να αιφνιδιάζεται με την εν λόγω κλήση του να ομιλήσει και αυτό μάλλον συνιστά το βασικότερο ελαφρυντικό των όσων ειπώθηκαν από τον ίδιο, αν και ένας πανεπιστημιακός θεολόγος δύσκολα μπορεί να αμνηστευθεί για θεολογικά και εκκλησιολογικά ατοπήματα τέτοιας εμβέλειας.

Ο ορθόδοξος επίσκοπος λοιπόν παρέβαλε τη χειροτονία των Ευαγγελικών με “Πάσχα” και αναφέρθηκε στο γεγονός με θερμότατα λόγια, μάλιστα σε μια αποστροφή του λόγου του υπογράμμισε την “ουσιαστικότητα” της εκεί ορθόδοξης εκπροσώπησης, χωρίς ουδεμία αναφορά και διαφοροποίηση της δικής του παρουσίας ως ορθοδόξου επισκόπου και της απόστασης που υφίσταται σε πολλά επίπεδα ανάμεσα σε μας και τους εν Κατερίνη και εν γένει Προτεστάντες.

                Στο τέλος, μάλιστα, άφησε να εννοηθεί η φιλική σχέση ανάμεσα σε αυτόν και τον ποιμένα των Ευαγγελικών σε σημείο που να αναρωτιέσαι εν τέλει: πώς οι παριστάμενοι Ευαγγελικοί δεν θα λάβουν το μήνυμα, μετά από όλα αυτά, πως και η Ορθοδοξία συνιστά μια ακόμα χριστιανική ομολογία στην οποία μπορείς να σωθείς εξίσου με τη δική τους εκκλησιαστική σύναξη; Και κάτι ακόμα πιο σοβαρό: αν (παρ’ ελπίδα!) ένας από τους εκεί Προτεστάντες θελήσει να βαπτισθεί Ορθόδοξος, τι προβλήματα θα αντιμετωπίσει από την Ορθόδοξη Επισκοπή, τη στιγμή που με την απόφασή του προκαλεί διαταραχή στις αγαστές σχέσεις των δύο εκκλησιαστικών ηγετών;

                Το πράγμα δεν είναι για γέλια. Οι Ορθόδοξοι σκανδαλίστηκαν. Οι κληρικοί μας δεν μπορούν να αντιδράσουν εύκολα, διότι με την επικρατούσα δεσποτοκρατία κινδυνεύουν παντοιοτρόπως και προτιμούν την (ένοχη μάλλον) σιωπή. Ο εν λόγω Ορθόδοξος ιεράρχης οφείλει να δημοσιεύσει διευκρινιστική δήλωση, στην οποία θα ξεκαθαρίζει τη σωτηριολογική απόσταση που χωρίζει την Ορθοδοξία μας από τον Προτεσταντισμό προς όφελος αμφοτέρων, ιδιαίτερα μάλιστα των ετεροδόξων εν Χριστώ αδελφών μας. Και αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά πως οι κληρικοί μας, προκειμένου να αποφεύγουν τέτοια σφάλματα – να μη πω αμαρτήματα – είτε δεν πρέπει να πηγαίνουν καθόλου σε τέτοια “εκκλησιατικά” events είτε να παρίστανται χωρίς να εκφέρουν ούτε λέξη. Το λέει, εξάλλου, απερίφραστα και ξεκάθαρα ο απλός λαός: καλύτερα να μασάς παρά να μιλάς…


Κ. Νούσης
Λάρισα, 19/9/2023
[1]https://www.youtube.com/watch?v=SCbMi4BFn7Q

18 σχόλια:

  1. Τόσο κακό για το τίποτα. Άκουσα το βίντεο και δεν βρήκα κάτι το κακό. Τον πάστορα-ποιμένα τον λέει κύριο. Στο τέλος λέει το γραφείο ανοικτό. Τι θα τους έλεγε δεν θέλω καμιά σχέση μαζί σας. Τονίζω ότι ο κύριος αυτός ο Ευαγγελικός που προσφώνησε τον Κατερίνης και του είπε «θέλω να ζητήσω από τον σεβασμιώτατο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙ ΤΗ ΜΑΣ έναν λόγο.
    Η Εκκλησία της Ελλάδας κάνει δεκτό έναν προτεστάντη τελέσει τον γάμο του με μια Ορθόδοξη. Στον Ευκτήριο Οίκο θα υπήρχαν Ορθόδοξοι και Ορθόδοξες που έχουν συνάψει γάμο.
    Καλά έκανε ο Κατερίνης και πήγε. Το ότι μετά από τόσους μήνες ξύπνησαν μια μερίδα εκτός Κατερίνης να μιλήσουν δείχνει το πόσο άσχετοι είναι με την τοπική μας Εκκλησία. Ας ελέγξουν τον Μητροπολίτη τους οι όψιμοι άτλαντες και ας μας αφήσουν στην ησυχία μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ καλά έπραξε ο Μητροπολίτης που παρευρέθηκε και μίλησε στη συγκεκριμένη τελετή των Ευαγγελικών. Καμία διευκρινιστική δήλωση δεν χρειάζεται να κάνει για να διευκρινίσει τα αυτονόητα που ουδείς τα έθεσε εν αμφιβόλω, παρεκτός από τους γνωστούς φονταμενταλιστές ευσκανδάλιστους, που παντού βλέπουν προδοσίες της Ορθοδοξίας, στον ύπνο τους και στον ξύπνιο τους. Οι δογματικές διαφορές (με τους Ευαγγελικούς, εν προκειμένω) και υπαρκτές είναι και διόλου ευκαταφρόνητες, ώστε να μην είναι δυνατή η κοινή συμμετοχή με τους Ορθοδόξους στο Ποτήριο της Ευχαριστίας, στη βάση της κοινής πίστεως.

    Από εκεί και πέρα όμως, όσοι Χριστιανοί άλλων δογμάτων πιστεύουν στην Αγία Τριάδα, είτε αρέσει σε κάποιους, είτε όχι, διατηρούν μια κάποια υποτυπώδη σχέση με την Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία, ο Επίσκοπος της οποίας δεν σφάλλει όταν επιδεικνύει και γι' αυτούς κάποια ποιμαντική μέριμνα (π.χ. για την απρόσκοπτη τέλεση των λατρευτικών τους τελετών), ιδίως όταν το κάνει έπειτα από πρόσκλησή τους).

    Συνεπώς, οι "ενιστάμενοι" στην παρουσία και ομιλία του Μητροπολίτη Κίτρους στον ευκτήριο οίκο των Ευαγγελικών της Κατερίνης, δεν έχουν κάποιο πραγματικό θεολογικό-εκκλησιολογικό έρεισμα για την ένσταση και τον σκανδαλισμό τους, αλλά προφανώς γι' αυτούς κάτι τέτοια δεν έχουν κάποια ιδιαίτερη σημασία, ένεκα της άκαμπτης ιδεοληπτικής τους εμμονής σε όσα οι ίδιοι θεωρούν "γνήσια ορθόδοξα" (έστω και αν τυπικά δεν είναι ενταγμένοι σε κάποια από τις πάμπολλες παρασυναγωγές των "Γ.Ο.Χ").

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Είναι πλέον συνηθισμένο, ότι αντί να στηλιτεύουν τέτοιες ενέργειες οι προιστάμενοι του Μητροπολίτη (Ιερά Σύνοδος, Αρχιεπίσκοπος, Πατριάρχης), τίς στηλιτεύουν οι λαικοί (εν προκειμένω ο κ. Νούσης).
    Ερχονται κατόπιν οι Προιστάμενοι καί στηλιτεύουν τους λαικούς, ως ακραίους, φανατικούς, μισαλλόδοξους, ανθρώπους χωρίς αγάπη, κλπ.
    Είναι φανερό (καί από άλλες καταστάσεις), ότι ζούμε στην εποχή της Αντιστροφής. Το Καλό αποδοκιμάζεται καί το Κακό επαινείται. Αυτό τό βλέπουμε να γίνεται καί στην Πολιτική καί στις Κοινωνικές αντιλήψεις καί γενικώτερα στον τρόπο, που σκέπτονται οι άνθρωποι.
    Ισως αυτή η Αντιστροφή δείχνει την είσοδο μας στην εποχή του Αντιχρίστου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο Άγιος Κατερίνης, τόνισε ότι η παρουσία του δεν είναι συμβολική αλλά ουσιαστική!!!
    Δεν πρέπει η σύνοδος να τον καλέσει για εξηγήσεις, όπως κάλεσε καί τόν μακαριστό Αιτωλίας Κοσμά, επειδή είπε το σωστό !!!"όχι δύο λειτουργίες την ίδια μέρα",Μ.Σαββατο πρωί καί Ανάσταση...
    Τελικά για ποια θέματα είναι ευαίσθητη η Σύνοδος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ο οικουμενισμός δουλεύει τεχνιέντως...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  6. Πολύ καλά έκανε ο Μητροπολίτης και πήγε και καλά έκανε και μίλησε, και πάτερ να προσφωνούσε τον προτεστάντη ιερέα, δεν θα χανόταν η ορθοδοξία,

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Στην κριτική είσθε όλοι πρώτοι. Μετά από τόσους μήνες σας έπιασε ο καημός. Κοιτάξτε τον εαυτό σας και αφήστε τον καλό Ποιμένα της Κατερίνης να παίρνει αποφάσεις. Τα πρόβατα καλό να το κλίνουν το στόμα. Η ιεροκατηγορία μας πάει στην κόλαση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ο Δεσπότης έδωσε την Ορθόδοξη Μαρτυρία του. Η Ορθοδοξία πρέπει να δίνει την παρουσία της παντού και πάντα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Το ολίσθημα είναι κατά την προσωπική σας άποψη η οποία δεν συμπίπτει με τις απόψεις της Εκκλησίας της Ελλάδος. Οι προσωπικές απόψεις ας είναι για τον καθένα και ας μην τις δημοσιοποιεί. Παραπλανά τους ευκολόπιστους που δεν γνωρίζουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. "Οι Ορθόδοξοι σκανδαλίστηκαν...." ποιοί ορθόδοξοι ; οι "πούροι" ,οι ζηλωτές που μετράνε το μήκος των μαλλιών και της γενειάδας των κληρικών ; οι "ου κατ΄επίγνωσιν"όπως περιγράφει ο Α.Νεκτάριος ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Σταματήστε να κτυπάτε τους φωτισμένους Ιεράρχες. Δεν μπορούν να σας μοιάζουν όλοι και να είναι σκοταδιστές. Ο Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι δεν υπάρχει για να γράψει τον Μέγας Ιεροεξεταστή του αιώνα αυτού. Δεν θα προλάβαινε να γράψει γιατί γεμίσαμε. Πληθωρισμός από ορθόδοξους ιεροεξεταστές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Μάλλον δέν έχεις καλή γνώση της πραγματικότητας, αγαπητέ 4 - 07.
    Είναι ελάχιστοι σήμερα οι ορθόδοξοι "ιεροεξεταστές", καί έχουν πληθυνθεί πολύ οι Χριστιανοί, που δέν γνωρίζουν όρια μεταξύ Ορθοδοξίας καί αίρεσης.
    Η κυριαρχούσα αντίληψη σήμερα είναι, ότι οι πάσης φύσεως εξωεκκλησιαστικοί είναι αδελφοί μας, καί όσοι ομιλούν για Δόγματα και Κανόνες είναι σκοταδιστές, ιεροεξεταστές, κλπ., (όπως τούς αποκαλείς κι εσύ δηλαδή).
    Η αντίληψη σου περί Πίστεως τείνει να κυριαρχήσει σήμερα καί μάλιστα υποστηρίζεται από υψηλά ιστάμενα πρόσωπα της Εκκλησίας, Κληρικούς καί λαικούς.
    Καί για να βεβαιωθείς περί αυτού, σκέψου μονο πόσες φορές μέσα στα τελευταία δέκα χρόνια έχεις ακούσει αντιαιρετικό κήρυγμα από Επίσκοπο, Αρχιεπίσκοπο ή Πατριάρχη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Μα είναι δυνατόν να υπάρχουν ορθόδοξοι χριστιανοί που δικαιολογούν και επιδοκιμάζουν τη συγκεκριμένη ενέργεια του συγκεκριμένου μητροπολίτη;
    Τόσο πολύ έχουν αμβλυνθεί τα κριτήριά τους;
    Είναι να μη μελαγχολεί κανείς για αυτό το κατάντημα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. συντομη απαντηση στους προλαλησαντας:

    δεν εχει νοημα να αναφερθω σε ενα εκαστον, διοτι η υπερβολικη ανωνυμια δεν αξιζει να ασχοληθει καποιος σοβαρα. ωστοσο, σε γενικες γραμμες οι υποστηρικτες του Κατερινης, ειτε εξ αγνοιας ειτε εκ συμπαθειας επειδη ισως ειναι συνδημοτες του, φαινεται να αγνοουν το ορθοδοξο κανονικο δικαιο που εχει αμεση σχεση με το δογμα, αρα και με τη σωτηρια μας.
    εφοσον λοιπον καποιοι εξ αυτων δεν ενοχλουνται ποσως με τα πεπραγμενα του επισκοπου στην περιπτωση αυτη, τοτε εχουν πολυ αμβλυμμένη τη δογματικη τουυς συνειδηση και θα πρεπει να σκεφτουν ποσο ορθοδοξοι ειναι. δεν φτανει το βαπτισμα και η ταυτοτητα εν προκειμενω.
    εαν επισης στην Κατερινη ειναι τοσο χαλαρα τα πραγματα μεταξυ ορθοδοξων και ευαγγελικων, δεν θα ισοπεδωσουμε τα παντα και δεν θα επιβραβευσουμε μια εκκλησιαστικη οικονομια που τεινει να γινει καθεστως. αυτα τα επικροτουν ειτε ασχετοι ειτε οικουμενιστες.
    επισης δεν εχει κανεις το δικαιωμα να φιμωσει τη φωνη του λαου και των λαικων θεολογων. αν γινοταν αυτο, σημερα στην εκκλησια θα είμασταν αρειανοι, μονοφυσιτες , λατινοι και γω δεν ξερω ποσες αλλες αιρεσεις θα ειχαν περασει.
    τελος, δεν ειναι ωραιο να βαπτιζεις καποιον φονταμενταλιστη, οταν βλεπει την ορθοδοξια μας να νοθευεται και ιδιαιτατα απο ανωτατους κληρικους. ας μην κανουμε το λαθος να δινουμε το δικαιωμα της κρισης μονο στους σχισματικους ζηλωτες, διοτι δι΄ αυτων ο διαβολος καυαφερνει να απαξιωνει και τις πιο υγιεις φωνες.
    ας αναμενουμε λοιπον μια διευκρινιστικη δηλωση του συμπαθεστατου κατα τα αλλα Κατςεινης Γεωργιου, εστω και για μας τους ελαχιστους σκανδαλιζομενους αδελφους του...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. "...οι μέρες μας είναι πονηρές και το ορθόδοξο κριτήριο συνεχώς αμβλύνεται και υπονομεύεται, είτε αφελώς είτε με προκατασκευασμένη πονηρία."

    Συμφωνώ με την επισήμανση και διαπίστωση του αρθρογράφου.
    Ο σκανδαλισμός των πιστών επιφέρει βαρύτατο και πολλές φορές ανεπανόρθωτο πλήγμα στο ορθόδοξο φρόνημά τους γι´αυτό και στηλιτεύεται δριμύτατα από τον Χριστό.
    Προτείνει να δέσουμε στο λαιμό μας μια πέτρα και να πέσουμε στη θάλασσα να πνιγούμε παρά να φέρουμε σκάνδαλο σ´ένα πιστό.
    Ας το καταλάβουμε όσοι από μας έχουμε "προχωρημένες" ιδέες σχετικά με την πίστη μας.
    Χ.Ο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. οταν αποφασισα να γραψω τ κειμενο για τον Κιτρους, ομολογουμενως ειχα δισταγμους διοτι φαινεται παραδοσιακος κληρικος και γνωριζοντας τις αγιορειτικες καταβολες του, φανταστηκα πως προκειται για απλο ατομημα λεκτικου χαρακτηρος κυριως.
    ωστοσο απο τις αντιδρασεις βλεπω ποσο προχωρημενη ειναι η διαβρωση των ορθοδοξων συνειδησεων σε τετοια μερη που οι αιρετικοι και οι αλλοδοξοι εχουν ισχυρη παρουσια, π.χ. στο εξωτερικο.
    θυμαμαι και στην Κω ο μητροπολιτης εκει ειναι σχεδον κολλητος με τον μουφτη. και δεν αναφερομαι σε διαπροσωπικο επιπεδο, αλλα δεν υπαρχει τοπικη εκκλησιαστικη εκδηώση που να μην ειναι ο μουφτης παρων!
    τελικα αναρωτιεσαι ποσο αδικημενοι ειναι οι ορθοδοξοι αυτων των περιοχων, με τους οποιους δεν φαινεται να ασχολειται σοβαρα ουτε ο ιδιος ο ποιμενας τους...
    δεν ειναι δε να μιλησει καποιος για τοθς αλλοδοξους. αλιμονο σε οσους αναπαυουν τις πλανεμενες συνειδησεις τους. Καλος ο διαχριστιανικος διαλογος, τα κοινα μηνυματα αγαπης και λοιπα απεναντι στο συγχρονο ανθρωπο, αλλα περι ορθοδοξου πνευματικοτητος μηδεν. ολο και πιο κατω βαδιζουμε στην εκκοσμικευση. κριμα.
    ο δεσποτης Κατερινης, τωρα που το σκεφτομαι, δεν ειναι τοσο αναγκη να βγαλει ανακοινωση επισημη. καλυτερα να σκεφτει αν θα πρεπει να αναθεωρησει την ολη σταση του. καθοτι οι ευαγγελικοι της πολης του απο αυτον περιμενουν...
    κλεινω ενθυμουμενος τον οσιο Παισιο τον αγιορειτη. οταν ηταν στην κονιτσα δεν αφησε καμια προτεσταντικη οικογενεια μεχρι να τις επιστρεψει στην Ορθοδοξια.
    αυτα. προς ωρας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. ΔΙΟΓΕΝΗΣ-ΕΜ

    Θα συμφωνήσω με τον γράφοντα πως τις μέρες μας πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στις θεολογικές διατυπώσεις, καθώς επίσης και στις εκκλησιαστικές λειτουργικές πράξεις και δη οι Ιεράρχες, γιατί οι εκκλησιολογικές παρεκτροπές παραμονεύουν...Ως εκ τούτου, συμφωνώ απόλυτα με τον γράφοντα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Καλώς επισημαινονται τέτοια ολισθήματα. Δε γίνεται να ισωπεδώνονται όλα. Στην εκκλησία χρειάζεται και το φρένο. Ιδιαίτερα έντιμη και αντρίκια η στάση του συγγραφέα. Δε θέλει να θίξει, μα να εντοπίσει τις παρεκκλισεις που μας πληγώνουν. Συγχαρητήρια για το κείμενό του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή