του κ. Αθανάσιου Κοτταδάκη
Των εκδόσεων Ταώς
Αδελφικά … Ειρηνικά.
Επαναφέρω. «Το 1968 πήγα με δυο άλλους φίλους στη Γαλλία. Είχα λάβει πρόσκληση από κάποιους καλούς Καθολικούς μιας Μονής της βορειοανατολικής Γαλλίας κοντά στο Βέλγιο. Αυτοί ήταν Τραπιστές, γνώριζαν περί Ανατολής, μας έστελναν και ένα περιοδικό που έβγαζαν, τη «Μοναστική Επιθεώρηση» … Μείναμε κάνα δυο μέρες εκεί και είχαν ωραίο σχέδιο να μας ξεναγήσουν σε κάμποσα άλλα Μοναστήρια. Ήταν ωραία εμπειρία αυτή. Μας δεχόντουσαν παντού με πολύ ενδιαφέρον. Σε ένα γυναικείο Μοναστήρι με εκατό μοναχές, στο Υνί-στο μέσο της Γαλλίας-μου είπε η Ηγουμένη : «Πάτερ, θέλετε να μιλήσετε στις αδελφές, στο αμφιθέατρο μας;». Μίλησα, λοιπόν, στις αδελφές γενικά, πνευματικά. Ακούγανε. Στο τέλος μου λέει η Ηγουμένη: «Θα δεχτείτε ερωτήσεις;». «Ευχαρίστως». Καμία δεν έκανε κάποια «επιθετική» ερώτηση. Ρωτούσαν τι σημαίνει «Πατριάρχης», πώς λειτουργεί αυτός ο θεσμός, πώς γίνεται η βάπτισή μας, η νεολαία μας πώς πάει. Πολύ όμορφα !
… Και σε άλλο Μοναστήρι πάλι, στο τραπέζι τους, ωσότου να πάρουμε το πρωινό, γινόντουσαν τέτοιες συζητήσεις. Και σκέφτομαι ότι είναι κρίμα που όσοι θεολόγοι μας πάνε για σπουδές έξω, αγνοούν σχεδόν εξ ολοκλήρου το μοναχισμό που κυριαρχεί εκεί, που είναι σπουδαίο κύτταρο. Διαπίστωσα ενδιαφέρον για την Ανατολή. Κάπου μάλιστα είχαν και τον Πατριάρχη Αθηναγόρα και παραξενεύτηκα. Αλλά μου είπαν. «Αγαπάει την Πίστη και την Παράδοση», Στις δε βιβλιοθήκες τους είχαν βιβλία του Ευδοκίμωφ και του Φλωρόφσκυ. Κρατήσαμε αλληλογραφία με κάποιες αδελφές. Που και που μου ζητούσαν μια γνώμη για κάποιο θεολογικό ζήτημα. Διψάνε οι άνθρωποι. Τώρα έχουμε φτάσει σε ακρότητες, σε σκληρότητες, σαν να είναι σκάρτοι, σαν να είναι όλοι πουλημένοι … είναι κρίμα».
Ναι,
πάτερ μου, ασφαλώς και είναι κρίμα, βαρύ
κρίμα ! Και δυστυχώς φορτωμένο σε όχι λίγους λαιμούς πρώτης εκκλησιαστικής ευθύνης. Αυτός όμως ακριβώς, ο ανωτέρω δικός
σας δρόμος, της αδελφικής σχέσης με
την ετέρα Δυτική Χριστιανοσύνη είναι ο αληθινά ορθόδοξος, από τούτο ο
όντως οικουμενικός. Αποπνέει πνεύμα
εντολής Χριστού. «Πορευθέντες» !
Τώρα όχι μόνο στα έθνη, μα και στους έτερους χριστιανούς αδελφούς !
Παραπλήσιο και το ακόλουθο από άλλο
πρόσωπο, όχι άσχετο όμως με τη μορφή σου, τη γνωστή μοναχή Γαβριηλία
Παπαγιάννη, τη γερόντισσα του. «Η καρδιά
μου θα σπάσει από αγάπη», που προχώρησε και σε πορεία άλλη, πολύ πιο
τολμηρή. Κάποια στιγμή αφήνει τη λίαν επιτυχή επαγγελματικά και λίαν
προσοδοφόρα οικονομικά άσκηση της εργασίας της φυσικοθεραπεύτριας, που είχε
σπουδάσει στο εξωτερικό. Φεύγει μακριά, ανεβαίνει στα πανύψηλα Ιμαλάια, και
εγκαθίσταται έξω από ένα Ινδουιστικό Μοναστήρι χρόνο ολόκληρο, αδιατάραχτα
πιστή χριστιανή ορθόδοξη, «αδιαλείπτως
προσευχόμενη». Και, συνεχίζει να ασκεί το επάγγελμα της αμισθί. προσφέρει
δωρεάν ιατρικές υπηρεσίες σε αλλόθρησκους προσκυνητές και επιστημονικές γνώσεις
φυσικοθεραπείας στους μοναχούς του, τους Ινδουιστές. Και στέκει εκεί, σ’
εκείνη την και παραδείσια φύση, αλλά
στην καρδιά μιας τόσο ξένης γι αυτήν θρησκευτικής παράδοσης και αναφοράς,
ατόφια ορθόδοξη πιστή, με αφειδώλευτη προσφορά, αυταπόδεικτη ζωντανή μαρτυρία
του Θεού, που «αγάπη εστί» ! Αγάπη για την οποία έγινε και άνθρωπος και
«υπήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δε Σταυρού … Διό και ο Θεός αυτόν υπερύψωσεν
…»-Φιλιπ..2,9.
Εκεί, λοιπόν, διέκρινε ότι, αρκετοί από
αυτούς είχαν ακούσει για το Χριστό, και αντιμετώπιζαν με συμπάθεια τη
χριστιανική πίστη. Ότι, κάποιοι είχαν διαβάσει και Ευαγγέλιο, και να λυπόταν,
λυπόταν πολύ, που δεν τους είχε αγγίξει, γιατί έχοντας μεγαλώσει σε εντελώς
άλλο θρησκευτικό περιβάλλον, «όπως ήταν φυσικό δεν μπορούσαν να αλλάξουν
πίστη».
Αλλά και τι εκπληκτικό ! Ο διάδοχος του
γκουρού Ηγουμένου τους Σιβανάντα, ο Τσιτανάντα, είχε έρθει στην Ελλάδα, και
είχε μελετήσει «Φιλοκαλία» από
Αγγλική μετάφραση, που του είχε δώσει η ίδια, «και τη συνιστούσε στους μαθητές
του» ! Διό, η Γαβριηλία δεν έπαυε να
αρχίζει τη μέρα της απαγγέλλοντας τρεις φορές την προσευχή στο Άγιο
Πνεύμα-«Βασιλεύ Ουράνιε, Παράκλητε, το Πνεύμα της Αληθείας…». Και, την
ιδιαίτερα αγαπημένη της προσευχή στο Χριστό, που αργότερα θα συστήνει σε όσους
την άκουγαν, να μην την παραλείπουν. «Χριστέ το φως το αληθινόν, το φωτίζον και
αγιάζον πάντα άνθρωπον ερχόμενον εις τον κόσμον…», δίνοντας ιδιαίτερη
ικετευτική ένταση στη φωνή της, όταν έφτανε στις δυο λέξεις, «πάντα άνθρωπον» !
Ύστερα έκανε με βαθιά ευλάβεια το σημείο του Σταυρού, σταύρωνε όλο το είναι της
και όλα τα γύρω μέρη. Άλλοτε, περνώντας από ποτάμια, πηγές, νερά της Ινδίας,
και από το Γάγγη, έσταζε κάποιες σταγόνες νερού του Ιορδάνη, που κρατούσε πάντα
μαζί της, επιθυμώντας να αγιάσει συμβολικά αυτή την απέραντη χώρα …
Προσέχουμε τώρα πιο πολύ. Σε γράμμα που
της έστειλε-Οκτώβριος 1975-ο Ηγούμενος εκείνου του Ινδουιστικού Μοναστηριού γκουρού Τσιτανάντα, δεν είναι ότι την
προσφωνεί, «αγαπημένη και ευλογημένη μητέρα», από το δικό του πνεύμα και την
αντίστοιχη σκοπιά, είναι και ότι της
εύχεται, «η χάρη του Παντοδύναμου να πέσει επάνω σου σαν βροχή, και η ευλογία
του να σε γεμίσει με ειρήνη, ευτυχία και θείο φωτισμό». Ούτε ότι την ευχαριστεί «για τις υπηρεσίες σου στα
κέντρα θεραπείας των λεπρών…» Αλλά ότι επί του προκειμένου και σε ευθεία με το
πνεύμα αυτών των γραμμών προσθέτει. «Με
ευγνωμοσύνη θυμάμαι τη διοργάνωση από σένα της επίσκεψής μου στα ιερά
Μοναστήρια του Άθω, τους αγίους
άνδρες της μετάνοιας και της προσευχής που ζουν εκεί…».
Προσέξτε τώρα ακόμα πιο πολύ. Αυτή η ίδια κάποια στιγμή εκεί πάνω,
στα Ιμαλάια, έξω από το Ινδουιστικό μοναστήρι ένιωσε μέσα της πως της ήρθε
φωνή, και της είπε. «Τώρα μπορείς να πας να γίνεις μοναχή», φυσικά ορθόδοξη.
Αλλά πώς να πάει, ποιος θα της κάλυπτε τα έξοδα; Τότε, τι παράξενα και
ανερμήνευτα που εργάζεται-«δεν κοιμάται»-ο Θεός ! Έβαλε μια παλιά φίλη της Καθολική, που είχε αλλαξοπιστήσει, είχε γυρίσει στον Ινδουισμό, να
μεσολαβήσει, να πάρει έγκριση, να της βρει και χρήματα για τα αεροπορικά
εισιτήρια, κλπ. και να βρεθεί σε
λίγο στην Παλαιστίνη, στη Βηθανία, σε Μοναστήρι χτισμένο κατά την παράδοση στον
τόπο των αδελφών Μάρθας και Μαρίας και του αδελφού τους Λάζαρου, του αγαπημένου
φίλου, και όχι μόνο, του Χριστού …
Τα πρώτα βασικά στοιχεία για τη ζωή της, συν την πρόταση-παρακίνηση να παρουσιάσω την εκπληκτική ιστορία
της, πράγμα που άρχισα να κάνω από την εκπομπή
που είχα στο Ρ.Σ. «Πειραϊκή Εκκλησία», μου τα είχε δώσει ο π. Ηλίας. Να μη σας πω όμως ότι με το που
άρχισε η μετάδοση της πρώτης συνέχειας, δεν άργησε να γίνει κυριολεκτικά
σεισμός. «Σταματήστε αυτή την άθλια εκπομπή». «Αυτή η γυναίκα είναι έτσι κι
έτσι κι αλλιώς, αιρετική και κάτι χειρότερο» ! Τα τηλεφωνήματα έπεφταν βροχή.
Τα πράγματα δεν ηρέμησαν, αλλά η εκπομπή συνεχίστηκε. Απλώς στην πρώτη ευκαιρία
εξήγησα στο Διευθυντή του Σταθμού Αρχιμανδρίτη τότε Ιγνάτιο Γεωργακόπουλο, ότι
πίσω από αυτή την ιστορία είναι ο πατήρ Ηλίας ! Κατάλαβε, ήταν κι αυτός
κληρικός και του «ειρηνικά», ήγουν,
όντως χριστιανικά ορθόδοξα προς κάθε άνθρωπο άλλης θρησκείας, πίστης ή μη
πίστης και τρόπου ζωής ! –δες «Γυναίκες Σταυρικής Αγάπης», «Η εις Ινδίας φυγή».
σελ,176 κε.
Είχε ανοιχτούς ορίζοντες ο π. Ηλίας και δεν φορούσε παρωπίδες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχει γράψει ιστορία.
Αιωνία η μνήμη του.
Όσοι έχουν κείμενα κλπ υλικό για τον π.Ηλία πρέπει να τα διαδώσουν,επανεκτυπώσουν.Έχουμε....... πλημμυρίσει από συναγωνισμό μήκους....γενιάδων και ορθοοδοξόμετρα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑααχ καημένε Κωστόπουλε τα ίδια χάλια είστε όλοι, τάχα χριστιανοί...
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια κλάματα....
Δυσφημειτε τη θρησκεία σας..
Προς: 21 Σεπτεμβρίου 2023 στις 12:27 μ.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣας απαντώ παραποιώντας τους λόγους σας
Αααχ καημένε (αθεολόγητε σχολιαστή) τα ίδια χάλια είστε όλοι, τάχα (ψευδεπίγραφοι) χριστιανοί...
Για κλάματα....
Και τώρα στα σοβαρά.
Δεν δυσφημώ καμία θρησκεία γιατί ΕΙΜΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ και είμαι «εναντίον της θρησκείας» «η Εκκλησία του Χριστού δεν είναι θρησκεία».
Περισσότερα ας μην σας πω εγώ, ακατήχητε που τολμάτε να έχετε και θέση, σε ζητήματα στα οποία ούτε με κιάλια δεν έχετε αντικρίσει.
Θα μας μιλήσει ο Μητροπολίτης Λεμεσού Αθανάσιος
«Οι Πατέρες της Εκκλησίας ήσαν εναντίον της θρησκείας και η Ορθόδοξος Εκκλησία είναι εναντίον της θρησκείας. Και δεν θέλομεν εμείς να ονομαζόμαστε θρησκεία. Διότι θρησκεία είναι έργον του ανθρώπου, ένα αποτέλεσμα της δεισιδαιμονίας του ανθρώπου. Δηλαδή ο άνθρωπος ευρισκόμενος μες στην φύσιν και τρόπον τινά έχοντας έντονον μέσα του την γνώσιν ή την ανάμνησιν ή την αίσθησιν του Θεού, εδημιούργησε κατά καιρούς τις διάφορες θεωρίες του περί του Θεού, είτε λόγω των φυσικών φαινομένων είτε λόγω διάφορων άλλων καταστάσεων, πάντως εδημιουργήθησαν πολλές θρησκείες.
Οπωσδήποτε όμως η Εκκλησία του Χριστού δεν είναι θρησκεία, διότι η κίνησις είναι αντίστροφος· δεν έχομεν μίαν ενέργειαν ανθρωπίνην που καθιστά μιαν θεωρίαν, αλλά τον Θεόν εις τον κόσμον! Αλλά κι αυτό ακόμα δεν φτάνει. Διότι, μπορεί να πει κάποιος ότι μπορεί να συμβαίνει και κάπου αλλού αυτό το πράγμα. Έχομεν όχι μόνον τον Θεόν εις τον κόσμον αλλά και την μαρτυρίαν του Θεού εις τον κόσμον· και την μαρτυρίαν της οικείας εμπειρίας από τον πρώτον άνθρωπον μέχρι σήμερα. Αυτό είναι το γεγονός, το οποίον επαληθεύει τη γνησιότητα της Εκκλησίας. Δηλαδή η εμπειρία ενός συγχρόνου Αγίου είναι η ίδια εμπειρία που είχαν οι Άγιοι πριν διακόσια χρόνια, η ίδια εμπειρία που είχαν πριν πεντακόσια, πριν χίλια, τον καιρόν του Χριστού, προ Χριστού, οι Προφήτες, οι Κριτές, οι Πατριάρχες, ο Αδάμ.»
Διαβάστε και το σπουδαίο δογματικό βιβλίο του Αρχιμανδρίτη Λεωνίδα Διαμαντόπουλου της Αδελφότητος Θεολόγων «Ο Σωτήρ» υπό τον τίτλο: «Η ΥΙΟΘΕΣΙΑ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ».
Εντρυφήστε και μετά συλλαβίστε πέντε κολλυβογράμματα, γιατί για κάτι παραπάνω από την κατάκριση, στην οποία είστε «σπεσιαλίστας» δεν σας πάω.
Απαντάς επιθετικά αλλά σωστά τα λες στον αγράμματο που θέλει να μας πουλήσει ή μάλλον να σου πουλήσει πνεύμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαημένε μου..
ΑπάντησηΔιαγραφήΙακώβου 1,27
"άχρηστος η θρησκεία.
θρησκεία καθαρὰ καὶ ἀμίαντος παρὰ τῷ Θεῷ καὶ πατρὶ αὕτη ἐστίν, ἐπισκέπτεσθαι ὀρφανοὺς...."
"Πραξ. 26,5 προγινώσκοντές με ἄνωθεν, ἐὰν θέλωσι μαρτυρεῖν, ὅτι κατὰ τὴν ἀκριβεστάτην αἵρεσιν τῆς ἡμετέρας
θρησκείας
ἔζησα Φαρισαῖος"
Προτιμώ τον Απόστολο Παύλο και τον Ιάκωβο τον αδελφόθεο, αυτόν που αναφέρατε εσείς δεν τον γνωρίζω κι αυτά που λέει δεν στέκουν μιας και έρχονται σε αντίθεση μαυτα που λένε οι 2 άγιοι που προανέφερα.
Έλα βρε, αναρτάς και σχόλια;;;
Τα σχόλια που μου έχεις κόψει είναι πάρα πολλά και φυσικά μέσα σ'αυτά θα καταλάβαινε κι ο πιο αδαής τι ασυναρτησίες διακινείτε μέσα στο ιστολόγιο αυτό από τάχα χριστιανούς...
Δύο τα λάθη σας
Α. Αναρτάς αδιακρίτως όποια εξυπνάδα πει ο καθένας
Β. Ενώ προσπαθεί κάποιος να αποδείξει τι απαράδεκτα γράφουν οι διάφοροι αρθρογράφοι σας εσείς κόβετε τα σχόλια.
Χριστιανός και να κόβει συστηματικά σχόλια δε γίνεται.
Άρα ειτε έτσι είτε αλλιώς δλδ οποία και να είναι η θρησκεία σας, τη δυσφημείτε.
.
Και φυσικά για την όλη σας συμπεριφορά είστε αξιολύπητοι δλδ καημένοι δλδ για κλάματα μπας και σας λυπηθεί κι ο Κύριος και ανοίξουν τα μάτια σας
Σε πάω Κωστόπουλε. Παίρνει κάθε χούλιγκαν εξωεκκλησιαστικός το ρόλο του επικριτή και νομίζει ότι κάτι κάνει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Ζουράρις είπε σήμερα για άλλη περίπτωση αλλά δένει εδώ. Το σχόλιο του 12:27 μ.μ. είναι βρεφονηπιακού σταθμού
ΑπάντησηΔιαγραφήΑχ καημένε 12:27 μ.μ. είσαι για κλάματα.
Προς: 21 Σεπτεμβρίου 2023 στις 3:44 μ.μ
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο επίπεδό σας είναι χαμηλό. Δεν θα χάσω τον πολύτιμο χρόνο μου με ανόητα φληναφλήματα. Σας παραθέτω τα παρακάτω με την ευχή μου για φωτισμό εξ Ύψους και τέλος.
Ο σύγχρονος χριστιανισμός διέρχεται μια κρίση ακριβώς ως προς αυτό το θέμα. Το σφάλμα το δικό μας είναι, ότι πολλοί από εμάς δεν θεωρούν την πίστη μας ως κοινότητα αλλά ως θρησκεία ή ως ηθικό σύστημα. Για αυτό, ο χριστιανισμός σήμερα διαδίδεται, όχι ως κοινότης αλλά ως ιδεολογία ή ως σύστημα ηθικών κανόνων. Συνέπεια αυτού είναι, η Εκκλησία να διαβρώνεται από το σύγχρονο πολιτισμό και ο χριστιανισμός από Εκκλησία να γίνεται Θρησκεία ή ηθικό σύστημα. Εμείς οι ορθόδοξοι χριστιανοί θα πρέπει, κατά τη γνώμη μου, να προσπαθήσουμε να δείξουμε, ότι η πίστη μας αφορά την ύπαρξη και ότι αυτή είναι γεγονός κοινωνίας. Η λογική και η γνώση του ανθρώπου πρέπει να είναι αποτέλεσμα της κοινωνίας του ανθρώπου με τον άλλον εν ελευθερία και αγάπη. Ή, καλύτερα, να πηγάζει από την πεποίθηση ότι ο άλλος αποτελεί το αναπόφευκτο μέρος της υπάρξεώς μας. Έτσι και ο Θεός, ως ο κατ’ εξοχήν Άλλος, θα γίνει εξίσου αναπόφευκτο μέρος της υπάρξεώς μας. Αυτό ακριβώς που μας διδάσκει η ορθόδοξη λειτουργική μας παράδοση.
Επίσκοπος Μπρανιτσέβου κ. Ιγνάτιος (Μίντιτς),
Καθηγητής Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Βελιγραδίου
Είναι ο Χριστιανισμός θρησκεία;
Η απάντηση της ιστοσελίδας μας: agonistes.gr
Η Ορθόδοξος Εκκλησία δεν είναι κατά κύριο λόγο θρησκεία, αλλά α π ο κ ά λ υ ψ η.
Θρησκεία είναι το φαινόμενο της κίνησης του ανθρώπου προς το θείο..
Η Εκκλησία μας όμως, η Ορθόδοξη Εκκλησία που είναι Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία δεν προτάσσει την κίνηση του ανθρώπου προς τον Θεό, αλλά του Θεού προς τον άνθρωπο. Η Ορθόδοξη πίστη μας οικοδομείται με την Αποκάλυψη του Θεού, που φανερώνει στον άνθρωπο την αλήθεια. Η Ορθοδοξία μας είναι η αποκάλυψη της μοναδικής, τέλειας , σωτηριώδους και Θεϊκής Αλήθειας στο πρόσωπο του Κυρίου και Σωτήρα μας Ιησού Χριστού, του αληθινού Θεού που έγινε άνθρωπος για τη σωτηρία μας.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία μας λοιπόν, δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μία θρησκεία. Η Θεία υπερφυσική αποκάλυψη είναι αυτή που διακρίνει τον Χριστιανισμό από οποιαδήποτε άλλη δοξασία! Είναι αυτή η αλήθεια που δηλώνει ότι η Πίστη στον Χριστό δεν είναι θρησκεία.
Στην Εκκλησία ερχόμασθε για να σωθούμε και όχι να την σώσουμε. Η Εκκλησία δεν έχει ανάγκη από προστάτες και σωτήρες. Καπετάνιος στο καράβι είναι Ένας και αυτός είναι ο Χριστός, ο Οποίος μας διαβεβαίωσε πως «καί πύλαι ᾅδου οὐ κατισχύσουσιν αὐτῆς»28. Θαυματοποιοί, γέροντες γκουρού, ψευδοπροφήτες, προλήψεις και δεισιδαίμονες πρακτικές αλλοτριώνουν το εκκλησιαστικό φρόνημα, απομακρύνουν την εν Χριστώ ελευθερία και εμποδίζουν την υπέρβαση του προσώπου στην αναζήτηση της απόλυτης αλήθειας.
Μητροπολίτης Ν. Ιωνίας Γαβριήλ
Εν ώρα κρίσεως γνωρίζεις τι θα πάθουν οι διαστρεβλωτές
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυνελθε