Τρίτη 3 Οκτωβρίου 2023

Η ανεξέλεγκτη αιρεσεολογία των ημερών μας - Κ. Νούσης

Η ανεξέλεγκτη αιρεσεολογία των ημερών μας

Το να κηρύττεις δημόσια αιρέσεις και πλανεμένες διδασκαλίες κρίνεται εξάπαντος και σε προσωπικό και σε δημόσιο επίπεδο. Και ναι μεν στο πρώτο μαρτυρεί πως οι λόγοι σου αυτοί είτε συνιστούν καρπό άγνοιας είτε πονηρής διάνοιας, στο δεύτερο όμως η ευθύνη πέφτει πάνω στους αρμοδίους και εν προκειμένω στα συνοδικά όργανα της Εκκλησίας. Εκείνο πάντως που φαίνεται σίγουρα είναι πως οι ανεξέλεγκτες εσφαλμένες ρήσεις τόσων και τόσων ορθοδόξων λαϊκών και κληρικών τον τελευταίο καιρό αποδεικνύουν πόσο αδιάφορη είναι η κοινωνία μας πάνω σε θέματα δογματικά, οπότε και πόσο απομακρυσμένος είναι ο λαός του Θεού από την Εκκλησία του.

Ας δούμε μερικά παραδείγματα πολύ φρέσκα. Μητροπολίτης στην πόλη των Αθηνών διακήρυξε πως για την ομοφυλοφιλία φέρεται ένοχος ο ίδιος ο Θεός! Μα έτσι, Σεβασμιώτατε, ο Θεός είναι ο αίτιος κάθε πάθους και διαστροφής και με αυτήν τη διδασκαλία καταρρίπτουμε το σύνολο και της θεολογίας μας και της ασκητικής μας παράδοσης. Όπως διαπιστώθηκε εδώ και καιρό, κανείς δεν ζήτησε εξηγήσεις από τον εν λόγω Επίσκοπο, ο οποίος φαίνεται να έχει συγχύσει μέσα του την ποιμαντική με τη δογματική της Εκκλησίας.

Ο αρχιεπίσκοπος Αμερικής δημιούργησε τετελεσμένο μέσα από τη βάπτιση τέκνου ζεύγους ομοφυλοφίλων. Έτσι άνοιξε τον δρόμο (;) για μια μελλοντική εκκλησιαστική αποδοχή του συγκεκριμένου πάθους σε πολλά επίπεδα. Θα αναμέναμε την κλήση του για απολογία από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, το οποίο μέχρι στιγμής τηρεί σιγήν ιχθύος.

Στις μέρες του κορονωϊού καθηγητής κληρικός της ορθοδόξου δογματικής, εξηπλωμένης μάλιστα αναγνωρισιμότητος, αμφισβήτησε την πραγματικότητα της μεταβολής εν τη Θεία Ευχαριστία και προφορικά και σε γραπτά του. Παρά τις καταγγελίες στον Επίσκοπό του και τη γραπτή δημόσια αναίρεση των θέσεών του σε άρθρα και προσφάτως εκδοθέν βιβλίο, όχι μόνο δεν αναίρεσε τις προτεσταντίζουσες παρερμηνείες του, αλλά και δεν φαίνεται να τόλμησε κανείς να τον αγγίξει από την προϊσταμένη αρχή του, λες και πρόκειται για τον έχοντα το αλάθητο του Ποντίφικα…

Ο ίδιος κληρικός θεολόγος προ ετών ήλεγξε σε βιβλίο του δογματικά ατοπήματα του μακαριστού πλέον μητροπολίτη Ιωάννου Ζηζιούλα, που αποτελεί στις μέρες μας κορυφαίο θεολόγο του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως. Ο Γέρων Ιωάννης δεν απάντησε σε αυτές τις σοβαρές μομφές, εξ όσων γνωρίζω, ή τουλάχιστον δεν πρόλαβε να απολογηθεί λόγω της κοίμησής του. Είναι πάντως γεγονός ότι και άλλοι προβεβλημένοι θεολόγοι της εποχής μας, όπως ένας κεκοιμημένος και αυτός επίσκοπος εξ Ευρώπης, έγραψε ότι σε κάποιο βασικό ζήτημα συμφωνεί με τον αιρετικό Νεστόριο και όχι με τον άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό! Πραγματικά, δεν ξέρεις τι να σκεφτείς σε αυτές τις περιπτώσεις. Άλλωστε, επικρατεί σήμερα μια μεταπατερική, όπως τη βάφτισαν, μόδα, κατά την οποία απορρίπτονται ή υπονομεύονται θέσεις μεγάλων Πατέρων της Εκκλησίας και προκρίνονται είτε προσωπικές θεολογικές απόψεις είτε ερμηνείες αλλόδοξων θεολόγων. Η επιστήμη εδώ σηκώνει πραγματικά ψηλά τα χέρια και ιδίως όταν οι ερμηνείες των Ορθοδόξων Πατέρων είναι κατοχυρωμένες από Οικουμενικές Συνόδους. Πόσο άραγε εισέβαλε η ορθολογιστική δυτική νοοτροπία και η έλλειψη αγιοπνευματικών εμπειριών στην ορθόδοξη θεολογία...

Καθηγητής δογματικής επίσης σε άλλο πανεπιστήμιο της χώρας έγραψε πράγματα πρωτοφανή για την Παναγία, αμφισβητώντας εμμέσως την αξία και το υπέρτατο μυστήριο της παρθενίας της. Παρά τις γραπτές σε βάρος του αντιδράσεις από άλλους θεολόγους, το θέμα φαίνεται να έχει πάρει το δρόμο προς τις καλένδες...

Προ δεκαετιών ο αείμνηστος λαϊκός θεολόγος Νίκος Σωτηρόπουλος τόλμησε να ελέγξει τον μακαριστό Αυστραλίας Στυλιανό επί νεστοριανισμώ. Το αποτέλεσμα ήταν όχι μονάχα να μην κληθεί σε απολογία και αναίρεση των θέσεών του ο αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας, αλλά και να αφοριστεί (!) ο Σωτηρόπουλος από το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Ο tempora, o mores

Η δυσάρεστη αυτή πραγματικότητα δεν μολύνει φυσικά την αγιότητα της Εκκλησίας μας, αλλά δεν παύει να σκανδαλίζει συνειδήσεις πιστών και να ωθεί σε έκνομες αποτειχίσεις από το Σώμα του Κυρίου. Ίσως είναι ένα ακόμη σύμπτωμα των εσχάτων χρόνων, που επιτρέπει ο Χριστός για την πολλή αμαρτία και αποστασία μας. Εμείς πάντως καλό είναι να σκεπάζουμε τα σφάλματα των εκκλησιαστικών ηγητόρων μας όσο μπορούμε, χωρίς, ωστόσο, να επιτρέπουμε την επίσημη και εκτεταμένη νοθεία της πίστης μας. Όλα ας γίνονται ευτάκτως και με διάκριση, αγάπη και ταπείνωση… Ας μη λησμονούμε σε κάθε περίπτωση πως ο ίδιος ο Χριστός είναι η κεφαλή της Εκκλησίας και φροντίζει προσωπικά για το Σώμα Του.

Κ. Νούσης

Λάρισα, 3/10/2023

9 σχόλια:

  1. Εποχή πειρασμών, εποχή μαζικής αποστασίας από την Αλήθεια. Κινούμαστε σε τεντωμένο σχοινί και αποκούμπι ανθρώπινο αποτελεί είδος προς εξαφάνιση. Καλό είναι να μην εφησυχάζουμε, όσοι ακόμη νοηματοδοτουμε τη ζωή μας εν Χριστώ. Λόγοι τέτοιας μορφής, συνετοι, μακριά από φανατισμους, βοηθούν και θωρακιζουν την πίστη. Εύγε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η βασική αιτία που συμβαίνουν όλα αυτά, που αναφέρει το άρθρο, αναγράφεται μέσα στο άρθρο με την φράση "έλλειψη αγιοπνευματικών εμπειριών".
    Η πλειοψηφία των σημερινών θεολόγων μελετά βιβλία, λαμβάνει Master καί Διδακτορικά, πηγαινει σε πανεπιστήμια της Δύσης για ευρύτερες σπουδές, καί το μόνο που δέν κάνει είναι να κλειστεί σε Μονή του Αγίου Ορους για 6 μήνες τουλάχιστον, ώστε να πάρει μία γεύση του Ασκητικού πνεύματος της Ορθοδοξίας καί να βάλει τις βάσεις για περαιτέρω Πνευματικές εμπειρίες, εάν ο Θεός το επιτρέψει.
    Σε αρκετές Σχολές, αφού ο σπουδαστής τελειώσει τις σπουδές, υποχρεούται να κάνει Πρακτική Εξάσκηση ολίγων μηνών σε εργασία σχετική με τις σπουδές του, καί κατόπιν λαμβάνει το πτυχίο του. Στις Θεολογικές σχολές γιατί να μήν ισχύει αυτή η ρύθμιση ;
    Το άρθρο είναι πολύ καλό, αλλά δέν μού φαίνεται σωστή η φράση "καλό είναι να σκεπάζουμε τα σφάλματα των εκκλησιαστικών ηγητόρων μας".
    Αν πρόκειται για προσωπικά τους σφάλματα ασφαλώς να τά σκεπάζουμε, αν όμως πρόκειται για Δογματικά θέματα, όπως αυτά που γράφει το κείμενο, πρέπει αυτά να αποκαλύπτωνται καί να διορθώνονται, ώστε να μήν χρονίζουν καί λόγω συνηθείας να ενσωματωθούν στην Πίστη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Για να είμαστε ακριβείς, ο μακαρίτης ο Σωτηρόπουλος δεν αφορίστηκε για τον έλεγχο που άσκησε στον Αυστραλίας, αλλά για το γεγονός ότι πήγε χωρίς άδεια και ευλογία στην Αυστραλία και έστρεψε κόσμο εναντίον του Μητροπολίτη. Αποτέλεσμα αυτού ήταν η γνωστή κατάσταση διχόνοιας και διαιρέσεως που ταλαιπώρησε την Αυστραλία μέχρι πολύ πρόσφατα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δεν μπορούμε παρά να συμφωνήσουμε με τις θεολογικές θέσεις του γράφοντος!...
    Διογένης__ΕΜ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Και επί πάσι τούτοις ο κ Νούσης στηλιτεύων τους πάντας! Πόθεν αρύει την παντογνωστικήν ταύτην ιδιότητα Κύριος οίδεν. Εις μίαν φωτογραφίαν που τον έψαξα -διότι και η όψις λέγει τινά περί του ανδρός- στεκόμενον ευλαβώς ή ευλαβοφανώς παρά επισκόπω τινί αοιδίμω μοι εφάνη ουχί ικανός του κρίναι πάσαν την Οικουμένην!
    Βέβαια ο αγαπητός Αναστάσιος ακωλύτως του παραχωρεί το βήμα του μπλογκ ως άλλον άμβωνα όπως εξαπολύει τους μύδρους του.
    Όσον περί των άρθρων του κατά την Πανδημίαν... επιλήψει με ο χρόνος...
    Και οι (κατα)κρίνοντες κρίνονται!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πόθεν αρύει την παντογνωστικήν ταύτην ιδιότητα Κύριος οίδεν. Εις μίαν φωτογραφίαν που τον έψαξα -διότι και η όψις λέγει τινά περί του ανδρός -..."

      Από την όψη κάποιου φαίνεται κατέχεις εσύ την παντογνωστικη ιδιότητα, ανώνυμε και ταλαιπωρε κριτα των ψυχών δια των σωμάτων!!!

      Αυτά που κατηγορείς τα εφαρμόζεις εσύ στον απόλυτο βαθμό, ανώνυμε και ταλαιπωρε σχολιαστή των ψυχών δια των σωμάτων!!!

      Ο συντάκτης των άρθρων κρίνει απόψεις και πράξεις. Εσύ, τη σχέση του με το Θεό και την ευσέβειά του από μια φωτογραφία, ανώνυμε και ταλαιπωρε, κριτα των ψυχών δια των σωμάτων!!!

      Στον καθρέφτη κοιταχτηκες να δεις αν είσαι ικανός να κρίνεις δια της όψης σου την οικουμένη, ανώνυμε και ταλαιπωρε κριτα των ψυχών δια των σωμάτων;

      Αυτός που κατηγορείς, έχει το θάρρος να υπογράφει τις απόψεις του και να μπορέσει να τον δει όποιος θέλει στο διαδίκτυο. Αν κι εσύ είσαι ακομπλεξαριστος και μάγκας και όχι δειλός και άνανδρος, γράψε το όνομα σου και δείξε μας την όψη σου, ανωνυμε και ταλαιπωρε κριτα των ψυχών δια των σωμάτων!!!

      Διαγραφή
  6. @ ανωνυμο 4.44
    σε ευχαριστω που με εψαξες στο διαδικτυο και που δε σου γεμισα το ματι. αυτο δειχνει οτι κειμαι ακομη στα ορια της φυσιολογικης παρουσιας αναμεσα στους αδελφους μου. για σενα φαινεται οι εχοντες τη δυνατοτητα κριτικης πρεπει να φορανε ρασα και να εχουν λευκη γενειαδα.
    ο αοιδιμος μητροπολιτης Λαρισης με τον οποιο εχω φωτογραφηθει ηταν ενας αγιος ανθρωπος και θα σε παρακαλουσα να μην τον πιανεις ειρωνικα στο στομα σου διοτι αμαρτανεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. δειλοι, ανωνυμοι, λαγωοι, μαγειολαγνοι (βλεπουν την εκκλησια με μαγικες νοοτροπιες): μια ικανη μεριδα των σουπερ ορθοδοξων των ημερων μας.
    πραγματικα αξιολυπητοι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Μην σας πτοούν οι κριτές. Αφήστε τους να λένε. Καλό σας κάνουν. Αυτοί μειώνονται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή