Ο Θεός ως κόλαση για τους κολαζομένους: επίλογος της αρθρογραφίας περί του κολαστικού πυρός
Εδώ και κάποιες μέρες έχει ξεκινήσει μια αρθρογραφία σχετικά με τη
φύση του κολαστικού πυρός εξ αφορμής μιας αντιπαράθεσης ανάμεσα σε υποστηρικτές
της ορθόδοξης και ρωμαιοκαθολικής θεολογίας. Η πρώτη πρεσβεύει βάσει των
προϋποθέσεων της ασκητικής εμπειρίας και της βιβλικοπατερικής γραμματείας το
άκτιστο του χαρακτήρος, ενώ η δεύτερη το κτιστό εξ επιδράσεως της σχολαστικής
φιλοσοφίας του Μεσαίωνα, που αιχμαλώτισε και τη λατινική θεολογία.
Μπορεί το θέμα να φαίνεται θεολογούμενο, δηλαδή δευτερεύον από σωτηριολογικής απόψεως, ωστόσο περιστατικά από την ασκητική γραμματεία μαρτυρούν περί του αντιθέτου. Εκεί για παράδειγμα υπάρχει η αφήγηση με έναν ασκητή που αμφισβητούσε την ιστορική ύπαρξη του Μελχισεδέκ, προσώπου της Παλαιάς Διαθήκης, και οι υπόλοιποι συνασκητές τον βοήθησαν να επανέλθει από την πλάνη του. Η σωτηρία μας είναι συνδυασμός ορθόδοξης πίστης και ορθού βίου και πολλές φορές και η παραμικρή αστοχία μπορεί να βάλει σε διακινδύνευση την αιώνια κατάσταση της ψυχής μας. Δεν παίζουμε λοιπόν με θέματα πίστεως και δεν έχει ο καθένας το δικαίωμα σε όλα τα σχετικά ζητήματα να έχει την προσωπική του γνώμη.
Ο διάλογος διεξήχθη κυρίως με κάποιον που, θεωρώντας το πυρ τη
κολάσεως άκτιστο, το ταύτιζε με τη φύση του Θεού. Οπότε, εφόσον κατ’ αυτόν δεν
μπορεί ο Θεός να είναι η κόλαση, άρα το πυρ εκείνο πρέπει να είναι αναπόδραστα
κτιστό. Όπως λέει και ο λαός δηλαδή, όχι Γιάννης, Γιαννάκης… Λες και στις δύο
περιπτώσεις δεν υφίσταται πόνος και κόλαση. Το πράγμα όμως δεν είναι αμάρτυρο
και αναπάντητο στην ορθόδοξη Πατεροβιβλική παράδοση. Και εκεί πράγματι, είτε
μας αρέσει είτε όχι, ο Θεός εστί κόλασις τοις κολαζομένοις, όχι διότι αυτός το
θέλει, αλλά εξαιτίας της κατά πάντα ελεύθερης επιλογής των τελευταίων.
Για να δούμε λοιπόν μερικές αγιοπατερικές ερμηνείες. Γρηγόριος ο
Θεολόγος: “Ώ Τριάς, η πάσι ποτέ γνωσθησομένη, τοις μεν τη ελλάμψει, τοις δε τη
κολάσει» (τ. 1, ΕΠΕ). Γρηγόριος ο Παλαμάς: “Ούτος, φησί, βαπτίσει υμάς εν
Πνεύματι Αγίω και πυρί· τω φωτιστικώ δηλονότι και κολαστικώ, κατ’ αξίαν εκάστου
της εαυτού διαθέσεως κομιζομένου το κατάλληλον”. Και αλλού (Συγγράμματα, εκδ.
Χρήστου, Β’ σ.145): Το φως του Χριστού “ει δ’ εν ον, τοις πάσιν μεθεκτόν,
ουχ ενιαίως, αλλά διαφόρως μετέχεται…”. Είναι προφανές από αυτά πως το ίδιο
φως, η ίδια άκτιστη ενέργεια του Αγίου Πνεύματος θα βιωθεί με διαφορετικό τρόπο
από τους ανθρώπους μετά την ανάσταση των νεκρών. Μην ξεχνάμε πως ο Κύριος ο
ίδιος είπε: “Η Βασιλεία του Θεού εντός υμών εστί” (Λουκ. 17,21). Ποια είναι
αυτή; Η Χάρις του Θεού. Η ίδια Χάρις τοις κολαζομένοις κόλασίς εστιν.
Εάν δεν είναι το πυρ της κολάσεως άκτιστο, τότε προφανώς αμφισβητείται
και ο άκτιστος χαρακτήρας του φωτός της Βασιλείας. Και αυτό έχει τεράστιες
σωτηριολογικές συνέπειες, διότι αναιρείται η θέωση του ανθρώπου και ο
Παράδεισος μεταβάλλεται σε μια καθαρά υλιστική απόλαυση, ελάχιστα διαφέρουσα
απ’ αυτήν που προσδοκούν οι αλλόθρησκοι, όπως λ.χ. οι Χιλιαστές και οι
Μουσουλμάνοι.
Ο Μ. Βασίλειος γράφει: “Ἀλλ' ὅμως ἡ φωνὴ τοῦ Κυρίου καὶ τὸ συνεχὲς τῇ
φύσει καὶ ἡνωμένον τοῦ πυρὸς διακόπτει. Καίτοι ἄτμητον καὶ ἀδιαίρετον ἐπινοίαις
ἀνθρωπίναις τὸ πῦρ εἶναι δοκεῖ, ἀλλ' ὅμως προστάγματι Κυρίου διακόπτεται καὶ διίσταται.
Οἶμαι δὲ ὅτι τὸ πῦρ τὸ ἡτοιμασμένον εἰς κόλασιν τῷ διαβόλῳ καὶ τοῖς ἀγγέλοις αὐτοῦ
διακόπτεται τῇ φωνῇ τοῦ Κυρίου· ἵνα ἐπειδὴ δύο εἰσὶν ἐν τῷ πυρὶ δυνάμεις, ἥ τε
καυστικὴ καὶ ἡ φωτιστική, τὸ μὲν δριμὺ καὶ κολαστικὸν τοῦ πυρὸς τοῖς ἀξίοις τῆς
καύσεως προσαπομείνῃ, τὸ δὲ φωτιστικὸν αὐτοῦ καὶ λαμπρὸν τῇ φαιδρότητι τῶν εὐφραινομένων
ἀποκληρωθῇ. Φωνὴ οὖν Κυρίου διακόπτοντος φλόγα πυρὸς καὶ μερίζοντος, ὡς ἀλαμπὲς
μὲν εἶναι τὸ πῦρ τῆς κολάσεως, ἄκαυστον δὲ τὸ φῶς τῆς ἀναπαύσεως ἀπομεῖναι” (Ὁμιλίαι
εἰς τοὺς Ψαλμούς, ΚΗ´, 6 (ΒΕΠ 52, 50). Δεν ξέρω πώς αλλιώς θα μπορούσε να
διαβάσει κάποιος άλλος το παραπάνω χωρίο από την εξήγηση του αγίου. Μιλάει για
το ένα και το αυτό φως, στο οποίο θα διανεμηθεί ο τρόπος ενεργείας με
διαφορετικό τρόπο στους σεσωσμένους και με έτερο στους κολαζομένους.
Να φέρω ακόμα ένα παράδειγμα: είχα μαθήτρια η οποία είχε ένα
αυτοάνοσο, εξαιτίας του οποίου δεν μπορούσε να καθίσει στο φως του ήλιου πάνω
από πέντε λεπτά και είχε μαζί της πάντοτε και ένα αντιηλιακό. Έτσι και οι
κολαζόμενοι, βαθιά άρρωστοι στην προαίρεση και απορρίπτοντας αυτοθεούμενοι τον
αληθινό Θεό (αυτή είναι και η ουσία της κόλασης άλλωστε) θα “καίγονται” αιώνια
από την άκτιστη ενέργεια της θείας αγάπης, από τις τύψεις τους, από τις μη
εκπληρούμενες πλέον εμπαθείς ορέξεις τους, από τους δαίμονες που θα βρίσκονται
μαζί τους και θα μεγιστοποιούν το μαρτύριό τους. Τώρα, το τι ακριβώς είναι η Κόλαση,
κανείς δεν μπορεί να το ξέρει ακριβώς, παρά μόνο όσοι θα εισέλθουν σε αυτή μετά
τη γενική και τελική κρίση από τον Ιησού Χριστό.
Μια τελευταία σκέψη: ίσως το μαρτύριο της Κόλασης σε συνδυασμό με την αιωνιότητά της είναι η τεράστια, η ατελεύτητη ευκαιρία που δίνει ο Θεός στους κολασθέντες να συνειδητοποιήσουν την αμαρτία τους και να μετανοήσουν. Ερχόμαστε και πάλι έτσι στη θεωρία της αποκατάστασης των πάντων. Αυτά όλα όμως ανήκουν στη γνώση και εξουσία του Κυρίου αποκλειστικά. Ο Θεός είναι ο άκτιστος Ήλιος της αγάπης και της δικαιοσύνης. Όπως τώρα σκορπάει αδιακρίτως το ηλιακό φως σε δικαίους και αδίκους, έτσι και τότε, μετά το τέλος του κόσμου, θα σκορπάει το άκτιστο Φως στα έλλογα όντα του αδιακρίτως. Το πρόβλημα με το Φως, όπως σχεδόν και με το κτιστό ηλιακό τώρα, δεν είναι θέμα της φύσης του, αλλά της πρόσληψής του. Με όλα τα παραπάνω μπορούμε επομένως να πούμε ότι ο Θεός είναι το αιώνιο βασανιστήριο των αμετανοήτων ανθρώπων και των δαιμόνων. Όχι φύσει, αλλά ενεργεία.
Κ. Νούσης
Λάρισα, 25/10/2023
Οι πλανεμένοι πάντοτε διέπονται από εμμονές, αλλά και πάντοτε φανερώνονται με παρρησία. Σήμερα λαθροθεολογούν!
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια άλλη μια φορά ο Κ. Νούσης έχει την εντιμότητα να υπογράφει τα κείμενά του. Ο αντίλογος δε τολμά να φανερωθει. Είναι ο Ανέστης Παρασκευόπουλος; Ο Πέτρος; Είναι φάντασμα;
Ακόμα και δίκιο να είχε, δεν έχει την ευθιξία μετά από τόσες ημέρες να υπογράψει τις θέσεις του.
Δεν περιγράφω άλλο!
Ελευθέριος Βάσσος
Eυχαριστούμε τον κύριο Κ. Νούση για την πολύ ενδιαφέρουσα περί κολάσεως αρθρογραφία του!...
ΑπάντησηΔιαγραφήΠράγματι, το εν λόγω θεολογικό ζήτημα είναι τεράστιο και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να περιοριστεί σε εμμονικά ερμηνευτικά φονταμενταλιστικά σχήματα- κουτάκια, που πόρρω απέχουν
από την απεραντοσύνη της Φιλάνθρωπης Αγάπης του αναστημένου Ιησού...
Άλλωστε, ας μην λησμονούμε πως το σωτηριολογικό Μυστήριο είναι απερινόητο και πως οι εσχατολογικές εκπλήξεις για το ανθρώπινο γένος θα είναι πολύ μεγάλες...
Αυτά άλλωστε προκύπτουν ευθέως από την Αγία Γραφή, αλλά και από την ποιμαντική εμπειρία της Εκκλησίας μας. Οι δαίμονες ωρύονταν όταν έβλεπαν τον Κύριο, παρακαλώντας να μην τους βασανίσει προ καιρού.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι δαιμονισμένοι κραυγάζουν, παραπονούμενοι προς τους Αγίους ότι τους καίνε, ενώ ο ιερεύς, την ώρα εκείνη, τους ραντίζει απλώς με το δροσερό νερό του αγιασμού...
Αναστάσιε, τα σέβη μου
ΑπάντησηΔιαγραφήΔε μου κόψατε ούτε ένα σχόλιο...εύγε
Τώρα στο τελευταίο όπου έχουμε παραδοχή εκ μέρους του Κ. Νούση, το κανατε!
Γιατί;
Όπως νομίζετε όμως, εσείς είστε ο διαχειριστής
Ευχές
Πέτρος
Προς: 27 Οκτωβρίου 2023 στις 1:22 π.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλή σας ημέρα κ. Πέτρο
Δεν σας έκοψα κανένα σχόλιο. Όσα έλαβα από εσάς τα δημοσίευσα.
Ο "δαίμων" του πληκτρολογίου ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΛοιπόν, ήθελα να επισημάνω την ακούσια ίσως ομολογία του Κ. Νουση, ύστερα από τόσες ημέρες με τόσα σχόλια:
"Με όλα τα παραπάνω μπορούμε επομένως να πούμε ότι ο Θεός είναι το αιώνιο βασανιστήριο των αμετανοήτων ανθρώπων και των δαιμόνων. Όχι φύσει, αλλά ενεργεία".
Επειδή και οι θεϊκές ενέργειες είναι ο Θεός στον επίλογό του ο Κ. Νούσης παραδέχεται, επιτέλους, ότι ο Θεός είναι το αιώνιο βασανιστήριο δλδ η Κόλαση, αν θεωρήσουμε Άκτιστο το αιώνιο πυρ.
Εύχομαι την επόμενη φορά που θα συζητήσουμε ο Κ. Νούσης να έχει κατανοήσει και τα υπόλοιπα της ενστάσεώς μου και να μην υπάρχει σημείο διαφωνίας!
Και πάλι τα σέβη μου
Πέτρος
Για ποια παραδοχή μιλάμε;
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Θεός κολασις ενεργεία εστί λόγω προσλήψεως των κολαζομενων και βασιλεία λόγω προσλήψεως των σεσωσμενων. Ας μην προσαπτουμε στον Θεό την ευθυνη της κολασης
ΑπάντησηΔιαγραφή
ΔιαγραφήΕ! όχι και διαστρέφω τα λόγια σας!
Τι άλλο μπορεί να σημαίνει το "κάποιος είναι κάτι όχι φύσει αλλά ενεργεία" παρά αυτό που κατάλαβα;;
Τέλος πάντων, όντως ήταν ακούσια η παραδοχή σας άρα δεν υπάρχει καμία "ομολογία" σας αλλά πείτε μας και ποιος τα λέει αυτά να δούμε από ποιον ξεκίνησε όλη αυτή η φιλολογία που είναι υπεύθυνη για τα συμπεράσματα κάποιων περί της φύσεως του αιωνίου πυρός!
Πέτρος
Και προπαντός ας μη διαστρεφουμε τα λεγόμενα του άλλου για λόγους εντυπώσεων. Ευχαριστώ
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Κόλαση είναι το κατά παραχώρησιν ή επόμενον θέλημα του Θεού για τους αμετανόητα αμαρτωλούς και αντίστροφα, ο Παράδεισος είναι το κατ' ευδοκίαν ή προηγούμενον θέλημα του Θεού, δηλ. η σφοδρή επιθυμία του Κυρίου για τους μετανοημένους αμαρτωλούς και τους αγίους: αυτή είναι η ορθή θεολογική διατύπωση
ΑπάντησηΔιαγραφήΆραγε τι διαφορά υπάρχει, ουσιαστική βέβαια, μεταξύ του να δίνεις εντολή να εκτελεστεί κάποιος, ως δικάζων και ως εξουσίαν έχων,από το να τον εκτελείς ο ίδιος;
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ κύρια ευθύνη και ουσιαστική απόφαση σε ποιον ανήκει;
Φυσικά στον ίδιο, είτε την εκτελέσει ο ίδιος είτε δώσει εντολή σε άλλον.
Η μόνη διαφορά που διαφαίνεται είναι ότι στη πρώτη περίπτωση χρειάζεται "βοήθεια" για την εκτέλεση της απόφασης ενώ στη δεύτερη ενεργεί μόνος του.
Τραβηγμένο το παράδειγμα δε λέω.
Μα στην προκειμένη περίπτωση, μας απασχολεί και μας σκανδαλίζει αν η δίκαιη απόφαση του Κριτού εκτελεστεί από τον Ίδιο η από κάποιον άλλο και προφανώς δεν μας απασχολεί η ίδια η απόφαση.
Τουλάχιστον έτσι φαίνεται.
Και μας διαφεύγει και το πιο σημαντικό
Οτι ο Θεός δεν χρειάζεται βοηθούς.
Και μη θεωρούμε ως βοηθούς τους αγγέλους που στέλνει ο Κύριος στους εν ζωή υπάρχοντες.
"Θεόν ουδείς εώρακε πώποτε" και να έζησε.
Και το άλλο;
Οι δίκαιοι που θα πάνε στον Παράδεισο είναι κι αυτός κάτι έξω και μακριά από τον Κύριο;
"Δεύτε οι ευλογημένοι του πατρός μου, κληρονομήσατε την ητοιμασμένην υμίν βασιλείαν από καταβολής κόσμου"
Χ.Ο.
@ Πετρο
ΑπάντησηΔιαγραφήοπως ηδη εχω επισημανει, το προβλημα ξεκιναει απο την ελλειψη δαικρισεως αναμεσα στη θεια ουσια και τις ακτιστες ενεργειες της. η ουσια του Θεου ειναι απλη και αμεριστη, οι ενεργειες του απειρες και μεριστες. και αυτες ειναι ακτιστες. η δημιουργικη, η προνοιακη, η σοφια, η Κριση... αν ταυτιζαμε με καθεμια χωριστα τον Θεο, όπως εσυ κανεις μεσα στο μυαλο σου, τοτε χανεται και η απλοτητα της θειας ουσιας και η ενοτητα της και εχουμε πολλους Θεους, τον δικαιο, τον Κριτη, τον αγαθο, τον ελεημονα, τον τιμωρο... και ετσι ο ιδιος ο Θεος θα ερχεται σε αντιφαση με τον εαυτο του!
και μη μου πεις οτι στην αποδοση της δικαιοσυνης δεν εχουμε και την παιδαφωγια και την τιμωρια; τοτε δλδ ενεργωντας ετσι ο Θεος παυει να ειναι αγαπη και αγαθος και ελεημων;
καταλαβαινεις λοιπον οτι η απαντηση ειναι αυτη που σου διδεται εξαρχης: το προβλημα δεν ειναι η ακτιστη φυση της ενεργειας, αλλα η προσληψη της απο τα κτιστα οντα.
αν ολα τα παραπανω σου φαινονται δυσνοητα, θα σου κανω μια απλη ερωτηση και περιμενω απαντηση: οταν ο Χριστος εμφανιστηκε μεσα σε Φως στον διωκτη Σαουλ, εκεινος τυφλωθηκε απο το ακτιστο αυτο φως του Χριστου ή απο κτιστο;
διοτι αν δεν εμφανιστηκε ο Χριστος με το δικο του φως, τοτε ή θα επετρεψε στον ηλιο να τυφλωσει τον Παυλο ή θα εφτιαξε εκτακτως εκεινη τη στιγμη ενα υλικο φως αλλο που θα τον τυφλωνε, μονο και μονο για να αποφυγει την κατηφγορια απο σενα και οσους σκεφτονται σαν εσενα οτι ο ιδιος ειναι κακος και προκαλει τυφλωσεις και αλλα βασανα στους ανθρωπους...
ευστοχες οι παρατηρησεις του Χ.Ο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίχαμε τον Πετράν, ξεφύτρωσε κι άλλος Μέγας Θεολόγος, ο ΧΟ!...
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχετε βρει καλή δουλειά...Εύχομαι ο κ. Νούσης να μην απαντήσει σε όλες αυτές τις σαχλομπούρδες! Ελεος δηλαδή, γραφετε ό, τι ναναι! ...
Αξεπέραστο, το ομολογεί και ο ίδιος: " τραβηγμένο το παράδειγμα δεν λέω" !!!!
Το δυστυχημα είναι πώς πρέπει κατι να γράψετε, τη στιγμή που τα εχει γραψει ο αρθρογράφος!
Κ. Νούση , δε μας είπατε ποιος είπε το
ΑπάντησηΔιαγραφή"Ο Θεός κολασις ενεργεία εστί λόγω προσλήψεως των κολαζομενων και βασιλεία λόγω προσλήψεως των σεσωσμενων.".
Μη μπερδεύεστε κ. Νούση,
βασική θέση της εκκλησίας είναι το ότι
Οὐσία καὶ Ἐνέργειες στὸν Θεὸ εἶναι καὶ ἑνωμένες καὶ διακρινόμενες.
Δλδ εκφάνσεις της απρόσιτης Ουσίας είναι οι θείες ενέργειες . Οι ενέργειες πηγάζουν από την Ουσία.
Και δε χρειάζεται μεγάλη φιλοσοφία: αφού είναι Άκτιστες η ενέργειες είναι Θεός. Όπου οι θείες ενέργειες εκεί κι ο Θεός.
Τελεία κ παύλα.
Κι αυτά που λέτε " τοτε χανεται και η απλοτητα της θειας ουσιας και η ενοτητα της και εχουμε πολλους Θεους, τον δικαιο, τον Κριτη, τον αγαθο, τον ελεημονα, τον τιμωρο"
είναι ακατανόητα...
Ο θεός είναι όλα αυτά που οι θείες ενέργειες μας αποκαλύπτουν, απλούν.
Είναι ΚΑΙ Αγάπη ΚΑΙ Δικαιοσύνη ΚΑΙ ό,τι αλλο...
Πέτρος
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρος επίρρωση των προηγούμενων (θεός οι θείες ενέργειες):
«... μετά τοῦ ἡνωμένου καί θεοπρεπῆ διάκρισιν καί διαφοράν τῆς θείας οὐσίας καί ἐνεργείας φανερῶς, τοῖς θεολόγοις ἑπόμενοι, ἂκτιστόν τε τήν θείαν ἐνέργειαν καθά δῆτα καί τήν οὐσίαν ἒστερξαν·
καί θεότητα καί ταύτην δή τήν θείαν ἐνέργειαν ὀνομάζεσθαι
παρά τῶν αὐτῶν θεολόγων ἀκούσαντες, ἀσμένως ἐδέξαντο»
Τόμος συνοδικός, ἐκτεθεὶς παρὰ τῆς ἱερᾶς Συνόδου, τῆς συγκροτηθείσης κατὰ τῶν φρονούντων τὰ Βαρλαάμ τε καὶ Ἀκινδύνου, ἐπὶ τῆς Βασιλείας τῶν εὐσεβῶν καὶ ὀρθοδόξων βασιλέων ἡμῶν Καντακουζηνοῦ καὶ Παλαιολόγου» (1351), Κεφ. 16, στὸ ἔργο: Ἰωάννου Καρμίρη, Τὰ Δογματικὰ καὶ Συμβολικὰ Μνημεῖα τῆς Ὀρθοδόξου Καθολικῆς Ἐκκλησίας, τ. Ι, Ἀθῆναι 1960, σελ. 384.
Πέτρος
@ Πέτρο
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπάντησε μου πρώτα σε αυτό που σε ρώτησα για τον Απόστολο Παύλο και μετά σου εξηγώ τις τελευταίες σου απορίες
Οι φίλοι του κ.Νούση να μάθουν να ακούν και την αντίθετη άποψη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ τρόπος που απαξιώνουν τους αντιφρονούντες είναι επιεικώς απαράδεκτος.
Πάλι καλά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧρειάστηκαν δέκα ημέρες γεμάτες σχόλια για να καταλάβει ο Πέτρος ότι οι Ενέργειες της Θείας Ουσίας είναι Ακτιστες, καί επομένως το Φώς της Θεότητος, που για άλλους είναι πηγή χαράς καί μακαριότητος καί για άλλους πηγή θλίψεως καί κολάσεως, είναι καί αυτό Ακτιστο.
Αγαπητέ, το πρέπον είναι να απαντήσετε εσείς μιας και σας ρώτησα πρώτος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔε πειράζει όμως ...
Λοιπόν, όταν ο Κύριος λεει «Οὐ μή ἴδῃ ἄνθρωπος τό πρόσωπόν μου καί ζήσεται» δεν εννοεί ότι θα τιμωρήσει με θάνατο όποιον δει το Πρόσωπό Του αλλά ότι αυτό γίνεται όταν το κτιστό έρχεται πρόσωπο προς Πρόσωπο με το Ακτιστο φως.
Και η τύφλωση του Παύλου δεν ήταν δα και αιωνια τιμωρία και βάσανο!
Κύριος οίδε γιατί επέτρεψε να χάσει το φως του προς ώρας..
Ούτε ο πρ. Ηλίας ούτε κι ο Μέγας Μωυσής δεν είδαν την δόξα του Θεού γιατί δε θα το άντεχαν.. Ο Ηλίας "ἐπεκάλυψε τὸ πρόσωπον αὐτοῦ ἐν τῇ μηλωτῇ αὐτοῦ καὶ ἐξῆλθε καὶ ἔστη ὑπὸ σπήλαιον" κι ο Μωυσής βρίσκεται "εἰς ὀπὴν τῆς πέτρας" και αφού τον σκεπάσει η χειρ Κυρίου τελικα βλεπει "τὰ ὀπίσω " Του..
Τώρα πείτε μας (α) ποιος είπε αυτά που γράψατε πριν αλλά και
(β) αν μετά την ανακάλυψη εκ μέρους σας, δεν το γνωρίζατε γαρ, ότι Συνοδικῶς η Εκκλησία μας θεωρεί τις άκτιστες ενέργειες Θεό θα παραδεχτείτε επιτέλους ότι αν το πυρ της Κόλασης είναι Άκτιστο (άκτιστη ενέργεια), τότε ο Θεός είναι η Κόλαση.
Πέτρος
Σας παρακαλώ κ. Νούση σταματήστε ο κ. Πέτρος θα παραμείνει στην πλάνη του ακόμη και αν του αποκαλυφθεί Άγγελος από τον Ουρανό. Δεν αξίζει τον κόπο. Βαρέθηκα να διαβάζω τις μονότονες εμμονές του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΕΤΡΟΣ: {...} ''τότε ο Θεός είναι η Κόλαση''.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕντάξει, εδώ μιλάμε για σαδομαζοχισμό, προχωρημένες καταστάσεις!
Και να επιμένει στο σημαίνον του κειμένου, δίχως να κατανοεί στα συνοδικά κείμενα
εκκλησιολογικό και σωτηριολογικό πλαίσιο, ερμηνευτικές συνάφειες κ.ά.
Επειγόντως θεραπεία, φίλε, έχουμε καλούς γιατρούς, Ελλάδα και εξωτερικό!
Διογένη, μη ξευτιλίζεσαι
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτη Συνοδο το 1351 (σημειωτέον, ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς ήταν εν ζωή )
οι πατέρες είπαν:
"θεότητα καί ταύτην δή τήν θείαν ἐνέργειαν ὀνομάζεσθαι"
πράγμα το οποίο αγνοούσε ο Κ. Νουσης κι από όσο καταλαβαίνω κι εσύ... μπορεί κι εσύ να έχεις την εσφαλμένη γνώμη ότι δεν είναι δυνατόν οι ακτιστες ενεργειες να είναι θεότητα όπωςνομιζει κι ο Κ. Νουσης.
Παραθέτω τη συνοδική απόφαση κι εσύ λες ασυναρτησίες...
Τι να σου πω, μπράβο;; δε σου λέω!
Ό,τι και να πει κάποιος το σίγουρο είναι πως είναι σε πλάνη οποίος νομίζει πως αν δεχτούμε τις ακτιστες ενεργειες ως Θεό τότε αυτό είναι πολυθεΐα...αυτό που μας είπε δλδ σε προηγούμενο σχόλιό του ο Κ. Νουσης! Ελπίζω να το κατάλαβε και να στοιχιθεί με τις συνοδικές αποφάσεις !
Πέτρος
Και νομίζεις τώρα εσύ , κ. Πέτρο, πως θα συγκινηθώ και θ' ανοίξω διάλογο με έναν εμμονικό, όπως και η αφεντιά σου...Είσαι πολύ γελασμένος...Άλλωστε, τις θέσεις μου τις θεολογικές τις έγραψα σε άλλες αναρτήσεις και σχόλια...Εσύ μπορεις, βέβαια, να επαναλαμβάνεις τις απόψεις σου περί κτιστής και άκτιστης κόλασης ένα εκατ. φορές, αφού μ' αυτές ηδονίζεσαι...Δεν μπαινω, φίλε, σε τετοια εμμονικά τρυπάκια, τα οποία θεωρώ και είναι μία ψυχοπαθολογία: η λεγόμενη θρησκειοερμηνευτική ΨΥΧΩΣΗ! Συνέχισε με τον κ Νούση, αφού σ' αντέχει...Ο διάλογος με εμμονικούς και φανατικούς του θρησκευτικού φαινομένου, κοινώς, μηχανάκια αναπαραγωγής πατερικών και άλλων τσιτάτων, δεν έχει κανένα απολύτως νόημα και σε κάθε περίπτωση είναι και βλαπτικός!
ΔιαγραφήΥ.Γ.Ακόμη, βέβαια, δεν μας απάντησες εάν έχεις την ιδιότητα του θεολόγου! Έτσι, για να μας λυθεί η απορία!
Πέτρο ο Διογένης δε θα ανοίξει διάλογο μαζί σου γιατί είσαι "εμμονικός" κατά το συγκεκριμένο κύριο. Έτσι αντιλαμβάνεται ο εν λόγω κύριος το διάλογο.
ΔιαγραφήΠοιος είσαι συ που τόλμησες να υποστηρίξεις διαφορετική άποψη από εκείνη του Νούση και του Διογένη;
Θαυμάζω την ψυχραιμία σου αδελφέ!
Mόνο ΝΤΡΟΠΗ στο "Διογένη" για τον τρόπο που γράφει. Απορώ πώς ο ιστολόγος επιτρέπει τη δημοσίευση τέτοιου ύφους σχολίων!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝΤΡΟΠΗ ΤΟΥ!
Προς Ανώνυμο 6:39...
ΔιαγραφήΚαμία απολύτως ντροπή, η γλώσσα της αλήθειας ενίοτε πρέπει να είναι σκληρή, γιατί όταν βλέπεις κάποιον να επιμένει με τα δήθεν "ορθόδοξα επιχειρήματα" και μάλιστα να τα επαναλαμβάνει , εμμονικώς, εκατό φορές, τότε προβληματίζεσαι και λες πως κατι δεν πάει καλά...απλά εισαγωγικά μαθήματα ψυχιατρκής...οι αλήθειες να λέγονται κι ας μας ζορίζουν...
@ Πετρο
ΑπάντησηΔιαγραφήσε ευχαριστω που επιτελους εφτασες στα λογια μου με το τελευταιο σου σχολιο.
Λετε : " Λοιπόν, όταν ο Κύριος λεει «Οὐ μή ἴδῃ ἄνθρωπος τό πρόσωπόν μου καί ζήσεται» δεν εννοεί ότι θα τιμωρήσει με θάνατο όποιον δει το Πρόσωπό Του αλλά ότι αυτό γίνεται όταν το κτιστό έρχεται πρόσωπο προς Πρόσωπο με το Ακτιστο φως.
Και η τύφλωση του Παύλου δεν ήταν δα και αιωνια τιμωρία και βάσανο!
Κύριος οίδε γιατί επέτρεψε να χάσει το φως του προς ώρας..
Ούτε ο πρ. Ηλίας ούτε κι ο Μέγας Μωυσής δεν είδαν την δόξα του Θεού γιατί δε θα το άντεχαν". Ποσο πιο ξεκαθαρα λοιπον να παραδεχτειτε πως προκειται για οντολογικη κατασταση και οχι για κτιστο τοπο και πυρ βασανων; λετε οτι ο Κυριος το επετρεψε και οτι δεν θα αντεχαν. αυτο συμβαινει και με την κολαστικη ενεργεια, την επιτρεπει ο Θεος διοτι αυτην αξιζουν και αυτην θελουν!
λετε : "Και η τύφλωση του Παύλου δεν ήταν δα και αιωνια τιμωρία και βάσανο!" αρα η τυφλωση, εστω αυτη η μικρη κολαση για τον παυλο, ηταν αμεσος καρπος της ακτιστης ενεργειας. οπερ εδει δειξαι!
@ Πετρο
ΑπάντησηΔιαγραφήαυτο παλι που λες για τις ακτιστες ενεργειες. σε κανενα σημειο δεν μπερδευω οπως εσυ τις ακτιστες ενεργειες με τη θεια ουσια. εννοειται πως ειναι θεος και αυτες, με την εννοια πως προερχονται απο τη θεια ουσια και αυτην εκφραζουν. αλλα δεν θα πρεπει να τις ταυτιζουμε με την ουσια, διοτι τοτε παμε σε πολυθεια, και αυτο δεν το λεω εγω, αλλα ο Γρηγοριος Παλαμας εναντιον Ακινδυνου, βαρλααμ και Γρηγορα.
προχειρα σε παραπεμπω στο Μ βασιλειο: "αν φερουμε και καταθεσουμε στη θεια ουσια ολα τα θεια ονοματα, θα αποδειξουμε το Θεο οχι μονο συνθετο αλλα και συγκειμενο απο ανομοιομερη πραγματα¨"(Κατα Ευνομιου 2, 29, PG 29, 640C).
οπως βλεπεις, αυτα που εσενα σου φαινονται περιεργα και ακατανοητα ηδη τα σχολιασαν οι αγιοι Πατερες'
΅@ Πετρο
ΑπάντησηΔιαγραφήοσο και να το τραβας το σχοινι, δεν προκειται να βρεις στην Ορθοδοξη παραδοση αλλη ερμηνεια περα απο αυτην της αμεθεξιας του Θεου. ειπαμε, οι σχολαστικοι λατινοι μιλησαν ξεκαθαρα για κτιστο πυρ. εμεις βλεπουμε την ακτιστη θεοφανεια να ενεργει κολαστικα λογω της αμετανοησιας των κολασμενων.
αρα ο Θεος καθισταται κολασις για αυτους μονο και μονο με την παρουσια του, με το οτι υπαρχει...
για σενα ισως το πυρ της κολασης να ειναι ενα ειδος λειζερ, κατι σε ακτινοβολια σιγουρα, αλλα αυτο δεν μπορει να ειναι η απαντηση στην ενσταση σου οτι ο Θεος δεν μπορει να λειτουργει και ως κολαστικο πυρ.
μεινε σε αυτο που λεει ο Δαμασκηνος: "και τουτο δε δειδεναι δει, οτι ο θεος ου κολαζει τινα εν τω μελλοντι αιωνι, αλλ' εκαστος εαυτον δεκτικον ποιει της μετοχης του Θεου. εστι μεν η μεν μετοχη του Θεου τρυφη, η δε αμεθεξια αυτου κολασις" (Κατα Μανιχαιων διαλογος)
΅@ Πετρο
ΑπάντησηΔιαγραφήκαι κατι ακομα για λογους δογματικης ακριβειας: "καί θεότητα καί ταύτην δή τήν θείαν ἐνέργειαν ὀνομάζεσθαι
παρά τῶν αὐτῶν θεολόγων ἀκούσαντες, ἀσμένως ἐδέξαντο"
με αυτο οι πατερες της συνοδου εκεινης ηθελαν απλα να διακρινουν ενεργειες και ουσια στον Θεο και να πουν πως και αυτες ειναι ακτιστες.
δεν εννοουν οτι καθε μια ενεργεια αποτελει και ξεχωριστη θεοτητα, διοτι τοτε οι θεοι θα ηταν απειραριθμοι!
""και τουτο δε δειδεναι δει" διορθωνεται σε "και τουτο δε ειδεναι δει"
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητέ, πουθενά δεν είπα ότι ταυτίζονται οι ενέργειες με την ουσία... Πάλι δεν καταλάβατε σωστά με αποτέλεσμα εγώ εξαρχής να μιλάω για θεϊκές ενέργειες κι εσείς να μπερδεύετε στην κουβέντα τη θεϊκή Ουσία... Από τούδε να προσέχετε περισσότερο γιατί μπορεί να γίνουν παρεξηγήσεις!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜια τελευταία προσπάθεια:
Λοιπόν, άκτιστη ενέργεια είναι η Αγάπη και φυσικά λέμε και είναι έτσι :
«Ὁ Θεός ἀγάπη ἐστί»..δε πιστεύω να διαφωνείτε!!!
Λοιπόν, εσείς θεωρείτε άκτιστη ενέργεια το πυρ της Κόλασης άρα φυσικό κι επόμενο είναι να πούμε ότι
«Ὁ Θεός ειναι το πυρ της κόλασης».
Όπως και για κάθε Χ άκτιστη ενέργεια μπορούμε να πούμε :«Ὁ Θεός Χ ἐστί»
Τόσο απλό και όμως ακόμη δε συμφωνήσαμε
Δλδ αν διαβάζατε κάπου το " Ἐγώ εἰμι ἡ ἀνάστασις καί ἡ ζωή και το πυρ της Κόλασης" θα νιώθατε ωραία;;;
Τι άλλο να πούμε;; καλή φώτιση!
Πέτρος
Συζήτηση διαρκείας...
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια γερά νεύρα...
Κάποιοι έσπασαν...
θεολογούν εις μάτην...
Των αδυνάτων τα βάρη...
ο δάσκαλος είναι ... καλός μαθητής!
Έχει καλό Δάσκαλο...
Πράο και Ταπεινό!
Μάθετε απ΄εμού...
Αν.
Κ. Νούση, συγγνώμη αλλά δε μας είπατε ποιος είπε το:
ΑπάντησηΔιαγραφή"Ο Θεός κολασις ενεργεία εστί λόγω προσλήψεως των κολαζομενων και βασιλεία λόγω προσλήψεως των σεσωσμενων.".
Γιατί δυσκολεύεστε;;
Πέτρος
Δεν δυσκολεύομαι καθόλου. Ήδη το ανέλυσα εκτενεστατα. Αν εσείς τώρα δεν θέλετε ή δυσκολεύεστε να το αποδεχτείτε, είναι άλλου παπά ευαγγέλιο!
Διαγραφή@ Πετρο
ΑπάντησηΔιαγραφή"«Εγώ δε λέγω, ότι οι εν τη γεέννη κολαζόμενοι τη μάστιγι της αγάπης μαστίζονται. Και τι πικρόν και σφοδρόν το της αγάπης κολαστήριον;» λεει ο αββας Ισαακ ο Συρος. αυτο συνδυαζει και τα δυο
ο Θεος αγαπη εστι. αυτη βιουται ως παραδεισος για τους σωσμενους και ως κολαση για τους αμετανοητους λογω αμεθεξιας.
αυτα τα δεχεσαι καπως περισσοτερο;;
επισης δεν μπορω να κατανοησω την εμμονη του πετρου με το κτιστο πυρ. εφοσον οι μεγαλοι αυτοι αγιοι ομονοουν περι του ακτιστου - αν ηταν κατι κτιστο θα το ομολογουσαν - γιατι ντε και καλα να δεχθουμε τις σχολαστικες εφευρεσεις;
ΑπάντησηΔιαγραφήας υπακουσουμε στη θεοπτικη εμπειρια των αγιων μας.
η αγαπη του Θεου κολαζει, λεει ο Δαμασκηνος, αρα η ακτιστη ενεργεια του.
η εννοια αλλωστε της αναστασεως αυτη ειναι. τωρα μας δινει ο Θεος τη δυνατοτητα της μετανοιας, ωστε να ετοιμαστουμε για αυτη τη θεοπτια που θα ακολουθησει μετα την ανασταση. τοτε, με τα αναστημενα σωματα μας, και ζωντας οπως οι αγγελοι, θα εχουμε αμεση επαφη με το θεοποιητικο φως της Τριαδος.
δεν θα εχουμε την αναγκη αισθητων πραγματων ουτε για να ζησουμε, ουτε για να ευφρανθουμε στον Παραδεισο, οποτε ουτε και να βασανιζομαστε στην κολαση.
και επειτα, ο διαβολος και οι δαιμονες που ειναι πνευματα, δεν χρειαζονται αισθητο πυρ προς τιμωρια αυτων. και εφοσον στην ιδια κολαση θα ριχθουν και οι ανθρωποι, συναγεται λογικα οτι και αυτοι με αγιοπνευματικο πυρ θα βασανιζονται.
Αγαπητέ μου, δυστυχώς έχετε κάποια θεματάκια. Άλλα επισημάνθηκαν κι άλλα όχι πλην όμως ένα έμπειρο μάτι τα έχει καταγράψει όλα...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕγώ έχω κλείσει το θέμα "ακτιστο πυρ της κολασης" δε βγαίνει άκρη αλλά εσείς ακόμη δε μου είπατε ποιος έγραψε κι εσείς παραθέσατε το:
"Ο Θεός κολασις ενεργεία εστί λόγω προσλήψεως των κολαζομενων και βασιλεία λόγω προσλήψεως των σεσωσμενων."
Δε θυμάστε πού το βρήκατε;;
Τι σας συμβαίνει ;;
Πετρος
Σε μένα συμβαίνει να σέβομαι τα λόγια των μεγάλων Πατέρων. Ισαάκ, Μάξιμος, Παλαμάς, Χρυσόστομος, Βασίλειος. Εσείς μπορείτε να μας πείτε, αγαπητέ Πέτρο, ποιους ακριβώς πατέρες ακολουθείτε στη θεωρία του κτιστού πυρός; μήπως τον ρωμαιοκαθολικο Θωμά Ακινάτη;
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ δε επιμονή σας να σας πω που ακριβώς βρήκα τη φράση αυτή δείχνει περίτρανα τις κακές σας προθέσεις. Γίνεται εκ του πονηρού και μαρτυρεί πως δεν σας νοιάζει η αλήθεια της Ορθοδοξίας αλλά είστε προαποφασισμένος να παραμείνετε στην πλάνη σας για τον τιμωρό θεό που έχτισε καμίνι για δαίμονες και ανθρώπους. Λυπάμαι....
ΑπάντησηΔιαγραφήΤελικά είστε υπεράνω του Παλαμά και των λοιπών πατέρων; ώστε να ακούμε εσάς πλέον και όχι αυτούς...
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι να πω φίλε Πέτρο ότι δεν παρέθεσα χωρια πατέρων; πληθώρα... Εσείς όμως εκεί. Τυφλός και αμετακίνητος στην πλάνη σας. Τυφλός εθελούσιας όπως αυτοί στην κόλαση με το φως της θεότητας....
ΑπάντησηΔιαγραφήΕθελουσιως αντί εθελούσιας
ΔιαγραφήΘα συμφωνήσω ακόμα ότι τα γραπτά μας μας προδίδουν. Έγραψα τόσα άρθρα και άλλα τόσα σχόλια με πλήθος παραπομπών και εξηγήσεων. Εσείς έχετε μονάχα τους δυτικούς σχολαστικούς και μια κακη ερμηνεία του Αγίου Νικοδήμου στην οποία θα επανέλθω άλλη στιγμή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλά είπε ένας προηγούμενος σχολιαστής. Ούτε με θαύμα δεν θα πεισθητε...
Αγαπητέ, μια παραπομπή σας ζήτησα για το χωρίον που παραθέσατε
ΑπάντησηΔιαγραφή"Ο Θεός κολασις ενεργεία εστί λόγω προσλήψεως των κολαζομενων και βασιλεία λόγω προσλήψεως των σεσωσμενων."
γιατί μου φάνηκε έτσι λίγο ασυνάρτητο κι εσείς κάτι πάθατε!
Αν θέλετε πείτε μας, τι πάθατε;
Άξιον απορίας πάντως η άρνησή σας να δώσετε παραπομπή.
Μήπως είναι καποιου γνωστού σας;
Επικαλείστε τον Μάξιμο τον Ομολογητή;;
Δείτε τι ωραία που τα γραφει:
"Ποταμος γαρ πυρος, φησιν, ειλκεν εμπροσθεν αυτου. Ηνικα ταρταρος, και βοθρος αχανης και ανεικαστος, και σκοτος εξωτερον, και σκωληξ ακοιμητος αναδειχθωσι παροντα· και επ ̓ αυτοις φοβος ειστηκει δια παντων μετεωρος εκδεχομενων την εκβασιν·
** και οργης αγγελοι κολαστικον πυρ αποστιλβοντες, **
** πυρ δε βλεποντες, **
** και πυρ αναπνεοντες, **
** ετοιμοι προς πασαν εκδικησιν πασης παρανομιας εστηκασι" **
ΑΠΑΝΤΑ, ΜΑΞΙΜΟΥ τοῦ ΟΜΟΛΟΓΗΤΟΥ
Α´. Προς τον δουλον του Θεου κυριον Γεωργιον τον πανευφημον επαρχον Αφρικης
Ο Άγιος μιλάει για κολαστικο πυρ, εξαρχής, και ουχί όπως εσείς φαντάζεστε ότι οι δίκαιοι θα το λαμβάνουν ως φωτιστικό οι δε κολασμενοι ως καυστικό/κολαστικό.
"Ντυμένοι" Λοιπόν, οι άγγελοι με κολαστικό πυρ θα πετάξουν τους κολασμένους στη γέενα κι εσεις με τη βοήθεια του Αγίου Ισαάκ του Σύρου το βλέπετε ως "μάστιγι της αγάπης"!
δλδ τι;; Η απόλυτη αγάπη του Θεού είναι το πυρ το αιώνιο;;; τίποτα παράξενο για εσάς που θέλετε Άκτιστο το πυρ της Κόλασης οπότε, πυρ της κόλασης και αγάπη ένα και το αυτό!
Θου Κύριε!
Σημειωτέον ότι ο Άγιος θέλει τους αγγέλους να είναι οι τιμωροί αντιθέτως μ'αυτά που εσείς μας λέγατε ! Ενθυμείσθε;;
Πέτρος
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚ. Νουση, επικαλείστε τον Μ. Βασίλειο;;
ΑπάντησηΔιαγραφήΔείτε τι ωραία μας τα λέει:
"...τὸ, ∆αρήσεται πολλὰς, καὶ τὸ, ∆αρήσεται ὀλίγας, οὐχὶ τέλος, ἀλλὰ διαφορὰν κολάσεως δηλοῖ. Εἰ γὰρ ὁ Θεὸς δίκαιος κριτής ἐστιν, οὐ μόνον τοῖς ἀγαθοῖς, ἀλλὰ καὶ τοῖς πονηροῖς, ἀποδι δοὺς ἑκάστῳ κατὰ τὴν πρᾶξιν αὐτοῦ,
** δύναται εἶναι ὁ μέν τις πυρὸς ἀσβέστου ἄξιος, καὶ τούτου ἤτοι μαλακωτέρου, ἢ μᾶλλον φλέγοντος· **
** ὁ δέ τις σκώλη κος ἀτελευτήτου, καὶ τούτου πάλιν ἢ πραότερον ὀδυνῶντος, ἢ σφοδρότερον κατὰ τὴν ἀξίαν ἑκάστου· **
** καὶ ἄλλος γεέννης διάφορα πάντως ἐχούσης τὰ κολαστή ρια· **
καὶ ἕτερος τοῦ ἐξωτέρου σκότους, ἔνθα ὁ μέν τις ἐν κλαυθμῷ μόνον, ὁ δέ τις καὶ ἐν βρυγμῷ τῶν ὀδόντων διὰ τὸ ἐπιτεταμένον τῶν πόνων γίνεται "
ΟΡΟΙ ΚΑΤΑ ΠΛΑΤΟΣ (κατ’ ερώτησιν και απόκρισιν). (PG 31, σελ. 905 – 1.052).
σξζʹ. Εἰ ὁ μέν τις δαρήσεται πολλὰς, ὁ δὲ ὀλίγας· πῶς λέγουσί τινες μὴ εἶναι τέλος
τῆς κολάσεως τοῖς κολαζομένοις.
Τι λέει ο Άγιος;
Ότι άλλος θα υποστεί το πυρ, άλλος τον σκώληκα, άλλος το σκότος, τον κλαυθμό, τον τριγμό.........
Όπερ σημαίνει ότι εκτός του πυρός πρέπει να χαρακτηρίσετε και τον σκώληκα (άκτιστος κι αυτός;;;) κι όλα τα κολαστηρια που αναφέρει ο Άγιος ως διακριτές καταστάσεις
Πέτρος
« Η απόλυτη αγάπη του Θεού είναι το πυρ το αιώνιο;;;»
ΑπάντησηΔιαγραφήΦίλε Πέτρε, συγγνώμη που παρεμβαίνω, αλλά απ’ ότι καταλαβαίνω το πρόβλημα για σένα είναι ο Θεός. Πώς δηλαδή νά ταυτιστεί η απόλυτη αγάπη του Θεού με κάτι τόσο αποκρουστικό όπως η κόλαση. Όμως δεν σε απωθεί ένας Θεός που δίνει εντολή για κολασμό και βασανιστήρια. Οπότε κάτω από αυτή τη συναισθηματική θεώρηση του Θεού, ως ¨απόλυτη αγάπη¨, λησμονείς ή θέλεις να λησμονείς πως οδηγούμαστε στην αιρετική διατύπωση της «αγαπολογίας» .
Ο Θεός είναι μόνο αγάπη.
Είναι έτσι η κάνω λάθος;
Χ.Ο.
Αγαπητέ Χ.Ο.,
ΑπάντησηΔιαγραφήκαταρχάς ελπίζω να έχετε καταλάβει τη διαφορά του "πορεϋεσθε απ'Εμού οι κατηραμένοι" από το "Δεύτε οι ευλογημένοι" γιατί στο πρώτο σας σχόλιο σα να μη ξέρατε τι σημαίνει το "Δεύτε κ τι το "πορεύεσθε"!
Γράψατε γαρ :
"Οι δίκαιοι που θα πάνε στον Παράδεισο είναι κι αυτός κάτι έξω και μακριά από τον Κύριο;
"Δεύτε οι ευλογημένοι του πατρός μου, κληρονομήσατε την ητοιμασμένην υμίν βασιλείαν από καταβολής κόσμου""
Τώρα μας δίνετε να καταλάβουμε, μετά από 150+ σχόλια , ότι δε κατανοήσετε ακόμη ότι το θέμα μου είναι ότι δε μπορώ να ανεχτώ να μου λένε πως ο Θεός μου είναι το πυρ της κόλασης...απλά πράγματα
Αναστάσιε, όλο λέω να σταματήσω κι όλο σχολιάζω... όποτε νιώσετε ότι ξεπεράσαμε τα όρια πείτε μου...τα σέβη μου!
Πέτρος
Αγαπητέ Χ.Ο.,
ΑπάντησηΔιαγραφήκαταρχάς ελπίζω να έχετε καταλάβει τη διαφορά του "πορεϋεσθε απ'Εμού οι κατηραμένοι" από το "Δεύτε οι ευλογημένοι" γιατί στο πρώτο σας σχόλιο σα να μη ξέρατε τι σημαίνει το "Δεύτε και τι το "πορεύεσθε"!
Γράψατε γαρ :
"Οι δίκαιοι που θα πάνε στον Παράδεισο είναι κι αυτός κάτι έξω και μακριά από τον Κύριο;
"Δεύτε οι ευλογημένοι του πατρός μου, κληρονομήσατε την ητοιμασμένην υμίν βασιλείαν από καταβολής κόσμου""
Τώρα μας δίνετε να καταλάβουμε, μετά από 150+ σχόλια , ότι δε κατανοήσετε ακόμη ότι το θέμα μου είναι ότι δε μπορώ να ανεχτώ να μου λένε πως ο Θεός μου είναι το πυρ της κόλασης...απλά πράγματα
Αναστάσιε, όλο λέω να σταματήσω κι όλο σχολιάζω... όποτε νιώσετε ότι ξεπεράσαμε τα όρια πείτε μου...τα σέβη μου!
Πέτρος
Αγαπητέ Πέτρο, βλέπω ότι μπερδεύεις την εικονική γλώσσα των πατέρων και της βίβλου με την πραγματικότητα. Επίσης είσαι κατά το ήμισυ Βαρλαάμιτης. Δεν μπορώ να σου απαντήσω σε σχόλια σε όλα αυτά. Θα επανέλθω άρθρο. Πάντως αν περιμένεις σκουλήκια και φωτιές στην κόλαση, τοτε να περιμένεις και βιβλία να ανοιχτούν στη β παρουσία! Εις το επανιδείν...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ θερμά τον Πέτρο για την επιβεβαίωση της ανωτέρω διάγνωσής μου:
ΑπάντησηΔιαγραφήΈνα συνεχές αντιορθόδοξο παραερμηνευτικό φονταμενταλιστικό παραλήρημα!...Και η θρησκειο -ψυχοπαθογένεια πολύ καλά κρατεί!...
Περαστικά σας!...
Άρα φίλε Πέτρε το πρόβλημα δεν είναι ο Θεός αλλά ΕΣΥ που δεν μπορείς να ανεχτείς πως ο Θεός είναι/γίνεται το πυρ της κόλασης (διευκρίνιση,για τους αμαρτωλούς μόνο) ενώ σημειωτέον ανέχεσαι έναν Θεό να δίνει εντολές για βασανισμό ή τιμωρίες. Και προσπαθείς με αγιογραφικά χωρία να θεμελειώσεις και να δώσεις υπόσταση σ´αυτή την αδυναμία σου. Κάπως έτσι αν δεν κάνω λάθος,ο κ. Καθηγητής θα μας πει, ξεκίνησαν το αφήγημα και οι αιρεσιάρχες οι οποίοι χωρίς να παραδέχονται την αδυναμία τους να κατανοήσουν παρά μόνο επικαλούμενοι και παρερμηνεύοντας τη Γραφή έπεσαν στις φοβερότερες αιρέσεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαρερμηνεύουμε λοιπόν χωρία για να μπορέσουμε να "ανεχτούμε".
Χρησιμοποιούμε χωρία για να καλύψουμε την "αδυναμία" μας.
Επικαλούμαστε χωρία για να θρέψουμε το "εγώ" μας.
Φίλε Πέτρε, μετά από 150+ σχόλια αποκάλυψες την αδυναμία σου με το να ομολογήσεις πως δεν μπορείς να ανεχτείς.
Για δυο πράγματα να είσαι σίγουρος, πως όλοι μας έχουμε αδυναμίες και πως μια τέτοια παραδοχή/ομολογία είναι ένα πρώτο βήμα, ίσως και το πιο σημαντικό, για την "θεραπεία" μας.
Και αν σε όσα χωρία που με σθένος επικαλούμαστε βάλουμε και τον καλό λογισμό "μήπως κάνω λάθος", είναι κι αυτό ένα καλό χτύπημα στο "εγώ" μας.
Να βάλουμε και λίγο αμφιβολία στην κρίση μας.
Και να γνωρίζουμε πως σε τέτοιες περιπτώσεις κάθε άλλος λόγος είναι περιττός.
Όχι μόνο δεν βοηθά αλλά αντίθετα μας πεισματώνει περισσότερο.
Χ.Ο.
Μονο βιβλία;! Τα tablet θα πάρουν φωτιά!
ΑπάντησηΔιαγραφήΈτσι σας θέλω, να γράφετε άρθρα ώστε κι εγώ ο καημένος να βρω το άλλο μου μισό που θα ταιριάξει με τον Βαρλααμίτη που κρύβω μέσα μου...
Πέτρος
Το λυπηρό είναι πως άρχισες να ειρωνεύεται. Δεν φτάνει που θεωρείς την ημιμαθεια σου απόλυτη γνώση, ώστε να εμμένεις στις παιδιαστικες ερμηνείες του μυαλού σου και των αιρετικών, άρχισες να μιλάς ειρωνικά και απαξιωτικά. Ναι. Είσαι Βαρλαάμιτης. Για κτιστή χάρη και κτιστή κόλαση μιλάνε οι αιρετικοί παπικοί. Γιατί δεν πας και επίσημα μαζί τους;
ΑπάντησηΔιαγραφήΓνώριζε αγαπητέ Πέτρο πως σε όλα κι αν ορθοδοξεις αλλά εμμένεις έστω και σε μια αιρετική γνώμη, είσαι δυστυχώς αιρετικός. Ή μήπως διαφωνείς;
ΑπάντησηΔιαγραφή@ Πέτρο
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://anastasiosk.blogspot.com/2023/10/blog-post_992.html?m=1&fbclid=IwAR3UcjYGgGa4YrocCQGdKWLf0vvpWMT0bsSugF113qO04090VX_vlSr05Hs