Κυριακή 26 Νοεμβρίου 2023

Άλλο καλός άνθρωπος άλλο καλός Χριστιανός - π.Θεοδόσιος Μαρτζούχος

Κυριακή ΙΓ' Λουκά 

 Άλλο καλός άνθρωπος άλλο καλός Χριστιανός

 π.Θεοδόσιος Μαρτζούχος

Η αόριστη γενικολογία του "καλού παιδιού" κατ᾿ αρχάς και στη συνέχεια του "καλού ανθρώπου", καλά κρατεί!!
H έκφραση αυτή, όταν μιλάμε για κάποιον μπορεί να γίνει σύσταση ποιότητος. Μπορεί να γίνει όμως και απαξιωτικός χαρακτηρισμός, όταν θέλουμε να φανερώσουμε την υποκρισία, πού τηρεί μεν κάποια κοινωνικά σχήματα, στα οποία όμως δεν πολυπιστεύει! Το "καλό παιδί" και το "καλός άνθρωπος" πάρα πολλά χρόνια ήταν "διαβατήρια" για κοινω-νική ανέλιξη και επικράτηση.
Και πώς γινόταν λοιπόν κάποιος καλό παιδί ή καλός άνθρωπος;
Η αποδεκτή κοινωνική συμπεριφορά ήταν αναγκαίος όρος και επαρκής συνθήκη γι αυτό; Σε μια πουριτανική  (=που θέλει να παριστάνει την "καθαρή" και αυθεντική, χωρίς ουσιαστικά να είναι) κοινωνία, η προσαρμογή στα κοινωνικά standars ήταν "τῶν ἀρετῶν ἡ ἀκρότης"! Τώρα που αυτού του είδους η κοινωνία αυτοδιαλύεται βουλιάζοντας μέσα στο δύσοσμο τέλμα της υποκρισίας πού γέννησε, το καλό παιδί και ο καλός άνθρωπος, κάθε μέρα όλο και περισσότερο, γίνονται υποθέσεις αδιαφορίας, αν όχι αστειότητος.
Μέχρι πρότινος η αντίρρηση που ακουγόταν ήταν: "Δεν μπορεί κάποιος να είναι καλός άνθρωπος χωρίς να είναι χριστιανός;" Η ερώτηση εξέφραζε την απορία μιας κοινωνίας βαθειά αντιχριστια-νικής, πού όμως… παρίστανε την χριστιανική!  Η ερώτηση φανέρωνε τον φόβο για τα… μέσα (την καρδιά και την ψυχή) και το βόλεμα με την προσαρμογή (των…έξω) της συμπεριφοράς! Αυτό βάσταξε κάμποσα χρόνια μέχρι που οι νέοι άνθρωποι το ξεμπρόστιασαν με ωμή, σοκαριστική ειλικρίνεια για τους… καλούς βολεμένους αστούς, είτε στην Αμερική με τα parties μαριχουάνας και το Woodstock είτε με τον Μάη του ᾿68 στην Ευρώπη. [Δεν θέλουμε μια κοινωνία στην οποία δεν θα πεθαίνουμε από πείνα, αλλά θα πεθαίνουμε από ανία].
Ένας άνθρωπος, λοιπόν, καλός και καθώς πρέπει άρχοντας, όπως λέει το Ευαγγέλιο, πλησίασε τον Χριστό (αυτόν τον "περίεργο" αντικομφορμιστή δάσκαλο)  τον αποκάλεσε "καλό" και τον ρώτησε πώς θα γίνει καλός και ο ίδιος, ώστε να πάει στον Παράδεισο!! Άλλωστε είχε ακούσει ότι εκεί πάνε μόνον… οι καλοί! Ο Χριστός του απαντάει ότι πράγματι καλός, είναι μόνον ο Θεός. Αλλά αφού ρωτάει και θέλει να γίνει "καλός", τότε να μη μοιχεύει, να μη σκοτώνει, να μην κλέβει, να μην ψευδομαρτυρεί και βέβαια να τιμά τους γονείς του!
Οκτώ κεφάλαια πιο πριν, στο ίδιο Ευαγγέλιο, το κατά Λουκάν (παραβολή καλού Σαμαρείτη), ο Χριστός, σε έναν άλλον που τον ρωτάει το ίδιο ακριβώς (χωρίς και να τον αποκαλεί "καλόν"), του λέει να αγαπά τον Κύριο και Θεό με όλη την καρδιά, την ψυχή, την δύναμη και τον νου του και τον πλησίον του όπως τον εαυτό του!!
Τι διαφορά άραγε βλέπει ο Χριστός ανάμεσα στους δύο με το ίδιο ερώτημα και απαντά διαφορετικά;
Μάλλον, πιθανόν, (ποιος μπορεί να μιλήσει απόλυτα για την σκέψη του Χριστού!!;;) βλέπει διαφορετικές εμποδίζουσες εξαρτήσεις στον καθένα από τους ερωτώντες και προσπαθεί να βοηθήσει αναλόγως προάγοντας την… ελευθερία τους!
Τον ένα τον μαθαίνει την αγάπη προς τον πλησίον· αφού γνώριζε τον νόμο και τι σημαίνει "αγαπώ τον Θεό"! Ουσιαστικά του ερμήνευσε αυτό που θα γράψει αργότερα ο αγαπημένος Του μαθητής Ιωάννης στην πρώτη του επιστολή κεφ. 4 στιχ.20: "αν κάποιος πει ότι αγαπά τον Θεό, ενώ μισεί τον αδελφό του, αυτός είναι ψεύτης". Δηλαδή του εξηγούσε ότι το αντίθετο της αγάπης δεν είναι το μίσος (αυτό είναι… αγάπη με παράπονο!!) αλλά η αδιαφορία, το προσπέ-ρασμα.
Τον δεύτερο καλόν άρχοντα ο Χριστός προσπαθεί να τον διδάξει ότι οι αρετές είναι προσωπική-ποιοτική εξυγίανση και όχι συμπεριφο-ρική προσαρμογή! Ότι δεν είναι αυτοκαταξίωση, αλλά "ελευθερία απ᾿ όλα"! Όταν αυτός, ο καλός άρχοντας, διαβεβαιώνει ότι τις εντολές (όχι μοιχεία-όχι φόνος-ούτε κλοπή-ούτε ψευδομαρτυρία-φροντίδα για τους γονείς) τις τηρεί από τα νιάτα του, ο Χριστός του απαντά: αν αυτό που λες όντως ισχύει… τότε πούλησε ό,τι έχεις, δώσε τα στους φτωχούς και ακολούθησέ με!! Ο καλός αυτός άρχοντας ακούγοντάς το αυτό, έγινε… περίλυπος, είχε βλέπετε περιουσία μεγάλη. Σ᾿ αυτήν ήλπιζε. Πώς να την εγκαταλείψει; Πού να στηριχθεί; Ο Χριστός του αφαιρού-σε το στήριγμα!!
Όταν βρισκόμαστε στην κατάσταση ενός ειλικρινούς λάθους, υπάρχει η ελπίδα και η μεγάλη πιθανότητα, όταν αυτό το καταλά-βουμε, να ακούσουμε αυτόν που μας το υποδεικνύει και να τηρήσουμε αυτό, πού δεν κάναμε πριν, εξ αιτίας της λανθασμένης τοποθέτησής μας, έστω και της ειλικρινούς! Γιατί όμως δεν θέλουμε να καταλάβουμε, ότι αν ζούμε σε ένα ανειλικρινές λάθος και το κρατάμε "αγκαλιά" παρ᾿ όσα ακούμε, θα εξαπλωθεί η ανειλικρίνειά μας αυτή σ᾿  όλη μας την ψυχή; Και τότε ολόκληρος ο εαυτός μας θα χάσει την διανοητική και ψυχική του αγνότητα;
Ο περίλυπος αυτός, καλός πλούσιος άρχοντας, έδωσε την αφορ-μή στον Χριστό να επισημάνει την ανάγκη να καταλάβουμε ότι δεν αγοράζονται με χρήματα η αγάπη, η θυσία, η φιλία, η καλοσύνη, η στοργή, το ενδιαφέρον, με τα οποία… "πάει κάποιος στον παράδεισο".
Ότι αν ελπίζουμε στον πλούτο μας, τότε θα έχουμε δυσκολία στην είσοδο στον παράδεισο, αφού είναι ευκολότερο… να περάσει μια γκαμήλα στην τρύπα μιας βελόνας παρά ένας άνθρωπος, πλούσιος σε χρήματα, πλούσιος σε γνώση, πλούσιος σε δύναμη, εκεί πού μόνον "φτωχοί" (Ματθ. 5, 3) ζούνε!!
Παράδεισος είναι ο Χριστός. "Να ξεγλιστράμε από τον Υιό του Ανθρώπου, να στρέφουμε αλλού το πρόσωπό μας, να υποκρινόμαστε ότι δεν τον καταλάβαμε· να "αφήνουμε το τηλέφωνο να χτυπάει" χωρίς να το σηκώνουμε από φόβο μήπως καλεί εκείνος· να μην ανοίγουμε κάποια γράμματα με περίεργο γραφικό χαρακτήρα μήπως και είναι δικά Του· αυτό είναι τελείως διαφορετικό θέμα! Ίσως να μην έχουμε ξεκαθαρίσει ακόμα αν θα πρέπει να είμαστε χριστιανοί ή όχι, όμως θα έπρεπε να ξέρουμε ότι είμαστε σωστοί άνθρωποι, και όχι στρουθοκάμηλοι που κρύβουν το κεφάλι τους στην άμμο.’’ (C.S. Le-wis).
Μπροστά στην απορία-αγωνία των μαθητών για το ποιος μπορεί να σωθεί... αν χρειάζεται να "περάσει" από την τρύπα μιας βελόνας, ο Χριστός τους λέει ότι αυτά που φαντάζουν αδύνατα στο μυαλό και στην κρίση των ανθρώπων είναι δυνατά για τον Θεό!
Τα "δυνατά για τον Θεό" (Λουκ. 18, 27) λοιπόν, είναι ακριβώς αυτά πού επιτυγχάνουμε, αφού "παραδοθούμε στα χέρια Του". Δηλα-δή αφού Του δώσουμε τα "αδύνατά μας σημεία" να τα κάνει δυνατά για να μπορέσουμε έτσι να Τον ακολουθήσουμε  "όπου κι αν πηγαί-νει".
Ο Χριστός πάνω στον Σταυρό παραιτήθηκε απ᾿ όλα (χρήματα-γνώση-δύναμη) μαθαίνοντάς μας, πώς να μη γίνουμε… περίλυποι. Αυτό έμαθαν εκατομμύρια άνθρωποι που δεν νοιάζονταν να γίνουν καλοί άνθρωποι, αλλά αληθινοί άνθρωποι και χριστιανοί ταυτισμένοι όσο μπορούσαν με την αλήθεια, που είναι ο Χριστός.
Στην κάθε απορία του καθενός μας για την διαδρομή από τα έξω (καλός άνθρωπος) στα μέσα (υιός του Θεού) απαντάει πολύ ωραία ένας χριστιανός συγγραφέας:
"Πράγματι ο Χριστιανισμός θα σου κάνει καλό, πολύ μεγαλύτερο καλό από ό,τι ήθελες ή περίμενες ποτέ σου. Και ένα πρώτο μέρος του καλού που θα σου κάνει, είναι πως θα σφηνώσει μες στο κεφάλι σου το γεγονός, πως ότι αποκαλούσες  μέχρι τώρα "καλό", το να είσαι ευγενικός και καλός άνθρωπος, δεν είναι τόσο σημαντική υπόθεση όσο το φανταζόσουν. Θα σου μάθει, πως τελικά δεν μπορείς να είσαι "καλός" (τουλάχιστον όχι εικοσιτέσσερεις ώρες το εικοσιτε-τράωρο) με μόνη την δική σου ηθική προσπάθεια. Και ύστερα θα σου μάθει πως ακόμα και αν μπορούσες, ακόμα και τότε δεν θα είχες επιτύχει τον σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκες. Η απλή ηθικότητα δεν είναι ο σκοπός της ζωής σου. Φτιάχτηκες για κάτι πολύ διαφορε-τικό απ αυτό. Όλοι όσοι επιμένουν να ρωτάνε αν μπορούν να είναι καλοί άνθρωποι χωρίς τον Χριστό δεν έχουν ιδέα τι σημαίνει ζωή. Αν το ήξεραν θα γνώριζαν ότι μια "καλή ζωή" είναι ένας απλός μηχανισμός σε σύγκριση με τον σκοπό για τον οποίο φτιάχτηκε ο άνθρωπος. Η ηθικότητα είναι απαραίτητη. Όμως η Θεία Ζωή, η οποία  προσφέρει τη ζωή της σ’ εμάς και μας καλεί να γίνουμε Θεοί, μας προορίζει για κάτι, που θα καταπιεί την ηθικότητά μας.
Πρόκειται να ανακαινιστούμε.
Κάθε ίχνος του λαγού που κρύβεται μέσα μας θα εξαφανιστεί, τόσο ο ευσυνείδητος, ηθικός λαγός όσο και ο δειλός, φιλήδονος λαγός. Θα ματώσουμε και θα τσιρίξουμε καθώς θα πέφτουν από πάνω μας τα κομμάτια της γούνας. Και μετά, ξαφνικά, θ’ ανακαλύψουμε από κάτω της, κάτι πού ποτέ δεν φανταζόμασταν· έναν αληθινό άνθρωπο, έναν αιώνιο Θεό, έναν υιό του Θεού· δυνατό, λαμπρό, σοφό, όμορφο, να ξεχειλίζει από χαρά’’. (C.S. Lewis)
Αμήν. Γένοιτο
Με αγάπη και ευχές
ο εφημέριος
π. Θεοδόσιος.

ΙΓ’ ΚΥΡΙΑΚΗ ΛΟΥΚΑ - Πλουσίου νεανίσκου
Ἐκ τοῦ κατά Λουκᾶν
Κεφ. ιη’, 18-27
 
Τόν καιρό ἐκεῖνο, πῆγε στόν Ἰησοῦ ἕνας ἄνθρωπος, θέλοντας νά τόν φέρει σέ δύσκολη θέση, καί τόν ρώτησε:
   - Διδάσκαλε ἀγαθέ, τί πρέπει νά κάνω γιά νά κληρονομήσω αἰώνια ζωή;
          Τοῦ ἀπάντησε ὁ Ἰησοῦς:
          - Γιατί μέ ὀνομάζεις ἀγαθό; Ἀγαθός δέν εἶναι, παρά μονάχα ἕνας· ὁ Θε­ός. Τίς ἐντολές τίς ξέρεις: «Μή μοιχεύσης· μή φονεύσης· μή κλέ­ψης· μή ψευδομαρτυρήσης· νά τιμᾶς τόν πατέρα σου καί τήν μητέρα σου».
          Ἐκεῖνος ἀπάντησε:
          - Ὅλα αὐτά τά τηρῶ ἀπό τήν παιδικῆ μου ἡλικία.
          Ὅταν ὁ Ἰησοῦς τά ἄκουσε αὐτά, τοῦ εἶπε:
          - Τότε ἕνα σοῦ λείπει· Πούλησε ὅ,τι ἔχεις, καί μοίρασέ τα στούς φτω­χούς, καί θά ἀποκτήσεις θησαυρό στόν οὐρανό, καί ἀκολούθησέ με.
          Ἐκεῖνος ὅμως, ὅταν ἄκουσε αὐτά, λυπήθηκε, γιατί ἦταν πλού­σιος πολύ.
          Ὅταν δέ ὁ Ἰησοῦς, τόν εἶδε περίλυπο, εἶπε:
          - Πόσο δύσκολο εἶναι αὐτοί πού ἔ­χουν τά χρήματα, νά μποῦν στήν βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Εἶναι πιό εὔκολο νά περάσει γκαμήλα ἀπό τρύπα μιᾶς βε­λόνας, παρά νά μπεῖ πλούσιος στήν βασιλεία τοῦ Θεοῦ.
          Ὅσοι  τόν ἄκουσαν, εἶπαν:
          - Τότε ποιός θά μπορέσει νά σωθῆ;
          Ἐκεῖνος ἀπάντησε:
          - Τά ἀδύνατα στούς ἀνθρώπους εἶναι δυνατά στόν Θεό.-

7 σχόλια:

  1. Όλα καλά μέχρι την πρώτη απάντηση του Κυρίου ότι σώζεσαι, δηλαδή βρίσκεις τον ουράνιο θησαυρό, τηρώντας τις εντολές ...
    μετά λαμβάνει χώρα μια περίεργη ανατροπή!
    Ναι μεν βρίσκεις τον θησαυρό τηρώντας τις εντολές αλλά όσοι σκαλώνουν ακόμη σε κάτι γήινο π.χ. χρήματα ε! αυτοί να τα πουλήσουν όλα, τα σκαλώματα, και να Τον ακολουθήσουν! Δηλαδή εμμέσως πλην σαφώς να γίνουν καλογέρια... πώς αλλιώς μεταφράζεται αυτό;
    Αφού κι όταν τηρούμε απλώς τις εντολές ακολουθούμε τον Κύριο άρα τονίζοντάς το αυτό ο Κύριος εννοεί να αφιερωθούμε πλήρως σ'Αυτόν!
    Όλοι όμως! Μη γινόμαστε ρατσιστές με τους πλούσιους, τα εύκολα θύματα....
    Άλλος είναι "σκαλωμένος" με την ωραία οικογένειά του, με τους φιλους του, με την ενορία του, γενικά με τη βόλεψή του.... όλοι, λοιπόν, να τα πουλήσουν όλα ...
    μη νομίσετε, λοιπόν, ότι κι οι φτωχοί ακόμη δε θα πράξουν ό,τι κι ο νεανικός της περικοπής!
    Άρα κάπου χωλαίνει η πλοκή της περικοπής αν την ερμηνεύσουμε έτσι οτι δηλαδή δεν πρέπει να μας μείνει κανένα γήινο κόλλημα!
    Δεν είναι μόνο για τους πλούσιους το "πάντα ὅσα ἔχεις πώλησον καὶ διάδος πτωχοῖς, καὶ ἕξεις θησαυρὸν ἐν οὐρανῷ, καὶ δεῦρο ἀκολούθει μοι"..
    Είναι για όλους.. εμπρός λοιπον!

    Δημητρίου Γιάννης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πρός κ. Δημητρίου Γιάννη.

    «ἔφη αὐτῷ ὁ Ἱησοῦς· εἰ θέλεις τέλειος εἶναι, ὕπαγε πώλησόν σου τὰ ὑπάρχοντα καὶ δὸς πτωχοῖς, καὶ ἕξεις θησαυρὸν ἐν οὐρανῷ, καὶ δεῦρο ἀκολούθει μοι.» (Ματθ. ιθ΄21)
    «ὁ δὲ Ἰησοῦς ἐμβλέψας αὐτῷ ἠγάπησεν αὐτὸν καὶ εἶπεν αὐτῷ· ἕν σε ὑστερεῖ· εἰ θέλεις τέλειος εἶναι, ὕπαγε, ὅσα ἔχεις πώλησον καὶ δὸς πτωχοῖς, καὶ ἕξεις θησαυρὸν ἐν οὐρανῷ, καὶ δεῦρο ἀκολούθει μοι, ἄρας τὸν σταυρόν σου.» (Μαρκ. ι΄21)
    « ἀκούσας δὲ ταῦτα ὁ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτῷ· ἔτι ἕν σοι λείπει· πάντα ὅσα ἔχεις πώλησον καὶ διάδος πτωχοῖς, καὶ ἕξεις θησαυρὸν ἐν οὐρανῷ, καὶ δεῦρο ἀκολούθει μοι.» (Λουκ. ιη΄22)

    Ἐν Χριστῶ ἀδελφέ,
    ἀπό τά τρία Συνοπτικά Εὐαγγέλια, παραθέτω ἀνωτέρω τήν ἀπάντηση πού ἔδωσε ὁ Κύριος στόν πλούσιο καί τά ὑψηλά ποθοῦντα νεανία, ὅπου ἄν προσέξεις στά δύο ἀπό αὐτά περιέχεται ἡ φράση «εἰ θέλεις τέλειος εἶναι» τήν ὁποία παραλείπει ὁ Εὐαγγελιστής Λουκᾶς.
    Νομίζω πώς αὐτή ἡ φράση λύνει τίς ὅποιες ἀπορίες δημιουργοῦνται σχετικά μέ τήν προτροπή τοῦ Χριστοῦ «πάντα ὅσα ἔχεις πώλησον καὶ διάδος πτωχοῖς, καὶ ἕξεις θησαυρὸν ἐν οὐρανῷ, καὶ δεῦρο ἀκολούθει μοι.»
    Αὐτό πού προτείνει ὁ Κύριος εἶναι τό τέλειο, τό ἰδανικό, τό ἰδεῶδες, ὁ ὑψηλότερος στόχος καί ἡ ἀνώτερη ἐπιδίωξη τοῦ καθενός «εἰ θέλει τέλειος εἶναι».
    Ὅποιος δηλαδή ἔχει σφοδρή ἐπιθυμία καί ποθεῖ τήν τελειότητα γιά νά τό ἐπιτύχει ὀφείλει νά ἀποκοπεῖ ἀπό τόν κόσμο, τούς φίλους, τούς συγγενεῖς καί ἄν εἶναι καί πλούσιος νά ἀποτραβήξει τή ματιά του ἀπό τήν ἀπάτη τοῦ πλούτου καί ἐλεύθερος πιά νά ἀκολουθήσει τό Χριστό μέ ὅλες του τίς δυνάμεις, μέ ὅλο του τό εἶναι.
    Αὐτό ὅμως εἶναι γιά τούς λίγους, τούς ἐκλεκτούς, πού ἐννόησαν καί συνειδητοποίησαν τήν ὑπέρτατη ἀξία τοῦ «ἑνὸς δέ ἐστι χρεία·» (Λουκ. ι΄42) καί ἔχοντας τήν κλίση καί μέ τήν κλήση τοῦ Θεοῦ, στοιχεία πάνυ άπαραίτητα γιά τήν εὐόδωση τῆς ἐπιλογῆς τους, ἀφιερώνονται ψυχῆ τε καί σώματι στόν Κύριο.
    Καί τό χάρισμα τοῦτο, τῆς ὁλοκληρωτικῆς ἀφιέρωσης, δέν τό ἔχουν ὅλοι οἱ πιστοί παρά μόνο «ὁ δυνάμενος χωρεῖν χωρείτω»(Ματθ. ιθ΄12).
    Οἱ ὑπόλοιποι, σωζόμαστε μέ τή χάρι τοῦ Θεοῦ καί τηρῶντας τίς ἐντολές Του.
    Ὁ Κύριος μᾶς γνωστοποίησε ὅτι «ἐν τῇ οἰκίᾳ τοῦ πατρός μου μοναὶ πολλαί εἰσιν·» (Ἰω. ιδ΄2)
    Ἄς εἰρηνεύουμε λοιπόν καί ἄς πορευόμεθα «ἕκαστος ἐν ᾧ ἐκλήθη» (Α΄ Κορ. ζ΄24).
    Μέ ἐκτίμηση,
    Θεόδωρος Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Θεόδωρε, η ερώτηση είναι:
    "τί ποιήσας ζωὴν αἰώνιον κληρονομήσω; "
    και δεν άλλαξε στην πορεία πλην όμως άλλαξε ο τρόπος που θα σωθεί κάποιος και μάλιστα δραματικά: "ὅσα ἔχεις πώλησον"
    Γιατί το παραβλέπετε αυτό;;

    Δημητρίου Γιάννης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. «μὴ πάντες ἀπόστολοι; μὴ πάντες προφῆται; μὴ πάντες διδάσκαλοι; μὴ πάντες δυνάμεις; (Α΄ Κορ. ιβ΄29).

    Ἐν Χριστῶ ἀδελφέ,
    τό «ὅσα ἔχεις πώλησον» εἶναι μιά προτροπή πού ὁδηγεῖ τόν πιστό στήν ἀμέριμνη καί ὁλοκληρωτική ἀφοσίωση καί ἀφιέρωση στό Χριστό.
    Εἶναι ὑπόδειξη μιάς χαρισματικῆς κατάστασης πού λίγοι ἔχουν τή δυνατότητα νά ζήσουν.
    Εἶναι αὐτοί πού σφόδρα ἐπιζητοῦν καί διακαῶς ἐπιθυμοῦν κάτι τό ἀνώτερο «εἰ θέλεις τέλειος εἶναι» καί ὁ Κύριος τούς προβάλλει καί τούς δείχνει τό δρόμο «πάντα ὅσα ἔχεις πώλησον ... καὶ δεῦρο ἀκολούθει μοι.».
    Δέν ἀπευθύνεται σέ ὅλους ἀφοῦ «οὐ πάντες χωροῦσι τὸν λόγον τοῦτον, ἀλλ᾿ οἷς δέδοται·» (Ματθ. ιθ΄11).
    Μέσω τοῦ πλουσίου νεανίου «τί ποιήσας ζωὴν αἰώνιον κληρονομήσω;» ἐπισημαίνει ὡς πρωταρχικό στόχο καί βασική ἐπιδίωξη τῶν πιστῶν στή ζωή τους τήν τήρηση τῶν ἐντολῶν.
    Ὄχι μέ ὑψηλοφροσύνη καί φαρισαϊσμό ἀφοῦ «δοῦλοι ἀχρεῖοί ἐσμεν, ὅτι ὃ ὠφείλομεν ποιῆσαι πεποιήκαμεν» (Λουκ. ιζ΄10), ἀλλά μέ ταπείνωση καί ἐπίγνωση πώς «ὁ νόμος παιδαγωγὸς ἡμῶν γέγονεν εἰς Χριστόν, ἵνα ἐκ πίστεως δικαιωθῶμεν·» (Γαλ. γ΄24).
    Τότε ἡ τήρησή τους θά μᾶς ὁδηγήσει στήν ἐκκοπή τοῦ ἰδίου θελήματος, στήν ἐκρίζωση τῶν παθῶν μέ τή μετάνοια, στήν ἐκκλησιοποίησή μας μέ τήν πνευματική ζωή καί στή χάριτι Θεοῦ σωτηρία μας.
    Μέ ἐκτίμηση,
    Θεόδωρος Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αγαπητέ Θεόδωρε,
    απορώ με την επιμονή σας αλλά και τον τρόπο που αποφεύγετε να δείτε αυτό που σας δείχνω.

    Όλα καλά αυτά που λέτε μέχρι την πρώτη απάντηση του Κυρίου!
    Μετά υπάρχει απάντηση σε ανύπαρκτη ερώτηση και μάλιστα γενικευμένη, για όλους τους πλουσίους, "πῶς δυσκόλως οἱ τὰ χρήματα ἔχοντες εἰσελεύσονται εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ"!!!!
    Όχι που δεν τηρούν τις εντολές αλλά που δεν τα δίνουν όλα στους φτωχούς!!!

    Σα να ἐπιζητοῦν σφόδρα καί διακαῶς να ἐπιθυμοῦν όλοι οι πλούσιοι κάτι τό ἀνώτερο και αναγκάζουν τον Κύριο να τους πει, «εἰ θέλεις τέλειος εἶναι...ὅσα ἔχεις πώλησον».
    Δεν στέκει η πλοκή έτσι όπως μας έχει παραδοθεί!
    Τι να κάνουμε !
    Ο Κύριός μας δε υπάρχει περίπτωση να κάνει τέτοια άλματα νοηματικά...


    Δημητρίου Γιάννης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. «οἱ δὲ περισσῶς ἐξεπλήσσοντο λέγοντες πρὸς ἑαυτούς· καὶ τίς δύναται σωθῆναι;
    ἐμβλέψας αὐτοῖς ὁ Ἰησοῦς λέγει· παρὰ ἀνθρώποις ἀδύνατον, ἀλλ᾿ οὐ παρὰ Θεῷ· πάντα γὰρ δυνατά ἐστι παρὰ τῷ Θεῷ. (Μαρκ. ι΄26-27)

    Ἑν Χριστῶ ἀδελφέ,
    ἄν δέν σέ ἰκανοποιεῖ ἡ ἀνωτέρω ἀπάντηση τοῦ Κυρίου πρός τήν ἀγωνιώδη ἐρώτηση τῶν μαθητῶν «τίς δύναται σωθῆναι», θεωρῶ πώς καμμία ἄλλη προσέγγιση ἐπί τοῦ θέματος θά σέ καλύψει.
    Ἄς μήν ἐπιτρέπουμε νά εἰσέρχονται στήν καρδιά μας λογισμοί ἀπαισιόδοξοι καί πνιγηροί.
    Ἄς ἔχουμε πάντα στό νοῦ μας τό λόγο τοῦ Κυρίου «ὁ γὰρ ζυγός μου χρηστὸς καὶ τὸ φορτίον μου ἐλαφρόν ἐστιν.» (Ματθ. ια΄30)
    Στόν κατηχητικό λόγο τοῦ Ἰεροῦ Χρυσοστόμου διαβάζουμε τά ἐξῆς παρηγορητικά καί ἐνθαρρυντικά:«φιλότιμος γάρ ὤν ὁ Δεσπότης δέχεται τόν ἔσχατον καθάπερ καί τόν πρῶτον... καί τά ἔργα δέχεται καί τήν γνώμην ἀσπάζεται˙ καί τήν πρᾶξιν τιμᾶ καί τήν πρόθεσιν ἐπαινεῖ. ... Πλούσιοι καί πένητες μετ’ ἀλλήλων χορεύσατε˙ ἐγκρατεῖς καί ράθυμοι τήν ἡμέραν τιμήσατε˙ νηστεύσαντες καί μή νηστεύσαντες, εὐφράνθητε σήμερον...»
    Μέ ἐκτίμηση
    Θεόδωρος Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Θεόδωρε,
    δεν προσεγγίζετε καν το θέμα
    Υπάρχει λογικό άλμα κι εσείς το παραθεωρείτε.


    Δημητρίου Γιάννης

    ΑπάντησηΔιαγραφή