Σ κοταδ(ακ) ιστικός παλαιολιθικός υπέρ των Χριστιανικών Οργανώσεων[1]
Μετ’ εκπλήξεως αναγνώσαμε προ ημερών τον σκοταδιστικό και αναχρονιστικό - νεκραναστητικό - παιάνα υπέρ των απομνημειωμένων εδώ και δεκαετίες πολυθρύλητων χριστιανικών οργανώσεων και αδελφοτήτων εν Ελλάδι από έναν νοσταλγό τους συνάδελφο, ο οποίος παραπλανητικά μάς έψεξε πως τις απαξιώνουμε δήθεν αθεολόγητα, πράγμα που περιμέναμε εξ αντιθέτου να ανασκευάσει τις θέσεις μας ο ίδιος. Αντ’ αυτού – δηλαδή μιας υποτιθέμενης θεολογικής τεκμηριώσεως – σταθήκαμε ενεοί και απορούντες ενώπιον της παράθεσης “γνωμών” και “ρήσεων” παλαιοτέρων πνευματικών πατέρων και θεολόγων, οι οποίοι – και καλά – φέρονται υποστηρίζοντες τις παρεκκλησιαστικές και προτεσταντίζουσες αυτές σέχτες του παρελθόντος – σήμερα θα λέγαμε με κάποια ικανοποίηση ότι έχουν σε μεγάλο βαθμό “ορθοδοξοποιηθεί”, χωρίς να είμαστε σε θέση, πέρα από το φαίνεσθαι αυτής της μεταλλάξεως, να καταλογίσουμε εμφανώς και αποδεικτικώς τις προτεσταντίζουσες και εν γένει δυτικοχριστιανικές καταβολές τους, που συνεχίζουν να υφίστανται αδιοράτως και να υφέρπουν δολίως στις συνειδήσεις θυτών και θυμάτων – αναφέρομαι στα στελέχη και στους πολυειδώς δεχομένους ακόμη τις επιρροές των Αδελφοτήτων αυτών ως απλά μέλη ή φίλα προσκείμενοι σε αυτές.
Είναι όντως δύσκολο σήμερα να καταγγείλεις πειστικά τις Οργανώσεις στη
συνείδηση του σύγχρονου χριστιανού, αφενός διότι έχουν σχεδόν περάσει στην
έσχατη δύση της δραστηριοποίησής τους και στο ναδίρ της επιρροής τους στα
εκκλησιαστικά δρώμενα και αφετέρου επειδή έχουν τη θεσμική κάλυψη της επίσημης
Εκκλησίας και φοράνε τον μανδύα της αποδοχής και συμπόρευσης με την ορθόδοξη
πίστη και διδασκαλία. Ο γράφων βέβαια στο παρόν άρθρο - απάντηση στη
σ-κοταδ-ιστική πρόκληση έχει να αναμετρηθεί και με την “περίεργη” γραφίδα του
επιτιθέμενου, αλλά αποφάσισε να μην ασχοληθεί με αυτήν ως λίαν αδιάφορην ούσαν
για τους περισσότερους αναγνώστες. Ωστόσο, για να μη φανεί ότι η σιωπή του
είναι ένοχη και κατηγορεί άδικα τον συνάδελφο, θα παραθέσει δύο μικρά
αποσπάσματα από το επίμαχο κείμενό του και… όποιος κατάλαβε, κατάλαβε! Ιδού
λοιπόν: “Οι οργανωσιακοί σύμφωνα με τους σύγχρονους αγίους και
πατέρες δεν είναι εντός της ορθοδόξου παραδόσεως», αποφάνθηκε ο
κ. Ν. Κ. γενικά και αόριστα. Και, ρηματικά σαν αποκλειστικός ερμηνευτής
Οσίου Πορφυρίου, που τους είχε βάλει απέναντι […] συνέδραμαν το
ιερό έργο της ουσιαστικά και δημιουργικά, με ανοιχτό το
ενδεχόμενο λάθους, ανθρώπινο αυτό. Εντελώς άδολα επί
του προκειμένου και ανυποψίαστα μεν, στη διαδρομή όμως, όχι
μικρού δε. Και αυτό ήταν η χρήση και διάδοση διδαχής δυτικότροπης
απόκλισης !” (χρωμάτισα με έντονη γραφή τα πλέον σιβυλλικά ρήματα εκείνου).
Πάμε τώρα στο βασικό σκέλος της απάντησής μας. Θα στηριχθεί κυρίως
στην αναίρεση – μάλλον αντικειμενικότερη ερμηνεία – των παρατιθέμενων υπ’ αυτού
απόψεων ενίων εγκρίτων προσώπων της σύγχρονης Ορθοδοξίας. Μέσα από αυτές τις
ρήσεις θα φανεί απλά ότι ο φιλοργανωσιακός συνάδελφος δεν αποδεικνύει σε καμία
περίπτωση τη μη προβληματική εκκλησιολογικά και θεολογικά ταυτότητα και δράση
των χριστιανικών Αδελφοτήτων εν Ελλάδι – και το τονίζω αυτό, διότι με εγκαλεί
συνέχεια για “αθεολόγητη” εκ μέρους μου μομφή κατ’ αυτών.
1. Η παράθεση των συναισθηματικών αναμνήσεων του Γιανναρά για την
εποχή που ήταν μέλος της αδελφότητος Ζωή όχι απλά δεν αποδεικνύει τη
θεολογική του συμφωνία με αυτήν – άλλωστε σε όλα τα σχετικά βιβλία την
κατακεραυνώνει – αλλά και αντιθέτως δεικνύει την εκ μέρους του προσπάθεια
αντικειμενικής κριτικής, εφόσον δεν αποκρύπτει τα θετικά και ευχάριστα της εκεί
διαβίωσής του.
2. Ο π. Κάλλιστος δεν μπορεί να ξέρει εκ των πραγμάτων τα αρνητικά των
εν λόγω Οργανώσεων σε μια άλλη ορθόδοξη χώρα. Και εκτός αυτού, δεν είναι
απορριπτέες συλλήβδην οι πρακτικές των Οργανώσεων, όπως τα Κατηχητικά για
παράδειγμα. Τα προβλήματα εστιάζονται στον τρόπο και στο πνεύμα των πρακτικών
αυτών.
3. Ο εν λόγω ιεράρχης έχει αδελφό προϊστάμενο σε συγκεκριμένη
Αδελφότητα. Θα ήταν ποτέ δυνατό να τις κακολογήσει; Πέραν τούτου, μιλάει για
έναν πεφωτισμένο κληρικό που δεν σημαίνει ότι οι αρχικές του καλές προθέσεις
δεν “μολύνθηκαν” με προτεσταντικές και ευσεβιστικές μεθόδους και στοχεύσεις από
μεταγενέστερα στελέχη.
4. Ωραία αποδεικτική τακτική! Απομονώνουμε μια φράση ενός αγιασμένου
κληρικού που δόθηκε σε συγκεκριμένες περιστάσεις, λες και με αυτήν δείχνει ο π.
Επιφάνιος την ευαρέσκειά του με το όλον των Οργανώσεων! Και αν ήταν τόσο
σύμφωνος με αυτές, γιατί δεν εντασσόταν σε μία εξ αυτών και τουναντίον
ακολούθησε τον δρόμο της μοναστικής πνευματικότητας και τη σύνδεσή του με έναν
αγράμματο αγιορείτη, δηλαδή τον όσιο Πορφύριο;
Β1. Ο μακαριστός Περγάμου μιλάει για αντιγραφή τύπων. Άρα όχι ουσίας.
Και εμείς σε αυτήν την τελευταία εστιάζουμε τις ενστάσεις μας. Επίσης, το να
χαρακτηρισθεί ο κορυφαίος θεολόγος του 20ου αι. είναι μεγάλη κουβέντα, διότι
ήδη άρχισε να αποδομείται έντονα η περσοναλιστική θεολογία του.
Β2. Τα λόγια του π. Αλεξάνδρου Σμέμαν φαίνονται άσχετα με το θέμα.
Ο φίλτατος κλείνει με το γνωστό πια ρεφραίν του – εκεί άλλωστε θέλει
να καταλήξει, ώστε εμμέσως πλην σαφώς να δικαιώσει και ίσως νεκραναστήσει τις
χριστιανικές αδελφότητες – πως η επιστροφή στην Ορθοδοξία, μετά τη
βαβυλώνεια αιχμαλωσία μας στη δυτική πνευματικότητα, απέτυχε. Το συμπέρασμα
αυτό είναι φυσικά αυθαίρετο και βεβιασμένο, καθώς η επιστροφή αυτή βρίσκεται εν
εξελίξει.
Θα ήθελα στο σημείο αυτό και εφόσον αναφερόμαστε σε πρόσωπα και
γνώμες, να υπογραμμίσω ότι η σχέση κάποιων εκλεκτών προσωπικοτήτων με τις
χριστιανικές οργανώσεις κατά καιρούς δεν σημαίνει σχεδόν τίποτα, καθώς η
μονοκρατορία τους τα προηγούμενα χρόνια δεν άφηνε κανένα σχεδόν περιθώριο σε
κάποιον ενεργό εκκλησιαστικά χριστιανό να μην έρθει σε κάποια επαφή με αυτές,
έστω και στοιχειώδη. Ο Αιμιλιανός της Σιμωνόπετρας, ο Γοντικάκης, ο Καψάνης της
Γρηγορίου, έγιναν αργότερα και ηγούμενοι στο Όρος και αποτίναξαν από πάνω τους
παντελώς τον ευσεβιστικό κονιορτό. Ο Παπαζάχος, ο γιατρός του Πορφυρίου, γράφει
και ξαναγράφει ο Α.Κ., ήταν κάποτε
Ζωηκός. Ε και; Και η αφεντιά μου ήταν Σωτηρικός.
Το θέμα όμως είναι εξάπαντος η θεολογία και η ορθοπραξία της Ορθοδοξίας.
Και σε αυτά οι σύγχρονοι Άγιοι, αν και ανοιχτά δεν μπορούσαν να μιλήσουν για
πολλούς λόγους, ήταν κάθετα αντίθετοι. Έχω γράψει κατά καιρούς διάφορα, ειδικά
για την τοποθέτηση του οσίου Πορφυρίου, ο οποίος τους αποκαλούσε στον στενό του
κύκλο “προτεστάντες”. Και αυτά όλα δεν είναι της φαντασίας μου ή μιας
προσωπικής εμπαθείας, αλλά παραπέμπω σε συγκεκριμένες πηγές.[2] Και μιλάω
απλά για τη θεολογική τους νοοτροπία, χωρίς να επεκταθώ και στο γεγονός ότι στο
παρελθόν προσπάθησαν να καταλάβουν – εν μέρει το πέτυχαν επί Ιερωνύμου Α’ – την
εκκλησιαστική ηγεσία της χώρας και να επιβάλουν την “οργανωσιακή ευσέβεια”,
προχωρώντας, και με αθέμιτα μέσα ακόμη, στην “κάθαρση” του “ανήθικου και διεφθαρμένου
ιερατείου”.[3] Ευτυχώς
όμως και πάλι επενέβη και χάλασε τα σχέδιά τους ο όσιος Πορφύριος, στηρίζοντας
υπογείως τον μακαριστό αρχιεπίσκοπο Σεραφείμ Τίκα. Αυτό όμως είναι θέμα άλλης
μελέτης. Μάρτυρας πάντως της αλήθειας περί αυτού είναι και η γνωστή και
προσφάτως αποδημήσασα εις Κύριον Σωτηρία Νούση (καμιά συγγένεια με τον
υπογράφοντα).
Τελικά, ποιο είναι το ζητούμενο; Οι ιδέες μας ή η ακρίβεια της Ορθοδοξίας; Ο όσιος Πορφύριος, η μέγιστη αυτή μορφή, έλεγε: “προσπαθώ να γίνω Ορθόδοξος”. Ας το αναλογιστούν αυτό και ας ψαχτούν γενικότερα όσοι θέλουν να δικαιώσουν τον “προτεσταντισμό” τους, είτε στην προσωπική τους διαδρομή είτε και σε συλλογικό επίπεδο στα εκκλησιαστικά πράγματα της πατρίδας μας. Ο καθένας διαλέγει και παίρνει. Εγώ προτιμώ το κόστος και την ομορφιά της Ορθόδοξης πνευματικότητας. Εσείς, αγαπητέ συνάδελφε;
Κ. Νούσης
Λάρισα, 22/11/2023
[1]Απάντηση
στο https://anastasiosk.blogspot.com/2023/11/0.html
[2]https://www.pemptousia.gr/2015/06/efsevistikes-akrotites/
. Γενικότερα τις απόψεις μου επί του θέματος μπορεί κάποιος να βρει στο https://www.pemptousia.gr/author/kostas-nousis/
.
Τα πράγματα στην ζωή σχεδόν ποτέ δεν είναι άσπρο ή μαύρο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜόνο στην ανωριμότητα της εφηβείας αποφαίνεται κανείς με τέτοιες απολυτότητες.
Και από την τρόπο που εκφράζεται και από το λεξιλόγιο που χρησιμοποιεί, ο αρθρογράφος δείχνει να διαθέτει ωριμότητα εφήβου και όχι ενηλίκου.
Ο τρόπος έκφρασής του φανερώνει επίσης και εμπάθεια. Ενδεχομένως δικαιολογημένη σε κάποιο βαθμό, εάν υποθέσουμε ότι το πέρασμά του από το συγκεκριμένο περιβάλλον, το οποίο αναφέρει, συνοδεύτηκε από τραύματα που δύσκολα επουλώνονται (πράγμα όχι ασυνήθιστο σε ανάλογες περιπτώσεις).
Ασφαλώς η πραγματικότητα της ζωής είναι πολύ πιο πολυσύνθετη για να μπορεί να οριστεί με απλουστευτικούς αφορισμούς και ακραίους επιθετικούς χαρακτηρισμούς και ο σίγουρα μόνο ο ετάζων καρδίας και νεφρούς θα δώσει εν ημέρα Κρίσεως την τελική και αδέκαστη κρίση. Και για το συγκεκριμένο θέμα και για τον καθένα μας ξεχωριστά.
Άραγε ο Πορφύριος και ο Παϊσιος και όσοι άγιοι τις σνομπαραν έκαναν λάθος; και αυτοί ανώριμοι έφηβοι;
ΔιαγραφήΑυτοί δεν χρησιμοποίησαν ποτέ τους χαρακτηρισμούς που εσύ χρησιμοποίησες, ούτε εκδήλωσαν ποτέ τη δική σου αμετροέπεια, διαθέτοντας όντως την ωριμότητα, όχι απλώς ενηλίκου, αλλά αγίου. Αν αυτοί δίνουν το μέτρο σύγκρισης, κρίνε τον εαυτό σου και τα γραπτά σου και βγάλε μόνος σου τα συμπεράσματά σου για το επίπεδο της ωριμότητάς σου.
ΔιαγραφήΕδώ και 7 χρόνια μαζί με την πανδημία πηγαίνω σε μια συγκέντρωση που κάποια Κυρία κάνει στο πνευματικό κέντρο του ναού με την άδεια του εφημερίου από το περιοδικό Σωτήρ. Αυτά τα χρόνια ο κύκλος με έμαθε να πηγαίνω κάθε Κυριακή στην Εκκλησία, να έχω πνευματικό, να Κοινωνάω μετά από την ευχή του. Να φτιάχνω πρόσφορο, να συμμετέχω στο φιλόπτωχο της ενορίας και να βοηθάω όποτε υπάρχει ανάγκη. Να διαβάζω την Καινή Διαθήκη, πνευματικά βιβλία και περιοδικά. Να ακούω εκκλησιαστικό ραδιοσταθμό κλπ κλπ. Αν αυτά τα βλέπεις εκτός Εκκλησίας τότε τι να σας πω! Μάλλον δεν ξέρεις και λες λόγια του αέρα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι κάνοντας όλα αυτά τα θρησκευτικά σου καθήκοντα εξασφαλισες, ταλαίπωρη, τον παράδεισο;
ΔιαγραφήΟ Κοτταδάκης παίρνει 10 και εσύ 0.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρόσεξε δεν είσαι εισαγγελέας αλλά θεολόγος.
Πόσο οργανωσιακος ευσεβιστης είσαι!
ΔιαγραφήΆρρητα ρήματα συγχύσεως Βαβέλ. Μην γράφεις άλλο. Μπάστα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο κείμενο αυτό έχει γραφτεί με ειρήνη Θεού?
ΑπάντησηΔιαγραφήΈλεγε ο μακαρίτης Νίκος Σωτηρόπουλος την Μασωνία δεν την πολεμούν τις αδελφότητες πολεμούνε. Πόσο δίκιο είχε. Προφητικός και αληθινός ο λόγος του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣοφίας Κ. Νούση το ανάγνωσμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚύριε φώτισε τα σκότη του.
Αν θεωρείτε φως την προτεσταντιζουσα ευσεβιστικη θρησκευτικότητα, δεκτη η ευχή
ΔιαγραφήΜιλάς και ρωτάς ‘ο Πορφύριος και ο Παϊσιος και όσοι άγιοι τις σνομπαραν έκαναν λάθος; και αυτοί ανώριμοι έφηβοι;’ Οι άγιοι δεν είναι αλάθητοι. Για γράψε μου όσα δίδαξε ο Γρηγόριος Νύσσης ήταν σωστά; Το πτυχίο δεν κάνει τον θεολόγο αλλά έναν επί πλέον μισθοσυντήρητο του δημοσίου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔημήτρης Βασιλόπουλος
Μαθηματικός
Παρακαλώ όλος ο Παράδεισος είναι για σας. Μην υπάρχει ανησυχία ότι θα σας πάρω την θέση εγώ η ταλαίπωρη. Βρίστε με περισσότερο αυτή είναι η παρεκκλησιαστική αγωγή σας. Ο Λυτρωτής μου το είχε πει: Μακάριοι εστέ, όταν ονειδίσωσιν
ΑπάντησηΔιαγραφήΕλπίζω στο έλεος του Θεού και όχι στον θολοθεολόγο Νούση.
Δεν σε έβρισα. Απλά σου τόνισα ότι η σιγουριά για τον παράδεισο και η πνευματική αυτάρκεια είναι φαρισαϊσμός. Η τήρηση των εξωτερικών τύπων είναι ιουδαϊσμός. Εμείς στηριζόμενα στη χάρη. Γίνε ορθόδοξη και τότε θα καταλάβεις ότι δεν σε βρίζω αλλά σε αφυπνιζω
ΔιαγραφήΠρέπει να επισημανθεί πως ο κάθε θρησκευόμενος κουβαλάει τα προσωπικά του πνευματικά βιώματα, θετικά και αρνητικά!...
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε κάθε περίπτωση, όμως, πρέπει να έχουμε υπόψιν μας ότι όλα τα εκκλησιαστικά σχήματα, θρησκευτικές Οργανώσεις και Ενορίες, αποτελούνται από Δρώντα Υποκείμενα, με πάθη, άμετρες επιθυμίες και απύθμενες αδυναμίες, που δημιουργούν στο εκκλησιαστικό σώμα πολλές πληγές...
Το ουσιώδες, λοιπόν, είναι να θεραπεύουμε τις όποιες πληγές και να οδηγούμαστε σε μία δημιουργική και ευλογημένη σύνθεση και να μην εγκλωβιζόμαστε σε καταστάσεις αρνητικές και μίζερες, γιατί δεν αποτελούν και τον καλύτερο πνευματικό οδηγό!...
Σ' έναν κόσμο μεταμοντέρνο, όπου ο Θεός και η ύπαρξη νοήματος είναι άγνωστος Τόπος, έχουμε ανάγκη απ' όλους τους θρησκευόμενους και τους ''οργανωσιακούς'' και τους ''ενοριακούς''...
Και θέλω να πιστεύω πως και η επίσημη θεσμική Εκκλησία με αυτό το πνεύμα ενεργεί, γι' αυτό
και δεν έχει πάρει ποτέ θέση αρνητική. Και πώς να το πράξει, άλλωστε, αφού και οι εν λόγω πιστεύουσες κοινότητες(Θ.Ο), δρουν σε πλαίσιο εκκλησιολογικό...
Αθόρυβα και ταπεινά διακονούνε τα μέλη των Αδελφοτήτων με την πνευματική καθοδήγηση του κάθε Μητροπολίτη την Εκκλησία του Χριστού Χριστοκεντρικά πάντα και στοιχώντας στην παράδοση των μεγάλων πατέρων της Εκκλησίας μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν κατηγορώ πρόσωπα. Οι περισσότεροι είναι καλοπροαίρετοι. Απλά αγνοούν. Αν το ψάξουν, απλά θα ζητήσουν κάτι αυθεντικότερο
ΔιαγραφήΠαραθέτω ως αναρτήθηκε το συν πλην των Χριστιανικών Οργανώσεων, και όχι ψαλιδισμένο όπως το περιλάβατε για τους ευδιάκριτα παραπλανητικούς και ευφάνταστους στόχους και σκοπούς σας. Μετά την καταληκτική επισήμανση Π. Ευδοκίμωφ-«Όμως κανένα κείμενο εκτός απ’ τους δογματικούς ορισμούς των Συνόδων δεν μπορεί ποτέ να αξιώσει «συμβολικό» κύρος»-«Ορθοδοξία» σ.241-γράφω.
ΑπάντησηΔιαγραφή«Από αυτή την οδό οι Χριστιανικές Οργανώσεις και οι Αδελφότητες στάθηκαν στο πλευρό της Εκκλησίας σε ώρα κρίσιμη ως άλλη «Φιλική Εταιρία», πνευματική! Κάλυψαν μεγάλο κενό διδαχής, και άλλα, με προθυμία, σεβασμό, αφοσίωση στη θεσμική Εκκλησιαστική ηγεσία, και συνέδραμαν το ιερό έργο της ουσιαστικά και δημιουργικά, με ανοιχτό το ενδεχόμενο λάθους, ανθρώπινο αυτό. Εντελώς άδολα επί του προκειμένου και ανυποψίαστα μεν, στη διαδρομή όμως, όχι μικρού δε. Και αυτό ήταν η χρήση και διάδοση διδαχής δυτικότροπης απόκλισης !» Τι πιο σαφές και τι πιο καθαρό προσθέτω τώρα.
«Αλλά ! Αυτή ήταν σε χρήση τότε, αυτή η κυρίαρχη σε ζήτηση και προσφορά. Αν κρίνει κανείς ενδεικτικά από τα βιβλία «Αόρατος πόλεμος», και «Πνευματικά γυμνάσματα», έργα Αγίου Νικόδημου του Αγιορείτη, που ανυποψίαστα επίσης, διαβάζονταν από όχι λίγους ευλαβείς ορθόδοξους πιστούς ως βασικά κείμενα καθοδήγησης σε ορθόδοξη πνευματική ζωή. Ενώ δεν ήταν παρά επεξεργασία και διασκευή από τον Άγιο προηγούμενης μετάφρασης στα ελληνικά ταυτώνυμων έργων ρωμαιοκαθολικών μοναχών. Με το ένα μάλιστα απ’ αυτά να περιλαμβάνει ατόφιες τις πνευματικές θέσεις και οδηγίες του Ιγνάτιου Λογιόλα, ιδρυτή και αρχηγού του τάγματος των Ιησουητών*. Τι πιο σαφής, τι πιο καθαρή η εξήγηση, προσθέτω επίσης τώρα και για την ώρα έτερον ουδέν. Αθανάσιος Κοτταδάκης
Έπεα δυσνόητα και πάλι!
ΔιαγραφήΚε Νούση, λίγη αυτοσυγκράτηση
ΑπάντησηΔιαγραφήΜήπως να προτείνατε το ίδιο στον κοτταδακη και τους ετερους σχολιαστές;
ΔιαγραφήΔε γνωρίζω ούτε το πρόσωπο, ούτε το έργο του κ. Νούση και γι' αυτό τον παρακαλώ να μας πει κάτι για το έργο του, το οποίο ΥΠΟΘΕΤΩ ότι είναι πολύ μεγαλύτερο και πολύ πιο ... εκκλησιαστικό από εκείνο το οποίο με τόση λύσσα κατηγορεί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν ΔΕΝ είναι έτσι, τότε όλα όσα γράφει δεν είναι τίποτε άλλο από σοβαροφανείς φλου θολολογικούρες διανθισμένες με ευτελείς ισχυρισμούς, κοινώς μπαρούφες θολολογίας ...
Επειδή είναι περίοδος Σαρακοστής ας προσέξει λίγο και τον τρόπο που εκφράζεται και το γεγονός ότι οι πιστοί έχουν ανάγκη από Λόγο σοβαρό και όχι από εγκεφαλικά υποπροϊόντα εμπαθείας.-
Θολολογια είναι ο ευσεβισμος σας αγαπητέ. Πάψτε πια την αστεία αυτή καραμέλα και στραφείτε στα γνήσια ορθόδοξα νάματα.
ΔιαγραφήΤα είπες όλα .
ΔιαγραφήΑπό την φράση που γράφει ο κ. Κοτταδάκης "οι Χριστιανικές Οργανώσεις και Αδελφότητες στάθηκαν στο πλευρό της Εκκλησίας", εξάγεται το συμπέρασμα ότι αυτές είναι κάτι διαφορετικό από την Εκκλησία, καί όταν παρίσταται ανάγκη σπεύδουν να υποστηρίξουν καί να συντρέξουν την Εκκλησία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔηλαδή παραδέχεται (αθελήτως) την άποψη περί "εξωεκκλησιαστικών οργανώσεων", άν καί δέν τό πιστεύει βέβαια.
Απλώς πρόκειται για λανθασμένη διατύπωση.
Αν ο Μεγαλοσπηλιώτης Ιερομόναχος Ευσέβιος Ματθόπουλος, έχοντας οργώσει κηρύττοντας τη μικρή τότε Ελλάδα, και εκτιμηθεί Συνοδικά-12.7.1895-για «τον ένθεον υμών ζήλον … ως προς το κηρύττειν τα θεία και ευαγγελικά ρήματα ...». Όταν το 1907 με μερικούς νέους θεολόγους αντίστοιχου «ένθεου ζήλου ως προς το κηρύττειν τα θεία και ευαγγελικά ρήματα», ίδρυσαν τη «Ζωή», για πιο τακτική και συστηματική επιτέλεση αυτού του Αποστολικού χρέους, μπορεί να λέει κανείς ότι ανέλαβαν κι επιτέλεσαν έξω εκκλησιαστικό χρέος; Αθανάσιος Κοτταδάκης
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ π. Ευσέβιος Ματθόπουλος ετιμήθη από την Σύνοδο για τις περιοδείες καί τα κηρύγματα που έκανε στην Ελληνική επαρχία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟταν το 1907 ίδρυσε τη "Ζωή", μαζί με τούς άλλους θεολόγους, γνωρίζουμε άν έλαβαν Συνοδική έγκριση καί ευλογία για το έργο αυτό, δεδομένου ότι εδημιουργείτο πλέον μόνιμη κατάσταση με προοπτική για μελλοντική δραστηριότητα σε βάθος χρόνου ;
Ο κ.Νούσης μας λέει πως εχει εμπειρία σπό τον Σωτήρα...Εντάξει δεν έχει κι αδικο, για ένα διαστημα πήρα κι εγώ μια μικρή πικρή γεύση.....Ολη η συντηρητικούρα εκεί εχει μαζευτεί και στην Απολύτρωση, ......Οπότε τι θετικό να γράψει και ο θεολόγος, τα ειδε όλα ο άνθρωπος....!!!!!! Παντού βλέπουν αμαρτίες εκεί και του διαβόλου εργα......Η αμαρτοφοβία μέχρι τον ουρανό!!!! Οπότε τι τον βαράτε τον άνθρωπο.....Αλλάξτε μυαλά, γιατί δεν θα μείνει κανενας κοντά σας, μοναχα οι σεβαστοί γεροντες!!!! Και οι νεοι σας πού είναι;;;;; Πονεμένες ιστορίες!!!!!! Οι νέοι μακριά στις διασκεδάσεις..... αφού τους πνίξατε με την αμαρτοφοβία σας!!!!!! Αλλάξτε μυαλά και νοοτροπία!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι εμπειρίες μου στον Σωτήρα ήταν θετικές.
Διαγραφή