Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου 2023

Γεροντισμός, εξορκισμοί, αυθεντίες. Τα τραύματα ενός ναρκισσισμού - π. Ηρακλής Φίλιος

Μία αμερικανίδα προτεστάντισσα, ψυχοθεραπεύτρια, η οποία διεξήγαγε συνεδρίες με αρκετούς αμερικανούς πάστορες σε ψυχοθεραπεία είχε πει ακριβώς: ‘’Επιτυχημένος κληρικός είναι εκείνος στον οποίο συμπίπτουν η ψυχολογική του αλήθεια με τη θεολογική του αλήθεια’’. Πράγματι, δεν μπορεί, για παράδειγμα, ένας κληρικός να κάνει λόγο για το απαραβίαστο της ελευθερίας κατά τον άγιο Γρηγόριο Νύσσης και από την άλλη να επιβάλλεται στο θέλημα των πνευματικών του παιδιών.

Ο γεροντισμός αποτελεί καρκίνωμα μέσα στους κόλπους της Εκκλησίας. Στον γεροντισμό ο πνευματικός αποκαλύπτει τον εαυτό του, όχι όμως τον Χριστό. Όπως θα πει ο καθηγητής Δογματικής Χρυσόστομος Σταμούλης στον γεροντισμό ‘’ο Γέροντας αυτοερωτεύεται, κάνει είδωλο τον εαυτό του’’, για να θυμηθούμε αυτό το πάντοτε επίκαιρο ‘’αὐτοείδωλον ἐγενόμην’’ του αγίου Ανδρέου Κρητός. Στον γεροντισμό ο Γέροντας επιβάλλεται στην θέληση των πνευματικών του παιδιών, προπαγανδίζει συνειδήσεις, διεισδύει στην προσωπική τους ζωή και ελέγχει τα πάντα. Διεισδύσει απροκάλυπτα, πάντοτε με το πρόσχημα της υπακοής βέβαια, στην προσωπική ζωή του ανδρόγυνου.

Τον Γεροντισμό συμβαίνει να τον ενθαρρύνει είτε ο Γέροντας, είτε τα πνευματικά παιδιά του. Ακούμε συχνά να λένε ‘’το είπε ο Γέροντας…’’, ‘’ο Γέροντας μια μέρα θα αγιάσει’’, ‘’ο Γέροντας μας είναι πολύ φωτισμένος’’, ‘’α, εμάς ο Γέροντας μας’’ κ.ο.κ. Όταν καλλιεργείται από τον ίδιο Γέροντα αυτό το νοσηρό θρησκευτικό φαινόμενο (η θρησκεία βρίσκεται στον αντίποδα του εκκλησιαστικού γεγονότος) θα δούμε πως ο ίδιος συνηθίζει να ενθαρρύνει την ατμόσφαιρα που τα πνευματικά του παιδιά καλλιεργούν. Στις περιτπώσεις αυτές, ο Γέροντας μπορεί να γίνεται και προφητολόγος για το τι μέλλει γενέσθαι στην οικουμένη, τη στιγμή που δεν μπορεί να προβλέψει την αλλοίωση των συνειδήσεων στην οποία ο ίδιος επιδίδεται και τα τραύματα ενός ανέραστου ευσεβισμού, υπαίτιος του οποίο είναι ο ίδιος. Ο γεροντισμός με άλλα λόγια καταφάσκει στον οπαδισμό και από αυτόν τρέφεται. Κι όπως έλεγε ο Φώτης Κόντογλου για όλους τους αυτοχρισμένους Στάρετς: ‘’Ας κοιτάξουν πια τον εαυτό τους, αρκετά μας έσωσαν! Φθάνει, δεν χρειάζεται να σώσουν και άλλους’’.

Από την άλλη οι εξορκισμοί. Έγιναν κι αυτοί της μόδας. Και μάλιστα σε κοινή θέα. Δεν μπορεί όμως οποιοσδήποτε να διαβάσει ευχές εξορκισμών, παρά μόνο ξακουστοί στάρετς. ‘’Ο τάδε Γέροντας κάνει εξορκισμούς’’, ‘’ο τάδε Γέροντας βγάζει δαιμόνια μπροστά στον κόσμο’’. Εδώ, να πούμε μερικές αλήθειες. Οποιοσδήποτε ιερέας φοράει πετραχήλι, δηλαδή έχει χειροτονηθεί, μπορεί να διαβάσει εξορκισμούς. Αλλά σε ανθρώπους που έχουν δαιμόνιο πραγματικά και όχι σε ανθρώπους με επιληπτικές κρίσεις. Δεν υφίστανται, στο ζήτημα των εξορκισμών όπως και σε άλλα ζητήματα, κληρικοί πρώτης και δεύτερης κατηγορίας. Από την στιγμή που ο χειροτονημένος ιερέας φοράει πετραχήλι, μπορεί να διαβάσει από το Μικρό Ευχολόγιο τους εξορκισμούς. Όχι όμως σε κοινή θέα. Ένα τέτοιο σοβαρό πνευματικό ζήτημα δεν προσφέρεται για άρτον και θεάματα. Ο εξορκισμός γίνεται χωρίς την παρουσία άλλων ανθρώπων, παρά μόνο με την παρουσία του ιερέα και του δαιμονισμένου. Και δεν χρειάζεται διαφήμιση. Αυτά τα πράγματα είναι πολύ σοβαρά. Ο πιο αγράμματος ιερέας, του πιο απομακρυσμένου χωριού μπορεί με το πετραχηλάκι, με προσευχή και πίστη στην δύναμη του Θεού να διαβάσει εξορκισμούς. Όχι όμως με το παραμικρό, αλλά όταν υφίσταται πραγματική ανάγκη και χωρίς να χρειάζεται η παρουσία ‘’χειροκροτητών’’ του Γέροντα.

Ζούμε σε μία εποχή με πολλά fake news. Ο πολύς κόσμος εκεί έξω, στην κοινωνία των προσώπων, έχει ανάγκη από παρηγοριά, κατήχηση και ελπίδα. Εμείς δημιουργούμε αυθεντίες και υψώνουμε ανθρώπινα πρόσωπα πάνω από το πρόσωπο του Χριστού. Ο πολύς κόσμος δεν φταίει που δεν γνωρίζει και δεν έχει κατηχηθεί.

Αυτό είναι έργο δικό μας, ποιμαντικό βάσανο μας και καημός θεολογικής παιδείας. Αυτό του λείπει του κόσμου. Η θεολογική παιδεία. Και η διάκριση. Κάθε λόγος κάθε Γέροντα στο διαδίκτυο, στο instagram, στο tik tok, αναδεικνύεται σε λόγο με ιδιαίτερη θεολογική σημασία και βαρύτητα, έως και αυθεντική μαρτυρία. Την ίδια στιγμή εμείς οι ορθόδοξοι, οι κάθε λογής αγνωστικιστές και αναζητητές της αλήθειας δεν διαβάζουμε τα πατερικά κείμενα. Μιλούμε περισσότερο για το τι είπε ο Γέροντας και τι θα συμβεί στην Δευτέρα Παρουσία και στον κόσμο, πότε θα έρθουν οι Τούρκοι και θα γίνει πόλεμος, πότε θα εμφανιστεί ο αντίχριστος, ενώ την ίδια στιγμή αγνοούμε τον λόγο του Χριστού στο ευαγγέλιο, τους βαθύτατους θεολογικο – ψυχολογικούς λόγους του αγίου Εφραίμ του Σύρου, τους ‘’επαναστατικούς’’ λόγους του αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου για τα κοινωνικά προβλήματα της εποχής του (και εποχής μας), τον πνευματικό οπτιμισμό του αγίου Γρηγορίου Νύσσης για το ανθρώπινο δημιούργημα μετά θάνατον και την ημέρα της Κρίσεως ως ημέρα γιορτής.

Λένε πως μεταξύ αμάθειας και ημιμάθειας, η τελευταία είναι πιο επικίνδυνη. Και είναι αλήθεια. Πολύ επικίνδυνη. Να αρθρώσουμε θεολογικό λόγο. Όχι προσωπικό λόγο. Να υπάρξουμε και να διακονήσουμε τον άνθρωπο κάτω από την ευλογία του Επισκόπου – Πατέρα, ως γνήσιοι συζητητές του κόσμου τούτου και των αναγκών του, των ελλείψεων και αλληλοπεριχωρήσεων του, χωρίς φολκλορικές μικροπρέπειες και άτολμες θεολογικές διακηρύξεις. Να θέσουμε τέλος στην αυθεντία του γεροντισμού που θεολογικά αποτελεί απειλή της ιδιαιτερότητας του ανθρωπίνου προσώπου ως κατ’ εικόνα (επομένως και ελεύθερου, κατά άγιο Ιωάννη Δαμασκηνό) δημιουργήματος και της ιδιοσυγκρασίας του. Να αντιληφθούμε πως ο πανέμορφος αυτός κόσμος είναι δώρο του καλλιτέχνη Θεού και ο άνθρωπος έχει την προοπτική του αγιασμού και όχι της καταδίκης, της θεολογικής μιζέριας και της υπαρξιακής απώλειας. Στις μέρες μας καταντήσαμε περισσότερο να μιλούμε για τον διάβολο με τις πάμπολλες αναφορές μας στους εξορκισμούς, παρά για τον Χριστό, το αν υπάρχει ζωή πριν από τον θάνατο, την ελπίδα και τη σωτηρία.

Ο Καζαντζάκης ήταν, όπως ο Νίτσε, ένας αντι-θρησκευτικός θρησκευόμενος, γράφει ο Irvin Yalom στο τέλος του βιβλίου του ‘’Θρησκεία και Ψυχιατρική’’. Μας είναι ήδη χρήσιμη η σύζευξη θεολογίας και ψυχολογίας – ψυχιατρικής. Μία συνάντηση ενός Μαξίμου Ομολογητού κι ενός Carl Jung. Έτσι, για να δραπετεύσουμε από τις γεροντικές μας φαντασιώσεις και τους ανεκπλήρωτους εξορκιστικούς κακότεχνους διάκοσμους της άδειας και ανούσιας ζωής μας.


Πρεσβύτερος Ηρακλής Φίλιος 
(Θεολόγος, Βαλκανιολόγος)
Εφημέριος Διάβας – Ι.Μ. Σταγών και Μετεώρων

8 σχόλια:

  1. Σωστά τα όσα γράφει εδώ ο πατήρ. Όμως η αίρεση του γεροντισμού έχει επικρατήσει. Παντού και από πολλούς ακούω για τον γέροντα που είναι πάνω από όλους και από όλα. Αυτός ο γεροντισμός πρέπει να καταδικαστεί από την εκκλησία. Δεν μπορούν οι γέροντες να παίρνουν την θέση του Χριστού στα ψυχές των αρρωστημένων θρησκευτικά ανθρώπων. Καλλιεργούνε την ανελευθερία λες σε κάποια ψυχή πάμε για ένα καφέ και απαντούν περίμενε να πάρω ευχή από τον γέροντα. Και αυτός χειραγωγεί τον νου του άλλου στην ανελευθερία. Πληγή οι γέροντες στην Εκκλησία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο Γεροντισμός υποδουλώνει προσωπικότητες, καταστρέφει οικογένειες, νοθεύει την αληθινή πίστη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το "Γεροντικόν", που κυκλοφορεί εδώ καί πολλούς αιώνες, έχει βοηθήσει πολλές ψυχές με την απλότητα καί την σοφία των λόγων των Γερόντων, που περιέχει, καί συγχρόνως δείχνει ότι κάτι προσφέρουν στην Εκκλησία καί οι Γέροντες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τι σχέση μπορεί να έχουν οι Γέροντες του Γεροντικού και του Λαυσαϊκού προσθέτω με τους σημερινούς αμούστακους γέροντες που δεν έχουν περάσει από μοναστήρι και από άσκηση. Από γέροντες που δεν έχουν Γέροντες. Αυτό και μόνο δείχνει ότι τίποτα δεν προσφέρον οι σημερινοί γέροντες παρά μόνο καταστρέφουν και μειώνουν και τους ελάχιστους Γέροντες που υπάρχουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. «Μας είναι ήδη χρήσιμη η σύζευξη θεολογίας και ψυχολογίας – ψυχιατρικής. Μία συνάντηση ενός Μαξίμου Ομολογητού κι ενός Carl Jung.»

    Ἔκπληξη καί ἀπορίες δημιουργεῖ ἡ παραπάνω πρόταση-προτροπή τοῦ π. Ηρακλῆ.
    Εἶναι ἄραγε ἀνεπαρκῆς ἡ Θεολογία μας καί ἐνδεεῖς οἱ λόγοι τοῦ ἁγίου Μαξίμου τοῦ Ὁμολογητῆ καί εἶναι ἀπαραίτητη μιά τέτοια συνάντηση-σύζευξη;
    Ἀπό τήν κατωτέρω διεύθυνση:

    https://www.entaksis.gr/%CE%B8%CE%B5%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%88%CF%85%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%83%CF%85%CE%B3%CE%BA%CF%81%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B7-%CE%AE-%CF%83/

    καί ἀπό κείμενο τοῦ π. Στεφάνου Στεφόπουλου, ὡς ἀπάντηση-τοποθέτηση σέ ἀνάλογο ἄρθρο τοῦ ἱερέα καί ψυχοθεραπευτῆ Ἀδαμαντίου Αὐγουστίδου μέ τίτλο «Ψυχολογία και πνευματική ζωή», μεταφέρω ἀποσπάσματα ὅπου ἔμφαίνεται ἡ προβληματική μιᾶς τέτοιας σύζευξης Θεολογίας καί Ψυχολογίας.

    «....Αλλά μια τέτοια τοποθέτηση επιπλέον μας οδηγεί εκ του ασφαλούς στο συμπέρασμα ότι η Ψυχιατρική αγνοεί την υπάρξη, γένεση, ενέργειες και αντιμετώπιση των παθών, την υπάρξη και τις ενέργειες των δαιμόνων, τη διαφορά προπτωτικής και μεταπτωτικής καταστάσεως του ανθρώπου καθώς και της επιστροφής του στο “αρχαίον κάλλος”.
    Αυτό ακριβώς παραδέχεται και ο π. Αδαμάντιος γράφοντάς πως: “…οι ανθρωπολογικές συνέπειες της ενσάρκωσης του Θεού-Λόγου βρίσκονται εκτός του πεδίου των ενδιαφερόντων της (Ψυχολογίας)”. Τότε όμως πως θα μιλήσουμε για διάλογο Θεολογίας και Ψυχολογίας; Τι να συζητήσουν μεταξύ τους όταν όπως παραδέχεται ο π. Αδαμάντιος “χωρίς τη νηπτική εμπειρία των κατά Χάριν θεών, δηλαδή των αγίων της Εκκλησίας, είναι αδύνατον να διατυπωθεί ουσιαστικός λόγος για το τι είναι πραγματικά ο άνθρωπος”. Αφού όμως δεν γνωρίζει η Ψυχολογία τον άνθρωπο, δεν γνωρίζει ουσιαστικά και πως να τον θεραπεύσει! Άρα δεν σώζεται, ούτε βοηθιέται από την Ψυχολογία ο άνθρωπος αφού δεν θεραπεύεται η ψυχή του. Τώρα, αν η ανακούφιση από τον πόνο του βίου είναι αρκετή, τότε είναι σαν να παίρνουμε ασπιρίνη που καταπραύνει τον πόνο στο στήθος αλλά να μην μπαίνουμε στο χειρουργείο για να εγχειριστούμε κί έτσι αργά η γρήγορα η καρδία σταματά και ο ασθενής πεθαίνει!
    ...............
    Τελικά, ποίος ανακουφίζει π. Αδαμάντιε, η Ψυχολογία ή η Θεολογία; Ή μήπως η Θεολογία ενδιαφέρεται απλά για την ανακούφιση του ανθρώπου αλλά επειδή δήθεν δεν μπορεί να του την προσφέρη τον στέλνει στον “ειδικό” με τον οποίο και συνεργάζεται; Ένα ακόμη σοβαρότατο πρόβλημα δημιουργείται ως προς το 2ο αυτό σημείο. Είναι δυνατόν να υπάρχουν άγιοι, θεούμενοι χωρίς ψυχολογική ανακούφιση, με απωθημένα, κόμπλεξ, καταπιεσμένα παιδικά βιώματα και ψυχικές διαταραχές;
    ....................
    Πάντως πρέπει να σάς πούμε πως είναι ματαιοπονία (αυτή είναι η γνώμη μας) η όλη προσπάθεια αφού η ανακούφιση δεν είναι θεραπεία και δεν έχει καμία σχέση με τις πραγματικές αιτίες της ψυχικής ασθενείας. (Κάτι όπως ο βελονισμός δηλαδή!) Κι αυτό γιατί προηγουμένως παραδεχτήκατε π. Αδαμάντιε ότι άλλα είναι τα ενδιαφέροντα της Ψυχολογίας και ότι αυτή δεν αναγνωρίζει προπτωτική καταστάση άρα και υπάρξη του Διαβόλου. Αφού λοιπόν δεν αναγνωρίζει τον Σατανά, τότε η ανακούφισή που παρέχει ουδόλως προσφέρει την πλήρη ίαση, άρα “σε δουλειά να βρισκόμαστε”.
    (συνεχίζεται)
    Θεόδωρος Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. (συνέχεια περί σύζευξης Θεολογίας καί Ψυχολογίας)

    «Σημείο 5ο : “…ούτε η Ιερά Εξομολόγησις επιτρέπεται να θεωρείται-ευτελιζομένη-ως θρησκευτικού τύπου “ψυχο”-λογική θεραπεία”. Εδώ έχουμε την εντύπωση ότι καταβάλλεται προσπάθεια να αποσυνδεθεί η ιδιότητα του εξομολογού από αυτήν της πνευματικής καθοδηγήσεως. Είναι γεγονός ότι όλοι οι εξομολόγοι δεν είναι και έμπειροι στην πνευματική καθοδήγηση. Είναι ακόμη γεγονός προβληματικό ή “ειδωλοποίηση” του προσώπου του πνευματικού που οδηγεί στον “γεροντισμό”. Δεν μας εξουσιοδοτούν όμως αυτές οι ακραίες καταστάσεις να αποσυνδέουμε τα δυο αυτά μεγέθη για να “μυθοποιήσουμε” την “ανάγκη” υπάρξης ειδικού συμβούλου. Γιατί είναι κακό πατέρες ο πνευματικός να δίνει πνευματικές συμβουλές ή άκομα και μη (άμεσα τουλάχιστον); Εν τοιαύτη περιπτώσει τι ακριβώς σημαίνει αυτή η φράση “Είπε Γέρων“; Μήπως ο Μ. Αντώνιος όπως και τόσοι άλλοι αββάδες, αμμάδες και όσιοι μέχρι τους σοφούς αγίους “γέροντες” της εποχής μας όπως ο Γέροντας Παίσιος υπήρξαν ιερείς εξομολογοί; Γιατί ο κόσμος κατέφευγε σ’ αυτούς όπως οι μέλισσες γυρεύουν τα ευωδιαστά πολύχρωμα λουλούδια; Μήπως όλοι αυτοί οι άνθρωποι που έτρεχαν να ακούσουν ένα λόγο τους αλλά και οι ίδιοι οι άγιοι ευτέλιζαν το μυστήριο; Τι καλύτερο από το να είναι ένας εξομολόγος σε θέση να κατευθύνει (όχι με την έννοια του γεροντισμού) τα πνευματικά του παιδιά σε θέματά που μπορεί να μην είναι καμιά φορά άμεσα και εμφανώς πνευματικά θέματα, αλλά που όμως επιβαρύνουν την καθημερινή μας ζωή;
    .................
    Είναι όμως ώρα να κλείσουμε αυτήν την παρέμβαση εκφράζοντας την απορία μας γιατί ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ.κ. Ιερόθεος φιλοξενεί στο περιοδικό του ένα τέτοιο άρθρο. Αν αυτή η δημοσίευση σημαίνει και αναθεώρηση των μέχρι πρότινος πατερικών τοποθετήσεών του καλόν θα ήταν να έχουμε μια σχετική ενημέρωση (δεν είναι προσταγή ή έλεγχος αυτή η επιθυμία, αλλά υική παράκλησις). Συνεχίζει ο Σεβασμιώτατος να ασπάζεται τα όσα έχει γράψει μέχρι τώρα στα βιβλία του :”Η Αποκάλυψη του Θεού”, “Ορθόδοξη Ψυχοθεραπεία”, “Συζητήσεις για την Ορθόδοξη Ψυχοθεραπεία”, “Ψυχική ασθένεια και υγεία”, “Εκκλησιαστικό Φρόνημα”, και τόσα άλλα που ενέπνευσαν πολλούς κληρικούς και λαικούς, θεολόγους και μη. Εμείς πάντως αποδεχόμαστε τις θέσεις του Σεβασμιωτάτου σχετικά με την Ψυχοθεραπεία (από το βιβλίο “Ψυχική ασθένεια και υγεία”, σελ. 54): “Δεχόμαστε κατ’ οικονομίαν τις απόψεις της συγχρόνου Ψυχολογίας και Ψυχοθεραπείας σε δυο περιπτώσεις. Πρώτη, για εκείνους τους ανθρώπους των οποίων…εβλάφθησαν τα νεύρα του σώματος. Σ’ αυτήν την περίπτωση δεχόμαστε, κυρίως, την νευρολογία. Δεύτερη, είναι οι άνθρωποι που δεν θέλουν να έχουν σχέση με την Εκκλησία και τα μυστήριά της. Νομίζω αυτοί μπορούν να βοηθηθούν, για να μην φθάσουν στην τρέλλα. Κάτι είναι και αυτό…στη φρικτή φυλακή της απελπισίας στην οποία βρίσκονται”.
    ......................
    Κλείνουμε ασπαζόμενοι την διδασκαλία του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά (Μον. Θεοκλήτου Διονυσιάτου, “Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς”, Θεσ/νίκη 1976, σελ. 144) : “…νοσεί το λογικόν της ψυχής εκείνου, που νομίζει την διάνοιάν του πιστοτέραν από την διδασκαλίαν του Αγίου Πνεύματος και μη αποδεχόμενος, ότι αι θείαι εντολαί αποτελούν <>, αλλά και του Αγίου Ισαάκ του Σύρου (“Οι Ασκητικοί Λόγοι Αββά Ισαάκ του Σύρου”, Εκδ. “Απόστολος Βαρνάβας” σελ. 60): “… ο έχων την κοσμικήν γνώσιν… όχι μόνο είναι αδύνατον να υποδεχθεί εκείνην την πνευματικήν γνώσιν, αλλά ούτε δυνατόν να αισθανθεί αυτήν παντελώς εν αισθήσει… έως ότου δεν απαρνηθώσι την κοσμικήν γνώσιν… και την πολύπλοκον αυτής μέθοδον και να σταθώσιν εις το νηπιώδες φρόνημα της πνευματικής γνώσεως…δια τούτο και ο Κύριος είπεν “εάν μη στραφήτε και γένησθε ως τα μικρά παιδία, δεν δύνασθε να εισέλθητε εις την βασιλείαν του Θεού”.
    Μετά τιμής,
    Πρεσβύτερος Στέφανος Στεφόπουλος
    Εφημέριος Ι.Ν.Αγ. Δημητρίου Αμπελοκήπων »

    Γιά τήν ἀντιγραφή
    Θεόδωρος Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Στην τελευταία παράγραφο λείπει η φράση μέσα στα εισαγωγικά <>.
    ότι αι θείαι εντολαί αποτελούν "μέγα και τέλειον ίαμα ψυχής"
    Θ.Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Το ζήτημα είναι μήπως με τις πολλές σύγχρονες καταγγελίες για αρρωστημένο γεροντισμό, που είναι όμως αόριστες και ανώνυμες, άρα μη ελέγξιμες...,
    χάσουμε και τον ΓΕΡΟΝΤΑ, προς δόξαν μιας ατομικιστικής, αδέσμευτης ελευθεριότητας των χριστιανών...

    ΑπάντησηΔιαγραφή