Τετάρτη 3 Ιανουαρίου 2024

Παραμονή τῶν Φώτων - π. Βασιλείου Μπακογιάννη

Παραμονή τῶν  Φώτων

    Ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

Ἀπό τά μέσα τοῦ 4ου αἰ. τό ἑσπέρας παραμονῆς  τῶν Φώτων  γινόταν ἑσπερινή Θ.Λειτουργία.  Καί οἱ χριστιανοί ἐν ὄψει τῆς ἑσπερινῆς Θ.Λειτουργίας ἔμεναν νηστικοί μέχρι τό ἀπόγευμα. Αὐτός ἦταν ὁ λόγος, πού ἠ παραμονή τῶν Φώτων καθιερώθηκε ὡς αὐστηρή νηστεία, δηλαδή ἀσιτία καί ἀνυδρία. (Κανόνας Α΄Θεοφίλου).

 Σύν τῷ χρόνῳ (5ος αἰ.) στήν ἑσπερινή Θ. Λειτουργία τῆς παραμονῆς τῶν Φώτων,  ἐπιτελεῖτο  καί ὁ  ἁγιασμός τῶν ὑδάτων, ἐνὄψει τῆς Βαπτίσεως τῶν Κατηχουμένων ἀνήμερα τῆς γιορτῆς. Ὅταν ἐξέλιπεν ὁ θεσμός τῶν Κατηχουμένων (6ος αἰ.), ὁ ἁγιασμός τῶν ὑδάτων «ἀναπληρώθηκε» μέ τήν Ἀκολουθία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ. 

Οἱ  πιστοί παρέμεναν ἄσιτοι καί ἄνυδροι μέχρι τό ἑσπέρας  γιά νά πάρουν καί νά πιοῦν Μεγάλο Ἁγιασμό. Ὁ  William Hepworth Dixon  εἶδε (1869) ἰδίοις ὄμμασιν στή Ρωσία τούς  χριστιανούς, παραμονή τῶν Θεοφανείων, νά μένουν ἄνυδροι καί ἄσιτοι, καί κατά τίς τέσσερις τό ἀπόγευμα, νά παίρνουν τό Μεγάλο Ἁγιασμό.[1] Κάτι ἀνάλογο ἴσχυε καί στήν πατρίδα μας, ὅπως ἐπιβεβαιώνεται ἀπό τούς διάφορους περιηγητές (18ο-19ο αἰ.).[2] 

(...) Ἡ μετάληψη τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ εἶχε ἤδη  συνδυασθεῖ μέ τή νηστεία τῆς παραμονῆς. Καί ὅταν   ἡ ἑσπερινή Θ. Λειτουργία μέ τήν ἀκολουθία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ, μεταφέρθηκαν τό πρωί τῆς παραμονῆς, νήστευαν τήν παραμονή  γιά νά πιοῦν ἀνήμερα Μεγάλο Ἁγιασμό(...).

                Ὅμως, σήμερα ἡ νηστεία τῆς παραμονῆς ἔχει ἀποκοπεῖ ἀπό  τή μετάληψη τοῦ Μ. Ἁγιασμοῦ. Δίδονται διάφορες ἑρμηνεῖες, ἀλλά ἄσχετες μέ τήν πραγματικότητα· π.χ.,  τή  θεωροῦν ὡς μία  τοπική, λαϊκή  ἀντίληψη, καί ἄλλα, καί ἄς πρόκειται γιά πανορθόδοξη συνήθεια. Καί  τοπική παράδηση  νά ἦταν, τή στιγμή πού συμβάλλει στήν εὐλάβεια, στό σεβασμό στό Μεγάλο Ἁγιασμό, ποιός ὁ λόγος νά τήν ἀμφισβητοῦμε καί νά τήν καταφρονοῦμε;

Ὑπάρχει λόγος...

      Ἀπό τή στιγμή, πού κατάργησαν τἡ νηστεία πρό τῆς Θ. Κοινωνίας, δέν εἶναι λογικό,  ἀπό τή μιά μεριά, νά νηστεύουν πρό τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ, καί ἀπό τήν ἄλλη, νά μή νηστεύουν  πρό τῆς Θ. Κοινωνίας. Ὁπότε ἀναγκαστικῶς τό ἕνα ἔφερε τό ἄλλο· ἡ ἀθέτηση τῆς νηστείας πρό τῆς Θ. Κοινωνίας, ἔφερε καί τήν ἀθέτηση τῆς νηστείας πρό τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ.

   Τώρα, ἄν αὐτό θεωρεῖται εὐλάβεια ἤ πρόοδος, ἄς τό κρίνει ὁ καθένας (...).

(Ἀπό τό βιβλίο:  «ΜΙΚΡΟΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΣ ΑΓΙΑΣΜΟΣ».  «Θαβώρ» 2023. Ἐκδοση 4η. Ἐμπλουτισμένη).



[1] https://www.gutenberg.org/files/51117/51117-h/51117-h.htm# Pa ge_33

[2] Colin Mackenzie...,. "Religious ceremonies and customs of the Greeks" p. 246 & Τhomas Smith, "Αn Account of the Greek Church, as to its doctrine and rites of wosrhip" Publisher Miles Flesher for Richard Davis, London, 1680, P. 49

32 σχόλια:

  1. Άρα, την παραμονή των Φώτων δεν πίνουμε από τον αγιασμό αν δεν νηστέψουμε την παραμονή..της παραμονής??
    Και μη μου πείτε ότι ειναι διαφορετικοί αγιασμοι!
    Ευχαριστώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή


  2. ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ ΠΟΛΥ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΙ Ο π. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ :

    « Ἀπό τή στιγμή, πού κατάργησαν τἡ νηστεία πρό τῆς Θ. Κοινωνίας, δέν εἶναι λογικό, ἀπό τή μιά μεριά, νά νηστεύουν πρό τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ, καί ἀπό τήν ἄλλη, νά μή νηστεύουν πρό τῆς Θ. Κοινωνίας. Ὁπότε ἀναγκαστικῶς τό ἕνα ἔφερε τό ἄλλο· ἡ ἀθέτηση τῆς νηστείας πρό τῆς Θ. Κοινωνίας, ἔφερε καί τήν ἀθέτηση τῆς νηστείας πρό τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ.
    Τώρα, ἄν αὐτό θεωρεῖται εὐλάβεια ἤ πρόοδος, ἄς τό κρίνει ὁ καθένας (...).

    ΑπάντησηΔιαγραφή


  3. Δηλαδή,την παραμονή δεν πίνουμε Μεγάλο Αγιασμό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Όλα αυτά για τους μοντέρνους που δεν έχουν ανοίξει κάποιο βιβλίο που δεν γνωρίζουν Πατέρες και Κανόνες είναι ξεπερασμένα γιατί δεν τα γνωρίζουν και δεν τους βολεύει να τα μάθουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Όλα λύνονται αν διαβάσουμε τις Λειτουργικές απορίες του Φουντούλη.
    Νηστεύουμε για την εορτή των Θεοφανείων και όχι για την πόση του Μεγάλου Αγιασμού, αν ήταν για τον αγιασμό θα νηστεύαμε και την Πέμπτη φέτος ώστε να πιούμε αγιασμό την παραμονή της εορτής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Νηστεύουμε την παραμονή των Θεοφανίων για να πιούμε την επόμενη μέρα τον μεγάλο Αγιασμό της μεγάλης αυτής εορτής.
    Τον μεγάλο αγιασμό της παραμονής των Θεοφανίων δεν τον πίνομε, αλλά ραντίζουμε με αυτό την περιουσία μας, γι αυτό και δεν νηστεύουμε την προηγούμενη μέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή


  7. Ο Φουντούλης δεν παραθέτει στοιχεία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχει πέντε τόμους διαβάστε και θα λυθούν οι απορίες σας.

      Διαγραφή
  8. Η νηστεία είναι για την εορτή ο Μ. Αγιασμός δεν έχει νηστεία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Τα Θεοφάνια οι Χριστιανοί Κοινωνούν σε δεύτερη προτεραιότητα είναι ο Μ. Αγιασμός. Την παραμονή την τελούσανε παλιά για Βαπτίσεις και μετά για να βγάνουν χρήματα οι ιερείς από σπίτι σε σπίτι που πήγαιναν με την αγιαστούρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πρέπει νά νηστεύουμε πρό τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ;

    Ἡ νηστεία τῆς παραμονῆς τῶν Θεοφανείων δέν ἔχει καμμία σχέση μέ τόν Μεγάλο Ἁγιασμό, δηλαδή δέν νηστεύουμε γιά νά πιοῦμε Μεγάλο Ἁγιασμό, ἀλλά ἡ νηστεία μᾶς προετοιμάζει γιά τή μεγάλη ἑορτή πού περιμένουμε, τά Θεοφάνεια.
    Τά Χριστούγεννα καί τά Θεοφάνεια μέχρι τόν Δ΄ αἰῶνα στήν Ἀνατολή, συνεορτάζονταν ὡς μία ἑορτή μέ τό ὄνομα «Ἐπιφάνεια» στίς 6 Ἰανουαρίου. Γιά πρώτη φορά γύρω στό 330 γιορτάστηκε στή Ρώμη ἡ ἑορτή τῶν Χριστουγέννων χωριστά ἀπό τήν ἑορτή τῶν Ἐπιφανείων. Μέσα σέ λίγα χρόνια καθιερώθηκε πλέον τά μέν Χριστούγεννα νά γιορτάζονται στίς 25 Δεκεμβρίου τά δέ Θεοφάνεια στίς 6 Ἰανουαρίου.
    Ἐνῶ δηλαδή χώρισε ὁ κοινός τους ἑορτασμός, παρέμεινε κοινή μόνο ἡ νηστεία. Ἐπειδή ὅμως γιά δώδεκα ἡμέρες μετά τά Χριστούγεννα ἔχουμε κατάλυση σέ ὅλα, ὡς ἡμέρα νηστείας παρέμεινε μόνο ἡ παραμονή τῶν Θεοφανείων.
    Ἀκόμα δέ, τό ὅτι νηστεύουμε γιά τήν ἑορτή τῶν Θεοφανείων καί ὄχι γιά νά πιοῦμε τό Μεγάλο Ἁγιασμό, φαίνεται καί ἀπό τό γεγονός, ὅτι ἄν ἡ παραμονή τῶν Θεοφανείων συμπέσει ἡμέρα Σάββατο ἤ Κυριακή, καταλύουμε λάδι. Μετά βαθυτάτου σεβασμοῦ π.Ν.Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δυστυχώς πολλοί χριστιανοί δεν γνωρίζουν βασικά θέματα, βέβαια οποίος έχει θέληση μαθαίνει θα έπρεπε οι ιερείς σε ολιγόλεπτες ομιλίες να μεταδίδουν στον λαό το ορθόν.Με το σχόλιό σας αποσαφηνίζεται το θέμα.

      Διαγραφή


  11. Κανένας σχολιαστής δεν απαντά στα επιχειρήματα που παρουσιάζει ο π. Βασίλειος, λένε αερολογίες, είναι επικίνδυνες καταστάσεις να λέμε πράγματα χωρίς στοιχεία, μοιάζουν με συκοφαντία, όπως έλεγε ένας μοναχός θεολόγος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ἀγαπητοί μου,
    Ἡ εὐχή τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ πού τελεῖται τήν Παραμονή τῶν Θεοφανείων καταλήγει: "Καὶ καταξίωσον ἡμᾶς ἐμπλησθῆναι τοῦ ἁγιασμοῦ σου διὰ τῆς τοῦ ὕδατος τούτου ΜΕΤΑΛΗΨΕΩΣ τε καὶ ῥαντισμοῦ, καὶ γενέσθω ἡμῖν, Κύριε, εἰς ὑγείαν ψυχῆς καὶ σώματος."
    Ἔχω τήν αἰσθηση ὅτι, ἄν ἔπρεπε νά νηστεύσουμε γιά νά πιοῦμε τόν Μεγάλο Ἁγιασμό τῆς Παραμονῆς, τουλάχιστον θά παρέλειπον τήν λέξη ΜΕΤΑΛΗΨΕΩΣ ἀπό τήν εὐχή. Ἄν κάποιος ἀπό εὐλάβεια δέν μεταλάβει τόν Μεγάλο Ἁγιοσμό τῆς Παραμονῆς καλῶς πράττει.
    Γι' αύτό συμφωνῶ μέ τόν μακαριστό Καθηγητή Φουντούλη ὅτι ἡ νηστεία τῆς Παραμονῆς γίνεται γιά τήν Μεγάλη Δεσποτική Ἑορτή τῶν Φώτων.
    Μέ ἀγάπη Χριστοῦ καί εὐχές
    π. Νικόλαος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Αυτοί που υποστηρίζουν ότι η νηστεία προ των Θεοφανείων αφορά την προετοιμασία μας για την εορτή και όχι για την μετάληψη του Μεγάλου Αγιασμού, να μας εξηγήσουν γιατί στο Πηδάλιο ο όσιος Νικόδημος ο Αγιορείτης ισχυρίζεται με βάση την παράδοση ότι όσοι έπεφταν σε μεγάλα αμαρτήματα και εξομολογούντο, ως προετοιμασία της ψυχής και προκαθάρσιο για να μεταλάβουν, όφειλαν να πίνουν Μεγ. Αγιασμό όσο εμποδίζοντο της Θ. μεταλήψεως, μόνο σε περιόδους που προηγείτο νηστεία: Μ. Πέμπτη, το Πάσχα, των Αγ. Αποστόλων και τα Χριστούγεννα; (Βλ.Πηδάλιο, "Αστήρ" 1982, σελ. 197 υποσ. 1. & Χειρόγραφο Κωδ. Αγ. Ιωάννου Νηστευτού, σελ. 718, υποσ. 2.)
    π.Δ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Προς τον π. Νικόλαο Μεσσαλά
    Πάτερ μου για Θεία Μετάληψη μιλάμε και στη Θεία Ευχαριστία. Μπορεί οποιοσδήποτε χωρίς προετοιμασία ψυχική και σωματική να μεταλάβει;
    Ο κ. Φουντούλης αγαπητός και εκλεκτός καθηγητής, αλλά σε κάποια θέματα, όπως το παρόν (περί Μεγ. Αγιασμού), έχει λάθος τοποθέτηση.
    Οι νηστείες δεν γίνονται για τις εορτές που είναι υπόθεση χαράς, αλλά για την χειραγώγηση των παθών μας και την ακατάκριτη συμμετοχή μας.
    π.Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή


  15. Εχω μάθει απο το παππού μου και τη γιαγιά μου, ότι την παραμονή νηστεύουμε για να πιούμε ανήμερα Μεγάλο Αγιασμό, αυτοί που λένε ότι πίνουμε και παραμονή Μεγάλο Αγιασμό, μπορούν να μάς πουν, από πού το έμαθαν; Περιμένουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Θεοδοσιος Μαρτζουχος4 Ιανουαρίου 2024 στις 9:58 μ.μ.

    Χαίρετε, αδελφοί και πατέρες.Καλή χρόνια για όλο τον κόσμο. Να τερματιστούν οι πόλεμοι που βασανίζουν ανθρώπους μεγάλους και μικρούς.
    Επι το προκείμενον..Χριστούγεννα και Πάσχα (και μετά την εορταστική διαίρεση των Χριστουγέννων και σε ανεξάρτητη εορτή και Θεοφανειων ) ήταν οι ΜΟΝΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ ΠΟΥ ΤΕΛΟΥΣΑΝ ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΔΥΟ-2 ΦΟΡΕΣ ΤΗΝ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑ..την Ι Δ Ι Α ημέρα!!!
    Το απόγευμα της παραμονής μετά την ένατη ώρα ή και αργότερα, τελούσαν με τον εσπερινό της εορτής την επίσημη λειτουργία του Αγίου Βασιλειου. Μέχρις εκείνης της ώρας διατελούσαν ασιτοι επι τη προσδοκία της ερχόμενης εορτής για την οποίαν και ενηστεύαν. Διαβάστε με προσοχή την Μ.Σαρακοστή του Σμεμαν.Δέστε το τυπικό της Αγίας Σοφίας για το Μεγάλο Σάββατο.
    Οι κοινωνικές συνθήκες συνδυαστικά με την θεολογική άγνοια μπέρδεψαν τα πράγματα. Χάθηκε παντελώς ο τονισμός την ΜΕΓΑΛΩΝ εορτών με την διπλή Λειτουργία. Έγιναν οι παραμονές αστειότητα συναισθηματική…Αντί εσπερινού στην ώρα του…..όρθρος βαθύς ψάλλοντας….ελθόντες επι την ηλίου δυσιν.. προφανέστατα ο Χριστός θα ξεκαρδίζεται στα γέλια με την…ιδιωτεία των παιδιών Του !! Και αυτό μονάχα……?? Τις παραμονές Χριστουγέννων Θεοφανειων ..ακατανόητα μορμιρισματα όπως λέει ο Παπαδιαμάντης περνούν στο ντούκου το θέμα. Το Πάσχα όμως…και ο πιο αγράμματος καταλαβαίνει τις εορτιες αναφωνήσεως- κραυγές…Ανάστα ο Θεός…καταλαβαίνει ότι το Ευαγγέλιο μιλάει για την Ανάσταση ..ακούει τον παπα στην απόλυση να λέει…Ο Αναστας εκ νεκρών…και μόλις πει Δι ευχών…διότι αιδειται να πει το σωστό…Χριστός Ανέστη εκ νεκρών…δέχεται ο χριστιανός καταιγισμό ανόητολόγιας τελικα αφου ο παπας κραυγάζει «διδακτικά» ότι σήμερα είναι το μόνο Σάββατο που νηστεύουμε από λάδι….Πιάσε το αυγό και κουρευτο….Ναι ,πατερούλη ,ετσι είναι όταν γιορτάζουμε σωστα…Η νηστεία αφορά τις εορτές ως προσδοκία και αναμονή ελεύσεως τους, η τις ημέρες Τετάρτη και Παρασκευή για τα γεγονότα τους…προδοσία-σταύρωση…! Ασχέτως από τα όσα λένε οι υπέρ ευσεβείς ΝΗΣΤΕΙΑ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΘΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ…ΓΙ αυτό αφού τελείωνε η πρώτη με τον εσπερινό επισήμανση και έναρξη του εορτασμού ΤΕΛΕΙΩΝΕ και η νηστεία. Επιστρέφοντας στο σπίτι τους ευωχουντο…Το πρωί της Κυριακής του Πάσχα- ανήμερα όπως λέμε στην δεύτερη λειτουργία ΞΑΝΑΚΟΙΝΩΝΟΥΣΑΝ……ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΟΙ ΙΕΡΕΙΣ που έχουν μεγαλύτερες ευθύνες από τους χριστιανούς…Η ακολουθούσα Διακαινησιμος με την καθ ημέραν μετάληψη διευκρινίζει de facto το θέμα. Νομίζω το διάβασμα και η αναζητηση-έρευνα κανέναν δεν έβλαψε ούτε θα βλάψει. Ο Άγιος Ιερομαρτυς Κυπριανός μας ελευθερώνει και από το μορμολύκεια της….παραδόσης!! Γράφει: Η επίκληση της …αρχαιότητος ως κριτηρίου αληθείας δεν λειτουργεί ΠΑΝΤΟΤΕ….ΠΛΕΙΣΤΑΚΙΣ είναι ΧΡΟΝΙΑ ΠΛΑΝΗ..
    ΕΥΧΕΣΘΕ . ΣΩΘΕΙΗΤΕ. ΕΙΡΗΝΕΥΕΤΕ εν εαυτοις και πασιν.Εύχεσθε και δι έμε…. τον αξιον πυράς…
    π.Θεοδοσιος Μαρτζουχος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Το μεγάλο μας πρόβλημα π. Θεοδόσιε είναι ότι δεν χωρίς να ψάχνει χωρίς να διαβάζει καθένας θέλει να μιλάει. Η γνώμη του θέλει να είναι γνώμη της Εκκλησίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή


  18. ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΣΤΑ ΑΓΙΑ.

    Συνταξιούχος Ιερέας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Η συμβουλή σας σεβασμός στα άγια δεν μου λέει κάτι. Εδώ έχουν γράψει πολλοί. Δεν υπάρχει για να κατά λάβω και εγώ ο απλός αναγνώστης;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΔΗΜ ΓΙΑΝΝΑΚΗΣ5 Ιανουαρίου 2024 στις 3:14 μ.μ.

    Η μητέρα μου και η γιαγιά μου με εμαθαν οτι για να πιούμε Μεγαλο Αγιασμό τα Θεοφανεια ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΝΗΣΤΕΨΩ ΑΛΑΔΩΤΑ. Την παραμονή των Θεοφανειων και την ημέρα των Θεοφανειων ραντιζανε το σπίτι, τα χωράφια, τα ζωντανά. Ετσι ειχαν παραλάβει και αυτές από τις μανάδες των. Δεν υπήρχαν τότε ΠΟΛΛΈΣ ΓΝΩΜΕΣ, για το τι θα κάνουμε αν θα νηστεψουμε, αν θα πιούμε Αγιασμο και ποτε;;;; κ. τ. λ. Ολοι πραταμε το ίδιο. Γιατί σήμερα γίνεται αυτό το (μπάχαλο) με τις διαφορετικές γνώμες;;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή


  21. Έλεος αδελφοί, κάνουμε ολόκληρη φασαρία, για το αν η νηστεία της παραμονής των Φώτων είναι για το Μεγάλο Αγιασμό. Και πού το πρόβλημα αν είναι για το Μεγάλο Αγιασμό; Είναι κάτι το μεμπτό;
    Μοναχός Η.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Σεβαστέ μου π. Δ. τῆς 4ης Ιανουαρίου 2024 στις 8:35 μ.μ.
    Ἔχω τήν αἴσθηση ὅτι μέ αὐτά πού γράφεις αὐτοαναιρεῖσαι, διότι ὅσοι μετελάμβανον Μ. Ἁγιαμοῦ Μ. Πέμπτη, Πάσχα, Ἁγ. Ἀποστόλων, Χριστουγέννων προηγεῖτο νηστεία γιά ὅλους τούς χριστιανούς ὥς προετοιμασία γιά τήν ἑορτή.

    Ἀγαπητέ μου π.Σ. τῆς 4ης Ιανουαρίου 2024 στις 8:46 μ.μ.,
    Ἡ Ἐκκλησία μας ἔχει τίς νηστεῖες πρό τῶν μεγάλων ἑορτῶν γιά νά προετοιμαζόμαστε κατάλληλα (κάθαρση) γιά τή συμμετοχή μας σέ αὐτές καί ὄχι γιά τήν "ἀκατάκριτη συμμετοχή μας", διότι καί μόνον νά διαβάσουμε τήν Ἁκολουθία τῆς Θείας Μεταλήψεως ἐκεῖ καταλαβαίνουμε καί καθρεπτιζόμεθα ὅτι ὅταν οἱ Ἅγιοι Μ. Βασίλειος, Ἰω. Χρυσόστομος, Ἰω. Δαμασκηνός καί ἄλλοι, πού ἦσαν ἄμεμπτοι, προσέρχονται μέ τέτοιον τρόπο, πῶς ἐμεῖς θά προσερχόμεθα "ἀκατάκριτοι";
    Μέ ἀγάπη Χριστοῦ, Εὐλογεῖτε!
    π. Νικόλαος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Για άλλη μια φορά όπως σε πολλά θέματα φαίνεται ότι έχουμε σύγχυση, δυστυχώς.
    Να έχουμε καλή φώτιση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή


  24. Την ευχή σας σεβαστέ μας πατέρα Νικόλαε,

    το ερώτημα είναι, αν μπορούμε να πιούμε τον Μεγάλο Αγιασμό όπως και το Μικρό, χωρίς νηστεία. Αν μπορούμε να τον πιούμε χωρίς νηστεία, πού το στηρίζετε.
    Θεολόγος περιοχής Πάτρας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Πολύ ενδιαφέρον είναι το κείμενο του μακαριστού Μητροπολίτου Πατρών Νικοδήμου για τον Μεγάλο Αγιασμο, που δίνει απαντήσεις για την χρήση του, αλλά καί για το θέμα της νηστείας

    https://toromaiiko.com/o-megalos-agiasmos-ton-theofaneion-poia-schesi/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Προς π. Νικόλαο Μεσσαλά
    Αδελφέ μου η κάθαρση όπως λες έρχεται τρώγοντας και πίνοντας ή νηστεύοντας και κλαίγοντας για τα ατοπήματά μας; Σεβασμός στα Άγια ισοδυναμεί με φαγοπότι;
    Επίσης αφού όλοι μας είμαστε κριματισμένοι, τι πειράζει να κοινωνούμε όλοι αδιακρίτως χωρίς αναστολές; Για ποιόν πνευματικό αγώνα συζητάμε τότε, και για ποιά επιτιμία; Τι νόημα θα είχε τότε η νηστεία, η προσευχή, η εγκράτεια κλπ ως μέσα για την διόρθωσή μας και εξυγείανση της ψυχής μας;
    π.Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή


  27. Είνα ένα μέλος της Ορθοδοξίας και ρωτώ, αν υπήρχε ο φόβος στο Σώμα και το Αίμα του Χριστού, πώς θα προσερχόμασταν;
    Βλέπω αυτούς που κοινωνάνε στην ενορία μου, κανένας φόβος....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Ἀγαπητέ μου θεολόγε τῆς 5 Ιανουαρίου 2024 στις 5:26 μ.μ.,
    Ἄλλο ἡ εὐλάβεια καί ἄλλο ὁ κανόνας γιά νηστεία. Προσωπικά δέν ἔπινα οὔτε πίνω Μ. Ἁγιασμό τήν Παραμονή τῶν Φώτων.

    Ἀγαπητέ μου π. Σ, (γιατί ἀνωνύμως;),
    Λυποῦμαι πολύ, διότι ΔΕΝ ἔχεις καταλάβει τίποτα ἀπό ὅσα ἔγραψα. Ἀπό ποῦ φαίνεται ὅτι ἐγώ ὑποστηρίζω αὐτά πού μοῦ ἐπευθύνεις ὡς ἐρωτήματα ("Αδελφέ μου η κάθαρση όπως λες έρχεται τρώγοντας και πίνοντας ή νηστεύοντας και κλαίγοντας για τα ατοπήματά μας; Σεβασμός στα Άγια ισοδυναμεί με φαγοπότι;); Μέ γνωρίζεις προσωπικά; Πῶς μέ κατηγορεῖς ὅτι καταργῶ τίς νηστεῖες, τόν πνευματικό ἀγώνα, τήν προσευχή κ.ἄ.;
    Μέ ἀγάπη Χριστοῦ εὐλόγησον!
    π. Νικόλαος

    ΑπάντησηΔιαγραφή