Ο Επίλογος του κατά Μάρκον Ευαγγελίου από τον πρώτο αιώνα προκάλεσε
αρκετές συζητήσεις ως προς την αυθεντικότητά του.
Ο Επίλογος είναι οι στίχοι 9-20 του 16ου Κεφαλαίου.
"9 Αναστάς δε πρωϊ πρώτη σαββάτου εφάνη πρώτον Μαρία τη Μαγδαληνή, αφ’ ης εκβεβλήκει επτά δαιμόνια. 10 εκείνη πορευθείσα απήγγειλε τοις μετ’ αυτού γενομένοις, πενθούσι και κλαίουσι. 11 κακείνοι ακούσαντες ότι ζη και εθεάθη υπ’ αυτής, ηπίστησαν. 12 Μετά δε ταύτα δυσίν εξ αυτών περιπατούσιν εφανερώθη εν ετέρα μορφή, πορευομένοις εις αγρόν. 13 κακείνοι απελθόντες απήγγειλαν τοις λοιποίς· ουδέ εκείνοις επίστευσαν. 14 Ύστερον ανακειμένοις αυτοίς τοις ένδεκα εφανερώθη, και ωνείδισε την απιστίαν αυτών και σκληροκαρδίαν, ότι τοις θεασαμένοις αυτόν εγηγερμένον ουκ επίστευσαν. 15 και είπεν αυτοίς. πορευθέντες εις τον κόσμον άπαντα κηρύξατε το ευαγγέλιον πάση τη κτίσει. 16 ο πιστεύσας και βαπτισθείς σωθήσεται, ο δε απιστήσας κατακριθήσεται. 17 σημεία δε τοις πιστεύσασι ταύτα παρακολουθήσει· εν τω ονόματί μου δαιμόνια εκβαλούσι· γλώσσαις λαλήσουσι καιναίς· 18 όφεις αρούσι· καν θανάσιμόν τι πίωσιν, ου μη αυτούς βλάψει· επί αρρώστους χείρας επιθήσουσι, και καλώς έξουσιν. 19 Ο μεν ουν Κύριος μετά το λαλήσαι αυτοίς ανελήφθη εις τον ουρανόν και εκάθισεν εκ δεξιών του Θεού. 20 εκείνοι δε εξελθόντες εκήρυξαν πανταχού, του Κυρίου συνεργούντος και τον λόγον βεβαιούντος δια των επακολουθούντων σημείων. αμήν".
Το κείμενο αυτό περιέχεται σε όλα τα μικρογράμματα χειρόγραφα και σε όλα τα μεγαλογράμματα εκτός από τον Σιναϊτικό Κώδικα και τον Βατικανό. 20 μικρογράμματα χειρόγραφα σημειώνουν ότι οι στίχοι αυτοί, αν και βρίσκονται στα καλύτερα χειρόγραφα, λείπουν από κάποια άλλα.
Την περικοπή χρησιμοποιούν ο Ιουστίνος, πιθανώς και ο Ερμάς,
οπωσδήποτε ο Ειρηναίος, ο Τατιανός, και πιθανώς ο Ιππόλυτος.
Ο Ευσέβιος Καισαρείας αναφέρει ότι ορισμένα χειρόγραφα παρέλειπαν αυτή
την περικοπή.
Ο Παπίας Ιεραπόλεως αναφέρει ότι την περικοπή προσέθεσε ο Αριστίων, ο
μαθητής του Κυρίου εκείνος που όπως ο Μάρκος, ανήκε στον ευρύτερο κύκλο των
μαθητών Του.
Πάντως, είτε οι στίχοι 9-20 προστέθηκαν αργότερα από τον ίδιο τον
Μάρκο είτε από τον Αριστίωνα, είναι Κανονικοί και αναφέρονται από όλους τους
Μεγάλους Πατέρες της Εκκλησίας. Επίσης αναφέρονται σε όλα τα ευαγγελιστάρια
στις εορτές του Πάσχα και της Αναλήψεως, καθώς και στα εωθινά ευαγγέλια.
Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος
Λοιπόν, καλά αυτά που λέει ο Σεβαμιότατος αλλα πώς μπορεί να ερμηνευθεί το γεγονός πως τμήμα της παραπάνω περικοπής
ΑπάντησηΔιαγραφή"πορευθέντες εις τον κόσμον άπαντα κηρύξατε το ευαγγέλιον πάση τη κτίσει. 16 ο πιστεύσας και βαπτισθείς σωθήσεται, ο δε απιστήσας κατακριθήσεται. "
ήταν άγνωστο στον Απόστολο Πέτρο μιας και δε το επικαλείται καν για να δικαιολογήσει την βάπτιση του οίκου του εκατοντάρχου Κορνηλίου; Αν είχε ακούσει κάτι τέτοιο από τον Κύριο θα ήταν άτοπο να έχει αμφιβολίες για το αν θα ήταν σωστό να βαπτίσει τον εθνικό Κορνήλιο!!
Ή πώς οι αποστολοι Παύλος κ Βαρνάβα λένε
"Πραξ. 13,46 παῤῥησιασάμενοι δὲ ὁ Παῦλος καὶ ὁ Βαρνάβας εἶπον· ὑμῖν ἦν ἀναγκαῖον πρῶτον λαληθῆναι τὸν λόγον τοῦ Θεοῦ· ἐπειδὴ δὲ ἀπωθεῖσθε αὐτὸν καὶ οὐκ ἀξίους κρίνετε ἑαυτοὺς τῆς αἰωνίου ζωῆς, ἰδοὺ στρεφόμεθα εἰς τὰ ἔθνη."?
Αφού ο Κύριος τους είπε να κηρύξουν σε όλον τον κόσμο πώς αυτοί λένε στους Ιουδαίους της Αντιόχειας 'αφού εσείς δεν πείθεσθε, ε τότε στρεφόμαστε εις τα εθνη!'?
Απλές ερωτήσεις για τις οποίες περιμένω μια κάποια απάντηση...
Πέτρος Τυριντζής
Κε Πέτρε Τυριντζή
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπί του θέματος υπάρχει και ο κατά πολύ σαφέστερος επίλογος του κατά Μτθ όπου η εντολή "..πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη..." είναι ξεκάθαρη και (νομίζω) πως δεν τυγχάνει ιστορικής αμφισβήτησης αν και όντως είναι μεταγενέστερο χρονικά ευαγγέλιο.
Όμως,
ακόμα και εάν υποθέσουμε πως δεν έχει ειπωθεί κάποιος τέτοιος λόγος από τον Χριστό, τα γεγονότα που μας παραθέσατε δεν αποτελούν αποδείξεις περί τούτου.
Ειδικά στο δεύτερο ο λόγος του Παύλου δρά επεξηγηματικά και μάλλον πιστοποιεί την ύπαρξη οικουμενικής εντολής έναντι της κλειστής Ιουδαϊκής οπτικής.
Πάντως η ίδια η ιστορική ύπαρξη της Εκκλησίας προυποθέτει το άνοιγμα στα έθνη κάτι που πιστοποιείται προ της συγγραφής των ευαγγελίων στην Αποστολική
Σύνοδο
Ευχαριστώ
Χ.Π
Aγαπητέ Χ.Π.
ΑπάντησηΔιαγραφήη ένστασή μου φυσικά και δεν είναι της στιγμής κι ούτε έτσι για να γίνεται κουβέντα.
Είναι ηλίου φαεινότερον ότι κανείς από τους μαθητές του Κυρίου δεν άκουσε το
"πορευθέντες εις τον κόσμον άπαντα κηρύξατε το ευαγγέλιον πάση τη κτίσει" Ή το
"πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη"
αλλιώς επαναλαμβάνω, δε θα χρειάζονταν να δώσει ο απ. Πέτρος εξηγήσεις στους μαθητές των Ιεροσολύμων γιατί βάπτισε τον οίκο του Κορνηλίου, ενός εθνικού!
Αν το είχε ακούσει θα το είχε επικαλεστεί και δε θα χρειαζόταν όλα τα άλλα επιχειρήματα.
Βασικά δε θα γινότανε καν θέμα μιας και όλοι θα φέρναμε στο νου τους τα λόγια του Κυρίου. Αν επιμένετε πως έχει λεχθεί κατι τέτοιο και μάλιστα ως τελευταία εντολή του Κυρίου πριν την Ανάληψή Του τοτε όλοι οι μαθητές είναι έκθετοι στα μάτια μας !
Αγαπητέ, ο απ. Παύλος μιλά για αναγκαιότητα να κηρύξουν πρώτα στους Ιουδαίους και ΑΦΟΥ αυτοί είναι σκληροτράχηλοι ΤΟΤΕ να στραφούν εις τα έθνη δλδ καμία σχέση με τα λόγια του Κυρίου που προαναφέραμε!
Άρα ο Σεβασμιώτατος καλά ξεκινάει το θέμα πλην όμως έχει και συνέχεια και καλό θα ήταν να μας πει τη γνώμη του.
Πέτρος Τυριντζής