Κυριακὴ τοῦ Παραλύτου
Κολυμβήθρα καί μαρτύριο
Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου
Καντιώτου
Ἀρχίζω, ἀγαπητοί μου, μὲ μιὰ παραβολή. Ὑποθέστε, ὅτι
ἔχω χρήματα πολλά, 250 περίπου χρυσὲς λίρες, καὶ σᾶς λέω· θὰ τὶς πετάξω ψηλά,
κι ὅσες προλάβῃ ν᾿ ἁρπάξῃ ὁ καθένας στὸν ἀέρα, θὰ εἶνε δικές του. Φαντάζεστε τί
θὰ γίνῃ. Εἶνε ζήτημα ἂν μία λίρα θὰ πέσῃ κάτω· ὅλες θὰ τὶς πιάσουμε. Τί θέλω νὰ
πῶ· δὲν κρατῶ στὰ χέρια μου χρήματα καὶ λίρες, ἀλλὰ παρ᾿ ὅλη τὴν ἀναξιότητά μου
κρατῶ κάτι ποὺ ἀξίζει παραπάνω ἀπὸ τὰ χρυσᾶ νομίσματα· εἶνε τὰ λόγια τοῦ Θεοῦ,
εἶνε τὸ ἱερὸ εὐαγγέλιο, εἶνε ἡ σημερινὴ περικοπή (βλ. Ἰω. 5,1-15). Ἂν
μετρήσετε τὶς λέξεις της, εἶνε 250 περίπου. 250 λέξεις – 250 χρυσὲς λίρες,
θησαυρὸς ἀνεκτίμητος. Κι ὅπως προσέχουμε νὰ μὴ πέσῃ κάτω οὔτε μία λίρα, ἔτσι
πρέπει νὰ προσέχουμε νὰ μὴν μᾶς ξεφύγῃ οὔτε μία λέξις.
Γιὰ νὰ λάβετε μιὰ ἰδέα τί θησαυρός χρυσῶν νομισμάτων εἶνε οἱ ἱερὲς
περικοπές, ἀπ᾿ ὅλο τὸ σημερινὸ εὐαγγέλιο θὰ πάρουμε μόνο μία λέξι, τὴ λέξι
«κολυμβήθρα»· τρεῖς φορὲς ἀναφέρεται στὸ ἱερὸ κείμενο (ἔ.ἀ. 5,2,4,7). Τί εἶνε λοιπὸν ἡ
κολυμβήθρα;
* * *
Ἡ κολυμβήθρα τοῦ σημερινοῦ εὐαγγελίου, ἡ
κολυμβήθρα τῆς Βηθεσδά, ἦταν μία δεξαμενὴ γεμάτη νερό. Βρισκόταν στὸ ἄκρο τῆς
πόλεως τῶν Ἰεροσολύμων, κοντὰ στὴν προβατικὴ πύλη, τὴν ἐποχὴ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ
Χριστοῦ. Νερὸ εἶχε. Ἀλλὰ τὸ κοινὸ ἐκεῖνο νερό, σὲ κάποια στιγμή, χωρὶς
προειδοποίησι, κατέβαινε ἄγγελος ἀπὸ τὰ οὐράνια καὶ τὸ τάραζε.
Καὶ τὸ νερὸ πρὸς
στιγμὴν ἔπαιρνε θαυματουργικὴ δύναμι· ὅποιος ἄρρωστος προλάβαινε νὰ πέσῃ πρῶτος
μέσ᾿ στὴν κολυμβήθρα, γινόταν καλὰ ὅ,τι κι ἂν εἶχε (τυφλὸς ἦταν, ἔβλεπε· κουφὸς
ἦταν, ἄκουγε· μουγγὸς ἦταν, λαλοῦσε· λεπρὸς ἦταν, καθαριζόταν· παράλυτος ἦταν,
σηκωνόταν ὄρθιος…). Θαυματουργικὴ ἡ πηγή, ἀπέκτησε φήμη, κι ἀπ᾿ ὅλα τὰ μέρη τῆς
ἱερᾶς γῆς προσέρχονταν μικροὶ καὶ μεγάλοι, ἄρρωστοι ποὺ ἔπασχαν ἀπὸ διάφορα
νοσήματα, καὶ περίμεναν μὲ ἀγωνία, πότε οἱ ἄγγελοι θὰ ταράξουν τὸ νερό, γιὰ νὰ
προλάβουν νὰ πέσουν μέσα.
Μεταξὺ τῶν πολλῶν ἦταν κ᾿ ἕνας ποὺ περίμενε ἐκεῖ, παρακαλῶ, 38 χρόνια! Θαυμαστὴ
ἡ ὑπομονή του. Ἐμεῖς μιὰ βδομάδα ἀρρωσταίνουμε, μᾶς πιάνει πυρετὸς ἢ αἰσθανόμαστε
πόνο, καὶ γογγύζουμε. Αὐτὸς –γιά φανταστῆτε– 38 ὁλόκληρα χρόνια δὲν γόγγυσε, δὲν
βλαστήμησε. Παράδειγμα ὑπομονῆς, ἕνας ἄλλος Ἰώβ. Καὶ ὁ Χριστὸς τὸν θεράπευσε.
Αὐτὴ εἶνε ἡ μία κολυμβήθρα.
Ἀλλ᾿ ἐκτὸς ἀπὸ αὐτήν, ποὺ ἦταν στὴν ἐποχὴ τοῦ Χριστοῦ, ὑπάρχει καὶ μιὰ ἄλλη
κολυμβήθρα ἀνώτερη, ἀνεκτίμητης ἀξίας, καὶ τῆς ὁποίας τύπος εἶνε ἡ κολυμβήθρα
τῆς Βηθεσδά. Ποιά εἶνε ἡ κολυμβήθρα αὐτή; Τὴ γνωρίζουμε, γιατὶ ὅλοι ἔχουμε
περάσει ἀπὸ αὐτήν. Εἶνε ἡ ἱερὰ κολυμβήθρα τοῦ Χριστιανισμοῦ, ἡ κολυμβήθρα τοῦ
βαπτίσματός μας. Νερό, κοινὸ νερὸ ἔχει καὶ αὐτή. Ἀλλὰ τὴν ὥρα ποὺ ὁ παπᾶς, καὶ ὁ
πιὸ ταπεινὸς καὶ ἁμαρτωλός, φορεῖ τὸ πετραχήλι καὶ τελεῖ τὸ μυστήριο, τὸ νερὸ
γίνεται ἁγίασμα. Τὴν ὥρα ἐκείνη ὁ παπᾶς δὲν εἶνε πλέον ἄνθρωπος· ἄγγελος εἶνε,
ἀνώτερος ἀπὸ τὸν ἄγγελο ποὺ κατέβαινε στὴ Βηθεσδά. Ἔχει ἀποστολὴ μεγαλύτερη ἀπὸ
ἐκείνη καὶ δύναμι ἀσύγκριτη. Τὸ νερὸ τοῦ βαπτίσματος γίνεται θαυματουργό. Τὸ
πιστεύεις; εἶσαι Χριστιανός· δὲν τὸ πιστεύεις; δὲν εἶσαι Χριστιανός. Τί
γίνεται στὸ βάπτισμα; Θαῦμα. Αὐτὸ ποὺ γίνεται εἰκονίζεται μὲ τὴν τριττὴ
κατάδυσι καὶ ἀνάδυσι· ἡ μὲν κατάδυσις στὸ νερὸ εἶνε ἡ ταφή, ὁ τάφος τοῦ παλαιοῦ
ἀνθρώπου, ἡ δὲ ἀνάδυσις εἶνε ἡ ἀνάστασις μαζὶ μὲ τὸν Κύριο. Μέσα στὸ νερὸ ὁ ἄνθρωπος
καθαρίζεται ἀπὸ τὸ προπατορικὸ ἁμάρτημα κι ὅλα τ᾿ ἄλλα ἁμαρτήματά του, καὶ ἀνασταίνεται
σὲ νέα ζωή. Ἤ, ἀκόμα ἁπλούστερα, ἀπὸ τὶς ἁμαρτίες εἴμαστε μαῦροι, παιδιὰ ἁμαρτωλῶν
γονέων ποὺ μᾶς γέννησαν μὲ ἐπιθυμίες σαρκικές, κ᾿ ἔχουμε τὴν κατάρα ἀπ᾿ τὸν Ἀδὰμ
καὶ τὴν Εὔα. Πέφτουμε λοιπὸν μέσα στὰ νερὰ τῆς κολυμβήθρας ἀράπηδες, μαῦροι σὰν
τὸ κατράμι καὶ σὰν τὰ φτερὰ τοῦ κόρακα, καὶ βγαίνουμε ὁλόλευκοι. Αὐτὸ εἶνε τὸ
μυστήριο τὸ μέγα καὶ τὸ θαῦμα· ὅταν ὁ ἱερεὺς βαπτίζῃ «εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς
καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ ἁγίου Πνεύματος», τότε μέσα ἀπὸ τὴν κολυμβήθρα –δὲν εἶνε
ψέμα, εἶνε ἀλήθεια– ὁ ἄνθρωπος βγαίνει καθαρὸς σὰν τὸ χιόνι ποὺ καλύπτει τὶς
κορυφὲς τῶν ὑψηλῶν ὀρέων τῆς πατρίδος μας. «Πλυνεῖς με, καὶ ὑπὲρ χιόνια
λευκανθήσομαι» (Ψαλμ. 50,9). Τὸ μυστήριο τοῦ βαπτίσματος γίνεται «εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν»,
ὅπως διακηρύττουμε· «ὁμολογῶ ἓν βάπτισμα εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν» (Σύμβ. πίστ.).
Θὰ ρωτήσετε ὅμως· Καὶ ἂν μετὰ τὸ βάπτισμα ὁ ἄνθρωπος ἁμαρτήσῃ τί γίνεται;…
Ποιός μπορεῖ νὰ πῇ, ὅτι μετὰ τὸ βάπτισμα δὲν ἁμάρτησε καὶ δὲ μόλυνε τὸ λευκὸ
χιτῶνα τοῦ ἱεροῦ μυστηρίου; Κανείς ἀπολύτως. Πλὴν τῶν παιδιῶν ἐκείνων ποὺ ὁ Θεὸς
τὰ ἀξιώνει καὶ πεθαίνουν μικρὰ καὶ ἀνεβαίνουν στοὺς οὐρανοὺς ἀθῷα καὶ ἀποτελοῦν
τάγμα ἀγγέλων ποὺ ὑμνοῦν τὸ Θεό, ὅλοι ἐμεῖς, ποὺ ζοῦμε στὸν κόσμο αὐτὸν τὸν
γεμᾶτο παγίδες, ἁμαρτάνουμε. Τί γίνεται λοιπόν; τὰ ἁμαρτήματα τὰ μετὰ τὸ βάπτισμα
συγχωροῦνται; Μεγάλο ζήτημα αὐτό. Μερικοὶ συγγραφεῖς τῆς ἀρχαίας ἐποχῆς εἶπαν·
«Ὄχι». Σοῦ λέει· Βαπτίστηκες; τελείωσες· δὲν μπορεῖς νὰ ἁμαρτάνῃς πλέον, τὰ ἁμαρτήματα
μετὰ τὸ βάπτισμα δὲν συγχωροῦνται… Ἀλλὰ ἡ Ἐκκλησία ἀπέρριψε τὴ διδασκαλία αὐτὴ
καὶ κατόπιν σφοδρῶν συζητήσεων σὲ τοπικὲς καὶ οἰκουμενικὲς Συνόδους ἀπεφάνθη, ὅτι
καὶ τὰ ἁμαρτήματα ποὺ γίνονται μετὰ τὸ βάπτισμα συγχωροῦνται. Γι᾿ αὐτὸ ὥρισε ἕνα
δεύτερο βάπτισμα. Καὶ δεύτερο βάπτισμα εἶνε τὸ μυστήριο τῆς ἱερᾶς ἐξομολογήσεως,
τὰ δάκρυα ποὺ χύνει ὁ μετανοημένος ἁμαρτωλός. Ὅπως λέει ὁ Γρηγόριος ὁ Θεολόγος,
ἕνα δάκρυ μετανοίας ἰσοδυναμεῖ μὲ λουτρό. Κ᾿ ἕνας ἄλλος διδάσκαλος τῆς Ἐκκλησίας
λέει· Ἁμάρτησες μετὰ τὸ βάπτισμα; μόλυνες τὸν καθαρὸ χιτῶνα ποὺ σοῦ ἔδωσε ἡ Ἐκκλησία
ὅταν ἔψαλλε «Ὅσοι εἰς Χριστὸν ἐβαπτίσθητε, Χριστὸν ἐνεδύσασθε» (Γαλ. 3,27);
Τότε λοιπὸν ἄκου τί ὀφείλεις νὰ κάνῃς· θὰ χύσῃς τόσα δάκρυα ὅσο εἶνε τὸ νερὸ τῆς
κολυμβήθρας. Ἀκοῦτε; ψευτοχριστιανοὶ εἴμαστε, μόνο τὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ θὰ μᾶς σώσῃ.
Λοιπόν, ὦ μοιχέ, ὦ πόρνε, ὦ βλάστημε, ὦ ἀκόλαστε, ὦ φιλάργυρε, ὦ… ὅ,τι εἶσαι
σύ, πρέπει νὰ χύσῃς τόσα δάκρυα ὅσα γιὰ νὰ γεμίσῃς πάλι τὴν κολυμβήθρα σου· ὄχι
πλέον μὲ νερό, ἀλλὰ μὲ δάκρυα μετανοίας· νὰ γεμίσῃς τὴν κολυμβήθρα τῆς ἱερᾶς ἐξομολογήσεως.
Βλέπετε πόσο μακριὰ εἴμαστε; Ἂν καὶ ἐγὼ ἔχω διατυπώσει τὴν ἰδέα, ὅτι θὰ ἦταν εὐτύχημα
νὰ ἐπανέλθουμε στὴν παλαιὰ συνήθεια νὰ μὴ βαπτίζωνται οἱ Χριστιανοὶ σὲ μικρὴ ἡλικία,
ἀλλὰ νὰ βαπτίζωνται σὲ μεγάλη ἡλικία, ἢ νὰ ἐκλέγουν ὅποιο ἄλλο θρήσκευμα
θέλουν.
Μία κολυμβήθρα λοιπὸν ἡ κολυμβήθρα τῆς Βηθεσδά, τύπος καὶ ὑποτύπωσις τοῦ
μεγάλου μυστηρίου· δεύτερη κολυμβήθρα τὸ ἱερὸ βάπτισμα· καὶ τρίτη κολυμβήθρα ἡ
μετάνοια καὶ ἱερὰ ἐξομολόγησις. Τέλος θὰ σᾶς δείξω καὶ μιὰ ἄλλη κολυμβήθρα, ποὺ
εἶνε προνόμιο ὀλίγων. Ποιά εἶνε; Εἶνε τὸ μαρτύριο, τὸ βάπτισμα τοῦ αἵματος. Τὸ
εἶπε ὁ Κύριος στοὺς μαθητάς του· «Βαπτισθήσεσθε» μέσα στὸ αἷμα σας (Ματθ.
20,23). Ἡ ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας εἶνε αἱματοβαμμένη. Στοὺς πρώτους αἰῶνες, τῶν
κατακομβῶν, πολλοὶ κατηχούμενοι δὲν προλάβαιναν νὰ βαπτισθοῦν στὸ ἁγιασμένο νερὸ
καὶ βαπτίζοντο στὸ αἷμα τοῦ μαρτυρίου· καὶ ἄλλοι, μόλις εἶχαν βαπτισθῆ, ἔβαφαν
τὸ λευκὸ χιτῶνα τοῦ βαπτίσματος μὲ τὸ αἷμα τοῦ μαρτυρίου. Βάπτισμα τὸ ὀνομάζουν
καὶ αὐτὸ οἱ πατέρες καὶ οἱ τοπικὲς καὶ οἰκουμενικὲς Συνόδοι. Μακάριες οἱ ψυχὲς
αὐτές.
* * *
Εἴδατε, ἀγαπητοί μου, τί πλοῦτο νοημάτων ἀνακαλύπτει
κανεὶς σὲ κάθε λέξι τοῦ εὐαγγελίου; Ἡ λέξι «κολυμβήθρα» ἀποδίδει καὶ τὸ
θεραπευτικὸ λουτρὸ τῆς Βηθεσδά, καὶ τὸ σωτήριον ὕδωρ τοῦ ἁγίου βαπτίσματος, καὶ
τὰ λυτρωτικὰ δάκρυα τῆς μετανοίας, καὶ τὸ ἁγιαστικὸ αἷμα τοῦ μαρτυρίου.
Ἡ κολυμβήθρα τοῦ μαρτυρίου εἶνε συγκλονιστική. Εἶνε ἡ μήτρα, ἀπὸ τὴν ὁποία
γεννήθηκαν ὅλοι οἱ μάρτυρες διὰ μέσου τῶν αἰώνων. Σ᾿ αὐτὴν βαπτίσθηκαν οἱ
μάρτυρες τῶν πρώτων αἰώνων, οἱ ὁμολογηταὶ τῆς βυζαντινῆς περιόδου, οἱ
νεομάρτυρες τῆς μακρᾶς περιόδου τῆς τουρκοκρατίας, οἱ μάρτυρες τῆς μικρασιατικῆς
καταστροφῆς, οἱ ἄγνωστοι ἀκόμη μάρτυρες τῶν ἀθεϊστικῶν καθεστώτων.
Εἴθε ὁ Θεὸς διὰ πρεσβειῶν ὅλων τῶν μαρτύρων, παλαιῶν καὶ νέων, νὰ ἐμπνεύσῃ
μαρτυρικὸ φρόνημα καὶ στὴν φίλαυτη ἐποχή μας, καὶ μὲ τὸ ἄπειρο ἔλεός του νὰ ἐλεήσῃ
καὶ σώσῃ πάντας ἡμᾶς· ἀμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου