Δευτέρα 24 Ιουνίου 2024

Η εξωτερική δύναμη και το εσωτερικό θαύμα του Αγίου Πνεύματος ή ποια είναι η μάρκα του θεραπευτή σου; - π. Χριστοφόρου Χρόνη

 

Η εξωτερική δύναμη και το εσωτερικό θαύμα του Αγίου Πνεύματος ή ποια είναι η μάρκα του θεραπευτή σου;

 

Πρωτοπρεσβυτέρου Χριστοφόρου Χρόνη
Εφημερίου Ι. Ν. Αγίου Χριστοφόρου Αγρινίου 
(Δρ. Θεολογίας-Μ.Α Φιλοσοφίας)

        Η εβραϊκή Πεντηκοστή εορτάζεται πενήντα ημέρες μετά το εβραϊκό Πάσχα και υπενθυμίζει τη συγκέντρωση του εβραϊκού λαού, από τον Θεό, στο όρος Σινά, με σκοπό τη σύναψη διαθήκης μεταξύ των δύο. Αν συγκρίνουμε την Πεντηκοστή του Σινά και την Πεντηκοστή των Ιεροσολύμων, θα διαπιστώσουμε ομοιότητες και διαφορές. Και στις δύο περιπτώσεις κατέβηκε ο Θεός. Και στις δύο περιπτώσεις υπήρξε φωτιά και άνεμος. Και στις δύο περιπτώσεις υπήρχε ένα μήνυμα. Στο όρος Σινά, ο Θεός έδωσε τις Δέκα Εντολές. Στα Ιεροσόλυμα αρχίζει πλέον η διάδοση του ευαγγελίου στα πέρατα της γης. Η μεγάλη διαφορά των δύο γεγονότων είναι η εσωτερική κατάσταση των παρισταμένων. Στο Σινά όλοι είναι φοβισμένοι ενώ στην ιερά πόλη όλοι χαίρονται.[1] Γιατί αυτή η διαφορά; Γιατί πλέον οι ακόλουθοι του Χριστού είναι πλήρεις από τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος. Το να είσαι πεπληρωμένος από το Άγιο Πνεύμα σημαίνει ταυτόχρονα ότι συνυπάρχουν μια εξωτερική δύναμη και ένα εσωτερικό θαύμα.

        Το ιερό κείμενο αναφέρει το άκουσμα και το βίωμα ενός ισχυρού ανέμου. Μία λεπτομέρεια. Ο ιερός συγγραφέας δεν γράφει ότι ήταν ισχυρός άνεμος, αλλά έμοιαζε με ισχυρό άνεμο.[2] Όλοι βίωσαν το φαινόμενο. Δεν ήταν μια εσωτερική ψυχολογική εμπειρία. Όλοι είδαν, άκουσαν και ένιωσαν. Βίωσαν μια εξωτερική, επουράνια εμπειρία. Το να πληρωθείς από το Άγιο Πνεύμα σημαίνει να λαμβάνεις εντός σου μία εξωτερική θεϊκή δύναμη.

       Η εμπειρία του Αγίου Πνεύματος έρχεται σε αντίθεση με τη σημερινή κουλτούρα. Η κουλτούρα λέει ότι όλα τα προβλήματά μας προέρχονται έξω από εμάς και η λύση βρίσκεται εντός μας. Ο Χριστιανισμός λέει ότι το κύριο πρόβλημά μας προέρχεται από τον εσωτερικό μας κόσμο και εκεί έξω ο Θεός έχει τη δύναμη να μας δώσει ό,τι χρειαζόμαστε. Αυτό μας λέει ο κόσμος. Εάν έχουμε προβλήματα, η αιτία τους είναι εκεί έξω: κοινωνική προκατάληψη, δυσλειτουργικές οικογένειες ή πολιτική και οικονομική διαφθορά και ένα σωρό άλλα. Τα προβλήματα είναι εκεί έξω και έχουμε μέσα μας όλα όσα χρειάζονται για να λύσουμε τα προβλήματά μας. Ο Χριστός λέει το αντίθετο. Ο Χριστός λέει ότι μέσα από την καρδιά πηγάζουν οι κακοί διαλογισμοί, μοιχείες, πορνείες, φόνοι, κλοπές, πλεονεξίες, πονηρίες, δόλος, ασέλγεια, ακολασία, βλέμμα πονηρό, βλασφήμια, υπεροψία, αφροσύνη.[3] Όλα τα παραπάνω είναι εκδηλώσεις της ανθρώπινης εγωκεντρικότητας. Είναι σκέψεις, λόγια και πράξεις, για τα οποία γινόμαστε ένοχοι, όταν αποτυγχάνουνε να τοποθετήσουμε πρώτα τον Θεό, μετά τον πλησίον και τελευταίο τον εαυτό μας. Πλέον οι άνθρωποι της εποχής μας είναι τόσο εγωκεντρικοί που δεν το αντιλαμβάνονται καν. Η εγωκεντρικότητα θεωρείται φυσιολογική. Ο κόσμος έχει καταντήσει ένα στάδιο όπου συγκρούονται καθημερινά δισεκατομμύρια εγωκεντρικότητες.

        Έχει μεγάλο ενδιαφέρον το άρθρο της Αμερικανίδας δημοσιογράφου και ψυχοθεραπεύτριας, Lori Gottlieb, με τίτλο What Brand Is Your Therapist? (ποια είναι η μάρκα του θεραπευτή σου;). Δημοσιεύτηκε το 2012 στο New York Times magazine.[4] Η συγγραφέας τονίζει κάτι ενδιαφέρον, ότι υπάρχουν 30% λιγότεροι άνθρωποι που πηγαίνουν σε ψυχοθεραπεία σήμερα (2012) από ό,τι πριν από 15 χρόνια. Είναι θεραπεύτρια και δημοσιογράφος, οπότε έπαιρνε συνεντεύξεις από ανθρώπους που ήταν σε θεραπεία για χρόνια. Η συγγραφέας υποστηρίζει ότι πριν από χρόνια οι άνθρωποι έρχονταν λέγοντας: «Πρέπει να καταλάβω τον εαυτό μου και να αλλάξω». Τώρα οι άνθρωποι νιώθουν ότι «τα προβλήματά μου είναι επειδή υπάρχουν άνθρωποι εκεί έξω που πρέπει να αλλάξουν. Το πρόβλημα δεν είμαι εγώ. Είσαι εσύ.»

        Καταλαβαίνουμε πόσο απελπιστικό και δυστοπικό είναι αυτό; Εάν όλα τα προβλήματά μας προέρχονται από περιστάσεις και άτομα που δεν μπορούμε να ελέγξουμε, τότε ζούμε μια άκρως απογοητευτική ζωή. Τι γίνεται όμως αν τα κύρια προβλήματά μας προέρχονται από εμάς; Τότε υπάρχει ελπίδα, γιατί ο Θεός έχει κάποια εξωτερική δύναμη που θα έρθει στη ζωή μας και θα μας αλλάξει. Η εξωτερική αυτή δύναμη είναι το Άγιο Πνεύμα.

        Η πληρότητα του Αγίου Πνεύματος συνοδεύεται από ένα εσωτερικό θαύμα. Σε κάθε παριστάμενο κατέβηκαν και αναπαύτηκαν πύρινες γλώσσες. Σε όλους. Άντρες και γυναίκες. Στην Παλαιά Διαθήκη ο Θεός δήλωνε την παρουσία Του με φωτιά. Ας θυμηθούμε τη φλεγόμενη βάτο. Τώρα ο κάθε πιστός είναι μια φλεγόμενη βάτος. Όταν έρχεται το Άγιο Πνεύμα, είσαι στα χέρια του Θεού και η ζωή σου αλλάζει. Βιώνεις ένα εσωτερικό θαύμα το οποίο φαίνεται παράλογο στους αμύητους. Έτσι εξηγείται γιατί ο όχλος θεώρησε τους πιστούς ως μεθυσμένους.[5] Ο λόγος που νόμιζαν ότι ήταν μεθυσμένοι ήταν λόγω της χαρούμενης αφοβίας. Μιλούσαν για το ευαγγέλιο χωρίς αναστολή, δημόσια. Ήταν πολύ χαρούμενοι για να τους νοιάζει τι σκέφτονταν οι άνθρωποι. Ήταν πολύ χαρούμενοι για να φοβηθούν οτιδήποτε.

        Τώρα, όταν βλέπεις αυτή τη χαρούμενη αφοβία, αυτή την έλλειψη αναστολής, μπορεί να σου θυμίζει ότι είσαι μεθυσμένος, γιατί το αλκοόλ το κάνει αυτό. Αφαιρεί τις αναστολές, δημιουργεί μια αφοβία, ίσως και μια χαρά. Ο λόγος που χαίρεσαι όταν είσαι μεθυσμένος είναι επειδή είσαι ανόητος. Είναι επειδή έχεις περιορισμένη επαφή με την πραγματικότητα. Η πραγματικότητα είναι κρυμμένη από τον μεθυσμένο. Η μέθη του Αγίου Πνεύματος είναι διαφορετική. Το Άγιο Πνεύμα μας δίνει χαρά, μέσω της νοημοσύνης, όχι μέσω της ανοησίας, γιατί μας δείχνει ατόφια την πραγματικότητα.

        Αυτό σημαίνει ότι το Άγιο Πνεύμα μας κάνει να συνειδητοποιήσουμε περισσότερο την πραγματικότητα. Μας δείχνει όλη την πραγματικότητα. Ως αποτέλεσμα, τα πράγματα που σε ενοχλούσαν γίνονται μικρά. Υπάρχει ανόητη ευτυχία και υπάρχει ευφυής ευτυχία, και το Άγιο Πνεύμα χορηγεί χαρούμενη αφοβία και ευφυή ευτυχία, διαβεβαιώνοντάς σε ότι είσαι παιδί του Θεού. Όλα στη Εκκλησία γίνονται μέσω του Αγίου Πνεύματος. Αν θέλουμε τα χαρίσματά Του, το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να πιστεύουμε με όλη τη δύναμη της ψυχής μας στον μοναδικό Σωτήρα του κόσμου και μοναδικό αληθινό Θεό: τον Κύριο Ιησού Χριστό. Θαυμάσια το έθεσε ο άγιος Πορφύριος: «Άνοιξε διάπλατα την καρδιά σου στον Χριστό και να Τον λατρεύεις με όλη τη δύναμη της ψυχής σου. Τότε το Άγιο Πνεύμα θα σε κατευθύνει τι πρέπει να κάνεις κάθε φορά».



[1] Βλ. Εξοδ. κεφ. 19.
[2] Πραξ. 2,2 «καὶ ἐγένετο ἄφνω ἐκ τοῦ οὐρανοῦ ἦχος ὥσπερ φερομένης πνοῆς βιαίας».
[3] Μαρκ. 7,21.
[4] https://www.nytimes.com/2012/11/25/magazine/psychotherapys-image-problem-pushes-some-therapists-to-become-brands.html
[5] Πραξ. 2,13, «ἕτεροι δὲ χλευάζοντες ἔλεγον ὅτι γλεύκους μεμεστωμένοι εἰσί».

4 σχόλια:

  1. Πάντα τα κείμενα του συγκεκριμένου κληρικού είναι σοβαρά, πρωτότυπα, με αναφορές όχι χιλιοειπωμένες, επιστημονικά και με ουσία θεολογική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πόσο ευλογημένη και συγκινημένη είμαι που σας γνώρισα . Πάντα διαβάζω τις αναρτήσεις σας!
    Χρόνια Πολλά και καλή μας φώτιση. 🙏

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πόσο χαίρομαι που σας γνώρισα και μιλήσαμε και με συμβουλεύσατε. Σας διαβάζω ανελλιπώς .
    Χρόνια Πολλά 🙏

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Έχω καλυφθεί πλήρως από το σχόλιο του 12.26 και προσυπογράφω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή